المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد ان اعرف اسماء هذه النباتات...؟؟؟

Shexoy
08-09-2012, 04:01 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذه اول مشاركة لى فى منتداكم الكريم
واريد من الاخوة الافاضل افادتى فى معرفة اسماء هذه النباتات خاصة وان بعضها ومات والاخر يموت :crying: بسبب جهلى لهم وطريقة العناية بهم
هذه صور للنباتات:
هذا النبات مازال حى الحمد لله:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

وهذا النبات الجميل:
(http://img528.imageshack.us/img528/5958/img0169agl.jpg)
اصبح هكذا:crying::
(http://img228.imageshack.us/img228/3518/tphoto00002e.jpg)----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

وهذا النبات مات بسبب مرض لا اعلمة وهو ظهور بقع قطنية بيضاء على النبات اعتقد انه بق دقيقى بعدما بحثت فى الموقع والله اعلم:
(http://img856.imageshack.us/img856/1711/img0167am.jpg)

وفى النهاية اريد ان تخبرونى اسماء هذه النباتات الثلاثة ومعلومات عن كل نبات وجزاكم الله خيرا
وشكرا جزيلا لكم اخوكم محمد

mazen rashed
08-09-2012, 04:15 PM
الاولى عندي منها بس ما بعرف شو اسمها :) انا بصراحة ما بعتني فيها كتير بس هي مشاء الله عليها ما بدها كتير عناية

الثانية اسمها خبيزة ( على الاقل في الاردن وفلسطين ويمكن بمصر هيك بسموها ) وايضا ما بتحتاج لكتير عناية (سقاية مع جرعة حديد بسيطة كل فترة )

والثالثة اعتقد انها خبيزة يابسة

والرابعة اسمها السجادة ( ببشرك انو النبتة رح تتساقط اوراقها بالخريف ) وكمان ما بدها كتير عناية (لان دورة حياتها قصيرة ) ( يعني نفس الخبيزة تقريباً)

والله اعلم :)

ندوة
08-09-2012, 04:23 PM
اهلا بك معنا

الصورة الاولى : اليوكا

*يفضل التربة الرملية .

*والضوء الساطع مع عدم التعرض للشمس المباشرة لساعات طويلة .

*الري معتدل وعدم الاسراف .

الصورة الثانية :الجيرانيوم

ويسمى الجارونيا ,,و الخبيزة ..

*افضل نمو له في الربيع يحب الاجواء المعتدلة .

*السقي الجيد وقت النمو .

* الضوء الساطع والشمس المباشرة في الصباح .

*مفضل لحدائق النوافذ .

الصورة الثالثة : كوليوس

او السجاد .

* يحتاج الى ضوء الشمس للمحافظة على الوان اوراقه على ان تكون في الصباح .

* السقي الجيد وعدم تعرض تربته للجفاف .

* من الافضل قطع الحامل الزهري لتشجيع النمو .

*نبات جميل للحاويات .

* مفضل لحدائق النوافذ

هاوي الزراعه
08-09-2012, 06:05 PM
الثانيه نسميها عندنا بالسعوديه ( خبييز)

ميس فله
08-09-2012, 07:31 PM
ما شاء الله الاخوة مقصروش
بس اضافه بسيطه الخبيزة فى مصر بيقولوا عليه جارونيا

Shexoy
11-09-2012, 01:15 AM
شكرا لكم جميعا على هذه الردود الجميلة
-فعلا اخ (مازن) هذه الزرعة (اليوكا) لا تحتاج عناية دى بتستحمل اكتر من الصبار انا زرعة الصبار ماتت ودى لسه عايشة ماشاء الله. :brows:
-لكن بالنسبة للاخت (ندوة) شكرا جزيلا لكى على توضيح معلومات العناية لكن عندى بعض الاسئلة:brows::
اولا:بالنسة لزرعة الجيرانيوم هذه الزرعة جميلة جدا وتنبت زهور حمراء كما فى صورتها الاولى لكن هل تعتقدى انها ممكن تزرع بعدما اصبحت بهذا الشكل يعنى اقصد اشيلها واجيب غيرها ولا ممكن يكون عشان مش موسمها...ملحوظة انا غيرتلها التربة كذا مرة عشان تزرع ومن كتر كلامكوا على البيتموس روحت جيبت من كارفور شكارة بيتموس وحطيت لها ولزرعة ياسمين والاتنين بدأوا يضعفوا فغيرتلها التربة من بيتموس الى طين عادى تانى ودا بسهولة لان البيتموس مش ثقيل بس هى كانت ابتدت تذبل من قبل البيتموس... البيتموس دا هعملو موضوع لوحده ان شاء الله لانة خربلى الدنيا...؟

