المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ساصمد ..............

مهندس معماري /احمد
18-05-2012, 11:41 AM
اليوم صباح الجمعه تعودت ان نلتفي و ان احكي عليكم قصه
صدقني العيب فيك......لا تلم الظروف و .و............. رساله وجهتها الي سائق تاكسي ركبت معه يمتليء سخطا علي الوضع و و.........والظروف....و كل شيء
كنت اتمني ان اعرض عليه هذه الصوره للاسف لم يكن معي كومبيوتر او لاب توب و انا فالتاكسي!!! لكني اليوم اعرضها لكم لمن دبت في نفسه وساسوس الياس و الاحباط و...اهدي له هذه الصوره
زهره لونها اصفر وسط الصخور القاتمه.......زهره لونها احمر وسط اشواك الصبار
انه شخص اختار ان يخرج عن بيئته ان يحاول فقط يحاول والتوفيق من عند ربه تحياتي لك ايه المتفائل الصابر الصامد القوي الصلب
فقط انظر للمحيط لتعلم كم ان هذا الشخص عبقري
رسالتي الي كل متفرج فقط حاول و الله هو الموفق
خالص تحياتي

http://img685.imageshack.us/img685/9733/53405410150690053041431.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/685/53405410150690053041431.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

بسمة حسن
18-05-2012, 01:16 PM
رائع ياباش مهندس - ناكل غداء نظيف خالي من المسرطنات ونحارب ارتفاع الاسعار - والطازج لايعلي عليه

ندوة
18-05-2012, 02:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله

صورة تتكلم ارادة وصبر واصرار للوصول لافضل الاحوال ..

تحياتي لك

مهندس معماري /احمد
18-05-2012, 03:23 PM
رائع ياباش مهندس - ناكل غداء نظيف خالي من المسرطنات ونحارب ارتفاع الاسعار - والطازج لايعلي عليه
شكرا لكلامك المحترم وفعلا غذاء نظيف اورجانك ارحم من ما يقدموه لنا
خالص تحياتي و شكري يا بسمه

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 03:23 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 03:04 PM --||-----

السلام عليكم ورحمة الله

صورة تتكلم ارادة وصبر واصرار للوصول لافضل الاحوال ..

تحياتي لك
وعليكم السلام و رحمه الله خالص تحياتي و تقديري مهندسه ندوه و شكرا عالرد

بسمه
19-05-2012, 02:54 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
والله يا باشمهندس الصوره دي تدعو للتفاؤل وخيبه الامل في نفس الوقت
طبعا التفاؤل ان في ناس عندها اصرار وحماس بالشكل ده وطبعا ده زمانه خد تريقه من جيرانه لما قال بس
وخيبه الامل طبعا لما تبص لباقي الصوره وتشوف التشوه اللي على اسطح البيوت وكميه الكراكيب اللي محش عارف لازمتها ايه ولا اصحاب البيت نفسهم
لو كل الناس تعمل زي الشخص ده تفتكر شكل بلدنا حيبقى ايه؟
حتى لو مش خضار لو حتى بس نباتات زينه بورودها والوانها الزاهي
والله دي امنيه من امنيات حياتي اني اعملها وان شاء الله حتشجع واعملها قريب او على الاقل جزء منها

مهندس معماري /احمد
19-05-2012, 04:57 PM
بسمه هانم تحياتي
فعلا المقارنه صعبه وفي صالحه تؤكد انه شخص له كل احترام و تقدير انه حاول و صمد وخرج من واقعه الصعب
تحياتي لكي وله و الصوره انا لقتها عالنت كانوا بيتريقوا عليها علي سبيل النكته
خالص تحياتي و شكري علي كلامك الملهم و ان شاء الله تشجعي علي عمل المشروع و متنسيش تحجزيلي اول كيلو طماطم ههههه
بالتوفيق دايما

محمد سكر
19-05-2012, 05:09 PM
اما انا فنفسى اعرف صاحب هذا السطح واين يقع هذا السطح فى مصر فان عرفت ذلك لن اتردد لحظه

واحدة فى الذهاب اليه ومناقشته لفترة طويله جدا ومعرفة تفاصيل هذه اللوحة الرائعة والتى تمثل بالنسبة

لى قطعة ذهب ملقاه فى قمامة اعزكم الله فان استطاع اى شخص يوصلنى لهذا الفنان فليفعل وله من

الله كل الشكر والخير

انا اسف ان خرجت عن صلب الموضوع ولكن هذا ما جاء فى حاطرى عندما رايت هذه الصوره فكلا يغنى على ليلاه جزاكم الله كل خير اخى احمد على هذه الصوره الرائعه

مهندس معماري /احمد
19-05-2012, 05:26 PM
اما انا فنفسى اعرف صاحب هذا السطح واين يقع هذا السطح فى مصر فان عرفت ذلك لن اتردد لحظه

واحدة فى الذهاب اليه ومناقشته لفترة طويله جدا ومعرفة تفاصيل هذه اللوحة الرائعة والتى تمثل بالنسبة

لى قطعة ذهب ملقاه فى قمامة اعزكم الله فان استطاع اى شخص يوصلنى لهذا الفنان فليفعل وله من

الله كل الشكر والخير

انا اسف ان خرجت عن صلب الموضوع ولكن هذا ما جاء فى حاطرى عندما رايت هذه الصوره فكلا يغنى على ليلاه جزاكم الله كل خير اخى احمد على هذه الصوره الرائعه
اخي الحبيب محمد سكر انتظرت ردك انت تحديدا علي هذا الموضوع تحديدا ايضا حقيقه لا اعلم عنوانه او تفاصيله لكني فقط اعلم انه شخص يستحق ان يكون قدوتنا كما تستحق انت ايضا ان تكون قدوه في مجال زراعه الاسطح خالص التحيه و التقدير

