المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عايز ملمع لنباتات الزينة داخل المنزل

egman
27-10-2011, 02:59 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندى والحمد لله نباتات زينة داخل المنزل وهى كروتن وبوتس وسنجنيوم وكنت عايزملمع لهذة النباتات علشان من جراء رش الاورقا بالمياه بتحس كده انها بتجير او بتطفى لما المياه تجف من على الاوراق .

عايز نوع ملمع محترم اسمه وسعره ومكان بيعه وطريقة استخدامه وعدد مرات استخدامه ؟

هل هذة الملمعات لها فوائد صحية للنبات ؟

هل يوجد ما هو تركيبه طبيعيعه لتلميع الاوراق ؟

تحياتي للجميع ،،

sherif shabaan
27-10-2011, 03:09 PM
موجود عندي ملمع نباتات المنزل
بلد المنشأ هولاندا المادة الاوليه في صنعه طبيعيه 100% وهي زيت زهور الفل يستخدم مره كل شهر سعر العبوه 750 مللي 95جنيها

توليب
27-10-2011, 06:42 PM
بإمكانك تنظيف نباتات الزينة بوساطة قطعة قماش مبللة بالماء ولكن أحياناً نسمع عن تلميع النباتات باستخدام الزيت ولكن أخي هذه الطريقة خاطئة لأنها تؤدي إلى جذب الكثير من الغبار والتصاقه بها مما يشكل طبقة هذه الطبقة تؤدي إلى انسداد الثغور التنفسية

soulplants
27-10-2011, 07:11 PM
مشكلة الملمعات ما اقتنعات فيه انا كثير لانه ممكن تسباب حساسيه ولزم ترشيه على النبات في المساء لان الشمس تثر عليه كثير

فا احسن شي ممكن تستخدمي قشر الموز لي تلميع الورق الكبيره

حت مره سمعت عن تلميع اورق البناتات بي الحليب بي قطعة قمش مبلله بي الحليب بس انا مجربته

هي ممكن طريقه متعبه بس احسن من المواد المصنعه

تحياتي

الوحيدهـ*
31-10-2011, 06:25 AM
ممكن تلمعيها بقشر الموز سمعت هالمعلومه من التلفزيون وان شاء الله تلاقي احد يفيدنا ويفيدك كمان

egman
10-11-2011, 10:21 AM
تحياتى للجميع وجزاكم الله خيراً وكل عام وانتم بخير وانا عن نفسي اكتفيت بتلميع الورق بالماء واللبن المضاف الية قليلاً وفى حالة النباتات ذات الاوراق الكثيره والصغيرة قمت بالرش والحمد لله النتيجة مرضية وكمان بطريقة طبيعيه ....

nesma32
14-11-2011, 09:16 PM
انا بلمع بقطنه مبلوله ماء او اعطى النبات دش فى الحمام او استعمل اللبن المخفف بالماء بنسبه كوب ماء و عليه 3 ملاعق ماء و نرش الخليط على اوراق النبات بس مايكونش النبات فى الشمس

sherif shabaan
14-11-2011, 11:18 PM
انا بلمع بقطنه مبلوله ماء او اعطى النبات دش فى الحمام او استعمل اللبن المخفف بالماء بنسبه كوب ماء و عليه 3 ملاعق ماء و نرش الخليط على اوراق النبات بس مايكونش النبات فى الشمس

تلميع النبات باللبن ضرره اكثر من نفعه لاحتواء اللبن علي مئات الانواع من البكتريا والفطر ودارسي ميكروبيولوجي الالبان يؤكدوا كلامي
الملمع المتخصص للزرع موجود الان سعة 600مللي بسعر 55جنيها مع العلم يدوم اللمعه علي النبات لمدة شهر وليس وقتيه والتي تحصل عليها من التجارب اعلاه كما تفضل وشرح لك الزملاء

اصدقا الطفوله
16-11-2011, 12:10 PM
جزكم الله خير على امعلومات الحلوه
لكم الاحترم

sherif shabaan
08-12-2011, 05:58 PM
تلميع النبات باللبن ضرره اكثر من نفعه لاحتواء اللبن علي مئات الانواع من البكتريا والفطر ودارسي ميكروبيولوجي الالبان يؤكدوا كلامي
الملمع المتخصص للزرع موجود الان سعة 450مللي بسعر 55جنيها مع العلم يدوم اللمعه علي النبات لمدة شهر وليس وقتيه والتي تحصل عليها من التجارب اعلاه كما تفضل وشرح لك الزملاء

-----||-- الدمج الآلي للمشاركات المتعاقبة - المشاركة التالية أضيفت الساعة 04:58 PM -----||----- المشاركة السابقة أضيفت الساعة 04:54 PM --||-----

http://sendisraelflowers.com/images/large/Tb0Mqbm5r.jpgده شكل عبوة التلميع

روتى فروتى
24-01-2013, 02:20 AM
كل انواع ملمعات بتقفل مسام ورقة نبات احسن طريقة قطنة تمسح برفق من فوق وتحت الورقة اما ملمع فلا انصحك بة