المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : إستفسار بخصوص ألوان أوراق الكروتن الجديدة

egman
27-10-2011, 02:53 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندى نبات الكروتن اكسلانت وهو والحمد لله ناجح بفضل الله .
داخل حجرة فى الشقة
وهو لا يتعرض لأشعه الشمس
أقوم بتسميده مرة كل اسبوع بسماد اسمه NPVK
وهو معرض لضوء نيون وضوء موفر لعدد ساعات 12 ساعه يومية وقمت بإضافة لمبات موفره صفراء مكتوب عليها wormwhite لسة النهاردة وبكده الاضاءة تكون نيون عادى ولمات موفرة بيضاء وصفراء
وأقوم بري النبات مرتين اسبوعياً منهم مرة تسميد وفى وسط الاسبوع اى بين الريتيتن ارش اوراق النبات بالماء ومعدل كل رية 250 ملى جرام ماء .

والحمد لله النبات طلع اوراق جددية وكبرت لكن لونها اخضر ومنقوش بالأصفر فقط على غير ياقى الاوراق الى كنت اشتريت النبات بيها وهى كانتملونة بالاحمر والبرتقالى والاصفر اى الوان الكروتن الجميلة المعروفة .

فما السبب فى ان لون هذة الأوراق الجديدة أخضر منقوشة بأصفر فقط وليست ملونة كباقى الاوراق هل ستتلون بعد ذلك او هذا نقص فى عنصر معين وان كانت الشمس هى السبب فكيف اعوض النبات الشمس الى بيخلى لون اوراقه الجديدة ملونه ؟

تحياتي للجميع ،،
وكل عما وانتم بخير ،،

nasef
27-10-2011, 03:32 AM
البوتاسيوم هو المشجع الرئيسى لتلوين الاوراق
رش بوتاسيوم مع المغذى الورقى وهتلون الاوراق ان شاء الله
وجرب البترا والنورما والاوروبى دى اصناف كروتون ايضا جميله

ابو هيثم
27-10-2011, 01:43 PM
السلام عليكم.

اخي الفاضل يجب عليك تعريض النبات لاشعه الشمس المباشره في الصباح او في المساء لفتره قليله حتى يتغير لون النبات.

لاوند
27-10-2011, 04:04 PM
حتى تظهر ألوان الأوراق
يجب تعريض النبات يوميا من 2- 3 ساعات حتى تظهر الألوان بالإضافة للإضاءة القوية

sherif shabaan
27-10-2011, 06:23 PM
الكروتن استخدمه في مجال العمل خاصاتي سواء بالمنزل او بالحديقه وعليه وبناء علي ما قاله لك الاخوه الاعضاء للحصول علي اللون الاحمر القاتم سواء للكروتن او نبات الكوليس اونبات السانكيزيا لابد من التعرض 4- 6 ساعات للشمس/ يوم

egman
28-10-2011, 03:31 AM
تحياتي للجميع ولكن فى عدم القدرة على التعرض للشمس فما هو الحل ومن اين احصل على البوتاسيوم هل من المشتل واقولهم اية فى المشتل علشان يعرفوا انا اقصد اية ويا ترى سعره وطرق استخدامه اية وهل فعلا هيقو على اعطاء الاوراق الالوان ؟

soulplants
28-10-2011, 12:24 PM
egman ًصباح الخير

والله شوف احسن شي انك تعرضه لي شمس الصباح في الصيف و الان الوقت منساب انك تعرضه لي الشمس لي فتره اطول لن الان فصل الخريف و الشمس دافئه لان

و الشمس هي العنصر الطبعي لي جعل النباتات تصنعا غذاه بدون تدخل مواد كيمئيه و برضو الشمس

اشعاته فيه الوان خاصه و طبيعيه تخلي نبات الكرتون يتلون بي شكل طبيعي و جميل و برضو مثل نبات

