المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كرسي الاعتراف

الصفحات : [1] 2

samikralla
06-10-2006, 12:20 AM
http://www.al3ez.net/vb/images/myframes/tl8.gifالسلام عليكم ورحمة الله وبركاته الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين
الساده اعضاء المنتدي الكرام
وجدت لعبه جميله في كثير من المنتديات وهي لعبه كرسي الاعتراف
وهي لعبه جميله تساهم في تقارب افراد المنتدي من بعض وتشعرهم انهم اسره واحده
ومضمون العبه ان نقوم بترشيح احد اعضاء المنتدي بلجلوس علي الكرسي لمده اسبوع
وخلال الاسبوع يحق لكل اعضاء المنتدي سوال هذا العضو مايحلوا لهم من اساله( في حدود الادب وعدم الاحراج) يستحسن ان يجيب العضو علي كل الساله لكن من حقه الا يجيب علي السوال الذي لايعجبه وبدون ابداء اسباب
فيايه رايه حضرتكم
فاذا وفقتم حضرتكم علي العبه
فانا ارشح الاستاذ عوني الطحش
اخ لنا جميعا للجلوس علي الكرسي للتعرف وتالف
فابه راي حضرتكم

على عاصم
07-10-2006, 01:06 PM
السلام عليكم اخى سامى

انت والله تجنن .رائع. بس مش علشان فكرة الكرسى لا علشان احسنت الاختيار بمن تبدا زهرتنا الحلوة هاهاهاه . والله فكرة هايله وانا موافق عليها ان شاء الله

دمت للخير.....:bounce:

samikralla
07-10-2006, 04:08 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
بناء علي تايد الاختيار احدي اعضاء المنتدي وهو المهندس علي عاصم اختياري
يكون الاستاذ عوني
يضيفنا عزيز علي كرسي الاعتراف ولمده اسبوع كامل ومن حق كل اعضاء المنتدي سوال ضييفنا اي سوال ( في حدود الاداب العامه ) ويستحسن ان يكون كل مره 3 اساله فقط
وزي ماتفقنا من حق الضيف الا يجيب علي اي سوال وبدون ابداء اسباب
واحب ابدا بسوال الاستاذ عوني
س1 نحب حضرتك تعرفنا علي الاسم الثلاثي/ السن /الوظيفه

س2 ماهي اهم هوايات حضرتك/ وهل تجد وقت للممارستها

س3 كيف بدات فكره انشاء موقع زراعي وماهي تمنايتك لهذا الموقع

وخالص اسيب بقا باقي الاعضاء يسالوا

وكل سنه وانتوا طيبيبن

aouniat
09-10-2006, 01:51 PM
السلام عليكم ..

والله فكرة جميلة منك أستاذ سامي. أنا موافق و سأجيب على جميع الأسئلة التي أستطيع عليها إن شاء الله. إمهلني بعض الوقت و أكون جاوتك. وأرجوا أن تكون الاسئلة بالدور, يعني أن ينتظر الأعضاء حتى أجيب على أسئلة كل عضو بكالملها ثم يطرحون أسئلتهم بعد ذلك. في أمان الله.

aouniat
10-10-2006, 12:29 PM
السلام عليكم.

س1 نحب حضرتك تعرفنا علي الاسم الثلاثي/ السن /الوظيفه

عوني محمود الطحش, على مشارف 22 عاما, أدرس الأدب الإنكليزي (آخر سنة).

س2 ماهي اهم هوايات حضرتك/ وهل تجد وقت للممارستها

أهم هواياتي كرة القدم, والمطالعة, والشطرنج, والسباحة, وصيد السمك ... نعم أجد وقت لممارستها وقد أبتعد عن بعضها في فترة من الفترات و لكنني لا أتركها نهائيا.

س3 كيف بدات فكره انشاء موقع زراعي وماهي تمنايتك لهذا الموقع

والله بدأت الفكرة بالصدفة عندما خطر ببالي أن أترجم بعض المقالات الزراعية من موقع أجنبي جميل. كنت أمارس الزراعة حينذاك. ثم تأثرت بإحدى محاضرات الأستاذ عمرو خالد عن الزراعة و البحث العلمي و أهمية أن يبدع الشباب في هذه المجالات. كان ذلك البرنامج إسمه صناع الحياة - الجزء الأول. على كل حال أختصر القول بهذه الأية: {من يُرد ثواب الدنيا نُؤته منها و من يُرد ثواب الآخرة نُؤته منها.} و هذه الآية أيضا: {كُلاّ نُمِدُّ هؤلاء وهؤلاء من عطاء ربّك و ما كان عطاءُ ربّك محظورا.} ستجد قصة إنشاء موقع زراعة نت مكتوبة بتفاصيل أكثر على الرابط التالي:
http://www.zira3a.net/top-column/design/design.htm

أتمنى أن يصبح الموقع من رواد المواقع الزراعية في العالم العربي - وهذا فعلا بدأ يتحقق - عندما أشاهد أن العديد من المواقع العربية المحترمة أصبحت تحكي عن موقعنا. وليس الهدف من هذا أن نحصل على مال أو شهرة أو منصب ولكن فقط لكي يكون الموقع عبرة لكل شاب يائس لا يجد ما يفعله و لا يعرف كيف يخدم دينه ووطنه. والبركة فيك أستاذ سامي و في باقي المشرفين الأعزاء .. أنتم قدوة في هذا المجال ... ماذا عساي أقول غير: وقل اعملوا فسيرى الله عملكم و رسوله و المؤمنون.

أرجوا أن أكون أجبتك على أسئلتك بالشكل الذي تحب. أي أسئلة أخرى ؟
في أمان الله.

على عاصم
10-10-2006, 09:09 PM

اولا اهنيك عزيزى عونى على كل ما قدمته من خير للناس...

اولا: اود ان اتعرف على شخصيتك الموقره واهم اسس الصداقه عند سيادتكم

ثانيا: المستقبل العريض امام سيادتكم ؛ فكيف تختار منه مستقبلك الخاص بيك

ثالثا: طلب وليس سؤال ارجو التعقيب بكل صدق على افكار الساده الاعضاء بالسلب او الايجاب عن اى موضوع يكتب من خلال المنتدى للاستفاده بيه.

والشكر لكم..............

aouniat
11-10-2006, 09:43 PM
السلام عليكم أخي علي .. والله أنا سعيد لوجودك معنا .. و صورتك توحي أنك قريب إلى القلب. طيب لن أطول عليك.

اولا: اود ان اتعرف على شخصيتك الموقره واهم اسس الصداقه عند سيادتكم

شخصيتي؟ أظن أن موضوع "كان يا ما كان" في منتدى إحدك لنا قصتك يصور شخصيتي ويحكي عن مراحل تطور حياتي الأساسية. أما أهم أسس الصداقة, فأنا عادة أرتاح للصديق الملتزم والمنفتح في نفس الوقت. الأخلاق شيىء مهم لدى الصديق ... عندي بعض الأصدقاء الغير ملتزمين الذين تربطني بهم علاقة وطيدة, وهم ذو أخلاق حميدة - يصعب أحيانا العثور عليها عند الصديق الملتزم.

ثانيا: المستقبل العريض امام سيادتكم ؛ فكيف تختار منه مستقبلك الخاص بيك

والله بالنسبة للمستقبل فأنا أرى أن أكمل دراسات عليا حتى أصبح أستاذ جامعي. في البداية سأحاول أن أدرس في كذا مدرسة ثم أنتقل إلى التدريس في الجامعة فيما بعد. وربما أبدأ السنة بهذه الخطوة. لم أحدد بعد مجال التخصص في الدراسات العليا و لكن سأحاول أن أختار التخصص الذي أستطيع من خلاله خدمة بلدي و ديني. ربي هب لي حكما و ألحقني بالصالحين.

ثالثا: طلب وليس سؤال ارجو التعقيب بكل صدق على افكار الساده الاعضاء بالسلب او الايجاب عن اى موضوع يكتب من خلال المنتدى للاستفاده بيه.

طبعا لن أستطيع أن أعلق على أفكار السادة الأعضاء جميعهم, و لكن بالإجمال - ليس لأن المنتدى منتدانا - أرى أن جميع الأفكار التي طرحت ممتازة و أن المواضيع فيها ما يهم جميع الناس على مختلف مستوايتهم التعليمية (سواء مهندس زراعي أو مزارع عادي). وأرى أن المعلومات التي أضافها جميع المشرفين - دون مجاملة - هي نابعة من القلب و صادقة و خير دليل على ذلك هو تنويه جميع الأعضاء الجدد بالمعلومات القيمة والأفكار المطروحة التي إستفادوا منها, وحتى الآن لم نسمع أي نقد تجاه المنتدى أو المشرفين ... فأجرهم على الله.
في امان الله.

ethylene
12-10-2006, 10:59 AM
السؤال الأول:

لماذا اخترت الأدب الانكليزي للتخصص؟ و لو قدر الله لك ان تختار مجالاً آخر ماذا كنت اخترت؟

السؤال الثاني:

منذ متى نشأ اهتمامك بالزراعة؟ و ما سبب ذلك؟ هل لأنك مثلاً من بيئة زراعية - أو لسبب آخر؟

و شكرا

aouniat
12-10-2006, 09:01 PM
السلام عليكم أختي إثيلين. كيف حال رمضان معك ؟

لماذا اخترت الأدب الانكليزي للتخصص؟ و لو قدر الله لك ان تختار مجالاً آخر ماذا كنت اخترت؟

أنا لم أختر الأدب الإنكليزي بل كان ذلك صدفة. القصة وما فيها هي أنني كنت أنوي السفر إلى كندا ولكن لم تنجح الخطة وكانت الجامعات قد بدأت في لبنان, فكان عليّ أن أختار إختصاص. فإخترت مجال الكمبيوتر لأنني أحبه و لي معه خبره طويلة, إلا أنني في ذات اليوم يحكيني والدي و ينصحني أن أدرس الأدب الإنكليزي .. ففكرت فيها و قلت لما لا. وهكذا بين ليلة وضحاها إخترت إختصاص الأدب الإنكليزي الذي لم يكن يخطر ببالي من قبل. و من فضل الله عليّ أنني تفوقت في هذا الإختصاص و أحببته و هو يفيدني كثيرا لأنه يناقش كل ما يتعلق بحياة البشر و سلوكهم ... أما لو سألتيني حاليا ماذا تختار الآن لو قدّر الله لك أن تختار إختصاص آخر فأقولها من دون تردد: الهندسة الزراعية :) .. و لا أستبعد أن يكون ذلك مستقبليا.

منذ متى نشأ اهتمامك بالزراعة؟ و ما سبب ذلك؟ هل لأنك مثلاً من بيئة زراعية - أو لسبب آخر؟

نشأ إهتمامي بالزراعة بالصدفة من أربعة سنوات. وأحببتها و رحت أزاولها و أبحث عن معلومات متعلقة بها على الإنترنت. وصادف ذلك بداية إهتمامي بإنشاء المواقع و من هنا جائت فكرة موقع زراعة نت. أنا لست من بيئة زراعية ولكن مزاولتي للزراعة و المردود الثمري الذي كانت تعود به علينا شجّع الوالدة لممارستها - على الأقل هي تتولى السقاية في كثير من الأحيان و أحيانا تزرع بعض المحاصيل. في أمان الله.

على عاصم
15-10-2006, 08:20 PM

وبعد الشمس دائما ياتى القمر بنوره الابيض
ينير لنا الطريق فى الليل

الان هذا الاسبوع
المهندس سامى بعد اذن الجميع طبعا
قمرنا المنير

- اود التعرف عن نبذه من حياتك؛ اسمك بالكامل وسنك وعملك

- اهم اهتماماتك اليوميه التى تقوم بيها

- الكمال لله طبعا؛ لكل واحد فينا عيب بيحاول يدريه رايك ايه فى الموضوع داه بالنسبه لسيادتكم الموقرة

نصيحتك لكل اعضاء المنتدى الكرام شئ مهم ارجو كل فترة نصيحه نعتز بها ونعمل بها دائما

وتقبل منا فائق الاحترام ...........

على عاصم
15-10-2006, 08:20 PM

aouniat
17-10-2006, 01:23 PM
أنا موفق .. كنت أفكر بما كنت تفكر فيه و لكنك سبقتني بالقول .. سأنتظر الأستاذ سامي حتى يرد ثم أطرح أسئلتي. في امان الله.

ethylene
08-11-2006, 12:07 AM
السؤال أين صاحب كرسي الاعتراف؟

aouniat
14-11-2006, 01:05 AM
طيب .. ممكن يكون الأستاذ سامي مشغول أو يمر في ظروف معينة. أقترح أن تكوني أنتي أختي إثيلين ضيفتنا على الكرسي. ممكن ؟ .. حتى أبدأ بتحضير الأسئلة :)
في أمان الله.

ethylene
14-11-2006, 07:55 AM
خير على كل حال

بس هيك بكون عم آخذ دور غيري... فأفضل ننتظر حتى يعود صاحب الدور و يتابع

دعاء
25-02-2007, 10:44 PM
عجبني موضوع كرسي الاعتراف
لكن بجد يبدو ان الاستاذ سامي مشغول
فلماذا لا تتابعون الحديث
وعند حضور الاستاذ سامي نجلسه على كرسي الاعتراف؟؟؟

د/ احمد حسام الدين
20-03-2007, 02:34 AM
هههههههههههههههههههه
انا من المؤيدين للاخت دعاء ولتكن هى صاحبه الدور فى الاسبوع المقبل

aouniat
20-03-2007, 10:16 AM
أنا أيضا أؤيد فكرة الدكتور أحمد ......

وأبدأ أسألتي:

1- الإسم الثلاثي
2- الهوايات
3- هدفك في الحياة
:roll:

دعاء
20-03-2007, 03:52 PM
1/اسمي : دعاء رسمي الملاحي
2/هواياتي : احب النباتات
اعزف على الاورج
الحب الرياضه جدا
والنباتات شيء مفضل عندي
وكمان تربية الحيوانات الاليفه
3/ هدفي ان ارضي ربي بكل ما افعل
وان احقق نجاح بالزراعه لأنها تعد كهوايه ومهنه
وان اكون مميزه بأمور معينه

د/ احمد حسام الدين
23-03-2007, 03:02 AM
سؤالى الى الاخت دعاء ما هى خطتك المستقبليه؟؟؟؟؟؟؟
وما هى الزهره المفضله لديك ؟؟؟
وما هو اللون الذى تفضليه؟؟؟؟؟

hazem2007
23-03-2007, 06:42 PM
لي الاخت دعاء ايه اكتر شي بتحبه واكتر شي تكرهه
تانيا ايه رايك في بنات الايام دول
ثالثا برده رايك في شباب الايام دول
رابعا واخير هل لك راي في الحب الاول

دعاء
24-03-2007, 04:59 PM
خطتي المستقبليه هي ان اكون ذات فائده
يعني اكون عملت شيء في دنياي اشكر عليه او اذكر بالخير من بعده
وان احقق ما اراه حلم من ناحية الطموح
وان اكون واعيه و قد المسؤوليه / هذا لايعني اني لست كذلك لكن اكيد ينقصني الكثير

اما الزهره المفضله لدي فهي...:thinking: ..لااعرف
انا احب الازهار ميعها لكن هناك انواع افضلها عن غيرها ,..:brows: .بصراحه الجوري هي اخر ما افكر فيه
اما ما احبه فممكن التيولب او الايرس او هناك زهره رائعه جدا احبها وهي الكزابلانكا

اما ما احب ان تتواجد دائما عندي واسعى ان احصل عليها اينما كنت فهي النرجس

اما اللون المفضل فهو الازرق السماوي فهو المفضل دائما
اكتر شيء احبه هو :donno: ...كمان مو عارفه بس بصراحه بحب كل شي
وبكره الغش الخداع والنميمه والازدواجيه بالتعامل
و قلة الدين خصوصا بالتعامل

راي ببنات وشباب الايام دول انهم مش ولا بد
مش الجميع لكن الاغلب
والله يعين الشباب بصراحه

بالنسبه للحب الاول
سيطول شرح رايي
لكن الي راي بالحب بغض النظر هو اول او مش اول
لأنه ممكن يكون عاشر ونسميه حب اول ونعتبر انه الي فات مكانش حب
وبعدين بكمل راي عن الحب

hazem2007
24-03-2007, 05:29 PM
تعرف اكتر حاجه عجبتني بك انك غير متخصص في الزراعه او لست خريج زراعه وتعمل موقع جميل زاي ده كفايه انه هيعرفنا بالمهندسين الزراعيين في الوطن العربي دي شي ويفتح مجالا للتعارف شكرا
اود اسالك
هل تبحب عمل صحاب كتي ولا صحب واحد احسم من صحبه كتير؟
ايه اكتر حاجه تشغلك دلوقتي وتخليك في فكر علي طول؟
هل انت اصلك غني او متوسط الحال؟ سوال محرج اسف

دعاء
26-03-2007, 05:37 PM
في البدايه م.حازم انا مهندسه زراعيه
وبالنسبه لسؤال الاصحاب لامانع في تكوين صدقات كثيره لكن عندما تعود للاساس
يوجد فقط واحد او اثنان هم المقربين
وبالنسبه للسؤال الي بتعتبره محرج فهو محرج بالنسبه لبعض الاشخاص اما انا فلا يوجد سؤال محرج
السبب..؟؟:brows: ......
سيبقى في بالي بس السبب معروف
انا من الاشخاص المتوسطي الحال
مش غنيه

MOHA
29-03-2007, 12:50 AM
اختى الفاضله بعد التحيه.
1-بماذا تدعي الله فى السجود ؟:worthy: (احب الدعاء) وذلك لزياده الخبرات اللغويه للتضرع الى الله
2-بصراحه متى اخر مره احرجتى فيها شخص(ذكر)وما المناسبه؟

3-لو تم تعيينك رئيس للولايات المتحده الامريكيه بدلا من بوش لمده سنه لو اطلق لكى عنان الخيال ماهى خططتك الاستراتيجيه والساسيه والأقتصاديه؟ وذلك من خلال فكر منطقى!!!!

معلش انا غلس شويه بس كل ده لانك صاحبه الكرسى الان

لك جزيل الشكر

لا تجادل الأحمق فقد يخطىء الناس في التفريق بينكما.
العقول الصغيرة تناقش في الأشخـاص!...
العقول المتوسطـة تناقش في الأشيـاء!....
العقول الكبيرة تناقش في المباديء

مع تحياتى
moha

دعاء
29-03-2007, 09:26 PM
بصراحه بالنسبه للسجود فاحب ان يكون كل ما ادعو به بيني وبين الله
لكن كل ما اريد ان اطلبه اذكره
وكل ما يخطر فبالي اذكره فهذه لحظه لا تعوض

اما بالنسبه للاحراج حصلت اليوم
فشخص مقرب جدا من العائله يتحدث معي بكل ثقه
ويذكر بعض الحوادث التي حصلت معه ومن ضمن الحديث واضح انه يتسائل عن موضوع ارتباط وخطبه
لكن باسلوب غير مباشر وانا وكأني لاافهم ابدا
وتحدث بقصه عن شخص صديقه وهو يقصد بالكلام نفسه وبالاخر لو كنت مكانها كان وافقتي
وبكل تاكيد جاوبته طبعا لأ صاحبك مفكر حاله مافي منه
يمكن كنت فظه بس الكلام هاد كله ما بحبه ومشان ابتعد عنه اضطريت للموقف المحرج الغير مباشر

اما بالنسبه للخطه
؟:thinking: ؟؟
مافي شي واضح امامي بس ممكن اغير المناهج المدرسيه اولا ومن ثم اجعل الداعيه عمرو خالد و امثاله مقرهم هناك قبل انتهاء السنه سيجمع العديد من المناصرين له ولأفكاره البناءه
وسأكشف كل حلفاء بوش من الحكام:thumb2: العرب امام شعبهم حتى تحدث الانقلابات بكل الدول العربيه الاسلاميه
حتى يتم اختيار رئيس مناسب وحكام مناسبون
وفي خطط كتيييره:brows:
مش لازم اكشف كل افكاري يمكن انفذها في يوم

sndrella
29-03-2007, 09:40 PM
:hello: :bravo: :roll:

agrosaid
30-03-2007, 03:04 AM
حلفاء بوش من الحكام العرب معروفون لا يحتاجون للكشف
أليس كذلك أختي

سؤالي . ماهي أفضل نبتة لذيك؟؟

دعاء
30-03-2007, 10:52 AM
بالنسبه لأفضل نبته لدي
هذا السؤال :thinking: صعب
انا اعتبر النباتات اساس حياتي هل تصدق؟؟

كما تسال اب او ام عن احب ولد لديهما
الجواب ماذا يكون؟؟

النباتات بالنسبه الي نفس الشعور

لكن احيانا ارى ان بعض النباتات مميزه عن غيرها (بس بصراحه حسب نفسيتي)
مثلا احب الببروميا .والفيتونيا..و الهيدرا..والسندابسس..والاوركيدا..صح يح احب الاروكاريا واشعر انها جميله ..و نبتة الكالا ارى انها انيقه جدا ..اذا انفتح لي المجال لن انتهى من الحديث عن النباتات بجد كل النباتات احبها جدا ولا اميز نبته عن غيرها)

Jamal_Abazid
10-04-2007, 08:38 PM
السلام عليكم ورحمة الله ..
دعــــــــاء تحت مرمى أسئلة الجمهور العريض من رواد المنتدى والموقع ,,
و ربنــا أراد أن اصل الى هل الموقع وهل الموضوع ... ربنا يكون بعونك يا ست دعاء ,,
أقرأي الفاتحة و جزء عم و أختمي القراءة بالدعاء يا دعاء ..
سين ... من خلال متابعتي للأجوبة على الردود ومن خلال تنبيش ما بيت الأسطر ..ما هو موقفك الرديكالي من تفاقم الأزمة بين رئيس جورجيا ورئيس الوزراء من منطلق مفهوم تولتاري و من نص كلام الأستاذ (MOHA) ..؟!
سين رقم 2 .. من متابعتي لفكر الأخ عوني كيف وشلون يعني تقدري تحددي مسار أخوي لمنطلق الفكر المستقبلي للأخ من اجل الوصول لأول مليون دولار بحياتو ... ( يا رب وتعطيني نصهم يا عوني ) ..
سين رقم 3.. وانا عم اتمعن بأسئلة الأخ عاصم فهمت منو سؤال خجل انا يطرحه عليكي يا دعاء وهو .. كم رصيدك بالبنك ..؟!؟
سين رقم 4 ... الأخ سامي بتصوري القاصر ع حضور المباريات فهمت من وراء طرحه للموضوع انه يريد معرفة أغنى وصاحب أعلى رصيد مالي لكي يشاركه ويتمسك به بالنواجذ ويشاركه اي مشروع ( النوايا دايما عندي سيئة يا سامي ) ..:grin: .. فما راءيك يا دعاء ...

سين رقم أخر شي ...شو الموضوع ....؟!

....... الحجــر الذي رفضــه البناءون ... هـــو حجـــر الأســـاس ........

دعاء
11-04-2007, 07:43 AM
شو الموضوع:thinking: ؟؟؟
كرسي الاعتراف

ياسر عبد السلام
19-08-2007, 10:02 PM
موضوع كرسى الاعتراف ده موضوع هيعرفنا ببعض اكتر و هيوثق العلاقات الاخويه ما بيننا و احب اعرف الدور على مين علشان اعرض الاسئله و انا راييى نرشح الاخ المهندس احمد السيد molshom ايه رايكم؟؟

aouniat
20-08-2007, 01:07 AM
نص مقتبص:
موضوع كرسى الاعتراف ده موضوع هيعرفنا ببعض اكتر و هيوثق العلاقات الاخويه ما بيننا و احب اعرف الدور على مين علشان اعرض الاسئله و انا راييى نرشح الاخ المهندس احمد السيد molshom ايه رايكم؟؟

السلام عليكم. أنا أيضا من هذا الرأي :roll:

دعاء
20-08-2007, 10:18 AM
انا اوافقكم الراي فليخبرنا
المهندس احمد السيد molshom
اذا كان موافق او لا...

mloshm
20-08-2007, 05:19 PM
:grin: موافق بكل سرور وشكرا لاخي عوني والمهندس ياسر والمهندسه دعاء ..:grin: اذن ولا بد يبقي لازم اجلس علي كرسي الاعتراف وانا مستعد .. :roll:

taybon
20-08-2007, 05:54 PM
السلام عليكم :grin:
والله هو شئ جميل حقا ارجو المعذر من الاخوا واليكم اقتراحي ان كان مقبول وهو كالتايى
لو اخترتم جميع الاسالة التى وارد طرحها على الفرد ما بين 20 او 25سال وتركتم كل شخص يجب عن الاسالة من تلقاء نفسه او اختيار الشخص من رقم 1 وهو المدير الى النائب و الاعضاء حسب الاقدمية في العضوية وتكون الاسالة مقترحة من الادرة .وتشمل الاجابة الاجبرية و الاختيارية

ياسر عبد السلام
20-08-2007, 06:08 PM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته احب ارحب بكل اخواتى فى المنتدى من اعضاء و مشرفين و احب ارحب بالمهندس احمد السيد و اقوله اتفضل اجلس على كرسى الاعتراف علشان اسالك و اقولك
1- عرفنى ببطاقتك الشخصيه و هواياتك؟
2-دخولك كليه الزراعه كان بارادتك ولا التنسيق لعب دوره معاااك؟
3-ايه اكتر حاجه بتحلم بيها و نفسك تحققها فى الفتره القادمه؟
مع خالص تحياتى لك و لكل القائمين على هذا المنتدى الاكثر من رائع

mloshm
20-08-2007, 07:28 PM
:grin: من حيث البطاقه الشخصيه
الاسم /احمد السيد حسن
العمر/20 سنه
مواليد /السعوديه والاقامه الان بمصر (المنصورة)
حاصل علي بكالريوس العلوم الزراعيه (شعبه علوم الاراضي)2007
من حيث الهوايات
من الصغر كنت اعشق كرة القدم ولكن تركتها وتطرفت الي البلياردو والشطرنج واحترفت في كلاهما ولكن منذ دخولي الجامعي اصبحت هواياتي عبارة عن المذاكرة والدراسه والبحث العلمي علي الانترنت وتتبع الجديد وقراءة الاخبار يويما خاصه bbc london وحبي الشديد جدا للراديو .. فاكرة التلفزيون من الصغر او مشاهدة افلام او هكذا الا اذا كان برامج هادفه وحتي ذلك نادرا ..من ضمن الهوايات ويمكن انا بداتها وانا في الجامعه بالاضافه الي دراستي .. دراسه الفيزياء لان ذلك كان من ضمن احلامي هي دراسه الفيزياء وخاصه دراسه الجلاكسي والبلانيتس اقصد المجرات والكواكب وحركتها مع بعضها في الكون وارتباط ذلك بالنسبيه relativity لانشتين .. يمكن الجو المعقد دة بميل ليه اوي عن اي مجال اخر
السؤال التاني
دخولي كليه الزراعه .. هو انا كنت بحلم ادخل علوم قسم كيمياء في الاساس ولكن في الثانويه العامه المجموع لم يحالفني للدخول الي العلوم في المرحله الاولي .. فلايوجد حل الا ان ادخل ادبي ولكن انا كنت اكرة الدراسه النظريه فقلت في نفسي حتي اكون قريب من الميديا العلميه .. ادخل زراعه .. لذلك اكملت فيزياء وبيولجي في المرحله التانيه ودخلت كليه زراعه وكان امامي كليه التربيه الرياضيه .. سبحان الله المجاميع في السنه اللي انا كنت فيها كانت عاليه جدا بدرجات غير متوقعه .. لدرجه ان وقتها زراعه كانت بحوالي 68 % ليس 50% والشيء التاني اللي احبكوا تعرفوة انا فعلا كنت خايب جدا ومااذاكر ومكنتش احب المذاكرة خالص الا مواد معينه فقط لاغير وتكون عندي اعلي الدرجات الكيمياء والفيزياء والرياضيات والاغرب من كدة .. باختصار .. يمكن الظروف اللي انتا بتعيشها بتكون سبب من اسباب نجاحك او امتيازاتك ولكن انا لم اجد هذة الظروف بالمرة .. بصراحه مطلقه وسبحان الله انا اول ما علمت بدخولي الكليه زراعه .. كنت سعيد جدا ولكن لما دخلت لقيت ناس غريبه في الشكل والمعامله وكل شيء ووضع مختلف .. انا طبيعتي لاتحب التقيد .. احب اكون حر الحركه والافكار ومخافش من اي شيء..يمكن اجمل شيء في حياتي اني اتعلم كل يوم معلومه واحدة او شيء جديد معرفوش في اي مجال .. يمكن انا مبيجليش الرهبه اللي بتيجي للطلبه قبل الامتحان وكمان مبفتحش كتاب او مذكرة قبل الامتحان بكون بتكلم في موضوع اخر او اضحك مع زملائي .. لاني بعتقد دة شيء بيعمل خلل ويشوشر علي معلوماتي.. واثق ..ذاكرت وفهمت كويس خلاص ..والحمد لله كنت بجيب امتياز في بعض الكورصات ولكن انا مكنتش حتي بفكر في اني اجيب اعلي الدرجات او اطلع معيد او كدة .. كنت بحب اتعلم واذاكر بفهم واستفيض من الوقت في المذاكرة واتعمق وافتح مراجع علي الرغم اني كنت طالب وبكون سعيدا جدا انك تكون مدرك للحوليك بيفكروا ازاي ..وممكن اذاكر حوالي 6 او 9 ساعات وممكن يومين متصلين بس انا كنت بذاكر عايز اذاكر .. ودايما انا بحب الهدوء ودايما لازم يكون شغال موسيقي معينه هاديه جدا بجانبي..وحقيقي انا بشعر بسعادة بالشكل دة ويمكن انا كدة من سنوات .. ومازلت ..والحمد لله علي كل شيء وقابلت مشاكل في الكليه كتير مع مدرسين ودكاترة وهو السبب ان انا كنت برفض بعض الا شياء .. احيانا كانت كتب الكورصات فيها اخطاء كتير كان في اللي يتقبلها وكان في اللي بيرفضها وبردة كان في اللي بيقدر الفكرة والمعلومه وكان في اللي هو بيحب المركز والوضع الاجتماعي ويعني انا شفت كتير اوي في الكليه .. لكن انا بحبهم عشان هما علموني وعرفوني حاجات انا معرفهاش .. فانا كنت احاول باكبر قدر اني استفيد من اي حد في الكليه واسال باستمرار .. لاني هو مش فضول ولكن انا بحب اعرف كل شيء .. محبش اكون متخلف .. هما اصدقائي للاسف اغلبهم بقالوا سنين في الكليه ولكن انا عمري مافكرت في الموضوع دة خالص .. بقول عادي .. مااعتقدش انه ذاكر فعشان كدة هو رسب ..فانا كان عندي مبدا بخصوص التدريس .. كنت اقول في نفسي كدة
المدرس القوي يعمل طالب قوي .. اماالمدرس الضعيف يطلع وينتج طالب ضعيف
والحمد لله ان الاساتذة والدكاترة اللي علمونا ودرسونا في الكليه يعتبروا من اكبر الدكاترة في الكليه واقواهم في البحث العلمي .. والحمد لله انا كنت محصله .. اتمني تكون خير .. انا في نظري الزراعه بسيطه وغير معقدة ولكن البعض بينظر لها علي انها قويه ووالخ بس حقيقي انا يمكن عمري مازرعت او كذا ولكن اعتقد اننا لا نطبق ماتعلمناة ولكن نطبق مايفعله المزارع بالظبط والله اعلم وطبعا السبب في كدة الحاله الماديه والحزينه واللي بتكون موجودة في كل بيت في مصر .. مشاكل ووالخ
كل دة بيجعلنا نسير في الاتجاة المضاد علي الرغم اننا كلنا عندنا العقل والذكاء ووالخ

السؤال الثالث عن اكتر حاجه بتحلم بيها و نفسك تحققها فى الفتره القادمه؟
هو انا بصراحه حلمت كتير جدا ويمكن انا كنت بحلم من وانا صغير وكل مااكبر اكتر احلم حلم اكبر .. هو انا عمري ماحلمت حلم واتحقق اصلا :grin: :laugh:
لكن باختصار هو حلم لكن معتقدش انه هيحصل
انا كنت اتمني السفر لدوله اوربيه خاصه انجلترا لان دي مدرستي بجد في افكاري
ولو طلب الامر اسافر امريكا وذلك للدراسه الاكاديميه والبحثيه خاصه في الزراعه واتمني الالتحاق بالدراسه في الفيزياء وخاصه علوم الفلك
اما الان انا بفكر في العمل في وظيفه بمصر والتثبيت فيها واحتمال كبير لو توظقت احتمال اكمل دراسه الماجستير لان في عدد كبير جدا من الدكاترة والمتخصصين يطلبوني لتكمله الدراسه معهم .. فيعلم الله ان رفضي بسبب ظروف ماديه في الوقت الحالي فانتظر الوظيفه او العمل حتي التواصل مع الحياة وشكرا لكم .. انا اسف علي الاطاله..