بسمة حسن
19-05-2012, 05:47 PM
المبني الملاصف لبيتي كان عبارة عن دور واحد ومستعمل جراج وكان السطح عبارة عن كميات مهولة من القمامة والكراكيب كلفت ابنائي ومعهم اصدقائهم بتنظيف الجراج وكانوا وقتها طلبة وجمعوا من كل شقة من المنازل المحيط به مبلغ بسيط وفعلا نظفوه بشكل رائع مع احضار عربة لنقل القمامة واخد كل واحد من الشباب 10 جنيه علي مجهوده وفرحوا بها كثيرا فقد كان هدا اول مبلغ من مجهودهم ودهبوا بالمبلغ الي الاسكندرية لمدة يومين طبعا هدا الكلام من عشر سنوات - وفكرت ازرع بعض الزهور والنباتات ولكن للاسف تم هدم المبني بعد الثورة ويتم بناؤه الان ليكون برج سكني واقول للاسف لان الشقة في حدود الربع ليون جنيه ش

مهندس معماري /احمد
20-05-2012, 06:08 PM
المبني الملاصف لبيتي كان عبارة عن دور واحد ومستعمل جراج وكان السطح عبارة عن كميات مهولة من القمامة والكراكيب كلفت ابنائي ومعهم اصدقائهم بتنظيف الجراج وكانوا وقتها طلبة وجمعوا من كل شقة من المنازل المحيط به مبلغ بسيط وفعلا نظفوه بشكل رائع مع احضار عربة لنقل القمامة واخد كل واحد من الشباب 10 جنيه علي مجهوده وفرحوا بها كثيرا فقد كان هدا اول مبلغ من مجهودهم ودهبوا بالمبلغ الي الاسكندرية لمدة يومين طبعا هدا الكلام من عشر سنوات - وفكرت ازرع بعض الزهور والنباتات ولكن للاسف تم هدم المبني بعد الثورة ويتم بناؤه الان ليكون برج سكني واقول للاسف لان الشقة في حدود الربع ليون جنيه ش
والله انت طلعت من جوايا افكار حلوه ا-بسمه انا من يومين بقول لو نتجمع كشبابا للحي و اي حاجه زي البيت الي جمبك نتخلص منها او حتي تشجير يعين الحي بتاعنا فيه ناس متخصصه بتنضفه ولو سبنا للحكومه كان زمانه حاجه سيئه
انا افتكر لما زرعت و جبت نباتات زينه قدام بيتنا ناس كتير قلدتني و فرحت جدا اني عملت حسنه و اتبعني ناس فيها
خالص تحياتي

المهندسة بثينة
20-05-2012, 07:00 PM
اخي العزيز شكرا لك اعطيتنا دافع واصرار مثل هذا المبدع الذي صنع الحياة من الرماد وهذي النباتات الجميلة هذا الانسان يستحق كل التقدير والاحترام

زهرة الصبار
20-05-2012, 08:41 PM
بسـ الله الرحمن الرحيم ـم

شكل السطح رائع

جمال ونظافة وإحتمال عائد مادي

فلنقارن بينه وبين الأسطح المجاورة

أكوام من النفايات

ربنا يبارك له في عملة

المطروحى
22-05-2012, 09:50 AM
صورة تستحق جائزة لأنها زهرة وسط اكوام من القمامة يستحق صاحبها التقدير لتفائلة ووعيه وحهده وسط تلك المثبطات
احييك م/ احمد لنقل تلك الصورة

مهندس معماري /احمد
22-05-2012, 07:36 PM
اخي العزيز شكرا لك اعطيتنا دافع واصرار مثل هذا المبدع الذي صنع الحياة من الرماد وهذي النباتات الجميلة هذا الانسان يستحق كل التقدير والاحترام
العفو مهندسه بثينه لكي مني كل احترام و تقدير

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 07:32 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 07:28 PM --||-----

بسـ الله الرحمن الرحيم ـم

شكل السطح رائع

جمال ونظافة وإحتمال عائد مادي

فلنقارن بينه وبين الأسطح المجاورة

أكوام من النفايات

ربنا يبارك له في عملة

اهلا و سهلا بزهره الصبار
خالص شكري لك علي مرورك و حقا
المقارنه تعطي له جايزه التميز و الابتكار و الصبر تحياتي
بارك الله لكي في حياتك كلها

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 07:36 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 07:32 PM --||-----

صورة تستحق جائزة لأنها زهرة وسط اكوام من القمامة يستحق صاحبها التقدير لتفائلة ووعيه وحهده وسط تلك المثبطات
احييك م/ احمد لنقل تلك الصورة
اولا اهلا بك اخينا الجديد المطروحي فالمنتدي
ثانيا حقا يستحق كل تقدير و احترام مثلك تمام و بارك الله لك علي سعيك الدائم لنشر الخير و الاحاديث الشريفه
وشكرا

بسمه
22-05-2012, 08:59 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
والله انا بدأت فعلا اخد اول خطوات عمليه في الموضوع
هي اي نعم حتاخد وقت لأني بعمل كل شيء بنفسي والامكانيات في مدينتي مش مساعداني
لكني على الطريق ان شاء الله :)
وان شاء الله لك اتنين كيلو مش كيلو واحد بس :)

بسمة حسن
22-05-2012, 10:59 PM
[QUOTE=مهندس معماري /احمد;204911]والله انت طلعت من جوايا افكار حلوه ا-بسمه انا من يومين بقول لو نتجمع كشبابا للحي و اي حاجه زي البيت الي جمبك نتخلص منها او حتي تشجير يعين الحي بتاعنا فيه ناس متخصصه بتنضفه ولو سبنا للحكومه كان زمانه حاجه سيئه
انا افتكر لما زرعت و جبت نباتات زينه قدام بيتنا ناس كتير قلدتني و فرحت جدا اني عملت حسنه و اتبعني ناس فيها
خالص تحياتي

والله يا استاد احمد انا نفسي الشباب يتجمعوا في الاجازة الصيفية ويتعاونوا علي تظافة الاسطح والشوارع ويشجروها وتكون هناك مسابقة من الحي او المحافظة لاحسن وانظف شارع او حي

بسمه
22-05-2012, 11:30 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
والله ييا بسمه انا حاسه ان الموضوع مش حينفع الا لو في حد مشجع الشباب دي
يعني اللي ممكن يعمل كده الهاوي للزراعه اللي زينا
لكن كتير من الشباب ما بيصدق ياخد الاجازه علشان يقعد على النت او ينزل يتسلى مع اصحابه
كنت بفكر لو انضم لجمعيه خيريه في مدينتي واعرض عليهم حاجه زي كده
انكده كده حعمل خدمتي العامه في جمعيه خيريه لكن لسه معرفش نشاطها ايه
لكن فعلا الموضوع في دماغي خصوصا انه سهل ومش مكلف
بس عايز حد يخططه وينظمه ويحسب تكاليفه صح
وحد مسئول في المدينه يساعد بإمكانيات
زي مثلا سيارات نقل القمامه او غيرها
على العموم انا مؤمنه انه مهما ضعفت الامكانيات , لو اي حد حط في دماغه حاجه حيقدر بعون الله ينفذها

