المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف تم عمل خلطة البيتموس؟

khaled_2008
17-12-2011, 11:57 PM
الحمد لله استطعت الحصول على شكارة بيتموس وجبت رمل لانى ملقيت البيريلت وجبت عدد 15 اصيص 40 سم لزراعه طماطم وخيار وفلفل
ياريت حد يقولى ابدا ازاى لانى مش عارف اخلط الرمل والبيتموس ازاى يارت تقولو لى على النسب المظبوطه لخلط الرمل مع البيتموس وهل من الممكن اضافه تربه طينيه معاهم لانى بتاع المشتل قالى ممكن تضيف معاهم تربه طينيه فهل دة صحيح وايه نوع السماد اللى المفروض اضيفه لهم والكميه وهل التربه الصناعهي دى لها مدة صلاحيه معينه وبعدها لازم تستبدل
الرجاء الاجابه على اسئلتى وجزاكم الله كل خير

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:57 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:46 PM --||-----

يا جماعه حد يرد على الله يكرمكم انا جبت البيتموس بعد عناء وحاسس انى مش عارف ابدأ ازاى حد يعرفنى اعمل ايه

دراسينا
18-12-2011, 07:57 AM
هذه الروابط ممكن تفيدك الى ان يجيب اهل الاختصاص على سؤالك

وبالنسبة للبيرلايت ممكن تستفسر من الاخوة عن مكان تواجده

http://www.zira3a.net/leaflets/genral-infos/soilless-gardening.php

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=25722

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=28535 (http://www.zira3a.net/leaflets/genral-infos/soilless-gardening.php)

rhaspody
18-12-2011, 01:32 PM
البيرلايت هتلاقيه بيتباع عند حمزة للمستلزمات الزراعية فى شارع التحرير اللى عند محطة البحوث...شكارة كبيرة بس خفيفة
انا دايما بخلط ثلث بيتموس على ثلث بيرلايت و ثلث فيرموكيلايت "مكان الرمل" ..انا بفضل الفيرموكيلايت اكتر عشان اخف..بس الرمل بديل كويس..
انا مش بستبدل التربة الصناعية الا لو النباتات اللى كانت فيها جالها مرض او حشرات..
بالنسبة للطين انا مش بحبه فى الاصيص ...مش بيعمل تهوية كويسة ولا بيخلى امتصاص المياه عالى..بس كمية قليلة هتبقى كويسة لو هتسمد عضوى..

khaled_2008
18-12-2011, 10:26 PM
جزاكم الله كل خير على اهتمامكم وردودكم وما زلنا فى انتظار المختصين واهل الخبرة

محمد سكر
19-12-2011, 10:09 AM
الحمد لله استطعت الحصول على شكارة بيتموس وجبت رمل لانى ملقيت البيريلت وجبت عدد 15 اصيص 40 سم لزراعه طماطم وخيار وفلفل
ياريت حد يقولى ابدا ازاى لانى مش عارف اخلط الرمل والبيتموس ازاى يارت تقولو لى على النسب المظبوطه لخلط الرمل مع البيتموس وهل من الممكن اضافه تربه طينيه معاهم لانى بتاع المشتل قالى ممكن تضيف معاهم تربه طينيه فهل دة صحيح وايه نوع السماد اللى المفروض اضيفه لهم والكميه وهل التربه الصناعهي دى لها مدة صلاحيه معينه وبعدها لازم تستبدل
الرجاء الاجابه على اسئلتى وجزاكم الله كل خير

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 10:57 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:46 PM --||-----

يا جماعه حد يرد على الله يكرمكم انا جبت البيتموس بعد عناء وحاسس انى مش عارف ابدأ ازاى حد يعرفنى اعمل ايه

اولا الوقت الان غير مناسب لزراعة ما ذكرت من الطماطم والخيار والفلفل الا تحت الصوب واعتقد من كلامك انك مبتدا فى هذا الامر وليس لديك خبره فى موضوع زراعة النباتات تحت الصوب البلاستيكيه

بالنسبة لخلط البيتموس مع الرمل يمكنك بسهوله وضع كميات متساويه لكل منهما اى بنسبة 1:1