Dr_Saycovich
20-08-2007, 08:48 PM
الاخ العزيز جدا بمعني الكلمة احمد السيد

ازيك يا غالي

انتا قولت السي في وسيرة حياتك كامله في اول بوست مسبتلناش فرصه نسال :(

ايه رايك في البحث العلمي في مصر وامتا يكون اولويه في الدوله؟
ايه رايك في الدول العربيه مجتمعه في تقدير العلم؟
تفتكر ايه الدوله اللي ممكن تقود العرب علميا؟
الصراحه ان شايف مصر مؤهله لكن غير راغبه وشايف الامارات وقطر بالتحديد غير مؤهلين لكنهم راغبين بقوة تفتكر في امل في بكره؟

ليه مبحثتش علي النت عن اي بعثات او منح وتكمل في الطريق ده
هوه صعب جدا انك تلاقي لكن مش مستحيل ولو انتا كواليفيد هتحصل علي فرصتك اكيد

انا بالمس فيك دايما اعجاب رهيب بالاجانب تفتكر همه يستحقو؟ ولا عندهم اخطاءهم او علي نحو ادق سلبياتهم الرهيبه برضه؟

انتا زملكاوي ولا اهلاوي؟ :)

ربما اعود مرة اخري ;)

شيبو
20-08-2007, 09:16 PM
س1: ماذا تحب أن تأكل ؟ ( بما أنك تعيش في مصر) متفضحناش و أختار أكل جامد
س2: ما رأيك في الجنس الأخر ؟ بكل صراحه
س3: ما مواصفات فتاة أحلامك؟

mloshm
21-08-2007, 12:58 AM
السلام عليكم ازيك يابشمهندس:grin: انشله تكون بخير..
ايه رايك في البحث العلمي في مصر وامتا يكون اولويه في الدوله؟
والله البحث العلمي في مصر .. للاسف يعقبه اشياء كتيرة جدا منها الا مكانيات وقابليه الطالب علي الاستمرار والاجتهاد وعلي حسب مشرف البحث .. هو في فعلا ابحاث جميله جدا ومهمه جدا ولكن كثير منها لايطبق وايضا هناك ابحاث بعيدة تماما ولا تفيد بشيء والله اعلم ولكن هو البحث العلمي بيختلف من مجال لاخر يعني الطب غير الزراعه غير الهندسه ولكن المشكله اللي بتقابل اي باحث هي الامكانيات والماديات.. هو المفروض انه غير مكلف بذلك كما في الدول المتقدمه اقتصاديا ولكن هنا الباحث بيشعر بعجز في عمل اي شيء بسبب هذة الاشياء ومن المفروض ان يكون الباحث متصل بماحوله من العالم من جديد ووخلافه ولكن هذا غير موجود .. الله اعلم..اماعن متي يكون له اولويه في الدوله اعذرني ممكن اجيبك ولكن لاافضل:worthy:
اكيد انتا عارف اجابته
ايه رايك في الدول العربيه مجتمعه في تقدير العلم؟
الدول العربيه ..هو للاسف كل شيء بيتغير وفعلا كل يوم في جديد ولكن اصعب شيء ان يكون الجديد مش في صالحنا ويلهينا عن ماهو اكبر والمفروض عمله ..فهمني:thinking:
تفتكر ايه الدوله اللي ممكن تقود العرب علميا؟
ايـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــران
الصراحه ان شايف مصر مؤهله لكن غير راغبه وشايف الامارات وقطر بالتحديد غير مؤهلين لكنهم راغبين بقوة تفتكر في امل في بكره؟
مصر ان شاء الله هتبقي تمام في الفن والتمثيل وهتقضي علي محو الاميه ولعلمك بقا احنا افلامنا والتمثليات بتعمل ملايين ومعلش يعني:grin: القراءة للجميع وكله دلوقتي بدا يقرا دة حتي الاعلان في Television عن القراءة للجميع وكريم وهو بيقع من فوق الكتاب والواد مسك الكتاب في ايدة جميل خالص ومتفوقين جدا في الكرة واخدنا الدوري والكاس وانشاء الله هنبقي ميه ميه..والحمد لله الطلبه كلها منازل وبتروح الدروس والعيال كلهم عايزين يدخلوا الطب وعايزين يبقوا ظباط .. والحمد لله حوالي قول 12 مليار دروس خصوصيه وحوالي 20 مليارdrugs والله اعلم
اما عن الامارات وقطر .. الاستثمار رهيب جدا هناك وعندهم رغبه قويه جدا والاستثمار هناك للاجنبي بيحقق اكبر مكسب وكتير من الشباب بيسافر للعمل هناك وانا لي اصدقاء كتير هناك ومرتاحين جدا وانا اعتقد انها الان تشبه الي حد كبير البلاد الاوربيه فهي مليئه بالمنتجعات السياحيه والفنادق والخ ..
ليه مبحثتش علي النت عن اي بعثات او منح وتكمل في الطريق ده
هوه صعب جدا انك تلاقي لكن مش مستحيل ولو انتا كواليفيد هتحصل علي فرصتك
اكيد
لاهو مش صعب .. لكن في بنود معينه في التسجيل لابد منها وانا حاليا لسه بخلص الورق وهو لعلمك بسيطه جدا .. كنت بدور لناس عن الجامعات اللي بتعطي بعثات ومنح وكان عادي يعني .. في كتير وخصوصا اننا عرفت جامعات كتير علي الانترنت
انا بالمس فيك دايما اعجاب رهيب بالاجانب تفتكر همه يستحقو؟ ولا عندهم اخطاءهم او علي نحو ادق سلبياتهم الرهيبه برضه؟
والله في اشياء معينه .. من ناحيه البحث العلمي والمراجع والدراسه والتحضر في النقط دي يستحق التقدير .. اما الاشياء التي تخالف الاسلام انا غير متفق معها تماما
هما بالفعل عندهم اخطاء وفقا للعقيدة الاسلاميه .. ولكن السلبيات منهم مش بتكون
بتيجي مرة واحدة ولكن لما يكون المقترح عن مثلا شيء معين مرفوض من قبل الجميع ومرفوض النقاش فيه .. يمكن انا كلمت اجانب كتير واتعلمت منهم حاجات كتير
ولكن هو كل مكان من العالم ليه مدرسه خاص بيه في الافكار والمعتقدات والاسلوب وطريقه الاسلوب وعرض الاسلوب وعلي فكرة هما بيهتموا باي شيء مهما كان
يمكن احنا هنا كل شيء بقا غالي جدا جدا الاكل والملبس والسكن وووالخ الا شيء واحد وهو الانسان .. رخيص جدا في ظل الظروف الصعبه اللي بنعيشها .. لكن برة اهم شيء هو الانسان هو المحرك هو الدينمو لكل شيء والصين من اكتر الدول مثال لذلك.. والله اعلم
انتا زملكاوي ولا اهلاوي؟
هو انا كنت بحب الكرة ولكن انا مبحبش اتكلم في شيء اكبر من حجمه فوجدت الكثير يتكلم عن الكرة وكانها حرب وكلمات النصر واحنا لازم نكسب ومشعارف ايه
لذلك انا كرهت الكرة وللاسف دي بقا مقدرش اكدب عليك فيها :grin: اعشق الدوري الانجليزي والاسباني .. لكن مابشاهدهم الا كل فين وفين

:grin: تعبت انا من الاسئله دي فعلا .. اخدت مني اكتر من ساعه لعلي يكون خير .. شكرا يابشمهندس/سيد

mloshm
21-08-2007, 01:23 AM
س1: ماذا تحب أن تأكل ؟ ( بما أنك تعيش في مصر) متفضحناش و أختار أكل جامد
هو يعني ياشيبو هو انتا لازم تحرجني كل مرة كدة:grin: ارد انا اقول ايه دلوقتي .. مالوا الفول والطعميه :laziz: وياسلام لو علي شويه زيت حار وشعرة كمون وفلفل وليمونه كدة جميله ومهذبه وشويه طحينه ياسلام ومتنساش ربع معلقه سمن بلدي وتحمر العيش ياشيبو ... بيسندوا وخلاص وسيبها لله .. كله بيطلع في الغسيل والمكواة:laugh:
ولعلمك بقا وبلافخر احنا اكبر دوله علي مستوي الوطن العربي عندنا محلات فول وطعميه وكشري .. ومعلش بقا :angry: احنا اللي بنينا الهرم شفت الصعيدي لما شاف الهرم وقال ياابوي كل دي جبنه نستوون ..
ما رأيك في الجنس الأخر ؟ بكل صراحه
والله شيء جميل انك تحب وتتحب .. والله انا احترت اكتب ليك ايه .. عشان كدة
بلاش السؤال دة .. ابوس دماغك:no:
س3: ما مواصفات فتاة أحلامك؟
اصل انا هقولك علي حاجه ياشيبو ... سيبها لله.. كل اللي يجيبوا ربنا حلو:roll:
معلش مقدرتش اجاوبك :grin: بصراحه يعني

شيبو
21-08-2007, 10:41 PM
و الله أنت عجبتني أوي في موضوع الفول بالزيت الحار ربنا يدينا الصحه علي هضم الفول ده

1- ما رأيك في الحكومة الموقره ؟
2- ما رأيك في سيادة الرئيس ؟
3- ما الوزاره التي تحب أن تتولاها؟

mloshm
22-08-2007, 01:00 AM
نص مقتبص:
1- ما رأيك في الحكومة الموقره ؟
2- ما رأيك في سيادة الرئيس ؟
3- ما الوزاره التي تحب أن تتولاها؟

ياريت ياشيبو بلاش كلام في السياسه والحاجات دي.. خلينا نتكلم في الكرة وهكذا يعني

شيبو
23-08-2007, 07:13 PM
أنا اقصد حكومة المنتدي متوديناش في داهيه:grin:

دا أرحم من أي حاجه تانيه يا باشا
أعذرنا يا أستاذ عوني أصل أنت متعرفش :grin: :laugh:

mloshm
23-08-2007, 10:17 PM
:grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: كلامك جميل ياشيبو والله.. ربنا يبارك فيك

شيبو
06-02-2008, 03:42 AM
فكره الموضوع تتلخص ان حنقعد واحد واحد على كرسى الاعتراف والكل يسال فيه لحد ما يتعسر

والانسان ده حيتغير بمعرفه الاعضاء بعد ما ينفخوه براحتهم

فيا ريت ترشحولنا اول المنفوخين

هيما
06-02-2008, 08:04 AM
ههههههههههه
منفوخين اية بس
المفروض نستلم واحد كل اسبوع
وانا عن نفسى ارشح نستلم
نجمنا الكبيييييييييييييييييييييير شيبو
ههههههههههه

شيبو
07-02-2008, 05:32 AM
اوك يا سيدي لافضل استلمني زي ما انت بتقول
بس خلي بالك من اللي انت بتقوله

sally
07-02-2008, 11:49 AM
ههههههههههه وانا معاك يا هيما عايزين اول واحد نستلموا يكون شيبو بس انت هتكون التانى عالفكره

ALais
07-02-2008, 08:52 PM
خلاص يا شيبو احنا هنبدا اول واحد يقعد على كرسى الاعتراف هيكووووووووووووووووووووون انت ويعنى انا بس كدا هسأل سؤال كدا ع الماشى لحد بس ما اقعد امخمخ ف كام سؤال محترمين يعنى استاذى شيبو عايزين من حضرتك تعريف وافى بحضرتك ميعنى........الاسم السن المؤهل الجنسيه كمان ايه اكتر حاجه عجبتك وخلتك تسجل ف المنتدىوكفاااايه كدا بسسسسسسسسسسسسسس انا راجعه لك تانى اوكى يلا باه جاوب لحد ما ارجعلك

شيبو
08-02-2008, 04:02 AM
1- الأسم : شعبان سيد شعبان مصطفي
2-السن:20 سنه
3- المؤهل : طالب في الفرقه الرابعه كلية الزراعه
4- الجنسيه : مصري
5- هواياتي: المسرح - عملت ممثل مسرحي لمدة سنه و نصف - ثم أخرجت عرض مسرحي أسمه الكلاب الأيرلندي و هذا العرض كان عرضاً سياسياً و حصلت في هذا العرض علي جائزه التميز في الأخراج علي مستوي جامعه القاهره و حالياً أقوم بإخراج عرض يسمي الزنزانه
6- سجلت في المنتدي ده عشان روحه الجميله و ناسه الجمال اللي أنا دلوقتي بحبهم جداً جداً جداً

nona
08-02-2008, 04:00 PM
أيه ده شيبو على كرسى الأعتراف:thinking: :thinking: .... يلا بأة يا شيبو .. قولى بأه ؟؟؟
1- تاريخ ميلادك - برجك ؟؟؟
2- ما هو مفتاح الحب بالنسبة لك ؟؟
3- هل أنت صريح فى حياتك ؟؟؟
4- عيوبك - مميزاتك ؟؟؟
5- كليه زراعة كانت حلمك ؟؟؟

يلا كفايه كده هفكر فى أسئلة وجايه تاااااااااااااااااااانى

شيبو
09-02-2008, 02:02 AM
1- تاريخ ميلادي :1/4
* برجي : الحمل
2- مفتاح الحب : أنا سئلتك السؤال ده في موضوع (مفاتيح من ذهب ")
هقولك ايه مفتاح الحب ( الحب مفتاحه العشق )
3- نعم بدرجه كبيره أنا صريح في حياتي و لكن في بعض المواقف ـكون غير صريح حتي لا أوقع أحد في مشاكل
4-عيوبي : دي ممكن أقولها زي:" العصبيه "
أما مميزاتي أنا مقدرش أقول مميزاتي ايه الناس هي اللي تقول مميزات الشخص لأن اللي بيشكر في نفسه يبقي إبليس
5-كلية الزراعه لم تكن حلمي أنا كان حلمي كلية الفنون التطبيقيه و أ،ا كنت جايب في السنويه العامه 91%و فرقت معايا علي واحد من عشره % عشان كده قررت أدخل زراعه

sally
09-02-2008, 03:48 PM
يا جماعه احنا عايزين هيما يكون التانى اللى نستلمووووووووووووووووووو قولت ايه يا هيما مستعد ولا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الملاك
09-02-2008, 05:36 PM
يلا شيبو جاوب دول كمان

1- ايه اكتر موقف محرج حصلك ؟

2- امتى حسيت بالندم ؟

3- حبيت قبل كده ؟

كفايه دول دلوقتى بس جايه تانى

شيبو
11-02-2008, 12:16 PM
1- موقف و نا طالع علي المسرح في دور واحده ست و كنت لابس عبايه سمراء و كانت شفافه بجد مكنتش أعرف أنها شفافه و طلعت و الناس كلها بتصفق و كانت بهدله و معرفتش إلا لما دخلت الكواليس بجد كان موقف محرج جداً
2- حسيت بالندم لما عرفت ناس ميستحقوش أني أعرفهم مش عشان أنا كويس جداً بس عشان هما كانوا مش كويسين
3- الحب يا الملاك أعظم إحساسات الوجود بجد أنا حبيت مره واحده

اللي هيسأل بعد كده يا ريت يراعيني أنتوا بتسألوا أسئله صعبه أوي

شيبو
12-02-2008, 12:22 AM
أنتوا مش بتسألوا كتير ليه أنا عايز أدخل الأقي أسئله كتير يا جماعه ياريت
بجد اللعبه دي بتعرفنا أكتر علي بعض

Nsreldeen
12-02-2008, 03:44 PM
thanks for good words
your freind:Nsreldeen

Nsreldeen
12-02-2008, 03:48 PM
I THING THAT THERE ARE SOME MISTAKE IN THIS STORY SOME BODY CAN BELIVE IT BUT I CAN'T
THANKS

شيماء نبيل حسين
12-02-2008, 07:07 PM
:salam: 1ـ ما رأيك ياشيبو في كلية الزراعة بعد ما دخلت ودرست فيها ....؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2ـ وهل ممكن تنصح حد أنه يدخل كلية الزراعة ولا هتحظرهم من الدخول فيها ؟؟؟؟
3ـ وإذا كنت هتحظرهم قول السبب ؟؟
4ـ وما هي تقديراتك كل سنة ؟؟
5ـ وانت دخلت قسم ايه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
6ـ هل أنت متفائل أم متشائم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
7ـ عندما تغضب من شخص هل تسامحه بسرعة ولا هتفضل شايل منه ؟؟؟
كفاية عليك كده :farewell:

شيبو
13-02-2008, 11:27 PM
1-كلية الزراعه كلية حلو جداً و جميله
2- بجد لو حد قادر أنه يدخلها يدخلها
3- أنها محتاجه شغل كتير
4- تقدير الشعب
5- إنتاج حيواني
6- متفائل في بعض الأحيان و متشائم في بعض الأحيان
7- أنا من الناس اللي مش بتزعل بسرعه بس لما بزعل من حد جاء علي كرامتي بأخد حقي و بعد كده أسامحه

(( أنا عايز أسئله جامده أنا عايز أتعصر ))

مريم يوسف
18-02-2008, 12:57 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بدام دى رغبتك اخ شيبو . يبقى لازم تجاوب بصراحه على السؤال ده علشان تتعصر صح من المنتدى كله
مين العضو فى المنتدى اللى لما بتكتب موضوع بتحب تشوف تعليقه اول تعليق ؟؟؟ ومين العضو اللى بتتمنى ما يعلقش تانى على موضوعاتك ؟؟؟ ومين العضو اللى بتتمنى تشوف تعليق ليه على اى موضوع كتبته ويكون اول مره هايرد عليك؟؟؟
طبعا الموضوع مش هايتاخد بحساسيه بس علشان نلبى لاخونا شيبو رغبته فى الانعصار:rolleyes:
فى امان الله

شيبو
18-02-2008, 10:54 PM
[quote=مريم يوسف;32790]السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بدام دى رغبتك اخ شيبو . يبقى لازم تجاوب بصراحه على السؤال ده علشان تتعصر صح من المنتدى كله
مين العضو فى المنتدى اللى لما بتكتب موضوع بتحب تشوف تعليقه اول تعليق ؟؟؟
نونا
ومين العضو اللى بتتمنى ما يعلقش تانى على موضوعاتك ؟؟؟
ناس كتير بس بعد السؤال ده أنتي

ومين العضو اللى بتتمنى تشوف تعليق ليه على اى موضوع كتبته ويكون اول مره هايرد عليك؟؟؟
سيترس

فى امان الله

nona
19-02-2008, 01:29 AM
يلا يا شيبو بسرعة أقعد على كرسى الأعتراف
قمت لييييييييييييييييييه ها لييييييييه ؟؟؟؟؟؟؟؟
يلا أتفضل جاوب ...
1- مــــن انـــــــت ...؟؟ ... طبعا أنت جاوبت فى البداية ( الأسم - العمر - .. ) يعنى سؤالى مش كده... ياااارب تكون فهمت السؤال
2- اسوأ خبر سمعته...؟؟

3- ماهو اكثر شئ تخشاه...؟؟
4- قطعة فحم صغيرة وجدار نظيف ماذا سترسم عليه ,,وماذا ستكتب تحت الصورة...؟؟
5- ماهي التجربه التي تتمنى تكرارها ...؟؟
6- شخص لاترفض له طلبا ..؟؟
7- باقة ورد لمن تهديها ...؟؟

وووووو ................ 8 - ...............

يلا كفاية كده هفكر وجاية تااااااااااااااااااااااااااااااااان ى و مش تقوم من على كرسى الأعتراف

شيبو
19-02-2008, 01:15 PM
1- مــــن انـــــــت ...؟؟
إنسان بسيط أحب الحياه و لكن لا أخشي الموت أحب الضحك و أخاف من الحزن أحب أصحابي و أخاف من كل خائن أحب أن أكون متفوق في مجال ما و أن أنفرد بالتفوق فيه أعيش حياه بسيطه مع كل الناس و أحب التعامل مع كل أنواع البشر أخاف من أن يكرهني أحد
2- اسوأ خبر سمعته...؟؟
خبر وفاة عمي الكبير لأنه كان أفضل و أحسن شخص عرفته علي وجه الأرض
3- ماهو اكثر شئ تخشاه...؟؟
أخشي الخيانه و أخشي أيضاً الكرهه
4- قطعة فحم صغيرة وجدار نظيف ماذا سترسم عليه ,,وماذا ستكتب تحت الصورة...؟؟
أرسم وجه أمي و أكتب لها أحب يا أمي و شكراً علي أنك صنعتي شخص يسمي شعبان
5- ماهي التجربه التي تتمنى تكرارها ...؟؟
التجربه التي أتمني تكرارها تجربة الحب وتجربة الإخراج

6- شخص لاترفض له طلبا ..؟؟
أمي و أختي
7- باقة ورد لمن تهديها ...؟؟

أهديها لحبيبتي السابقه

شيبو
19-02-2008, 08:32 PM
مش معقوله أسئلتكم سهله جداً أنا عايز أتعصر مش تحسسوا عليا كده
أسئله في الصميم

ALais
25-02-2008, 05:22 AM
شوف باه يا سيدى
انا جايه يعنى اسالك كام سؤال كدا وهمشى على طول
1. ما هم مقياس الصداقه بالنسبه لك؟
2. كيف تحكم على شخص اول مره بتقابله فيها؟
3.لو انت عينت رئيس جمهوريه لمده 24 ساعه فقط هتعمل فيهم ايييييييييييييه؟
4.كيف تطبق الدين فى حياتك اليوميه؟
5.ما هى علاقه شيبو ب شيبو ؟
( علاقتك بنفسك شكلها ازاى )
5. قلت ف رد لسؤال سابق انك حبيت مره واحده قبل كدا
السؤال جى باه :
ايه الغلطه اللى انت غلطتها ف التجربه دى واتعلمت منها ؟
6. اخر سؤال باه
كلمه لكل شخص فى المنتدى كدا تعبر فيها عن رايك فيه من خلال موضوعاته اللى انت قريتها له؟

وعايزه الرد بسرعه ماشى

يلا سلام

شيبو
25-02-2008, 11:13 PM
. ما هم مقياس الصداقه بالنسبه لك؟
الصداقه تأتي من الصدق يعني مقياس الصداقه بمدي الصدق بس الصديقين
2. كيف تحكم على شخص اول مره بتقابله فيها؟
مبحكمش علي أي شخص من خلال أول لقاء و لكن بتعامل معاه و بأخذ عنه إنطباع و بشوف الإنطباع ده صح و لا غلط
3.لو انت عينت رئيس جمهوريه لمده 24 ساعه فقط هتعمل فيهم ايييييييييييييه؟
هطبق الشريعه الإسلاميه
4.كيف تطبق الدين فى حياتك اليوميه؟
بطبقه كأساس في كل حاجه في شغلي في دراستي و في معاملتي مع أصحابي يعني بمعني أصح بعامل ربنا قبل ما أعامل الناس

5.ما هى علاقه شيبو ب شيبو ؟
( علاقتك بنفسك شكلها ازاى )
علاقه صراع عشان أتحول للأفضل
5. قلت ف رد لسؤال سابق انك حبيت مره واحده قبل كدا
السؤال جى باه :
ايه الغلطه اللى انت غلطتها ف التجربه دى واتعلمت منها ؟
أني كنت بعملها ل اللي هي عايزاه عشان تبقي فرحانه و ده كان غلطه كبيره
6. اخر سؤال باه
كلمه لكل شخص فى المنتدى كدا تعبر فيها عن رايك فيه من خلال موضوعاته اللى انت قريتها له؟
للكل: عايزين مواضيع أكتر من كده و عايز نشاط في المنتدي علي وجه العموم و في القسم خربشات علي و جه الخصوص

شيبو
29-02-2008, 12:38 AM
طيب أنا هقوم من علي الكرسي و برشح المشرفه الجميله نونا هي اللي تقعد علي الكرسي بدالي

شيبو
29-02-2008, 03:14 PM
1-نونا يعني ايه حب بالنسبه ليكي ؟
2-الحب ده من وجهة نظرك ضعف و لا قوه ؟
3-لو أنتي كنتي بتحبي حد جداً و باعك و بعد كده عرفتي أنه باعك عشان شئ غصب عنه و جالك عشان يرجعلك هتعملي ايه و قالك أنه بيحبك ؟
4- ماذا يعني لكي كلاً من: ( الصداقه - الأخوه - الأمانه - الشمس - القمر - الليل - النهار )
5- ماذا تقولي عن كلاً من : ( شيبو - مصعب النفيعي - أليس - مريم يوسف - د/ أحمد - هيما - سيترس - الأستاذ عوني)

أنتي رايحه فين ؟
لسه
امنية لم تحققها لغاية الان ونفسك تحققها؟

امنية حققت؟

امنية تتمنى ان تحقق؟

ماهى كل امنياتك؟

ما هو الانسان الذى ترتاح معة؟
هل تقبل اعتزار رجل غلط فى حقك؟
الرجل الذى يدمع ماذا يكون فى نظرك؟
هل انت من اللذين يدمع؟
ايجابيات والسلبيات النت على حياتك؟
بس خلاص نكتفى من هذا القدر اليوم
ولـــــى عــــــودة

nona
01-03-2008, 02:25 AM
أيه ده أنا على كرسى الأعتراف .. ليه كده يا شيبو ... أوك أوك ...

1-نونا يعني ايه حب بالنسبه ليكي ؟
الحب أحساس جميل صادق
2-الحب ده من وجهة نظرك ضعف و لا قوه ؟
قوووووووووووووووووووة
3-لو أنتي كنتي بتحبي حد جداً و باعك و بعد كده عرفتي أنه باعك عشان شئ غصب عنه و جالك عشان يرجعلك هتعملي ايه و قالك أنه بيحبك ؟
أه أكيييييييييييييد
4- ماذا يعني لكي كلاً من: ( الصداقه - الأخوه - الأمانه - الشمس - القمر - الليل - النهار )
الصداقة : الصدق مع النفس و مع الأخرين
الأخوة : أخويا حبيبى محمد
الأمانة : من أهم الاشياء فى الحياة .. أن يكون الأنسان أمين مع ربه ومع نفسه ومع الأخرين .
الشمس : الدفء - النور الذى يضئ السماء
القمر : الليل و الرومانسية و حلو كتييييير وهو بدر سبحان الخالق ..
الليل : الهدوء - وقت النوم -الجلوس مع نفسى و مراجعتها والبكاء وأرتاح معه كتيييييير - معه كل الأسرار
النهار : يوم جديد - الأمل .
5- ماذا تقولي عن كلاً من : ( شيبو - مصعب النفيعي - أليس - مريم يوسف - د/ أحمد - هيما - سيترس - الأستاذ عوني)
شيبو : طيب و مرح وحساس . بس حاسة أنه عصبى كتييير فى بعض الردود ..
مصعب : بحس أنه أخ كبير .
أليس : عسولة كتييير و طيبة مووووت بجد .. و وحشتنى و وحشنى الكلام معاها .
مريم يوسف : مرحة و منظمة و شخصيتها حلوه كتييييييير ..
دكتور أحمد : التنوع فى المواضيع و الخبرة .
هيما : يحب الزراعة بجد .. وخاصة مجال المحاصيل ..
سيترس : شخصية مثقفة و طيبة و موضوعاتها قيمة وحيوية كتيييييير و زى ما قالت مريم (الشخص المناسب فى المكان المناسب )
الأستاذ عونى : أحساسى أن شخصيته قوية جدااا و كنت حاسه أن سنه أكبر من 23 - يعبر عن رأيه و أفكاره بأسلوب رااائع و شعور جميل - أستاذ عونى ( منتدى زراعة نت ) .

أنتي رايحه فين ؟ لسه
مش تخاف أنا لسه قاعدة على كرسى الاعتراف.. بس بصراحة أنا تعبت خااااااالص أسئلتك صعبة كتييييييير .. حراااااام عليك أنا سألتك أسئلة سهلة لما كنت على كرسى الأعتراف ...

6- أمنية لم تحققها
دخول كلية طب أسنان .. بس سنة ثالثة حطمت أمنيتى .. و بعد كدة قلت الحمد لله أنا عايزة أدخل فنون جميلة بجد كنت بحب الكليتين جدااااااااا ... بس للأسف بابا مش وافق على أقاليم .. فالحمد لله دخلت زراعة .

7- أمنية حققت؟
حتى الأن ..................... لم أحقق أى شئ . الحمد لله .

8- أمنية تتمنى ان تحقق؟
رضى الله و التقرب من الله أكثر - الأنتظام فى الصلاة اكثر - ويااااااااااا رب أحفظ القران كله - أسعاد ماما حبيبتى و بابا حبيبى -النجاح فى حيااااتى فى كل شئ ( الحب الحقيقى - التفوق فى دراستى - ............. )

9- ماهى كل امنياتك؟
زى ما قلت قبل كده
10 - ما هو الانسان الذى ترتاح معه؟
مـــــامـــــا حبيبتى .
11- هل تقبل اعتزار رجل غلط فى حقك؟
نعم أقبل أعتزار أى شخص .
12 - الرجل الذى يدمع ماذا يكون فى نظرك؟
أنسان بجد حساس موووووووووووووووت
13 - هل انت من اللذين يدمع؟
اه كتيييييييييييييييييييييييييييييييير
14- ايجابيات والسلبيات النت على حياتك؟
إيجابيات النت : المعلومات القيمة و توسيع الأفق . مساعدتى فى الكلية و عمل reports - التسلية الممتعة .
سلبيات النت : تضييع الوقت .

حرااااااااااااام عليك يا شيبو بجد 14 سؤال .. ومش 14 كماااااااان ده كل سؤال منهم فى أسئلة تاااااااااااانية ..

بليز اللى هيسأل بعد كده أسئلة سهلة
إيهأ إيهأ

aouniat
02-03-2008, 03:45 PM
أختي نونا أنا جايبلك كم سؤال معي بهالمشاركة يا رب ما يكونو تقال أو صعبين، و أتمنى أن تكون أجوتك عفوية:
1- ما البلد الذي تحبين زيارته و لماذا؟
2- إذا وُضعتي في مكان لا يعبر عنك و لا عن أفكارك و فيه أناس يصعب التعامل معهم، كيف تتصرفين؟ ما الذي تفضلينه: الإندماج أم العزلة؟
3- ما أكثر ما يبكيكي؟
4- ما هي أجمل ذكرى مررتي بها؟
5- هل أنت مغامرة؟ أي نوع من المغامرات تحبين أو تكرهين؟ كيف تحققين ال enjoyment في حياتك؟
6- كيف هي علاقتك بنفسك (سؤال سرقته منك) ؟
7- لو أخذت فكرة عن شخص و صدقتها لفترة طويلة ثم إلتقيتي به و وجدتي أنه عكس ما توقعتي، كيف يكون شعورك؟
8- إذا حاول شخص ما لا تعرفيه أن يغدر بك، هل تقبلين و تتفادي المشاكل والأذى، أم أنك تواجهينه و تتحدينه؟

يكفي هذا و لي عودة إن شاء الله
:grin:

nona
03-03-2008, 02:10 AM
http://img167.imageshack.us/img167/46/6200fd195dc14ed940983b7es5.gif

أنا مش سافرت خااااااااالص لأى بلد ... بس بجد أحب زيارة بلاد كتيييييييير أتعرف عليها .. وخاصة لبنان و فلسطين ..
و فى مصر ... أحب زيارة القاهرة و أتمنى أن أعيش فيها ..

2- إذا وُضعتي في مكان لا يعبر عنك و لا عن أفكارك و فيه أناس يصعب التعامل معهم، كيف تتصرفين؟
الصمت و الخروج من هذا المكان .
أنا ألجأ الى الصمت فى حيااااااتى كتييير

ما الذي تفضلينه: الإندماج أم العزلة؟
اتمنى و أحـــــــــــــــاول أن أكون مندمجة بس أنا مش أجتماعية خاااااااالص .. و أفضل العزلة

3- ما أكثر ما يبكيكي؟
اشياء كتيييييييير بس انا أبكى بسرعة من أقل حاجة .. أبكى من موقف .. أبكى من مشهد . أبكى من أشخاص .. .... أبكى من ....................... أبكى مع نفسى .. http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gifالبكاء رااااااااااااحة http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gif

أجمل ذكرى ... ذكريات طفولتى .. http://img91.imageshack.us/img91/563/imagesn2.jpg

5- هل أنت مغامرة؟ أي نوع من المغامرات تحبين أو تكرهين؟
نووووووووووو أنا مش مغامرة خااااااااالص . انا بخاف كتيييييير ... بخاف من أى شئ ..

كيف تحققين ال enjoyment في حياتك؟
مش عااااااااارفة .. بس أنا بحب أرسم كتييييييير ... و ممكن أرسم صورة مش فيه حد يفهمها غير أنا بس ..

6- كيف هي علاقتك بنفسك (سؤال سرقته منك) ؟
علاقتى بنفسى http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gifعلاقة تحدى http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gifبحاول أتحدى نفسى كتييييييير لتحقيق أمنياتى .. و أتحدى أمنيتى و حلمى كمااااااااان

7- لو أخذت فكرة عن شخص و صدقتها لفترة طويلة ثم إلتقيتي به و وجدتي أنه عكس ما توقعتي، كيف يكون شعورك؟
شعور حزييييييييييين كتييييييييييير بزعل كتيييييييير بجد

8- إذا حاول شخص ما لا تعرفيه أن يغدر بك، هل تقبلين و تتفادي المشاكل والأذى، أم أنك تواجهينه و تتحدينه؟
لا أقبل أن يغدر بيا شخص بس حاسة أن أنا مش هقدر أواجهه و أتحدااااااه ..
كلمة صعبة كتيييييير الغدر

أستاذ عونى .... أسئلة صعبة كتييييييييييييييييييييييييييير

مريم يوسف
03-03-2008, 02:40 PM
ازيك يا نونا واهلا بيكى على الكرسى المحترم ده:grin:
اسئلتى لك هى:
*صفى لنا نونا (التى لانعرفها )فى جمله او اتنين على الاكثر؟
*غمضى عينك ( بس بعد ما تشوفى السؤال) وقوليلى اول حاجه او شخص خطر على بالك او ظهرلك على الشاشه السوداء؟
*ايه اكتر حاجه بتخوف نونا؟؟؟
*نونا بتعمل ايه لما بتكون متضايقه ( تبكى - تشكى لحد قريب - تصمت - تتعامل بايجابيه وتحول الموقف سبب الضيق لحاجه مفرحه)؟؟؟
*اسكندريه بتمثل ايه بالنسبه لنونا ؟؟؟
*واخيرا .... لو فرضنا انك اصبحتى مديرة ( زراعه نت) لمدة يوم واحد . يمن العضو او الفرد عموما فى المنتدى اللى هاترقيه ( نجمه زياده - اشراف - عضويه خاصه - ..........) ؟؟؟
كفايه عليكى كده وربنا معاكى:goodjob:

nona
05-03-2008, 03:16 AM

*صفى لنا نونا (التى لانعرفها )

نونا ( حساسة - رومانسية - بتحب الناس كتييييييير - بتخاف كتيييييير من الحياة - تتمنى الناس تحس بها )

*غمضى عينك ( بس بعد ما تشوفى السؤال) وقوليلى اول حاجه او شخص خطر على بالك او ظهرلك على الشاشه السوداء

السؤال ده بجد عجبنى موووووت .. تصدقى انا كل شوية بغمض عينى و أشوف بيظهر أيه ؟؟؟؟؟ !!!...
كل مرة بشوف شاشة سوداء خااااااااااااااااااااااااااااااالص و فيها نقطة نور بعيييييييدة خاااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااالص
بس أول ما شفت السؤال و غمضت عينى كانت شاشة سودااااء خاااااااااالص و فيها من بعيدأختى و صديقتى و حبيبتى و ....... اللى بجد بحبها كتييييييييير مووووت وبحلم نبقى زى زمان .. ( مونى)

*ايه اكتر حاجه بتخوف نونا؟؟؟

نونا بتخاف من الله .
نونا بتخاف من أى حااااااااااااااااجة ..
نونا بتخاف من الحياة .
نونا بتخاف كتيييييييييير .

*نونا بتعمل ايه لما بتكون متضايقه ( تبكى - تشكى لحد قريب - تصمت - تتعامل بايجابيه وتحول الموقف سبب الضيق لحاجه مفرحه)؟؟؟

بصى يا عسولتى والله على حسب الموقف بس الأغلب أبكى .. و لكن عندما اشكى لحد ( ماما ) و كنت زماااااااان بشكى ل (مونى ) كماااااااااان
و الصمت يكون صمت مع بكاء من الداخل ..

*اسكندريه بتمثل ايه بالنسبه لنونا ؟؟؟

أسكندرية مكان ولدت فيه نونا ..
أسكندرية فيها جميع مراحل حياة نونا
أسكندرية البحراللى بحبه كتيييييييييير و بحب كتيييييييير أجلس معاااااه و أنظر الى موجة و موجة .
أسكندرية بحبها كتيييييييييييييييير
أسكندرية يااااااااااااااااااااااااه فى كلام كتيييييييييييير خاااااااااالص ......................

*واخيرا .... لو فرضنا انك اصبحتى مديرة ( زراعه نت) لمدة يوم واحد . يمن العضو او الفرد عموما فى المنتدى اللى هاترقيه ( نجمه زياده - اشراف - عضويه خاصه - ..........) ؟؟

بصرااااااااااااااحة مش عارفة

بجد يا مريم مش كنت عارفة أجاااااااااااوب خاااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااالص

aouniat
07-03-2008, 05:01 AM
أقترح أن تجلس مريم يوسف على الكرسي فقد أنهكنا نونا بالأسئلة الصعبة و لا بد من قسط من الراحة.
قبل أن أسئل: هل أنت موافقة أختي مريم؟

الأسئلة نفسها التي طرحتها على نونا مع تعديل بسيط:
2- إذا وُضعتي في مكان لا يعبر عنك و لا عن أفكارك و فيه أناس يصعب التعامل معهم، هل ستنتدمجين أم تنعزلين؟
3- ما أكثر مرة بكيتي فيها و لماذا؟
6- ما هو شعورك عند مرورك بجانب السفارة ***** في القاهرة؟ ما هو تعليقك؟
7- أي شيىء يصعب عليك غفرانه بسهولة؟

آمل أيضا أن تكون أجوبتك عفوية ...
في أمان الله

مريم يوسف
07-03-2008, 11:18 PM
أقترح أن تجلس مريم يوسف على الكرسي فقد أنهكنا نونا بالأسئلة الصعبة و لا بد من قسط من الراحة.
قبل أن أسئل: هل أنت موافقة أختي مريم؟
اتضح انى جلست بالفعل اخ عونى بعد دعوة الاخ شيبو لى لبداية الاستجواب:poke:
بسم الله توكلت على الله

الأسئلة نفسها التي طرحتها على نونا مع تعديل بسيط:
المملكه العربيه السعوديه( مثلى مثل باقى المسلمين) ، ومدينة البندقيه ( لا ادرى لماذا) واى جزيره فى عرض المحيط:rolleyes: .......
2- إذا وُضعتي في مكان لا يعبر عنك و لا عن أفكارك و فيه أناس يصعب التعامل معهم، هل ستنتدمجين أم تنعزلين؟
صادف بالفعل هذا العام انى كان من المفترض ان ابدأ عملا فى مكان ما ولكن للاسباب السابقه تركت العمل من اليوم الثانى فقط.
3- ما أكثر مرة بكيتي فيها و لماذا؟
لا اعتقد انها مره واحده . على مدار عامين مضوا كانت المرات متكرره . لاسباب كثيره قد يكون اهمها شعورى بالتقصير الشديد.
كما سبق وقالت اختى نونا فذكريات الطفوله هى الاجمل على الاطلاق خاصة تلك التى تجمعنى مع جدتى لامى ( رحمها الله رحمة واسعه) . كذلك ذكريات رحلاتى وخاصة الساحليه منها.
اتمنى كثيرا لو انى مغامره . وتعجبنى المغامرات التى تكون باعثه على المتعه دون قلق . واكره بشده المغامرات التى ستجعلنى اخسر كثيرا فيما بعد.
6- ما هو شعورك عند مرورك بجانب السفارة ***** في القاهرة؟ ما هو تعليقك؟
لم تتسنى لى الفرصه بزيارة القاهره الا مره واحده وكانت زياره قصيره ولم يصادف تواجدى فى هكذا مكان . ولكن اعتقد لو حدث ذلك لن تكون المشكله فى المكان نفسه ولكن المشكله فى الباعث والتداعيات التى ترتبت على وجوده اى كانت جنسية تلك السفاره
الشعور يكون اكثر مراره عندما نتذكر ان وجود اليهود - على الاراضى التى خرجوا منها من قبل بدماء ابناء هذا الشعب - بحجة السياحه اصبح سهلا بعد وجود مثل تلك السفارات على ارضنا
لا ادرى كيف يكون الشعور وقتها............

