المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اهتزاز صورة المهندس الزراعى

herohema
21-08-2007, 03:23 PM
اهلا بكم عايز مداخلة من الاعضاء بأسباب اهتزاز صورة المهندس الزراعى ليه بقت اقل من مهندس الديكور و مهندس البترول ,مهندس المبانى وغيرها نرجو المشاركة من الجميع

وليه فى رفض من الجيل الجديد من الطلبة لدخول كلية الزراعة وهل المشكلة دى موجودة فى مصر بس ولا باقى الوطن العربى

عايز المشاركات للوقوف على ابعاد المشكة دى
يالا ي باشمهندس من ليه

يالا يا باشمهندس منك ليه

شيبو
21-08-2007, 09:41 PM
بص يا أخي الموضوع و ما فيه أن كلية الزراعه اصبح الإقبال عليها قليل و لذلك مجموعها أصبح قليل و لذلك يعتقد البعض أنها كليه سهله و ملهاش مستقبل و أن زيك زي المزارع أو الفلاح و لكن أنت بتبقي فلاح برخصة لكن أنت ممكن تكون في زراعه و تبقي كويس فيها و تنبغ و تكون مثل يحتذي به و لذلك أهتزت صورة المهندس الزراعي في مصر بسبب أن مجموع الكليه قليل فيتصور الناس أن هذه الكليه ليس لها قيمه فيبتعدوا عنها و إذا دخلها أحدهم يكون مخنوق و هو بيدرس فيها و يتصور أنه لا قيمة له .

herohema
21-08-2007, 09:44 PM
شكرا على المداخلة
لكن من الاسباب الاخرى نقابة الزراعة اللى بتساوى خريج الكلية بدبلوم الزراعة اللى بتديله لقب مهندس زيه زيك

مهندس الحدائق
21-08-2007, 10:02 PM
herohema (http://f.zira3a.net/member.php?u=5685) vbmenu_register("postmenu_16037", true); اشكرك على اثارتك لهذا الموضع
انا اتكلم معك من الاردن وانا ادرس في الجامعة الاردنية في كلية الزراعة
نحن هنا في الاردن نواجه نفس المشكله التي تعانون منها الا وهي انا الزراعة اصبحت مهنه غير مرغوب بها في العالم العربي مع ان لها اهمية كبيره جدا

اتوقع و في نظري ان هناك عدة اسباب من اهمها انه هنا في الاردن مثلا اسم كليتي هي الزراعة و ليست الهندسه الزراعية, ولكي تصبح مهندس زراعي يجب ان تنضم الى نقابة المهندسين الزراعين, وايضا هو ربط الشخص عندنا في الاردن دارس العلوم الزراعية مثله مثل الفلاح وهذا الامر فعلا مزعج, وايضا اعتقاد اناس كثر بأن الزراعة لا مستقبل لها مع ان هذا الاعتقاد خاطئ تماما.

واحب ان اشير الا انه عندنا في الاردن لاحظت انا اكثر ناس يكرهون الزراعة هم طلاب الزراعة انفسهم, بل وان الاشخاص الذين يلوثون مهنة الزراعة هم طلابها نفسهم من خلال الكلام الغير صحيح و طريقة الاستهزاء الذي يمارسونه على هذه المهنه بسبب عدم ثقتهم بأنفسهم و بهذه المهنه و للاسف

لا أدري كيف نحل هذه المشكله ولاكن الحل ممكن من خلال الجامعة نفسها عن طريق رفع معدل القبول في كلية الزراعه و ايضا عن طريق نقابة المهندسين الزراعين و التي ايضا لها دور مهم بنشر الوعي بين افراد الشباب بالزراعة و بأهميتها

اتمنا من الله ان اكون قد ساهمت ولو بالقليل في حل جزء من المشكله

ادعولي

herohema
21-08-2007, 10:09 PM
شكرا لردك
ان مش فاهم هذه الجملة"ولكي تصبح مهندس زراعي يجب ان تنضم الى نقابة المهندسين الزراعين,"

وليه المهندس الزراعى مثله مثل الفلاح
وهو مهندس المبانى عامل بناء . ومهندس الديكور عامل تشطيبات
الموضوع ان الاستعمار عايز يقضى على الزراعة حتى يكمل بناء المقولة " من لا يملك قوت يومه لا يملك................."
والدليل ان الدول الاروبية وامريكا واسرائيل متقدمة جدا فى الزراعة وتقوم الزراعة على احدث التقنيات

mloshm
22-08-2007, 01:13 AM
نص مقتبص:
شكرا لردك
ان مش فاهم هذه الجملة"ولكي تصبح مهندس زراعي يجب ان تنضم الى نقابة المهندسين الزراعين,"

هو يقصد يعني لان انا بخلص اوراقي وكدة في الكليه
بتاخد شهادة حصولك علي بكالريوس العلوم الزراعيه .. اما يطلق عليك مهندس زراعي حر اذا قدمت اورراق الي النقابه الزراعيه وعملت كرنيه خاص .. يطلق عليك مهندس زراعي حر ودة له اهميه في حاجات تانيه كتير والله اعلم وشكرا لكم

مهندس الحدائق
22-08-2007, 05:50 PM
بازبط يا سيد mloshm انا هيك قصدي
انا بعرف انو في ناس كتير بتحاول ترسخ في مخ شباب العالم العربي فكرة انو الزراعة شي عيب وصدقوني في دول اوروبا و امريكا دراسة الزراعه اشي مقدس و محبب عندهم كتير, وبالعكس شي بفتخروا فيه.

صدقوني انا بقدر اني اتمسخر على اي مهنة في العلم لانو لاي مهنة هناك امور جيده و اخرى سيئه, مش بس للزراعه.

