المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار ضرورى علشان نبات عندى مصاب

دره الموانى
25-05-2011, 02:25 PM
السلام عليكم ورحمه الله ====== عندى مشكله فى نبات مزهر بزين بيه البلكونه انا مش عارفه اسمه لكن هو نبات ازهاره تشبه زهره دوهر الشمس لكن بدون بذور واوراقه طوليه نوعا ما واسفنجيه وملمسها خشن شوبه كانت جيده جدا وفجاه بدات اوراقها تتاكل وانتشر عليها حاجات صغيره تشبه القطن واصبحت ذابله ======= ماذا افعل مع العلم انى لا يمكننى ايجاد مبيدات كيماوبه بسهوله وهل يمكن لاى من المواد المتوافره فى المنزل علاج هذا النبات

ندوة
25-05-2011, 02:51 PM
عزيزتي اهلا بك معنا

النبات سليم ولكن وجدت في الصورة ان هواء ال out door ( للمكيف )مسلط على النبات وهذا الهواء بالطبع ساخن .. فمن الطبيعي ان يذبل النبات ..

محمد الحساني
25-05-2011, 09:37 PM
السلام عليكم
هذا النبات اسمه الرودباكيا وانا اوؤيد الاخت ندوه ان هواء القطعة الخارجية للمكيف قد اثرت بشكل كبير على النباتاذ لم يلاحظ اي اعراض مرضية على الاوراق

دره الموانى
26-05-2011, 04:21 AM
اولا السلام عليكم ورحمه الله وبركاته على فكره ليس هذا مكان النبات النبات مكانه بعيد انا رفعته علشان اصوره ويمكن الاشياء التى تشبه القطن مش واضحه فى الصوره

ندوة
26-05-2011, 06:03 AM
السلام عليكم ورحمة الله

على الاغلب هذا النبات يصاب بالعنكبوت.. يرجى رفع صورة لمكان الاصابة ليتعرف عليها مشرفي امراض النبات ..

طة السيد
26-05-2011, 12:32 PM
اشياء تشبة القطن يبقى دا البق الدقيقى وعلشان تتاكد اضغط علي هذة الاشياء اذا خرج منها مايشبة الدم فهو البق الدقيقى ويعالج بالرش بالاكتيلك او السليكرون ومبيدات اخرى كثيرة

م جمعة عطا
26-05-2011, 12:47 PM
فعلا على الوصف لهذه الحشرة كما قال الاخ طه هى حشرة البق الدقيقى وعلاجه كما قال
وهى من الحشرات الثاقبة الماضة
مع تحياتى...........

mohamed11
26-05-2011, 07:49 PM
مصاب ببق دقيقي كما تكرم الاخوه .. فيه طريقه رخيصه لمقاومته بس محتاجه شويه صبر ..لانه ما بيطلع الا بالمبيد وطبعا ده غير متوفر عندك بسهوله . اولا تخلصي من الاوراق المصابه والدابله . واستخدمي رشاش لغسيل باقي الاوراق يوميا خاصه الاماكن الصعب الوصول اليها بدفع الميه هاتقضي علي بيض البق . وحاولي تغيري الطبقه السطحيه من التربه كل فتره لان البيض بينزل فيها بعد الغسل.. وانشالله النبات هايتحسن حالته طول ما فيه اعتناء يدوي . لحد ما تعرفي تجيبي مبيد او طريقه سريعه للبق

اسعدالفقى
27-05-2011, 11:46 AM
اشكر كل الاخوة والاخوات اصحاب الردود ولا كلام بعد كلامهم وجزاكم الله خيرا

دره الموانى
27-05-2011, 03:03 PM
شكرا لكل فرد حاول مساعدتى بس انا عايزه اعرف هل النبات كله بيكون مصاب ولا ممكن يكون في بعض افرع غير مصابه وهل يتكاثر النبات ده بالعقله يعنى لو اخذت فرع نظيف وزرعته تانى يطلع ولا بيتكاثر بالبذور===========واسفه على الاسئله الكتير اصلى من هواه الزرع مش من دارسيه وشكرا