7- أي شيىء يصعب عليك غفرانه بسهولة؟
اعتقد ان الشخص الذى يستهين بالاخرين ومشاعرهم يقوم بعمل ليس من السهل عليّ غفرانه .

آمل أيضا أن تكون أجوبتك عفوية ...
في أمان الله

هيما
07-03-2008, 11:52 PM
السلام عليكم
كيفك اخت مريم
وكيف احوال الكرسى
للعلم اول مرة بشارك فى هذا الموضوع رغم متابعتى المستمرة لة
عموما
ممكن اسالك شوية اسئله
اولهم
متى تبكين؟
وما اكثر مايبكيك؟
تاريخ لاتنسية طوال حياتك؟
موقف محرج جدا فى حياتك؟
لو معك ثلاث رصاصات الى من توجهينها.
1-
2-
3-
لو عادت بك السنين ماذا ستغيرين؟
امنية تمنيتى تحقيقها وتحققت؟
واخرى لم تتحقق؟
مارايك فى الهدف واللامنية والحلم ؟ وهل يوجد اختلاف بينهم؟
مارايك فى عاطفة الحب؟
مارايك فى الظلم؟
عرفينا على موقف اتظلمتى فية؟
اية كان شعورك وقتها؟
ماذا تقولى لشخص اساء اليك؟
لو اصبحت حاكمة لهذا العالم لمدة يوم
ماذا ستغيرين؟
لو اتهمت بشىء باطل وتم تصديق ماقيل من قبل الناس
وعرفتى بالموضوع اية رد فعلك؟
وكفاية كدة
وان شاء الله فية شوية تانيين
بس جاوبى على دول

مريم يوسف
09-03-2008, 01:05 AM
السلام عليكم
كيفك اخت مريم
وكيف احوال الكرسى
الحمد لله ماشى الحال وربنا يستر
للعلم اول مرة بشارك فى هذا الموضوع رغم متابعتى المستمرة لة
عموما
ممكن اسالك شوية اسئله
اولهم
متى تبكين؟
ابكى باستمرار وربما من اقل الاسباب . فالبكاء مريح جدا
وما اكثر مايبكيك؟
ربما كما ذكرت من قبل فى سؤال الاخ عونى الشعور الدائم بالتقصير
تاريخ لاتنسية طوال حياتك؟
لا اذكر تاريخا محددا ولكن عام 2005 بالنسبه لى كان هام جدا فى حياتى
موقف محرج جدا فى حياتك؟
ايام الجامعه كان معظم الاساتذه عند تسجيل الحضور لا يمكنه نطق اسمى بصوره صحيحه . والبعض كان يخطا عمدا من قبيل الدعابه . ولكن ان يكون ذلك على الملأ كان محرجا جدا لانه كان يلتصق بى لفتره بعدها من قبل زملائى
لو معك ثلاث رصاصات الى من توجهينها.
بفرض ان ما ساذكره تمثل فى افراد فانى بالتاكيد سأوجهها الى
1-التكبر
2-الظلم
3-اللامبالاه
ولكن بما ان الاخ عونى شدد من قبل على العفويه فى الاجابات فمن باب العفويه سأطلق الرصاصات الثلاثه على
1- هيما ( من سأل السؤال)
2- شيبو( صاحب الموضوع)
3- الاستاذ عونى( من وضعنى على الكرسى)
لو عادت بك السنين ماذا ستغيرين؟
لا شئ فانى اؤمن بان ما مررت به هو ما استطيع تحمله ولا يمكننى ان اتحمل غيره ( سواء اقل او اكثر)
امنية تمنيتى تحقيقها وتحققت؟
ان اصبح خاله لبنت ( صبيه):grin:
واخرى لم تتحقق؟
كنت اتمنى العام الماضى ان ازور بيت الله الحرام . ولكن لم يحن الوقت بعد
مارايك فى الهدف واللامنية والحلم ؟ وهل يوجد اختلاف بينهم؟
انا افضل الامنيه . ويوجد فرق بينهم . الهدف ما يتمناه الانسان ويسعى لتحقيقه( ولكن اذا لم يصل لما كان يتصوره يصاب باحباط شديد) ، والامنيه هو ما يأمل ان يحققه الانسان ولا يدرى الطريق للوصول اليه ، اما الحلم فهو اقل الانواع تاثيرا على صاحبه فى نظرى فهو بعيد المنال دائما.
مارايك فى عاطفة الحب؟
عاطفه لا يمكن لاى انسان كان ان يحيا بدونها . ومن يقول غير ذلك فهو كاذب . يمكننى ان اشبهها بالشمعه التى تنير لنا الطريق المظلم . ولكن هذه الشمعه قد يختلف الخام التى انتجت منه . فمنها ما هو مصنوع من دهن حلال ومنها ما هو مصنوع من دهن خنزير :dwink:
مارايك فى الظلم؟
الظلم ........ يااااااااااااه لا يوجد تعبير افضل من( الظلم ظلمات يوم القيامه)
عرفينا على موقف اتظلمتى فية؟
لا اذكر موقف محدد
اية كان شعورك وقتها؟
................................... ......
ماذا تقولى لشخص اساء اليك؟
دائما احاول ان اضع نفسى مكان الاخرين . اقول ربنا يسامحه. وهذا دعاء جميل( اللهم ما كان بينى وبينك فاللهم اغفره لى ، وما كان بينى وبين خلقك فاحمله عنى ولا تحاسبنى به )
لو اصبحت حاكمة لهذا العالم لمدة يوم
ماذا ستغيرين؟
اول شئ هاعمله ( ان شاء الله) اشيل كل الدساتير اللى وضعها بنى آدم بعيدا عن شرع الله . واجعل قانون الله هو الحاكم .بعدين ادور على اهدى واحد على الارض واخليه نائب الحاكم . وبعدين اتنحى عن الحكم نهائيا
لو اتهمت بشىء باطل وتم تصديق ماقيل من قبل الناس
وعرفتى بالموضوع اية رد فعلك؟
هاحاول اخلى تصرفاتى وافعالى بعد كده هى اللى تثبت عكس ما قيل
وكفاية كدة
وان شاء الله فية شوية تانيين
بس جاوبى على دول

شيبو
09-03-2008, 11:13 AM
مش أنتي بتطلقي عليا رصاصه
طيب خدي المدافع و الصواريخ دي

الهيئه العامه للأنترنت

قطاع المنتديات

منتدي زراعه نت

إختبار منتصف الترم

مريم يوسف

* السؤال الأول( إجباري )
لو خيرتي بين 3 عرسان 1- مهندس بترول 2- مهندس معماري 3- مهندس زراعي
هتختاري مين ؟
مع العلم أن المهندي المعماري معاه فلوس كتيييييييير موز و مهندس البترول معاه فلوس كتيير جداً و هما الأتنين محترمين موت ، المهندس الزراعي فقيييييييييير جداً و

* أجب علي سؤال واحد من السؤالين التاليين يعني بمعني أصح للي مش بيفهم إختياري )
* أجب علي السؤالين الأتيين ( إجبارياً ) ( مش عاجبك و لا ايه؟)
1- عللي: لو كنتي راكبه في الميكروباص و كان معاكي 200 جنيه و فتحتي الشنطه عشان تدفعي الأجره و السواق عمال يقولك أجره يا أنسه أجره يا أستاذ أجره اللي مدفعش و أنتي مش لاقيه أي فلوس خالص تعملي ايه؟
2- عللي : و بعد كده قولتي للسواق أنا مش معايا فلوس يا عمو راح موقف الميكروباص و سحلك من قفاكي علي الشارع و أكلك علقة و وشك ورم و بقي أزرق زي الزهره و شافك حبيبيك هيكون تصرفه هو ايه؟
علي فكره الأسئله كلها إجباري يا أفنديه
مع أطيب التمنيات بالنجاح و التوفيق ،،،

أستاذ الماده /
أ.د/ شعبان سيد شعبان

مريم يوسف
09-03-2008, 04:34 PM
مش أنتي بتطلقي عليا رصاصه
طيب خدي المدافع و الصواريخ دي

الهيئه العامه للأنترنت

قطاع المنتديات

منتدي زراعه نت

إختبار منتصف الترم

مريم يوسف
غائبه والحل من منازلهم وارساله عبر الايمايل

* السؤال الأول( إجباري )
لو خيرتي بين 3 عرسان 1- مهندس بترول 2- مهندس معماري 3- مهندس زراعي
هتختاري مين ؟
مع العلم أن المهندي المعماري معاه فلوس كتيييييييير موز و مهندس البترول معاه فلوس كتيير جداً و هما الأتنين محترمين موت ، المهندس الزراعي فقيييييييييير جداً و
هو شكل السؤال ناقص دكتور شيبو ( فقير جدا و.....) لكن على اى حال الاختيار فى الحاله دى واى حاله عموما هايكون وفقا لمعايير تانيه غير الماده . لكن اذا كان السؤال الغرض منه التعجييز وانه كلهم متساويين اخلاقيا ودينيا هايكون الاختيار بما يستقر عليه الاحساس بعد القيام باستخاره عااااااااااجله.

* أجب علي سؤال واحد من السؤالين التاليين يعني بمعني أصح للي مش بيفهم إختياري )
* أجب علي السؤالين الأتيين ( إجبارياً ) ( مش عاجبك و لا ايه؟)
والله يادكتور شيبو اول مره اشوف امتحان شكله كده اختيارى واجبارى فى نفس الوقت
ما علينا
1- عللي: لو كنتي راكبه في الميكروباص و كان معاكي 200 جنيه و فتحتي الشنطه عشان تدفعي الأجره و السواق عمال يقولك أجره يا أنسه أجره يا أستاذ أجره اللي مدفعش و أنتي مش لاقيه أي فلوس خالص تعملي ايه؟
هو فيه استفسار دكتور شيبو ازاى معايا 200 جنيه وبعدين مش معايا فلوس خالص؟؟؟. على العموم هاطلع لاخينا السواق ال200 جنيه وهو يتصرف
2- عللي : و بعد كده قولتي للسواق أنا مش معايا فلوس يا عمو راح موقف الميكروباص و سحلك من قفاكي علي الشارع و أكلك علقة و وشك ورم و بقي أزرق زي الزهره و شافك حبيبيك هيكون تصرفه هو ايه؟
مش عارفه بصراحه ممكن تسأله حضرتك:rolleyes:
علي فكره الأسئله كلها إجباري يا أفنديه
فى انتظار النتيجه دكتور شيبو.........
مع أطيب التمنيات بالنجاح و التوفيق ،،،:worthy:

أستاذ الماده /
أ.د/ شعبان سيد شعبان

nona
12-03-2008, 10:39 PM
أنا جيت يا عسولة ... و هسألك أسئلة سهلة موووووووووووووووووت
أتفضلى الأسئلة ؟؟

1- أيه رأيك فى كرسى الأعتراف ؟؟
2- من أنت ؟؟
3- تاريخ ميلادك أمتى ؟؟
4- سؤال سورى أفتبسته منك لأنه عجبنى موووووووووووت و هو :
*غمضى عينك ( بس بعد ما تشوفى السؤال) وقوليلى اول حاجه او شخص خطر على بالك او ظهرلك على الشاشه السوداء
5- أمنية لك حققت الحمد لله ؟؟
6- أمنية لك لم تحقق حتى الاّن ؟؟
7- مين قدوة مريم فى الحياة ؟؟
8- أكتر حاجة بتحبيها فى مريم ؟؟
9- أكتر حاجة بتكرهيها فى مريم ؟؟
10- هوايتك ؟؟
11 - معاكى ورقة بيضاء و قلم و ألوان .. هترسمى أيه ؟؟
12- مين أقرب شخص ل مريم فى المنتدى ؟؟
13- مين الشخص اللى بتقوليله أسرارك ؟؟
14- مين فى المنتدى بتحسى أنه :-
* طيب
*لذيذ
* عبقرى
* مبدع
* عصبى
* بتعجبك أفكار
15- عرفتى المنتدى منين ؟؟
16 - last but not least
كلمة لأعضاء و مشرفى و إدارى المنتدى ( نصيحة أو عتاب - أو زى ما أنت عايزة )

على فكرة أنا جاية تاااااااانى أسألك ... أوك http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gif http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gif http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gif

مريم يوسف
13-03-2008, 12:12 AM
أنا جيت يا عسولة ... و هسألك أسئلة سهلة موووووووووووووووووت
أتفضلى الأسئلة ؟؟

1- أيه رأيك فى كرسى الأعتراف ؟؟
هو فكرته حلوه وكل حاجه بس تحسى عليه دبابيس
2- من أنت ؟؟
من انا.......... سؤال صعب ........ انسانه عاديه جدا او بحاول اكون كده
3- تاريخ ميلادك أمتى ؟؟
27/10/1984
4- سؤال سورى أفتبسته منك لأنه عجبنى موووووووووووت و هو :
اها .... شفت سؤالك بعدين ظهرت الاجابه ........ جدتى لامى( رحمها الله) مشتاقه ليها كتير ومسيطره عليا جدا الفتره دى
5- أمنية لك حققت الحمد لله ؟؟
6- أمنية لك لم تحقق حتى الاّن ؟؟
بصى يا ستى السؤالين دول جاوبت عليهم قبل كده .......تحبى اجاوب تانى:rolleyes:
7- مين قدوة مريم فى الحياة ؟؟
كتير ........ وبحاول قدر الامكان يكون اولهم فعلا ( مش كلام وبس) رسولنا الكريم :pbuh:
8- أكتر حاجة بتحبيها فى مريم ؟؟
ممكن يكون هدوءها وسكوتها الكتير
9- أكتر حاجة بتكرهيها فى مريم ؟؟
العصبيه الراجعه للعرق الصعيدى( فى بعض الاحيان):angry:
10- هوايتك ؟؟
مطالعة الطبيعه والتفكير العميق
11 - معاكى ورقة بيضاء و قلم و ألوان .. هترسمى أيه ؟؟
على فكره دى مشكله عندى كل لما الاقى قلم فى ايدى اقعد ارسم خطوط وطلاسم ممكن ما يكون ليها معنى بس هى فى نظرى حاجات كتير
12- مين أقرب شخص ل مريم فى المنتدى ؟؟
بصراحه اكتر اتنين ethylene وnona ومش علشان انتى اللى بتسالى بس دى الحقيقه وانتى عارفه ليه
13- مين الشخص اللى بتقوليله أسرارك ؟؟
هو انا اؤمن احيانا بشئ ( انه السر لو خرج من الانسان مش بيبقى سر) . لكن فى حاجات ممكن الانسان يبوح بيها . والفتره دى اكتر من يعرفوا اسرارى هما اختى الكبيره وبنت خالتى
14- مين فى المنتدى بتحسى أنه :-
* طيب ethylene وهيما
*لذيذnona - مصعب النفيعى
* عبقرىCitrus
* مبدع aouni_tahech
* عصبى زى ما قلتى قبل كده شيبو
* بتعجبك أفكارالاستاذ جمال امين - monstera
15- عرفتى المنتدى منين ؟؟
فى يوم كنت بدور على موقع زراعى علشان افرغ فيه الشحنات واستفيد منه . ولما فتحت جوجل لقيت منتدايا منور اغلب الصفحات ما ترددتش ودخلت سجلت على طول
16 - last but not least
كلمة لأعضاء و مشرفى و إدارى المنتدى ( نصيحة أو عتاب - أو زى ما أنت عايزة )
بجد فى بعض الاوقات بحس انه فيه كسل فظيع داخل اروقة زراعه نت . ياريت بلاش نكرر ده على طول . ونحاول كل فتره تكون فيه حاجات كتيره تجمعنا وتخلينا ما نقدرش نسيب المنتدى كل يوم. عاوزين تجدد مستمر يساهم فيه كل اللى فى المنتدى من اول الاعضاء لغاية المدير . وربنا يوفقنا جميعا:roll:

على فكرة أنا جاية تاااااااانى أسألك ... أوك http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gif http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gif http://img181.imageshack.us/img181/2977/heartttvg9.gif
لا يا نونا كده كفايه خالص اعتقد . انتى تعبتينى بجد
علشان كده انا هاتنازل عن شرف الجلوس على كرسى العرش ده :grin:( الاعتراف) ل..............
ايه رأيكم نخليه على اخونا الصغير ( هيما)؟؟؟
اللى هايدخل بعدى يسأل على طول
فى امان الله

aouniat
13-03-2008, 12:56 AM
فليكن (هيما) إذن .. و قد سمعت انه متحمس جدا للجلوس على الكرسي. و أترك خيار الأسئلة لكم و لي عودة إن شاء الله.

هيما
13-03-2008, 09:11 PM
عملتها يااستاذ عونى انتى ومريم
اتفقتوا علية
الله يسامحك
عموما ياباشا الكرسى للجدعان
وانا منتظر
تحياتى

مريم يوسف
13-03-2008, 10:06 PM
اهلا وسهلا بالاخ هيما شرفت كرسى الاعتراف ونتمنى ان تسعد به
نبدأ الاستجواب ....هدوء من الحضور
1 هيما ...زراعه نت بالنسبه ليك دلوقتى يعنى ايه؟؟؟
2 هيما......طموحك ايه؟
3 هيما....سيناء ماذا تعنى لك؟؟؟
4 هيما.... ايه اكتر شئ بيضايقك فى الحياه؟؟؟
5 هيما .... ماذا تفعل عندما تغضب؟؟؟
6 هيما.... علاقه انسانيه اثرت فيك وفى شخصيتك كثيرا ايه هى؟؟؟
7 هيما .... موقف تعرضت ليه ووقتها تمنيت لو الارض انشقت وبلعتك( سواء محرج - يضايق - ماعرفتش تتصرف فيه)؟؟؟
8 هيما .... موقف انسانى شاهدته ولا يمكن ان تنساه؟؟؟
9 هيما .... المعاناه ماذا تعنى فى تصورك؟؟؟
10 هيما..... عضو من زراعه نت تتمنى ان تجمعك به صداقه على ارض الواقع؟؟
11 هيما ....سؤال تتمنى ان يطرح عليك وانت على كرسى الاعتراف . ايه هو وجاوب عليه؟؟؟
بصراحه انا كده تعبت . فربنا يكون فى عونك
فى امان الله

هيما
14-03-2008, 03:08 AM
اهلا وسهلا بالاخ هيما شرفت كرسى الاعتراف ونتمنى ان تسعد به

ومستعجلة قوى على هيما
حاضر ياستى
نبدأ الاستجواب ....هدوء من الحضور
مش عايزين صوت ياجماعة سيبونا نركز
1 هيما ...زراعه نت بالنسبه ليك دلوقتى يعنى ايه؟؟؟
والله زراعة نت دلوقتى مش عارف اقلك اية تعتبر حياتى فى الفترة الحالية لانه بجد منتدى كلة علم ومعرفة وثقافة خاصة طبعا مجالنا العظيم مجال الزراعة وفعلا انا استفدت منة كتيييييييير مش انا بس دى انا وكل زمايلى بالكلية
2 هيما......طموحك ايه؟
والله كان الى وقت قريب انى اكون استاذ فى الجامعة بس شكلها كدة مافيش نصيب يبقى استاذ فى مركز البحوث ودعواتكم
3 هيما....سيناء ماذا تعنى لك؟؟؟
سيناء ياااااااه سوال جميل جدااعلى الرغم من انى لم اولد فيها لكنها حياتى كلهامكان اتربيت فية ونشات فية واتعلمت فية حتى كليتى فية وعشت اجمل لحظات العمر فية واسواهاولحظات الفرح والحزن وحياتى بكل معانيها واصدقائى وجيرانى وزمايلى فى الكلية وغيرها من مراحل التعليم المختلفةوالبحر بقى وما ادراك مالبحر وجوها الجميل وهدؤها وتنوعها البيولوجى وطيورها الجميلة ياه انا لو هفضل اتكلم عنها مش هيكفينى سنة كاملة احكى
4 هيما.... ايه اكتر شئ بيضايقك فى الحياه؟؟؟
انى اشوف واحد منافق والناس تفتكر انة صادق
5 هيما .... ماذا تفعل عندما تغضب؟؟؟
الغضب ممكن حاجتين اما الانفجار او الانسجاب بهدؤء منعا للانفجار ودى بتكون الاغلب
6 هيما.... علاقه انسانيه اثرت فيك وفى شخصيتك كثيرا ايه هى؟؟؟
بعيدا عن علاقة البيت والاسرة لانهم دول حاجة اساسية فى حياتنا
كانت علاقتى بمعيد عندنا فى الكلية فى قسم الاراضى لو هتكلم عنة مش هوفية حقة
7 هيما .... موقف تعرضت ليه ووقتها تمنيت لو الارض انشقت وبلعتك( سواء محرج - يضايق - ماعرفتش تتصرف فيه)؟؟؟
موقف مضايق ان الناس تصدق عنى حاجات ما حصلتش وما صدرتش منى ويتعاملوا معى على هذا الاساس
8 هيما .... موقف انسانى شاهدته ولا يمكن ان تنساه؟؟؟
موقف لثلاث اطفال لم يتعدوا العشر سنوات يعملون فى جمع المخلفات وكل منهم يحمل جوال لا اعرف كيف استطاعوا حملة على ظهورهم ويعيشون فى عشة صفيح وممكن انتى بقى تتخيلى باقى حالهم الماساوى
9 هيما .... المعاناه ماذا تعنى فى تصورك؟؟؟
المعاناه هى الظلم بكل معانية واشكالة
10 هيما..... عضو من زراعه نت تتمنى ان تجمعك به صداقه على ارض الواقع؟؟
والله هما كتير ................................... ....
11 هيما ....سؤال تتمنى ان يطرح عليك وانت على كرسى الاعتراف . ايه هو وجاوب عليه؟؟؟
هههههههههههه
انتى بتفكرينى بدكتور عندنا دخل فى يوم وقالنا كل واحد يطلع ورقة فاضية والقلم بس
ويكتب فيها خمس اسئلة صح وغلط ويحلهم وخمسة اكمل ويحلهم وخمسة اختر ويحلهم واخيرا سؤال بيقول هل انت متاكد من اجابتك ام لا ومدة الامتحان ربع ساعة طبعا دة امتحان صعب جدااصعب من انة يديك امتحان مباشر لان الواحد بيكون ملزم بالسوال والاجابة مع بعض مش الاجابة بس
عموما
السوال هوة
اية هواياتك؟
الصيد وقراءة الكتب العلمية
بصراحه انا كده تعبت . فربنا يكون فى عونك
فى امان الله
انتى تعبتى يا مريم من الاسئلة امال الى اتعصر فى الاجابة يعمل اية

شيبو
14-03-2008, 03:51 PM
تسمحلي أسألك كام سؤال خفيف كده
1-هل انت حبيت بجد في حياتك حب صادق
وهل الحب ده كمل للنهاية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
2_ من أنت؟؟وما الذى تفعله هنا؟؟؟
3_لو قدر لك أن تدخل السجن فما هى القضيه التى تتمنى أن تدخل بها...؟؟؟

4_أنت مكلف بحذف حرفين من اللغه العربيه....أيهما ستختار..ولماذا..؟؟؟

5_فى يدك قنبله يدويه..وفى الأخرى ورده حمراء..أين ستضع القنبله..وأين ستضع الورده..؟؟

6_إختر ثلاث أعضاء أو أكثر من المنتدى وامنحهم ألقاب...

7_ماهو لون النسيان..؟؟

8_ماذا يعني لك كل من(الوطن....الأم....الليل....الحب.. ..أمريكا....المرأه....الإنترنت
....الماسنجر))

كفايه عليك كده دلوقتى :crying: :crying:

بس ماتخافش هرجعلك تانى :) :) :)

هيما
14-03-2008, 10:21 PM
تسمحلي أسألك كام سؤال خفيف كده
انت لسة بتستاذن ياباشا انت سالت فعلا
1-هل انت حبيت بجد في حياتك حب صادق
مفيش انسان يقدر يعيش من غير هذة العاطفة لكن بتختلف فى اسلوبها وشكلها من انسان لاخرواجابتى هى نعم
وهل الحب ده كمل للنهاية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا لسة ماشفتش نهايتة حتى الان انا منتظر
2_ من أنت؟؟وما الذى تفعله هنا؟؟؟
انسان بسيط جدا اكتر مما تتخيل مابيحبش التملق او النفاق واخد حياتة ببساطة جدا
بعمل اية هنا على المنتدى بحاول افيد الناس زى ما استفدت وبستفيد منهم كتيييييير
3_لو قدر لك أن تدخل السجن فما هى القضيه التى تتمنى أن تدخل بها...؟؟؟
قضية دفاع عن وطن

4_أنت مكلف بحذف حرفين من اللغه العربيه....أيهما ستختار..ولماذا..؟؟؟
اللغة العربية لغة القران لذلك لايمكن حذف اى من حروفها لان كل حرف لية وظيفة اساسية والحروف دى هية بناء ودعامات اللغة

5_فى يدك قنبله يدويه..وفى الأخرى ورده حمراء..أين ستضع القنبله
هضعها فى وجة الظلم والنفاق
..وأين ستضع الورده..؟؟
فى ايد كل مصلح فى الارض وكل فاعل خير

6_إختر ثلاث أعضاء أو أكثر من المنتدى وامنحهم ألقاب...
نونا .. فينيسيا المنتدى
استاذ عونى ..مبدع المنتدى
سيترس ..عبقرينوا المنتدى
شيبوا ..مشاكس المنتدى
مريم ..اصالة المنتدى

7_ماهو لون النسيان..؟؟
لونة بيكون حسب الموقف او الشىء الى نسيناه

8_ماذا يعني لك كل من(الوطن شىء اعطانا الكثير جدا جدا وينتظر منا الكثير
....الأم هى كل شىء فى حياة الانسان وسبب رضاء المولى عز وجل
....الليل وقت خلوة وتفكر وتدبر واعادة ترتيب اوراق و مراجعة للنفس
....الحب عاطفة تولد مع الانسان منذ ولادتة وهى احد اسباب دخول المسلمين الجنان مصداقا لقول الرسول
لاتدخلوا الجنة حتى تؤمنوا ولن تؤمنوا حتى تحابوا اولا ادلكم على شىء اذا فعلتموة تحاببتم افشوا السلام بينكم
....أمريكا ارض الله يحكمها طغاة وجبابرة الارض لتتحرك منها الجيوش لتدمر بلاد الحضارات والاسلام
....المرأه منجبة العظماء والرجال ومربيتهم وهى الام والاخت والزوجة والعمة والخالة والبنت
....الإنترنت احدى نعم الله علينا لكن لمن يستثمرها فى الخير
....الماسنجر نعمة اخرى وبرضوا للى يستعملها صح
))

كفايه عليك كده دلوقتى :crying: :crying:

بس ماتخافش هرجعلك تانى :) :) :)

انت لسة ناوى ترجع

شيبو
18-03-2008, 12:27 AM
السؤال الاول
رتبلى مين اهم الناس فى حياتك تنازلياً

السؤال التانى
حبيت كام مره فى حياتك

السؤال الثالث
أكتر موقف محرج اتحطيت فيه

السؤال الرابع
قولى ايه رايك فى اعضاء المنتدى هنا بالتفصيل

السؤال الخامس
مين اعز اصدقائك

السؤال السادس
رساله نفسك توصلها لحد غلطت فى حقه

السؤال السابع
مين هوه مثلك الاعلى

هيما
18-03-2008, 10:12 PM
السؤال الاول

اهم ناس هما اهلى

السؤال التانى
حبيت كام مره فى حياتك
بدون تعليق

السؤال الثالث
أكتر موقف محرج اتحطيت فيه
فى يوم كان عندى شرح فى الكلية لموضوع معين
المهم بعد ماكل الشغل جهز وبدا العرض الشغل مارضيش يشتغل وقعدت احاول فية ساعة يشتغل ما اشتغلش
ويومها كنت سهران وتعبان على شان الشغل دة وفى الاخر طلع على الفاضى
طلعا ماتنساش منظرى قدامن زمايلى والدكتور

السؤال الرابع
اعضاء ممتازيين اكن لهم كل الاحترام والتقدير
طبعا باختلاف شخصياتهم وتفكيرهم واسلوبهم

السؤال الخامس
مين اعز اصدقائك
اصدقاء ثانوى

السؤال السادس
ياااااااااااااه
يعنى بجد سؤالك صعب
الرسالة هية انه يسامحنى سواء كان قصدى اغلط فى حقة او بدون قصد

السؤال السابع
مين هوه مثلك الاعلى
والله مش شخص معين
لكن انا اتعودت اخد الكويس من الاشخاص فى شخصياتهم واسيب الوحش
لان مافيش انسان كامل

شيبو
21-03-2008, 11:21 PM
أوك يا هيما نقومك أنت و نقعد كبير المنتدي الأستاذ عوني أيه رأيكم يا جماعه ؟؟؟؟؟؟

aouniat
22-03-2008, 02:30 AM
لااااااااااااا يا جماعة ليش الظلم ؟؟ بس يا ريت الأسئلة تكون سهلة و تحتاج لردود سريعة ......

هيما
22-03-2008, 10:42 AM
انا اول الموافقين
بجد انت عشرة على عشرة ياشيبو
ازيك يااستاذ عونى
انا سمعت انك متحمس جدا للكرسى
جرب بقى وقولى اية رايك
انا شوية وراجع بعريظة اسئلة
تحياتى

sally
22-03-2008, 12:48 PM
انا هسالك كده كام سؤال عشان نعرفك اكتر

1- اسمك الحقيقى ايه

2- حبيت قيل كده ولا لا ؟؟ ولو حبيت كان عندك كام سنه وقتها

3- ايه الشىء اللى انت ندمان عليه لحد دلوقتى

4- ايه العيب اللى فى شخصيتك ونفسك تغيره

aouniat
23-03-2008, 02:36 AM
إنتو داخلين بحماس شديد فالله يستر .....

1- اسمك الحقيقى ايه
عوني الطحش

2- حبيت قيل كده ولا لا ؟؟ ولو حبيت كان عندك كام سنه وقتها
يا عمي على مهلك علينا بعدك ما سألتي عن إسمي! .... الجواب: نعم حبيت كتير بفترات عمرية متفاوتة.

3- ايه الشىء اللى انت ندمان عليه لحد دلوقتى
الحمد لله بصراحة أنا راضي بكل شي و لا أندم على أي شيىء، و هذا مترسخ في معتقداتي.

4- ايه العيب اللى فى شخصيتك ونفسك تغيره
و الله مش عارف جاوبك على السؤال .. طبعا كل إنسان فيه عيوب .. لكن ربما الخجل غير المبرر كنت دائما أنظر إليه على أنه عيب فيّ، لكن الآن الحمد لله لم يعد يضايقني أو أشعر به لأنني غيرت نظرتي إليه.

mohamed adel el-baz
23-03-2008, 11:40 PM
السلام عليكم عوني
حابب اسالك كام سؤال على الماشي

1- ايه طموحك وايه اللي بتعملوا عشان تحققوا
2- لما حد يخطا في حق عوني ازاي تتصرف معاه
3-تاريخ ميلادك ومكانه وبرجك
4- ايه هو الحب في رايك
5-ليه حبيت كذا مرة
6-فنظرك هل الحب بيكون مرة واحدة
7- مواصفات عوني في زوجة المستفبل
8- اذا عوني ظلم حد بيتصرف ازاي وايه احساسه
9-علاقتك مع ربنا شكلها ايه
10- هوايتك
اعتقد كده كفاية دلوقتي واسيب المجال لغيري

aouniat
24-03-2008, 04:29 AM
السلام عليكم أخي محمد و أهلا بك،

1- ايه طموحك وايه اللي بتعملوا عشان تحققوا
طموحي إتاحة المجال لأمتنا العربية أن تتلقى العلوم الأجنبية مترجمة إلى لغتنا بسلاسة و المساهمة في تطوير اللغة العربية والمصطلحات العلمية بالتحديد. أسأل الله أن يوفقني لهذا. كما أنني أعشق الكتابة، فلا تعجب إن سمعت يوما بالكاتب عوني الطحش قد تلقى جائزة نوبل في اللأدب.
:rolleyes:

2- لما حد يخطا في حق عوني ازاي تتصرف معاه
في أغلب الأحيان أسكت، إن كان الشخص مقرب مني، لكن إن لم أكن أعرفه و يبدو عليه أنه مخضرم في ظلم الناس فلا أسكت له و أواجهه بشدة.

3-تاريخ ميلادك ومكانه وبرجك
تاريخ الميلاد - 14\11\1984 في لبنان في ضيعة تدعى برجا

4- ايه هو الحب في رايك
الحب إحساس راق جدا يشعر به من يرتبط بشخص آخر، و أعظم أنواعه الحب في الله.

5-ليه حبيت كذا مرة
لم يكن هناك دافع للإمتناع عن العيش بلا حب، فقد كان بمثابة اللهو و اللعب و حياتي كانت خالية من المسؤوليات و الإلتزامات آنذاك - تجاه الله سبحانه و تعالى.

6-فنظرك هل الحب بيكون مرة واحدة
برأيي ليس بشرط أن يكون الحب مرة واحدة، فلطالما فقد العديد من الناس أحبابهم فوهبهم الله من يعوّضون تلك الخسارة.

7- مواصفات عوني في زوجة المستفبل
هذا الجواب يحب أن يسمعه الأستاذ جمال أبازيد (http://f.zira3a.net/member.php?u=2615). حديث الرسول عليه الصلاة و السلام المعروف يقول: تُنكح المرأة لأربع: لمالها، ولحسبها، ولجمالها، ولدينها، فاظفر بذات الدين تربت يداك". و أعتقد أن الإجابة واضحة و لن أحتاج لوضع مواصفات أفضل من هذه.

8- اذا عوني ظلم حد بيتصرف ازاي وايه احساسه
و الله أخي لا أحب الظلم و أدعو الله دائما عند مغادرتي المنزل: .. اللهم إني أعوذ بك أن أظلِم أو أظلَم ..

9-علاقتك مع ربنا شكلها ايه
لا أستطيع أن أقول عن نفسي شيىء في هذا المجال، و أسأل الله الثبات. فمفهوم الإلتزام برأيي يختلف من بلد لآخر و من بيئة لبيئة، لأن لكل ظروفها الخاصة إلخ .. و أقتبس أبيات الإمام الشافعي التي تجدها في توقيعي في الأسفل كوصف أحب أن أطلقه على نفسي.

10- هوايتك
الكتابة و المطالعة و التصوير الرقمي و الزراعة و السباحة و كمال الأجسام و صيد السمك و ..

اعتقد كده كفاية دلوقتي واسيب المجال لغيري
و هذا أحسن ما فعلت أخي العزيز ..
:laziz:

mohamed adel el-baz
24-03-2008, 10:04 PM
ما انا بضيفهالسلام عليكم ورحمته الله وبركاته
مالقتيش حد سال قولت اسال تاني
1-كيف تم انشاء منتدى زراعة نت ولماذا
2- لمين بتحب تقرا في ا لمنتدى
3-من الذي تنتظر تعليقه عندك كتابتك لموضوع
4-انت خريج اي كلية
5- مثلك الاعلى
6-هل تفضل الوحدة والعزلة ام انك اجتماعي ومتى تلجا للعزلة
7-متى تلجا للبكاء
8- هل مررت بالفشل وكيف تصرفت
9-زرت مصر مؤخرا ولم يحالفني الحظ للالتقاء بك لانشغالي فما ريك بها
وما الاماكن التي لم تزرها وتتمنى زيارتها
10-ما ريك بالحب من اول نظرة
11- علمت انك من الموهبين في تاليف الشعر لذا فمطلوب منك
عدة ابيات عن اي شئ يخطر ببالك

كده كفاية
واكيد لينا عودة

شيبو
25-03-2008, 01:28 PM
السؤال الاول

السؤال التانى

حبيت كام مره فى حياتك

السؤال الثالث

اكتر موقف محرج اتحطيت فيه

السؤال الرابع

السؤال الخامس

مين اعز اصدقائك

السؤال السادس

السؤال السابع

مين هوه مثلك الاعلى

امنية حققت؟

امنية تتمنى ان تحقق؟

ماهى كل امنياتك؟

ما هو الانسان الذى ترتاح معة؟

ماذا يعنى لك كل من.. ؟؟؟؟؟

((الحياه_الموت_الماضى _الحاضر _البحر_الشمس _الليل_الانسان_الحب _الصفاء_الحنين
_الحنان _الضياع ))

هل انت من اللذين يدمع؟

يلا يا أستاذ عوني جاوبني علي أسئلتي البسيطه دي

Jamal_Abazid
25-03-2008, 11:19 PM
السلام عليكم ومن الله عز وجل الرحمة و المغفرة

مساكم معطر برائحة القهوة

عوني الطحش على كرسي الأعتراف اللهم لا شماتة .