ويمكن اضافة تربه طينيه ولكن هذا الامر يضر اكثر مما ينفع فانت قمت بشراء البيتموس والرمل حتى تبتعد عن استخدام التربه الطينيه لمساوئها المتعدده عند استخدامها فى الاوعيه فلا تدخل نفسك فى هذه الدائرة مره اخرى وابتعد نهائيا عن استخدام التربه الطينيه عند زراعة النباتات المأكوله
وانت لو اضفت التربه الطينيه بكميات صغيره لن تضر ولكن ابتعد عنها افضل

بالنسبة للتسميد يمكنك شراء المحلول المغذى من قسم الاراضى القاحله كلية الزراعة جامعه عين شمس الموجوده فى محطة مترو كليه الزراعة خط شبرا سعر اللتر (5ج) يعطى لك لترين احداهما (أ) والاخر (ب) هذا اللتر يخفف على 100 لتر مياه ولكن احذر ان تضع المحلولين على بعضهما قبل اضافة المياة فهذا سوف يفسد المحلول وسوف تحدث ترسبات تفسده
فتضع المياه اولا فى برميل كبير ثم تضع لتر ( أ ) ثم (ب) وتقوم بالرى كل قصريه تضع بها لتر من هذا المحلول لمدة ثلاثة ايام وفى اليوم الرابع تسقى بمياه عادية بدون محلول لغسل التربه ثم تبدأ هذا الدوره مره اخرى وهكذا الى ان يبدأ النبات فى الازهار فتزيد من المحلول المغذى بدل من لتر واحد على 100لتر تضع 1.75 لتر على 100 لتر مياه اى اثنين الا ربع من المحلول على 100 لتر مياه لزياده احتياج النبات للعناصر الغذائيه فى هذه المرحله وبداية تكوينه للثمار

واى سؤال فى حدود علمى انا تحت امرك ونريد منك ان شاء الله ان تمدنا بالصور اولا باول لكل خطواتك لهذا العمل حتى يكون الامر اوضح للقارئين وان ظهرت مشكله تجد الاجابات الشافيه باذن الله من اعضاء المنتدى

بالتوفيق ان شاء الله وبارك الله لك فيما تصنع

khaled_2008
20-12-2011, 12:47 AM
كنت منتظر مشاركتك من فترة استاذ محمد شكرا لك
ولكن لى سؤال اذا كان الوقت الان لا يصلح لرزاعه ما ذكرته من خضراوات الا باسخدام الصوبه
طيب ايه اللى اقدر ازرعه الوقتى بدون عمل صوبه وهل من الممكن ان استغنى عن المحلول المغذى لانى من المنصورة والمشوار بعيد جدا عنى هل من الممكن استخدام السماد المركب 20-20-20
ولو فى طريقه سهله لعمل الصوبه ممكن تدلونى عليها علما بان الشمس ضاربه السطح عندنا باستمرار

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:28 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:21 PM --||-----

ياريت ترد على بسرعه يا استاذ محمد بخصوص لو فى بديل متاح للمحلول المغذى ونوع النباتات التى يمكن زراعاتها الان

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:47 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:28 PM --||-----

وهل لو انا زرعت الطماطم والخيار والفلفل الان بدون سوبه مش هيطلع يعنى ولا هيطلع ويموت ولا مش هيثمر ولا ايه بالضبط
اعذرنى لكثرة الاسئله وذلك لقله خبرتى

وبخصوص الصور ان شاء الله ساقوم بتصوير كل الخطوات من البدايه الى النهايه واتمنى ان يكتب الله تعالى لى النجاح فى هذة التجربه التى اتمنى القيام بها اليوم قبل غدا

محمد سكر
20-12-2011, 10:03 AM
كنت منتظر مشاركتك من فترة استاذ محمد شكرا لك
ولكن لى سؤال اذا كان الوقت الان لا يصلح لرزاعه ما ذكرته من خضراوات الا باسخدام الصوبه
طيب ايه اللى اقدر ازرعه الوقتى بدون عمل صوبه وهل من الممكن ان استغنى عن المحلول المغذى لانى من المنصورة والمشوار بعيد جدا عنى هل من الممكن استخدام السماد المركب 20-20-20
ولو فى طريقه سهله لعمل الصوبه ممكن تدلونى عليها علما بان الشمس ضاربه السطح عندنا باستمرار

