المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : صنية مسقعة صحي

bakynam
01-11-2012, 03:59 AM
طبعا كلمة مسقعة يعنى زيت لكن انا عملت صنية مسقعة صحية جدا لانى بحبها كتير وانا ماشية على نظام غذائى فجربتها وطلعت رائعة وان شاء الله تعجبكم
المقادير :
كيلوباذنجان رومى مقطع حلقات ومرشوش عليها ملح :donnoz:
نص كيلو بطاطس مقطعة حلقاتhttp://f.zira3a.net/images/icons/icon14.png
ربع كيلو فلفل رومى
2 بصلة مقطعة حلقات
2ملعقة ثوم مفروم ناعم
3ملاعق خل
2ملعقة زيت
1.5 كليو طماطم حمرة نص جامدة (كمون +فلفل اسود +فلفل احمر +فلفل طازج حامى حسب الرغبة +قرفة زنجبيل +بهارات مشكلة )
الطريقة :
نرص حلقات البصل ثم البطاطس ثم حلقات من الفلفل ثم الباذنجان الى الانتهاء من المكية بالتبادل نضرب الطماطم وعليها الثوم والخل والبهارات والفلفل الاحمر وشوية زنجبيل وقرفة وكمون والزيتفى الخلاط ثم نضعهم فوق الصبية وندخلها الفرن لمدة 1/3 ساعة تستةى ةيحمر وشها وبالهنا والشفا لا تحمير ولا تسبيك وطعمها اكثر من رائع
ملحوظة :
طبعا ممكن تتعمل بلحمة مفرومة حسب الرغبة

norhan
01-11-2012, 09:45 AM
اهلا باكينام

فعلا عزيزتي هذه المسقعه ونحن بالعراق نسميها ((ســبحة الدرويش)) لانها تحتوي على كل الانواع

حاولي تضيفي لها نعناع اخضر ويابس وتذوقي كم هي لذيذه

والابدع منها انها لا تســتغرق وقت في الطهي كلها عشر دقائق وما احلاها

تسلمين على الوصفات

و لكنك ياعزيزتي ذكرتيني بمســقعة الباذنجان بالبشــميل

تحياتي لك ومطبخك عامر دائما

bakynam
01-11-2012, 08:56 PM
شكرا اختى الفاضلة بس الباذنجان بالباشاميل مش ينفع دايت او صحى خالص بس طبعا طعمه رائع ولذيذ فى حالة وضع اى نوع من الجبنة الغانية بالدسم

norhan
01-11-2012, 11:41 PM
واللـه حضرتك ذكرتيني بالمسقعه ههههههههههههههه وحه اعمل الباذنجان بالباشاميل وقد يكون خمسه كيلو زياده

عزيزتي

من الممكن يوم في الاسبوع يكون مفتوح لاي نوع من الاكل مه يضر

gamal amin amin
02-11-2012, 12:21 AM
شكرا باكينام ..انا من عشاق المسقعه بالفلفل الحار ..وهى سهله الصنع كما قالت اختنا نورهان ..وانا حينما اكون فى المزرعه فأنى اكلها يوميا هى او بابا غنوج ..ولو عندك طريقه جديده لبابا غنوج يا ريت نسمعها منك
ولك كل الشكر

احب الزرع
02-11-2012, 01:54 AM
السلام عليكم جميعاً
وصفات جميلة ورائعة تفتح النفس وانا احب الباذنجان بالباشميل رائع
وبمناسبة اليوم المفتوح وانا صراحة الاسبوع كلة مفتوح عندى ههههههه
ياريت طريقة عمل المكرونة بالشاميل
تحياتى لكم جميعاً