المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد اذا سمحتم اماكن بيع نباتات...؟

Shexoy
15-09-2012, 03:58 PM
*سلام الله على محبين السلام*

*اذا سمحتولى يا اخوانى الاعزاء انا من مصر اسكن فى القاهرة.

اريد من الاخوة فى هذا المنتدى الكريم من يعلم اماكن بيع (نباتات عادية او نباتات زينة وبذور واسمدة)ان يخبرنى لانى لا اعلم من اين اشترى نباتات جميلة ذو رائحة او حتى بذور واسمدة كل ما اعرفة هى سيارة تحمل بعض النباتات اغلبها نخل واشجار الى بنشوفها فى الشارع:brows:.

*فاريد منكم اخبارى باماكن بيع النباتات ومستلزماتها(بذور-اسمدة-...الخ) فى القاهرة او الجيزة او اى منطقة قريبة من القاهرة.

*واذا اردتم يمكننا ان نجعل هذا الموضوع دليل لاماكن شراء النباتات حتى يستفيد منه كل من يريد ان يشترى النباتات ومستلزماتها حتى فى البلاد الاخرى ليس مصر فقط لانى بحثت فى المنتدى عن اماكن بيع النباتات ولم اجد مواضيع...

شكرا جزيلا, تحياتى
*اخوكم محمد*

محمد سكر
15-09-2012, 05:40 PM
هل تعرف اخى منطقة مسطرد بالقليوبية -----

احب الزرع
15-09-2012, 06:30 PM
السلام عليكم اخى
لو قريب من مصر الجديدة اعطيك عنوان مشتلين بجوار الميريلاند اسعارهم معقولة والاهم نباتاتهم والاسمدة والمبيدات عندهم من انواع جيدة انا اتعاملت معهم

Shexoy
15-09-2012, 08:07 PM
اخى (محمد سكر) شكرا جزيلا لك لكن القليوبية بعيدة جدا عنى هتكون سفر بالنسبة لى

اخى (احب الزرع) شكرا جزيلا لك وتفضل قول العنوان لكن بالتفصيل الممل لانى هبقى اول مرة اروح هناك هذه بالنسبة لى مسافة متوسطة

احب الزرع
15-09-2012, 08:27 PM
اخى لو قادم من رمسيس انزل روكسى عند المريلاند واجعل السور اللى عندة مكان دخول المريلاند على شمالك يعنى اتمشى بجوارة وعدى مكان الدخول وامشى لاخر السور بعد مكان الدخول هتلاقى شارع فية كشك امشى فية وعدى الجانب الاخر هتلاقى معرض سيارات القرش معرض كبير جنب المعرض هتلاقى مشتل الهدى وخلفة المشتل الهولندى اسأل اى حد يدلك سهل ادخل هتلاقى شتلات وبذور واسمدة ومبيدات وكمان عندة عبوات صغيرة جدا لو عندك مثلى زرع محدود

- - - Updated - - -

ولو قريب منك مديرية امن القاهرة فى باب الخلق انزل هناك خلف المديرية هناك يبيعوا مبيدات وسماد بس انا اقول عن تجربة تعاملت مع هذة المشاتل عند الميريلاند

- - - Updated - - -

اضيف شىء اخر نسيت اقولة بداخل الميريلاند نفسها كمان فية مشاتل بس بيتواجدوا من العاشرة صباحاً حتى الظهر الساعة الثانية عشر يعنى ساعتين لو تقدر تذهب بدرى شوية اما المشاتل الاخرى لحد الخامسة متواجدين

هدى نوفل
15-09-2012, 08:43 PM
السلام عليكم أخى محمد

يوجد مشاتل أخرى على جانبى النيل . فيوجد مشاتل فى الكيت كات و الزمالك من أول

شارع أبو الفدا حتى نادى الجزيرة . و فى محل بيبيع زرع من عدة مشاتل قريب من

وزارة الخارجية و التليفزيون و كذلك فى مشاتل على النيل فى المنيل و المعادى .

أكيد الان بقى عندك مجموعة مشاتل فى كل مكان . و بالتوفيق يا رب .

Shexoy
15-09-2012, 08:46 PM
الف شكر لك يا اخى (احب الزرع) عفوا اخى -جل من لا يسهو- المديرية قريبة منى ورمسيس قريب ايضا بعض الشئ
لكن بالنسبة للميريلاند اعتقد ان هذه ملاهى صح...؟ وهل يسمح لاى احد الذهاب الى المشاتل داخل الميريلاند ام يجب دخول الحديقة اولا ..؟

شكرا جزيلا,اخوك محمد

يوسيمان
15-09-2012, 08:47 PM
في حضرتك في 6 اكتوبر والشيخ زايد مشاتل كتير جدا لو المكان قريب ليك وكمان فيه ف الدقي خلف وزارة الزراعة المعمل المركزي للمناخ او الصوبة وبيبيعوا فيه شتلات وممكن تسال علي بذور والعنوان دة انا اخذتة من أ.محمد سكر من اعضاء المنتدي ولو حضرتك قريب من اكتوبر او زايد ممكن اقول لحضرتك علي كذا مشتل بيبيعو بذور واسمدة

Shexoy
15-09-2012, 08:54 PM
شكرا جزيلا يا اخت هدى

لكن اين مشاتل بيع الزرع جانب وزارة الخارجية والتلفزين يعنى اعتبرينى امام بوابة الاذاعة والتلفزيون امشى منين او المكان قريب واسأل وهم يدلونى..؟

- - - Updated - - -

اهلا بك اخ يوسيمان
6 اكتوبر بعيده لكنى ذهبت اليها سابقا يعنى انا اعرف الجهاز واعرف الهايبر ون ومول العرب فعند اى مكان منهم....؟

احب الزرع
15-09-2012, 08:56 PM
لا عادى اخى يمكنك دخول حديقةالمريلاند لغرض الشراء بدون تذكرة دخول من باب دخول السيارات وتعامل مع المشاتل التى ذكرتها لك انا تعاملت معهم

Shexoy
15-09-2012, 09:02 PM
شكرا جزيلا لك اخى (احب الزرع) بارك الله فيك وجزاك الله خيرا

يوسيمان
15-09-2012, 09:21 PM
عند الهايبر وان في نفس الطريق وحضرتك داخل ع المدينة هناك 4 او 5 مشاتل كلهم علي اليمين