المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تجربتي في الزراعة من البذور

s3ooode
27-08-2012, 11:41 AM
تجربتي في زراعة الشبت الزراعة في اصيص داخل المنزل

ها أنا اليوم انثر البذور سيتم التصوير كل يومين ومتابعة نموها

دراسينا
27-08-2012, 11:55 AM
نتمنى أن تتابع معنا نموها لنستفيد جميعا من تجربتك

هل تسمح لي ان اضع رابط موضوعك في موضوع نشاط الزراعة من البذور أوبامكانك اضافته بنفسك على هذا الرابط

ان رغبت في ذلك

نشاط للجميع/ الزراعة من البذور (طريقة تشتيل البذور ) (http://f.zira3a.net/t32974)

هاوي الزراعه
27-08-2012, 11:58 AM
الله يوفقك وسنتابعكك ان شاء الله
بأنتظار جديدكك

s3ooode
27-08-2012, 12:01 PM
يمكنك الاضافة اخت دراسينا لو مافيه تعب او مشقه

ابو هيثم
28-08-2012, 11:12 AM
شكرا اخي العزيز على هذه المشاركه في هذا النشاط وارجو ا منك تضع الصور والشرح عن الخطوات االمتبعه ليستفيد منها الجميع

s3ooode
02-09-2012, 05:03 PM
اسففف لتاخير لمشاكل في نقل الصور الى الابتوب

لكن هذا الشبت بعد اسبوع

هدى نوفل
03-09-2012, 01:07 AM
شكل الانبات جميل جدا و مفرح .

ان شاء الله تكتمل التجربة و نشوفها معك .

هاوي الزراعه
22-09-2012, 11:44 PM
ماشاء الله جمييل جدا ومبهج صراحه ................................... ..................

s3ooode
24-09-2012, 08:31 PM
تركتها في الشمس وهكذا اصبحت

ابو عبد الرحمن1
24-09-2012, 09:10 PM
ماشاء الله منظرها رائع وياريت تضعها بالشمس اكبر قدر ممكن حتى تبداء فى تكوين الكربوهيدرات ولا تكثر الرى مع الحفاظ على رطوبة مناسبة فى نفس الوقت حتى تقوى النبتة
بالتوفيق ان شاء الله

بسمه
24-09-2012, 09:12 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

انصحك يا اخ سعودي تبعدها حاليا عن الشمس المباشره
لو سبتها كمان يومين تلاته مش حتلاقي منها حاجه
وبعد ماتظهر ورقتين تلاته ممكن تعرضها للشمس
( عن تجربه)

- - - تم التحديث - - -

بسم الله الرحمن الرحيم
اخ ابو عبد الرحمن
ياريت تلاحظ ان الشمس لسه حرارتها عاليه كمان الاخ سعودي من السعوديه والحراره عندهم ازيد من عندنا
يعني الشمس عنده حتضر النبات مش حتفيده
لأني من اسبوعين عملت نفس التجربه وسبت الشبت في الشمس يومين وهو في نفس الحجم ومات كله ماعداا واحده بس

s3ooode
24-09-2012, 09:17 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

انصحك يا اخ سعودي تبعدها حاليا عن الشمس المباشره
لو سبتها كمان يومين تلاته مش حتلاقي منها حاجه
وبعد ماتظهر ورقتين تلاته ممكن تعرضها للشمس
( عن تجربه)

- - - تم التحديث - - -

بسم الله الرحمن الرحيم
اخ ابو عبد الرحمن
ياريت تلاحظ ان الشمس لسه حرارتها عاليه كمان الاخ سعودي من السعوديه والحراره عندهم ازيد من عندنا
يعني الشمس عنده حتضر النبات مش حتفيده
لأني من اسبوعين عملت نفس التجربه وسبت الشبت في الشمس يومين وهو في نفس الحجم ومات كله ماعداا واحده بس

اهلين بسمه الان الشبت ضعيف جدا وماتت البادرات الي التي في الصورة هل الكمية التي في الصوره وافيه لتكبر وتقطف شبت منزلي ام انها قليل يجب علي اعادة التجربة