مهندس معماري /احمد
23-05-2012, 12:29 AM
هوا احنا ممكن نعمل مجموعه عالفيس و تبقي بذره و اللي يعمل حاجه حلوه الباقي هشتشجع و يعمل زييها جمعيه رساله بدات من فكره مبسطه جدا و الوقتي علي كافه انحاء مصر تخدم الالاف
لو الفكره حاضره انا اول مساهم و مؤسس و اهل الخير امثالنا و افضل مننا موجودين
تحياتي للبسمتين هههه

balsamina
23-05-2012, 12:39 AM
شكرا على الموضوع الرائع والصورة المعبرة

مهندس معماري /احمد
23-05-2012, 12:42 AM
شكرا على الموضوع الرائع والصورة المعبرة
العفو و كل التحيه و التقدير لاهل المغرب الكرام

plantslover
23-05-2012, 12:49 AM
تقديمك للموضوع رائع جدا أهنئك على هذا التأمل كثيرا منا يحتاج لأن يفكر بهذه الطريقة عندما يشعر بشيء من الضيق

اللهم ارزقنا أن نشكر نعمك علينا.............امين

محمد سكر
23-05-2012, 10:56 AM
فكرة ان يكون هناك تعاون بين اهل كل منطقة واحدة فى زراعة اسطح المنازل قد تكلم عليها قبل ذلك الدكتور ياسر فى كيفية جعل زراعة اسطح المنازل ذو عائد مادى كبير وذلك باتفاق بين عدد من الاشخاص فى منطقة واحده فيقومون بزراعة نوع واحد من النباتات ويكون هناك مشرف ذو خبره يشرف على جميع الاسطح بذلك يكون هناك محصول مناسب للتسويق

اما من ناحية النظافة والشكل الجمالى للاسطح والقيمة الكبيرة التى تغرس فى الاطفال والكبار من التعامل مع النباتات ورعايتها من البداية للنهاية كل ذلك لا يقدر بثمن ولكن الامر فعلا يحتاج من يعوله ويتبناه فى اوله وقد تكلمت مع احد الاشخاص فى هذا الامر ووعدنى بانه سوف يقوم بعرضه على الحزب الذى ينضم اليه ولكنه يريد اولا ان يقوم بعمل دراسه بسيطه عن كيفية القيام بهذا الامر ليكون الامر جاد عند عرضه ويلاقى قبولا وباذن الله سوف اكون من اول من ينضم لهذا الفريق ان قام بهذا الامر فعلا
فانى فى شوق كبير لهذا الامر منذ زمن بعيد

بسمه
23-05-2012, 11:45 AM
بسم الله الرحمن الرحيم
انا موافقاك مبدأيا يا باشمهندس على الاقتراح بخصوص عمل مجموعه على الفيس بوك
لضمان سرعه الانتشار وكمان غزاره الافكار
وممكن نلاقي ناس عملت فعلا وعندها تجارب عمليه في الموضوع
لكن عايزين اسم مشجع ونقاط مبدئيه نتفق عليها
يعني المطلوب ايه
نظافه
تشجير
زراعه اسطح
والاولويه لأيه؟

استاذ محمد
خبر جميل اننا نعرف ان حضرتك بدأت في الموضوع بجديه
واكيد تجارب حضرتك اللي بنتابعها يوم بيوم حيكون ليه اهميه كبيره جدا في المشروع
انا بدأت أتحمس اكتر من الاول
وياريت لو يتعمل موضوع منفصل لفكرتنا على المنتدى ونشوف اراء الناس ايه

مهندس معماري /احمد
23-05-2012, 08:12 PM
تقديمك للموضوع رائع جدا أهنئك على هذا التأمل كثيرا منا يحتاج لأن يفكر بهذه الطريقة عندما يشعر بشيء من الضيق

اللهم ارزقنا أن نشكر نعمك علينا.............امين
الاروع و الاجمل ردك و تواجدك تحياتي لك و لكل سوري صامد امام الظلم و الطغيان كل الحب و الاحترام و التقدير لك و لاهلك الكرام

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 07:59 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 07:47 PM --||-----

فكرة ان يكون هناك تعاون بين اهل كل منطقة واحدة فى زراعة اسطح المنازل قد تكلم عليها قبل ذلك الدكتور ياسر فى كيفية جعل زراعة اسطح المنازل ذو عائد مادى كبير وذلك باتفاق بين عدد من الاشخاص فى منطقة واحده فيقومون بزراعة نوع واحد من النباتات ويكون هناك مشرف ذو خبره يشرف على جميع الاسطح بذلك يكون هناك محصول مناسب للتسويق

