المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار عن نباتات السياج وشتلات الفيكس

egman
12-06-2012, 12:26 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا كنت عايز اعرف سعر شتله النبات المستخدم فى السياج الى بنشوفه فى الحدائق العامة فى الشوارع بكام واسمه اية ورعايته اية ومواصفاته عند الشراء ؟

انا كنت عايز اعرف سعر شتله شجرة الفيكس الى بتكون فى الحدائق العامة والشوارع ويكون حجمها متوسط او صغيره ومواصفاته عند الشراء ؟

انا كنت عايز اعرف سعر شتله شجرة صغيرة ومتوسطة مش عارف اسمها لكنها منتشرة جدا فى الحدائق العامة والشوارع اوراقها ريشيه كده وبتعمل مظله كبيرة واوقات بيكون فيها بوكيهات ورد حمراء وهى شجرة عالية برده زي الفيكس وغالباً بتكون الفيكس مع الشجرة ده فى الحوض الواحد او الجنينة الواحده فى الشوارع ومواصفاتها اية الجيدة لما اشتريها ؟

انا كنت عايز اعرف سعر اليوكا الى بتتحط فى الاحواض الزراعية الى فى الشارع الحجم المتوسط والصغير ؟

تحياتي ،،

راوي الجرح
12-06-2012, 01:39 PM
|[
لو كان فيه صوره كان افضل
كل الشكر والتقدير
لك
باالتوفيق
مـ أرق تحياتي ـع

روحي الورد
12-06-2012, 01:55 PM
انا كنت عايزة اعرف هو المنتدى مابيه اسعار
وتحياتي
وجه سؤالك للمهندس في موضوعه عن تنسيق الحدائق
الموضوع المثبت
تحياتي

mohamad_ali
13-06-2012, 09:03 AM
بالنسبة للنباتات التى تستخدم كسياج يوجد منها انواع كثيرة ومنها دودونيا هبيسكس اكاليفا دورنتا تفلة كوكنتا سعر الشتلة الواحدة من جنية الى خمسة جنية حسب الحجم والارتفاع والعمر
تزرع على مسافات صغيرة حسب حجمها عند الشراء وتوالى بالرى والتسميد النيتروجينى لان المقصود من زراعتها هو الحصول على مجموع خضرى كثيف النيتروجين سوف يعطيك هذه النتيجة السريعة لانه مسئول عن الاخضرار
الفيكس سعرة يدور حول عشرة جنية والمواصفات يجب اختيار شجرة مستقيمة خالية من الامراض ومفطومة ( المجموع الجذرى لايخرج من اسفل الاصيص ويشبك بالارض)
النوع الاخير ذور الاوراق الريشية المظلة يسمى بونسيانا سعرها مماثل للفيكس وكذلك اليوكا

يمكن الرجوع الى قسم عرض وطلب لمعرفة مزيد من الاسعار

egman
13-06-2012, 03:08 PM
تحياتي لحضرتك وجزاك الله كل الخير .

ولى استفسار اخير :

بخصوص التسميد النيتروجيني يا ترى اية اسم المنتج ده الى بيكون فيه عناصر التسميد النيتروجينى فى السوق والعبوات بتكون قد اية وبكام سعرها ؟

تحياتى لحضرتك ،،