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:28 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:21 PM --||-----

ياريت ترد على بسرعه يا استاذ محمد بخصوص لو فى بديل متاح للمحلول المغذى ونوع النباتات التى يمكن زراعاتها الان

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:47 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:28 PM --||-----

وهل لو انا زرعت الطماطم والخيار والفلفل الان بدون سوبه مش هيطلع يعنى ولا هيطلع ويموت ولا مش هيثمر ولا ايه بالضبط
اعذرنى لكثرة الاسئله وذلك لقله خبرتى

وبخصوص الصور ان شاء الله ساقوم بتصوير كل الخطوات من البدايه الى النهايه واتمنى ان يكتب الله تعالى لى النجاح فى هذة التجربه التى اتمنى القيام بها اليوم قبل غدا

يمكنك الان زراعة الخس وهو سهل فى زراعته جدا ما عليك الا ان تقوم بشراء البذور ثم نثرها على سطح الوعاء ثم تغطيتها بالتربه ثم الرى وبعد اول ظهور للورق الحقيقى للخس تبدأ فى عملية التسميد وتواليه بالرى والتسميد حتى تشتد كل شتله فتقوم بنقل كل شتله فى وعاء خاص بها ولو الوعاء واسع يمكنك وضع اكثر من شتله فيه

ويمكنك زراعة الجزر وهو ايضا سهل فى زراعته وايضا البقدونيس والجرجير والفجل ولو متوفر عندك شتلات الفراوله فيمكنك زراعتها الان

بالنسبة للتسميد نعم يمكنك استخدام السماد المركب n-p-k وتقوم بوضع جرام لكل لتر وتسقى وطبعا لن تقوم بوضع جرام لكل لتر بل يجب عليك احضار برميل كبير تملئه بمثلا 100 لتر ماء وتضع عليه 100 جرام سماد وتقوم بالتقليب الجيد ثم تسقى منه حتى ينتهى
وتقوم باعداده مره اخرى عند انتهائه ويمكنك تقدير الكميه بمعلقة الشاى الصغيره فهى تحمل تقريبا 5جرام من السماد فتضع 20ملعقه على 100 لتر ماء وبذلك يكون لديك محلول مغذى وتبحث عن نوع من السماد مضاف عليه عناصر صغرى اى
تجد اسمه (سماد مركب 20-20-20 +عناصر صغرى)

بالنسبة لموضوع عمل صوبه سوف اضع لك رابط لطريقه عمل صوبه بابسط الطرق واسهلها باقل تكلفه

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=25182&p=189807#post189807

واما ما يحدث للنباتات التى تزرع فى غير وقتها بغير حمايه اكيد سوف يكون مصيرها الموت حتما ولن تكمل نموها الا اذا كان الجو مناسبا لها

(http://f.zira3a.net/showthread.php?t=25182&p=189807#post189807)

khaled_2008
20-12-2011, 11:42 PM
الف شكر لردك استاذ محمد ولكن فى حته مش فاهمها
دلواتى انا هشترى سماد 100جم n-p-k وهشترى معاة سماد 20-20-20مركب ولا الاتنين دول نوع واحد
وبخصوص الفراوله الافضل زراعتها فى اصيص حجم 40سم ولا فى ترابيزة عمق 35سم وعرض 100سم فى 80سموالاتني موجودين عندى الحمد لله
واما بالنسبه للصوبه انا فهمت منها ان الغرض منها حمايه النبات فى الصيف من شدة الحرارة وفى الشتا من شدة البرد
طيب انا عندى الشمس تقيربا موجودة على السطح طول اليوم لان المنزل مرتفع ينفع انى اسيب الزرع مكشوف بالنهار واغطيه باليل عن طريق صوبه اشبه بالخيمه مثلا متحركه يعنى وهتكون من المشمع بردة