اما من ناحية النظافة والشكل الجمالى للاسطح والقيمة الكبيرة التى تغرس فى الاطفال والكبار من التعامل مع النباتات ورعايتها من البداية للنهاية كل ذلك لا يقدر بثمن ولكن الامر فعلا يحتاج من يعوله ويتبناه فى اوله وقد تكلمت مع احد الاشخاص فى هذا الامر ووعدنى بانه سوف يقوم بعرضه على الحزب الذى ينضم اليه ولكنه يريد اولا ان يقوم بعمل دراسه بسيطه عن كيفية القيام بهذا الامر ليكون الامر جاد عند عرضه ويلاقى قبولا وباذن الله سوف اكون من اول من ينضم لهذا الفريق ان قام بهذا الامر فعلا
فانى فى شوق كبير لهذا الامر منذ زمن بعيد
اخي الحبيب محمد سكر تحياتي اولا علي مواضيعك المميزه في زراعه الاسطح
البدايه كبيره لو بدات بزراعه الاسطح الموضوع محتاج تكاليف و و .... وان كانت بسيطه فوجهه نظرك و نظري قد تصعب علي البعض
فكره النظافه التشجير التجميل لا سهله جدا شليه الجارونيا 1.5 و الورد 3 جنيه متناول الجميع شجره الفيكس 10 جنيه لا موضوع سهل جدا
وحقيقي ثواب عظيم هناخد باذن الله مشروع محتاج مؤسسين بعقول نيره زي حضضرتك و بسمه و ناس كتير فالمنتدي
انا مش هحتمل فشل الفكره لو عندكم حماس انا هملالكم تصميمات و افكار نغزو بيها الفيس بوك
ويراعاها منتدانا و مشرفيه لو تفضلوا
وان لم يكن فخليها فكره فدولاب الافكار تبقي فيه الي ان ياذن لها الله بالتنفيذ علي ارض الواقع
الموضوع يبدا بحمله بسيطه زي مجمعيه رساله بدات حمله اسمها مثلا
1- اخضر
2- شارع يحترمك
3- اي حاجه تعبر عن المضمون اللي هوا
انا رافض الوضع دا و هسعي لتغييره
كل واحد فدماغه اكتر من فكره ان شاء الله هنفذهم لو الموضوع دا بدا و هصورهم
وهقول انا عملت كدا و شوف بقي المنظر ازاي
مش هنروح بعيد كام واحد حاول يعمل زي سطحك بعد منتا بدات مش شرط ييجوزا يقولولك
تاكد
ان كتير اتبعوك دون ان يبلغوك
هي دي الفكره قريبا ان شاء الله اذا وجدت دعما منكم نعمل حمله موسعه علي النت انا كان الفيس او المنتدي او تويتر
تحياتي لك و احترامي

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 08:12 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 07:59 PM --||-----

بسم الله الرحمن الرحيم
انا موافقاك مبدأيا يا باشمهندس على الاقتراح بخصوص عمل مجموعه على الفيس بوك
لضمان سرعه الانتشار وكمان غزاره الافكار
وممكن نلاقي ناس عملت فعلا وعندها تجارب عمليه في الموضوع
لكن عايزين اسم مشجع ونقاط مبدئيه نتفق عليها
يعني المطلوب ايه
نظافه
تشجير
زراعه اسطح
والاولويه لأيه؟

استاذ محمد
خبر جميل اننا نعرف ان حضرتك بدأت في الموضوع بجديه
واكيد تجارب حضرتك اللي بنتابعها يوم بيوم حيكون ليه اهميه كبيره جدا في المشروع
انا بدأت أتحمس اكتر من الاول
وياريت لو يتعمل موضوع منفصل لفكرتنا على المنتدى ونشوف اراء الناس ايه
المحترمه بسمه
اعتبري كلامي للاستاذ محمد موجه لكي ايضا و اسمحيلي بتوليكي
منصب نائبه المدير العام للحمله الللي هو انا انا الحمد لله انتخبت نفسي و ملقتش احسن مني للمهمه دي ههههههه
ان شاء الله قريب لو ناس اتجمعت هتشوفي شغل من نار

norhan
23-05-2012, 09:27 PM
اليوم صباح الجمعه تعودت ان نلتفي و ان احكي عليكم قصه
صدقني العيب فيك......لا تلم الظروف و .و............. رساله وجهتها الي سائق تاكسي ركبت معه يمتليء سخطا علي الوضع و و.........والظروف....و كل شيء
كنت اتمني ان اعرض عليه هذه الصوره للاسف لم يكن معي كومبيوتر او لاب توب و انا فالتاكسي!!! لكني اليوم اعرضها لكم لمن دبت في نفسه وساسوس الياس و الاحباط و...اهدي له هذه الصوره
زهره لونها اصفر وسط الصخور القاتمه.......زهره لونها احمر وسط اشواك الصبار
انه شخص اختار ان يخرج عن بيئته ان يحاول فقط يحاول والتوفيق من عند ربه تحياتي لك ايه المتفائل الصابر الصامد القوي الصلب
فقط انظر للمحيط لتعلم كم ان هذا الشخص عبقري
رسالتي الي كل متفرج فقط حاول و الله هو الموفق
خالص تحياتي

http://img685.imageshack.us/img685/9733/53405410150690053041431.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/685/53405410150690053041431.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

اخي المهندس احمد

وجميــع من شــاركوا بهــذا الموضوع الرائــع

بداية اعتــذر من التأخــر بقراءة هــذا الموضوع القيــيم ولظــروف خاصه و ضيق وقت.

وخصوصا اليوم قرأت مانشره الاخ احمد ومشاركات العائله الزراعيه كم ندمت لاني لم اقرأ وخصوصا موضوع يحــوى أعمــق مما كــتب من الاخ احمد واعتقد ماكان يقصــده باختياره الصوره هي العمق والتغييــر

نعم لو كل منا وفي كل الدول العربيه غير حاله وحتى ان اعتبــر حاله غير طبيعيــه ولكن مادام هو يشــعر انها للاحســن فهوا هلا بها ولانســمع لمن ليس له ذهن مفتــوح

اعزائــي وعائلتي الثانيه انتم والله

ولو البعض ينــزعج من كلامــي... ولكن... انا ارى انه هــو هــذا التغيــير اللي يحتاجــه العرب... تغير بجوهرهم... تغيير بأعمالهم... جرأه عمل وبدون خجل من اجل تحسين اوضاعهم...

ما معنى التغيير وهم كســالى !!! يســهرون الليل بالكامــل والصــباح يجعلونه للنــوم؟

شــباب فاشــل بدراسته بحجــة او باخــرى وبالاحــرى هم ملهيون باستــخدام التقنيــات الحديثه

عوائل فاشــله كســوله حتى في تربيــة اولادهــم

ونطلب التغيير
h

ندوة
24-05-2012, 09:39 AM
عزيزتي نورهان

ماذكرتي هي عين الماساة التي نعيشه الان وانها بحق وصف دقيق ..