ما علينا بعد ما ترد على أسئلة أخي وصديقي ذو الدفع الرباعي بالنشاط والمحبة أخي شيبو تعا شوي نتمشى مع بعض ووسع صدرك وأفتح قلبك وبوعدك الكل بيعرف شو بدك تحكي .

http://img368.imageshack.us/img368/6089/99778169tw0.jpg (http://img368.imageshack.us/img368/6089/99778169tw0.jpg)

سؤال أستراتيجي مادي

لملم كل المجاملات المتداولة وكل عواطف وثنايا القلب الذي تضيع الأنسان أحيانا و خذهم للمغسلة و غسيل وكوي وبعدها علقهم بالخزانة ( الدولاب ) لأن بدي أسئلك : أحد ما دفع مبلغ مغري بالموقع هل تبيع ؟

لازلت ضمن فلك الموقع

سؤالي من باب الفتنة وغريزة الرجل وضيقة بؤبؤ عينيه من كل أنثوي ..
لماذا او ليش عندك عدد 2 نائبات للأدارة والرجال المساكين تم وضعهم تحت بند عامة الشعب ؟

لازلنا ندور حول الموقع

أحد ى المهتمات بحقوق المرأة سألتك كم مرة حبيت .......
السؤال بنية طيبة مني : هل يعني كنت نسوانجي ملاحق أم نسوانجي تلاحق ؟ .

قال جبران خليل جبران ( يحب الأنسان أمرأتين : أمرأة صنعها خياله وأمرأة لم تولد بعد )
أيهما تحب أنت منهما ؟

أهتمامك بالموقع والمنتدى تشكر له لكن

http://img368.imageshack.us/img368/594/joke2oy4gc8.gif (http://img368.imageshack.us/img368/594/joke2oy4gc8.gif)

ما تحس أنك بتضيع وقتك الأكبر فيه ؟ ما الفائدة و زوجة المستقبل تنتظر المهر والبيت و..و..و... هل ستعطيها مقالة بدل الذهب وتوابعه .؟

أستراحة

أحساسك لما تشاهد أصحاب الصورة ؟

عدنا دين ودنيا

بزماننا سطع نجوم الدعوة من الشباب بدون ذكر أسماء لأنها معروفة
سؤالي برأيك الصريح ما تظن انهم بدون أستثناء عندهم نوع من المحاباة
والتنازل قليلا للآخر ( غير المسلم ) على حساب ثوابت الدين؟

شو أحب الروايات

التي قرأتها وأي أدب تميل اليه والكتاب الذي تحب أن تقرأه أكثر من مرة مع أستثناء القرآن الكريم لأنه فوق السؤال ؟

في البال كثير من الهمس وبعض الغمز ما بدي توصل لهل المرحلة مني

يكفي هيك ما هيك ؟

صديقك / جمال أبازيد ...

مريم يوسف
27-03-2008, 12:46 AM
طيب هو تاخر الاستاذ عونى فى الرد على اسئلة المحققين المخضرمين( شيبو - جمال ابازيد) نعتبره هروب من الرد ولا ايه بالظبط؟؟؟
على اى حال احنا هانكمل التحقيق وما فيش مفر من الاجابه استاذ عونى
واسئلتى لك بسيطه جدا ان شاء الله .......
1 ما اكثر ما يغضب عونى ويجعله يستشيط غضبا :angry:( بعيدا عن السياسه) ؟؟؟
2 توفرت لديك تذكرة طائره ( ذهاب بدون عوده) لاى بلد ستقطعها ؟ ولماذا ؟؟
3 اعتصر لبنان على مدار سنوات احداث ما اكثرها مراره
( اعتداءات صهيونيه - حروب وفتن داخليه - غياب رئيس للدوله)
رتب لنا عونى تنازليا من الاكثر بكثير الى الاكثر مراره بالنسبه لك؟؟؟
4 علاقه انسانيه تمنيت ان تخوضها وتكون جزءا منها ولم يحدث ذلك ( الى الآن) مثلا ان تكون انت ( اخ - عم - خال - ابن اخ - ابن اخت-...........) وهكذا؟؟؟
5 فيما تفكر عندما تسمع كلمة ( المعاناه)؟؟؟
6 هل تعتبر نفسك ( مغرور - غامض - مضطرب نفسيا ) :goodjob:؟؟؟
7 عونى كيف يحاسب نفسه اذا اخطأ ؟؟؟
................
استراحه واشرب بقين مى وربنا يكون بعونك
فى امان الله

aouniat
27-03-2008, 02:45 AM
السلام عليكم. سأجيب عن أسئلة أخي شيبو و صديقي جمال و أختي مريم .. و أضطر للإنسحاب بعدها لكي أتيح المجال لغيري بالبوح عن المكبوت في داخلهم ...

نبدأ مع الأستاذ شيبو - و سأقفز عن بعض الأسئلة التي أجبت عليها من قبل:

أمي - أبي - أختي - أخي - أقاربي - أصدقائي

اكتر موقف محرج اتحطيت فيه
تقصد قبل ما أقعد على كرسي الإعتراف؟ :grin:
هناك مواقف كثيرة أذكر منها مرة كنت فيها على مشارف المرحلة الثانوية فحدث مشكلة بيني و بين فتاة فأخبرتْ عني المسؤولين في المدرسة الذين أخبروا بدورهم أهلي بكل شيىء حتى التفاصيل الصغيرة جدا ...... الأمر الذي أحرجني جدا.

كلهم أحبابي و أهلي و أصحابي و أكن لهم بإحترام شديد.

مين اعز اصدقائك
لن تفيد الأسماء، لكن يوجد من بين أصدقائي واحد يعز عليّ كثيرا و أفكارنا متطابقة جدا .. و هذا أساس أخوّتنا المتينة.

أقول له: ما أبرّىء نفسي إن النفس لأمارة بالسوء إلا ما رحم ربي، إن ربي غفور رحيم.

أن أحصل على شهادة الدكتوراه في مجال الأدب. و أتمنى أن أذهب للعمرة. أما ما تحقق فأهمه بالنسبة لي هو دخولي لعالم تطوير المواقع الذي لطالما حلمت في تعلّمه منذ صغري.

ماذا يعنى لك كل من.. ؟؟؟؟؟ ((الحياه_الموت_الماضى _الحاضر _البحر_الشمس _الليل_الانسان_الحب _الصفاء_الحنين_الحنان _الضياع ))
- الحياة سجن المؤمن و جنة الكافر
- الموت حق و كفى به واعظا
- الماضي: سلسلة من الأحداث الأليمة التي كان يمكن تفاديها
- الحاضر: الأمل
- البحر: قطة رقيقة قد تستأسد في أي ساعة، و يمكن أن أشبّهه أيضا برمز ال infinity في الرياضيات، لكن عمليا سينفد قبل أن تنفد كلمات ربي، و لو جئنا بمثله مددا.
- الشمس: طاقة خيالية لا يخلق مثلها إلا الله، فحذاري يا كافرين \ ملحدين من لهيب النار!
- الليل: سكون عمييييييييييييق و فيه تبدأ ساعات العمل الجدّي
- الإنسان: مخلوق كرّمه الله سبحانه و تعالى، لذلك يحق له أن يعيش عزيزا
- الحب: أوكسجين الروح
- الصفاء؟ الحنين؟ الحنان؟ الضياع؟ ليس لدي تعليق عليها

بكل تأكيد

إنسان!

هل انت من اللذين يدمع؟
أنا إنسان :)

الإيجابيات: بحر من المعرفة اللامتناهية، أغوص فيه كل يوم، لأتعلم منه القليل مما علمه لنا الله.
السلبيات: حُذف مصطلح "النوم" من قاموسي!

إستراحة قليلة و أعود إن شاء الله لكي أذهب في رحلة المشي التي دعاني إليها صديقي جمال، و يبدو أنه إختار الثلج مكانا لكي نفضفض فيه لبعضنا خبايا الصدور، لكن كنت أفضل المشي على البحر!

فراشه
29-03-2008, 09:17 PM
السلام عليكم
بصراحه موضوع وفكره جيده بس صعبه قوي و
براحه علي بعض انتوا اخوات خلو الاسئله اهدي من كده شويه
واحب متابعه الموضوع بس من بعيد لبعيد

mohamed adel el-baz
01-04-2008, 10:53 PM
السلام عليكم ورحمته الله وبركاته

خير ....خير اللهم اجعله خير

شوفتك استاذ جمال ابا زيد جالس ومنور كرسي الاعتراف

فلتتفضل استاذ جمال مشكورا الي مكبس الاعتراف

مريم يوسف
01-04-2008, 11:03 PM
:uneasy: الآن فعلا استاذ جمال .. اللهم لا شماته
فكره صائبه بالفعل اخ محمد بارك الله فيك
فهناك بالتاكيد من يريد ان يأخذ بثاره ( هل انت معنا اخ عونى)
على بركة الله فليكن اذا استاذنا ( المرحوم) جمال ابا زيد
فى امان الله

Jamal_Abazid
01-04-2008, 11:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

مسا الخير ..

محمد عادل الباز نرد لك جميلك بالأفراح أن شاء الله والأيام دول كما يقولون .. أصبر على أخوك ..

مريم يوسف .. مبسوطة وفرحانة وشماتة كمان ... أوك الحرب كر وفر ..ما علينا ...

يااااااااااا رب ألطف بعبدك
بسم الله

http://img441.imageshack.us/img441/7058/stackableweaponsracksclmc9.jpg

http://img441.imageshack.us/img441/7058/stackableweaponsracksclmc9.jpg

من البداية ممكن أتأخر بالرد قليلا لمشاغل الحياة والعمل الكثير ..

لكم تقديري وأحترامي / جمال أبازيد ..

aouniat
02-04-2008, 02:14 AM
أنا معكم يا جماعة و قد إفتكرت أن الأستاذ جمال صار بين أنياب الذئاب بعد أن أطلقت النار عليه، لكن يبدو أن يد القدر قد أنجته منها .. لكن حتما لن ينجو من الأسئلة التي سنطرحها عليه ..

أترك لكم الإفتتاحية و لي عودة إن شاء الله ..

مريم يوسف
02-04-2008, 04:24 PM
بداية وبما انها صارت حربا سيكون الحوار بلغة العدو:fight:
استاذ جمال : معك هون بمعطفك مخبى بجيب من الجيوب ورقتين ( هويتك الشخصيه ، وشهادة ميلادك) بدى اياك تنشر ما بهما وتحكيلنا بالتفصيل الممل حتى اننا نقول ( شو ها الصراحه يا رجال؟؟!!)

وبعد استاذ جمال : ها الجمله صارت شعارك من يوم اللى سمعتها فيه ( بخلاف شغلة الحجر اللى رفضوا البنايين:dwink:)

وهلأ استاذى المرحوم : فى مجال البناء
اخترنا جمال ابا زيد قائد على سفينة زراعه نت ، وبعد الطوشه والعجاه اللى صارت فى حفل التتويج كان لابد من انه يقوم بتوزيع المهام على معشر السفينه الغلابه ، وكانت كالآتى ( قيادة الدفه ، مراقبة الساريه ، عامل التجديف اذا لزم الامر ، صياد ، وطباخ لاطعام الجياع ، وعامل النظافه وبالاخير حارسك الشخصى) ورينا شطارتك

وفى مجال الهدم :
تم تنصيب جمال ابا زيد زعيم لعصابه:coool: خطيره اسمها زراعه نت . وبعد القيام بعمليه غايه فى الخطوره ، كان لابد من تقديم كبش فداء للشرطه بدلا منك . ها مين راح تختار؟؟

وعلى سفينة الحياه :
قمت برحله وبصحبتك ( اخ - ابن - زوجه - صديق ) وكان لابد فى منتصف الرحله انك تضحى بحدا منهم وترميه فى الميه علشان الرحله تكمل وتوصل للشط التانى . بمين راح تلقى ؟؟؟
تاعال لهون لا تتذاكى علينا ما بيمشى الحال اذا رميت نفسك ( انت همزة الوصل بينهم اذا بتغرق كلهم بيغرقوا)

وهلأ خمسه سياسه
لبنان وسوريا ... بصفتك مواطن عربى احكيلنا شوى عن ها الشغله

ايه ... بيكفى الحين وبتركك لباقى المحققين المترقبين

الله يرحمك استاذ جمال ... الفاتحه:worthy:
فى امان الله

Jamal_Abazid
03-04-2008, 01:51 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

يسعد صباحك وصباح صعيد مصر الطيب الثرى

ويسعد صباح كل مين صبح علينا

هلء وصلت من مشروع عمل خارجي وقابض فلوس وقابض عليهم بالنواجذ .. يعني ع بساط أحمدي مبسوط ...
ملاحظة صغيرة ( الفلوس غير قابلة للتوزيع كائن من كان )

أسئلتك يا صديقتي جميلة و سوف أحاول جاهدا الرد عليها بكل ما أوتيت من صراحة دون الدخول بالمجاملات التي لا أحبها في أدب الحوار لدي ..

معك هون بمعطفك مخبى بجيب من الجيوب ورقتين ( هويتك الشخصيه ، وشهادة ميلادك) بدى اياك تنشر ما بهما وتحكيلنا بالتفصيل الممل حتى اننا نقول ( شو ها الصراحه يا رجال؟؟!!)

جمال أبازيد من مواليد مدينة جميلة في سوريا تقع على الحدود التركية أسمها ( القامشلي ) ولدت في صبيحة اليوم الثامن (8) من أول بشائر شهر الربيع شهر نيسان ( أبريل )
أنا من أحدى العشائر العربية المهاجرة من حضرموت من أزل الزمان المغبر و حطت بأجدادي الجمال والقافلة بسوريا على أرض يقال لها سهل حوران بمدينة ( درعا ) .
أقيم حاليا بالمملكة العربية السعودية بمدينة جدة أم الرخا والشدة و لدي ولله الحمد والمنة معرض للزهور والنباتات و مكتب لمشاريع الحدائق والصيانة و كمان لله الحمد والمنة ..
متزوج وحطوا تحتها الف خط ... من المدينة المنورة على ساكنها الصلاة والسلام ... ولي بنت واحدة أسمها لامار Lamar .. هبة من المولى عز وجل ..
شو كماااااااان شووو شووو ... خلصنا هيك من الحفرة الأولى والحمد لله ...
غيرو ..

بالنسبة للجملة والشعار الذي أحبه في هذا الزمان هي ( لا أحد يهينني دون أن يدفع الثمن )
ملاحظة:
مسروقة من أحد كتابات الباب العالي الصديق عوني ..

اخترنا جمال ابا زيد قائد على سفينة زراعه نت ، وبعد الطوشه والعجاه اللى صارت فى حفل التتويج كان لابد من انه يقوم بتوزيع المهام على معشر السفينه الغلابه ، وكانت كالآتى ( قيادة الدفه ، مراقبة الساريه ، عامل التجديف اذا لزم الامر ، صياد ، وطباخ لاطعام الجياع ، وعامل النظافه وبالاخير حارسك الشخصى) ورينا شطارتك

مممممممم سؤال متدحرج للسقوط فوق رأسي ما علينا ..

قائد الدفة : دائما وأبدا عوني الطحش ( كيفني معك عوني ) ؟

يستطيع وبكل جدارة أن يكون معه الأخوة : أحمد البطراوي وجمال أمين و خالد خليل ..

مراقبة السارية : من غيرها المجاهدة ع صفحات النت .Citrus عيونها بسم الله عشرة ع عشرة بهل النت لا شاردة ولا واردة تفوتها . ومعها مريم يوسف بنت الصعيد الطيب .. و amonaa ( شفتوا أنا من أنصار المرأة ) ..

الصياد :Lasthero و شيبو وهيما ونونا و مصعب ... ما شاء الله عليهم صيدهم وفير ومن كل حدب وصوب ..

حارسي الشخصي : أحد الأخوة من العراق أسمه الجنائني الذي أشار ع الصديقة ندوة بقتل القطط .. طبعا يكون الحارس والأخ معا ..
الطباخ : مممممممممم أنا بأعتبار لي هواية بالطبخ .. يعني بيصير الراتب ( المعاش ) مضاعف .. وتساعدني مريم يوسف وندوة ( ويجب الحفاظ على اليونو فورم ) ..

غيرو الله يعين المسكين ..

تم تنصيب جمال ابا زيد زعيم لعصابه:coool: خطيره اسمها زراعه نت . وبعد القيام بعمليه غايه فى الخطوره ، كان لابد من تقديم كبش فداء للشرطه بدلا منك . ها مين راح تختار؟؟

ما بدها تفكير كتير ما في غيرو ... عوني الطحش...

وعلى سفينة الحياه :
قمت برحله وبصحبتك ( اخ - ابن - زوجه - صديق ) وكان لابد فى منتصف الرحله انك تضحى بحدا منهم وترميه فى الميه علشان الرحله تكمل وتوصل للشط التانى . بمين راح تلقى ؟؟؟
تاعال لهون لا تتذاكى علينا ما بيمشى الحال اذا رميت نفسك ( انت همزة الوصل بينهم اذا بتغرق كلهم بيغرقوا)

طبعا أنا لا أحب مبدء سيء الذكر جورج بوش ( أن لم تكن معنا فأنت ضدنا ) وبالطبع نحن ضده .. يعني بحاول وصل الصديق الى أقرب نقطة من البر بحاول ومن ثم أقذفه ...

لبنان وسوريا ... بصفتك مواطن عربى احكيلنا شوى عن ها الشغله

لبنان وسوريا ... وهل يستطيع أحدنا أن يتكلم عن حفيدي رسول الله صلى الله عليه وسلم .. الحسن والحسين رضوان الله عليهم ,,

هما عينان بوجه واحد هل يستطيع أحدنا أن يفقأ أحدى عينيه ,,

هل تستطيع سوريا سحب أراضيها الى حدود أخرى وهل تستطيع لبنان ذلك .. أذا قدرنا أننا معا ..

يا صديقتي العالم بالشأن السوري اللبناني يعرف أن العائلات واحدة بأوثق صلات القربى ... شعب نحبه ويحبنا .. وأعلام يكرههم ويكرهنا ...

الحل بسيط جدا .. أنقلاب عسكري من أحد ضباط الجيش الأقوياء الذين يحبون لبنان لأجل لبنان دون التدخل من أي جهة كائن من كانت .. وتجميع جميع السياسين دون أي أستثناء الذين أستنزفوا لبنان وأهل لبنا ن و ترحيلهم الى فلسطين المحتلة لآنه أن شاء الله خلال سنة أو سنتين سوف تزال دولة الصهاينة من وراء النق و الثرثرة والفتن من وراءهم ( هذا أذا تحملهم وقبل بهم الكيان الصهيوني ) ,,,

هذا رأي المتواضع ...

مريم يوسف أسئلتك مختصرة ولكن الحديث بها ذو شجون ..

لك كل التقدير والأحترام / جمال أبازيد ..

شيبو
04-04-2008, 02:21 PM
1- ماذا تحب أخ جمال من حيث ( الطعام و الحياه )؟
2- ما الذي تكرهه من حيث ( الطعام و الحياه )؟
3- ماذا عن الحب في حياتك ؟
4- ماذا عن شباب الأستاذ الفاضل جمال؟
5- ماذا عن طموحاتك في الحياه ؟

mohamed adel el-baz
04-04-2008, 03:20 PM
السلا م عليك ورحمته الله وبركاته

مسا الخير استاذ / جمال
كيفيك

بصراحة انا من المعجبين بيك واحبك في الله
وعشان هيك حابب نتمشى و نحكي شوية مع بعض

في الاول بما انه اونا وانت من مواليد نفس الشهر فانك من مواليد اي سنة
(لم تذكر ذلك في اجابتك على مريم يوسف)

عايز اعرف اكتر عنك

ما هو مؤهلك الدراسي؟

استاذ جمال
سافرت للسعودية وتزوجت هناك

ليه سافرت

وهل تنوي العودة لسوريا مرة اخر

احكيلي بالتفصيل الممل عن قصة زاوجك وشو اللي صار

مازلنا ندور في نطاق الاسرة

اذا في مرة رجعت على البيت متا خر وكان البيت حاله لا يسر عدو ولا حبيب
الصحون مو مغسولة...وما في طبيخ...والمكوة ما انكوت والبيت مو مرتب

كيف راح تتصرف؟؟؟؟؟؟

الله يخليلك ايها لامار
شو تتمنى تصير لما تكبر

اسمحلي ان نكون اصدقاء

صديقي

انت تعمل كثيرا ....
فما هو طموحك وشو اللي بتسويه مشان توصل للطموح اللي بدك اياه

خلصنا الشغل وراحين على اجازة
شو راح تسوي فيها
وايه هوايتك

خليني اقرب شوي اكتر منك

اكتر شي بيضايق جمال ابا زيد

من ردودك ومواضيعك باحس انك واقعي ومخضرم

-احكيلي بالتفصيل عن رحلة كفاحك في الحياة وشو اصعب شي مر عليك

-شو اهم مبادئك في الحياة وهل من الممكن تتنازل عن احد المبادئ اذا فرضت عليك
الظروف هيك

الهوا كتير حلو
خلينا نقرب اكتر

الحب
-استاذ جمال كيف تراه وما هو تعريفه عندك
-حبيت قبل كده وكام مرة واذا كنت حبيت كذا مرة ليه
-اذا فرضنا انك حبيت ومحصلش نصيب مع اللي حبيتها ورجعت ليك الفرصة تاني عشان
تتزوج اللي حبيتها وانت متزوج كيف راح تتصرف

-الحب من اول نظرة موجود شو رايك فيه

بعد ما خلصنا شغلة الحب
وصل الاستاذ عوني وقلك مطلوب منك تطوير زراعة نت
شو راح تسوي

استاذ جمال نكتفي بهذا القدر لاني مسافر
وعلى وعد بلقاء مرة اخرى
باذن الله

Jamal_Abazid
05-04-2008, 02:22 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ..

يسعد صباحك أخي شيبو وصباح كل مين يحبك وأنا منهم ..

أسئلتك خفيفة سلسة على الروح طويلة على الكيبورد بالنسبة لي ..

أوك هات ما في جعبتك لنرى

1- ماذا تحب أخ جمال من حيث ( الطعام و الحياه )؟

يا صديقي أحب من الطعام كل ما أحل الله لي ولكن أحب أكثر عد لشوف :

أولا أشتاق الى صحن من شوربة العدس من أيدي أمي رحمة الله تعالى عليها ..
المقلوبة http://www.aklaat.com/maindishes/shamaqlb_dishes.htm (http://www.aklaat.com/maindishes/shamaqlb_dishes.htm)
المقالي والسمك .

و عند ما أصل لمرحلة الجوع المطلق تكفيني قطعة خبز مهربة من ثلاجة البيت وبعيدا عن أنظار زوجتي ( لانها سوف تفتح تحقيق لماذا لا تنتظر حتى أضع الطعام وخود اسئلة ) و قطعة من الجبنة والخيار والحمد لله .

وأحب الشنكليش .!!( ما الشنكليش أسئل عوني هو به خبيرا ) ,,

من الحياة يا صديقي سؤال يجب أن تحيطه بكل أطيافه ولكن بكل بساطة أحب الأجتماع مع أصدقائي كثيرا .

2- ما الذي تكرهه من حيث ( الطعام و الحياه )؟

الحمد لله رب العالمين لا أكره أي طعام او طبخة ولكن أكره عدم الترتيب والتسيق بالطعام ..

أكره بالحياة الخوف من عدم الرزق مع العمل بالأسباب وأكره المجاملات وعدم تقدير وقت الأنسان .

3- ماذا عن الحب في حياتك ؟

موجود على طول السكة يا باشا ..

4- ماذا عن شباب الأستاذ الفاضل جمال؟

يعجبني بأهل مصرالأحبة على قلبي وضع الألقاب لك أنسان يصادفوه وهي عادة بصراحة جميلة وتقرب الأنسان للأنسان وتؤلف القلوب .. أحب كلمة الأخ ..

بالنسبة للشباب يا صديقي لم يذهب ولا زلت قابع بين أحضانه ممكن ارد عليك بعد عشرين سنة أذا أحسست أنه رحل .. ولن أحس ..

بصراحة وبأختصار قضيت شبابي ولم أندم على شيء به لأنه مان مثالي من كل الجوانب .. تشرد ..ت .. حب .. عشق .. دراسة .. عمل ...سفر ... ذقن .. بدون ذقن ... معتكف بالمساجد .. على شواطىء البحر ... تسكع .. نوم ..

5- ماذا عن طموحاتك في الحياه ؟

طموحي يا صديقي بلا حدود على قولة الأستاذ الكبير أحمد منصور ..

اول شيء رضا الله دائما وأبدا ,,

ثانيا الأكتفاء المادي وهو حلم غير محقق لأن أبن أدم طماع لا يملي عينيه الا التراب ,,

ثالثا وهو المكمل لثانيا هو أدارة الأعمال من شيزلونك المسبح على رابية جميلة مبني عليها فيلا رائعة ...

لك تقديري وشكري لأسئلتك أخي الحبيب شيبو

وتقبل أحترامي / جمال أبازيد ....

Jamal_Abazid
05-04-2008, 02:25 PM
بالنسبة للأخ محمد عادل يقول المثل ( يا رايح كتر ملايح ) وأنت مسافر وهيك الأسئلة يا صديقي لو كنت قاعد ومتفرغ شو كان صار فينا ؟؟!

سوف أرد عليه بأقرب وقت أن شاء الله تعالى .

شيبو
05-04-2008, 07:01 PM
شكراً للأستاذ جمال علي ردوده الجميله

mohamed adel el-baz
05-04-2008, 10:33 PM

اخي وصديقي الاستاذ جمال
حابب اعتذر ليك
انه فيه اسئلة مكررة عندي
الصراحة انا ما شفت اسئلة شيبو لان الاسئلة اخدت مني وقت كبير

بس ممكن تضيف على ردك لشيبو
اذا حابب

تقبل تحياتي

Jamal_Abazid
07-04-2008, 01:44 PM
السلا م عليك ورحمته الله وبركاته

صباح الخير أخي الحبيب / محمد عادل الباز ..

مسا الخير استاذ / جمال
كيفك؟

يا رب لك الحمد يا هلا .

بصراحة انا من المعجبين بيك واحبك في الله

أحبك الله . وجعلك من عباده المحبوبين بين البشر والجن والملائكة ومما لا نعلم ..

وعشان هيك حابب نتمشى و نحكي شوية مع بعض

تفضل .

في الاول بما انه أنا وأنت من مواليد نفس الشهر فانك من مواليد اي سنة
(لم تذكر ذلك في اجابتك على مريم يوسف)

من مواليد السنة التي تخرجت بها من أكاديمية زهوكوفسكي رائدة الفضاء فالنتينا تريشكوفا كمهندسة فضاء .

عايز اعرف اكتر عنك ما هو مؤهلك الدراسي؟

لم أتخرج من كلية الهندسة الزراعية
سافرت الى المملكة العربية السعودية للحياة العملية . هيك بهل الزمان أفضل .

استاذ جمال سافرت للسعودية وتزوجت هناك ليه سافرت؟

البلد الوحيد الذي أستطعت أن أحصل على تأشيرة عمل فيه .

وهل تنوي العودة لسوريا مرة اخر ؟

الفكرة يا صديقي مطروحة على مائدة ( ممكن ) ولكن حاليا لا .

احكيلي بالتفصيل الممل عن قصة زاوجك وشو اللي صار

مازلنا ندور في نطاق الاسرة

في أحدى الأجازات شاهدتها بمدينة جدة و في اليوم الثاني قابلت اسرتها بعد السؤال عنها و بالمناسبة جدها أحد علماء الدين المشهورين على نطاق العالم وهذه الصفة تكفي والحمد لله .

اذا في مرة رجعت على البيت متا خر وكان البيت حاله لا يسر عدو ولا حبيب الصحون مومغسولة...وما في طبيخ...والمكوة ما انكوت والبيت مو مرتب كيف راح تتصرف؟؟؟؟؟؟

بصراحة غير قابلة للتفاوض يا صديقي ..
الحمد لله رب العالمين لا أشاهد هذه المناظر بالبيت وبالعكس أحيانا يتم نقاش حاد وصاخب وودي عن من سيأتي اليوم ضيوف لهذا الترتيب ... ويكون الجواب لا أحد ,,
وأنا بصراحة مطلقة يا صديقي ..
أشترطت مع زوجتي أذا حضرت الى البيت وسمعت صوت المكنسة أو أي عمل لا أتكلم أبدا معها فقط أدير وراء در وأطلع من البيت .
وحتى الساعة لم اخرج .

الله يخليلك ايها لامار
شو تتمنى تصير لما تكبر ؟

ويخليك ويا رب نفرح فيك وبأولادك ..
أتمنى أن تكون من الدعاة لله وتعلم الأطفال والنساء الدين وحفظ القرآن الكريم .. بجانب دراستها التي تحب هي ..

اسمحلي ان نكون اصدقاء

سمحنالك

صديقي

نعم

انت تعمل كثيرا ....
فما هو طموحك وشو اللي بتسويه مشان توصل للطموح اللي بدك اياه؟

متل ما حكيت للأخ المقاتل شيبو ..

خلصنا الشغل وراحين على اجازة شو راح تسوي فيها وايه هوايتك ؟

اذا ما سافرت ( أغلق الجوال . الموبايل ) ومن ثم أنام وأنام و أنام ,,, وبعدها أنام .. وهكذا ... بصراحة أنا من دعاة النوم ..

وأذا سافرت تكون زوجتي مع أهلي و أطلق سراحي الى أصدقائي .

هواياتي ..

كثيرة يا صديقي لكن الاحب .. المطالعة و السياسة بشكل خاص ( و أعشق النوم ) و متابعة كرة القدم كثيرا .. الدردشة عند خروجي الى العمل صباحا مع عامل التنظيفات بحارتنا .. لا تستغرب لأني أحترمهم وأحبهم .

خليني اقرب شوي اكتر منك

أي قرب يا صديقي قرب لكن بدون مزاحمة ..

اكتر شي بيضايق جمال ابا زيد ؟

المجاملات .. الظلم ... جمال مفلس .. مشاهدة شخص لا يصلي أبدا ..

من ردودك ومواضيعك باحس انك واقعي ومخضرم

شائعات مغرضة يا صديقي ..

-احكيلي بالتفصيل عن رحلة كفاحك في الحياة وشو اصعب شي مر عليك ؟

يا صديقي شو شايفني هتلر ( كفاحي ) ..

ببساطة مراحل متسلسلة بعضها معقد وبعضها سلس

بصراحة أقترنت حياتي بالدراسة مع العمل بالأسواق بكل الأعمال ( بائع بسطة ومن ثم بائع ذرة مسلوقة غير مسروقة و صبي نجار موبيليا و بائع خضار وفواكه متجول وبائع خضار أعلى درجة بمحل و ووووو ... والحمد لله ,,ولا تنسى الدراسة ..

أصعب شيء مر وفاة والدي ووالدتي وانا بالغربة ..

-شو اهم مبادئك في الحياة وهل من الممكن تتنازل عن احد المبادئ اذا فرضت عليك الظروف هيك ؟

عدم الظلم وعدم الترفع والتواضع مع المظلومين والبسطاء من الناس

وأما الكبار والمغرورين لا أحد يهينني دون أن يدفع الثمن ,,

التنازل صعب ولكن بأعتباري مواطن عربي قابل للتفاوض ...
الهوا كتير حلو

كلام أمبريالي

خلينا نقرب اكتر

ما ملاحظ أنك عم تقرب كتير :roll:.

الحب

خير اللهم أجعلو خيرا

-استاذ جمال كيف تراه وما هو تعريفه عندك ؟

الحب : منفعة ومجموعة مصالح متبادلة بين أثنين ممكن تنتهي الى الزواج وممكن كتير لا ويكون أحسن للطرفين .

-حبيت قبل كده وكام مرة واذا كنت حبيت كذا مرة ليه

يا عم محمد

يا عم محمد النت متوافر بين يدي زوجتي .. الله يستر عليك ..أستر ..

يا سيدي حبيت كتير وما بعرف العدد لأني غير شاطر بالحساب العاطفي لأني أعطي بلا حدود ..

وليه : قدر الله وما شاء فعل ..

-اذا فرضنا انك حبيت ومحصلش نصيب مع اللي حبيتها ورجعت ليك الفرصة تاني عشان تتزوج اللي حبيتها وانت متزوج كيف راح تتصرف؟

طبعا لا .. لأني والحمد لله سعيد بحياتي مع زوجتي وبيتي . وبصراحة ولا وحدة تريد أن تشاهد وجهي بعد ما تركتها
لماذا : أنت أعلم ..
ايو يا عم محمد عادل كتر من هل الأسئلة .

-الحب من اول نظرة موجود

وين وين موجود دلني يا صديقي لأن الدال على الخير كفاعله .

شو رايك فيه ؟

بصراحة موجود متل ما قال الشاعر

نظرة فأبتسامة فسلام فكلام فموعد فلقاء ..

بعد ما خلصنا شغلة الحب

ما حنا قاعدين يا باشا في أحلى من الكلام عن الحب .

وصل الاستاذ عوني

كليليليليليشششششششششش

وقلك مطلوب منك تطوير زراعة نت شو راح تسوي ؟

أولا أحب عوني في الله دون اي مجاملات أو اي مصلحة دنيوية وهو غير مقصر بشهادة الجميع فجزاه الله عنا كل خير .

ثانيا ..
_ تأمين مصادر التمويل بكل الطرق .

_ جذب شريحة من المهتمين بالزراعة بكل أطيافهم بالمراسلة و شخصيا للأشتراك بالكتابة أو بأعلاناتهم بالموقع مجانا لفترة زمنية لاتقل عن السنة .

_ أجتماع شهري لمشرفي الموقع على غرفة الدردشة ,

_ ملاحظة كتاب كبار بالمنتدى يكتبون وتشجيعهم و دون تجاهلهم ولا حظت عدد من الكتاب مروا دون التحرش بهم .

دفع مرتب شهري مادي الى مشرفي المواضيع الزراعية المتنوعة .

منع nona من أستعمال الآلوان بالكتابة لمدة شهر حفاظا على هدر المال العام .

استاذ جمال نكتفي بهذا القدر لاني مسافر
وعلى وعد بلقاء مرة اخرى
باذن الله

قاعدين يا عم محمد وين رايح لا تكون ناسي سؤال من هون أو هون قبل ما تسافر ,,

الله معك القلب داعيلك يا صديقي محمد عادل الباز وبصراحة شديدة أنا شاكر لك على أسلوبك اللطيف بالأسئلة وأحترمك وأحترمك قلمك .

لك تقديري وأحترامي / جمال أبازيد

aouniat
10-04-2008, 05:21 AM
السلام عليكم. بداية أنا متابع لكل شاردة و واردة في هذا الموضوع. كنت أتمنى أن أشارككم الفرحة في تعرية شخصية الأستاذ جمال و فضحه أمام الملىء، لكن لظروف طارئة إمتنعت لأنني قرأت عبارة خلال النقاشات مفادها:

وأحب الشنكليش .!!( ما الشنكليش أسئل عوني هو به خبيرا ) ,,

حسنا ما هو الشنكليش؟ إنه مازة لبنانية. مش فاهم؟ فإذن إقرأ الموضوع الذي كتبته على زراعة نت:
http://www.zira3a.net/articles/shanklish.html

الشباب كلهم معزومين لعندي على سفرة شنكليش بمناسبة المبادرة الجميلة (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=5510) التي قامت بها الأخت مريم يوسف.

ملاحظة: إذا لم يظهر مقال الشنكليش فالسبب ربما هو أنني حددت نشره بتاريخ اليوم - الخميس - قبل منتصف الليل بدقيقة، أي أنه لم يُنشر بعد. لكن لا ضير من التجربة.

و الآن نأتي للمهم

صديقي جمال ما رأيك بنزهة على كورنيش المنارة أو الروشة؟
شوف يا صاحبي مش عيب الواحد يشتغل بيّاع ذرة. تصور أن يكون هناك مجتمع خال من بياعين الذرة شو كان بصير فينا؟

إجاك موضوع إنشاء عربي بقولك: صِف لنا في سطرين بيّاع ذرة رأيته يتجول في حارتك.