ابو عبد الرحمن1
24-09-2012, 09:20 PM
شكرا اختى بسمة على المعلومة ولاكن انا حسبت ان الاخ سعودى بمصر ولانى ازرع الشبت بالارض المكشوفة وبالتالى تتعرض للشمس طوال اليوم ولاتتاثر بالشمس واظن ان موت البادرات سببة الظل لانه واضح على الساق انه ضعيف جدا وهذا سببه قلة ضوء وكثرة رطوبة

s3ooode
24-09-2012, 09:23 PM
شكرا اختى بسمة على المعلومة ولاكن انا حسبت ان الاخ سعودى بمصر ولانى ازرع الشبت بالارض المكشوفة وبالتالى تتعرض للشمس طوال اليوم ولاتتاثر بالشمس

مشكور عل المداخلة بس ابقول شي شمسكم شمس لطيفه اما نحن شمسنا شمس قاتله لايوجد مجال لتاخذ النباتات الفائدة بس بدأ الجو بالعتدال شئ فالشئ الحمد لله

بسمه
24-09-2012, 09:36 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

سبحان الله اخ ابو عبد الرحمن .. نفس التجربه والنتيجه مختلفه في نفس التوقيت
انا مش فاضل عندي غير نبته واحده مسكينه من حوالي 40 ماتو
لكن الحذر واجب يا اخ سعودي
على الاقل ممكن تعرضها لشمس الصباح الخفيفه او قبل المغرب بقليل وباقي الوقت في الظل خارج المنزل
بالنسبه للكميه فالكميه كافيه لو مش حتاخد منها كل يوم
لكن لو كل يوم ممكن تزرع اصيص تاني بعده باسبوع بحيث تاخد منهم بالتبادل ولما ان شاء الله تجمعه قص بالمقص متاخدش الجذر كله لأنه حيطلع غيره ان شاء الله
وعموما اخ سعودي بالتجربه بنتعلم كل شيء ومش من اول مره بننجح
توكل على الله وازرعه مره تانيه في اسبوعين متتاليين وحطه في الظل لحد ماتظهر ورقتين تلاته وبعدها عرضه للشكس حتكون الشمس خفت حدتها شويه وان شاء الله تكون نتيجه حلوه المره دي خصوصا ان النباتات الورقيه زراعته سهله لما تتعود عليها وتعرف احسن الظروف للعنايه بيها
ملحوظه اخيره مهمه
لو عندك سماد ايااااااااك ان تضيفه دلوقتي خالص الا لما تستشير اعضاء المنتدى عن الوقت المناسب

s3ooode
24-09-2012, 10:10 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

سبحان الله اخ ابو عبد الرحمن .. نفس التجربه والنتيجه مختلفه في نفس التوقيت
انا مش فاضل عندي غير نبته واحده مسكينه من حوالي 40 ماتو
لكن الحذر واجب يا اخ سعودي
على الاقل ممكن تعرضها لشمس الصباح الخفيفه او قبل المغرب بقليل وباقي الوقت في الظل خارج المنزل
بالنسبه للكميه فالكميه كافيه لو مش حتاخد منها كل يوم
لكن لو كل يوم ممكن تزرع اصيص تاني بعده باسبوع بحيث تاخد منهم بالتبادل ولما ان شاء الله تجمعه قص بالمقص متاخدش الجذر كله لأنه حيطلع غيره ان شاء الله
وعموما اخ سعودي بالتجربه بنتعلم كل شيء ومش من اول مره بننجح
توكل على الله وازرعه مره تانيه في اسبوعين متتاليين وحطه في الظل لحد ماتظهر ورقتين تلاته وبعدها عرضه للشكس حتكون الشمس خفت حدتها شويه وان شاء الله تكون نتيجه حلوه المره دي خصوصا ان النباتات الورقيه زراعته سهله لما تتعود عليها وتعرف احسن الظروف للعنايه بيها
ملحوظه اخيره مهمه
لو عندك سماد ايااااااااك ان تضيفه دلوقتي خالص الا لما تستشير اعضاء المنتدى عن الوقت المناسب

مشكورة اختي بسمه غدا سأزرع الشبت والبقدونس لكن ليس في اصيص في كاسات بلاستيك صغيره السبب لا تتوفر عندي احواض الا احواض كبيره

iهايه زراعه
25-09-2012, 10:51 AM
السلام عليكم

الاخ سعد لاتعرض النباتات الورقيه للشمس المباشر لشدة الحر وحرارة الشمس المرتفعه خاصتا وقت الظهيره لانه عن تجربه تنحرق وتموت

اذا كان عندك نخل او اشجار كبيره لها ظل وتحافظ على رطوبة التربه ضعها هناك