تسجيل الدخول

مشاهدة النسخة كاملة : انسان بيكهرب الكهرباء البشرية

احمد على على
24-05-2011, 12:05 PM
السادة القراء الكرام
عندى مشكلة و هى باختصار اننى اكهرب كل من يلمسنى و لا اعرف حل لهذه المشكلة الجميع يتكهرب منى اذا لمسنى ما الحل
بعض الناس نصحونى بان امشى حافى القدمين و لكن هذا غير معقول ماذا افعل

المهندسة بثينة
28-06-2012, 02:32 PM
ياخي العزيز هذا يدل على وجود شحنات من الكهرباء الاستاتيكيه او المستقرة وهذه عادية تحصل لاي انسان وحالتك قد تكون نتيجة بقاء الملابس لفترة على الجسم فنتيجة الاحتكاك تتولد هذه الكهرباء

اوركيدالمصري
28-06-2012, 02:50 PM
​يا بختك دانا لو مكانك كنت أتجوزت 4 و كهربتهم هههههههههههههههههههه

م/عارف محمد بشلي
28-06-2012, 03:39 PM
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

sweet.fruit
09-07-2012, 02:24 AM
هذي ظاهرة غريبة لكن عندها تفسير علمي اكيد
يمكن بسبب الشحنات السالبة الي ينتجها الجسم بسبب الاحتكاك خصوصا لو لابس ملابس بخامات صناعية كالنايلون هذه الشحنات السالبة ممكن تكون صاعقة تماما مثل الكهرباء الموجبة

اوركيدالمصري
17-08-2012, 12:26 AM
سامحني يا استاذي بس عندي سؤال
أنت لية مش موجود أغلب الوقت بالمنتدي اليومين دول؟ و هل ذلك لة علاقة بأنقطاع الكهرباء كتير في مصر بعد الثورة؟

gamal amin amin
17-08-2012, 01:09 AM
ما قالت الاخت سويت فروت سليم جدا هى غالبا كهرباء استاتيكيه ومن الممكن حدوثها لأى احد اذا تعامل مباشره بالمشى او الزى اذا كان مصنوعا من مواد تحتوى على البلاستيك والفايبر ويظهر ذلك واضحا بعد تركيب الموكيت الجديد او اثناء خلع الزى المصنوع من الالياف البلاستيكيه وقد تصل شدتها الى الاحساس بالصعق الكهربائى البسيط ولكنه مخيف ويحدث حاله من الرعب

المهندسة بثينة
17-08-2012, 03:00 PM
الله الي يقرا التعليقات بيضحك والموضوع كله جميل ر غم بساطته

PrinceOfSoul
17-08-2012, 06:00 PM
الحل بسيط اخي

هناك اسوارة - ميدالية - خاتم - شريط يركب للجوال كلها تستخدم لسحب الشحنات الموجودة بالجسم

اوركيدالمصري
17-08-2012, 09:27 PM
أيوة يعني الراجل يعمل أية دلوقتي في المشكلة دي؟
يبطل يلبس هدوم صوف أو قطن أو ألياف صناعية؟ والا يمتنع عن شراء موكيت جديد؟ ولا يتعود يلبس في رجلة حاجة خشب عشان يعمل عازل عن الأرض؟
بصراحة مش لاقي حد طرح علي الراجل حل يساعدة
من ناحيتي أنا أنصحك تروح لدكتور متخصص في مسارات الطاقة. و دة علم جديد هتلاقي الناس اللي دارسين الأبر الصينية دارسينة كويس. و ربنا يوفقك

احمد على على
18-08-2012, 10:43 AM
المشكلة الاساسية ان انا بتعامل يوميا مع جميع انواع الثلاجات يمكن اخدت كهربا من كثرة تعاملى معها
انا مش حاسس بمشكلة لكن المشكلة لما حد يلمسنى بيتكهرب هو منى