المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تربيه العقارب

egkgh0
05-10-2007, 06:12 AM
هل يعلم أحدكم كيف تربي العقارب وكيف يتم استخراج السم منها لبيعه ..... أو بمعني آخر هل يوجد معلومات كامله عن مشروع تربيه العقارب . وشكرآ

i love agriculture
10-04-2009, 06:48 PM
اهو دا اللى ناقص اجنا عارفين نزرع قمح علشان ناكل

الجنتل242
22-04-2009, 01:44 AM
واللة فاضى ومش لاقى حاجة تربيها غير العقارب ان كنت محتاج شوية تعالى وانا اديلك لانها بتتربى وحدها وانا كل ما اروى الارض باموت بل20و30 عقرب بيطلعو منين متعرفش 0الجنتل242

بطاطا
22-04-2009, 01:55 AM
السلام عليكم
ايه يا جماعة الردود البايخة والمحبطة دي
الرجل يسال عن حاجة معينة مش يمكن سمومها دي مفيدة طبيا؟
انا معنديش خلفية كاملة عن الموضوع ولكن ادبيا اللي عنده اجابة للاخ السائل يفيده بيها او يسكت بدلا من الردود المستفذة اللي اتعودنا عليها في مصر
لدرجة ان متفوقينا هجوا لبلاد العالم وبقوا من اكبر علماء الدنيا
عفوا ان كنت اجحفت في الكلام
وشكرا

i love agriculture
22-04-2009, 05:34 PM
ذا مزح يا مريخ احنا نمزح معه بس الله يوفقه ويربى عقارب رومى الواحدة تكون متل الباذنجانه الرومى ويكون كلها سم ويسمى السم المصرى القاتل.

نسرين يونس
11-05-2009, 02:34 AM
والله يا جماعه يا مصرين انتم بتو ع الدم الخفيف والروح المرحه الاخ بطاطا معه حق الراجل عايز يستفيد والسم ده بيستعملوا كعلاج لامراض وفى المطاعيم كمان .
اما الاخ محب الزراعه فهو اكيد بس كان بهزر مع اخوه وانا متأكده انو ما بيقصر باى معلومه عندو.
تقبلو مرورى بس شدنى الحوار الفكاهى ده .

ahmed omran
26-06-2009, 07:07 PM
دور ازاى تكافحها مش تربيها لانك حتى لو ربيتها مش هتعرف تستخلص السم لان ده محتاج متخصيصين وشركات ادوية كبيرة :D

adelnabil
27-06-2009, 02:29 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إخواني الكرام .. قرأت أن سم العقرب يستخدم في تصنيع أدوية تعالج سرطان المخ والروماتيزم.. وميزته أنه يهاجم الخلايا السرطانية فقط دون الخلايا السليمة.
ولي أحد أصدقائي عند والده مزرعة للثعابين والعقارب.. ذكر لي أن فريق من الرجال المدربين وذوي الخبرة في هذا المجال يقومون بالبحث في أماكن تواجدها .. ومنطقة أبو رواش مشهورة بها.. حيث يقومون بصيدها حيث تتواجد دائماً تحت الصخور ويتم استخراج السم منها ويورد بعد ذلك لمصانع الأدوية أو يصدر للخارج.. وقد قرأت أن أحد الأطباء العرب ابتكر طريقة لتجفيف سم العقرب دون التأثير على فعاليته..