خدوا مني نصيحه لوحه الله تعالى من اخوكم ما تهتموا لهذا الموضوع اكتير و ما تقلقوا لا بالمجتمع و لا بالناس لان رضى الناس غاية لا تدرك, وصدقوني احنا أصحاب اطهر و اهم مهنه في العلم وبكفي انها مهنة الرسل و الانبياء.

mloshm
23-08-2007, 12:55 AM
مشعارف ليه ياخي عمري ماشفت حد يتكلم عن التعليم الزراعي في الجامعات او التعليم في المدارس الزراعيه علي الرغم انها اهم مشكله فعلا تواجه الخريج .. ويفضل الحديث فيها في رايي بدلا من الحديث في اسم وشكل الكليه واسم المهندس الزراعي ولا حضرتك شايف ايه:roll: ؟ انا اعتقد الموضوع دة قضيه راي عام
وكمان ياريت نتكلم عن فائدة المعيدين والمدرسين المساعدين والدكاترة في كليات الزراعه وهل لهم صله بمراكز البحوث ام ان احد الاخرين يسير في الاتجاة المضاد :laugh:
والله اعلم
:grin: ياريت نشوف رئيك بخصوص الموضوع دة وشكرا لكم

herohema
07-10-2007, 10:31 PM
الجمهورية 7/10/2007مهندس زراعي..بدرجة "عاطل"
رغم أن مصر بلد زراعي في المقام الأول إلا أن خريجي كليات الزراعة ينتظرهم مستقبل غامض فلا وظائف لهم في القطاعين العام أو الخاص ولا أراضي زراعية.. مما يثير تساؤلاً هاماً.. من المسئول عن اهدار حقوق هؤلاء باعتبارهم "مواطنين" يتجاوز عددهم 19 مليون فلاح و8 ملايبن "مهندس زراعي"!!
كان من الطبيعي في ظل تلك الظروف ألا نجني سوي ضعف الاقبال علي كليات الزراعة وانتشار البطالة بينهم بعد تخلي الدولة عنهم بغياب الحوافز التشجيعية التي كانت تمنحها لهم سواء في صورة دعم مالي مباشر أو كمشروع أراضي للخريجين لتذهب هذه الأراضي للأسف لكبار المستثمرين.. ولاعزاء للمزارعين وشباب الخريجين!!
النتيجة معروفة وهي تدمير الزراعة وتحولها الي نشاط غير مرغوب فيه خاصة في ظل الطفرة الكبيرة في أسعار الأسمدة والكيماويات والبذور التي ألهبت ظهور الفلاحين والخريجين الذين لم يشفع لم بكالوريوس الزراعة!!
"الجمهورية" تدق ناقوس الخطر في سطور هذا التحقيق.. لعل وعسي!!
فرصة عمل
في البداية يقول أيمن عبدالمجيد السيد : حصلت علي بكالوريوس زراعة عام 1996م بتقدير جيد جداً ولم أحظ حتي الأن بفرصة عمل سواء بالقطاع الخاص أو العام!!
أضاف.. المواد الدراسية بكليات الزراعة تهدف في المقام الأول للتنمية الزراعية ودفع عجلة الانتاج في هذا القطاع الذي يمثل باحدي ركائز الاقتصاد القومي.. ورغم ذلك فالكلية تحولت داخل مكتب التنسيق الي شبح يهرب منه الطلاب رغم انخفاض الحد الأدني للقبول بها فبعد مرور الدراسة الصعبة ونجاحهم في التخرج تصبح شهادة البكالوريوس صداعاً كبيراً في رءوس الخريجين وأولياء الأمور لانضمامهم بها الي طابورالبطالة بجدارة!!
يؤكد أيمن أن النظام التعليمي في مصر فاشل ولاعلاقة له باحتياجات سوق العمل.. ففي قطاع التعليم الزراعي مثلاً توجد مدارس ثانوية زراعية بالاضافة الي كليات الزراعة لكن سوق العمل لايحتاج هذا الكم الكبير من الخريجين لأننا نفتقد الي أسلوب ناجح لتسويقهم.
غياب
لفت محمد عبدالغفور عبدالحميد بكالوريوس زراعة عين شمس 1998م الانتباه الي معاناة الطلبة في حضور المحاضرات حيث يغيب معظمهم ولايجد الأساتذة العدد الكافي من الطلاب وبالتالي لايهتمون هم كذلك بحضورها أغلب الأحيان في الوقت الذي تختفي فيه مهارات هؤلاء الطلاب والحوافز التي تشجعهم علي الدراسة أو الدخول الي سوق العمل بقوة عقب التخرج.
شكا من توقف مشروع أراضي الخريجين مما أدي لفقدان الطلاب بالزراعة الأمل في الحصول علي أراض لاستصلاحها.. حتي أن الشباب الذين حصلوا علي أراضي فشلوا في الاستمرار بمشاريعهم لافتقادهم لأغلب الخدمات المطلوبة والدعم والمساندة اللازمة من الدولة.
ليس لنا حقوق!!
عبدالحميد رجب بكالوريوس زراعة القاهرة دفعة 1996م يقول : ليس لنا حقوق حتي نسأل عنها فالوضع حالياً سواء للمزارعين أو خريجي الزراعة صعب وقاس وليس لدينا أمل في الحياة فما درسناه لم نستطع تطبيقه وتحول الحلم الي سراب علي يد وزارة الزراعة!!
أشار شعبان عوض بكالوريوس زراعة ودبلوم دراسات عليا 1997م أن الدراسة شيء والواقع شيء آخر.. لذا عادة مالايجد خريج هذه الكلية مكاناً يأويه عقب التخرج ولو حصل علي فرصة عمل تكون بمرتب ضعيف جداً أو في مكان غير مناسب علي الاطلاق!!
يضيف حقوق الخريجين أصبحت تائهة.. ومستقبلهم غامضاً بالدولة تخلت عن دورها في تشجيع هؤلاء الشباب بتوفير فرص عمل لهم أو مشروع مناسب ليستطيع الخريج أن يحقق به كل أحلامه ويطبق ما درسه.
وتؤكد الهام فوزي بكالوريوس زراعة 1999م أن المجتمع هو الخاسر في هذه المعادلة حيث يرفض الآن الطلاب دخول كلية الزراعة والذي يدخلها يحول منها بعد عام واحد.. أما الذي يستمر فيصطدم بواقع مرير يؤدي لتدمير مستقبله قبل أن يتخرج!
بنبرة حزينة قال ايهاب خيري حاصل علي 75% في الثانوية العامة علمي : سوف أدخل كلية الزراعة.. ولا أتصور كيف ستكون دراستي بها فالمستقبل غامض ومجهول بتلك الكلية خاصة بعد التخرج لذلك أفكر في التحويل الي أي كلية أخري!!
يتساءل : أليست كلية الزراعة هي أنسب دراسة جامعية في مصر باعتبارنا بلدا زراعيا.. فلماذا تهضم حقوق هؤلاء الطلبة ولايحصلون علي أية امتيازات تشجعهم علي الالتحاق بكليات الزراعة؟!
أما هشام عبدالرحمن طالب بالفرقة الثانية بكلية الزراعة بجامعة عين شمس فيؤكد أن وضع خريج كلية الزراعة الآن أسوأ من عصور سابقة فليس له الحق في التعيين بأي مؤسسة أو جهة حكومية ولاتوجد أي هيئة أو حتي مركز بحثي يرعي الدارسين أو الخريجين.. والنتيجة يجد الطالب نفسه "في الشارع"!!