أتتك رسالة غير متوقّعة من جهة مجهولة عبر الإيميل تسرد لك تفاصيل دقيقة جدا من حياتك يستحيل معرفتها و تقول لك بنبرة جديّة و صريحة: إذا لم تقتل فلان الفلاني في غضون 12 ساعة فسوف تخسر "أعز شيىء لديك". ماذا تفعل؟

إحترس يا صاحبي من حفرة الرمل أمامك. أنتبه لتلك الموجة.

فلنُعد عقارب الساعة إلى الوراء، تكلمت عن فترة الشباب. حدثنا فإذن عن جمال أبازيد الطفل.

حُكم عليك ظلما من قبل نظام جائر بالخيانة العظمة و غدا موعد الإعدام. بإمكانك أن توجّه رسالة لأي إنسان تختاره. المايك معك.

قيل: إذا سَلِمت من الأسد فلا تطمع في صيده. ما رأيك بهذه المقولة؟

أي الكتب قرأت و تركت فيك إنطباعا إيجابيا قويا؟

ما الأشياء أو الأسباب - برأيك - التي تجعل المرء يضحّي بأحبائه؟

في يوم من الأيام شغلت الحاسوب و فتحت متصفح الإنترنت و كتبت عنوان منتدى زراعة نت فظهرت لك صفحة بعنوان "منتدى شركة ن.م.ق. للزراعة" كيف سيكون شعورك؟

دعني أجيب على موبايلي - يبدو أن الإتصال خاص - ثم نُكمل نزهتنا.

لك تقديري وأحترامي / جمال أبازيد

دفاعا عن nona أعتقد أن توقيعك الملوّن و المتكرر بهذا الشكل هو الذي يتسبب في هدر المال العام!

Jamal_Abazid
10-04-2008, 02:48 PM
السلام عليكم.

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

بداية أنا متابع لكل شاردة و واردة

كتير مطمن لكن أنا .. حاولت التملص وقلت أنو الصديق عوني غض الطرف عنا .

في هذا الموضوع. كنت أتمنى أنأشارككم الفرحة في تعرية

أي عري عري لأني راقصة ستربتيز شايفني ..

شخصية الأستاذ جمال و فضحه أمام الملىء،

عن أبي هريرة (http://www.islamweb.net/ver2/library/showalam.php?ids=3)قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : { من ستر أخاه المسلم في الدنيا ستره الله في الدنيا والآخرة , ومن نفس عن أخيه كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة , والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه (http://www.islamweb.net/ver2/library/BooksCategory.php?flag=1&bk_no=10&ID=3672#)} .

لكن لظروف طارئة

الحمد لله أنها أجت الظروف

إمتنعت لأنني قرأت عبارة خلال النقاشات مفادها:
اقتباس:

وأحب الشنكليش .!!( ما الشنكليش أسئل عوني هو بهخبيرا ) ,,

حسنا ما هو الشنكليش؟

إنه مازة لبنانية.

قل قسم

من مبدء الدفاع عن العشيرة ظالمة أو مظلومة ( مازة لبنانية وسورية ) ..

مش فاهم؟

يعني بسوريا هي أحد الوجبات الخفيفة والمشهورة كذلك فهمت ؟

فإذن إقرأ الموضوع الذي كتبته على زراعة نت:
http://www.zira3a.net/articles/shanklish.html (http://www.zira3a.net/articles/shanklish.html)

الشبابكلهم معزومين لعندي على سفرة شنكليش بمناسبةالمبادرة الجميلة (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=5510) التي قامت بها الأخت مريم يوسف.

الله يكتر خيرك ... بالنسبة للشموع كيف بدنا نحطهم بالشنكليش .؟

ملاحظة: إذا لم يظهر مقال الشنكليش فالسبب ربما هو أنني حددت نشره بتاريخ اليوم - الخميس - قبل منتصف الليل بدقيقة، أي أنه لم يُنشر بعد. لكن لا ضير من التجربة.

و الآن نأتي للمهم

http://img266.imageshack.us/img266/458/iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifx1.jpg
http://img266.imageshack.us/img266/458/iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiifx1.jpg

صديقي جمال ما رأيك بنزهةعلى كورنيش المنارة أو الروشة؟

ليش هون بالتحديد .. مشان دفشة صغيرة كون بالبحر ..

شوف يا صاحبي

نعم كلي عيون صاغية

مش عيبالواحد يشتغل بيّاع ذرة. تصور أن يكون هناك مجتمع خال من بياعين الذرة شو كان بصيرفينا؟

نقع في ورطة كبيرة لأنه سوف نضطر أسفين لعزم ال ... على مطعم .. بأعتبار الكذبة عليها ناكل ذرة مسلوقة ونتمشى في أحلى من هيك جو رومانسي .. وتصدق وما تعرف المخفي ..

إجاك موضوع إنشاء عربي بقولك: صِف لنا في سطرين بيّاع ذرة رأيته يتجول في حارتك.

نوم الظهيرة جميل لدي و المتعة الأعظم بنغمات تطبق على فؤادك من بائع الذرة ذو الصوت الشجي ( ساخنة وملياننننننننننة ... بهدلوكي يا ذرررررررة .. )
بائع تستطيع أن ترى بوجهه اصالة أبن البلد المكافح .. بكل الأوقات مبتسم .. صديق الجميع .. نحبه ويحبنا ونحترمه ويحترمنا .. يجر عربته بخطى متثاقلة ماذا يجول بتفكيره .. الله أعلم , عندما نقف لنشتري يشاركنا بكل قطاعات العلم .. سياسة .. فلسفة .. أقتصاد ,, الرياضة .. وهو يشجع كل النوادي الرياضية حسب رغبتك ..

أتتك رسالة غير متوقّعة من جهة مجهولةعبر الإيميل تسرد لك تفاصيل دقيقة جدا من حياتك يستحيل معرفتها و تقول لك بنبرةجديّة و صريحة: إذا لم تقتل فلان الفلاني في غضون 12 ساعة فسوف تخسر "أعز شيىءلديك". ماذا تفعل؟

بالبداية ..آخذ عقلي جولة 360 درجة بكل الذين يعرفون قصة كفاحي ( محمد عادل قال كفاحي ) .. ومن ثم أعود لسيكارتي و فنجان القهوة ..
وبعدها حذف ..

إحترس يا صاحبي من حفرة الرمل أمامك. أنتبه لتلك الموجة.

عيوني عشرة عشرة منتبه من البداية وقبل ما امشي معك علقت حجاب أم صطيف لدر الأخطار ..

فلنُعد عقارب الساعة إلى الوراء، تكلمت عن فترة الشباب. حدثنا فإذن عن جمال أبازيد الطفل.

طفولة مشردة بكل معنى الكلمة .
مدرسة .. تكسير زجاج النوافذ .. التزحلق على الطين .. الهروب الى كل برية قريبة لصيد الضفادع وقتلها ..سرقة كلب جارنا و حرقه بالبنزين لأنه يلاحقننا دائما .. مدرسة ..

ملاحقة كل قطة كان لديها جزء من الشجاعة والمرور من أمامنا .. العمل .. مدرسة ,,

كانت اوضاعنا مثل كثير من أوضاع العائلات التي لديها أعضاء كثيرون .. النظر بحزن الى كل جديد لا نستطيع الوصول اليه ..الفرحة أحيانا تقتل بأرضها ..

ولكن الحمد لله على كل شيء ..

حُكم عليك ظلما من قبل نظامجائر بالخيانة العظمى و غدا موعد الإعدام. بإمكانك أن توجّه رسالة لأي إنسانتختاره. المايك معك.

بعد الدعاء لله عز وجل بأني مؤمن بقضاءه وقدره وأني سوف أكون بين يديه مظلوما ويرحمني ويغفر لي ..

أقول .

والدي ووالدتي

لقد حانت ساعة اللقاء وأني مشتاق ,

أخوتي .

جزاكم الله خيرا على كل شيء و أعرف أنكم لن تنسوني ولن تنسوا زوجتي و أبنتي .. لأن معدنكم صافي وطيب ..

زوجتي ..

جزاك الله كل الخير فلقد كنتي خير الزوجة الصالحة أنني راض عنك دنيا وآخرة ,, لا تنسيني من الدعاء .

أبنتي ..
................................... ....

شعب زراعة نت ..

رحمة الله أوسع من رحمتكم بي والحمد لله خلصت من التحقيقات المتكررة ..

قيل: إذاسَلِمت من الأسد فلا تطمع في صيده. ما رأيك بهذهالمقولة؟

أخ عوني ,, يا أخ عوني ,, شو قصدك بالمثل ...؟؟

لا تعليق .. ألف كلمة جبان ولا كلمة الله يرحمو لجمال كان منيح ,,

أي الكتب قرأت و تركت فيك إنطباعا إيجابيا قويا؟

للروايات عشق خاص..
فالقدرة المذهلة على تصوير
أدق التفاصيل يشعرنا وكأننا نعيش الأحداث حقيقة
ورغم شعورنا بالمتعة بعد الانتهاء من قراءتها
الا انها متعة يشوبها حزن على فراقها.. لذلك
يأخذنا لها الحنين بين حين وآخر

الشيخ والبحر لهمنجواي.. من أجمل الروايات التي قد يقرأها أحدنا يوما تعيش مع صراع هذا الشيخ ساعات كانت أمتع لحظات قضيتها مع كتاب..

مجدولين الفونس كار .ز صاغها للعربية الأديب المنفلوطي

وردة صنع الله ابراهيم

نعيشها لنرويها " لـ غابريل غارسيا ماركيز

أحدب نوتردام فيكتور هيغو

حذار من الشفقةستيفان تسفايج

تلك العتمة الباهرة الطاهر بن جلون

خريف الغضب محمد حسنين هيكل .
.

ماالأشياء أو الأسباب - برأيك - التي تجعل المرء يضحّي بأحبائه؟

الغربة
الحياة المادية
الحالة المادية
السجن
...
..

في يوم من الأيام شغلت الحاسوب و فتحت متصفح الإنترنت و كتبت عنوان منتدى زراعة نت فظهرت لك صفحة بعنوان "منتدى شركة ن.م.ق. للزراعة" كيف سيكون شعورك؟

بصراحة سوف تكون لي مفاجأة غير سارة ..
أظن أنني سوف أتوقف لفترة عن الكتابة به لحين معرفتي بالنوايا وهذه الفترة لن تكون قليلة ,
ن م ق ( نحن من قضينا على زراعة نت )
ما أعتقد يكون لي روح للمتابعة ,,,

دعني أجيب على موبايلي - يبدو أن الإتصال خاص - ثم نُكمل نزهتنا.

الحمد لله ..

اقتباس:

لك تقديري وأحترامي / جمالأبازيد

دفاعا عن nona أعتقد أن توقيعك الملوّن و المتكرر بهذا الشكل هو الذي يتسبب في هدر المال العام!

أي ما شاء الله عليك من يوم يومك من مناصري حقوق المرأة ...

الحمد لله على كل شيء دائما وأبدا
أنتهينا من الكرسي

تفضلوا أستلموه

لك كل المحبة صديقي عوني الطحش

شكرا للجميع على ما تحملوه بهذه الجلسة الطويلة ..

جمال أبازيد ..

شيبو
11-04-2008, 03:04 AM
نختار مين ؟
نختار مين؟

نختار citrus هي أفضل واحده تقعد علي كرسي الأعتراف

Citrus
11-04-2008, 01:49 PM
سلام عليكم
http://www1.istockphoto.com/file_thumbview_approve/236674/2/istockphoto_236674_agree_2.jpg
و الله معى...
تحياتى

شيبو
11-04-2008, 02:08 PM
1- الأسم
2- المؤهل
3- ماذا عن الحب في حياة سيترس؟
4- ما تحبه سيترس ( من حيث الطعام)
5- ما لاتحبه سيترس ( من حيث الطعام )
6- ماذا تعني لكي الكلمات الأتيه : ( الليل - النهار - الشمس - الضحي -البركان - الزلزال - الصداقه - الحب )
7- لو طلبنا منكي أن تطلقي علي كل من الأسماء التاليه أسماء ماذا تسميهم ( عوني الطحش - مصعب التفيعي - أليس - أمونه - نونا - مريم يوسف - شيبو )
8-لو كان معكي رصاصه في جيبك علي من تطلقيها ؟
9-أمنيه لم تتحقق؟
10- أمنيه حققت؟
11- أمنيه تريدي تحقيقها ؟
متخافيش هرجعلك تاني و بأسئله أقوي إن شاء الله

Citrus
11-04-2008, 03:53 PM
سلام عليكم
ماشاء الله شيبو ايه الحماس ده كله ...ربنا يستر من الكرسى ده!!:uneasy:
1- الأسم
خليها سيترس طالما مطلبتش الحقيقى... وان كنت لا استطيع قوله لاسباب لا تخفى على احد:boxed:

2- المؤهل
ماجستير فى العلوم الزراعية .
3- ماذا عن الحب في حياة سيترس؟
الحب تضحية وعطاء متبادل بين طرفين بلا حدود ((الإيثار))
4- ما تحبه سيترس ( من حيث الطعام)
ورق العنب اقدره كثيرا:laziz:
5- ما لاتحبه سيترس ( من حيث الطعام )
الارانب... لا احب اكلها ابدا.... ولكن احبها وهى حية تلعب
6- ماذا تعني لكي الكلمات الأتيه :
- الليل: الراحة و الاسترخاء
- النهار: الحركة
- الشمس: الوضوح
- الضحي: بداية العمل
-البركان: ظاهرة طبيعية ....لاخراج غضب مكتوم
- الزلزال: يا ساتر يارب ...هزة من الاعماق
- الصداقه: أسمى وأرقى العلاقات في الوجود
- الحب: الفرحة
7- لو طلبنا منكي أن تطلقي علي كل من الأسماء التاليه أسماء ماذا تسميهم :
- عوني الطحش: عقلية منظمة محدده الاهداف احترمه كثير ..هو رائد فى فضاء منتدانا زراعه نت.
- مصعب النفيعي: اخى مصعب احب قراءة موضوعاته المتنوعه وخاصة الغرائب التى تبهرنى... المتجدد
- أليس: هى القادمة من بلاد العجائب لتبهرنا بمشاركتها وتجاوبها فى الموضوعات واحبها كتير ...هى الرقيقة المبهرة
- أمونه: مثقفة وعلى درجه من العلم تستحق التقدير ...وهى صاحبة الموضوعات الجميلة جدا...
- نونا: مرحة ولذيذة جدا واحسها اختى الصغيرة واتمنى لها التوفيق وان تحافظ على مرحها واسلوبها فى الحياه...هى الطفلة الشقية المحبوبة
- مريم يوسف: الصعيدية صاحبة الخلق والادب والاخت الطيبة والوفية فى نظرى..هى المهذبه
- شيبو: المشاكس المسرحى..فاعتقد انك تشاكس كل من حولك وده يدل على نشاط مرغوب فيه كفنان فى هوايتك المسرح ...
8-لو كان معكي رصاصه في جيبك علي من تطلقيها ؟ على الظلم فى هذه الدنيا.
9- أمنيه لم تتحقق؟ الحمد لله رب العالمين على كل حال.
10- أمنيه حققت؟ الماجستير
11- أمنيه تريدي تحقيقها ؟ اتمنى من الله ان يكتبلى الحج او العمرة من كل قلبى.

متخافيش هرجعلك تاني و بأسئله أقوي إن شاء الله
ليه كده مكفاية متزعلنيش منك:angry: ...استر يارب

mesry
11-04-2008, 09:24 PM
السلام عليكم
تحياتى للدكتورة CITRUS

1 - ما هو سر اهتمامك بعلم الفلك ؟
2 - ماذا تمثل لك كلية الزراعة ؟
3 - هل لك اخوة او اخوات و ما هو ترتيبك بينهم ؟
4 - ماذا تفضلين ... الشاى ام القهوة ؟
5 - ماذا تقترحين لحل المشاكل التالية ....
زحام المواصلات
تدهور مستوى التعليم الابتدائى
تلوث الهواء و سحابة الدخان

Citrus
11-04-2008, 10:28 PM
سلام عليكم
اهلا بك م / mesry

شكرا لك و لتحيتك الكريمة جزاك الله خيرا....
1 - ما هو سر اهتمامك بعلم الفلك ؟

ممم ...حب للفلك او الفضاء هواية لى لإستكشاف المحيط الذى نعيش فيه وكمان معرفة كل ما يوجد خارج الأرض من أجرام سماوية كالكواكب و الأقمار إلخ
2 - ماذا تمثل لك كلية الزراعة ؟
كلية الزراعه عالم كبير يشمل فى طياتة مختلف العلوم التى نسمع عنها سواء علوم طبيعية او اجتماعية او علوم حياه ...هو عالم جميل استفيد منه و احاول ان افيد غيرى قدر المستطاع.
3 - هل لك اخوة او اخوات و ما هو ترتيبك بينهم ؟
نعم اخين وانا الوسطى بينهم
4 - ماذا تفضلين ... الشاى ام القهوة ؟
الشاى الاخضر بالنعناع...رغم انى لم اكن استسيغه فى البداية:uneasy:.
5 - ماذا تقترحين لحل المشاكل التالية ....
سؤال صعب جدا
زحام المواصلات
مشكلة صعبة خاصة فى حالة تزايد السيارات واعتقد ان سيارة واحده فى كل اسرة لاستعمال جميع الافراد كافى ...يمكن استخدام وسائل مواصلات غير تقليدية مثل التليفريك او وسائل نقل نهرية سريعه وبالنسبة للمدن البحرية استعمال لانشات للنقل او ما يشابهها بين الشواطئ (حلول خيالية).
تدهور مستوى التعليم الابتدائى
فى البداية اوضح انه ليس تخصصى ولا عملى ولا املك الخبرة اللازمة لاجابة هذا السؤال!!
ولكن ممكن اقترح بعض الافكار ليس الا....الطفل فى الابتدائى كلوحة نخط فيها بالقلم لذا ممكن نبدا ببناء افكار الاطفال اخلاقيا او تربويا نلغى معانى الغش والنقل وتزوير وغيرها ثم نبدا بتعليمهم مهارات تحببهم فى تلقى المعلومة فى مقابل مكافات معنوية واهم شئ نشجع فيهم الابتكار مثل ما يحدث فى الخارج من وجود حصة الابتكارات العلمية المبنية على اسس او قوانيين طبيعية وعلمية معروفة...واصحاب العلم ادرى وادل
تلوث الهواء و سحابة الدخان
السحابة مصدرها مختلف حرق مخلفات محصول الارز وحطب القطن و حرق المخلفات الزراعية و مقالب القمامة والمخلفات وعوادم السيارات والمصانع ...الحل هنا: مخلفات الارز وغيرها تحتاجها شركات تصنيع الورق لعمل الورق فلا داعى لحرقها والمخلفات الزراعية والقمامة بدات بعض الشركات فى تجميعها لعمل سماد مخلفات المنازل و المزارع بالنسبة للعوادم عمل اجهزة فلاترعوادم السيارات او تركيب مكثف (http://www.al-jazirah.com.sa/magazine/14102003/ax18.htm)عوادم ...فقط نحتاج بذل جهد اكثر والضمير..
لا املك الخبرة الكافية لاجابة اخر 3 اسئلة لك ولكن ادينا بنفكر بدل ما اكتب (بدون تعليق!!)
اسئلة صعبة اوى حقيقى :mmm:

mohamed adel el-baz
12-04-2008, 04:07 AM

عمرك اطول من عمري شيبو
سبقتني في الاختيار

لكل منا اوراقه الخاصة............

فاسمحي لنا بان نقلب في هذه الاوراق......

دكتورة ستيرس......

-انتي من مصر......

من اي محافظة ( مكان ولادتك) وعايشة فين

-كلية الزراعة عالم كبير ويشمل في طياته........

فهل كانت الرغبة الاولى لك في اوراق التنسيق
واذا لم تكن فاي الكليات او المجالات تفضلي
وما هي سنة التخرج ومن اي قسم تخرجت

بسم الله ماشاء الله
الله يزديك..... ماجستير ودكتوراه في السكة باذن الله
ليه مع انه اغلب االشابات يكتفون بالبكالوريس باعتبار انهم سوف يتزوجون ويجلسون في البيت

من الواضح انك تمتلكين عزيمة واصرار لا حدود لهم

ايه طموحك وايه خطتك عشان تحقيقه
وماذا تعني كلمة الفشل في قاموس ستيرس وهل مرت به
وكيف تصرفت
وايه اصعب شئ مر عليكي
وهل ممكن تتنازلي عن احد مبادئك في الحياة واللي هي ايه

مشاراكاتك تعدت الثلاث الا ف مشاركة وموضوعاتك متنوعة
فكم ساعة تقضيها على الانترنت

ماجستير ودكتوراه وزراعة نت
يوم ستيرس شكله ايه وازاي بتقضيه
وايه هواياتك واجازتك بتعملي فيها ايه

بعد الحاح شديد وطلبات كثيرة طلب منك ان تكتبي موضوع مختصر عن الحياة وفلسفتها من وجهة نظرك
فماذا تكتبين

ومازلنا نقلب في اوراق الحياة
هل تفضلين العزلة ....... ام الحياة الاجتماعية

الفرح والحزن كلماتان متناقضتان
امتى ستيرس بتفرح وامتى بتحزن

واحيانا يصاحب الحزن البكاء
امتى بتبكي

في يوم من الايام رن جرس الباب وكان الضيف عريس راح يتقدم ليكي......
(الله يرزقك بالزوج الصالح والذرية الصالحة)
ايه مواصفات العريس اللي انتي عايزاها

واذا ما اتوفرت كل المواصفات وقوبل العريس بالترحاب من الاهل والمواقفة
ستيرس ها تعمل ايه

الحمدالله الفرح تم والامور كانت تمام والحياة حلوة وجميلة معاك

زوجك يعمل بشركة مرموقة ووظيفة محترمة وذات مسؤلية عالية وله سكرتيرات على درجة عالية من الجمال
فما هو شعورك وكيف تتصرفين

فجاة تعرض زوجك لضائقة مالية ومطلوب منك مصاريف البيت ......والمعيشة

ومصاريف الدكتوراه هتعملي ايه

مسؤليات البيت كتيرة وكبيرة طبيخ...... غسيل.......تنظيف وانتي بتحضري الدكتوراة التي تحتاج الي العمل الكثير

ازاي ها توفقي بين هذه المسؤليات ام ستعتمدين على مساعدة لكي (شغالة)

فاصل ................................... ..
ونواصل

ايه الالوان المفضلة عند ستيرس

دعانا استاذاننا الفاضل جمال ابا زيد لمطعم...... بمناسبة عيد ميلاده
ولم يحضر الطباخ ولا احد من معاونيه وطلب منك الاستاذ جمال بالقيام بهذه المهمة

فاي الاصناف تطبخين(هل انتي طباخة ماهرةواذا لم تكوني ازاي هتتصرفي)

بعد ما اكلنا وشربنا الحمدالله انتهز الاستاذ عوني الفرصة وعقد اجتماع للمشرفين بعد الموافقة على اقتراح الاستاذ جمال

وطلب منك وضع خطة لتطوير زراعة نت
فما هي مقتراحاتك باعتبارك نائب المدير

زراعة نت ماذا تمثل لكي

لاقدر الله حدث لكي ظروف ومنعتك من الاستمرار والمتابعة في منصبك كنائب مدير

مين ممكن ترشيحه يشغل هذا المنصب (بعد ان طلب مشورتك الاستاذ عوني)

في يوم من الايام وصلك على الايميل رسالة من منتدى اخر يطلب منك ان تتخذي منصب نائب المدير
مقابل اجر مادي مغري نظرا لكفائتك المشهود بيها

فهل تقبلين وزراعة نت هيكون موقفها ايه

اعتقد انه الاوراق كده خلصت

مريم يوسف
15-04-2008, 03:25 PM
اهلا اهلا ... مين دى اللى كرسى الاعتراف ؟؟
استاذتنا وصاحبة المقام الرفيع citrus
انا شايفه هجوم حاد ومكثف من المحققين السابقين على كرسى الاعتراف . علشان كده هاحاول اكون خفيفه شويه . بس لازم نسأل
اولا حابه اخفف من وطأة السابق بتقديم واجب الضيافه اللى نسيوه اخوانا السابقين . وعلشان تستريحى شويه من الاسئله

http://img412.imageshack.us/img412/4340/40e8e4732823b0ac98bfe24fg5.jpg

ها اكلنا واستريحنا شويه . ايه رأيك فى كام سؤال على الماشى

ذكرتى فى اجابتك على اخونا شيبو انه الزلزال هزه من الاعماق . هل مرت بحياة سيترس اى نوع من الزلازل هزتها من الاعماق . وما هى ( ان امكن)؟؟

وذكرتى ايضا انه الحب تضحيه . لاى مدى يمكن ان تضحى ؟؟ ومتى تقول سيترس هذا الخط لا يمكن تجاوزه ؟؟؟

وذكرتى انك اخت بين اخين .. هل تاثرت بعدم وجود اخت بنت فى اسرتك ؟؟ واذا كان فبأى شكل كان ذلك التاثر ؟؟

ايه الحاجه اللى تضايق سيترس لدرجه انها ماتقدرش تسيطر على نفسها لو حصلت ؟؟

بمناسبة موضوع الخوف ... ايه اكتر شئ بتخاف منه سيترس ؟؟؟

نيجى لعالم الانترنت الرحب :
سؤال كده بينى وبينك :whisper: سيترس مشتركه فى كام موقع ومنتدى ( طبعا الغير زراعى لانه زراعه نت فاقت الكل ) ؟؟؟

طرح منذ فتره موضوع اثار الجدل فى المنتدى ( لو كنت مكانى هل تبيع ) حول امكانية بيع زراعه نت اذا حكمت الظروف ( ويارب ما تحكم)
سيترس كنائب للمدير العام فى منتدانا بجد بجد شعورك ممكن يبقى ايه لو ده حصل ؟؟

مش عارفه .. اعتقد كده كفايه علشان ماتكرهينيش
سعدت بمحاورتك وارجو ان يكون حديث من القلب متبادل
فى امان الله

Citrus
15-04-2008, 05:47 PM
سلام عليكم
اهلا بكم جميعا وبكل اسئلتكم الجميلة فعلا و القوية :showoff:
و لكنها تحتاج منى ساعات للاجابة عليها:no:
فده مخلنى اؤجل الموضوع شوى حتى املك الوقت لذلك...لانشغالى الايام دى و طبيعه العمل!!
اعتذر لتاخرى لـ م / محمد و م / مريم
ان شاء الله اجاوب على الاسئلة كلها قبل يوم الجمعه الاجازة
و ربنا يسهل والاقى اجابات على الاسئلة السهل ممتنع دى كلها
وانتظر البقية ايضا
وشكرا حبيبتى مريم على ورق العنب لان نفسى فيه فعلا هههههههههههه
تحياتى

Citrus
16-04-2008, 01:00 PM
السلام عليكم

اهلا بك م / محمد...واهلا باسئلتك وان كانت تحتاج عشرات الساعات للاجابة:showoff:

دكتورة ستيرس......

-انتي من مصر......
نعم انا مصرية حتى النخاع....

من اي محافظة ( مكان ولادتك) وعايشة فين
ولدت وعشت بالاسكندرية عروس البحر الابيض المتوسط ولكن حاليا بالقاهرة

-كلية الزراعة عالم كبير ويشمل في طياته........

فهل كانت الرغبة الاولى لك في اوراق التنسيق...نعم كانت الرغبة الاولى.

واذا لم تكن فاي الكليات او المجالات تفضلي....
الفنون الجميلة وخاصة قسم الديكور او التصميم الداخلى.

وما هي سنة التخرج ومن اي قسم تخرجت
من حوالى 8 سنوات ...الفاكهه

بسم الله ماشاء الله
الله يزديك..... ماجستير ودكتوراه في السكة باذن الله
ليه مع انه اغلب االشابات يكتفون بالبكالوريس باعتبار انهم سوف يتزوجون ويجلسون في البيت
هههههههههه ده حسد ولا قر يا ترىّ!!:hello:
:mmm:الحقيقة طبيعه العمل فرضت تكملة الدراسة وده حال جميع المعيدين بالكليات مش فزلكة يعنى.. والموضوع صعب او مش سهل اوى على الراجل فما بالك على الاناث منتهى الاجهاد.... الله يكون فى عون كل الدارسين جميعا.. وأسال و ادعو الله بالتوفيق والعون فى دراستى ....

من الواضح انك تمتلكين عزيمة واصرار لا حدود لهم
عرفت منين!!! ..:donnoz:

ايه طموحك وايه خطتك عشان تحقيقه...؟
حتى الان لا املك اى خطط لطموحى والله المستعان..

وماذا تعني كلمة الفشل في قاموس ستيرس وهل مرت به...
اكيد الكلمة موجودة فى كل القواميس فى كل العالم ومريت بها طبعا..
وتعنى التوقف والبدء من جديد..

وكيف تصرفت
استنجدت بالله و دعوته ..

وايه اصعب شئ مر عليكي
ههههههههه اسئلتك دى:shoot:

وهل ممكن تتنازلي عن احد مبادئك في الحياة واللي هي ايه
المبادئ نابعه من داخل خلق الانسان و اسلوب حياته وأصلها الدين ... فلا يمكن تهميش دور المبادئ والتنازل عنها واحده وراء الاخرى

مشاراكاتك تعدت الثلاث الا ف مشاركة وموضوعاتك متنوعة
فكم ساعة تقضيها على الانترنت
هههههههه اقل القليل واسال عونى عن ذلك فكثير ما اغيب عن المنتدى .....اما موضوعاتى مش كثير ولكن مشاركاتكم والاعضاء جميعا بارك الله فيهم هى ما يميزها ويعطيها قيمتها الفعلية

يوم ستيرس شكله ايه وازاي بتقضيه
يوم عمل مرهق جدا بالصباح يتخللها محاضرات ونوم كثير عند العودة:boxed:

وايه هواياتك واجازتك بتعملي فيها ايه
قراءة قصص الرعب و الانترنت كهوايه...الاجازة للراحه والنوم فقط

بعد الحاح شديد وطلبات كثيرة طلب منك ان تكتبي موضوع مختصر عن الحياة وفلسفتها من وجهة نظرك
فماذا تكتبين
ومن اكون حتى اكتب عن الحياه وفلسفتها و ما ادرانى ...
ولكن اقول كى تهنأ بالحياه تقرب الى الله بكل طريقة وفى كل عمل تقوم به.

ومازلنا نقلب في اوراق الحياة
معقولة مكنتش فهما انها اوراق كتير كده:ohgod:

هل تفضلين العزلة ....... ام الحياة الاجتماعية
الاثنان على حسب الحالة او mood

الفرح والحزن كلماتان متناقضتان
امتى ستيرس بتفرح وامتى بتحزن

قال الله تعالى: {وأنه هو أضحك وأبكى} ونحن في وقتنا الحالى وفى حياتنا اليومية لايمر يوم إلا وتمتزج فيه الأفراح والأحزان

امتى بتبكي
عند الخوف

في يوم من الايام رن جرس الباب وكان الضيف عريس راح يتقدم ليكي......
(الله يرزقك بالزوج الصالح والذرية الصالحة).....ايه مواصفات العريس اللي انتي عايزاها
قال تعالى: { إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ}
الزوج الصالح و من يتقى الله في وفى نفسه والحريص على ايمانه ودينه.

واذا ما اتوفرت كل المواصفات وقوبل العريس بالترحاب من الاهل والمواقفة
ستيرس ها تعمل ايه
ههههههههه سؤال غريب:donnoz: ... حوافق !!..

الحمدالله الفرح تم والامور كانت تمام والحياة حلوة وجميلة معاك
زوجك يعمل بشركة مرموقة ووظيفة محترمة وذات مسؤلية عالية وله سكرتيرات على درجة عالية من الجمال فما هو شعورك وكيف تتصرفين؟؟
اكيد الثقة المتبادلة هى الاساس فهو من شروط الزوج الصالح ...
ثم ان الاخريات كانوا امامه ولم يخترهم ......

فجاة تعرض زوجك لضائقة مالية ومطلوب منك مصاريف البيت والمعيشة ومصاريف الدكتوراه هتعملي ايه؟
تقصد قبول المشاركة فى المصاريف عادى معظم السيدات حاليا تشارك فى مصروف البيت فهو مش عيب و لا استغلال بل اتفاق بين الاثنين من البداية

مسؤليات البيت كتيرة وكبيرة طبيخ...... غسيل.......تنظيف وانتي بتحضري الدكتوراة التي تحتاج الي العمل الكثير....ازاي ها توفقي بين هذه المسؤليات ام ستعتمدين على مساعدة لكي (شغالة)
اما اتحط فى الموقف ده حقولك وقتها...و نظرية الشغالة مش حل

فاصل ................................... .. الحمد لله:zagree:

ونواصل.... هو لسة فى اسئلة:zobject:...استر يارب

ايه الالوان المفضلة عند ستيرس
درجات الازرق جميعها

دعانا استاذاننا الفاضل جمال ابا زيد لمطعم...... بمناسبة عيد ميلاده
ولم يحضر الطباخ ولا احد من معاونيه وطلب منك الاستاذ جمال بالقيام بهذه المهمة..فاي الاصناف تطبخين(هل انتي طباخة ماهرة واذا لم تكوني ازاي هتتصرفي)
عيد ميلاد يبقى اكيد تورته وحلويات...واعتقد ان ممكن الموضوع ده يساعدنى كتير http://f.zira3a.net/showthread.php?t=2824
المهارة فى الطبخ عملية نسبية تختلف من شخص لاخر فى التذوق..والله المستعان

بعد ما اكلنا وشربنا الحمدالله انتهز الاستاذ عوني الفرصة وعقد اجتماع للمشرفين بعد الموافقة على اقتراح الاستاذ جمال
وطلب منك وضع خطة لتطوير زراعة نت ........فما هي مقتراحاتك باعتبارك نائب المدير
مممم احب التميز لمنتدانا وتفوقه وساقدم ما يعمل على ذلك لو استطعت ...و اعتقد انى وجعت راس الاستاذ /عونى من كم اقتراحاتى
وافضل هو يرد على سؤالك ده..

زراعة نت ماذا تمثل لكي
عالم جميل جدا... زراعه نت تعلمت منه وتعرفت على اشقاء كثيرون وهو بيت تانى http://www.ebnmasr.net/forum/images/smiles/new/coffee.gif

لاقدر الله حدث لكي ظروف ومنعتك من الاستمرار والمتابعة في منصبك كنائب مدير
مين ممكن ترشيحه يشغل هذا المنصب (بعد ان طلب مشورتك الاستاذ عوني)
لا قدر الله...احب ان اترك له الاختيار فانا اثق براية كثيرا و ايضا لدينا هنا من يستحقوا هذا المنصب افضل منى كثير...

في يوم من الايام وصلك على الايميل رسالة من منتدى اخر يطلب منك ان تتخذي منصب نائب المدير
مقابل اجر مادي مغري نظرا لكفائتك المشهود بيها
فهل تقبلين وزراعة نت هيكون موقفها ايه
ممم....اولا جزاك الله خيرا
الحقيقة تم عرض هذا الموضوع فعلا سابقا على من منتدى شقيق لمنتدانا ومشهور ... لكنى احب هذا المكان جدا (زراعة نت) وما اعطية من وقتى او علمي ليس لهدف مادى ولكن من باب ان العلم إذا لم ينتفع به يكون ضاراً لأن العلم سلاح، إما لك أو عليك .....
وقول النبي صلى الله عليه وسلم إذا مات الميت انقطع عمله إلا من ثلاث وذكر منها علم ينتفع به،ابلغ قول على ذلك.
و موقف المنتدى.. زراعه نت منتدى جميل بى او من غيرى ....

اعتقد انه الاوراق كده خلصت
احمدك يارب:worthy:
وشكرا لك م /محمد على اسئلتك واعتذر عن تاخرى لضيق الوقت ... بس كفاية لحد كده :shutup:

Citrus
16-04-2008, 01:44 PM
اهلا اهلا ... مين دى اللى كرسى الاعتراف ؟؟
استاذتنا وصاحبة المقام الرفيع citrus

ايه رأيك فى كام سؤال على الماشى
اهلا بكى وباسئلتك على الماشى بس حاسبى الا تتعبى من المشى:showoff:...

ذكرتى فى اجابتك على اخونا شيبو انه الزلزال هزه من الاعماق . هل مرت بحياة سيترس اى نوع من الزلازل هزتها من الاعماق . وما هى ( ان امكن)؟
الامر لا يخلو ولكن الحمد لله على كل حال...