ثانيا:ما هو المقصود (بقطع الحامل الزهرى لتشجيع النمو) فما هو الحامل الزهرى؟

ثالثا:بالنسبة لنبات اليوكا والجيرانيوم الاثنين.يحتاجون حرارة معتدلة يعنى فصل الربيع لكن ما معنى (يفضل الضوء الساطع مع عدم التعرض للشمس المباشرة لفترات طويلة) تقصدين انه نبات ظل ام ماذا وايضا اذا سمحتى قوليلى يعنى اه نبات ظل يعنى ممكن اضعة فى غرفة مثلا وهل من علامات اعرف بها ان هذا النبات نبات ظل... ؟

رابعا:دا سؤال مهم لانى عملت كده مع بعض الزرعات: لو سمحتى يعنى ممكن انا اعمل خليط تربة يعنى شوية طين على شوية رمل على شوية بيتموس على شوية سماد(عضوى-قش اسود) مش كده التربة دى تبقا فيها فوائد ولا كده غلط ولازم مقادير؟؟
وشكرا
اخوكم محمد

روحي الورد
11-09-2012, 04:05 PM
النقل يضر النباتات يعني كم مرة نقلتها المشكلة مش فيالبيتموس

ميس فله
11-09-2012, 07:24 PM
شكرا لكم جميعا على هذه الردود الجميلة
-فعلا اخ (مازن) هذه الزرعة (اليوكا) لا تحتاج عناية دى بتستحمل اكتر من الصبار انا زرعة الصبار ماتت ودى لسه عايشة ماشاء الله. :brows:
-لكن بالنسبة للاخت (ندوة) شكرا جزيلا لكى على توضيح معلومات العناية لكن عندى بعض الاسئلة:brows::
اولا:بالنسة لزرعة الجيرانيوم هذه الزرعة جميلة جدا وتنبت زهور حمراء كما فى صورتها الاولى لكن هل تعتقدى انها ممكن تزرع بعدما اصبحت بهذا الشكل يعنى اقصد اشيلها واجيب غيرها ولا ممكن يكون عشان مش موسمها...ملحوظة انا غيرتلها التربة كذا مرة عشان تزرع ومن كتر كلامكوا على البيتموس روحت جيبت من كارفور شكارة بيتموس وحطيت لها ولزرعة ياسمين والاتنين بدأوا يضعفوا فغيرتلها التربة من بيتموس الى طين عادى تانى ودا بسهولة لان البيتموس مش ثقيل بس هى كانت ابتدت تذبل من قبل البيتموس... البيتموس دا هعملو موضوع لوحده ان شاء الله لانة خربلى الدنيا...؟

ثانيا:ما هو المقصود (بقطع الحامل الزهرى لتشجيع النمو) فما هو الحامل الزهرى؟

ثالثا:بالنسبة لنبات اليوكا والجيرانيوم الاثنين.يحتاجون حرارة معتدلة يعنى فصل الربيع لكن ما معنى (يفضل الضوء الساطع مع عدم التعرض للشمس المباشرة لفترات طويلة) تقصدين انه نبات ظل ام ماذا وايضا اذا سمحتى قوليلى يعنى اه نبات ظل يعنى ممكن اضعة فى غرفة مثلا وهل من علامات اعرف بها ان هذا النبات نبات ظل... ؟