محمد سكر
21-12-2011, 12:04 PM
الف شكر لردك استاذ محمد ولكن فى حته مش فاهمها
دلواتى انا هشترى سماد 100جم n-p-k وهشترى معاة سماد 20-20-20مركب ولا الاتنين دول نوع واحد
وبخصوص الفراوله الافضل زراعتها فى اصيص حجم 40سم ولا فى ترابيزة عمق 35سم وعرض 100سم فى 80سموالاتني موجودين عندى الحمد لله
واما بالنسبه للصوبه انا فهمت منها ان الغرض منها حمايه النبات فى الصيف من شدة الحرارة وفى الشتا من شدة البرد
طيب انا عندى الشمس تقيربا موجودة على السطح طول اليوم لان المنزل مرتفع ينفع انى اسيب الزرع مكشوف بالنهار واغطيه باليل عن طريق صوبه اشبه بالخيمه مثلا متحركه يعنى وهتكون من المشمع بردة

هذه الحروف ترمز لاسم العنصر
فحرف (k) يرمز لعنصر البوتاسيوم
وحرف (p) يرمز لعنصر الفوسفور
وحرف (n) يرمز لعنصر النيتروجين

فعندما نقول سماد مركب متوازن فيكتب هكذا (20-20-20)
اى ان نسبة البوتاسيوم الى الفوسفور الى النيتروجين نسب متساويه
ويمكن ان تختلف هذه الارقام حسب نسبة العنصر
فلو ذهبت لبائع الاسمده وقلت له اريد سماد مركب عالى البوتاسيوم فتكون النسبة مثلا (20-15-15)
فظلت نسبة البوتاسيوم 20 وقلت نسبة النيتروجين والفوسفور وهكذا
اذن (n-p-k) هو (20-20-20) ولكن هذه الارقام تحدد نسبة العنصر الموجود

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 11:04 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 09:25 AM --||-----

بالنسبة للزراعة فى اصص او احواض أظن ان الاحواض الموجوده عندك سوف تكون أفضل

أما بما يخص الصوبه ما تريد ان تقوم به من تغطية النباتات بالمشمع وكأنها خيمة يمكنها ان تحمى النباتات ولكن النتيجه غير مضمونه
لان هذه الخيمه لن تكون محكمه الغلق ولن تحمى النباتات من السقيع ليلا وايضا اثناء النهار هناك ايام تكون بارده فلن تضمن ذلك لهذا
اقترح عليك الا تزرع نباتات صيفيه فى الشتاء الا اذا كان لديك صوبه محكمه الغلق لكى تكون النتيجه موفقه ان شاء الله

khaled_2008
22-12-2011, 02:12 AM
معذرة استاذ محمد انا قصدى بخصوص السماد هل السماد 20-20-20 يكفى ولا لازم معاة المحلول المغذى
واذا كانت الصوبه محكمه الغلق تنفع ولالا وهل المفروض انها تكون محكمه بمعنى ان مفيش فيها منفذ خالص يدخل اى نسبه هواء للزرع

محمد سكر
22-12-2011, 11:13 AM
السماد المركب يكفى 20-20-20 ولكن يتغير التركيز مع نمو النبات

بالنسبة للصوبه اكيد لابد من دخول الهواء ولكن هذا الامر يكون نهارا والجو مشمس بتقوم بعمل باب من المشمع ايضا يفتح وقت الحاجه

khaled_2008
23-12-2011, 01:03 AM
انا اشتريت السماد المركب اليوم واسمه فلورال 20-20-20 ودى صورته http://www14.0zz0.com/2011/12/22/22/473731641.jpg (http://www.0zz0.com)وان شاء الله يوم السبت هجيب المحلول المغذى من كليه الزراعه بالمنصورة ايه رايك استخدم ايه فيهم وبالنسهب للصوبه هو لازم يكون لها ارتفاع معين يعنى مثلا لو ارتفاع 140سم تنفع ولا لا

احمد عبد ربة
23-12-2011, 11:29 PM
يمكنك أضافة زرق الحمام المتحلل نظيف وخالى من البذور للخضروات فى الشتاء يعمل على تدفئة التربة والتدفئة عليها عامل مهم جدا للخضروات وخصوصا الطماطم وأرخص من الأسمدة المعدنية الكيماوية ولا يوجد لة أى أثر صحى سلبى مقارنة بالتسميد الكيماوى واللة يوفقك

khaled_2008
24-12-2011, 01:51 AM
يمكنك أضافة زرق الحمام المتحلل نظيف وخالى من البذور للخضروات فى الشتاء يعمل على تدفئة التربة والتدفئة عليها عامل مهم جدا للخضروات وخصوصا الطماطم وأرخص من الأسمدة المعدنية الكيماوية ولا يوجد لة أى أثر صحى سلبى مقارنة بالتسميد الكيماوى واللة يوفقك

