المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال عن زراعه الاسطح

محمد طاهر1
20-09-2012, 01:05 AM
عندى بذوزر جرجير وفجل وشبت وعايز ازرعها فى السطح ايه المطلوب عشان ينجح وهل ينفع زراعته بالاصص

محمد طاهر1
20-09-2012, 04:17 PM
عندى بذوزر جرجير وفجل وشبت وعايز ازرعها فى السطح ايه المطلوب عشان ينجح وهل ينفع زراعته بالاصص

ممكن حد يفيدنى

محمد سكر
20-09-2012, 05:46 PM
السلام عليكم اخى

الموضوع ميسر ان شاء الله

فقد اخترت اسهل البذور زراعة ونجاحها كبير جدا جدا معك ان شاء الله

كل ما عليك فعله هو نثر البذور على سطح التربة ثم تغطية البذور بطبقة خفيفة جدا من التربة نفسها ثم الرى بحرص شديد حتى لا تنجرف البذور ومن الافضل ان تغطيها بكيس بلاستيك اول يومين فقط ثم تكشف عنها بعد ذلك وفى اليوم الثالث او الرابع على الاكثر تبدأ البذور بالانبات باذن الله وتواليها بالرى وتبدا بالتسميد من بداية ظهور الورق الحقيقى للبذرة وذلك بعد حوالى 10 ايام من الزراعة ويمكنك الزراعة فى اصص صغيرة او اى مقاس متاح عندك واى استفسار انا تحت امرك اخى

EMAN
03-10-2012, 12:03 PM
السلام عليكم انا لسة مبتداء وجديدة فى المنتدا الحقيقة انو اكثر من رائع وعندى سوال ارجوا سرعة الرد علية انا زرعت جرجير وشبت وبقدونس وكسبرة وكرفس والحمد لله بداء فى الانبات الا البقدونس ولا اعرف السبب وسوالى هو كم الوقت الزى يحتاجة البقدونس للانبات انا زرعتوا من حوالى اسبوعين وتقبلوا شكرى

محمد سكر
03-10-2012, 01:54 PM
السلام عليكم انا لسة مبتداء وجديدة فى المنتدا الحقيقة انو اكثر من رائع وعندى سوال ارجوا سرعة الرد علية انا زرعت جرجير وشبت وبقدونس وكسبرة وكرفس والحمد لله بداء فى الانبات الا البقدونس ولا اعرف السبب وسوالى هو كم الوقت الزى يحتاجة البقدونس للانبات انا زرعتوا من حوالى اسبوعين وتقبلوا شكرى

السلام عليكم ورحمة الله

فعلا بذور البقدونيس تظل فترة كبيرة قبل الانبات حوالى اسبوعين وقد تزيد عن ذلك

كان من الممكن الاسراع فى عملية الانبات بنقع البذور فى ماء لمدة 24 ساعة ثم زراعتها وتغطية العبوة الموجود بها البذور بعد عملية نثرها ليساعد ذلك فى الاسراع من عملية الانبات

EMAN
03-10-2012, 09:29 PM
السلام عليكم ورحمة الله

فعلا بذور البقدونيس تظل فترة كبيرة قبل الانبات حوالى اسبوعين وقد تزيد عن ذلك

كان من الممكن الاسراع فى عملية الانبات بنقع البذور فى ماء لمدة 24 ساعة ثم زراعتها وتغطية العبوة الموجود بها البذور بعد عملية نثرها ليساعد ذلك فى الاسراع من عملية الانبات

اانا فعلا عملت كدا النهاردة زى ما انت قولت نقعتوا فى المياة وهحطوة بكرة ان شاء الله بس مش عارفة المفروض اصفية من المياة وبعدين اعيد نثرة ولازم اغطية بعد الزرعة وشكرة جداااااااااااااا محمد

محمد سكر
04-10-2012, 09:55 AM
لن يفرق هذا الامر كثيرا فى عملية نجاح الانبات من عدمه تصفية البذور او عدم تصفيتها عادى تغطية البذور بعد زراعتها يوفر جو نموذجى للانبات مما يسهل عملية الانبات من توفير الرطوبة اللازمة للانبات وعدم جفاف التربة حتى عملية الانبات اما لو تركت التربة بدون تغطية تجف التربة سريعا فتضطرى الى الرى مره اخرى مما قد يتسبب فى عملية تجريف للبذور وبالتالى تقل فرص انباتها