المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : العجةعلى الطريقة المصرية

bakynam
22-11-2012, 12:39 AM
العجة من الاكلات الشعبية التى تفتح النفس لما نكون عايزين تغير شوية من الطبخ والمحمرات والمشمرات وكل سنة وانتم طيبين ولاتنسوا صيام التاسع والعاشر من محرم
المقادير ::brows::rolleyes:
3حبات طماطم مبشورة
7بيضات
2 حزمة بقدونس مفروم ناعم
1/4 كجم بصل مقطع صغير
البهارات(نعناع ناشف +كمون +ملح +فلفل اسود+بهار مشكل +كسبرة ناشفة )
4حبات فلفل طازج الوان مقطع صغير
الطريقة :
نشوح البصل فى زيت قليل الى ان يدبل شوية ولما يبرد نضيفه على البقدونس والفلفل الالوان والبيض والبهارات ونضعه فى صنية وندخله الفرن حتى يكون لونه ذهبى ويقدم جنب سلطة خضرة وباذنجان مخلل وبالهنا والشفا
ممكن لوفيه رز بايت حوالى1/2 كوب ممكن وضعه على العجة وتسمى فى الحالة ديه (عجة رز )

احب الزرع
22-11-2012, 12:49 AM
ماشاء الله استاذتنا فى الطبخ اختنا الغالية باكينام
دى اكلتى المفضلة على الفطار وواضح انك تعمليها بمزاج عالى ماشاء الله

bakynam
22-11-2012, 01:01 AM
اخى الفاضل شكرا لك على هذا الاطراء اللطيف وتفضل بالهنا والشفا وكل سنة وانت طيب وسلامى للاسرة الكريمة

هدى نوفل
22-11-2012, 02:36 AM
شكرا يا باكينام على هذا المجهود

يا ترى اين تعلمت هذه الوصفات فى الطبخ ؟ هل هذه هواية

أم كانت فى قسم الصناعات الغذائية فى كلية الزراعة ؟

و هل انت غاوية الابداع فى الطبخ فى البيت ايضا ولا ايه الحكاية ؟

مع تمنياتى لك بالصحة و السعادة .

Shexoy
22-11-2012, 03:22 AM
:-):-):-)شكرا جزيلا اختنا العزيزة...لكن فى ملحوظة انها...لما تتحمر فى الزيت بيكون طعمها اجمل من الى فى الفرن:brows::brows::brows:

bakynam
23-11-2012, 02:36 AM
يسعد مسائك عزيزتى هدى اتمنى ان تكون الوصفة اعجبتك انا اهوى الابتكار فى الطبخ فى الحقيقة ولاا حب التكرارفيه حتى لا نصاب بالملل

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

اخى االفاضل هى مسالة اذواق وفى الحقيقة تحميرها فى الزيت بتكون تقيلة جدا مع شكرى لك على مرورك

هدى نوفل
23-11-2012, 11:15 PM
العزيزة باكينام

شكرا على هذا الابتكار فى الطبخ ، ربنا يعطيك الصحة و تتمتعى أنت

و الاسرة بما تصنعيه لهم من وصفات شهية .

النهاردة أنا عملت العاشورة و طلعت حلوة قوى حسب التساهيل .

حاولت انى اصفى معظم ماء السلق لاضيف مكانه لبن و ضربت نصف كمية القمح فى الخلاط حتى لا تكون الحبوب كاملة ، و تحقق بعض أهداف صنع العاشورة و اعطيت الجيران فاحسست أن غدا عاشوراء .

كل عام و الجميع بخير و سعادة فى كل بلاد المسلمين .

norhan
23-11-2012, 11:54 PM
اهلا ياباكينام

فتحت شهيتي للاكل انا الان اريد انام وتذكرت انا مه اكلت بالليل هههههههههههههه

فعلا كما ذكر اخي أحب الزرع هذه اكلتي على الافطار واعملها بعددة طرق لكن قليل ما اضعها في الفرن لان اعملها بالتيفال وبزيت قليل

وبتجنن فعلا مع صمون عراقي حار

انا غدا مهيأه باسطرمه وبيض على الافطار يمكن حه اغير واعمل الاومليت او مانسميها بالعراقي مخلمه ولا تسألوني منين هل الاسم لان مه اعرف مصدر الاسم

bakynam
24-11-2012, 12:51 AM
عزيزتى هدى كل سنة وانت بخير والا​سرة الكريمة وتعيش وتعملى وتعطى للجيران

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

عزيزتى نورة فعلا العجة بتفتح النفس وانا ممكن اكل معاكى البسطرمة والبيض وياسلام لو بالدهن العدانى انا عارفة انك كريمة وهتقولى اتفضلى عموما الف هنا وشفا

norhan
24-11-2012, 04:14 PM
-عزيزتى نورة فعلا العجة بتفتح النفس وانا ممكن اكل معاكى البسطرمة والبيض وياسلام لو بالدهن العدانى انا عارفة انك كريمة وهتقولى اتفضلى عموما الف هنا وشفا

اتمنى ان تشاركيني ياعزيزتي باكينام وجميعكم واللـه

فعلا انا لا اســتذوق الاكل بدون ما في احد يشاركني

ولا نعلم قد تســنح لنا الفرصه مع بعض ونتناول اشهى الافطار

كانت باسطرمه رائعه

لكن ياعزيزتي نحن لا نضيف للباسطرمه سمنه لانها هي تعطي دهن وكثير

انا اسحب واتخلص من الدهن ثم اضيف البيض بعد ان انشفها كنت اتمنى بالفعل تكوني معنا

bakynam
25-11-2012, 03:00 AM
يسعد مسائك عزيزتى نورة فانا اعمل البسطرمة من قطعة لحم لايوجد بها اى دهن والحقيقة انى متعودة انى اكلها بالسمنة ده كان الاول اما الحين اكلها يوم الخبطة وربنا يعنا على كده وجميل انك تشعرى انك مرتبطة بناس تتخيلى شكلهم من طريقة كلامهم ولا ترتبطى معهم اى مصلحة شخصية ومن يدرى لعل الله يجمعنا ذات يوميا مع تمنياتى لك بالصحة والسعادة