agrosaid
19-10-2007, 09:08 PM
السلام عليكم يا إخوة
أنا من المغرب وكل ما ذكرتموه يختلف تماما عندنا
المهندس الفلاحي له قيمة أكثر من القطاعات الاخرى ربما لكون القطاع الفلاحي أكثر تطورا
فدخولك لاأحد معاهد التقنيين الفلاحيين يحتاج لنقط عالية ناهيكم عن معاهد المهندسين

أرجو التوفيق

amonaa
21-10-2007, 03:08 PM
هى فعلا مشكله بس للاسف الزراعة بقت تقبل مجاميع بسيطه بسبب انهامش بقى حد يدخلها كتير اذا هما اصلا مش قدروا يتحصلوا على درجات عاليه فى مواد حيوية وبقيت صعبه بالنسبالهم يدخلوا فيها ناس بردوا ضعيفة فى مواد علمية تعتبر صعبة نسبيا للبعض اكيد شىء مش مضبوط وغيركده سوق العمل للمهندس الزراعى اصبح فى مجال قريب جدا للفلاح وبالتالى اصبح النظرة للكل اليه انه فلاح ايضا ذو مستوى مادى ضعيف واجتماعى ايضا ولكن هناك من اتخذ حقه واثبت ان الزراعة كيان مستقل بانتاجه وتصنيعه واهميته فى المجتمع ككل وهناك اسباب كثيرة فلابد للمهندس بايمانه بكليته ومستواه العلمى والاجتماعى ليفوز باحترام الجميع دون شك

eng/muslima
21-10-2007, 09:46 PM
انا في رأيي ان المشكله كلمه زراعي
يعني الناس شايفه ان الزراعه والمجتمع الزراعي والفلاحين دي
بقت حاجه بلدي اوي
و مشكله زراعه هي نفس مشكله الهندسه الزراعيه
يعني يوم مادخلت هندسه زراعيه
كان مجموعي يوديني علوم رياضه وتربيه رياضه و نوعيه حاسب الي
و الكل كان يقولي اي كليه في دول احسن من هندسه زراعيه اللي مالهاش مستقبل دي
و بالحرف في والده واحده صحبتي كانت هتدخل معايا هندسه زراعيه
قالتلي انا مش هدخل بنتي حاجه زي دي عشان تتمرمتو تجري ورا البهايم فالغيط
و دخلتها تربيه
و انا مهمنيش كلام اي حد وصممت اكمل
والحمد لله انا جبت تقدير فاولى و مرتبه عالقسم
و سعيده بمجالي اكتر من اي حد

eng/muslima
21-10-2007, 09:53 PM
على فكره انا كمان من سنه تقريبا او اقل كان نفسي هندسه زراعيه تنفصل عن زراعه
لكن دلوقتي انا بقيت بحب زراعه كمان و مش عايزه هندسه زراعيه تنفصل
كل اللي عايزاه نفسي مواد زراعه اللي هما 25 % من المقررات تخف شويه
عشان تسيب مساحه اكبر لمواد القسم بتاعتنا اللي مضغوطه جدا بسبب مواد زراعه
يعني انا بدرس انتاج حيواني ودواجن الترم ده
وهدرس بعد كده انتاج محاصيل و انتاج خضر وانتاج فاكهه
ايه المشكله لو بقت كل المواد دي مثلا ماده واحده اسمها انتاج زراعي مثلا
وتسيب مساحه لمواد القسم اللي بيضغطوها اوي و بيرهقونا اوي
اما كليه زراعه نفسها فانا بعتبرها من احسن الكليات
يعني الدكاتره تقريبا احسن دكاتره فالجامعه
و كمان التدريب العملي مثلا مفيش طالب فاي كليه بياخد تدريب زي تدريب زراعه
و بسمع ان الطلبه بعد التخرج مش بيشتغلوا
انا شوفت كتير اشتغلوا واخرهم اخت واحده صحبتي اشتغلت بعد التخرج بشهر
و كمان اول دفعه فالقسم اشتغلوا
يبقى مش بيشتغلوا ازاي
.
.

ahmad_najar
22-10-2007, 11:27 AM
السلام عليكم

عارفين انو ياجماعه اليوم كنا نتحدث عن هادا الموضوع احنا والدكتور
اثناء المحاضره وحكالنا الحكي نفس الي حكيتوة

انا بالنسبه لي طالب نشيط في الزراعه في جامعه النجاح الوطنيه
والتعليم فيها ممتاز ونمارس نشاطات زراعيه

في الميدان الزراعى ومش هامني حملت لقب المهندس ولا لا
المهم انو الواحد يكون عارف مجال تخصصه كويس

وشكرا لكم جميعا

herohema
22-10-2007, 05:22 PM
شكرا لك اللى اهتموا بالموضوع وشكرا لجميع الردود

ونرجو المزيد من التواصل والمداخلات

م/ ابراهيم بدر

دكتور عراقي
25-10-2007, 02:41 PM
موضوع جميل ولاول مره ارى هناك شيء يجمع ابناء الوطن العربي وهو معاناة طلبة كلية الزراعه وها انا ادرس في احدى كليات الزراعه في العراق ونفس المعاناة هنا قبل وبعد الاحتلال فالمهندس الزراعي عندنا لامستقبل ينتظره والكليه اصبحت تقبل ادنى المعدلات وعدد اكبر من الطلاب والطالب احيانا لاتراه الا في يوم الامتحان لانهم بصراحه كلهم جاؤا للزراعه من غير رغبه بل بسبب معدلاتهم القليله وخاصه ذوي الدخل المحدود الذين لايتمكنون من التقديم للكليات الاهليه بسبب ارتفاع اجور القبول فيها فلا يبقى امامه سوى القبول والدواو على مضض في كلية الزراعه

