المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : بخصوص التربة المستخدمة فى نباتات الظل وتوقف نمو النبات

egman
15-08-2012, 01:49 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا استخدم البيتموس كتربه اساسيه لنباتات الزينة الداخلية ولكنى قد قمت بخلط البيتموس بالكمبوست والبيرلايت .

هل هذا قد يؤثر على نمو النبات او قد يودى الى توقف نمو النبات ؟

انا عامل كده مع الديفنباخيا وهى اشتغلت كويس جدا اول ما اشتريتها فى اخر شهر مارس لكن من بداية هذا الشهر وهى توقفت عن النمو فما هو السبب يا ترى ؟

على الرغم من خلو النبات من اى امراض والاصيص المزروع فيها كبير والضوء جيد جدا جدا وارويها مرة بالاسبوع وارشها بالسماد المركب مره كل اسبوع او اكثر قليلاً واورقها والحمد لله كبيرة وخضراء داكنه لكنى كنت متعود ان مع كل نمو ورقة جديدة كان بيبقى معاه نمو لورقة اخرى تخرج من داخل النبات وتبدا فى التفتح تقريبا فى خلال اسبوع وتكتمل فى خلال الشهر لورقة كبيرة فى الفترة فى بداية شهر اغسطس نمت وكبرت اخر ورقه ظهرت ولم تظهر اى بوادر لورقة جديدة كالمعتاد ؟

وعايز افهم بصورة عامة لكل النباتات الداخليه ، اية السبب فى توقف نمو النبات عامة مع العلم الاهتمام والرعاية المستمرة والمقننه له باستمرار من اضاءه وحجم اصيص وتسميد وري ؟

تحياتى لحضراتكم وكل عام وانتم بخير ،،

ابو هيثم
16-08-2012, 11:05 AM
اخي الكريم اسعد الله صباحك الخلطه المستخدمه ممتازه ما فيها مشكله مناسبه لزراعة نباتات الزينه وبالنسبه لتوقف نمو الاوراق ممكن سببه الارتفاع في درجات الحراره والله اعلم وشكرا.

ندوة
16-08-2012, 11:32 AM
اخي الكريم

ستعاود النباتات نموها بعد تحسن المناخ .. ممكن ان تقوم برش سماد ورقي ينصحك به البائع ويكون الرش بعد المغرب .. لتنشيط النبات بعد معاناة الصيف ..

egman
17-08-2012, 03:09 AM
تحياتي لحضرتك وجزاكم الله كل الخير انتم كده خلتونى اطمن على التربة المستخدمه لانى كنت هضطر انى اغير كل التربة لانى كنت شاكك فى ان وضعى للكمبوست مع البيتموس والبيرلايت يكون مش صحيح لنباتات الظل ، وهو بالفعل درجات الحرارة مرتفعه فعلا .

شكرى وتقديرى لحضرتكم مرة اخرى وكل عام وانتم بخير وسعاده وصحه وعافيه ،،