ومن القصائد الحية الى الان وتحكي بلسان الماضي حاضرنا المحزن هي قصيدة الشابي :

اذا الشعب يوما اراد الحياة
فلابد ان يستجيب القدر
ولابد لليل ان ينجلي
ولا بد للقيد ان ينكسر
ومن لم يعانقه شوق الحياة
تبخر في جوها واندثر
كذلك قالت لي الكائنات
وحدثني روحها المستتر
ودمدمت الريح بين الفجاج
وفوق الجبال تحت الشجر
اذا ما طمحت الى غاية
ركبت المنى ونسيت الحذر
ولم اتجنب وعور الشعاب
ولا هبة اللهب المستعر
ومن يتهيب صعود الجبال
يعيش ابدا الدهر بين الحفر
فعجت بقلبي دماء الشباب
وضجت بصدري رياح أخر
واطرقت اصعي لقصف الرعود
وعزف الرياح ووقع المطر
وقالت لي الارض لما سألت
ايا أم هل تكرهين البشر
أبارك في الناس اهل الطموح
ومن يستلذ ركوب الخطر
والعن من لا يماشي الزمان
ويقنع بالعيش عيش الحجر
هو الكون حي يحب الحياة
ويحتقر الميت مهما كبر
فلا الافق يحضن ميت الطيور
ولا النحل يلثم ميت الزهر

كل حال يزول ونحن الان نريد هذا الحال ان يزول .. لابد للتغيير .ولن ياتي التغيير جزافا ..

نحتاج لى العزيمة والارادة والتصميم ومن ثم العمل ..

ووجدت بطول تجربتي ان لاشئ مستحيل وهذ دافع يكفي لان يعطي لنا الامل لنبدا بالتغيير ولانعلق فشلنا على ظرف ما ..

شاكرالشمري
24-05-2012, 10:55 AM
السلام عليكم.............................. ..............................
لاتتعجب اذا اتاك النور من وراء الليل الدامس ؟
ومسير الالف ميل تبدء بخطوة؟
لايوجد شيى كبير وصغير بل توجد الارادة
مبارك لمن فكر والف مبارك لمن نفذ
تحياتي لكم

بسمه
24-05-2012, 11:47 AM
بسم الله الرحمن الرحيم

انا الحمد لله خدت خطوه ايجابيه شويه امبارح
وعرضت الفكره على احد المؤسسات الخيريه في مدينتي
وصلني الرد النهارده من المسئول بقبوله الاولي كشخص للفكره لكنه طبعا حيعرضها على رئيس مجلس الاداره اولا
ندعو الله سبحانه وتعالى انه يوفقنا لما فيه الخير
واتمنى من كل قلبي انهم يتحمسوا للفكره

باشمهندس احمد
اتمنى تبدأ بعمل مجموعه او صفحه على الفيس بوك بموضوعنا
وياريت الناس تقترح علينا اسم لائق وغير مكرر وفي نفس الوقت يجذب الناس للمشاركه

دراسينا
24-05-2012, 12:26 PM
شكرا لك افكارجميلة وبناءة

رابط ملف ربما يكون فيه مكان والتفاصبل الدقيقة عن الحديقة الموجودة في صورة الاخ مهندس معماري /احمد
(http://f.zira3a.net/member.php?u=48244)
او حدائق شبيهه بها

اضافه الاخ alaaelsayed مشكور الى موضوع الاخ محمد سكر

http://www.hss.de/fileadmin/egypt/downloads/Green_Roofs_Brochure_Arabic.pdf (http://www.hss.de/fileadmin/egypt/downloads/Green_Roofs_Brochure_Arabic.pdf)

مهندس معماري /احمد
24-05-2012, 08:52 PM
اخي المهندس احمد

وجميــع من شــاركوا بهــذا الموضوع الرائــع

بداية اعتــذر من التأخــر بقراءة هــذا الموضوع القيــيم ولظــروف خاصه و ضيق وقت.

وخصوصا اليوم قرأت مانشره الاخ احمد ومشاركات العائله الزراعيه كم ندمت لاني لم اقرأ وخصوصا موضوع يحــوى أعمــق مما كــتب من الاخ احمد واعتقد ماكان يقصــده باختياره الصوره هي العمق والتغييــر

نعم لو كل منا وفي كل الدول العربيه غير حاله وحتى ان اعتبــر حاله غير طبيعيــه ولكن مادام هو يشــعر انها للاحســن فهوا هلا بها ولانســمع لمن ليس له ذهن مفتــوح

اعزائــي وعائلتي الثانيه انتم والله

ولو البعض ينــزعج من كلامــي... ولكن... انا ارى انه هــو هــذا التغيــير اللي يحتاجــه العرب... تغير بجوهرهم... تغيير بأعمالهم... جرأه عمل وبدون خجل من اجل تحسين اوضاعهم...

ما معنى التغيير وهم كســالى !!! يســهرون الليل بالكامــل والصــباح يجعلونه للنــوم؟

شــباب فاشــل بدراسته بحجــة او باخــرى وبالاحــرى هم ملهيون باستــخدام التقنيــات الحديثه

عوائل فاشــله كســوله حتى في تربيــة اولادهــم

ونطلب التغيير
h
التغيير من الداخل ....لحظه صدق مع النفس عنوان لكلاماتك سيدتي نورهان
كلمات تعبر عن جهد بذل في الزراعه و مكافحه و مثابره منك نعلمها جميعا
تحياتي و تقديري لكل عامل و مجتهد و نشيط في بلادننا
ونسال الله ان يهدي الباقيين للخير
وشكرا

الضاد
24-05-2012, 09:18 PM
السلام عليكم
حقا انه لصامد جدا في تلك الظروف وفي تلك الاماكن الا انه ابى ان ينهار بل صمد من اجل اخراج منظر رائعا كانه لوحه رسمت من قبل فنان مشاء الله
كما انه يستفيد منه كثيرا منظرا وجمالا وراحه بال مع الاستفاده منه انسانيا وربما مع الطيور كذلك
زاد الله فضله وبسط رزقه وبارك له ونفع به
نشكرك على تلك اللوحه التي نقلتها لنا وعبرت لنا بمتهى التعبير عن اللون الاخضر في اعيوننا

norhan
24-05-2012, 11:48 PM
التغيير من الداخل ....لحظه صدق مع النفس عنوان لكلاماتك سيدتي نورهان
كلمات تعبر عن جهد بذل في الزراعه و مكافحه و مثابره منك نعلمها جميعا
تحياتي و تقديري لكل عامل و مجتهد و نشيط في بلادننا
ونسال الله ان يهدي الباقيين للخير
وشكرا

اشكرك اخي مهندس احمد
وايضا عزيزتي نــدوه

لانكم والباقين من ضم صوته لرأيي

طبعا للعلــم انا الجهــد الذي ابذله بالــزراعه حقا اكافح له
وللعلم وقتي ومسؤولياتي لاتكفي للتواجد بالمزرعه ولكن اسعى واسعى والحمدلله