armd
26-10-2007, 09:48 AM
للاسف هذا واقع الزراعة اكاديمياً

لدينا في السعودية مشكلة وهي ان وظائف المهندسين الزراعيين نادرة
و راتبها منخفض مقارنه بالتخصصات الاخرى

medhatsayad
30-10-2007, 03:33 PM
بسم الله
انا طالب فى قسم الالبان -اسكندريه -سنه رابعه
انا دخلت الكليه طبعا علشان كان مجموعى قليل 80 % ومافيش قدامى الا الكليات النظريه وانا مش حابب المواد النظريه بس كنت مجبر انى اكتبها فى الرغبات . فكتبت كليه الزراعه فى الرغبات على امل انها متجليش. بس للاسف هى اللى صابت . واول ما عرفت انى انا فى زراعه زعلت قوى .
بس ده كان فى الاول بس لما دخلت كليه الزراعه حبيتها جدا جدا وحمد ربنا انى متدخلتش اى كليه من اللى كنت كاتبهم .
والشعور اللى حسيت بيه فى الاول انى مكنتش حابب كليه الزراعه ان الناس واخدين عنها فكره وحشه وانها كليه فلاحين وان احنا ملناش لازمه وهنتخرج ونروح نعزق و..... وغيره . بس والله المواد اللى بندرسها كلها مواد علميه زى الكيمياء بانواعها والوراثه وغيرها بجانب المواد الزراعيه .
وكمان الكليه مش مهتمه بس بالزراعه دى كمان فيها البان -صناعات غذائيه - كيمياء - هندسه زراعيه - وراثه ....وغيرها كتير .يعنى مش كليه فلاحين زى ما بيقولوا .
فالمفروض يا جماعه نصحح للناس مفهوم كلمه مهندس زراعى وانو مش مجرد فلاح وكمان ياريت امنيتى تتحقق ان الكليه تاخد من مجموع عالى شويه بلاش 50 % علشان هوا ده سبب السمعه الوحشه ان الكليه ما بيدخلهاش اللى الصاقتين والفشله .
وشكرا ؛

medhatsayad
30-10-2007, 03:47 PM
وبالنسبه لموضوع الشغل ففى اقسام ليها شغل وفى اقسام تانيه مالهاش . يعنى قسم الالبان مثلا دفعه 2007 كلها ( 8 افراد ) اشتغلوا بعد ما تخرجوا باسبوعين .

herohema
23-09-2008, 02:21 PM
مهندس زراعي..بدرجة "عاطل"
رغم أن مصر بلد زراعي في المقام الأول إلا أن خريجي كليات الزراعة ينتظرهم مستقبل غامض فلا وظائف لهم في القطاعين العام أو الخاص ولا أراضي زراعية.. مما يثير تساؤلاً هاماً.. من المسئول عن اهدار حقوق هؤلاء باعتبارهم "مواطنين" يتجاوز عددهم 19 مليون فلاح و8 ملايبن "مهندس زراعي"!!
كان من الطبيعي في ظل تلك الظروف ألا نجني سوي ضعف الاقبال علي كليات الزراعة وانتشار البطالة بينهم بعد تخلي الدولة عنهم بغياب الحوافز التشجيعية التي كانت تمنحها لهم سواء في صورة دعم مالي مباشر أو كمشروع أراضي للخريجين لتذهب هذه الأراضي للأسف لكبار المستثمرين.. ولاعزاء للمزارعين وشباب الخريجين!!
النتيجة معروفة وهي تدمير الزراعة وتحولها الي نشاط غير مرغوب فيه خاصة في ظل الطفرة الكبيرة في أسعار الأسمدة والكيماويات والبذور التي ألهبت ظهور الفلاحين والخريجين الذين لم يشفع لم بكالوريوس الزراعة!!
"الجمهورية" تدق ناقوس الخطر في سطور هذا التحقيق.. لعل وعسي!!
فرصة عمل
في البداية يقول أيمن عبدالمجيد السيد : حصلت علي بكالوريوس زراعة عام 1996م بتقدير جيد جداً ولم أحظ حتي الأن بفرصة عمل سواء بالقطاع الخاص أو العام!!
أضاف.. المواد الدراسية بكليات الزراعة تهدف في المقام الأول للتنمية الزراعية ودفع عجلة الانتاج في هذا القطاع الذي يمثل باحدي ركائز الاقتصاد القومي.. ورغم ذلك فالكلية تحولت داخل مكتب التنسيق الي شبح يهرب منه الطلاب رغم انخفاض الحد الأدني للقبول بها فبعد مرور الدراسة الصعبة ونجاحهم في التخرج تصبح شهادة البكالوريوس صداعاً كبيراً في رءوس الخريجين وأولياء الأمور لانضمامهم بها الي طابورالبطالة بجدارة!!
يؤكد أيمن أن النظام التعليمي في مصر فاشل ولاعلاقة له باحتياجات سوق العمل.. ففي قطاع التعليم الزراعي مثلاً توجد مدارس ثانوية زراعية بالاضافة الي كليات الزراعة لكن سوق العمل لايحتاج هذا الكم الكبير من الخريجين لأننا نفتقد الي أسلوب ناجح لتسويقهم.
غياب
لفت محمد عبدالغفور عبدالحميد بكالوريوس زراعة عين شمس 1998م الانتباه الي معاناة الطلبة في حضور المحاضرات حيث يغيب معظمهم ولايجد الأساتذة العدد الكافي من الطلاب وبالتالي لايهتمون هم كذلك بحضورها أغلب الأحيان في الوقت الذي تختفي فيه مهارات هؤلاء الطلاب والحوافز التي تشجعهم علي الدراسة أو الدخول الي سوق العمل بقوة عقب التخرج.
شكا من توقف مشروع أراضي الخريجين مما أدي لفقدان الطلاب بالزراعة الأمل في الحصول علي أراض لاستصلاحها.. حتي أن الشباب الذين حصلوا علي أراضي فشلوا في الاستمرار بمشاريعهم لافتقادهم لأغلب الخدمات المطلوبة والدعم والمساندة اللازمة من الدولة.
ليس لنا حقوق!!
عبدالحميد رجب بكالوريوس زراعة القاهرة دفعة 1996م يقول : ليس لنا حقوق حتي نسأل عنها فالوضع حالياً سواء للمزارعين أو خريجي الزراعة صعب وقاس وليس لدينا أمل في الحياة فما درسناه لم نستطع تطبيقه وتحول الحلم الي سراب علي يد وزارة الزراعة!!
أشار شعبان عوض بكالوريوس زراعة ودبلوم دراسات عليا 1997م أن الدراسة شيء والواقع شيء آخر.. لذا عادة مالايجد خريج هذه الكلية مكاناً يأويه عقب التخرج ولو حصل علي فرصة عمل تكون بمرتب ضعيف جداً أو في مكان غير مناسب علي الاطلاق!!
يضيف حقوق الخريجين أصبحت تائهة.. ومستقبلهم غامضاً بالدولة تخلت عن دورها في تشجيع هؤلاء الشباب بتوفير فرص عمل لهم أو مشروع مناسب ليستطيع الخريج أن يحقق به كل أحلامه ويطبق ما درسه.
وتؤكد الهام فوزي بكالوريوس زراعة 1999م أن المجتمع هو الخاسر في هذه المعادلة حيث يرفض الآن الطلاب دخول كلية الزراعة والذي يدخلها يحول منها بعد عام واحد.. أما الذي يستمر فيصطدم بواقع مرير يؤدي لتدمير مستقبله قبل أن يتخرج!
بنبرة حزينة قال ايهاب خيري حاصل علي 75% في الثانوية العامة علمي : سوف أدخل كلية الزراعة.. ولا أتصور كيف ستكون دراستي بها فالمستقبل غامض ومجهول بتلك الكلية خاصة بعد التخرج لذلك أفكر في التحويل الي أي كلية أخري!!
يتساءل : أليست كلية الزراعة هي أنسب دراسة جامعية في مصر باعتبارنا بلدا زراعيا.. فلماذا تهضم حقوق هؤلاء الطلبة ولايحصلون علي أية امتيازات تشجعهم علي الالتحاق بكليات الزراعة؟!
أما هشام عبدالرحمن طالب بالفرقة الثانية بكلية الزراعة بجامعة عين شمس فيؤكد أن وضع خريج كلية الزراعة الآن أسوأ من عصور سابقة فليس له الحق في التعيين بأي مؤسسة أو جهة حكومية ولاتوجد أي هيئة أو حتي مركز بحثي يرعي الدارسين أو الخريجين.. والنتيجة يجد الطالب نفسه "في الشارع"!!

