المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : المدينة الزراعية

rashad2050
07-03-2012, 08:28 AM
......سلام عليكم....... انا إسمى محمد رشاد ........مهندس معمارى مشترك دلوقتى فى مسابقة تخطيط عمرانى لمدينة مصرية بعد دراسات فريق البحث قررنا إن تكون قاعدتها الإقتصادية (زراعية ) وكنا عايزين نعرف أحلام الزراعيين إيه إيه أحلامكم للمدينة الزراعية إيه إللى يتراعى فيها ؟؟!!!إيه أقسامها وإيه تخصصاتها وإيه إللى بتحلموا يكون مجود فى مدينة زراعية مثاليةمن وجهة نظر زراعيين متخصصين ..........arch_rashad2050[at]yahoo.com ........01146840184 ..........01281544821

ندوة
07-03-2012, 11:27 AM
اخي الكريم

في هكذا مشروع ..مدينة زراعية تخيل ان يكون فيها كل شارع وكل بناء فيه سمة و شئ يذكرك انك هنا في مدينة زراعية ..
بيوت بلاستيكية للانتج على مدار السنة
عيادة طبية .. للاستشارات الزراعية بخصوص امراض النبات .
صيدلية لطب الاعشاب .
للمباني مداخل باشكال الفاكهة .
حدائق .. لعب الاطفال فيها فقط باشكال الفاكهة والخضر ..
الاشجار الكبيرة مقاهيها ..
مكتبات للكتب الزراعية بمختلف شكالها ..
وياريت لو يكون هناك مشغل مواده الاولية كلها نباتية .. مثل القصب والمخلفات النخيل ..
الاسمدة كلها عضوية وليست كيميائية .. حديقة نباتية ..
في كل مكان شجر وازهار ونافورات ..
وللحفاظ على هذه المدينة من التلوث ..يمنع التدخين واستخدام اي ملوثات اخرى وباي شكل اخر ..

حظائر للاغنام وحقول دواجن ..
لعلك تستفيد م بعض هذه الافكار ..
وتمنياتنا لك بالتوفيق

rashad2050
07-03-2012, 10:29 PM
مبدئيا شكرا جزيـــــــلا
المعلومات فعلا قيمة وإللى مش ها يفدنى وجه دمغاى تفكر فيه ببشكل مختلف ......
شكرا جدااااا
,,,,,,, بس كنت عايز أعرف ...... يعنى إيه بيوت بلاستيكية للانتج على مدار السنة ؟!؟!...........
شكرا مرة تانية ولو فى أفكار تانى يارييييييت

اسعدالفقى
07-03-2012, 10:52 PM
الاخ الفاضل مهندس رشاد
بعد التحية
اعجبنى فكرتك
بخصوص المدينه ذات الطابع الزراعى
فالزراعة المنافس الاول للصناعه بل هى اصل الصناعه
لذا كانت فكرتك جيدة وجديدة
فلا طابع للمدن بدون الخضرة والمكان المريح للنفس والاعصاب
لذا فانى اشكر اختى ندوة على ما قدمته بخصوص الاقتراح
ولكنى اردت ان اضيف الى ما ذكرت اختنا الفاضله ندوة
انه لابد من التشجير للشوارع الرئيسية بالمدينه وامكانية وجود متنزهات ولاند سكيب بالمدينه لتخفيف الاثار المترتبة على التلوث
فاقترح ان تكون المدينه مصممة لتفى باحتياجات سكانها الزراعية من حيث توفير كل ما يلزم السكان بحيث يكون الانتاج الخاص بالقطع الزرعية بها يفى باحتياجات السكان فلا يكون هناك فرصة للتسوق من خارج المدينه
ويكون بحدود معينه للاسعار الخاصة بالمنتج الزراعى فلا زيادة ولا نقصان

ندوة
08-03-2012, 10:19 AM
بيوت بلاستيكية للانتج على مدار السنة ؟!؟!...........

شكرا لك اخي اسعد على اضافتك .. وهو ماقصدته بالضبط .

اما الاجابة عن سؤال الهندس رشاد ..

البيوت المحمية او البلاستيكية هي ما تستخدم للزراعة في كل وقت تقريبا لاننا ممكن ان نسيطر فيها على درجات الحرارة والرطوبة ونوع التربة ..

وتستخدم للخضر والفواكه ونباتات الزينة ..

https://encrypted-tbn0.google.com/images?q=tbn:ANd9GcTcu2y-Y8fxofZJKCklIcAOSEA8hBy4IWoJnphXxNP L_qeb6l4-4g

samx
08-03-2012, 01:16 PM
اهم شىء يا استاذنا العزيز فى هذه المدينة التكامل بخيث تقسم الى اقسام توزع على المزارعين فى مجموعات لتوفير العمالة شريطة ان يعملو بايديهم فتخيل معى فى حالة توزيع 30 فدان على 10 شباب متضمنة عشرة بيوت صغيرة الن يكفل لهم ذلك حياة كريمة خاصة لو حدث تعاون بين هؤلاء الشباب و يقومون بالعمل على مراحل فى ارض كل فرد من العشرة سويا

مروة محمد
08-03-2012, 01:50 PM
وعليكم السلام ورحمة الله ،،، مهندس محمد خالص تحياتي لك وللجميع
بخصوص المدينة من وجهة نظري لابد وضع بالاعتبار امور عديدة مثل المساحة والتكلفة المبدئية هدف المدينة ، هل للتصدير ام اكتفاء ذاتي وعلي اساسها يتم تقسيم المزرعة لاقسام
ومنها يتم تحديد هل يمكن عمل مكان اخر بجوار المزرعة للجمع والتعبئة لمواصفات تصديرية
،،،،،،، وان كنت اتطلع دائما الي ادخال تكونولوجيا الزراعة الحديثة في بلادنا لتوفير وقت ومجهود وعمالة
خالص تمنياتي بالتوفيق

rashad2050
09-03-2012, 12:19 AM
شكرا مهندس أسعد .....
سنضع إضافتك فى الإعتبار

وما نبو إليه أكثر من مجرد الإكتفاء بل نسعى للتكامل مع مدن أخرى وربما دول أخرى :)

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:14 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:09 PM --||-----

فعلا عندك حق بس ممكن نحلى 10 فدادين لكل شاب بدل من 3 ويتعاونوا مع بعض برضو

بنظام التعاونيات الإنتاجية

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:19 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:14 PM --||-----

مهندسة مروة .. شكرا جزيلا للرد
بخصوص الماحة إتحسبت يا فندم وفى مساحة كمان للتوسع المستقبلى

.. هدف الميدنة ..خلق مجتمع عمرانى مستدام من واقع متغيرات ثورة 25 يناير

المدينة إن شاء الله نحاول إدخال جزئية التكاملية فى خططتها .. بمعنى إن المدينة موقعها إتحدد غرب بحيرات الواحات الخارجة .. وهى قريبة من حدود مصر الجنوبية .. ويمكن أن تحقق التكامل الإقتصادى .. وفتح أفاق للتنمية مع أفريقيا عن طريق السودان