المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ماهى النباتات المناسبة للزراعة فى البلكونة وتكون بتتحش وتطلع تانى

sallam2u
25-12-2011, 01:30 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أود أن أزرع نباتات وخضروات تكون مناسبة للزراعة فى بلكونة البيت - وتكون من النوع اللى لما تحشه يطلع تانى - ومن الأفضل أن تكون بتعيش طول العام مش موسمية
أنا نفسى أستغنى عن شراء خضار السلطة من السوق لإنه حالته لاتسر وملوث ومليان مبيدات ضارة للأسرة - خصوصاً الخضروات الورقية لأنها الأكثر تلوثاً وليس لها قشر يحميها
أنا جربت زراعة الكزبرة الخضراء ونجحت - لكن لما جربت أقطع السيقان وأترك الجذور فى الطينة مفيش سيقان جديدة بتطلع بدلاً منها - كل مرة لازم أزرع بذور جديدة - ودة مش عملى لزراعة البيت
حالياً بزرع بصل لإنى قرأت إن سيقانه الخضراء ممكن تتحش ويطلع بدالها مرات عديدة طول السنة - ياترى فيه نباتات أخرى بنفس الخاصية؟
وهل لابد من زراعة البذور والتقاوى نفسها وللا ممكن أصناف تتزرع من سيقان أو أوراق النبات اللى بنشتريه للأكل والسلطة؟

ومن أين نشترى البذور والتقاوى؟ أنا عارف إنها بتباع فى باب الخلق تحت الربع خلف مديرية الأمن - لكن المكان دة من عشرات السنين - ياترى هناك أماكن أخرى جديدة فى مصر الجديدة مثلاً أو مدينة نصر؟

أرجو المساعدة - مع جزيل شكرى

محمدالمنسي
25-12-2011, 02:24 PM
اي خضروات عشبية ورقية مثل (الكرات و الكزبرة والبقدونس والجرجير)ممكن تؤدي الغرض المراد(عدا الخضر المثمرة مثل الطماطم و الفلفل وغيره
تزرع في مساحة ولا يشترط مواصفات خاصة للتربة

sallam2u
25-12-2011, 02:49 PM
الف شكر على الرد السريع
أنا زرعت كزبرة لكن بعد قطع أعواد الخضرة مش بتطلع تانى
ياترى الكرات والبقدونس والجرجير بيطلعوا تانى بعد قطعهم؟
وهل بيحتاجوا تسميد وللا ممكن من غيره؟
والبذور أزرعها متلاصقة أم على بعد كام سنتيمتر من بعضهم البعض؟

وهل الشبت أيضاً يمكن قطفه وينمو أكثر من مرة؟ وماذا عن الكرفس؟

محمدالمنسي
25-12-2011, 03:00 PM
مثل هذه النبتات تعتمد علي النموات القاعدية عند القطع
عندما تقوم بقطع النباتات الورقية لا بد ان تترك قاعدة لنبات بالتربة حتي يخرج منها نموات قاعدية ولا تقوم بشد النبات فتعمل علي تهوية الجذر قتقطع عمود الماء في النبات فلا يستطيع اكمال ما تريد
اما التسميد عادة يعتمد علي التسميد العضوي واذا كنت تريد اخضرارا ملحوظا استعمل نترات النشادر واليوريا بنسب مخفضة جدا لسببين " توفير" ثانيا " احتراق النباتات" ولعلي انصح بعدم استخدامهما طالما ان الغرض ليس تجاريا
ممكن مخلفات حظيرة الدجاج"العشة" يؤدي الغرض

sallam2u
25-12-2011, 03:48 PM
ألف شكر يا أستاذ محمد - أنا طبعاً زى ماحضرتك قلت مش حأستخدم تسميد كيماوى لإنى بأزررعهم فى البلكونة مخصوص عشان ما أستخدمش خضروات السوق المليئة بالكيماويات
للأسف ماعنديش حظيرة دواجن - هل تباع مخلفات الطيور فى أى مكان؟

بالنسبة للبذور غير متوفرة عندى حالياً - ياترى ممكن أزرعهم من قطعيات سيقان تلك العشبيات؟
أنا حأجرب فى البقدونس والشبت والكرفس والكزبرة - بوضع قطع من سيقانهم فى وعاء مائى - ولو نجحت بإذن الله سأضع صورهم هنا
تفتكر حتنجح التجربة؟

محمدالمنسي
25-12-2011, 04:17 PM
ليس عندي فكرة صراحة هل تنجح جذور هذه النباتات في استعادة نموها .. البذور ليست ثمينة ومتوفرة في جميع اماكن بيع البذور وهي انجح الطرق لهذه الخضروات
ع العموم جرب الجذور ولو نجحت عرفنا هنا بالمنتدي في "قسم التجارب "
اما عن مخلفات الحظائر اكيد هاتلاقي مصدر تاخدها منه لأنك مش محتاج كميات كبيرة

محمد سكر
25-12-2011, 04:40 PM
يمكنك استخدام الكمبوست بدلا عن مخلفات الدواجن فالكمبوست غنى بالعناصر التى يحتاجها النبات ولا رائحه له وهو يباع فى المكان الذى ذكرته فى منطقة تحت الربع بباب الخلق ويمكنك زراعة النعناع وهو مناسب لمطلبك حيث انه يزرع بالعود وكلما اخذت منه ينمو مره اخرى ولا يحتاج لتجديد زراعته الا تقريبا كل اربع اعوام وبالنسبة للجرجير والفجل والبقدونيس كلها تزرع بالبذور بطريقة سهلة وميسره جدا وايضا بذورهم من منطقة باب الخلق

يمكنك عمل زياره سريعه لباب الخلق وتشترى كميات بسيطه من كل ما تحب ان تقوم بزراعته

وليكن بذور ملوخيه
بذور الجرجير والفجل والبقدونيس
فلفل اخضر
خس (ولكنه يحتاج لعنايه اكبر قليلا من الجرجير والفجل حيث يتم زراعته بنثر البذور ثم تغطيتها وبعد الانبات بحوال شهر يتم شتل كل واحده بمفردها فى مكان مستقل )

sallam2u
25-12-2011, 07:08 PM
الف شكر يا أستاذ محمد على المعلومات القيمة
إن شاء الله سأجرب زرع النعناع فى الماء بالعود ويارب تنجح
بالنسبة للملوخية دى فكرة هايلة - ياترى ممكن أنثر بذورها عادى بكثافة زى الكزبرة مثلاً أم تحتاج مسافات واسعة بينها؟ وهل تنمو أيضاً كلما أخذت منها؟ وهل تنمو طول العام أم فصل معين فقط؟

محمدالمنسي
25-12-2011, 08:00 PM
لا يهم المسافات في الملوخية لأنه عادة ستقوم باستخدامها وهي في عمر صغيرة
نعم تنمو كلما قطعتها شرط الابقاء علي الجذور وجزء من الساق بالتربة

محمودعبداللا
25-12-2011, 08:27 PM
مواعيد تسميد المسطحات الخضراء في الشتاء ( نوع السماد مركب NBK