وذكرتى ايضا انه الحب تضحيه . لاى مدى يمكن ان تضحى ؟؟
لو اللى انتى بتضحى من اجله يستاهل هذه التضحية...

ومتى تقول سيترس هذا الخط لا يمكن تجاوزه ؟؟؟
لو التضحية كانت من طرف و اتجاة واحد وعلى طول الوقت..هنا يجب وقفة :boxing:

وذكرتى انك اخت بين اخين .. هل تاثرت بعدم وجود اخت بنت فى اسرتك ؟؟ واذا كان فبأى شكل كان ذلك التاثر ؟؟
ممم ابدا مكنش فى تاثر... لان لى صديقة هى الاخت لى الله يكرمها ويحقق لها امنياتها..

ايه الحاجه اللى تضايق سيترس لدرجه انها ماتقدرش تسيطر على نفسها لو حصلت ؟؟ الظلم

بمناسبة موضوع الخوف ... ايه اكتر شئ بتخاف منه سيترس ؟؟؟
ربنا و ساعه الحساب...الله يثبتنا ان شاء الله وقتها جميعا0000
والاشياء المادية التى اخاف منها الحشرات (الصرصار)!!:yuk:

نيجى لعالم الانترنت الرحب :
سؤال كده بينى وبينك :whisper: سيترس مشتركه فى كام موقع ومنتدى ( طبعا الغير زراعى لانه زراعه نت فاقت الكل ) ؟؟؟
هههههههه مش كتير اعتقد 2 او 3 وغير منتظمة فيهم ابدا

طرح منذ فتره موضوع اثار الجدل فى المنتدى ( لو كنت مكانى هل تبيع ) حول امكانية بيع زراعه نت اذا حكمت الظروف ( ويارب ما تحكم)
سيترس كنائب للمدير العام فى منتدانا بجد بجد شعورك ممكن يبقى ايه لو ده حصل ؟؟
كتبت راى هناك فى الموضوع http://f.zira3a.net/showthread.php?t=5350
واعتقد انه المنتدى مميز بكل ما هو فيه حاليا على حاله يعنى... لكن ما يكون فى مصلحه ا/عونى لن اعترض علية وكما قلت...it depends

مش عارفه .. اعتقد كده كفايه علشان ماتكرهينيش
سعدت بمحاورتك وارجو ان يكون حديث من القلب متبادل

فى امان الله
اهلا ومرحبا بك دائما وشكرا لاسئلتك وانت اخت لى عزيزة عليا جدا ربنا يكرمك ...جزاك الله خيرا:zwelcome:

شيبو
16-04-2008, 09:18 PM
باقي يوم علي سيترس
اللي عايز يسأل يسأل
عشان سيترس هتقوم من علي الكرسي يوم الخميس بالليل
و هنقعد حد تاني

Citrus
17-04-2008, 11:31 AM
شيبو
باقي يوم علي سيترس

اللي عايز يسأل يسأل

عشان سيترس هتقوم من علي الكرسي يوم الخميس بالليل

و هنقعد حد تاني

سلام عليكم

شكرا شيبو على الكرسى ده.. بس انا عاوزة اهديه لحد تانى
الصراحه كان مريح جدا لدرجة انى نفسى ادية لاى حد بسرررررررررعه.........
و ارجو ان اكون ضيفه خفيفة على الموضوع.. لانى سعدت به جدا
ومازلت فى انتظار باقى الاسئلة ومستعدة لتحمل الكرسى مع قهوة ...والله معى:grin:
تحياتى

شيبو
17-04-2008, 08:39 PM
أنتي ضيفه نورتي الكرسي و الله يا سيترس
و بجد نورتي قسم خربشات كله
و ياريت كنت تبقي قاعده علي الكرسي علي طول بس أنتي عارفه الأعضاء ممكن يقولوا أنتي قاعده عشان أنا الواسطه بتاعتك
بس عشان أعرف الناس أني معنديش وسائط
ممكن الناس هي اللي تختار مين اللي يقعد عشان يبقي في ديموقراطيه في الموضوع و بردوا أنا هنفذ اللي أنا عايزه زي ما ال........بتعمل
و اللي هيقعد هنشربه شاي علي حسابه

aouniat
19-04-2008, 12:31 AM
السلام عليكم. كان يفترض أن أشارك في الموضوع لكن لضيق الوقت قمت بتأجيل ذلك لكن الحمد لله أن الأخت سيترس لم تغادر بعد (معليش أخي شيبو الواسطة هي أساس عمل المنتدى :grin:) ...

بداية أختي سيترس لن أثقل عليك بأسئلتي:
1- قصة التدين في حياتك كيف بدأت و ما وضعها حاليا؟
2- ما هي برأيك نقاط القوة و نقاط الضعف في شخصيتك؟ و كيف تنمّين القوية منها و كيف تتعاملين مع الضعيفة؟
3- ما الذي تحبيه في مصر و ما الذي لا يعجبك فيها؟

فقط! أسئلتي خفيفة جدا .. لكن ربما سيشجعك هذا على التفصيل في الكتابة أو الرد بحرية أكبر.
في أمان الله

شيبو
19-04-2008, 06:30 PM
بعد أسئله الأستاذ عوني و بعد ما سيترس هتجاوب
هنقعد مصعب النفيعي علي الكرسي و هيشرب شاي عشان يستريح و هو قاعد علي الكرسي

Citrus
19-04-2008, 09:34 PM
[quote=aouni_tahech;39543]السلام عليكم. كان يفترض أن أشارك في الموضوع لكن لضيق الوقت قمت بتأجيل ذلك لكن الحمد لله أن الأخت سيترس لم تغادر بعد (معليش أخي شيبو الواسطة هي أساس عمل المنتدى :grin:) ...
وعليكم السلام اهلا اهلا
ده من حسن حظى انى لسا مغادرتش لحد دلوقتى:uneasy:...

بداية أختي سيترس لن أثقل عليك بأسئلتي:

1- قصة التدين في حياتك كيف بدأت و ما وضعها حاليا؟
التدين!! اولا هو حاجة انسانية وفطرة فطرنا الله عليها...
وانى انسانة معتدلة فى دينى واحمد الله على ذلك دائما ...فلا إفراط ولا تفريط وابسط شئ ان نعرف الهدف الذى خلقنا الله لاجلة وهو العباده لله وحده...قال سبحانه وتعالى :{وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون}(الذاريات:56)
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (أما والله إني لأخشاكم لله وأتقاكم له، لكني أصوم وأفطر، وأصلي وأرقد، وأتزوج النساء، فمن رغب عن سنتي فليس مني). صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم.

2- ما هي برأيك نقاط القوة و نقاط الضعف في شخصيتك؟ و كيف تنمّين القوية منها و كيف تتعاملين مع الضعيفة؟
الحقيقة سؤال صعب جدا على يمكن ده حاجة ممكن حد غيرى يقييمها افضل منى بكثير........
ولكن ممكن اقول من نقاط الايجابية وليس القوة ان بحب النظام ونقاط الضعف انى لا اتحمل التعقيدات ..واتعامل مع الضعيفة منها بحاول اعمل على تطويرها وتقويتها او اتاقلم مع الوضع نفسه..

3- ما الذي تحبيه في مصر و ما الذي لا يعجبك فيها؟
احب اهلها جدا وكرمهم وطيبه قلوبهم ... واحب فيها جمالها الطبيعى بالشواطئ والانهار و غيرها...
لا يعجبنى الاهمال ففهم معانى المحافظة على نظافة الشارع دائما والعمل على استمراية جمال الشارع

فقط! أسئلتي خفيفة جدا .. لكن ربما سيشجعك هذا على التفصيل في الكتابة أو الرد بحرية أكبر...في أمان الله
الحمدلله فعلا عدت بسلام ...شكرا لك ا / عونى وحضورك كالعادة قوى:showoff:

واخيرا جاءت اللحظة التى انتظرها
وهى
تسليم كرسى الاعتراف
للمهندس / مصعب النفيعى مع دعواتى له
بحظ سعيد
http://images.sodahead.com/images/polls/0/0/0/0/6/5/3/7/1/polls_good_bye_i_am_off_hacking_thi s_world1_5851_98964_poll_xlarge.jpe g
وتحياتى للجميع

شيبو
20-04-2008, 01:40 AM
مصعب النفيعي علي كرسي الأعتراف

مصعب النفيعي
20-04-2008, 07:01 PM
اشكركم على اختياركم لي وان شاء الله اكون عند حسن ضنكم وانا مستعد الان الى اسئلتكم ....................

Citrus
23-04-2008, 12:11 PM
سلام عليكم
اهلا بك م /مصعب النفيعى فى مكانك على كرسى الاعتراف واتمنى ان يكون مريح جدا....
كما ارجو ان تكون اسئلتى خفيفة و سهلة ولنبدا سريعا...
1- من هو مصعب النفيعى فى كلمتين؟
2- ما هو وطنك الذى ولدت به؟ ومن اى قسم بكلية الزراعة تخرجت؟
3- ما اول ما جذبك للمنتدى وكيف تعرفت عليه؟ وهل استفدت منه؟
4- ماذا تعنى الكلمات التالية لك...
( الظلم – الرحمة – الكذب – الحياه – غدا - زراعة نت)؟
5- كيف تخرج من موقف محرج جدا؟ وهل تعرضت فعلا لمثل هذا الموقف؟
6- ما السؤال الذى تتمنى ان يساله لك احد على كرسى الاعتراف؟ وما السؤال الذى تخشاة ؟
7- هل تتقبل النقد؟
ارجو ان لا اكون اثقلت عليك بالاسئلة ولكنها طبيعه كرسى الاعتراف وهى السبب ...
تحياتى

مصعب النفيعي
23-04-2008, 09:50 PM
سلام عليكم

اهلا بك م /مصعب النفيعى فى مكانك على كرسى الاعتراف واتمنى ان يكون مريح جدا....
كما ارجو ان تكون اسئلتى خفيفة و سهلة ولنبدا سريعا...
1- من هو مصعب النفيعى فى كلمتين؟
انسان متواضع
2- ما هو وطنك الذى ولدت به؟ ومن اى قسم بكلية الزراعة تخرجت؟
السعودية - محاصيل ومراعي
3- ما اول ما جذبك للمنتدى وكيف تعرفت عليه؟ وهل استفدت منه؟
بحثي عن احد المواضيع الزراعية والتي كنت بحاجة اليها فى وقته ومن ثم استفدت منه الكثير
( الظلم – الرحمة – الكذب – الحياه – غدا - زراعة نت)؟
القهر- الامان- النفاق- الواقع- المستقبل- مكتبة علمية
5- كيف تخرج من موقف محرج جدا؟ وهل تعرضت فعلا لمثل هذا الموقف؟
بالابتسامة والتجاهل- احيانا
6- ما السؤال الذى تتمنى ان يساله لك احد على كرسى الاعتراف؟ وما السؤال الذى تخشاة ؟
متى تصبح الدول العربية دولة واحدة متحدة ؟
كم رصيدك؟
7- هل تتقبل النقد؟
بكل سرور
ارجو ان لا اكون اثقلت عليك بالاسئلة ولكنها طبيعه كرسى الاعتراف وهى السبب ...
بالعكس اسئلة رائعة واتمنى ان تكون اجاباتي من القلب
تحياتى

شيبو
23-04-2008, 10:57 PM
1-اخترنا مصعب النفيعي قائد على سفينة زراعه نت ، وبعد الدوشه اللى حصلت فى حفل التتويج كان لابد من انه يقوم بتوزيع المهام على معشر السفينه الغلابه ، وكانت كالآتى ( قيادة الدفه ، مراقبة الساريه ، عامل التجديف اذا لزم الامر ، صياد ، وطباخ لاطعام الجياع ، وعامل النظافه وبالاخير حارسك الشخصى) ورينا شطارتك

2- متي تصبح الدول العربيه دوله واحده؟
3- كم رصيدك؟
4-ماذا تفعل في يومك؟
5- لو طلبنا منك أن تسمي كل من ( عوني - سيترس - نونا - مريم يوسف - هيما - شيبو )
6- لو معك رصاصه و طلبت منك أن تطلقها علي أحد أعضاء المنتدي ستطلقها علي من ؟ متقولش علي نفسك
7-ماذا تعني لك كلاً من الكلمات الأتيه:( الحب - التضحيه - الليل - النهار - الضحي )
ايه رأيك أسئله سهله يا مصعب صح؟
هجيلك تاني بأسئله سهله زي دي

مصعب النفيعي
25-04-2008, 04:45 AM
[quote=شيبو;40104]
1-اخترنا مصعب النفيعي قائد على سفينة زراعه نت ، وبعد الدوشه اللى حصلت فى حفل التتويج كان لابد من انه يقوم بتوزيع المهام على معشر السفينه الغلابه ، وكانت كالآتى ( قيادة الدفه منى الشريف، مراقبة الساريه د/ احمد، عامل التجديف اذا لزم الامر ندوة ، صياد جمال الدين، وطباخ لاطعام الجياع احمد نجار، وعامل النظافه كل واحد يخدم حاله وبالاخير حارسك الشخصى شيبو ) ورينا شطارتك

2- متي تصبح الدول العربيه دوله واحده؟
عندما يعود القدس الشريف ويطرد اليهود والمستعمرون والخونة
3- كم رصيدك؟
خليها على الله ياعم
4-ماذا تفعل في يومك؟
العمل
5- لو طلبنا منك أن تسمي كل من ( عوني اساس منتدى زراعة نت- سيترس النور المكمل لعوني - نونا فرحة المنتدى- مريم يوسف احد الاركان الهامة فى المنتدى - هيما حبيب الكل- شيبو شمعة المنتدى )
6- لو معك رصاصه و طلبت منك أن تطلقها علي أحد أعضاء المنتدي ستطلقها علي من ؟ متقولش علي نفسك
صراحة انا محافظ على الرصاص لليهود
7-ماذا تعني لك كلاً من الكلمات الأتيه:( الحب طعم الحياه - التضحيه شهامة- الليل هدوء- النهار الامل- الضحي يوم جديد)
ايه رأيك أسئله سهله يا مصعب صح؟هجيلك تاني بأسئله سهله زي دي
طيب ياشيبو مسيرك حتوقع ولا سهلة ولا حاجة
اشكرك حبيب البي

مريم يوسف
26-04-2008, 03:09 PM
اهلا بالاخ مصعب على كرسى الاعتراف . كيف حاله معك؟؟؟
مش هاطول عليك وندخل فى الموضوع على طول
* شيبو كريم كالعاده وقدملك فى بداية جلوسك على الكرسى كوباية شاى معتبره .. بالهنا والشفا طبعا :grin:
ولكن لنفرض انه الشاى كان فيه سكر زياده قوى عن اللى متعود عليه .. هايكون تصرفك ازاى ؟؟؟ ( طبعا السؤال ليه مغزى )
** مش هانتعمق فى السياسه .. ولكن انت كمواطن سعودى عادى شايف انه نظام الحكم الملكى ( فادك - ضرك ) باى شكل ؟؟؟
*** بلغة الملاعب ( التى لا افقه فيها شيئا ) .. معاك كارت اصفر واحد امتى هاتستخدمه ومع مين ؟؟؟ ( السؤال عام بمعنى ممكن شخص - صفه معينه - .... اى شئ )
كده كفايه .. وافتكر ما طولتش زى ما وعدت فى البدايه
فى امان الله

مصعب النفيعي
26-04-2008, 10:33 PM
اهلا بالاخ مصعب على كرسى الاعتراف . كيف حاله معك؟؟؟
مش هاطول عليك وندخل فى الموضوع على طول
* شيبو كريم كالعاده وقدملك فى بداية جلوسك على الكرسى كوباية شاى معتبره .. بالهنا والشفا طبعا :grin:
ولكن لنفرض انه الشاى كان فيه سكر زياده قوى عن اللى متعود عليه .. هايكون تصرفك ازاى ؟؟؟ اذ من شيبو اشرب عادي( طبعا السؤال ليه مغزى )
** مش هانتعمق فى السياسه .. ولكن انت كمواطن سعودى عادى شايف انه نظام الحكم الملكى ( فادك - ضرك ) باى شكل ؟؟؟ ربنا يحفظ لنا وللعرب وللمسلمين الملك الانسان عبد الله بن عبد العزيز ومافيه احسن من الحكم الملكي والدليل دول الخليج والاردن والمغرب كيف حالتها وتطورها ودخل مواطنيها مقارنة بالدول الجمهورية
*** بلغة الملاعب ( التى لا افقه فيها شيئا ) .. معاك كارت اصفر واحد امتى هاتستخدمه ومع مين ؟؟؟ ( السؤال عام بمعنى ممكن شخص - صفه معينه - .... اى شئ ) استخدمه مع اي شخص لايحترم الاخرين مهما كانو
كده كفايه .. وافتكر ما طولتش زى ما وعدت فى البدايه
فى امان الله
واشكرك اختي العزيزة مريم وبارك الله فيك

شيبو
28-04-2008, 01:44 PM
شكراً أخي العزيز مصعب علي أنك هتشرب الشاي عشان مني

mohamed adel el-baz
28-04-2008, 03:06 PM

نجدد لك التحية على مكبس الاعتراف

فا هلا بك

بعد ما شربت الشاي تحب نجيب غيره ولا تشرب حاجة تانية

شربنا الحمدالله تعال نحكي شوي مع بعض

استاذ مصعب عايزين نتعرف عليك اكتر
-تاريخ ميلادك
- ما هي طبيعة عملك
- ما هو نوع الفاكهة المفضل لك
- ليه دخلت كلية الزراعة

العمر مراحل عمرية متدرجة طفولة.... شباب ...... هرم
فماذا عن طفولة مصعب النفيعي احكيلي بالتفصيل

مرت السنين وصرنا شباب

فماذا تعلمت من تلك السنوات الماضية
وما اصعب شئ مر عليك فيها ومتى حسيت بالندم

انت انسان تتمتع بروح الدعابة والمرح الله يديمها عليك
فمتى تحزن ومتى تبكي

الحب .... طعم الحياة

فكم مرة تذوقته على مائدة الحياة

وكيف انتهى

مصعب
لك عدد من المواضيع المميزة.....

كيف احزن وانت ربي......
لا تفرط في من يشتريك .......

فما الذي دفعك لكتابة هذه المواضيع كلا على حدة
وهل كنت تمر بازمة عند كتابتهم

ما زلنا نقلب في كشكول مواضيعك
شوفو ا الفرق بين حريم امس......

فما هي مواصفات العروس التي تدور بخلدك

واذا كانت عروسك من حريم المستقبل ماذا تفعل

تم الفرح والحمدالله

طلبت منك زوجتك ان تعمل فما هو رايك

انتم تعتمدون كثيرا في دول الخليج على المساعدة (الشغالة) لماذا
وهل ستعتمد عليها
وما رايك بهذه الظاهرة

زراعة نت مكتبة علمية

فكيف تعمل على تطويرها

اعتقد انه كده كفاية
واعتقد ان الاسئلة سهلة

دمت بود
في امان الله

مصعب النفيعي
01-05-2008, 02:02 AM

نجدد لك التحية على مكبس الاعتراف

فا هلا بك

بعد ما شربت الشاي تحب نجيب غيره ولا تشرب حاجة تانية

شربنا الحمدالله تعال نحكي شوي مع بعض

استاذ مصعب عايزين نتعرف عليك اكتر
-تاريخ ميلادك
1975
- ما هي طبيعة عملك
مدير
- ما هو نوع الفاكهة المفضل لك
المانجو
- ليه دخلت كلية الزراعة
حب الطبيعه والبحث فيها

العمر مراحل عمرية متدرجة طفولة.... شباب ...... هرم
فماذا عن طفولة مصعب النفيعي احكيلي بالتفصيل
طفولة جميلة فيها براءة وعدم الشعور بالهموم ومتاعب الحياة واتمنى ان تعود لو ساعة

مرت السنين وصرنا شباب

فماذا تعلمت من تلك السنوات الماضية
الامل وحب الحياة
وما اصعب شئ مر عليك فيها ومتى حسيت بالندم
الفراق
والاحساس بالندم عند التعرف على صديق لايعرف معنى الصداقة

انت انسان تتمتع بروح الدعابة والمرح الله يديمها عليك
فمتى تحزن ومتى تبكي
احزن عند الخيانة
وابكي عند الفراق

الحب .... طعم الحياة

فكم مرة تذوقته على مائدة الحياة
طول الحياة

وكيف انتهى
مازال

مصعب
لك عدد من المواضيع المميزة.....

كيف احزن وانت ربي......
لا تفرط في من يشتريك .......

فما الذي دفعك لكتابة هذه المواضيع كلا على حدة
واقع يعشه كل انسان ويستفاد منها
وهل كنت تمر بازمة عند كتابتهم
ليس بالضرورة

ما زلنا نقلب في كشكول مواضيعك
شوفو ا الفرق بين حريم امس......

فما هي مواصفات العروس التي تدور بخلدك
الدين والخلق والجمال

واذا كانت عروسك من حريم المستقبل ماذا تفعل
الله المستعان

تم الفرح والحمدالله

طلبت منك زوجتك ان تعمل فما هو رايك
العمل عبادة والرجال قوامون على النساء
انتم تعتمدون كثيرا في دول الخليج على المساعدة (الشغالة) لماذا
من كماليات الحياة
وهل ستعتمد عليها
نعم
وما رايك بهذه الظاهر
لها ايجابيات وسلبيات واصبحت ضرورية

زراعة نت مكتبة علمية

فكيف تعمل على تطويرها
باختيار المواضيع المفيدة والردود الطيبة

اعتقد انه كده كفاية
واعتقد ان الاسئلة سهلة
شكرا لك اخي العزيز واسئلتك صعبة ومحرجة
ولك تقديرى واحترامي

دمت بود
في امان الله

شيبو
02-05-2008, 06:59 PM
اليوم سيقوم المهندس الجميل / مصعب النفيعي
و يحل مكانه علي كرسي الأعتراف
الضيف الجميل

و العضو المتميز

و المشرف الكبير
mohamad_ali
مشرف قسم عرض وطلب
نقدم للضيف كوب من الشاي بالنعناع عشان يكون مرتاح علي كرسي الأعتراف
يا رب تكون مرتاح علي الكرسي

شيبو
03-05-2008, 08:01 PM
أين المشرف محمد علي ؟
المشرف محمد علي فين كأنه هرب

شيبو
04-05-2008, 05:37 PM
أسئلتي سهله و بسيطه
1- الأسم بالكامل
2- تاريخ الميلاد
3- مكان الأقامه
4- سنة التحرج
5- كم مره حبيت في الجامعه
6- معك 3 كروت كرت حب و كرت كرهه و كرت لوم و عتاب لمن اعطي هذه الكروت ؟
7- معك 3 طلقات مطلوب منك أن تطلقها علي 3 أعضاء؟
8- لو معك نفس الثلاث طلقات و طلب منك أن تطلقها علي 3 صفات
9- هل المهندس محمد علي من الرجال ( البصباصين ) متزعلش من السؤال
10- شعورك ايه بعد الأسئله دي؟

Citrus
07-05-2008, 09:48 PM

سلام عليكم
اهلا بك م/محمد على على كرسى الاعتراف وتمنياتى بقضاء وقت طيب عليه...
كالعادة ارجو ان تكون اسئلتى خفيفة و سهلة ولنبدا سريعا...
1- من هو محمد على فى وجهة نظرك؟
2- من اى قسم بكلية الزراعة تخرجت؟
3- ما اول ما جذبك للمنتدى ؟ كيف تعرفت عليه؟ هل استفدت منه؟
( الظلم – الظلام - الرحمة – الكذب – الحياه – الايمان - غدا - زراعة نت)؟
5- كيف تخرج من موقف محرج جدا؟
7- ما اجمل موضوع قراته بالمنتدى واستفدت منه وتدعو الاعضاء لقرائته معك كل مرة ؟
اتمنى ان تكون الاسئلة سهلة ولا تسبب اى احراج..
تحياتى

شيبو
11-05-2008, 10:22 PM
نخلي المشرف محمد علي يقوم من علي الكرسي و يدفع تمن الشاي بتاعه و القهوه بتاعتي عشان هو مدخلش و جاوب علي الأسئله
و عايزين نخلي حد تاني يقعد علي الكرسي
انا مش هقرر و مش هقول مين معاكم يوم عشان تقرروا مين اللي هيقعد
انا رأيي المتواضع مريم يوسف

شيبو
12-05-2008, 09:38 PM
يا جماعه ردوا و صوتوا عشان نقدر نخلي حد يقعد علي الكرسي
شوفوا عايزين مين يقعد علي الكرسي

aouniat
13-05-2008, 05:15 PM
انا رأيي المتواضع مريم يوسفأنا من رأيك ..

Citrus
13-05-2008, 05:25 PM
سلام عليكم
وانا اتفق معكم نستقبل م / مريم على كرسى الاعتراف واهلا بها ...
تحياتى

مصعب النفيعي
16-05-2008, 08:50 PM
والله انا معاكم ياليت الاخت مريم يوسف وشاهيها على حسابي

مريم يوسف
17-05-2008, 12:33 AM
يا جماعة زراعه نت مالكم داخلين حاميين كده ليه ؟؟!!:inconveni
انا حاسه بنوع من المؤامره ....
وبعدين على ما اتذكر انه مريم يوسف قعدت قبل كده على الكرسى ... اعتقد انه حصل خطا مطبعى او انه هناك مريم يوسف اخرى انتم تقصدونها !

Citrus
17-05-2008, 01:03 PM
سلام عليكم
هههههههههههه مريم صحيح انتى قعدت على الكرسى ده قبل كده...
يعنى كنتى حتدبسى فيه تانى لالالا اعتقد مرة على الكرسى ده كفاية اوى بلاش يا شيبو مريم تهمنا..!!
ما رايك بـ mohamed badr (http://f.zira3a.net/member.php?u=8724), هيثم محمد علي (http://f.zira3a.net/member.php?u=5926) ، حمدي فاروق المرواني (http://f.zira3a.net/member.php?u=1814)، ندوة (http://f.zira3a.net/member.php?find=lastposter&f=7) كلهم اعضاء مشرفين جدد
يالا اختار صاحب الكرسى والله معه...
تحياتى

شيبو
19-05-2008, 08:21 PM
انا أختار هيثم محمد علي
ينور الكرسي و يشرب كوب من الشاي المصري

Citrus
20-05-2008, 09:14 PM
سلام عليكم
انا معاك يالا م/هيثم انت على الكرسى
تحياتى

هيثم محمد علي
20-05-2008, 09:37 PM
ايوه ( اسكندراني)
يا مراحب يا مراحب بضيوفنا
هات كراسي هنا يا بني للبهوات وشوف كل واحد فيهم يحب يشرب ايه بس اكرمهم اخر كرم علشان يخفوا في الاسئلة يدوب سؤلين كده علي الماشي علشان الجو حر اليومين دول والواحد مخنوق وكمان كفاية اسئلة الامتحانات علينا وكمان الاسعار ناررررررر وكل ده مخلي الجو نارررر
ههههههههههههههههههههههههههه

شيبو
21-05-2008, 12:44 AM
و الله بص يا هيثم باشا
مهما تعمل مش هنرحمك أحنا عايزين نطلع اللي أحنا فيه علي حد من الأخر و عشان نبقي علي نور كده
و هاتيجي فيك أنت

هيثم محمد علي
21-05-2008, 02:38 AM
يلا يا جماعة انا زهت من الجلوس علي الكرسي ده اصله متعب قوي انا جالس بقالي كتير سوف اعد من 1 الي 10 ولو لم يسأل احد سوف اقوم من علي الكرسي هذا
1- 2- 3.................................. ................................... ...........10
ايه مفيش حد عاوز يسأل انا زهقت انا شربت حاجات كتير والحساب تقل اوي يا تري من سوف يدفع الفاتورة في الاخر
ههههههههههههههههههههههههههههه

aouniat
21-05-2008, 03:08 AM
عزيزي أستاذ هيثم، إسمح لي أن ألقي بخفّتي عليك بطلب بسيط جدا حتى لا يمر جلوسك على الكرسي دون أن يقال أني لم أشارك.

أرجو من حضرتك أن تكتب لنا بطاقة شخصية تعرّف من خلال على هيثم محمد علي. لن أضيق عليك بأسئلة محددة بل أكتب ما تشاء و ما تراه مناسبا للتعريف عن نفسك.

ما رأيك بهذا الطلب؟

Citrus
21-05-2008, 03:26 AM

سلام عليكم
اهلا بك م/هيثم محمد على بيك على كرسى الاعتراف وتمنياتى بقضاء وقت طيب عليه...
1- من هو هيثم فى وجهة نظرك وبدون تحيز؟
2- من اى قسم بكلية الزراعة تخرجت ؟
5- كيف تخرج من موقف محرج جدا تعرضت له فجأة؟
8- من قدوتك فى الحياه؟
9- ماذا يعنى لك المشرفون والادارة والاعضاء؟
تحياتى

شيبو
21-05-2008, 08:11 PM
1- لو عينت رئيساً للجمهوريه ماذا سوغ تفعل ؟
2- لو عينت يا هيثن وزيراً للزراعه ما هو أول قرار تتخذه ؟
3- ماذا تعني لك كلاً من : ( الصداقه - الحب - الكراهيه - الشمس - الضحي - الليل - النهار )
4- معك ثلاثة رصاصات و طلبت منك أن تطلقهم علي 3 صفات ما هي هذه الصفات ؟
5- معك ثلاثه رصاصات و طلبت منك أن تطلقهم علي 3 أشخاص من هم هؤلاء الأشخاص؟
6-عينت قائداً علي سفينة زراعه نت و بعد حفلة التتويج و الظيطه و الظمبليطه كنت مكلف أن تعين : قائد مساعد - قائد سريه - طباخ - حارس خصوصي - صياد )
7- أطبق علي كل عضو من الأعضاء الأتيه أسم : ( citrus - عوني - مصعب النفيعي - نونا - مريم يوسف -شيبو )
8- ماذا يعني لك كلمة حب ؟
9- هل تؤمن به ؟
10- لو تؤمن به أحكي لنا عن أحدي غرامياتك
أسئله سهله و بسيطه و كنت هسألك أسئله تانيه بس مش عايز عشان الأحراج

sally
22-05-2008, 11:50 PM
بص يا هيثم انا هسالك كده شويه اسئله بس كلها سهله مش صعبه

يلا نبدا

1- من وجهه نظرك هل للحب نهايه ؟

2- ازاى تعاتب واحد صحبك من غير ما تخسره

3- ايه الحاجه اللى انت من زمان بتتمناها تتحقق ولسه لحد دلوقتى متحققتش

4- ايه المميزات والعيوب اللى فى شخصيتك من وجهه نظرك انت

5- ايه الحاجه اللى انت عملتها ولحد دلوقتى ندمان عليها

6- من وجهه نظرك هل ممكن ان يحب الانسان بصدق مرتين

7- لو قولتلك اوصف ( شيبو_ سالى _ الملاك _ مريم يوسف_ نونا_ سيترس_ هيما) فى كلمه واحده هتقول ايه

بس كده كفايه عليك الاسئله دى

هيثم محمد علي
25-05-2008, 08:24 PM
ايه يا جماعة الرحمة شوية ايه الاسئلة معقدة دي اسئلة الثانوية العامة اسهل من كدة
وايه كم الاسئلة ده كله الواحد عاوز 10 شهور علشان يجاوب ربنا معي ان شاء الله

هيثم محمد علي
25-05-2008, 08:53 PM

سلام عليكم
اهلا بك م/هيثم محمد على بيك على كرسى الاعتراف وتمنياتى بقضاء وقت طيب عليه...
1- من هو هيثم فى وجهة نظرك وبدون تحيز؟
ج/ هيثم هو عبد من عباد الله في الارض
2- من اى قسم بكلية الزراعة تخرجت ؟
ج2/ تخرجت من قسم الاشجار الخشبية وتكنولوجيا الاخشاب
ج3/ اول ماجذبني للمنتدي هو شموليته وتفوقه في جمع كل جديد دائما في المجالات الزراعية المختلفة وقد استفت منه استفادة كبيرة جدا في موضوعات كنت ابحث عن معلومات فيها
ج4/ الظلم: اقبح شئ في الحياة
الظلام : الهدوء
الرحمة: من عند الله
الكذب : قناع مزيف
الحياه: الامل
الايمان: رحمة من الله
غدا: امل جديد
زراعة نت: بيتي الثاني
5- كيف تخرج من موقف محرج جدا تعرضت له فجأة؟
ج5/ اخرج منه بشئ من المهارة في الحديث
ج6/ اهم شئ اود ان تقولوه لي قم من علي الكرسي
ج7/ جميع موضوعات المنتدي مفيدة ورائعة وكل سطر به معلومة واستفادة
8- من قدوتك فى الحياه؟
ج8/ قدوتي هو رسول الله :pbuh:
ج9/ المشرفون هم طاقم السفينة
الادارة هم قبطان السفينة
الاعضاء هم ركاب السفينة التي نعبر بهم الي بر الامان ( بكل معلومة جديدة تفيدهم)
حرام عليكي يا سيترس كل ده اسئلة سهلة مالصعب يبقي ايه
تحياتى

هيثم محمد علي
25-05-2008, 08:56 PM
عزيزي أستاذ هيثم، إسمح لي أن ألقي بخفّتي عليك بطلب بسيط جدا حتى لا يمر جلوسك على الكرسي دون أن يقال أني لم أشارك.

أرجو من حضرتك أن تكتب لنا بطاقة شخصية تعرّف من خلال على هيثم محمد علي. لن أضيق عليك بأسئلة محددة بل أكتب ما تشاء و ما تراه مناسبا للتعريف عن نفسك.

ما رأيك بهذا الطلب؟

اخي الفاضل عوني لقد جوبت علي سؤالك في اسئلة سيترس
بارك الله فيك

شيبو
28-05-2008, 01:12 AM
استاذ هيثم هو حضرتك مش هتجاوب علي أسئلتي ؟

شيبو
01-06-2008, 08:24 PM
يلا يا جماعه عايزين نقعد حد يكون جامد علي الكرسي عايزين حد يقعد و يجاوب علي الأسئله مش يقعد علي الكرسي و يشرب مشاريب علي حساب مشرف القسم و يمشي أنا و الله مش لاقي فلوس للمشاريب دي يا جماعه و أنا هشتكي للستاذ عوني بس هشوف الأستاذ عوني فين لازم نطلبه و نقعده علي الكرسي عشان أقوله علي الموضوع ده

معانا الأن علي كرسي الأعتراف مدير المنتدي

الأستاذ عوني الطحش

عشان نسأله و نستفسر منه علي أي حاجه احنا عايزينها و عشان أنا كمان أشتكيله من الأعضاء اللي قعدت و مدفعتش ثمن المشاريب اللي شربوها و انا أدبست في حقها

محمد الجيار
02-06-2008, 08:48 PM
ههههههه
وانا تاني المنفوخين

Citrus
02-06-2008, 11:15 PM
سلام عليكم
يا شيبو مش تتصل بيه الاول...خاصة انه قعد على الكرسى دة قبل كده واكيد عارف مزياه الجميلة
تحياتى

شيبو
03-06-2008, 05:16 AM
أكيد هتصل بيه و هقوله
بس انتوا ايه رأيكم ؟

aouniat
03-06-2008, 09:11 PM
السلام عليكم. أنا آسف على جعلك أخي شيبو تنتظري لكن ربما لو نبّهتني برسالة خاصة عن إقتراحك لرددت عليك فورا. في الواقع كما قالت الأخت سيترس، لقد جلست على الكرسي من قبل و لا أحبذ أن أجلس عليه ثانية حتى أفتح المجال لغيري بالجلوس. أتمنى أن تتفقوا على شخص معين و تتصلوا به حتى لا يكون الإنتظار نصيب الجميع.