بالرغــم من انني لست بحاجه لكل هــذا الجهد

لكن العمل عبــاده

اعزائي جميعا الاجتهــاد يجب فعلا ان يكون نابع بصدق ومحبه من عمق الــذات

وما يحدث حاليا ارى انه بعيــد كل البعــد عن الاهــداف التي ينادون بها

لانهم يدمــرون وللاســف

لاتزعلــون من كلامنــا

نحن مر علينــا وفي مثل عراقــي يقول: اسأل مجــرب ولا تســأل الحكيــم

ونظرتي تقول لكم يامن يســعى للتتغير : استعدوا للعمل ولاتقولوا لن نستطيع لانكم انتم من لا تريــدون ذلك

ولا تخجلــو من نــوع العمل وانتم في بلادكم في حين تســتأنســون لاعمــال لا تليق في بلدان اخرى...

انا احب ان اســأل بالرغم من جمال ما رأيت بالصوره ولكن: ماهي الجــدوى الاقتصاديه لهــذه الصــوره؟؟؟ اعتقد انها مكلفه وباهضــه وهي جميله من ناحية الترتيــب والتنســيق ولكنها برأيي غير عمليه

احيانا نقوم باعمــال ونحن نســعى للاقتصاد والتوفير ولكن نجد انفســنا مكلفين بمبالغ اكبر مما تســتحق لها

تحياتي وعذرا على رأيي

مهندس معماري /احمد
25-05-2012, 01:41 AM
سارد ان شاء الله قريبا علي باقي الردود تحياتي

بسمه
25-05-2012, 12:27 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
اختى الحبيبه نورهان
ممكن يكون معاكي حق ان الصوره مكلفه وباهظه الثمن
فعلا تكاليف زراعه الاسطح مش بالساهل
لكن في ناس مش بتحسبها ماديا
شوفي جمال السطح مقارنه بما حوله
شوفيي الامل اللي يبعثه في نفوس شباب صغير كان شايف ان الدنيا ضلمه وانه مش بإيده يعمل حاجه
صاحب السطح ده اكيد عامله كهوايه وامكانياته الماديه مساعداه
واكيد مش الفكره انه يحقق اكتفاء ذاتي
انتي من اكتر لاعضاء اللي عارفين يعني ايه حب الزراعه للزراعه
ده نفس اللي بشعر بيه وانا قاعده لوحدي بلاقي نفسي فجأه بقول انا عايزه اقوم ازرع حاجه ..اي حاجه
ده نفس اللي شجعنا كشباب وانا احدهم اني افكر في الموضوع جديا
ليه مدينتي ماتبقاش بالجمال ده؟
بأيدي وسواعد شبابنا الضائع الحائر على النت و في الطرقات؟
الفكره في نظري تبدأ بالنظافه
في البدايه يكون تنظيف الاسطح والشوارع عن طريق شباب متطوعين ومساعده الجهات المختصه
وبعدها يبدأ حلمي بزراعه اشجار الزينه وبعض الاشجار المثمره ( وده كان اتجاه اتخذته بعض المؤسسات في مصر في الفتره القليله الماضيه )
وتبدأ التوعيه لأهميه القيم الجماليه في حياتنا
وعارفين كمان
الكراكيب والبلاوي اللي على الاسطح دي فيها مواد خام كتير جدا نافعه
اخشاب .. اوعيه بلاستيك .. طوب زجاجات فارغه .. علب دهانات
كل دي حاجات ممكن الشباب يستغلوها في الزراعه
والعرب الحمد لله قادرين على تحويل اي شيء صغير ليس له قيمه الى شيء نافع ومبهر
وشوفنا ده في ثوراتنا العربيه
وممنها في الاخر دفعه امل وملء لفراغ الشباب اللي مضيع طاقته في تفاهاااااااات لا حد لها

اذا ايهما افضل ؟
نترك الفكره بحجه التكاليف وعدم المنفعه ؟ ام نتوكل على الله ونبدأ ويكون لنا شرف المحاوله اخواني؟

انا زي ماقلت عرضت الفكره على احد المؤسسات الخيريه في مدينتي وتم الموافقه على طلبي وتم تحديد موعد لمقابله رئيس مجلس الادراه للكلام في التفاصيل
وان شاء الله حيكون الموعد يوم الاحد القادم
وكل ما يهمني هو القيمه الجماليه .. واذا تغيرت القيمه الجماليه للمكان بالقطع ستتغير القيمه الجماليه داخل الاشخاص انفسهم

norhan
25-05-2012, 01:12 PM
جمعه مباركه عليكم جميعا

عزيزتي بســمه

انا من اول الناس اللي يحب التجميل النباتي، لان دقائق تجلسين بينها كافيه لسحب تراكمات الحياة وتــنفـيـس كربة لكل من يكون بين ظلالها...

ولكن انا ضد عمل الاكتفاء الذاتي الخضري بالاسطح لان سيكون حقيبه مفتوحه لمصاريف لاداعي لها

عذرا منكم لكن تكاليف الخضروات مكلفه جدا بالنسبه للاسطح وقد تفشل بذلك المزراع سيحدث له نوع من الاحباط

نعم عزيزتي مع زراعة الاســطح بالزهــور والنباتات التي تتأقلم مع الاجــواء

وبدل من هــذه الكراكيب اللي لا داعي للاحتفاظ بها... فقط لسحب الديدان والحشرات والمنظر الكئيب

عزيزتي انا كتبت انه :(( هي جميله من ناحية الترتيب))

وبذلك اتمنى ان يتوجه من يحب الزراعه وزراعة الاسطح للنباتات والزهور والظليات والعصاريات وهنا تكون بها فائده ماديه لمن يسعى لمدخول اضافي لانها ممكنه وبسيطه، ولمن يبغي مدخول مالي منها ممكن تكاثرها وتصريفها

قد اكون لم اوصل فكرتي بالكامل

حيث انني دائما ابتعد عن الخضار في البالكونات والاسطح ولا اشجع عليها إلا في حال حديقة كبيره من الممكن ان يخصص لها ركن بعيد عن النظر