herohema
29-09-2008, 03:47 PM
رغم أن مصر بلد زراعي في المقام الأول إلا أن خريجي كليات الزراعة ينتظرهم مستقبل غامض فلا وظائف لهم في القطاعين العام أو الخاص ولا أراضي زراعية..
مما يثير تساؤلاً هاماً.. من المسئول عن اهدار حقوق هؤلاء باعتبارهم "مواطنين" يتجاوز عددهم 19 مليون فلاح و8 ملايبن "مهندس زراعي"!!
النتيجة معروفة وهي تدمير الزراعة وتحولها الي نشاط غير مرغوب فيه خاصة في ظل الطفرة الكبيرة في أسعار الأسمدة والكيماويات والبذور التي ألهبت ظهور الفلاحين والخريجين الذين لم يشفع لهم بكالوريوس الزراعة!!
عايزين حقنا اقترح انشاء جماعة عايزين حقنا لنقول نحن ( المهندسين الزراعيين ) عايزين حقنا

عبدالعزيز123
24-10-2008, 05:07 PM
المشكله احنا بناكل في بعضنا البعض دبلوم كليه بكالريوس المهم انت بتحب التخصص ولا لاء بتجيده وتتقنها ولا [at] الثانيه الحكومه بتحاول تهبط طبقة المتعلميين العطار بيتكلم في الزراعه وبياع الهدوم كمان بياع اكفان الميتيين بيبيع التقاوي والمبيدات الزراعيه وكئانه حصل علي موهل ورخصه فالمهنه لمة ميش رقابه علي التخصصات وهذه دعوه للحكومه لان تقف بجانبنا
ولسيـــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــا دتكم جزيل الشكر

عبدالعزيز123
24-10-2008, 05:15 PM
المؤهل والفلاح المؤهل يفتح مشروع والحكومه تدفعه دم قلبه مصاريف اداريه وبياع الملابس يبيع علننا ويقلك ده رخصته ملابس ياعم الرقيب مال الملابس والرخصه ومهنتنا الي خلتنا نستهيين بيها المدارس الطلاب الحاسب الالي سقوط ونجاح والتربيه الزراعيه ماليها ش عزه:inconveni حسبنا الله ونعم الوكيل

عبدالعزيز123
24-10-2008, 05:16 PM
الي الاخوه الزراعيين الرجاء المشاركه

smart star
26-10-2008, 08:01 PM
انا مع الاخ شيبو فى ان السبب هو المجموع اللى خلى الناس كلها تتهاون فى الكليه واللى بيدخلها بس بجد المواد كانت فى منتهى الصعوبه كنت فاكره انى لما ادخل الكليه هصحى متاخر وكده يعنى لكن لما دخلت كنت الساعه 8لازم اكون فى الكليه زى الطابور العسكرى خاصه فى ايام المنظومه الزراعيه الى كنا بنسافر فيها لمواقع تانيه خالص عشان نددرس الموقع وكل جوانبه فانا بقول ان الكليه ليست سهله كما يزعم البعض بس جميله وانا بحبها جدا وفخوره بيها

خالد ابوعيسى
04-11-2008, 11:47 PM
والله اعظم شىء بعد حب الله هى الزراعة ولذلك ذكرها ربنا سبحان وتعالة فى قرأنة الكريم وذكرها سيد المرسلين فى احاديثة بجدمش كلام وبس المهندس ممكن دورةمهم فى هذة البلد بلا فى الوطن العربى كلة دى اساس الازمات الا موجودة هى قوت اليوم دى اساس الحاجة الملحة فى هذا الوطن العربى لوامتلكنا قولتنا املكنا حريتنا مش القمع الامريكى مش المعونة دى الزراعى هوة اهم شى ءلزام ومهم نظرة سيرعة لة غير متخصص ولكن كلامت حق ابو عيسى

