المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : حد جرب يزرع الكرفس؟

محمد سليمان
03-12-2012, 03:37 PM
1-انا جبت بزور كرفس وزعتها فى تربة بتموس ومخلوط برمل وسماد طبيعى بس البذور بقالها اكتر من اسبوع ومطلعتشى اى حاجة فكنت عايز اعرف هوه ده مثلا مش معاد زراعتها ولا انا عامل حاجة غلط ؟
2-انا زارع بردك جرجير من خليط من طربه قديم كانت عندى فى القصارى على رمل على سماد طبيعى والحمد لله الجرجير اوراقة طلعت بس صغيردا وبقاله حوالى شهر ومش راضى يكبر اية الحل انا على فكرة اديتة تسميد ورقى نوع امريكى مش فاكر اسمة بس عايز اعرف هوه مبيكبرشى لية وواحد نصحنى انى اديلة سماد كماوى بس بصراحة انا عايزة اوجانك
3- انا لية كل ماجيب شتلات بردقوش تموت مع انى بحطها فى الشمس ومبسقهاش مية كتير

zinone
03-12-2012, 04:04 PM
السلام عليكم
على حسب علمي فان الكرافس يتاثر ببرودة الجو و اظن هذا السبب هو الذي اخر نموه ثم ان اسبوع ليس فترة كافية للحكم

روحي الورد
03-12-2012, 04:04 PM
اهلا وسهلا اخي
نورت المنتدى
بالنسبة للكرفس هو من الخضروات التي تتأخر في الانبات اصبر عليها كمان اسبوع
تحياتي

محمد سليمان
03-12-2012, 04:46 PM
الف شكر على الردود انا هستنى كمان اسبوع زى محضرتك قلت واشوف ده بالنسبة للكرفس طيب الجرجير اى نصيحة والبردقوس بردك

ندوة
03-12-2012, 07:23 PM
فعلا الكرفس احيانا ياخذ شهر الى 40 يوم وخصوصا في الايام الباردة ومن الافضل للاسراع بالانبات تغليف الوعاء بغطاء بلاستك وورق الجرئد ووضعه في مكلن مشمس وستكون البذور اسرع انباتا ..

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

وبالنسبة لبذور الكرفس تبقى مدة طويلة في التربة وحين يكون المناخ مناسبا تنبت فقد زرعتها في الشهر العاشر وتم الانبات بعد المطر في الشهر ال11 ... وذلك لعدم تغطيتها بالبلاستك .

اما البردقوش فقد زرعته ووضعت الوعاء في حافظة بلاستك ..و الان النباتات بارتفاع 10 سم وتم قص بعضا منه ..

محمد سليمان
04-12-2012, 12:33 PM
نفسى يا استاذ ندوة تنجح معايا زراعة البردقوش كل ما اجيب شتلة تموت بس بتوع المشاتل قلولى نفس المشكلة النبات ورقة يصفر وينشف والعيدان تخشب ويموت اكتر من شتلة نفسى انا بخلطة تقريبا بمعظم الاكلات الى بكلها

ندوة
04-12-2012, 04:42 PM
اخي الكريم

بالنسبة للبردقوش ممكن ان تكون هناك مشكلة في السقي .. تؤدي الى هلاك النباتات .

تستطيع اكثاره بالعقل او البذور ... وقد جربت الطريقتين ونجحت ..

محمد سليمان
05-12-2012, 04:54 PM
هوه فيه حد فى مصر بيبيع بذور البردقوش
سؤال يا اخ ندوه هوه البردقوش فية فرق مابينه وما بين الزعتر