المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لطع بيضاء على الكروتن كالقطن

egman
12-10-2011, 11:30 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عندى نبات الكروتن والحمد لله هو ينمو وجيد ان اضعه داخل الشقة لكنى عامل له اضاءة قوية والحمد لله النبات عندى منذ اكثر من شهر ولحال تمام وبدات تظهر اوراق جديدة .

المهم من يومين كده ظهر على اوقاه وكمان بين فروعه فى الاماكن الضيقة منها لطع بيضاء صغيره وتشبة فى ملمسها القطن او غزل البنات او خيوط العنكبوت وهى لزجه تقريبا .

ازاى اتخلص منها ؟

واية هى اضرارها ؟

اية السبب فى ظهور هذة اللطع علشان اتجنب عوامل ظهورها ؟

منين اجيب العلاج او بيتباع فين فى محلات النباتات والمشاتل ولا محلات متخصصة ولا صيدليات ؟

انا اتصرفت كالاتى قمت برش الاوراق بالمياه وقمت بتنظيف او بشيل هذة اللطع ومسح اوراق النبات لكن تلاحظ وجودها مرة تانية بس بصورة قليلة ..........................

تحياتى لحضراتكم ،،

أبوسنينة الليبى
13-10-2011, 12:13 AM
من خلال الوصف أعتقد أنها الحشرة القطنية.
تخاص منها مبدئيا بالمسح بالماء.
أضرارها تسبب ضعف للنبات.
حشرة توفرة لها الضل والرطوبة (مكان ملائم)

لو إحتجت لمبيد ستجده فى محلات المبيدات الزراعية

egman
13-10-2011, 10:48 AM
تحياتي لحضرتك وشكرى لك ،،طيب الرطوبة والظل مطلوبة لنباتات الظل والزينة هل ده معناه انى هفضل أعانى من هذة اللطع القطنية بصورة مستمرة ؟طيب وما اسم هذا المبيد وسعره وجرعته وهل توجد مركبات طبيعيه للقضاء عليها ؟

smart_home
13-10-2011, 11:04 AM
السلام عليكم ورحمة الله هذه الحشرة هى بق الدقيق الأسترالى وتحتاج الى مبيد حشرى

egman
13-10-2011, 11:50 AM
تحياتى لحضرتك على الرد بس انا مش متخصص فى الزراعه وعلشان كده انا محتاج اعرف الاتى :ازاى اتخلص منها ؟واية هى اضرارها ؟اية السبب فى ظهور هذة اللطع علشان اتجنب عوامل ظهورها ؟منين اجيب العلاج او بيتباع فين فى محلات النباتات والمشاتل ولا محلات متخصصة ولا صيدليات ؟

أبوسنينة الليبى
13-10-2011, 11:30 PM
ما دام عدد النباتات عندك قليل فلا داعى لشراء مبيد كماوى لأنك لن تستخدم منه إلا القليل والباقى يبقى مخزن وأن لا أفضل تخزين المبيدات فى المنزل.
إستمر بإستخدام الماء لإزالتها .
هذه الحشرة تفضل الضل و الرطوبة صحيح ولكنها بطيئه فى التنقل من مكان لأخر وتحتا ج إلى الهواء فإذا كانت أحد النباتات قريبة من االنافدة
فأبعدها قليلا لتفادى وصول الحشرة لها و إحتمال ظهورها مرة ثانية وارد.
بخصوص المبيد الطبيعى فلا أعلم بوجود مبيد طبيعى يقضى على هذه الحشرة

egman
14-10-2011, 09:30 AM
تحياتى لحضرتك جدا على الاهتمام

بس انا قرات فى المنتدى هنا عن محلول الثوم وهوغلى الثوم فى ماء مغلى ثم تركة ليبرد وتعبئته فى زجاجه واحتفظت به فى مكان مظلم لمدة يوم كامل ثم اقوم برش النبات منه فايه رايكم ....

sherif shabaan
14-10-2011, 12:49 PM
يستخدم مبيد الاكتيليك 2سم لكل لتر ماء لو لم تستطيع شراؤه رش الاماكن المصابه بالكحول الابيض مضاف له قليل من الصابون السائل يقضي تماما علي
الحشره

أبوسنينة الليبى
15-10-2011, 01:19 AM
أنا قصدت مبيد طبيعى مصنع من شركات متخصصه وثم إختباره معمليا وحقليا
أما الإجتهادات الشخصية فهى غير مضمونة النتائج ولكن ربا رميه من غير رامى.

egman
16-10-2011, 10:57 AM
تحياتى وشكرى للجميع ،،ولي استفسار أخير هل مبيد : الاكتيليك ده بيباع فين فى مشاتل نباتات الزينة ولا فين وبكام لو امكن يا باشمهندس / شريف ؟والكحول ده برده الاقيه فين فى الصيدليات ولا عند بتاع مواد الدهان ؟تحياتى للجميع ،،