شكرا لمشاركتك اخى الكريم ولكن هل تقصد ان استخدام السماد المركب له اضرار صحيه اذا تم استخدامه مع التربه الصناعيه

احمد عبد ربة
24-12-2011, 05:23 AM
لا انا أقصد المبدأ بشكل عام وهو الضرر من أستخدام الأسمدة المعدنية الكيمياوية وهو تاثير بعيد المدى وأذا كنت ستزرع هذة الأصناف بطريقة غير تجارية أو العكس فعليك بتجربة الأسمدة العضوية فهى نافعةوغير ضارة بالبيئة المحيطة بها والله يوفقك

محمد سكر
24-12-2011, 05:37 PM
لا انا أقصد المبدأ بشكل عام وهو الضرر من أستخدام الأسمدة المعدنية الكيمياوية وهو تاثير بعيد المدى وأذا كنت ستزرع هذة الأصناف بطريقة غير تجارية أو العكس فعليك بتجربة الأسمدة العضوية فهى نافعةوغير ضارة بالبيئة المحيطة بها والله يوفقك

جزاكم الله كل خير استاذ احمد عبد ربه على هذه المشاركة وانا اتمنى ان اجد اى شخص قام بتجربة ما تقوله حضرتك

بان قام بزراعة خضراوات ثمريه مثل الطماطم البطاطس اى نبات ثمرى ولم يستخدم اى اسمده معدنية واثمر النبات وكانت حالته جيده

حتى نتبع ما قام به من خطوات فسيكون هذا الامر بمثابة انجاز كبير جدا جدا فارجو من حضرتك لو هناك شخص قام بهذا الامر تخبرنا عنه

حتى نسير على خطاه جزاكم الله كل خير

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 04:37 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 09:48 AM --||-----

يمكنك ان تستخدم الاثنين معا بان تقوم بالتالى

اكيد سوف يكون عندك عدة اصص ولنفترض انهم عشر اصص تخصص خمسة تستعمل معها المحلول المغذى
والباقى تستعمل معه السماد المركب ولا تخلط بينهم ولو وضعت كل خمسة قصارى فى جهه حتى يسهل عليك ان تقارن بينهم بعد ذلك

فيكون لديك بعد ذلك دليل قاطع على استعمال الافضل بينهم وتستطيع بنفسك ان تفضل ايهم بعد ذلك وتسير عليه وايضا تقوم بعمل مقارنه فى

سعر كل منهما لتختار الاقل تكلفة ان كانت النتيجة واحده وكل ذلك يظهر بمقارنة حال النبات ونسبة نموه من الاقوى من الاسرع نمو وهكذا

بالنسبة لارتفاع الصوبه يرجع الى نوع النبات الذى سوف تقوم بزراعته فمثلا

لو قمت بزراعة طماطم غير محدوده النمو والتى تسمى طماطم سلك لانها تربى على دوباره فى هذه الحالة تحتاج لارتفاع للصوبه لا يقل عن 2.5 متر

ويمكن ان يزيد عن ذلك اما لو زرعت مثلا باذنجان فلفل فارتفاع 140 سم مناسب جدا وهكذا

khaled_2008
25-12-2011, 12:59 AM
انا جبت النهاردة المحلول المغذى من كليه الزراعه بالمنصورة ولكنه اعطانى كيسين الاول فيها بودرة زرقاء محببه زى الملح الخشن والكيس التانى لونه ابيض وقالى يتروى منه كل 10 ايام قالى الازرق دة يتحط على ميه ويترش به الورق والابيض للجذور
فهل هذا هو المحلول المغذى ولا هو ادانى حاجه تانيه غلط
وبالنسبه لطماطم السلك انتاجها بيكون اعلى من العادي ولما احب اجيبها من المشتل هو دة اسمها ولا لها اسم تانى

وبالنسبه للصندوق اللى هستخدمه للزراعه فيه هو عمقه 40 سم هل دة يكفى للطماطم ولو 25سم ينفع ولا لازم يكون اعمق

