المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طريقة عمل الملوخية (المصرية )

bakynam
18-11-2012, 08:58 PM
يسعد الله مسائكى عزيزتى نورة بناء على طلبك عمل الملوخية المصرية فهى سهلة الاعداد
نشترى الملوخية ونغسلها جيداثم نقطفها ونضعها على قطعة قماشة نظيفة حتى تجف من الميه جيدا ثم نخرطها بالمخرطة انا احبها بالطريقة ديه لكن ممكن تضربيها فى الكبة وتنعم حسب الرغبة

تكون مقدار الشوربة تغلى ضعى الملوخية عليها مع التقليب الجيد حتى تمتزج جيدا مع بداية الغليان نزليها من على النار طبعا الشوربة فيها الملح والفلفل الاسود
للطشة :
ثوم مفروم +كسبرة نشفة +سمنة او زيت حسب الرغبة
نضع السمنة على النار تسيح نضع عليها الثوم لما يصفر ننزل بالكسبرة تقلبيه ثم نضعها على الملوخيةفى الاناء ونحكم الغلق وبالهنا والشفا وتقدم مع الارز الابيض والباذنجان المخلل والبامية مع اللحمة الضان فى ناس تحب تاكلها بالعيش الطازج اى ان كانت طريقة الاكل فهى لذيذ ولما كمان يكون العيش بيتى (الصنع )يكون الذ الذ

محمود أبوالسعود
18-11-2012, 10:27 PM
م_باكينام اعجبت بالمشار كات الحارةفهي على عقلي بالريحان مارة ولا تفوتي علي الاستمتاع برونق مواضيعك ولو تارة
محمود ابو السعود

norhan
18-11-2012, 11:40 PM
يسعد الله مسائكى عزيزتى نورة بناء على طلبك عمل الملوخية المصرية فهى سهلة الاعداد
نشترى الملوخية ونغسلها جيداثم نقطفها ونضعها على قطعة قماشة نظيفة حتى تجف من الميه جيدا ثم نخرطها بالمخرطة انا احبها بالطريقة ديه لكن ممكن تضربيها فى الكبة وتنعم حسب الرغبة

تكون مقدار الشوربة تغلى ضعى الملوخية عليها مع التقليب الجيد حتى تمتزج جيدا مع بداية الغليان نزليها من على النار طبعا الشوربة فيها الملح والفلفل الاسود
للطشة :
ثوم مفروم +كسبرة نشفة +سمنة او زيت حسب الرغبة
نضع السمنة على النار تسيح نضع عليها الثوم لما يصفر ننزل بالكسبرة تقلبيه ثم نضعها على الملوخيةفى الاناء ونحكم الغلق وبالهنا والشفا وتقدم مع الارز الابيض والباذنجان المخلل والبامية مع اللحمة الضان فى ناس تحب تاكلها بالعيش الطازج اى ان كانت طريقة الاكل فهى لذيذ ولما كمان يكون العيش بيتى (الصنع )يكون الذ الذ

ممنونه جدا جدا منك ياباكينام العزيزه

لكن

مه فهمت : الشوربه؟؟؟ وين اللحمه ياباكينام ههههههههههههههههههههههههه لا فروج ولا لحمه؟؟؟

ويعني ماء وملح وفلفل اسود فقط الشوربه ؟؟؟ تقصدين نسلقها؟؟؟

وما في حامض ولا شيء فقط الشطه ؟؟؟ يله ا نا احبها حاره

حه اجربها لكن حه اعمل طريقتي واعمل قدر صغير بطريقتك

واشوف

ممنونه لك على سرعة الرد وجمال الروح واكيد حه تكون لذيذه

bakynam
19-11-2012, 12:06 AM
عزيزتى نورة اكيد ان الشوربة ناخذها من سلق اللحمة او الفراخ وبعدين انا كتبت طشه وليست شطة (يعنى ثوم مفروم _كسبرة نشفة ناعمة +سمنة او زيت لتحمير الثوم والكسبرة )حبت اوضحها لكى علشان لما تعمليها تعجبك وتدعو لى والف هنا وشفا ان شاء الله

norhan
19-11-2012, 12:14 AM
نعم نعم عزيزتي الطشــه ويقولون انه يجب ان من نطش نقطع النفس هههههههههههههه مه اعرف هل صحيح ام لا ولكن حه اجربها

طيب اخر سؤال عسى ان مه اكون قد ثقلت عليك: من اضيف الملوخيه المفرومه ناعم مباشره لماء اللحم قصدي بدون ان اشوحها بالزيت او شيء من هل القبيل؟؟؟

حه اجربها

شاكره لك استجابتك السريعه

bakynam
19-11-2012, 12:27 AM
طبعا مفيش قطع نفس ولا حاجة ههههههههههههههههههههههههههههههههههه نعم وضعها على الشوربة مباشرة دون تشويح ولا اى شىء وبالهنا والشفا

بسمة حسن
19-11-2012, 01:02 AM
طريقة جميلة جدا لعمل الملوخية المصري مع فارق بسيط بعد طش التقلية لاتغطي الملوخية مباشرة حتي لا ترقد الملوخية في قاع الوعاء ( الحلة )

bakynam
19-11-2012, 01:24 AM
يسعد الله مسائكى بسمة ديه الحقيقة اول مرة اعرف المعلومة ديه وانا على طول اغطيها ولاترقد وانما ترقد لو غليت كتير على النار ده ال بيحصل معى وجزاك الله خيرا

norhan
19-11-2012, 08:21 AM
يســعد صباحكم

يبــدو لي من كرمكم في الافصــاح عن اســرار الملوخيــه، سوف تكون من ضمن قائمة المشتريات باستمرار او قد اكون من زارعيها

بدايه حه اجرب اطبخها واللـه كريم

تحياتي لكم

زهرة الصبار
20-11-2012, 12:38 AM
:salam:

ماحبيتش أدخل موضوع الملوخية

وإيدي فاضية ممكن يانورهان وإنتِ بتخرطي الملوخية

تخرطي معاها فصين ثوم

ودا شكل المخرطة للي مش عارفها :-)

norhan
20-11-2012, 12:47 AM
شكرا لكم يااحلى الاخوات

عزيزتي زهــرة الصبار ممنونه لك ما قدمته يداك الكريمه
ان شاءالله دائما يدك مليئه بالخير

عندي الخراطه لان احب ان احتفظ بكل شيء

لكن لو تعرفي ياعزيزتي العام كيف تعبت وانا ابحث عن طريقة عمل الملوخيه هههههههههه وانتهيت ان عملتها بطريقه بسيطه ولكن طلعت لذيذه جدا

لكن اخرطها ؟؟؟؟ المهم اليوم كان ممطر ومه طلعت للسوق

غدا إن اراد الله حه اشتري ملوخيه واعملها

وقد تجدين نوره تعمل لوح خاص لزراعةالملوخيه واجركم على الله لان حه املئ الدنيا ملوخيه