معليش يا شيبو، إعتبرني شربت الشاي ..
في أمان الله

شيبو
04-06-2008, 04:44 AM
و لا يهمك
حضرتك تأمر
أنا من رأيي اللي يقعد و هشربه الشاي علي حسابي

مين ؟

مين؟

Sally
ايه رايك يا سالي عشان تعرفي أنا بعزك قد ايه

sally
05-06-2008, 09:21 AM
انا جيت اهو يا شيبو يالا يا جماعه اللى عايز يسالنى اى سؤال يسال انا معاكوا اهو

شيبو
05-06-2008, 07:10 PM
أهلاً بيكي يا سالي
نورتي الكرسي
عايزه تشربي ايه ؟

أشربك عصير ليمون ؟
عشان تهدي أعصابك و أنتي قاعده علي الكرسي
علي فكره أنتي أول حد أجيبله ليمون علي الكرسي
كل الناس كنت بجيبلهم شاي
بس بردوا أي خدمه يا سالي

نبدأ الأسئله بأسئله خفيفه كده ؟

1- من سالي ؟( بطاقه شخصيه لكي )
2- ماذا تعني لكي الأسكندريه ؟
3- معكي مسدس هتقتلي مين ؟( عايزينك تقتلي صفه )
4- معكي مسدس به ثلاثه طلقات تقتلي مين من أعضاء المسدس ؟ ( من غير إحراج ) و ياريت تقولي هتقتلي كل واحد ليه ؟
5-ماذا تعني لكي الكلمات الأتيه :
أ- الحب ( عشان أنا ملاحظ أن مواضيعك كلها أو أغلبيتها عن هذا الموضوع )
ب - الليل
جـ - النهار
د- الضحي
هـ - الشمس
و- القمر
6- لو عينتي رئيسه جمهورة منتدي زراعه نت هتعيني مين ( نائب رئيس - رئيس وزراء - وزير السياحه - وزير الزراعه - طباخ خاص لكي - بودي جارد خاص لكي - عامل نظفة القصر الجمهوري )
7- ما هو الحب ؟
8- لو تقدم لكي شاب لكي يتزوجك ما هي مواصفاتك في هذا الشاب ؟
9- هل تضحي بحبك لكي تحافظي علي حبك ؟ و لماذا ؟
10- أنا خنقتك بأسئلتي ؟
هرجعلك تاني

sally
06-06-2008, 12:49 AM
(بطاقه شخصيه لكي )
الاســـــــــــــــــــــــــــم .. ســـــــــــــــــــالى مصــــــــــطفى سعيــــــــــــد
الســـــــــــــــــــــــــــن.. 20 سنـــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــه
طالبه بالفرقه الثالثه
الســــــــــــــــــكــــــــن.. الاســـــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــكنــــــــــدريـــــــــــــ ـــــــــــــه
2- ماذا تعني لكي الأسكندريه ?? المكان اللى اتولدت فيه وعشت فيه وفيها كل ذكرياتى والناس اللى بحبهم
3- معكي مسدس هتقتلي مين ( عايزينك تقتلي صفه ) ????? الغــــــــــــــــــــــــــــــرو ر
5-ماذا تعني لكي الكلمات الأتيه :
الحــــــــــــــــــــــب .. التضحيــــــــــــــــــــــه والصـــــــــــــــدق
- الليـــــــــــــــل.. السهـــــــــــــــــــــــر _ التفكيـــــــــــــــــــر
النهــــــــــــــــــــــار .. الشغل _ الكليه _ المذاكره
الضحـــــــــــــــــــى .. الخيـــــــــــــــــــــــــــــــ ــال
- الشمـــــــــــــــــــس.. النهــــــــــــــــار
- القمـــــــــــــــــــــــــر .. الليـــــــــــــــــــــــــــل
6- لو عينتي رئيسه جمهورة منتدي زراعه نت هتعيني مين ( نائب رئيس - رئيس وزراء - وزير السياحه - وزير الزراعه - طباخ خاص لكي - بودي جارد خاص لكي - عامل نظفة القصر الجمهوري??????
نائب رئيس .. هيما
رئيس وزراء .. شيــــــــــــــــبو
وزير السياحه ..الملاك
وزير الزراعه ..استاذ عونى
بودي جارد خاص لكي .. alyelhaby ..
هو مش هخلى واحد عامل نظافه ولا واحد طباخ احنا كلنا هنتعاون مع بعض ونقسم الشغل بينا لان احنا كلنا اخوات و كل واحد هيساعد التانى
7- ما هو الحب ؟ الحب ده احلى حاجه فى الدنيا وكل انسان محتاج للحب واى حب لازم يكون مبنى على الصدق والتضحيه
8- لو تقدم لكي شاب لكي يتزوجك ما هي مواصفاتك في هذا الشاب ؟ طبعــــــــــــــــــا يكون متدين ويعرف ربنا ويكون امور ويحبنى بجد وميكنش بخيل ويكون ناجح فى الدراسه وفى الشغل لو بيشتغل ميكنش متحكم ولا مغرور
9- هل تضحي بحبك لكي تحافظ علي حبك ؟ و لماذا ؟ ا كيد طبعا هضحى بحبى بس لو كان لازم اضحى عشان احافظ عليه لكن لو ينفع انى احافظ على حبى بطريقه تانيه غير ان اضحى به اكيد مش هضحى طبعا وهحافظ عليه باى طريقه تانيه
بص يا شيبو انا فى سؤال مفهمتش قصدك فيه خااااااالص بصراحه عشان كده مجاوبتش عليه بس هجاوب عليه لما افهمه بقى
اسئلتك حلوه خااااااااااالص يا شيبـــــــــــــو ميرسى يا شيبو على الاسئله الجميله دى

الملاك
08-06-2008, 06:13 PM
سالى على كرسى الاعتراف مش ممكن

نورتى الكرسى يا ساســــــــــــــو

حسالك بقى كام سؤال كده ساهلين لغايه مفكر فى غيرهم يلا نبدا

1- حبيتى قبل كده ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2- ايه هى نقطه ضعفك ؟؟ عالجتيها ولا لسه ؟؟؟؟؟

3- امتى اتمنيتى تفقدى الذاكره ؟؟؟؟؟؟؟

4- لو حبيتى واحد اوى وبعدين اكتشفتى انه بيلعب بيكى هتعملى ايه ؟؟؟؟؟

ايه رايك كفايه كده دلوقتى صح بس هرجعلك تاااااااااااانى

sally
09-06-2008, 10:01 AM
كلامك عسل زيك يا الملاك ميرسى خاااااااالص على كلامك الجميــــــــــــــل

1- حبيتى قبل كده ولا لأ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حبيت مره قبل كده

2- ايه هى نقطه ضعفك ؟؟ عالجتيها ولا لسه ؟؟؟؟؟ بصى يا ملاك انا نقطه ضعفى الطيبه بس بصراحه مش عارفه اعالج الحكايه دى خاااااااالص

3- امتى اتمنيتى تفقدى الذاكره ؟؟؟؟؟؟؟ لما كان عندى امتحان ومكنتش مذاكره حاجه خاااااالص

4- لو حبيتى واحد اوى وبعدين اكتشفتى انه بيلعب بيكى هتعملى ايه ؟؟؟؟؟ هنهى علاقتى بيه وهنساه طبعا عشان هو ميستهلش انى افكر فيه وهفضل طول عمرى ندمانه على الايام اللى ضيعتها مع واحد ميستهلش

nona
10-06-2008, 12:09 AM
سالى ... أنا هفكر فى أسئلة صغنونة و سهلة خاااااالص و جاية تااااااااانى .. أوك بنوتة ..
أستنى مش تقومى ... خليكى قاعدة ( الكرسى لذيذ مووووت ) ... و أشربى الليمون ...
و أنا و أنا جاية هجبلك معايا شيكولاتة

sally
11-06-2008, 03:13 AM
وحشتينا خاااااااالص يا نونا

حمد الله على السلامه نورتى المنتدى يالا بقى عايزينك تنزلى فى المنتدى مواضيعك الحلوه تانى

عشان المنتدى يبقى جميل زى مواضيعك الجميله اللى انتى بتنزليها

الملاك
11-06-2008, 05:34 AM
انا جيت تانى اهو يا ساسو جاوبى دول كمان بقى

1- لو معاكى ورده تديها لمين من المنتدى ؟؟؟

2- مين هى سالى فى 3 كلمات ؟؟؟

3- ايه رايك فى بنات اليومين دول ؟؟ والعصر اللى احنا فيه ؟؟

شيبو
11-06-2008, 03:36 PM
ساسو ؟
ايه الأسم ده ؟
أنا أول مره أعرف أن سالي أسمها ساسو
المهم يا ست سالي
هل تؤمني بمبدأ الأرتباط ؟
هل الحب بالنسبه ليكي يعني ايه يعني زواج ؟
هل توافقي من يقول أن الحب مقبره للزواج ؟
أي من الأماكن تفضليها في الأسكندريه ؟
( علي فكره أنا بحب بحري أوي )

شيبو
11-06-2008, 03:37 PM
نورتينا يا نونا

sally
14-06-2008, 03:47 AM
1- لو معاكى ورده تديها لمين من المنتدى ؟؟؟بصى يا ملاك انا هديها ليكى انتى يا عسوله ولشيبو ولهيما ولنونا

2- مين هى سالى فى 3 كلمات ؟؟؟ 1- طيبـــــــــــــه

2- متســـــــرعه

3- صريحـــــــــه

3- ايه رايك فى بنات اليومين دول ؟؟

بصراحه حالهم مش عاجبنى ولبسهم تصرفاتهم مش بتعجبنى

لكن طبعا فى بنات كتييييييير ملتزمه اوووووووى وبيعجبونى خااااااالص

والعصر اللى احنا فيه ؟؟ مش بيعجبنى برضه خاااااالص يعنى كان الاول الولد بيخاف على البنت وبيعتبرها زى اخته لكن دلوقتى مفيش كده خاااااالص وكمان البنات زمان كانوا ملتزمين خااالص عن دلوقتى

sally
14-06-2008, 03:52 AM
هل تؤمني بمبدأ الأرتباط ؟ اكيد طبعا يا شيبو

هل الحب بالنسبه ليكي يعني ايه يعني زواج ؟الحب يعنى ارتباط بين اتنين نهايته الزواج
هل توافقي من يقول أن الحب مقبره للزواج ؟ انا مش مع المقوله دى خااااالص يا شيبو عشان الزواج بيزود الحب عشان بيقرب الاتنين من بعض اكتر

أي من الأماكن تفضليها في الأسكندريه ؟ انا بحب محطه الرمل خااالص وبموووووووت فيها عشان ده المكان اللى انا اتولدت فيه وعشت فيه

nona
14-06-2008, 11:02 PM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
كيفك ساسو ؟؟؟؟... حلو الاسم ده موووووووت ..
ميرسى على كلامك الرقيق و أنتم كمان وحشتونى مووووووت ...

طبعا يا بنوتى أنا و عدتك بشيكولاته صح ... أنا مش نسيت :roll:... أتفضلى الشيكولاتة

ممكن كمان تقبلى منى الوردة ديه :roll::roll: : http://img505.imageshack.us/img505/3193/roserougetranspra9.gif

:laziz:أكلتى الشيكولاتة ... يا رب تكون عجبتك

يلا باة أتفضلى الأسئلة ... أسئلة سهلة خاااااااالص و صعنونة خاااااااالص زى ما وعدتك:brows:

1- تاريخ ميلادك ؟؟؟ ...
2- كلية زراعة صح بنوتة؟؟ قسم أية ؟؟؟؟؟
3- الحب عند ساسو ... يعنى ؟؟

4- سؤال أتسألته أنا بس عجبنى مووووت .. أسأله أنا لساسو ...أوك
ساسو ممكن تغمضى عينك شويا صوغنانين .... قوليلى بأة شفتى أيه على الشاشة السوداء ...؟؟؟؟

5- قلتى قبل كده أنك حبيتى مرة .. هل مازالت تحبى حتى الأن ؟؟؟
6 - هل ممكن يتحول الحب إلى صداقة من و جهة نظرك ؟؟؟ - سؤال من موضوع ليكى -
7- هل سالى تمر بأصعب حب ؟؟؟
8- هتغيرى أية بحياتك لو عاد بك العمر إلى الوراء ؟؟؟ ... ملحوظة : غير أنك تذاكرى كويس علشان تدخلى الكلية اللى أنت بتحبيها ...
9- مين الشخص الذى لا تنساه سالى ؟؟؟؟ - سؤال من موضوع ليكى -
10- أحلى مرحلة فى حياتك هى ....؟؟؟؟؟؟
11 - سالى ..........تحب ......... و تكره ..... ,,, أكملى العبارة ساسو ,,,
12 - سالى أجتماعية أم لا ؟؟؟

13 - :mmm::mmm::mmm: لا لا لا لا كفايه كده ...
أنت تعبتى أسيبك ترتاحى :grin:
و على فكرة
أنا جاية تانى أوك بنوتى ..
المرة الجاية تحبى أجيبلك أيه ؟؟؟؟ ... أنت اللى هتختارى المرة دى ...:roll: ...:hello::hello:

هيما
15-06-2008, 02:06 AM
السلام عليكم
ازيك ياسالى عاملة اية
اتمنى تكونى بخير
واتمنى اكون ضيف خفيف عليكى
واتمنى ايضا ان الكرسى يكون مريح
واشكرك على شعورك الطيب والنبيل
واسمحيلى بشوية اسئلة صغنونة على راى نونا

- متى يظهر الجانب السىء فى سالى .. وكيف يكون .. ؟؟

- ماهى اكبر مخاوفك ( اكتر حاجه بتخافى منها او من قدومها ) .. ؟؟

- صفه تغنيكى عن كل الصفات عشان تحبى شخص جدا ..؟؟

- شايفه سالى بعد 10 سنين فين وازاى ..؟؟

- اكتر شخص فى حياتك تحبيه ( شخص واحد ) .. ؟؟

- بتحبى اكتر يكون عندك اصحاب كتيير ولا قله ولكن مقربين لقلبك ولحياتك ..؟؟

- رساله لشخص تفتقديه .. ؟؟

- بتحبى الاول ولا بتفكرى الاول ايهما المناسب ليكى .. ؟؟

- مع المساواه بين الرجل والمرأه ولأى حد تستحق المرأه المساواه او هل هى اصلا مظلومه .. ؟؟

- موقف علمك مبدأ .. لن تنسيه .. ؟؟

- امتى حسيتى انك ضعيفه او قليلة الحيله .. ؟؟ والعكس .. ؟؟

- تاريخ فى حياتك لن تنسية ابدا؟؟

- على شاطىء البحر من تتمنى ان يكون معك؟ ( شخص واحد)؟
وكفاية كدة عليكى

وهحاول ارجعلك تانى
تحياتى

leo85
15-06-2008, 02:12 AM
مرحبااااااااااااااااا
انا اول مره بجي هوووووووووون

حلو والله
بس اسئلتك يا هيما رهيبه هههههههههههههههههههه

في الصميييييييييييييييم

وانا لسه مافي عندي اسئله ..ز المشكله انا مابعرف اسئل حد هههههههههههههه

مشكله صح

ههههههههههههههههه

هيما
15-06-2008, 02:43 AM
منورة اختنا الفاضلة ليو
وجهزى حالك
لانى بدى انك تكونى الشخص الجديد فى ذلك المنصب
فما راى باقى الاعضاء
وما رايك انتى
تحياتى

شيبو
15-06-2008, 03:40 AM
اوك يا هيما
انا موافق بصفتي بقعد الناس علي الكرسي
من اليوم و حتي نهاية الأسبوع ليو علي كرسي الأعتراف

هيما
15-06-2008, 04:14 AM
استنى بس لما سالى ترد على باقى الاسئلة
تحياتى

leo85
15-06-2008, 10:26 AM
يلهووووووووووي

بس بلاش اسئله جامده
خليها خفايف
ههههههههههههههههههه

يسلمووووووووووووووووووو

شيبو
16-06-2008, 04:42 PM
سالي مش عايزه ترد و لا ايه ؟
حضري نفسك يا ليو

leo85
16-06-2008, 05:37 PM
هههههههههههههههههههههههههه

انا حاضره
بس تجي سالي بالاول

بس شوي شوي علياااا

م/ فوفو
16-06-2008, 08:09 PM

على فكرة دى اول مرة اشارك فى الموضوع دا ولسة حالا شايفاه

لو تسمحو لى اشارك واتمنى اكون ضيفة خفيفة عليكم

بما انه سالى لسة ماخلصتش ولسة قاعدة على كرسى الاعتراف

أحب أقدم لها الاستجواب دا

أولا ياسالى أنا بحبك جدا وعاجبنى اوى مشاركاتك الجميلة
شوفى ياستى بما انك بنوتة رقيقة وأمورة وجميلة عايزة أعرف حتتصرفى ازاى فى المواقف دى

1- اشتغلتى معيدة فى الكلية ولقيتى طالب عندك حاطط لك جواب غرامى فى كراسة العملى بتاعتة حتعملى اية (تتجاهلية واللا تتصرفى معاة ازاى)؟
2- وانتى لسة معيدة برضة رحتى الكلية ودخل رئيس القسم عشان يحضر السكشن معاكى وفجأة اكتشفتى انه الادوات اللى انتى محضراها ضاعت ومالهاش أى أثر لاحظى انه السكشن الاخير قبل الامتحان والطلبة مش فاضيين بقى عشان يجو يوم تانى ولاغيرة.
3- يوم فرحك وانتى فى الكوافير ومش معاكى موبايل ولا العريس طبعا والعريس اتاخر جدا وطلع انة نسى اسم الكوافير وقالو لك العريس لما تعب من اللف ع الكوافيرات راح استناكى فى قاعة الافراح.........حتروحى له قاعة الافراح واللا حتعملى اية
4- لو عينوكى وزير ..........أول مشروع قانون تحطية حيكون اية
أ- للزراعة
ب- للتعليم
ج- للمالية أول ميزانية تحطيها لاية

جاوبى بقى على دول عقبال ما افكر لك شوية لو لحقتك

هيما
16-06-2008, 11:17 PM
اولا بنرحب بيكى جدا يافوفو ضيفة جميلة فى كرسى الاعتراف
ثانيا
شوية اسئلة فى غاية الروعة لسالى
بس ممكن اسال
هوة انتى معيدة
تحياتى

م/ فوفو
17-06-2008, 09:42 AM
ربنا يخليك ياهيما وميرسى جدا لذوقك
لا أنا مش معيدة
:thanks:

ياجماعة حد يعرف فين سالى مطلوب القبض عليها
سالى هربت يارجالة !!!!!!!!

م/ فوفو
17-06-2008, 10:00 AM
على فكرة ياجماعة انا نفسى اسأل ناس كتر بس هم خلاص قامو من ع الكرسى أعمل اية؟

هيما
17-06-2008, 04:30 PM
ههههههههه
الحمد لله انا قمت من بدرى
مش عارف عندى احساس انك كنتى عايزة تتشفى فينا يافوفو
عموما خير خير
يلا مسير الدور ييجى عليكى وتجربى
تحياتى

sally
17-06-2008, 05:53 PM
معلش يا نونه _ هيما _ فوفو اتاخرت كتيييييير فى الرد بس غصب عنى بأ ه بس بجد سورى

ميرسى يا نونه على كلامك الجميل يا عسوله

وميرسى خااااااالص على الشيكولاته الحلوه دى وعلى الورده العسوله اللى زيك

1- تاريخ ميلادك ؟؟؟ ...
13/3/1988

3- الحب عند ساسو ... يعنى ؟
الحب .. علاقه بين اتنين مبنيه على الصدق والتضحيه وطبعا بتنتهى بالزواج

4- سؤال أتسألته أنا بس عجبنى مووووت .. أسأله أنا لساسو ...أوك
ساسو ممكن تغمضى عينك شويا صوغنانين .... قوليلى بأة شفتى أيه على الشاشة السوداء ...؟؟؟؟
شفت اخويا عمرو حبيبى

5- قلتى قبل كده أنك حبيتى مرة .. هل مازالت تحبى حتى الأن ؟؟؟
بصراحه دلوقتى لا
6 - هل ممكن يتحول الحب إلى صداقة من و جهة نظرك ؟؟؟ - سؤال من موضوع ليكى -
الحب مش بيتحول لصداقه الصداقه هى اللى بتتحول لحب
7- هل سالى تمر بأصعب حب ؟؟؟
لا
8- هتغيرى أية بحياتك لو عاد بك العمر إلى الوراء ؟؟؟ ... ملحوظة : غير أنك تذاكرى كويس علشان تدخلى الكلية اللى أنت بتحبيها ...
كنت هحاول اقنع بابا انه يوافق على زميلى اللى جاه واتقدملى ومكنتش هبقى ضعيفه اوووووووى

9- مين الشخص الذى لا تنساه سالى ؟؟؟؟ - سؤال من موضوع ليكى -
جدى الله يرحمه بجد بحبه اوووووووى
10- أحلى مرحلة فى حياتك هى ....؟؟؟؟؟؟
الطفوله
11 - سالى ..........تحب الصراحه و تكره الغرور ,, أكملى العبارة ساسو ,,,
12 - سالى أجتماعية أم لا ؟؟؟
اجتماعيه موووووووووووت

هيما
17-06-2008, 07:26 PM
ولا يهمك ياسالى
بس يلا خلصى قايمة الاسئلة دى على شان ليو مستعجلة على الكرسى
ههههههههههه
ماتعرفش الى فيها
تحياتى

leo85
17-06-2008, 08:51 PM
لالالالا ياسالي
انا مش مستعجله
على اقل من مهلك
اصلاااا لا تقومي

شكلو هيما ناويلي نيه سوووووووووودة

يلهههههوووووووووووووووووووووووووووو ووي

هيما
18-06-2008, 02:35 AM
لا سودة ولا حاجة
بيضا ان شاء الله
هههههههههه

شيبو
18-06-2008, 04:05 AM
يا جماعه ده كرسي الأعتراف مش كرسي العصير
و الله كرسي لذيذ و نفسي أقعد عليه تاني لأنه كرسي مريح جداً

leo85
18-06-2008, 09:19 PM
حاسه راح يصير فيني هيك

م/ فوفو
19-06-2008, 12:13 AM
لا طبعا ..................... معقولة ليو
مش ممكن
دا انتى أغلى من كدا بكتييييييييييييييييير

وبعدين انتى حتعيطى من دلوقتى اصبرى لما تقعدى ع الكرسى يمكن تلاقى حاجة أحسن من كدا

هههههههههههههههه

بهزر معاكى اوعى تزعلى

والله انتى غالية عليا اوى

sally
19-06-2008, 12:59 AM
- متى يظهر الجانب السىء فى سالى .. وكيف يكون .. ؟؟

لما بتكون سالى زعلانه من اى حد _ ممكن سالى تضايق اى حد منها من غير قصدها

- ماهى اكبر مخاوفك ( اكتر حاجه بتخافى منها او من قدومها ) .. ؟؟

انا بخاف يا هيما من حجات كتيييييييير يعنى بخاف مووووووووت من ربنا ومن موت اى حد غالى عليا وبحبه اووووووى

- صفه تغنيكى عن كل الصفات عشان تحبى شخص جدا ..؟؟

بص يا هيما الصفه اللى تغنينى عن كل الصفات عشان احب شخص ( الصــــــتراحه)
- شايفه سالى بعد 10 سنين فين وازاى ..؟؟
شايفه سالى فى بيتها مع ولادها انشاء الله وبتضحك معاهم وفرحانين مووووت

- اكتر شخص فى حياتك تحبيه ( شخص واحد ) .. ؟؟

اخويا حبيبى عمرو بجد بحبه اووووووى

- بتحبى اكتر يكون عندك اصحاب كتيير ولا قله ولكن مقربين لقلبك ولحياتك ..؟؟

لأ طبعا يكون ليا اصحاب قليلين بس قريبين منى اوووووووى

- رساله لشخص تفتقديه .. ؟؟
انا هقول الكلام ده لواحده صحبتى عسوله خاااااالص وانا بحبها اوووووى بس هى بقالها فتره مسافره ومش هنا وبجد وحشتنى مووووووت

الرساله باأ ( وحشتينى موووووووت يا نور )

- بتحبى الاول ولا بتفكرى الاول ايهما المناسب ليكى .. ؟؟

بصراحه انا بحب الاول مش بفكرالاول بس ده طبعا عيب فيا وانا بجد يا هيما نفسى انى اصلح العيب ده

- مع المساواه بين الرجل والمرأه ولأى حد تستحق المرأه المساواه او هل هى اصلا مظلومه .. ؟؟

ايوه يا هيما طبعا انا مع المساواه بين الاتنين بس انا بصراحه بحس ان المراه مش واخده حقها وبجد مظلومه خاااااااااالص

- موقف علمك مبدأ .. لن تنسيه .. ؟؟

بص هقولك على حاجه يا هيما انا لما زعلت منى صحبتى وخصمتها ومكلمتهاش فتره كده بعد كده رجعت نفسى كتييييييير ولقيت ان المفروض كنت مزعلتش منها ومخصمتهاش الفتره دى وبجد الموقف ده يا هيما علمنى مبدأ حلو خاااااااالص
مبدأ التسامح

- امتى حسيتى انك ضعيفه او قليلة الحيله .. ؟؟ والعكس .. ؟؟

بصراحه انا حسيت انى ضعيفه موووووووت لما معرفتش اقنع بابا بزميلى

وحسيت انى قويه خااااااالص لما اخدت موقف واقدرت انساه

- تاريخ فى حياتك لن تنسية ابدا؟؟
5/25
بجد يا هيما التاريخ ده انا عمرى ما نسيته خاااااالص

اليوم ده كان عندى امتحان وكنت سايبه حاجات كتييييير اوووووى ودخلت الامتحان ومعرفتش احل الا حاجات بسيطه اووووى من الامتحان ومن ساعتها وانا اتعلمت انى لازم اذاكر من الاول

- على شاطىء البحر من تتمنى ان يكون معك؟ ( شخص واحد)؟

اللى هحبه انشاء الله

sally
19-06-2008, 01:26 AM
1- اشتغلتى معيدة فى الكلية ولقيتى طالب عندك حاطط لك جواب غرامى فى كراسة العملى بتاعتة حتعملى اية (تتجاهلية واللا تتصرفى معاة ازاى)؟

بصى يا فوفو انا هتجاهل الموضوع بس هحاول احسسه ان اللى عمله ده غلط طبعا من غير ما اعرفه انى عرفت
2- وانتى لسة معيدة برضة رحتى الكلية ودخل رئيس القسم عشان يحضر السكشن معاكى وفجأة اكتشفتى انه الادوات اللى انتى محضراها ضاعت ومالهاش أى أثر لاحظى انه السكشن الاخير قبل الامتحان والطلبة مش فاضيين بقى عشان يجو يوم تانى ولاغيرة.

بصى هقولك على حاجه انا ممكن اشرح على السبوره واخليهم هما يتخيلوا بأ او ممكن انا استخدم ادوات تانيه عندى ممكن تحل محل الادوات اللى انا نسيتها
3- يوم فرحك وانتى فى الكوافير ومش معاكى موبايل ولا العريس طبعا والعريس اتاخر جدا وطلع انة نسى اسم الكوافير وقالو لك العريس لما تعب من اللف ع الكوافيرات راح استناكى فى قاعة الافراح.........حتروحى له قاعة الافراح واللا حتعملى اية

ايوه يا فوفو هروحله القاعه

4- لو عينوكى وزير ..........أول مشروع قانون تحطية حيكون اية
أ- للزراعة

بصى يا فوفو بجد انا نفسى خااااااااااالص ان كل واحد لما يتخرج من كليه الزراعه ياخد ارض ويشتغل هو فيها

ب- للتعليم

بجد يا فوفو انا نفسى تتلغى المدارس الخاصه دى خااااااالص عشان المدارس دى فيها عيوب كتيييييير

ج- للمالية

انا هزود المرتبات عشان فى ناس كتييييييير بيصعبوا عليا موووووت بياخدوا مرتب قليل خاااااااااالص والحجات كلها غاليه ومش بيعرفوا يشتروا حاجات كتييييييييير

ادينى جاوبت اهو على الاسئله اللى كانت ناقصه يالا بأ ياليو اعدى انتى يا عسوله

على الكرسى عشان تنوريه وعشان انا محضرالك اسأله حلوه وعسوله خاااااالص زيك

leo85
19-06-2008, 01:53 AM
ههههههههههههههههههههههههههههه

يلااا

بس لاتعملو يا حاجه
احسن ما نجلط
انتي وفوفو وهيمااا
هههههههههههههههههههه
بس شيبو شكلو طيب
هههههههههههههههههههههه

nona
19-06-2008, 03:26 AM
ليو .. على كرسى الأعتراف ... نرحب ب ليو ..
أهلاااااااااااااااااااااااااا .... أتفضلى http://img253.imageshack.us/img253/6058/chairoftruthsk3.jpg
الأول طبعااااااا بالنيابة عن الباشا شيبو .... نقدم لكى ... نسكافية .. علشان تستعدى للأسئلة السهلة موووووووووووووووووووووت ....
لا لا مش تخافى خاااااااااالص ده الكرسى ده عسووووول كتيييييييير .. مش فيه كده خاااالص http://www.bokra.net/images/news/200701061230420.jpg (http://www.bokra.net/images/news/200701061230420.jpg)

هههههههههههههههه ..

.. و أسيبك بأة تشربى ... ريلكس ليو ...
أنا جاية تانى علشان أتكلم معااااكى شوية ... أوك يلااااا بااااااااى

هيما
19-06-2008, 12:22 PM
شمكرا ياسالى على الاجابات الرائعة
لكن ممكن اعقب على حاجة صغنونة
كلمة انشاء الله
انشاء تعنى البناء والتشييد
وهذا خطا اغلبنا نقع فية وانا اول من كانوا يقعوا فية
لكن كلمة ان شاء الله تعنى بامر الله او باذنة
وتحياتى

هيما
19-06-2008, 12:24 PM
مين ليو عندنا
يامرحبا يامرحبا
اشرقت الانوار
وهلت النسائم
وانا شايف ترحيب جامد من نونا بليو
يلا حضرى حالك
بس بدى اسالك هلا
كيف احوال الكرسى
هل مريح ام انة ضيق ام واسع
عموما
سنرى ذلك قريبا جداااااا
انتظرينى
تحياتى

leo85
19-06-2008, 01:30 PM
هههههههههههههههههههههه
طيب يانونا هاتي
ولو عندك حبه حشيش هاتي كمان
شكلالكرسي متعب باين من الصوره
ههههههههههههههههههههه

وياسي هيماااا
الكرسي خشب وبيوجع
فياريت ماستناش كتير
ارحموووووووووووني

هههههههههههههههههههههههههه

sally
19-06-2008, 05:55 PM
ليو انا محضرالك اسئله حلوه خااااااااالص من زمااااااااااااان اوووووووى من ساعت ما عرفت ان

ليو العسوله

هتعد على الكرسى وتنوره

يالا بقى تعالى جاوبى على الاسئله دى لحد ما افكرلك فى اسئله تانيه

1- اسمـــــــــــك الحقيقى يا عسوله

2- تقولى ايه عن ( شيبو _ سالى _ هيما _ الملاك _ نونا _ فوفو)

3- بعد ما جاوبتى على الاسئله اللى فاتت ايه اللى بيدور فى تفكيرك دلوقتى

4- مين اقوى انتى ولا دمعتك

5- هل وجدتى فى حياتك من يفهمك

6- ايه معنى ( الخيانه والصدق ) من وجهه نظرك

7- ايه الموقف اللى زعلك موووووووت ولحد دلوقتى متأثره به خاااااالص

8- احكيلى بقى يا ليو على اى موقف مضحك حصلك

9- انتى مع ( الحب من اول نظره ) ولا لأ

10- بصى يا ليو لو قولتلك قولى مين احسن مشرف فى المنتدى واحسن مشرفه

واحسن عصو وعضوه من وجهه نظرك هتقولى ميـــــــــن ؟؟؟؟

خلاص بقى كفايه عليكى دول دلوقتى

هفكرلك فى اسئله تانيه وهرجعلك تانى يا عسوله بس انتى يالا بقى جاوبى

على دول الاول

leo85
19-06-2008, 08:03 PM
مرحباااااااااااااااااااا يا سالي انتي العسوله يا عسل

ونبدي باسم الله
1- اسمـــــــــــك الحقيقى يا عسوله
اسمي شوي غريب بالذات على المصريين
اسمي

رسل بضم الميم والسين
وهو جمع رسول..الرسل والانبياء

2- تقولى ايه عن ( شيبو _ سالى _ هيما _ الملاك _ نونا _ فوفو)

شيبو
مشرف محترم وشخصيه جميله

سالي
صاحبه روح جميله وبينا في مواضيعهاااا

هيماا
بحسه ابيض من الداخل بكل معنى الكلمه

الملاك
بكل بساطه .. ملاك

نونا
انسانه مرحه

فوفو
دي بحسها صاحبه قلب كبير كانه قلب الام

والله دي انطباعاتتي عنكم

3- بعد ما جاوبتى على الاسئله اللى فاتت ايه اللى بيدور فى تفكيرك دلوقتى
انكم راح تقولو دي بتجامل

4- مين اقوى انتى ولا دمعتك
دمعتي .. مع الاسف

5- هل وجدتى فى حياتك من يفهمك
احيانا

6- ايه معنى ( الخيانه والصدق ) من وجهه نظرك
ان الانسان المقابل مجرد يفكر بخيانتي حتى ولو لم يخن فهو يخونني
والصدق هو التعامل معي بشفافيه

7- ايه الموقف اللى زعلك موووووووت ولحد دلوقتى متأثره به خاااااالص
امممممممممممممممممممم
عندما وقعت امي الصيف اللي فات وانكسرت رجلها وعملت عمليه وانا قاعده لاحول ولا قوه

8-احكيلى بقى يا ليو على اى موقف مضحك حصلك
مره كنت بنزل درج وانا بالجامعه
رحت واقعه من فوق الدرج
بس الحمد لله جات سليمه بس كانت وقعه جامده اوي ومن احراجي ماحسيت بشي وقمت وصرت اضحك بس الناس فكرت انكسر فيا شي لان الوقعه كانت جداااا جامده
وكلما اتذكر اضحك

9- انتى مع ( الحب من اول نظره ) ولا لأ
اعجاب من اول نظره ممكن لكن حب لا

10- بصى يا ليو لو قولتلك قولى مين احسن مشرف فى المنتدى واحسن مشرفه
ههههههههههههههههههههه
سؤال محرج:uneasy:
الكل جيدين لولا كفائتهم ما اصبحو مشرفين
(لاتورطينا يا بنت:laziz:

واحسن عصو وعضوه من وجهه نظرك هتقولى ميـــــــــن ؟؟؟؟

بجد الكل :goodjob:

تمت اول مرحله بنجاااااااااااااااااح
ههههههههههههههههههههههههههههههههههه هههههههه
ههههههههههههههههههه

يسلمووووووووووووو
:goodjob:
:showoff:

شيبو
20-06-2008, 04:08 AM
طيب يا ست الكل
أدخلي بقي في تاني مرحله
مع شيـــــــبــــــــو
1- ممكن تعرفينا مين ليو ؟
2- معكي مسدس به ثلاث طلقات و طلبنا منكي أن تقتلي 3 صفات هتقتلي ايه ؟
3- معكي مسدس به 4 طلقات و طلب منك أن تقتلي 3 أعضاء من المنتدي أو مشرفين زي ما أنتي عايزه بس قولي مين اللي هتضربيه طلقتين ؟
4- ما معني الحب بالنسبه لكي؟
5- طلب منكي أن تضعي لكل من الأعضاء ( نونا - الملاك - سالي - م/ فوفو - أستاذ عوني - سيترس - هيما - شيبو ) أسم شهره
6- ما تمثل لكي هذه الكلامات ( الليل - الحب - الصدق - الشمس - القمر - الضحي - السماء - الدين - الدنيا - الأم - الأب - الأخوات - منتدي زراعه نت )
7- عيني رئيسه منتدي زراعه نت و بعد الأحتفال بالرئاسه طلب منكي أن تعيني ( نائب لكي - رئيس وزراء - وزير الزراعه - حارسك الخاص - الطباخ - عامل النظافه ) من من الأعضاء تختاريه ( أختاري عضو لكل وظيفه )
8-ما رأيك في كلاً من : استاذ عوني - سيترس - هيما - مصعب النفيعي - نونا - الملاك - شيبو
9- ممكن نعرف ايه اللي بيزعل ليو ؟
10 - ايه شعورك بعد الاسئله دي ؟

Citrus
20-06-2008, 11:24 AM
http://i13.tinypic.com/63l04eo.gif (http://i13.tinypic.com/63l04eo.gif)

سلام عليكم
اهلا بك م/ليوووو بيكى على كرسى الاعتراف وتمنياتى بقضاء وقت طيب عليه...
ارجو ان تكون اسئلتى خفيفة و سهلة ولنبدا سريعا...
1- من هى ليو فى وجهة نظرك وبدون تحيزو ببساطة؟
2- من اى قسم بكلية الزراعة تخرجت وهل حبيتى تخصصك فى الكلية؟
4- ماذا تعنى الكلمات التالية لكى...
5- كيف تخرجى من موقف محرج جدا تعرضت له فجأة؟
6- ما السؤال الذى تتمنى ان يساله لكى احد على كرسى الاعتراف؟ وما السؤال الذى تخشية ؟
7- ما اجمل موضوع قراتيه بالمنتدى واستفدت منه وتدعو كل الاعضاء لقرائته معك كل مرة ؟
8- من قدوتك فى الحياه؟ من قدوتك فى المنتدى الزراعى؟
10- لو كنتى وزيرة زراعه ما اول قرارتك بالنسبة للزراعيين؟
اتمنى ان تكون الاسئلة سهلة ولا تسبب اى احراج لكى..
تحياتى

http://i13.tinypic.com/63l04eo.gif (http://i13.tinypic.com/63l04eo.gif)