Aero
05-11-2008, 02:02 AM
بكل بساطة يا جماعة المشكلة هي ان الناس بيحسبوها بان بعد الـتخرج بتتطلع ما بتلقيش شغل + ان الناس برضه عارفة ان كلية زراعة موادها ودراستها صعبة فيبقي علي ايه ان ادخل كلية موادها صعبة ما اتخرجش منها غير بعد 5 او6 سنين علي الاقل دا ان ما كنش 8 سنين وفي الاخر بعد دا كله اطلع برضه ما القيش شغل فيبقي نخدها من البداية وندخل كلية سهلة او كلية نظري ما دام كدا كدا ما فيش شغل " وهذا علي ما اعتقد انه احد الاسباب "

adelnabil
08-11-2008, 08:21 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أشكرك أخي الكريم على موضوعك وقد ..
أنا شخصياً دخلت كلية الزراعة من أكثر من عشرين سنة عن اقتناع تام بها.. وكان وقتها مجموعي يدخلني كليات عدة.. سياحة وفنادق وفنون جميلة وتربية وآداب وحقوق و....
وكنت أعشق هذه الكلية.. وكان سبب عشقي لها أساساً والدي.. الذي تخرج زراعة اسكندرية من أكثر من نصف قرن.. وكان بيقول لي إنه كان يقدر يدخل هندسة لكنه فضل كلية الزراعة!!

المشكلة هي إن بعد التخرج بيكون الشاب عايز يعمل حاجات كتير .. لكن إمكانياته لا تسمح بها كلها مع بعض.. عايز يشتغل ويكون مرتبه عالي.. عايز يتجوز .. وعايز يجهز بيت كامل... و....

وفي ظل سياسة عامة لا تعطي للزراعة وضعها الذي تستحقه ولا تشجعها.. ولا تعطي المهندس الزراعي الوضع المادي والأدبي الذي ينشده.. يكون خيار ترك هذا المجال والعمل في مجال آخر أو السفر للخارج هو الحل الأسرع لتلبية الاحتياجات وتحقيق الآمال..

أيضاً .. الصناعة تعتبر في رأي الكثير أكثر رقياً وأفضل في الوضع الاجتماعي ولها فرصة أكبر في مجال العمل والراتب..
على الرغم إن المعروف ان الزراعة هي التي تقدم المادة الخام لكثير من الصناعات..
ودرسنا الاقتصاد الزراعي أن كل دول العالم المتقدمة صناعياً لابد أن تكون أولاً متقدمة زراعياً..فأميركا، ألمانيا، بريطانيا ، فرنسا، سويسرا، ...كلها متقدماً في المجال الزراعي عامة.. حتى اليابان.. وهي أرض كلها جبلية إلا إنها متقدمة زراعياً..

أيضاً.. كثير ممن يدخل كلية الزراعة يكون بسبب المجموع المنخفض وهمه كله الحصول على شهادة وخلاص.. ويذاكر علشان ينجح ويحصل عليها وانتهى الأمر.. وبالتالي عندما يتخرج ينسى كل شيء اتعلمه.. لو كان اتعلم من الأساس.. ويبحث على أي حاجة يشتغل فيها حتى في غير الزراعة.. وبالتالي تترسخ صورة المهندس الزراعي اللي مش فاهم أي حاجة في ذهن الناس وفكرتهم عنه.. ويترسخ في ذهنهم أن الفلاح بيفهم أحسن منه في الزراعة ألف مرة.

أيضاً.. توجد أعمال متوفرة لمهندسين زراعيين في شركات عديدة.. لكن يتطلب ذلك الأمر ترك المدينة والأهل والأصحاب والانتقال إلى العيش في مزرعة على الطريق الصحراوي أو في آخر الدنيا.. وهو أمر ليس على شاب مش عايز يتبهدل وعايز كل حاجة تيجي له لحد عنده وما عنده استعداد يترك أهله وأصحابه وشلته ويروح يقعد في الصحراء..

أيضاً.. كلية الزراعة كلية ليست سهلة في دراستها وموادها كتير وتحتاج وقت طويل للمذاكرة وامتحانات باستمرار.. الطالب فيها من ساعة ما يدخل لحد ما يخلص السنة وهو مطحون.. يشوف زميله في كلية آداب ولا تجارة واخد راحته وبيذاكر في آخر شهر في السنة وينجح.. أكيد لازم ها يوصي اللي بعد منه أوعى تدخل كلية الزراعة..!!

كل ده وأكثر منه أكيد ساهم إن كلية الزراعة وصل عدد اللي بيدخلها 0.5% من طلاب ثانوية عامة!!!
وشكلها قريباً ها تنقرض ويقفلوا الكليات خالص!!

nour-elhouda
16-02-2009, 11:18 PM
السلام عليكم انا مهندسة جزائرية و حبيت انقول لك يا خويا هاد المشكلة مش فقط في مصر عندنا كمان نفس الاشكال يقولو المهندس الزراعي هو فلاح مثقف بس ما يدخلو كلية الزراعة لانهم يعرفو ان اللي يدخل زراعة يعني رح يدرس صح مش يلعب كيما باقي الكيات على شان كده ما يدخلوهاش و كمان في سبب اخر اللي هو نقص مناصب الشغل في المجال الزراعي احنا مهندسين متخرجين و عاطلين عن العمل و اللي لاقى شغل خارج مجاله انا مثلا بشتغل في مراقبة الجودة والنوعية في معمل للتمور مع ان اختصاصي انتاج و تحسين النبات .