لانى اعتقد انى لو مليته وهو بعمق ال40 سم هياخد كل البيتموس اللى عندى

علما بانى عندى اصص 40 سم وانوى استخدام الاتنين

احمد عبد ربة
25-12-2011, 02:22 AM
احنا اللى لازم نشكر حضرتك استاذ محمد سكر على عرض خبرتك المثيرة علينا وأحنا بنتعلم من حضرتك طريقة أشرف مهنة فى التاريخ وزى ما حضرتك قولت بالظبط نحضر أصص نستعمل فيهم المحلول المغذى وأنا أعتقد والله أعلم أنة أيضا يندرج تحت مسمى العضوى لأنة يأخذ من عصارة النبات ويسأل فى ذلك أهل العلم وما أكثرهم فى منتدانا الغالى وأخرى للسماد العضوى زرق الحمام والدواجن وبهذا نقدر نتعرف عن الأوفر بالنسبة لنا والأكثر فائدة للنبات ونبعد تماما عن التسميد المعدنى ويوجد بالمنتدى مدونة المهندس أشرف الشفقى عن الزراعة وحلم المزرعة ويمكن الأستعانة بهذة التجربة فهى ثرية وواقعية
وجزاك الله كل خير أستاذ محمد على السرد الممتع لخبرتك وننتظر المزيد وفقك الله

محمد سكر
25-12-2011, 11:11 AM
انا جبت النهاردة المحلول المغذى من كليه الزراعه بالمنصورة ولكنه اعطانى كيسين الاول فيها بودرة زرقاء محببه زى الملح الخشن والكيس التانى لونه ابيض وقالى يتروى منه كل 10 ايام قالى الازرق دة يتحط على ميه ويترش به الورق والابيض للجذور
فهل هذا هو المحلول المغذى ولا هو ادانى حاجه تانيه غلط
وبالنسبه لطماطم السلك انتاجها بيكون اعلى من العادي ولما احب اجيبها من المشتل هو دة اسمها ولا لها اسم تانى

وبالنسبه للصندوق اللى هستخدمه للزراعه فيه هو عمقه 40 سم هل دة يكفى للطماطم ولو 25سم ينفع ولا لازم يكون اعمق

لانى اعتقد انى لو مليته وهو بعمق ال40 سم هياخد كل البيتموس اللى عندى

علما بانى عندى اصص 40 سم وانوى استخدام الاتنين

أعتقد على حسب علمى ان ما قمت بشرائه من الكليه ليس محلول مغذى (فالمحلول المغذى كما هو موضح من اسمه محلول اى انه سائل ) وهو يتكون من نوعين محلول به عناصر كبرى واخر به عناصر صغرى ) اما ما قمت بشرائه شئ اخر ولكنه نوع من انواع التسميد ويمكنك استخدامه ايضا مفيش مشاكل ان شاء الله

طماطم السلك فعلا انتاجها اعلى من النوع العادى الذى يزرع فى الحقل وهى لها اسم علمى ولكنى لا اعلمه ولكنها تشتهر باسم طماطم سلك واصحاب المشاتل يعرفونها جيدا ويمكنك ان توضح لمن تشترى منه بانها تربى على الدوباره

بالنسبة لعمق الاصص اعتقد ان العمق الامثل لهذا الغرض ما بين 30 الى 35 سم

اما 40 سم كبير و25سم صغير ولكنك لو قمت بزراعة الطماطم فى قصارى عمق 25 سم لن تفشل الزراعة سوف تنجح باذن الله
ولكنك فى هذه الحالة لن تكون موفرا للظروف المثلى لنموها ويمكن ان يكون لها تاثير محدود جدا لو كانت حالة النبات جيده بالرعايه المتكامله من حيث التسميد وحمايته من الامراض وعلى العكس يمكن ان يكون هذا العمق له تاثير كبير على النبات لو حالة النبات سيئه لسؤ التسميد والتعرض للامراض