م/ فوفو
20-06-2008, 02:27 PM
تحياتى اليك ليو العزيزة
أولا عايزة أقولك الله يكون ف عونك ع المكان اللى انتى فية دا
بس طبعا انتى قدها وقدود

ليو لو بصيتى فى المراية تشوفى اية؟
لو قلت لك تحبى تغيرى اية فى ليو ؟
واية اللى تحبى انه مايتغيرش فيها؟

مين أقرب الناس لليو
هل هى ليو نفسها واللا حد تانى؟
لية اتخترتى اسم ليو

هل بيمثل لك حاجة معينة واللا مجرد اسم خطر ببالك وخلاص

ليو لو طلبو منك تروحى صحراء ومش حتاخدى معاكى غير حد واحد بس من أعضاء المنتدى تحبى يكون ميييييييين ؟ ولييييييية؟

ولو حتاخدى معاكى صفة واحدة من ليو تحبى تكون اييييييية؟

ولو حتاخدى معاكى حاجة واحدة بس من حاجات ليوووووو
تحبى تكون اية هى؟

ليو معلش هو يعنى اية مهندسة صناعية (بتتخرج من زراعة واللا كلية تانية)

انتى قلتى عننا كلنا كلام جمييييييييل أشكرك علية بس تحبى تقولى اية عن ليوووووو؟

وتحبى تقولى لها اية (نصيحة مثلا)؟

ماهو الجانب الأخر من ليوو اللى مش كتير يعرفوة

ماهى مواصفات شريك حياة ليو (أو فتى أحلامك زى مابيسموة)
ولقيتية واللا لسة؟

كفاية عليكى كدا دلوقت

لما افكر فى اسئلة تانية بقى ابقى اجيلك
يللا أسيبك تجاوبى

على فكرة الاجابة فى نفس الورقة
والورقة وش وظهر (يعنى ورقة بوشيييييييين)

والله الموفق

leo85
20-06-2008, 02:51 PM
مرسي يا شيبووووووووو

- ممكن تعرفينا مين ليو ؟
ليوم انسانه عاديه (شوبدي قول من مدح نفسه ذمها ههههههههههه)بس بشكل عام بتحب الناس كلها ودايما بنصدم باللي حواليا

2- معكي مسدس به ثلاث طلقات و طلبنا منكي أن تقتلي 3 صفات هتقتلي ايه ؟
الضعف , التردد و الخيانه

3- معكي مسدس به 4 طلقات و طلب منك أن تقتلي 3 أعضاء من المنتدي أو مشرفين
زي ما أنتي عايزه بس قولي مين اللي هتضربيه طلقتين ؟

ههههههههههههههههههههههه
محدش محبش اخد اعدام بحب اعيش

4- ما معني الحب بالنسبه لكي؟
رابط مقدس تترتب عليه حقوق وواجيات وينقل الانسان الى حاله من البهجه الدئمه بحيث انه يفرح لاقل شي ويحزن لاقل شي

5- طلب منكي أن تضعي لكل من الأعضاء
( نونا .. المليئه بالحياه

الملاك .. القلب الطيب

سالي .. الروح الجميله
م/ فوفو .. القلب الطيب
أستاذ عوني .. عقل جبار(لانه كون هذي العيله الكبيره)
سيترس الشخص المناسب في المكان المناسب
هيما الطيب

شيبو. . صاحب العقل المدبر ههههههههه

6- ما تمثل لكي هذه الكلامات (

الليل.. السكون
الحب..الحياه

الصدق ..نبض الحياه
الشمس..الطاقه
القمر .. الرومانسيه
الضحي .. العمل
السماء .. واحه للتامل
الدين..مخافه الله
الدنيا امتحان الخالق لصبرنا
الأم .. كل الدنيا وراحه القلب بوجودها
الأب عمود البيت
الأخوات صديقات العمر
منتدي زراعه نت.. مكاني المفضل )

7- عيني رئيسه منتدي زراعه نت و بعد الأحتفال بالرئاسه طلب منكي أن تعيني ( نائب لكي - رئيس وزراء - وزير الزراعه - حارسك الخاص - الطباخ - عامل النظافه ) من من الأعضاء تختاريه ( أختاري عضو لكل وظيفه )

حعمل انتخابات واللي يفوز يقعد بمركزو

8-ما رأيك في كلاً من :
استاذ عوني لم اتعرف عليه لكني قرات مدونته وهو انسان مثقف بجد
سيترس شخصيه جميله ومثقفه
هيما هذا النسان بحسه ابيض من الداخل
مصعب النفيعي .. عذرا فلم اكون انطباعا عنه لقصر وجودي بالمنتدى ولكن من الوضح انه شخص جميل لورود ذكره من قبلكم
نونا ست البيت ولها طعم ولون
الملاك اسم على مسمى
شيبو عاوزني اقولك ايه بعد التحقيق دا هاااا؟؟ ههههههههه
جميل الطباع

9- ممكن نعرف ايه اللي بيزعل ليو ؟
انو الاقي اللي قدامي مشو وفي ليا

10 - ايه شعورك بعد الاسئله دي ؟
عاوزه اشبط في زماره رقبتك

لالا بمزح
حاسه انعصرت كويس هههههههههههههه

ازاي كلامي بالمصري هااا؟؟؟؟
تدوني كام في المياااا؟؟؟؟؟

:showoff:

leo85
20-06-2008, 03:06 PM
مرحبااااااااااااااا سيترس
ويللااااااااااااا خلينا نجاوب هههههههههه

:thinking:
1- من هى ليو فى وجهة نظرك وبدون تحيزو ببساطة؟
بنت لسه في عز نشاطها وباول طريقهاااا

2- من اى قسم بكلية الزراعة تخرجت وهل حبيتى تخصصك فى الكلية؟
انا لست بمهندسه زراعيه
انا مهندسه انتاج معادن فرع الهندسه الصناعيه وهذا الفرع عندكم منو في جامعه عين شمس

كنت ابحث عن اسماء نباتات وبالصدفه دخلت لهنا وحبيت المكان جدا وانا هاويه نباتات ودخلت واستفدت كثيرا جداااااااااااااااااا

4- ماذا تعنى الكلمات التالية لكى...
( الظلم .. الم لا اطيقه
الظلام شبه تعودت عليه لاننا نعاني منه بالانقطاع الدائم للكهربا ههههه
الرحمة .. نعمه الاله

الكذب .. اسوء عاده في الانسان
الحياه امتحان الخالق
الايمان .. ان نضع الخالق امامنا في كل عمل
غدا .. المستقبل
زراعة نت .. بيتي الثاني

5- كيف تخرجى من موقف محرج جدا تعرضت له فجأة؟
الحمد لله قليلا ما اتعضرض لها لكن اذا تعرضت فالجا للصدق

6- ما السؤال الذى تتمنى ان يساله لكى احد على كرسى الاعتراف؟ وما السؤال الذى تخشية ؟
لم افكر بهذا
7- ما اجمل موضوع قراتيه بالمنتدى واستفدت منه وتدعو كل الاعضاء لقرائته معك كل مرة ؟
كل شيء تريده عن الكاردينيا للاستاذ lasthero
وموضوعي في قسم الزينه وتنسيق الحدائق ((تعالو نعمل موسوعه تكثير نباتات الزينه))

8- من قدوتك فى الحياه؟
امي
من قدوتك فى المنتدى الزراعى؟
كل المتميزين

عائله طيبه جداا
10- لو كنتى وزيرة زراعه ما اول قرارتك بالنسبة للزراعيين؟
ههههههههههه ذا ليس تخصصي ولكن ساجبر كل زراعي على زراعه متر مربع كشيء اساسي من متطلبات التخرج:goodjob:
اتمنى ان تكون الاسئلة سهلة ولا تسبب اى احراج لكى..
تحياتى

شكرااااااااااا جزيلا لكي سيترس
ولا احراج ابدااااااااا

leo85
20-06-2008, 03:17 PM
أولا عايزة أقولك الله يكون ف عونك ع المكان اللى انتى فية دا
بس طبعا انتى قدها وقدود
انا اتعصرت ههههههههههههههههه

ليو لو بصيتى فى المراية تشوفى اية؟
حشوف ليو
بكل عيوبها وحسناتها

لو قلت لك تحبى تغيرى اية فى ليو ؟
انا عندي قناعه بحالي ومابتصور حغير شي ربنا خلقني كده

واية اللى تحبى انه مايتغيرش فيها؟
قلبي

مين أقرب الناس لليو
هل هى ليو نفسها واللا حد تانى؟
اختي وامي
لية اتخترتى اسم ليو
هل بيمثل لك حاجة معينة واللا مجرد اسم خطر ببالك وخلاص
لا ليو هو برج الاسد وانا من برج الاسد

ليو لو طلبو منك تروحى صحراء ومش حتاخدى معاكى غير حد واحد بس من أعضاء المنتدى تحبى يكون ميييييييين ؟ ولييييييية؟
معرفش مين بس حاخد حد يعتمد عليه لاني اكيد ححتاجو ويمكن حنزرع الصحرااااا

ولو حتاخدى معاكى صفة واحدة من ليو تحبى تكون اييييييية؟
امممممممممممممممممم
قوة العزيمه

ولو حتاخدى معاكى حاجة واحدة بس من حاجات ليوووووو
تحبى تكون اية هى؟
الكومبيوتر

ليو معلش هو يعنى اية مهندسة صناعية (بتتخرج من زراعة واللا كلية تانية)
لا مش زراعيه
انا شغلي اني أأسس معامل وكمان في السيطره النوعيه
لاني مهندسه انتاج معادن فرع الهندسه الصناعيه
يعتي شغلي تظيم وترتيب كل حاجه لاعمل فوائد ربحيه وكمان اقلل السعر وازيد الجودة
وكده

انتى قلتى عننا كلنا كلام جمييييييييل أشكرك علية بس تحبى تقولى اية عن ليوووووو؟
ههههههههههههههه انتو اللي تقولو مش انا

وتحبى تقولى لها اية (نصيحة مثلا)؟
لاتكوني طيبه زياده لانه بابينفع بهلزمن

ماهو الجانب الأخر من ليوو اللى مش كتير يعرفوة
اني هشه كثير من الداخل وهذا ما لا اظهره لاحد لاني سهل جدا انجرح

ماهى مواصفات شريك حياة ليو (أو فتى أحلامك زى مابيسموة)
ولقيتية واللا لسة؟
لسه
عاواه يكون حنين وطيب ويحبني واهم حاجه رومانسي ههههه
مش زي الرومانسي بتاع شيبو طبعا

هههههههههههههههههههههههههههه
طيب حاخذ استراحه :laziz:
يسلمووووووووو

leo85
20-06-2008, 06:53 PM
http://f.zira3a.net/showthread.php?t=6476 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=6476)

شوفو اخر تجاربي

هههههههههههههههههههه

وبنتظر باقي الاسئله

م/ فوفو
20-06-2008, 07:32 PM
تجربتك جميلة أوى ياليو
ربنا يوفقك
عموما احنا سايبينك ترتاحى شوية زى ماقلتى عشان عايزين نسألك
كتييييييييييييييييييييييييييييييييي يييير عشان احنا بنحبك كتييييييييييييييييييييييييييييييييي يييييييييييييييييييير

leo85
21-06-2008, 01:51 AM
تسلميلي يا فوفو
وانا كمااااااان بحبك اوي وبحبكم كلكم
زي اخواتي

شيبو
21-06-2008, 03:54 AM
1- ماذا عن الحب في حياة ليو ؟
2- من هم الأعضاء المقربين إليكي ( الأعضاء الذين تشعري تجاههم بالصداقه )
3- لو معكي 2 كيلو سمك - دجاجتين - 6 كيلو لحم - 7 حمامات - بطه - وزه و طلب منكي أن تعطي كل نوع من هؤلاء لعضو
4- كنتي راكبه سفينه و معكي أمك و أختك و صديقتك و طلب منكي القائد أن ترمي بأحد منهم حتي لا تغرق السفينه هترمي مين؟
5- ممكن تعرفينا ما معني هذه الكلمات ( الظلام - النور - الورد - الشوك - الفل - الصباح - الياسمين - القطط )
6- كرهتيني عشان أسئلتي دمها تقيل ؟

leo85
22-06-2008, 12:58 AM
1- ماذا عن الحب في حياة ليو ؟
شيء مقدس لسا ما جا وقتو

2- من هم الأعضاء المقربين إليكي ( الأعضاء الذين تشعري تجاههم بالصداقه )هيما نونا سالي فوفو الملاك وانت وندوه وكاكتوس وسترس واشرف الشفقي

3- لو معكي
2 كيلو سمك
دجاجتين - 6 كيلو لحم - 7 حمامات - بطه - وزه و طلب منكي أن تعطي كل نوع من هؤلاء لعضو

هههههههههههههههههه بحطهم واعمللكو عزومه

4- كنتي راكبه سفينه و معكي أمك و أختك و صديقتك و طلب منكي القائد أن ترمي بأحد منهم حتي لا تغرق السفينه هترمي مين؟

صديقتي ههههههههه مافيني اتنازل عن اهلي هههههههه

5- ممكن تعرفينا ما معني هذه الكلمات
( الظلام امر تعودت عليه واكرهه
النور .. العلم
الورد بهجه
- الشوك حذر
- الفل انتعاش
- الصباح يوم جديد
- الياسمين جمال
- القطط عذابي مع الحديقه معها)

6- كرهتيني عشان أسئلتي دمها تقيل ؟
لا ابدااااا
دمك عسل

يسلمووووووووووووووووووووووو:showoff :

شيبو
22-06-2008, 02:44 AM
ربنا يكرمك يا ليو
و عشان كلامك الحلو ده هتفضلي قاعده علي الكرسي لحد يوم الخميس الساعه 12 بالليل
أي خدمه يا ليو
هسألك سؤال: ايه رأيك في كرسي الأعتراف ؟ و هل هو مريح أو لا ؟

leo85
22-06-2008, 02:26 PM
:dconfused:inconveni:dconfused

ليه كده بئه
:judge::boxing:

م/ فوفو
22-06-2008, 05:21 PM
السلام عليكم

عاملة اية ليو

انا جيت مرة تانية
معلش انا حاسة بيكى
عشان كدا مش حطول عليكى
بصى ياستى

عايزين نعرف موقف أضحكك جدا

موقف أبكاك كتير

موقف محرج مريتى بيه

أجمل نكتة سمعتيها

مثل بتعتقدى فية

قدوتك (فى الحياة - فى المنتدى - فى الدراسة)

سؤال تتمنى حد يسألهولك وتجاوبى عنه

سؤال ماتتمنيش حد يسألهولك وبرضة عايزين اجابته

يللا بقى جاوبى دول
عقبال ما اجهز شوية تانيين
راجعة تانى

:thinking::thinking::thinking::thin king::thinking::thinking::thinking:

معلش
استحملينى بقى
هو نصيبك كدا
حتعملى اية

سارة 73
22-06-2008, 06:29 PM
كرس الاعتراف فكرة جميلة جدا لانها بتعرفنا على بعض وبتقربنا من بعض

سارة 73
22-06-2008, 06:41 PM
انا سارة ممكن يا ليو اسألك سوأل هتعملى ايه لو كان حد قريب منك جدا وكنتى بتحترميه وتثقى فيه واكتشفتى ان حد شوه صورتك امامه بالباطل و هو صدق كل الكلام ده عليكى ؟

م/ فوفو
22-06-2008, 07:04 PM
سارة منورانا والله
بأرحب بيكى فى المنتدى
وكمان على الكرسى
واترك ليو ترد بقى على الأسئلة

leo85
22-06-2008, 08:21 PM
هلااااااااااااااااااااا ساره نورتي

ومرسي يا فوفو
انا رح ارد على اسئلتك الحلوة دي

هيما
22-06-2008, 11:47 PM
السلام عليكم
كيفك ليو
عساك بالفخير
وكيف احوال الكرسى
عساه مليح
اسمحيلى بقى اسالك كام سؤال على الماشى كدة
يلا جاهزة
متى يحل الصمت بدل الكلام عندك ؟
هل شعرتي يوماً بأنك اسعد مخلوق على وجه الأرض ؟ متى ؟ ولماذا ؟
الإبداع يولد من رحم المعاناة؟ (موافقه ام غير موافقه
شيء يستفز دموعك رغما عنك ؟
ماذا كانت ومتى اهم مرحله فى حياتك ؟
ما الأهم فى وجهه نظرك لحياه زوجيه سعيده (حب ام تفاهم) ؟
وكفاية كدة
تحياتى

leo85
23-06-2008, 12:29 AM
يسلمووووو حبيبتي

عايزين نعرف موقف أضحكك جدا
امممممممممممم
اليوم صارمعي موقف حلوووو
في بنتجارتنا عمرها 7 سنوات هههه وشقيه كثير
اليوم اجت عندنا وظلت تتطلع على حوض السمك وفجاه صارت تصيح خالتو خالتو في برص بالحوض الحقي علسمك ههههههه
انا انجلطت طبعااااا ههههههه وبعدين لما رحت شفت انه سمكه الكناس لونها ترابي وشكلها موحلو ههههههههه طبعا انا فطت من الضحك

موقف أبكاك كتير
عندما وقعت امي وكسرت رجلها

موقف محرج مريتى بيه
هههههههههههه مره جماعه حكولي شغله وانا غلطت وزل لساني ههههههههه قدام ناس تانيين مايعرفو شي انا رحت صرت احكي حكي فاضي منشان يروح الموضوع ومايركزو هههههه

أجمل نكتة سمعتيها
مره 2محششين قررو يركبو تكسي ومايدفعو قامو اتفقو انهم بس يوصلو ينزلو ركض .. المهم وصلو مكانهم قامو نزلو ركض وشي ربع ساعه همه يركضو لحد مادخلو على عماره وصارو يصعدو طابق وار الثاني لحد ماوصلو السطح قامو لزقو بالحيط ولاحس ولا نفس شي نص ساعه وبعدين واحد منهم قال شو صار من الشوفير .. قام الثاني رد ولك انا الشوفير بس احكي شو في
هههههههههههههههههههههههه

مثل بتعتقدى فية
اقلب القدر على فمها تطلع البنت لامها

قدوتك (
فى الحياة .. امي
فى المنتدى اصدقائي
فى الدراسة استاذي اللذي كان مشرفا على مشروع تخرجي)

سؤال تتمنى حد يسألهولك وتجاوبى عنه
شو بتحبي تاكلي هههههههههه:brows:

سؤال ماتتمنيش حد يسألهولك وبرضة عايزين اجابته

معرفش هههههههههههههه:showoff:

leo85
23-06-2008, 12:35 AM
السلام عليكم

كيفك ليو .. تمام انت كيفك
عساك بالفخير
وكيف احوال الكرسى الكرسي كسرلي عظامي ههه
عساه مليح

اسمحيلى بقى اسالك كام سؤال على الماشى كدة
يلا جاهزة يلاااااا معاك

متى يحل الصمت بدل الكلام عندك ؟عندما حدا يضلمني بشده

هل شعرتي يوماً بأنك اسعد مخلوق على وجه الأرض ؟نعم
متى ؟ يوم تخرجي
ولماذا ؟لانني حققت حلمي ورفعت راس امي عاليا
الإبداع يولد من رحم المعاناة؟ (موافقه ام غير موافقه) موافقه
شيء يستفز دموعك رغما عنك ؟الظلم والقسوه
ماذا كانت ومتى اهم مرحله فى حياتك ؟المرحله الجامعيه
ما الأهم فى وجهه نظرك لحياه زوجيه سعيده (حب ام تفاهم) ؟والله الاثنين مطلوبين بس التفاهم مهم جداااااااااااااااا

يسلموووووووووووووو هيما بنتظرك

sally
23-06-2008, 04:24 PM
ليو تعالى جاوبى على دول كمان يا عسوله

1- انتى كتومه فى اسرارك ولا بتقولى عليها

2- ايه المكان اللى قضيتى فيه احلى ايام حياتك ؟

3- ايه المشهد اللى لما بتشوفيه بيأثر فيكى موووووووت وممكن يخلى دموع ليو تنزل

4- امتى بتحسى ان الشخص اللى قدامك فهمك

5- اوصفيلى ( شيبو _ هيما _ استاذ عونى _ الملاك _ نونا _ فوفو _ منى الشريف _ مريم يوسف _ سالى ) فى كلمتين

6- مين هو الانسان اللى أثر بجد فى مشوار حياتك

7-( تعلمت انه فى الجامعه نتعلم الدروس ثم نواجه الامتحانات اما فى الحياه فاننا نواجه الامتحانات وبعدها نتعلم الدروس)

ممكن تحكيلنا موقف يعبر عن الجمله دى يا ليو

8- هل ندمتى فى حياتك على شىء معين ؟ ولو فى شىء يا ترى ايه هو ؟

9- ايه هى التجربه اللى ليو تتمنى تكرارها

10- ايه هو اسؤ خبر سمعتيه

11- مين هو توأم روحك

12- لو ليو معاها ورقه بيضا وقلم ممكن اعرف هتكتب ايه فيها

leo85
25-06-2008, 09:58 AM
مرحبا سالي حبيبتي

:brows:

1- انتى كتومه فى اسرارك ولا بتقولى عليها
كتومه
2- ايه المكان اللى قضيتى فيه احلى ايام حياتك ؟
بيتنا

3- ايه المشهد اللى لما بتشوفيه بيأثر فيكى موووووووت وممكن يخلى دموع ليو تنزل
الافلام الرومانسيه اللي فيها مواقف حزينه بتبكيني ههههههه
4- امتى بتحسى ان الشخص اللى قدامك فهمك
لما يعاملني بوضوح
5- اوصفيلى ( شيبو رومانسي خالص هههههههههههه
_ هيما طيب جدا
_ استاذ عونى عملاق
_ الملاك ملاك
_ نونا متجدده
_ فوفو حنونه
_ منى الشريف شخصيه رهيبه
_ مريم يوسف متالقه
_ سالى انسانه تجنن)
فى كلمتين

6- مين هو الانسان اللى أثر بجد فى مشوار حياتك
امي
7-( تعلمت انه فى الجامعه نتعلم الدروس ثم نواجه الامتحانات اما فى الحياه فاننا نواجه الامتحانات وبعدها نتعلم الدروس)

ممكن تحكيلنا موقف يعبر عن الجمله دى يا ليو
بعد دخولي لجامعه ليو تغيرت كثيرا واصبحت اكثر وعيا لانها تعلمت ان لاتضع ثقتها المطلقه باحد علمتها الحياه ذلك
8- هل ندمتى فى حياتك على شىء معين ؟ ولو فى شىء يا ترى ايه هو ؟
لا ماندمت
9- ايه هى التجربه اللى ليو تتمنى تكرارها
اني دايما اسافر
10- ايه هو اسؤ خبر سمعتيه
شاب رفيقنا بالجامعه مات شهيدا
11- مين هو توأم روحك
مفيش
12- لو ليو معاها ورقه بيضا وقلم ممكن اعرف هتكتب ايه فيها
الحياه حلوه بحلوها ومرها

يسلموووو ياسالي
اسئلتك تجنن

شيبو
26-06-2008, 03:00 AM
من بعد ليو ؟
هل سنتظر طويلاً حتي نعرف
من سيجلس علي كرسي الأعتراف بدلاً من ليو
أنا بقدم عضو بجد نشيط في قسم خربشات و محترم و بجد مجتهد
معنا اليوم و حتي يوم الخميس المقبل
أحد من الأعضاء الذين جعلوا لقسم خربشات طعم و روح و نشاط
معنا اليوم في كرسي الأعتراف من ننظره ليجلس علي الكرسي لكي نعرف من هو
و بما أننا في الصيف و كلنا عايزين نصيف هخلي العضو يقعد علي
http://www.wilshiregardenmarket.com/Outdoor_living/images/lejardin-chair.gif
و ماذا يحب ؟
و نعرف عنه كل شئ

بين مسندي كرسي الأعتراف يجلس الأن عضو يعمل كثيراً لكي يظهر نفسه و يجعل نفسه بارزاً
مشرف قسم خربشات يتشرف بتقديم كوب من العصير
م/ فوفو
الجالسه حالياً علي كرسي الأعتراف

م/ فوفو
26-06-2008, 06:33 AM
أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأه
لية كدا ياشيبو
أنا عملت لك اية بس

الله يسامحك..............
كان قلبى حاسس انة المقدمة الطويلة دى وراها حاجة
شكلى كدا وقعت فى شر أعملى

عموما أنا خلاص قعدت أهه

http://img228.imageshack.us/img228/1428/electricchair5b15d1kl5.jpg

ابقو جيبو لى بقى سندوتشات عيش وجبنة
وماتسيبونيش لوحدى كدا الله يخليكم
لبعدين ألف حوالين نفسى كدا أهه

شيبو
26-06-2008, 12:09 PM
متقلقيش يا م/ فوفو أحنا كلنا معاكي و هسألك
بس معلش دلوقتي لأني نازل الكليه أخلص ورقي
معلش بقي

sally
27-06-2008, 05:37 PM
منوره الكرسى يا فوفو انا اول ما عرفت ان فوفو هتعد على الكرسى وتنوره جبتلها

معايا

اسئله حلوه مووووووووووت يالا بأ يا فوفو تعالى جاوبى على دول لحد ما افكرلك فى

اسئله

تانيه تكون سهله وحلوه

1- لو فى حمامه وقفت على شباك فوفو وجايبالها رساله ميــــــــن الشخص اللى

تتمنى فوفو

الرساله دى تكون منه ؟

2- ايه اكتر موقف حصل ليكى بالصدفه وكان حلو مووووووت ولحد دلوقتى فى

ذاكره فوفو ؟

3- لو فوفو معاها ورقه بيضا وقلم ايه اللى هتكتبه عن نفســــــها ؟

4- ايه الشىء اللى مش ممكن فوفو تستغنا عنه ؟

5- لما بتحزنى اوووووووووى مين الشخص اللى فوفو بتفكر فيه ؟

6- ايه هو الشىء اللى بيخليكى تحسى بالاحراج ؟

7- لما فوفو بتقابلها مشكله ممكن اعرف ايه بيكون تصرف فوفو ؟

8- ايه معنى ( الامان _ الغرور_ الحريه _ الغيره _ الصداقه _ المسؤليه _ الصدق _

الخيانه )

من وجهه نظر فوفو ؟

9- ايه اكتر ميزه فوفو شايفاها فى نفسها ؟

10- ايه اللى شايفاه نقصك فى حياتك وعايزه تكمليه ؟

11- لو معاكى قطعه فحم وفى جدار نضيف ممكن اعرف ايه اللى ممكن

فوفو ترسمه على الجدار

وايه اللى ممكن تكتبه تحت الصوره ؟

هيما
28-06-2008, 02:28 AM
ياهلا ياهلا ياهلا
كيفك اخت مريم
اتمنى يكون الكرسى مريح
دى اطلالة بسيطة كدة يافوفو اتمنى تكون مريحة وتعجبك
كيف هو العالم من حولك وكيف تريدى ان يكون ؟
هل أصبح الحب مهمشا فى ايامنا هذه ؟ وهل اسأنا نحن الشباب فهمه ؟
لمن تقولي أسفه على كل شيء ؟
متى تقررى الانسحاب من اى موقف او قضيه او حياه شخص ؟
أسوأ عيوبك .. وأفضل مميزاتك (واحده فقط) ؟
-ورده - رساله عتاب - كلمه شكر - أمنيه – طلب .. تقدميهم لمن ..؟
هل انتى الآن ما تمنيتى ان تصبحي عليه ؟
واخيرا ضعى تعريف مختصر لكل من
استاذ عونى
سترس
منى الشريف
شيبوا
هيما
سالى
الملاك
ليو
نونا
مريم يوسف
تحياتى
واتمنى الا اكون ارهقتك

م/ فوفو
28-06-2008, 03:50 PM
ربنا يخليكى ياسالى أنا فرحانة اوى عشان انتى جيتى
لانى بقالى فترة مش باشوفكم كتير انتى وندوة ونونا وملاك وهيما

حاضر هاجاوبك عليهم
بس لو فية حاجة مش فاكراها
ماتزعليش منى
حاحاول افتكرها
وارجع تانى اجاوبها
اتفقنا ؟

1- لو فى حمامه وقفت على شباك فوفو وجايبالها رساله ميــــــــن الشخص اللى

تتمنى فوفو

الرساله دى تكون منه ؟

لية الاحراج دا ياسالى ماتكسفنيش بقى الله

وبعدين مش من أولها كدا

عموما ياستى
اتمنى انها تكون من وزير الزراعة
وبيقولى انه وافق على تعيينى فى مركز البحوث
أو انه يسلمنى أرض ليا بدل وظيفة
يااااااااااااااااااااة
حابقى فرحانه اوى
ههههههههههههه

2- ايه اكتر موقف حصل ليكى بالصدفه وكان حلو مووووووت ولحد دلوقتى فى

ذاكره فوفو ؟

هو مش حلو اوى يعنى بس هو اللى فاكراة دلوقت
كان فية دكتور قريبى فى قسم محاصيل
وفى البيت قالولى كتير اسأل عنة وأروح لة اتعرف علية وكدا بس أنا مارضيتش أسأل خالص
فى التدريب الصيفى بتاع قسم المحاصيل يوم الامتحان رحت متأخرة نص ساعة عشان كنت جاية من سفر كان الامتحان خلص
المهم زمايلى قالو لى فية دكتور فى المكتب دا هو اللى امتحننا
دخلت له سألنى اسمك اية ومنين ؟ طبعا قلقانة وكل اللى فى دماغى الامتحان
لما قلت له قالى هم فى البيت ماقالولكيش انة فية حد قريبك فى الكلية تيجى تتعرفى علية
رديت علية أه قالو لى فية واحد قريبا مش فاكرة اسمة اية كدا
ولخبطت لة الاسم خالص
قالى تعرفية واللا قابلتية
قلت لا بس شفت صورتة (كان من فترة اوى ) متعلقة برة
قالى اية دا هو انا مش شبة الصورة خالص
كنت فى غاية الاحراج طبعا وحسيت انى ف منتهى قلة الذوق
بس ضحكت كتير وضحكتهم ف البيت عليا

3- لو فوفو معاها ورقه بيضا وقلم ايه اللى هتكتبه عن نفســــــها ؟

هاكتب لها رسالة أقول لها بطلى كسل وانشطى تانى زى ماكنتى

4- ايه الشىء اللى مش ممكن فوفو تستغنا عنه ؟

عقلى

5- لما بتحزنى اوووووووووى مين الشخص اللى فوفو بتفكر فيه ؟

فوفو لما تحزن اوى بتحب تكون لوحدها مش بتحب تدايق حد خالص

6- ايه هو الشىء اللى بيخليكى تحسى بالاحراج ؟

مش فاهمة قصدك اية من السؤال وضحيه وهاجاوبك علية
بس عموما انا الحمد لله مافيش حاجة غلط ف حياتى لدرجة انى ابقى محرجة منها

7- لما فوفو بتقابلها مشكله ممكن اعرف ايه بيكون تصرف فوفو ؟
باستنى لما اهدى خالص واحاول احلها بس طبعا طول الوقت بافكر فى الحل ليها (يعنى باكون وصلت لحلول كتير ) واحتار اختار اية فيهم

8- ايه معنى ..............من وجهه نظر فوفو ؟

الامان - احساس جمييييييييييييييييييل جدا بألاقية بس مع الناس اللى بحبهم وبيفهمونى

الغرور - مبالغة شديدة فى وصف مميزات النفس

الحريه _ انت حر مالم تضر (سواء الضرر دا كان لنفسك أو الأخرين)

الغيره _ احساس قابلنى مرة واحدة وانا ف تالتة كلية لما قابلت الاول ع الدفعة

الصداقه _ أجمل علاقة بين الصادقين (من الصدق)

المسؤليه - تكون عارف كل تصرف أو قرار بتعملة من نفسك نتيجتة اية وتتحملها لوحدك

الصدق - أقصر طريق للأقناع وللنجاة و للجنة أيضا

الخيانه - صعبة اوى مش لاقية لها تعريف واتمنى ماحدش يعرفها اساسا

9- ايه اكتر ميزه فوفو شايفاها فى نفسها ؟

انى والحمد لله بأقدر اعتمد على نفسى فى حاجات كتير بفضل الله طبعا

10- ايه اللى شايفاه نقصك فى حياتك وعايزه تكمليه ؟

دينى هههههههههههه
الاحساس بالأمان

11- لو معاكى قطعه فحم وفى جدار نضيف ممكن اعرف ايه اللى ممكن

فوفو ترسمه على الجدار

مش حارسم حاجة عشان انا مش بأعرف ارسم خالص
وبعدين انا احب اشوف الجدار نضيف كدا لية اوسخة بالفحم لييييييييييييييييه؟

وايه اللى ممكن تكتبه تحت الصوره ؟

ممكن ارسم وردة عشان بحب الورد
بس برضة مش حتكون حلوة اوى زى ما انا عايزاها
وحاكتب تحتها
اهداء لمنتدى زراعة نت

م/ فوفو
28-06-2008, 05:13 PM
أهلا بيك يا هيمـــــــا

الحمد لله أنا لسه كويسة
يعنى كويس لحد دلوقت

دى اطلالة بسيطة كدة يافوفو اتمنى تكون مريحة وتعجبك
ربنا يستر

كيف هو العالم من حولك وكيف تريدى ان يكون ؟
اية الكلام الكبير دا ياهيما
العالم طبعا زى ماكلنا شايفينة مليان مشاكل
اتمنى كل مشاكلنا تتحل طبعا ونعيش حياة وردية زى مابيقولو

هل أصبح الحب مهمشا فى ايامنا هذه ؟
شوف ياسيدى
هو فعلا أصبح مهمش جدا فى حياتنا فى وسط المشاكل اللى كلنا عايشينها بحكم الظروف طبعا
لان كل واحد مشغول بمشاكلة مش فاضى يفكر ف اى حاجة تانية
وهل اسأنا نحن الشباب فهمه ؟

لو دا حصل يبقى مش ذنبنا طبعا
لانة كل واحد بيكمل حياتة على اللى هو اتعلمة وهو صغير
واحد اتعود ان كل حياتة مادة فالحب بالنسبة له حيكون اية غير المادة ؟
وهكذا .......كل واحد زى ما اتعلم فى صغره
(والله احنا جيل مظلوم فى حاجات كتييييييير)

لمن تقولي أسفه على كل شيء ؟
أنا قلتها فعلا لحد ماغلطتش ف حقة ابدا
بالعكس كنت باحترمه جدا لكن هو فهمنى غلط وأهاننى وجرحنى بدون داعى

متى تقررى الانسحاب من اى موقف او قضيه او حياه شخص ؟
معنى انى انسحب من حاجة انى طبعا مقتنعة بيها جدا وموجودة فيها بالفعل

بالنسبة للموقف لما أحس انى يأست من نفسى ومن اللى حواليا كلهم انى ممكن اوصل للنتيجة اللى انا عايزاها بانسحب وانا مقتنعة جدا انى على حق

لو حسيت انى ممكن اسبب للشخص دا مشاكل
أو لو حسيت ان وجودى غير مرغوب فية منه

أسوأ عيوبى ..عصبية جدا

وأفضل مميزاتى (واحده فقط) ؟
متفائلة خير حتى فى أسوأ الظروف

تقدميهم لمن ..؟

ورده - لكل أعضاء المنتدى
رساله عتاب - لفوفو (حاسة انها مقصرة فى حق نفسها شوية)
كلمه شكر - أ / عونى
أمنيه – الله عز وجل (أن يحقق كل أحلامنا جميعا ويعيننا على ذلك)
طلب .. وزير الزراعة (يرأف بحالنا ويحس بالحياة اللى الشباب بيعيشها )

هل انتى الآن ما تمنيتى ان تصبحي عليه ؟

للأسف لا لسة ماوصلتش لكل اللى انا عايزاة
بس الحمد لله فى الطريق رغم صعوبته جدا

واخيرا ضعى تعريف مختصر لكل من

استاذ عونى :- انسان عبقرى
سترس :- مشرفة نشطة جدا
منى الشريف :- الاميرة
شيبوا :- ملك الرومانسية
هيما :- انسان طيب
سالى :- رقيقة جدا
الملاك :- الملاك
ليو :- البرنسيسة