المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فكرة جميلة للمهندسين الزراعيين الجامدين

moodebond44
07-10-2012, 01:23 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اخوانى المهندسين الزراعيين فى جميع انحاء الوطن العربى لدى فكرة واردت تطبيقها داخل حدود جمهورية مصر العربية كبداية , وهو انطلاق حملة بشكل كبير وموسع للتوعيه باهمية زراعة الاسطح وادماجها كى تكون بدون تربة , وتعميمها بجميع محافظات الجمهورية , الفكرة تتلخص فى البداية بانشاء مجموعات متخصصة سيقومون بتكوين مجموعة شركات على الاقل 3 شركات بكل محافظة والشركة مكونة من 4 او 5 افراد سيقومون بعمل مجموعة من نماذج الزراعة على الاسطح وسيقومون بتنفيذها على الاسطح فى المناطق المحيطة بسعر التكلفة مضاف عليها هامش ربح بسيط , بس ياريت الناس اللى هتبدأ معانا المشروع يكون عندهم خبرة كويسة وعندهم اكتر من تصور واكتر من نموذج عشان يبقى فيه مرونه فى اننا نتعامل مع مختلف المساحات , ده بشكل مبدأى , بالنسبة للتكاليف المادية للمشروع والتسويق انا هتولاها من الالف الى الياء , واللى حابب يضيف مفيش اى مانع انا كل اللى محتاجه مجموعه عندها افكار يقدروا يطبقوا تصاميم والاهم من ده كله , ان احنا عندنا هدف سامى ومشروع قومى ممكن من خلاله نوفى جزء من افضال البلد علينا , اشكركم جدا وياريت الاقى تفاعل فى المشاركات وياريت اللى هيبدأ معانا يقول ويراسلنى , وانا باحضر دلوقتى فى صفحة على الفيس بوك هى اللى هتخلينا نعلن عن الحملة وهتساعدنا قوى فى التسويق
مع خالص تحياتى

reda salam
13-10-2012, 11:18 PM
نتمنى ان نتواصل معا كى نبلور الفكره و نرى كيف سنقوم به

محمد عبد السلام
14-10-2012, 08:13 AM
بالتأكيد هى فكرة جيدة و من المفرح حقاً أن نجد شخصاً له كل هذا الحماس على تنزيل الافكار الى أرض الواقع .... لكن حتى لا تصاب بالاحباط بعدم ظهور نتائج سريعة لهذا الحماس اذكرك بأن الموضوع يحتاج الى وقت ليس بالهين ... و بداية دعنى أطرح بعض الأفكار :-
1- وجود مجموعة صغيرة من الهواة المهمتين بهذا النوع من الزراعة و تجمعهم فى مجموعة واحدة بالاضافة الى المهندسين الزراعيين أصحاب العلم و الخبرة والافكار المبدعية حتى يكونوا نواة للمشروع.
2- عمل نماذج متنوعة و متعددة من أنواع الزراعة على السطوح بأشكال غير تقليدية تلبى متطلبات شريحة واسعة من الهواة و المهتمين ... زراعة بستانية للاكتفاء الذاتى أو المردود الاقتصادى ... حديقة سطح ...زراعة مختلطة ... منحل ....
3- تكوين مجموعات مشابهه فى المحافظات و المدن الاخرى ...
4- تبادل الخبرات بين المجموعات ...
5- من الممكن انتشار هذه المجموعات فى البلاد العربية كخطوة متقدمة ...

moodebond44
14-10-2012, 06:17 PM
ياريت اللى حابب يشارك بجد يبعتلى الميل بتاعه فى رساله عشان نتواصل بشكل عملى , انا هضحى بشغلى فى السعودية عشان اجى مصر وانفذ المشروع , فياريت المشاركة تكون حقيقية وعلى ارض الواقع

moodebond44
15-10-2012, 11:12 AM
ده عنوان الجروب الخاص بمشروع زراعة الاسطح
‫طھظƒظ†ظˆظ„ظˆط¬ظٹط§ ط²ط±ط§ط¹ط© ط§ظ„ط§ط³ط·ط[at] | Facebook‬ (http://www.facebook.com/TknwlwjyaZratAlasth)