كوليس لوانه تحتج لي اشاعاة الشمس

اذا ما تقدر تحصل على ضو الشمس زي ما ذكرت عزيزي

ممكن تشتري البوتاسيوم مثل ما ذكرك الخ العزيزي في المشركه فوق
ممكن تسل عنه في المكتب الزراعيه احسن شي لانك هنك رح تحصل مهندسين زراعين و رح يفدونك بي طريقة استخدمه بي شكل صحيح

بس بي شكل عام السميد الكيموي لزم تخليه بعيد عن جذع او الغصن بي حولي 10 سم و لا تكثر منه

تحياتي لك عزيزي و بي التوفيق

sherif shabaan
28-10-2011, 03:05 PM
تحياتي للجميع ولكن فى عدم القدرة على التعرض للشمس فما هو الحل ومن اين احصل على البوتاسيوم هل من المشتل واقولهم اية فى المشتل علشان يعرفوا انا اقصد اية ويا ترى سعره وطرق استخدامه اية وهل فعلا هيقو على اعطاء الاوراق الالوان ؟
موجود في صورة بودر وسائل ممكن نرسله لك لو تريد

egman
30-10-2011, 03:06 PM
احياتى للجميع وشكرا لكل الاعضاء على المشاركة الفعالة ممكن اعرف العبوه قد اية وبكام والجرعات وهل فعلا البوتاسيوم هيعمل على تلوين أوراق الكروتن ؟

ازهار الربيع
30-10-2011, 09:17 PM
انا ايضا عندما اشتريت شجرة الكرتون كانت اوراقها ملونة احمر وبرتقالي واصفر وعند ضهور الاوراق الجديدة كانت كلها خضراء انا افتكرت انو جاء دور اللون الاخضر هههه

egman
10-11-2011, 11:15 AM
طيب ممكن اعرف سعره واعرف طريقة استخدامه وحجم العبوه وهل هو مفيد للكروتن بس او النباتات ذات الاوراق الملونة وبس ولا كمان ممكن يفيد البوتس والسنجنيوم مثلاً .

nesma32
22-11-2011, 10:44 PM
يا عزيزتى ال .n.p.k يحتوى على نيتروجين n و فسفور و بوتاسيوم اذا هذا السماد كافى جدا بس انتظرى قليلا حتى تتلون الاوراق

احمد AHMED
23-11-2011, 06:48 AM
لا غنى عن اشعة الشمس في اغناء النباتات بالوانها الحقيقية و على راس النباتات حاجة لاشعة الشمس هو الكروتن او كوديايم اذ ان ما يميز اصلا هذه النبتة هو الوان اوراقها لذا تجدها عند النوافذ مباشرة كي تتلقى اشعة مباشرة لعدد من الساعات و بذات المواصفات ايضا النباتات الداخلية المزهرة فالزهور لن تظهر مالم تتلقى النباتات اضاءة وافرة مباشرة او مفلترة وفقا لمدى تحمل النبتة و لدرجة الحرارة و الرطوبة السائدة داخل المنزل .

egman
01-12-2011, 02:51 PM
ايوة انا فاهم كده كويس بس يعمل اية الى ما فيش عنده شمس علشان كده انا بدور على بديل سمادى وكمان بدور عن بديل ضوئي ويا ريت الى يعرف اى نوع من انواع اللمبات والإضاءة يعوض النبات عن أشعه الشمس يقولى عليه اسمه وبيبتاع فين وبكام ؟

sherif shabaan
02-12-2011, 09:59 PM
ويا ريت الى يعرف اى نوع من انواع اللمبات والإضاءة يعوض النبات عن أشعه الشمس يقولى عليه اسمه وبيبتاع فين وبكام ؟

ممكن تستعمل اباجوره بالمبات الفلورسنت

كالموضح:
http://www.emilysplants.com/store/media/accessories%20-%20intelligent%20plant%20light%20-%20image180.jpg