خلاصه القول :
يمكنك ان تزرع فى كل وعاء عندك مهما كان حجمه طبعا فى حدود المعقول ولو على سبيل التجربه بان تجرب قصارى مقاس 40سم وتزرع بها وتختار قصارى مقاس 25 سم وتزرع بها ولو عندك جرادل البلاستيك الخاصه بالنقاشه يمكنك استعمالها
اكيد جاء فى خاطرك ان التربه التى تستعملها لن تكفى لكل هذا لذلك يمكنك استعمال الرمل بمفرده (رمل وفقط)

ولكن لابد من غسله جيد جدا عدة مرات حتى تمام التاكد من خلوه من الاملاح ولكن القصارى التى سوف تزرع بها بالرمل فقط تراعيها رعايه خاصه من حيث الرى بالمحلول المغذى فان الرمل لا يحتفظ بالرطوبه مثل البيتموس فيكون ريه يوميا بالمحلول المغذى لمدة ثلاثة ايام واليوم الرابع ماء فقط بدون محلول وهكذا تعيد هذه الدوره

وبعد هذه التجارب سوف يظهر لك جليا ما هو الافضل والانسب من حيث مقاس الاصيص المطلوب بعد ذلك ومن حيث التربه ويمكنك تخصيص قصريتين ترويهم من منقول زرق الحمام او زرق الدجاج ولا تستعمل معهم المحلول المغذى وترى النتيجة فى النهايه ان شاء الله

khaled_2008
27-12-2011, 01:39 AM
معلش يا جماعه لى سؤال كمانبالنسبه للسماد اللى انا جبته اللى هو السماد المركب 20-20-20 هو ايطالى الصنع ومكتوب عليه سماد مركب يحتوى على العناصر الصغرى والكبرى نيتروجين وفوسفور وبوتاسيوم يستخدم رشا على الاوراق ومكتوب الجرعه المحددة وطريقه الاستعمال لكل نبات هل معنى كدة انى ارش منه على اوراق النبات بعد تتخفيفه المادء يعنى ارش منه على الورق واروى بميه عاديه طيب والميه اللى تنزل من النبات اعيد استخدمها ولا ايهيا ريت حد يفهمنى النقطه دى

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 12:39 AM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 11:54 PM --||-----

ايه هى طريقه استخدام الثوم والخميرة كمبيد فطرى

محمد سكر
27-12-2011, 10:44 AM
نعم السماد المركب يمكن ان يرش على اوراق النبات ويمكن ان يروى به النبات

ولكن الطبيعى ان تروى النبات كما ذكرنا قبل ذلك وموضوع رش النبات بالسماد المركب تكون مره كل 15 يوم ليس الا

والماء الذى ينزل من القصارى يمكنك ان تعيد استخدامه مره اخرى وذلك عن طريق وضع اطباق تحت كل قصريه يتم تجميع ما ينزل من القصارى بها

وتعيد استخدامها مره اخرى ولكن تذكر جيدا بانى قلت لك قبل ذلك بانك تسقى ثلاثة ايام بالماء المضاف عليه السماد وفى اليوم الرابع تسقى بماء فقط

حتى تغسل التربه هذه المره الاخيره لا تاخذ الماء لاعاده استخدامه بل يتم رميه لانه نتاج تنظيف التربه

بالنسبة للمبيد الفطرى يمكنك استعمال الثوم
وذلك باحضار 100جرام ثوم و10جرام صابون سائل ونصف لتر ماء وزيت معدنى لطمر الثوم
يهرس الثوم بقشره وينقع 24 ساعه ثم خلط محلول الثوم مع الصابون وتقليبه جيدا وتصفية المحلول بشاشه ثم التخيف فى 20 لتر ماء والرش

khaled_2008
28-12-2011, 01:05 AM
الرش يكون كل اد ايه بالتحديد وابتداءا من عمر ايه بالنسبه للنبات وايه هو المقصود بالزيت المعدنى

وهل يمكن زراع الفراوله فى الترابيزات بارتفاع 10سم ام انها تحتاج الى عمق اكبر وهل الفراوله الان تحتاج الى صوبه

وما هو العمق امناسب لكل من الطماطم والخيار والفلف والبرنجان والجرجير والفراوله والبصل والملوخيه
والعمق المناسب لشجرة الليمون والعنب لكى تثمر

وبالنسبه للصوبه فى الصيف هل يلزم ان تكون محكمه الغلق من جميع الجوانب ام تكون مغطاة من السقف فقط