رابعا:دا سؤال مهم لانى عملت كده مع بعض الزرعات: لو سمحتى يعنى ممكن انا اعمل خليط تربة يعنى شوية طين على شوية رمل على شوية بيتموس على شوية سماد(عضوى-قش اسود) مش كده التربة دى تبقا فيها فوائد ولا كده غلط ولازم مقادير؟؟
وشكرا
اخوكم محمد
اسمحلى استاذ محمد ان اجيب على بعض الاسئله
اولا الجا رونيا نبات غير موسمى دائم يعنى مش زى حاجات كتير والجارونيا يفضل الشمس المباشرة مش ضوء وبس لان الشمس المباشرة تساعده على التزهير
ام عن قطع الحامل الزهرى هو انك تقطع الزهرة من اول الساق بتاعها لان هى بتستمر فى تكوين البذور اللى احيانا مش هتحتاجها وتكون النتيجه استهلاك الغذاء اللى بيستخدمه فى النمو

والاجابه التانيه بالنسبه لخلطه التربه ممكن جدا وانا بعمل كده وكتير جدا من الناس بتعمل كده

اما باقى الاسئله اتمنى انك تلاقى اجابتها

عزالدين النوبى
11-09-2012, 09:27 PM
مشالله الاخوه ما قصرو...اضيف شي بسيط في مساله النباتات الماتت اعتقد ان السبب عدم التهويه اي ان هذه النباتات لا تتعرض لهواء متحدد...شكرا

Shexoy
12-09-2012, 12:40 AM
الى الاخت الفاضلة (روحى الورد) شكرا لكى :لكن كيف النقل يضر النبات هو مش لازم انقل النبات لما يكبر لقصيص اكبر حتى يستمر ويزيد فى النمو ويحصل على غذاء اكثر يكفيه....انا نقلت الزرعة 3 مرتان تقريبا من قصيص صغير الى قصيص اكبر وخلطت الرمل مع الطين وكنت مكتر الرمل عشان التهوية بيقولوا الرمل بيهوى الجذور ثم لاحظت انها بدات تضعف فقمت بتغير التربة واستبدالها بالبيتموس لانى كنت اعتقد انه تربة مفيدة وخصبه لكن بالعكس طلع شبه السماد وفضلت تضعف روحت شايل البيتموس وحاطط طين صافى بدون رمل وشكلها الان كما فى الصورة السابقة لا جديد.

الى الاخت العزيزة (ميس فله) لكى جزيل الشكر:على توضيح الحامل الزهرى وامكانية خلط التربة وان الجارونيا دائم...لكن هى مكانتش بتطلع بذور هى بس بتنبت ورد احمر ثم يذبل ويقع ويطلع غيرة لكن مفيش بذور فهل يجب ان اقطع الحامل الزهرى؟ وايضا هل تقصدين انه نبات دائم انها ماتت ولن تزرع تانى ؟

فى انتظار باقى الاجابات:worthy::worthy::
السؤال الاول :لم يجاب
السؤال الثانى :الحامل الزهرى اجابته الاخت (فله)
السؤال الثالث:لم يجاب
السؤال الرابع :خلط التربة اجابته الاخت (فله)

ميس فله
12-09-2012, 01:55 PM
طبيعى اذا تم تكوين الزهرة وحدث تلقيح للزهرة يتم تكوين الثمرة ومن ثم البذور وديه من اساسيات البيولوجى
الورده اللى بتقول عليها لما بتدبل بيطلع فيها جزء مدبب من اعلى وان تركته لفترة تنشق وتطلع منه بذور ريشيه
اما لو لم يحدث تلقيح بتموت الزهرة وفى الحالتين لازم يتقطع الحامل الزهرى

اما قصدى ان الجارونيا نبات دائم ان عند زراعته بيكون معمر بيقعد فترة طويله يعنى فى نباتات بتكون صيف بس او شتا بس وفى نباتات حوليه يعنى بتقعد سنه وفى ذات حولين بتقعد سنتين وفى النبات الدائم او المعمر اللى بيعيش فترة طويلة

وعلى فكرة الجارونيا محتاج شمس مباشرة علشان يزهر وبيتحمل الحرارة فى جو مصر اللى هو معتدل شويه عن جو الخليج
واليوكا عندى محطوط فى الشمس عادى جدا