بسمه
25-05-2012, 02:17 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
حبيبتي نورهان انا كمان قلتلك انى متفقه معاكي :)
وان اللي عامل ده في الصوره اكيد الماديات مش هدفه الاول
وافتكر الاستاذ محمد سكر ممكن يكلمنا اكتر عن موضوع التكاليف وهل تجربته من الناحيه الماديه مرضيه ام محبطه

لكن انا احب انوه لحاجه
انا جربت زراعه الخضار في المنزل
بدون اي سماد او مبيد
زرعت طماطم وفلفل حار
البذور استخرجتها من ثمره طماطم وشتلتها في زجاجات بيبسي
وبعدها نقلتها لمكان اكبر
وانتجت طماطم حمراء صغيره في منتهى الجمال
من غير نقطه سماد او مبيد
حتى الذبابه البيضاء كنت بقاومها بالماء والصابون واحيانا كنت بنضف الطماطم فرع فرع بمنديل ورقي مبلل
كانوا حوال 24 شتله
والفلفل شتله واحده فقط
لأني استخرحت بذرتها من الشطه المسحوقه اللي بنشتريها من العطار وبذره واحده فقط انبتت لكنها اعطتني وفره في المحصول (ان جاز ان نقول عليه محصول :) )
للأسف لم اقم بتصوير الكثير من التجربه لظروف حصلت
وحاليا عندي شتله طماطم اخدتها وهي مزهره من حقل قريب مزروع فيه خس وكانت هي لوحدها تقريبا من بذره طايره او من بواقي ثمره القاها احدهم
ومن غير اي سماذ او مبيد اثمرت والثمار اقتربت من التلوين
اي نعم بكميه بسيطه جدا
لكني سعيده بيها وناويه ان شاء الله اعيد التجربه
ولهذا موضوع اخر ان شاء الله

norhan
25-05-2012, 02:28 PM
عزيزتي بسمه روحك رائعه

ربي يسعدك ويفتح عليك اكثر بهواية الزراعه لانها فعلا عمل يسعدك وينمي عندك روح قويه وابداع ومحبه

عزيزتي الفلفل الشطه هنالك انواع جدا جميله وممكن ان تستغليها كنباتات زينه لحجمها وحمالها وثمارها

طبعا انت بيتك من الممكن ان يكون جنبه مزرعه غايه بالروعه لانه كما نسميها في البغداديه (شاطيه) اي على ضفاف النهر

تحياتي لك

بسمه
25-05-2012, 02:38 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انتى الاجمل والاروع يا حبيبتي :)
انا كل اللي حواليا بيشتكوا مني من كتر حبي للزراعه هههههه
بيتنا فعلا جنبه جزء كبير بيتم زراعته لكن للأسف ده تبع الدول وفي شخص آسفه اني اقول (بغيض) مأجر من الدول الجزء ده وبيزرعه خس
وللأسف اكتر ان في جنبنا 40 متر معروضه للبيع كنت اتمنى من كل قلبي ان والدي يشتريها ونعملها حديقه للمنزل لكن للأسف سعرها غالي وصاحبتها هي اخت الشخص ( البغيض ) نفسه
ادعيلي بالله عليكي انا حموووووووووووووت ويكون ال 40 متر دول من نصيبنا وساعتها حتشوفوا الشغل بقى اللي بجد هههههههههههه

norhan
25-05-2012, 02:47 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
انتى الاجمل والاروع يا حبيبتي :)
انا كل اللي حواليا بيشتكوا مني من كتر حبي للزراعه هههههه
بيتنا فعلا جنبه جزء كبير بيتم زراعته لكن للأسف ده تبع الدول وفي شخص آسفه اني اقول (بغيض) مأجر من الدول الجزء ده وبيزرعه خس
وللأسف اكتر ان في جنبنا 40 متر معروضه للبيع كنت اتمنى من كل قلبي ان والدي يشتريها ونعملها حديقه للمنزل لكن للأسف سعرها غالي وصاحبتها هي اخت الشخص ( البغيض ) نفسه
ادعيلي بالله عليكي انا حموووووووووووووت ويكون ال 40 متر دول من نصيبنا وساعتها حتشوفوا الشغل بقى اللي بجد هههههههههههه

بسمه

يكفي اني شــعرت انك ناويه تشتري وناويه تكوني صاحبة قطعه زراعيه تزرعيها بمزاجك وياررب يقسم لك مزارع وليس مزرعه واحده

واتمنى ان ما تــنزعجي من كل من يشتكي من اهتمامك بالزراعه و واظبي على الزراعه لانها فعلا تواصل وتجانس روحي بينك وبينها

ترابط الانسان مع الزرع ومع الحيوان لايمكن ان يوصف خصوصا تشعرين كم هذه الكائنات صادقة المشاعر بعيده عن الخداع

تعرفين انا مه ينزعجوا من الزرع لان كل العائله تحب الزرع

ولكن لحد الان يشتكوا وانما ينزعجــوا مني لكثرة اهتمامي بالمواشي وتربية الحيوانات ويتمنوا اليوم قبل بكره انسى هذه الاهتمامات وابتعد عنها وانا المهم عندي ان صحة الحيوانات ومواظبه على الاستمرار فهم بالتأكيد يسعدوني

روحي الورد
25-05-2012, 03:48 PM
السلام عليكم
بداية الف شكر لكل من شارك وشجع على الزراعه
ولكن المشكله من ناحية اخرى لماذا اتجه الرجل للزراعة في السطح؟
الجواب لأنه يحب النباتات ولكن لاتوجد لديه حديقه (في اعتقادي طبعا )
وكلنه نتوجه الى الزراعه في كل مكان من المنزل لحبنا الكبير للزراعه والنباتات
من ناحيه اخرى نحن بحاجه لزراعة اشجار وحملة كبيره لزراعة الورود في شوارعنا لكي يفرح كل من يشاهدها ويستمتع بها الصغار والكبار
بدلا عن ما زرعوه من اعلانات ودعايات الانتخابات التي ملأت الارض وخاصة بالعراق
لو كانو زرعو ا الحزام الاخضر اللي يحمي المدن من العواصف الترابية كان افضل
بالنهاية
بسمة اتمنى ان تتوفقي في الحصول على قطعة الارض
وان يوافقو على الطلب
تحياتي

norhan
25-05-2012, 10:19 PM
عليكم السلام روح الورد وكل من يشاركنا

اكيد نزرع بكل مكان بداية من مدخل البيت والحديقه والسطح وحتى في اي زاويه ماعدا غرف النوم لخطورتها على الصحه

