المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : زراعة البقدونس...افيدوني يا خبراء الزراعة

dody.eissa
07-05-2011, 06:06 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انا بدأت فى زراعة الورقيات فى المنزل من حوالي 3 اسابيع ...اشتريت بيتموس و جبت من العطار بذر جرجير و بقدونس و كسبرة و عملت كل الخطوات اللى قريتها فى اكتر من موقع و الحمدلله نتيجة الجرجير كانت سريعة و بعدها بشوية الكسبرة و لكن البقدونس حتى الان لم ينبت و اعتقد انه خلاص كدة مفيش امل ينبت فهل فى حل اعمله ولا ارمي التربة اللى حاولت ازرعه فيها وهل دة عيب البذور ولا ممكن اجرب تاني ولا اعمل اية؟؟؟؟؟؟؟

ياريت تقولولي حل سريعا ارجوكم

الوفي22
07-05-2011, 11:14 AM
الله يوفقك.............................. .
لا اله الا الله محمد رسول الله

ابو ايمن
07-05-2011, 11:28 AM
على حسب علمي ان البقدونس يحتاج الى فتره طويله حتى ينبت قد تستغرق الى اسبوعين هذا اذا لم تكن البذور تالفه عليك الانتظار قليلا

ندوة
07-05-2011, 01:13 PM
اخي الكريم

البقدونس من النباتات الورقية التي تنبت بسهولة وفي اي تربة وخصوصا الالرملية المخلوطة بتربة طينية .. وانا باستمرار ازرع البقدونس .. سهل الانبات وسهل الادامة ويستمر طويلا مع التسميد بين حين واخر ..
ولكن السبب ربما في البيتموس وهو لايحتاجه .. وممكن ينبت بعد فترة من الزمن وهذا ماحصل عندي في اخر زراعة له .. اما الرفس فهو النبات لتي تتاخر بذوره بالانبات تصل الى شهر ..

dody.eissa
08-05-2011, 07:35 AM
يعني تقترحوا عليا استمر بأني اسقيه فترة اخرى ام اغير البذور؟؟؟ علما بأنه اقترب على شهر منذ ان زرعته و حتى الان لا يوجد اى تغيير

شعاع الأسلام
08-05-2011, 11:21 PM
البقدونس بيطول ضع البذور بالفريزر قبل الزراعة بكون النمو اسرع

محمد سكر
09-05-2011, 09:23 AM
بذور البقدونيس تحتاج فعلا لوقت طويل عن اغلب البذور حوالى من 15 الى 20 يوم واهم شئ تكون متأكد ان البذور جيده ومن الامور التى تساعد على الانبات عملية النقع فى الماء فترة من يوم ليومين مع تغيير المياة وايضا الكمر بان تغطى القصرية ببلاستيك مع وجود ثقوب به حتى يحدث الانبات ربنا يوفقك ان شاء الله