وكمان بتفق مع الاخت روحى الورد فى ان النقل بيضر بالنبات اذا تم بطريقة خاطئه وكتره كمان غلط لانك كده بتضر الجذر

مهندس معماري /احمد
12-09-2012, 05:40 PM
بسم الله العليم ....
اخي الحبيب الاولي هي نبات اسمه يوكا او yucca و هي تنتمي للعائله الاجافيه "نوع من الصبار" و ليست من اشباه النخيل كما يشاع عنها - اشهر انواعها التي تمتلكها و اليوكا الخشبيه و يوكا اناناس و يوكا جيول جولدن ايدج و خلافها
معظم هذه الاسماء تجاريه يمكنك معرفه الاسم العلمي لها بالبحث عنها
الاحظ انك تمتلك اصص مغلقه من الاسفل كما اتوقع و هذا هو الطريق الي تشكيله مختلفه من الفطريات و العفن و الامراض عافاك الله منها - لا بد من ان تكون الاصص او الشلي او الاواني كما تحب مثقبه من الاسفل و هذا يعني صرف الماء الزائد و بالتالي لا عفونه - لا رطوبه زائده
العفونه هي مؤشر لعدم مرور الهواء و ضعف التهويه لي حد اللاوجود و هذه لا قدر الله تسببها الاصص المغلقه و التي اتمني ان لا تمتلكها تحت اي ظرف

اما بالنسبه للنبته الاخري فهي
( الجيرانيوم علمي - جارونيا - مصر - الخبيزه دول الخليج -واخري ربما لا اعرفها)
الاقوي و الاجمل بين زهور الربيع تنتجها هذه الجميله
يمكنك اتباع الرابط التالي لمشاهده كافه انوعها و اشكالها - انتظر تحميل الصور
Specializing in Pelargonium or Geranium Plants (http://www.hobbsfarmgreenery.com/pelargoniunplants.html)تتساقط اوراقها بقله الري و تجف و تتحول تدريجيا الي الذبول -لا تياس منها فانشاء الله تعود كما كانت ضعها في المكان الاولي فالبلكونه او الشرفه و اسقيها تدريجيا بانظام و ان شاء الله المجموع الخضري يعود من جديد تدريجيا

النبته الثالثه كوليس كما اشار من قبلي و هي الجميله و الضعيفه في نفس الوقت نبات حساس جدا للماء و الامراض
لو كانت الاعراض كما تصف فهو البق الدقيقي كما اشرت و يمكنك ايضا ان تبحث عن العنكبوت الاحمر و المن لمزيد من المعلومات حول اشهر الافات

خالص التحيه و التقدير و الاحترام

Shexoy
13-09-2012, 04:11 AM
اهلا بكى يا اخت (فله) اذا يا اخت (فله) لم يحدث تلقيح للزرعة الى عندى لانة لم تنبت الثمرة (الشئ المدبب) ومن ثم البذور لكن فى النهاية ما يجب على فعلة هو قطع الحامل الزهرى لما تموت الزهرة لكن هل هذه القاعدة تنطبق على جميع النباتات يعنى يجب على قطع الحامل الزهرى فى اى نبات بعد ذبول الزهرة مثل نبات الياسمين مثلا او اى نبات اخر...؟ وهل هذه البذور ريشية بيضاء وبوسطها شئ ابيض وساعات بتبقى طايرة فى الجو بكميات كبيرة فى فصل الخريف تقريبا؟ وهل يمكن زرع هذه البذور فى الطين بطريقة الزراعة العادية؟

( (الباش مهندس احمد) ) منور الموضوع..فعلا هذه الزرعة(اليوكا) قوية تتحمل الجفاف وتتحمل النقل وتغير المناخ كالصبار. بس اطمئن يا اخى انا قبل ان ازرع فى هذه العلبة قمت بثقبها من اسفل كى تصرف الماء الزائدة. لكن بالنسبة لزرعة الجارونياكيف اسقيها تدريجيا وبانتظام يعنى كام مرة اسقيها كام مرة فى اليوم فى الصيف وكام مرة فى الشتاء فى جو مصر لانى فعلا نفسى هذه الزرعة الجميلة تنبيت مرة اخرى...؟ وايضا هل يجب على قص هذه الفرع الذابلة كى تنبت فروع جديدة ام ابداء فى قص الفروع الذابلة بعدما تبداء تنبت فروع جديدة ام فقط ارويها بانتظام بدون قطع فروع وهى تنبت ان شاء الله ...؟

سؤال :هل للنبات عمر زى الانسان يعنى هل ممكن زرعة تموت وتذبل لوحدها بدون وجود اى سبب مادى او علمى لموتها...؟

اسف اسفاسف اسف:donnoz:. لانى مطول عليكوا بس انا عندى اسئلة كتير محيرانى مش عارف ردها ومش عارف بعض الحاجات الى بعملها فى الزرع من دماغى تفيدة ام تضرة:donnoz: .
شكرا جزيلا لكم .
اخوكم محمد

Shexoy
14-09-2012, 06:44 PM
اهلا بكى يا اخت (فله) اذا يا اخت (فله) لم يحدث تلقيح للزرعة الى عندى لانة لم تنبت الثمرة (الشئ المدبب) ومن ثم البذور لكن فى النهاية ما يجب على فعلة هو قطع الحامل الزهرى لما تموت الزهرة لكن هل هذه القاعدة تنطبق على جميع النباتات يعنى يجب على قطع الحامل الزهرى فى اى نبات بعد ذبول الزهرة مثل نبات الياسمين مثلا او اى نبات اخر...؟ وهل هذه البذور ريشية بيضاء وبوسطها شئ ابيض وساعات بتبقى طايرة فى الجو بكميات كبيرة فى فصل الخريف تقريبا؟ وهل يمكن زرع هذه البذور فى الطين بطريقة الزراعة العادية؟

( (الباش مهندس احمد) ) منور الموضوع..فعلا هذه الزرعة(اليوكا) قوية تتحمل الجفاف وتتحمل النقل وتغير المناخ كالصبار. بس اطمئن يا اخى انا قبل ان ازرع فى هذه العلبة قمت بثقبها من اسفل كى تصرف الماء الزائدة. لكن بالنسبة لزرعة الجارونياكيف اسقيها تدريجيا وبانتظام يعنى كام مرة اسقيها كام مرة فى اليوم فى الصيف وكام مرة فى الشتاء فى جو مصر لانى فعلا نفسى هذه الزرعة الجميلة تنبيت مرة اخرى...؟ وايضا هل يجب على قص هذه الفرع الذابلة كى تنبت فروع جديدة ام ابداء فى قص الفروع الذابلة بعدما تبداء تنبت فروع جديدة ام فقط ارويها بانتظام بدون قطع فروع وهى تنبت ان شاء الله ...؟

سؤال :هل للنبات عمر زى الانسان يعنى هل ممكن زرعة تموت وتذبل لوحدها بدون وجود اى سبب مادى او علمى لموتها...؟

اسف اسفاسف اسف:donnoz:. لانى مطول عليكوا بس انا عندى اسئلة كتير محيرانى مش عارف ردها ومش عارف بعض الحاجات الى بعملها فى الزرع من دماغى تفيدة ام تضرة:donnoz: .
شكرا جزيلا لكم .
اخوكم محمد

*
:donnoz::donnoz:*فى انتظار الاجابات ......... لا اجابات ........؟*:donnoz::donnoz:

cactus lover
25-11-2012, 06:45 PM
اخ sheoxy مرحبا بك اي نبات يكون ازهار يفضل قطع الزهرة لانها تستهلك غذاء لتكوين البذور وانت لست بحاجة للبذور مثل ازهار الجربرا والجيرانيوم والروز وازهار الابصال عند انتهاء جماليتها يجب ازالتها وهذا مهم جدا اما سقي الجيرانيوم خلال الشتاء تسقى عندما يجف سطح التربة
الفروع الميتة تزال دوريا لانها تشوه مظهر النبات
كل نوع نبات له عمر مثل الازهار الحولية تعيش سنة
والمحولة اكثر من سنة واقل من سنتين
والمعمرة اكثر من سنتين
وبعض النباتات تموت بعد انتهاء الازهار