طالب زراعة
18-02-2009, 01:19 AM
أخي الكريم
أنا طالب في كلية الزراعة في دمشق
الوضع عندما تماما كالوضع عندكم للأسف
أذكر عندما دخلت الى الجامعة الجميع من حولي أصبح يقول لي ( فلاح مثقف ) وحرام تفوت هيك جامعة ومن هالحكي
وحتى اني تأثرت كتير بحكيهم
بس بعدين وقت صرت سنة تانية وعرفت شو يعني كلية زراعة عرفت قيمتها وحبيتها كتير
مشان اللي عم تقولو انتة , المشكلة انو العالم عنا نسيت انو الزراعة هية أساس العالم كلو , ولولا الزراعة ما حدا من العالم بعيش
كلو صار بدو يفوت فرع يشوف حالو فيه
كلو ماشي ورا الفشورة والمنفخة وشوفة الحال , وبالزراعة مافي هالشي
هي المشكلة الأساسية برأيي
وعندي تعقيب صغير حول كلمة ( فلاح مثقف )
أول سنة وحتى سنتين كنت كتير أتدايق من هالكلمة , بس بعدين صرت حبها
انا بالفعل فلاح مثقف
أنا من خلال عملي فلاح , ومثقف لأني أعمل عن دراسة وعلم وأبحاث وتجارب , وليس عن عرف وخبرة كما الفلاح العادي
لذا فأنا فلاح مثقف
وأعتز بمهنتي كثيرا
وكما قلت لك في البداية , لولا الزراعة , لما وجدت الحياة على الأرض
تحياتي

عماد المصري
18-02-2009, 09:34 PM
herohema (http://f.zira3a.net/member.php?u=5685) vbmenu_register("postmenu_16037", true); اشكرك على اثارتك لهذا الموضع
انا اتكلم معك من الاردن وانا ادرس في الجامعة الاردنية في كلية الزراعة
نحن هنا في الاردن نواجه نفس المشكله التي تعانون منها الا وهي انا الزراعة اصبحت مهنه غير مرغوب بها في العالم العربي مع ان لها اهمية كبيره جدا

اتوقع و في نظري ان هناك عدة اسباب من اهمها انه هنا في الاردن مثلا اسم كليتي هي الزراعة و ليست الهندسه الزراعية, ولكي تصبح مهندس زراعي يجب ان تنضم الى نقابة المهندسين الزراعين, وايضا هو ربط الشخص عندنا في الاردن دارس العلوم الزراعية مثله مثل الفلاح وهذا الامر فعلا مزعج, وايضا اعتقاد اناس كثر بأن الزراعة لا مستقبل لها مع ان هذا الاعتقاد خاطئ تماما.

واحب ان اشير الا انه عندنا في الاردن لاحظت انا اكثر ناس يكرهون الزراعة هم طلاب الزراعة انفسهم, بل وان الاشخاص الذين يلوثون مهنة الزراعة هم طلابها نفسهم من خلال الكلام الغير صحيح و طريقة الاستهزاء الذي يمارسونه على هذه المهنه بسبب عدم ثقتهم بأنفسهم و بهذه المهنه و للاسف

لا أدري كيف نحل هذه المشكله ولاكن الحل ممكن من خلال الجامعة نفسها عن طريق رفع معدل القبول في كلية الزراعه و ايضا عن طريق نقابة المهندسين الزراعين و التي ايضا لها دور مهم بنشر الوعي بين افراد الشباب بالزراعة و بأهميتها

اتمنا من الله ان اكون قد ساهمت ولو بالقليل في حل جزء من المشكله

ادعولي

السلام عليكم انا مهندسة جزائرية و حبيت انقول لك يا خويا هاد المشكلة مش فقط في مصر عندنا كمان نفس الاشكال يقولو المهندس الزراعي هو فلاح مثقف بس ما يدخلو كلية الزراعة لانهم يعرفو ان اللي يدخل زراعة يعني رح يدرس صح مش يلعب كيما باقي الكيات على شان كده ما يدخلوهاش و كمان في سبب اخر اللي هو نقص مناصب الشغل في المجال الزراعي احنا مهندسين متخرجين و عاطلين عن العمل و اللي لاقى شغل خارج مجاله انا مثلا بشتغل في مراقبة الجودة والنوعية في معمل للتمور مع ان اختصاصي انتاج و تحسين النبات .

أخي الكريم
أنا طالب في كلية الزراعة في دمشق
الوضع عندما تماما كالوضع عندكم للأسف
أذكر عندما دخلت الى الجامعة الجميع من حولي أصبح يقول لي ( فلاح مثقف ) وحرام تفوت هيك جامعة ومن هالحكي
وحتى اني تأثرت كتير بحكيهم
بس بعدين وقت صرت سنة تانية وعرفت شو يعني كلية زراعة عرفت قيمتها وحبيتها كتير
مشان اللي عم تقولو انتة , المشكلة انو العالم عنا نسيت انو الزراعة هية أساس العالم كلو , ولولا الزراعة ما حدا من العالم بعيش
كلو صار بدو يفوت فرع يشوف حالو فيه
كلو ماشي ورا الفشورة والمنفخة وشوفة الحال , وبالزراعة مافي هالشي
هي المشكلة الأساسية برأيي
وعندي تعقيب صغير حول كلمة ( فلاح مثقف )
أول سنة وحتى سنتين كنت كتير أتدايق من هالكلمة , بس بعدين صرت حبها
انا بالفعل فلاح مثقف
أنا من خلال عملي فلاح , ومثقف لأني أعمل عن دراسة وعلم وأبحاث وتجارب , وليس عن عرف وخبرة كما الفلاح العادي
لذا فأنا فلاح مثقف
وأعتز بمهنتي كثيرا
وكما قلت لك في البداية , لولا الزراعة , لما وجدت الحياة على الأرض
تحياتي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
كنت بحسب الموضوع دا في مصر بس لكن طلع اهو في كل الدول العربيه
علي الرغم اني بلاقي تقدير للمهندس الزراعي بالسعوديه علي وجه الخصوص والكويت بعض الشئ
يؤسفني ان معظم اراضي الدول العربيه .... هذه المساحات المهوله والصالحه نسبيا للزراعه لا يتم استخدامها الاستخدام الايجابي
بمنتهي الحياديه اذا تم استخدام اراضينا وتوجيه جزء من اقتصاديات واموال الدول العربيه ناحيه النمو والمجال الزراعي ففي غضون سنوات بسيطه سوف تكون الكلمه العليا في ادارة اقتصاديات العالم ولو من الناحيه الزراعيه للعرب فقط ونحن قادرون علي ذلك ولكن هناك دوما ايدي خفيه تمنعنا من ان نتقدم في هذا المجال الذي نعتبر رائدين فيه واحد اقوي السبل والمقومات التي يمتلكها العرب
وما احسنها من مقومات قادره علي ان تضع المهندس الزراعي في مقدمة ومشارف جميع المهن والشهادات وان شاء الله اليوم قريب
لك الفخر يا مهندس يا زراعي ان تفخر بأنك خريج
كليــــــــــــــــــــــــــــــــ ــة علـــــــــــــــــوم الحيــــــــــــــــــــــــــاه

