المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تقليد جبن الموزاريلا

متعب السعيد
14-09-2012, 03:28 PM
زملائي أعضاء ومشرفون منتدي زراعه نت السلام عليكم ورحمة الله وبركاته كان فيه سؤال دايماً كنت بسأله ماهو الفرق بين الموزاريلا اللي سعرها 35 جنيه والموزاريلا اللي سعرها 25 جنيه وسألت ناس كتير وكانت أكثر إجابتهم ان الموزاريلا اللي سعرها 35 جنيه تصنع من لبن نظيف والعكس بس انا لم أقتنع بالرد ده فبحثت وكانت نتيجة بحثي ان هناك موزاريلا مقلده أو Imitation mozzarela وهي عباره عن خليط بنسب معينه من اللبن البودره والزيت النباتي والمثبتات والمستحلبات والماء اما ماهى انواع المثبتات والمستحلبات وماهى نسبها فلم أتوصل اليه فأرجو من لديه اع معلومه عن هذا النوع من الجبن إفادتي ولكم مني جزيل الشكر

م- عمرو نجيب
15-09-2012, 12:01 AM
http://www.youtube.com/watch?v=yN8hV9LlCFM

متعب السعيد
16-09-2012, 06:48 PM
زميلي المهندس عمرو انا عارف الفيديو ده وشوفتوا كتير بس اللي مش عارف أوصله ماهو ملح الأستحلاب المستخدم وماهو نوع المثبت

م- عمرو نجيب
17-09-2012, 01:43 PM
أنا عاوز أسالك عن شيئ هام هيفيد مصنعك اية لما تعرف نوع ملح الاستحلاب !!! و الشركات الكبيرة اللي بتعمل المنتجات دي مستحيل تقولك دي اسرار وفلوس وبراة أختراع ممكن تجرب زي مانت عاوز بس نصيحة متصعبش الامور علي نفسك كتير الخلطات دائما متغيرة حسب اسعار المواد الخام وتوافرها
الفكرة اللى انت كمنتج لابد أن تهتم بها جدا شوف البري مكس أشتغل بية و أدرس خواصة على الخط وبعد الانتاج وصفات المنتج على البيتزا هل أثر في حرارة التسوية هل سبب حروق او تعجين أو فروق في اللون وكمان شوف تكاليف الانتاج وسعة الخطوط والسوق بتاعك يتقبلة ازاي ....متحبسش نفسك في المعمل يا عزيزي

- - - تم التحديث - - -

عموما يا صديقى و بالبلدي نوعية الجبنة اللى تقصدها أسمها العام analoogue cheeses وتحتها Imitation mozzarela يعنى المشابهة أو المقلدة والاولى بتكون بدهن طبيهي والثانية نباتى

ونسبة الماء فيها من 60 :55
وتعتمد في الاساس على 4 أنواع من الكازين سواء منفردة أو تباديل وتوافيق sodium caseinate,calcium caseinate,acid casein and rennet casein
ويفضل عدم خلط أي نوع مع الاخيرة
لا بد أن تلاحظ يا عزيزي أن الموتزيريلا عبارة عن كازينات كالسيوم وكازينات صوديوم فى الاساس( كازينات الصوديوم ناتجة عن تبادل أيوني خلال التمليح )
طبعا مصدر الدهن وعشان التكاليف خلية نباتى
المثبت المدعم فية أساسا جوار وكاراجين ونشا نادرا ما تجد LBG صمغ الخروب لان السعر تضاعف 10 مرات عن العام الماضى

املاح الاستحلاب
تراي صوديوم سترات وداي صوديوم فوسفات
طبعا نسبة من كلوريد الكلسيوم وملح الطعام لضبط ميزان الكلسيوم والصوديوم

الجبنة الطبيعية يا عزيزي اي جبنة طبيعية بتعريف بسيط عبارة عن كازينات كالسيوم مملحة ومنضجة

متعب السعيد
21-09-2012, 05:24 PM
عزيزي المهندس عمرو نجيب انا شاكرا جدا جدا جدا لهذه المعلومات اللي كان نفسي أعرفها واللي فتحتلي حاجات كتير بس الفكره ان انا اعرف ان انا بحب التجديد والبحث عن الحاجات الغريبه بس ياريت لو حضرتك تقولي لو انا عايز اجيب الخلطه دي اجيبها منين وتكليفتها كام وعشان حضرتك تبقي عارف ده مش لغرض صناعي لكن عشان التعلم فقط لا غير

osmasn2
22-09-2012, 05:12 PM
م/ عمرو
كيف أحوالك نشكرك على تواصلك الدائم فى المنتدى و لو أن بعض الأعضاء مقصريين و أنا منهم
معلومة أن كنت فى سيرتك الجميلة مع حسن يسرى من كام يوم انت أخبارك اي
بخصوص المزاريلا التقليد ما هو رأيك فى النشا المعدل +كازينات+S4 أرجو التواصل
وهل أنت فى مصر ام أجازة