اساسا في منتديات اخرى اتوجه لكل واحد واطلب منه ان يبدأ بنفسه ويزرع باب داره او باب شقته او مدخل عمارته ويكون هو البادئ

الحزام الاخضر عزيزتي عمل قديم يتذكره العراقيين جميعا تم فعلا انجازه

لكن

اولا تغيير المناخ اثر بشكل غير طبيعي على المزروعات والاشجار بصوره عامه
ثانيا زراعه مالا يتحمل الاجــواء وبالتالي موت النباتات ومصاريف بدون معنى تثقل كاهل المواطن

علينا معرفة ما يجب وما يكون كي نفرح بزرعنا ونستفيد

محمد سكر
26-05-2012, 11:44 AM
السلام عليكم احوانى

تلاحظون اخوانى انى اكتب فى مقدمة عنوان ما اقوم بزراعته حتى الان كلمة (تجربتى )
فهى حتى الان تجارب لم تاخذ حتى الان شكل الزراعة الجدية التى يمكن ان نقول فى نهايتها
ما النتيجة (ربح ام خسارة) فان حكمت عليها الان وهى مازالت فى طور التجربة ماذا انتجت
اكيد سوف اكون ظالما لها لاشياء كثيرة جدا سوف اذكر بعضها

اولا المساحة المنزرعه :
انا الان اقوم بزراعة حوالى 20 شتلة من كل نوع فى مساحة تقدر بحوالى 6 متر * 4 متر بالرغم من ان المساحة
المتاحة لى الان على السطح لزراعتها اكبر بكثير ولكن ولانها مازلت تجربه فلم اريد زيادة المساحة حتى لا تكون
الحسارة ان حدثت كبيرة اكيد هذه الكمية من الشتلات لا يمكن الحكم عليها بنجاح او فشل
ثانيا الخبرة الزراعية :
امارس الزراعة منذ فترة كبيرة جدا ولكن كل مكتسباتى من الخبره فى هذا المجال حصلت عليها عن طريق التجربة
الفشل مرة والنجاح مرة اخرى فدراستى ليس لها اى علاقة بالزراعة وبدأت بالتطلع شئ فشئ الى الكتب الزراعيه
ومشاهدة الفيديوهات الزراعية ومشاهدة تجارب الاخرين فهى خير معلم واكيد هذا المنتدى له دور اساسى فى زيادة
خبرتى ومعلومياتى الزراعيه ولكن ..... كل ذلك لا يخرج تجربة ناجحة 100% لذلك لا يمكن الحكم الان على التجربه
وخير دليل لذلك انى واجهت مشاكل جديدة فى تجربتى الثانية لم يكن لها وجود فى التجربة الاولى

لذلك فمن الظلم البين ان احكم الان على تجاربى هذه هل هى مربحة ام لا جدوى منها

ولكن بصرف النظر عن الربح او الخسارة فى هذه التجارب فلقد اكتسبت خبرة من هذه التجارب لا تقدر بثمن
وهذا الكلام غير مبالغ فيه هذه حقيقة الخبرة التى اكتسبتها من هذه التجارب
لم اكن لاجدها ولا فى دورات ولا كورسات

ولا شرح نظرى ولا حتى عملى فقد اكتسبت مالا يتحصل عليه الا من وراء تجربه عملية حقيقية

وعلى فكرة هناك احتمالية فى حصولى على قطعة ارض عن طريق الايجار ولكن هذا الامر غير مؤكد حتى الان ولكنى اسعى اليه بجدية ان شاء الله ان شاء الله ان حدث ذلك سوف تكون زراعة هذه الارض لحظه بلحظة على منتدى زراعة نت وان حدث ذلك سوف يكون الفضل فى ذلك بعد الله هى تجاربى فوق سطح المنزل

لذلك فان هذه التجارب بالنسبة لى اعداد للتجربة الكبرى ان شاء الله

norhan
26-05-2012, 11:42 PM
السلام عليكم

اخي الكريم محمد ســكر

فعلا طريقه جــدا صحيحه بالتجــارب العمليه

ولكن ســتواجه مســتقبلا بأذن الله ســهوله في الزراعه اكثر مما تتصــور،

لان التجـــارب البســيطه في الحاويات تكون اصــعب نجاحها مما في الارض

اتمنى ان تتــوفق في امتــلاك ارض خاصــه لك تكون مصدر رزق وبركه وســعاده لحضرتك

علما انني طبقت مثل هــذه التجربه على تربية الدواجن بألف صوص كي ا أخذ فكره يوم بيوم عن الصوص و وزنه اليومي وما يأكله وما يصاب به وما يوفر

تحياتي وتمنياتي للجميع

مهندس معماري /احمد
28-05-2012, 10:09 PM
شكرا جزيلا لكل من ساهم و رد و شارك الضاد نورهان -بسمه -محمد سكر - ندوه
ان شاء الله قريبا نفتتح فكرتنا سويا العضوه المحترمه بسمه و لكل من رد و ساهم و تواجد خالص شكري و تقديري علي مروركم و اعتذر عن التاخير فالرد

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:09 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 10:05 PM --||-----

وايضا شكرا شاكر الشمري و دراسينا خالص تحياتي

norhan
28-05-2012, 10:54 PM
شكرا جزيلا لكل من ساهم و رد و شارك الضاد نورهان -بسمه -محمد سكر - ندوه
ان شاء الله قريبا نفتتح فكرتنا سويا العضوه المحترمه بسمه و لكل من رد و ساهم و تواجد خالص شكري و تقديري علي مروركم و اعتذر عن التاخير فالرد

وايضا شكرا شاكر الشمري و دراسينا خالص تحياتي

شكرا لك اخي المهندس أحمــد لانك اتحت لنا حديث وحــوار جميل أدى الى مشــاريع زراعيه واخرى في داخل كل منا في سبيل ترقيه وتجميل كل ماحولنا

تحياتي لكم جميعا يا أحلــى عائلــه

مهندس معماري /احمد
29-05-2012, 05:41 PM
تحياتي لكي استاذتنا نورهان وشكري لوجودك و سعيد بتواجدي بينكم