ا / اسماعيل همر
19-02-2009, 11:47 AM
على فكرة السبب الاساسى فى عدم رغبة الطلبة فى الالتحاق بكلية الزراعة راجع لاسباب وهى الطلبة تعلم مدى صعونة الدراسة فى كلية الزراعة وفى نفس الوقت يتخرج ولا يجد فرصة عمل مناسبة
نظرة المجتمع الى خريج الزراعة على انة فلاح وهى نظرة غير مرغوبة و تقلل من شان المهندس الزراعى
و السبب فى اهتزاز صورة المهندس الزراعى هو عدم تمكنة فى الناحية العلمية لان الطالب فى الوقت الحالى فقد الاهتمام بالدراسة نتيجة ضياع الهدف الذى يدرس من اجلة فالبعض يريد الحصول على البكالوريوس فقط دون االاهتمام بمستواه العلمى.

رعد جميل الشوارب
07-04-2009, 07:28 PM
اخواني الاعزاء..
نحن في الاردن كباقي البلدان العربية عندنا النظرة لتخصصنا انه تخصص صعب في الدراسة وكذلك في ايجاد عمل بعد التخرج ولكن
بالنسبة لصعوبة المواد فهذا جهد شخصي لكل منا...ولكن بالنسبة لسوق العمل فنقابة المهندسيين الزراعيين الاردنيين تقدم جهدا كبيرا بهذا الموضوع حيث تقوم بعمل برنامج تدريبي للمهندسين الجدد مدته 6اشهر يساعد المهندس في الاندماج بسوق العمل حيث ان نسبة كبيرة من المتدربين يستمرون بنفس مواقع تدريبهم فأقول
ان دور النقابة هو الاساس في ايجاد فرص العمل ومتابعة شؤون المهندسين وهذا ما تقوم به نقابة المهندسيين الزراعيين في الاردن فأتمنى ان جميع النقابات في الوطن العربي تخطوا نفس خطواتها.
اتمنى التوفيق للجميع

محمود فرج
10-04-2009, 10:12 PM
اما بمصر اصبح المهندس الزراعى اقل من عمال البيئة قدرا مبيدات محرمة ويموت بالكبد والكلى (ان لم يكن سرطان) يحمل جركن الماء ههههه ومنظف لمصايد اقصد مصايب الفراشات ولا يتقاضى الا الفتات جنهات قليلة لاتكفى منظفات لملبسه كزلك الفنى الهندسى حدث ولا حرج اللهم لا حسد اصلاح الات الرش اثناء العمل وفى الشمس الحارقة طبعا وتعامل مع الاله قبل وبعد واثناء العمل واستنشاق برقان المبيدات واصابات جسدية وعضوية ولا بدل طبيعة عمل او بدل وجبة متل عمال الصحة ولا اى شئ الا قرووووووووووش والالاف فى كروش الكوات فى الوزراة وكله تمام ومبسوط ومرتاح ومحدش بيجيب سيرة لهم لا فى مجلس الشعب او الجرايد ولا الوزير بتاعهم بيدور على رجالته متل باقى الوزراء هذا حال المهندس الزراعى بمصر وباختصار وكل من يتبع وزراة الزراعة اصبح يخجل من زكر انه موظف بها وهل تريدون ان يقبل طلبة جدد للكليات الزراعية؟ ارجو الرد full_lake2000[at]hotmail.com

i love agriculture
26-04-2009, 03:43 AM
الامر محزن للغاية مع كل كليات ومراكز الزراعة ومازلنا نستورد البذور من الخارج ونكمل العشاء من عند امريكا.

انس الارقم
29-11-2009, 01:01 AM
ايدا ياجماعااااااا خوفتونى اوى اوى دنا دخلت علمى متأدب علشان اتدخل الزراعة انا فى سنة اولى يعنى فى الاخر مش هشتغل يانهارى طب اعمل ايه لاحول ولاقوة الا بالله مع ان دكتور الكمياء بتاعنا بيقولنا ان قسم التكنولجيا الحيوى بيطلع دكتور تحاليل وفى الاخر مش هلقى شغلة يالهوووى اعمل ايه

المهندسةالزراعية حنان
04-12-2009, 12:31 PM
بصراحة الموضوع عجبني
انا طالبة في كلية الزراعة من الجامعة الاردنية
اول ما دخلت كلية الزراعة كنت اتعرض للاحراج لما يسالوني عن تخصصي
بس هلا بالعكس بفتخر بتخصصي وكمان هو تخصص جميل جدا وممتع
مش المهم شو هو تخصصك المهم انك تبدع فيه

وائل الجندى
20-12-2009, 01:45 PM
انا طالب القرب فى كلية زراعة انها كلية الفلاحين

وائل الجندى
20-12-2009, 01:47 PM
ان كلية الزراعة التى فى مصر من انظف الكليات عل مستوى العالمممممممممم

وائل الجندى
20-12-2009, 01:49 PM
حنان اللى مسمية نفسها مهندسة عاملة اكنها عبقرية زمنها وزمن غيرها ولكنها فلاحة اردنية ولما تخلص هاتمسك فاس و افة

وائل الجندى
20-12-2009, 01:52 PM
herohema انتا زهقتنا ياعم الحاج روح موت

ebnhameedo
10-02-2010, 06:47 PM
زميلى الفاضل / مهندس ابراهيم بدر اشكرك على اثارة هذا الموضوع الهام جدا واحب ان اقول لك ان المهندس الزراعى قيمته الأدبية اقل من زملائه فى المجالات الأخرى فى الدول المتخلفة زراعيا ولكن شوف مقدار ومكانة المهندس الزراعى فى هولندا وفرنسا وامريكا وشوف ميزانية البحوث الزراعيةقد ايه لكن عندنا اهمال لطاقات الشباب ومحاربة لجهود الناجحين فى مجال الزراعة والاستصلاح وسحب الأراضى منهم بحجج مختلفة وعجيبة بعد ما تكون انتجت واثمرت تدخل عليها اللوادرو الجرافات زى ما حدث فى المنيا وغيرها حمى الله مصر وشعبها المكافح الصبور