م- عمرو نجيب
22-09-2012, 08:55 PM
أبعتلى تلفونك على الخاص .. انا نازل مصر يوم 17 اكتوبر وماشي يوم 25 نفس الشهر

متعب السعيد
29-09-2012, 05:59 PM
عزيزي المهندس عمرو انت وضحتلي مكونات تقليد الموتزاريلا بس موضحتليش نسب الإضافه عشان زي محضرتك عارف المكونات وحدها مش كفايه لإستخدامها في عمل رساله علميه عن هذا الموضوع

م- عمرو نجيب
29-09-2012, 08:00 PM
http://f.zira3a.net/my-files/11182_01348938027.jpg (http://f.zira3a.net)

haz84ha
17-11-2012, 03:44 PM
م. عمرو الفديو جيد تسلم اديك ...... جزاك الله خير

osmasn2
25-11-2012, 12:16 PM
مهنس عمرو
انا فى انتظار وصولك مصر بسلامة الله
على فكرة صنعت جبنة موزاريلا نباتى ممتازة بسعر تكلفة 18.5جنيه للكيلو وبدأت التسويق الفعلى
هى تعتبر انلوج بس بالعكس و بدون حلة طبخ وتلفونى 01118370752

م- عمرو نجيب
25-11-2012, 08:40 PM
أن رجعت تانى دبي يا جميل ... مين قال انها محتاجة حلة طبخ

osmasn2
26-11-2012, 12:30 PM
ترجع بالف سلامة سالم غانم

على فكرة هى فيها ميزة و فى نفس الوقت عيب بتسيح بسرعة وبتخرج من البيتزا
و فى وجهة نظرى زيادة نسبة الفوسفات المنحل عن نسبة الكالسيوم فى المادة الصلبة

helmi
01-12-2012, 06:02 PM
السلام عليكم
ممكن تساعدوني علي تصنيع خلطة موزاريلا صناعية
ولكم جزيل الشكر

jako
03-12-2012, 11:55 PM
فعلا هذا سؤال محيرني وارجوا لو توصلت لاي معلومة ان لا تبخل بها علي ولك جزيل الشكر

متعب السعيد
30-09-2013, 08:32 PM
لو انا عايز اجيب خلطة الموزاريلا الانالوج اجيبها منين ارجو افادتي ضروري

said shaheen
01-10-2013, 03:12 AM
Stephan UMSK 24 for analog cheese - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=0KchgpBbuTs)

متعب السعيد
03-10-2013, 10:38 PM
جميل جدا الكلام ده بس المهم الماده الخام انا فعلا محتاجها ضروري فارجو افادتي باماكن الحصول عليها

م- عمرو نجيب
26-11-2013, 03:01 PM
Preparation of imitation mozzarella cheese (http://www.freepatentsonline.com/4075360.pdf)

abeer3ly
17-01-2014, 07:42 PM
موضوع رائع بس مش فاهمه منه حاجه لانه مش مجالى وكنت اتمنى لو يكون فى طريقة مبسطه للى يحب يصنعها بالمنزل بارك الله فيكم

abeer3ly
17-01-2014, 07:44 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ا
لساده الافاضل معجبه جدا بهذا المنتدى العظيم وبكم وباسلوبكم الراقى وشرح كل من عنده معلومه ولا يبخل بها على احد جزاكم الله كل الخيرل
ى سؤال يؤرقنى جدا اريد منكم مساعدتى كما تعودت من مشاركاتكم البنائه
اريد ان اعمل جبنه موتزريلا فى المنزل ولكن الصناعيه وليست اللى باللبن imitation chees شاهدت فديوهات كثير ولم احصل على نتيجه الا انها تقريبا من ضمن مكوناتها زيوت نباتيه ونشا وماء ارجو افادتى واذكر الطريقه بالتفصيل مع المقادير الله يبارك فيكم وجزاكم الله خيرا

- -- - - تم تحديث المشاركة بما يلي - - - - - -

ولاا اى حد سال فيا احساس جميل الصراحه

م- عمرو نجيب
18-01-2014, 09:34 AM
هذة الطرق للمصانع فقط وغير مجدية لربات البيوت