المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عاوز ازرع توت عشان يوفرلى غذاء دود قز .. ينفع ؟؟ طب ازاى ؟؟

فضاء بلا جدران
28-02-2011, 11:24 PM
سلام عليكم اولا على كل اعضاء المنتدى واللى خلينى اختارلهم لتحيتهم صفه النهضويين . منتداكم الكريم ومنتديات تانيه محترمه وجروبات فيس بوك اتكلمت عن اتحاد مربو ومنتجو الحرير فى مصر واللى بيجمع كل هواة ومشتغلى المجال دة وبيساعد فى التدريب والانتاج والتسويق براس مال بسيط جدا جدا وعائد ربح جيد جدا جدا ومتكرر اكثر من مرة فى السنه.
المشروع بيتطلب وجود ورق توت بصورة منتظمه لغذاء دود القز وبما انه فى المدن غير متوفر شجر التوت بالكميه اللى تسمح باقامه مشروع عليه فكرت لو ينفع ازرع شجيرات توت على السطح خصوصا بعد ما قريت انه فى انواع كتير للتوت بتختلف فى حجمها وسرعه نموها .
ياترى فعلا فى انواع لشجيرات التوت ممكن تتزرع على الاسطح ؟؟ ياترى الأنواع دى مناسبه لغذاء دود القز ؟؟
لو سمحتم ان كانت الاجابه نعم ارجو من المجيب ا اى متابع للموضوع ايضاح ما يستطيع من معلومات عن الانواع وكيفيه زراعتها وكيفيه متابعه التوت ورعايته .......... الخ

ahmed q8
28-02-2011, 11:51 PM
اخي العزيز اولا اهلا بك في المنتدى
ثانيا افضل انواع التوت لدودة القز هو التوت الابيض
لي مدونة عن التوت يمكنك مشاهدتها يوجد بجانب معلوماتي الخاصة المدونة اضغط على رقم 3 و شوف مدونة التوت
اما اذا بتزرع التوت ببذور فأنا صراحة لا انصحك لان من الصعب زراعتها انصحك بزراعة شتلة اذا انت بتزرع بالسطح لازم تبدل الاصيص كل شتاء يعني فترة سكون النبات تبدلها مو متأكد من هاذي المعلومة عدل

فضاء بلا جدران
02-03-2011, 12:55 AM
اشكرك يا صديقى احمد على اهتمامك وردك ... لا يزال سؤال مطروحا لكل من جرب او لديه خبرة ... هل يمكن من الاساس زراعه التوت فى البراميل او الحاويات على الاسطح ام انه لا يمكن ... وما مساحه هذة الحاويات ... لازلت آملا ان اجد جوابا شافيا دقيقا يساعدنى على اخذ خطوات جديه فى مشروعى وتشجيع المحيطين بى على البدء به

ahmed q8
11-03-2011, 02:47 PM
up
up up
up up up
up up up up

يرجى الرد:brows::dwink: