المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : milk free lactose

متعب السعيد
29-03-2012, 10:30 PM
قامت شركة لبنيتا لمنتجات الألبان بإنتاج نوع لبن جديد خالي من اللاكتوز لمن يعاني من مرض حساسية اللاكتوز ويكون غير قادر على هضم اللبن ومنتجاته وهو عباره عن لبن تم اضافة اليه انزيم اللاكتيز الذي يقوم بتحليل سكر اللاكتوز الى مكونيه الأساسيين سكر الجلوكوز وسكر الجالاكتوز وتكون نسبة التحليل 100 % ويتم التحليل على درجة حراره 37 درجه مئوي ومع العلم زيادة درجة الحلاوة في اللبن نتيجة انفراد الجلوكوز والجالاكتوز الذي تكون درجة حلاوتهم اعلى من اللاكتوز

م- عمرو نجيب
29-03-2012, 11:18 PM
موجود في جميع دول العالم بس في الشرق الاوسط سوقة محدود جدا

متعب السعيد
30-03-2012, 12:14 PM
أنا عارف ان هو موجود في جميع دول العالم بس في مصر عموماً كان الموجود فيه مستورد من الخارج لكن حاليا شركة لبنيتا المصريه بتصنع المنتج ده ومنزلاه في السوق المصري وطبعأ دي حاجه كويسه جداً ان بلدنا لسه فيها حاجات أكثر

احمد رفعت
15-03-2013, 12:13 PM
مين قلك انه على 37 بلاش المعلومات الخطا دى يا متعب

متعب السعيد
20-03-2013, 11:13 PM
اللي قالي المعلومات مستشار الشركه بتعتيكوا وانا اكيد مش حجيب كلام من عندي واكيد انت عارف مين المستشار ده

م- عمرو نجيب
21-03-2013, 05:58 PM
طيب متتخانقوش ... الأنزيم بيبدأ يشتغل من درجة 5 مئوي ولحد 40 درجة وعلى حسب درجة الحرارة تتدرج سرعة الانزيم يعنى لو 10 درجات من تقريبا 18 ساعة ولو 35 حوالى ساعة لارقام دي تقريبية أحتمال ساعتين بالنقص أو بالزيادة .... أنا كنت شغال من 3 سنين مع سبلاير بيورد المنتج دة وعملت تجارب كتير وزهقتة وزهقنى وفي الاخر السوق مش ماشى مع المنتج دة .. شوف المصنع بتاعك ونوعية الحليب والهيجين وشوف السعة الأنتاجية وحدد درجة الحرارة اللى أنت عاوزها لأنها مش قانون

http://www.chr-hansen.com/products/product-areas/enzymes/our-products/ha-lactasetm.html