المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أرض فى وادي النطرون

Tiar
16-07-2007, 02:47 PM
السلام عليكم أخواني

نحن مجموعة من الشباب معروض علينا أرض مساحتها 100 فدان فى منطقة اسمها وادي النطرون للاستصلاح الزراعي (غير مستصلحة) سعر الفدان بها 1000 جنيه مصري
برجاء يا جماعة من عنده فكرة عن هذا الموضوع يفيدنا به لأنه سوف يتم حفر بئر لـ 100 فدان وسوف يكلف حوالي 50 اللف جنيه وآي خسارة لنا هتكون كبيرة

للمرة الثانية يا جماعة برجاء النصح والإرشاد الله يجزيكم خير

bdawi2000
26-07-2007, 04:30 PM
أخي أنا مثلك اشتريت مع أسرتي 40 فدان في نفس المكان أملك وحدي منهم 10 فدادين وقد قمت بسؤال الكثير عن هذا المكان

المشكلة الأساسية التي تواجه الناس في هذا المكان هي عمق المياه
وقد تكهن بعض المهندسين ذوي الخبرة أن البئر هناك لا يقل عن 300 ألف جنيه إن لم يزيد وأن البئر يخدم 70 فدان مستريح

لكن أحد الأشخاص مؤخرا قام بحفر بئر بمواسير من البلاستيك وقيل أنه تكلف من 120 إلى 160 ألف جنيه وأن البئر قادر على خدمة 90 فدان

وحسب ما سمعت أن التربة هناك مستوية وجيدة للزراعة لكن عليك التأكد من موضوع المياه أولا والحقيقة أنا قمت بالموضوع كنوع من المغامرة ومازلت لم أتخذ أي خطوات لكن في حالتك فالمغامرة ستكون كبيرة لأنك ستأخذ 100 فدان

لذلك لابد أن تتأكد جيدا من تكاليف البئر وانتبه لأن التكاليف المذكورة شاملة تكاليف موتور لرفع المياه أيضا

أرجو أن نتواصل على الانترنت حتى نستفيد من ما يقع في أيدينا من معلومات وإيميلي هو
bdawi2000[at]yahoo.com

gamal amin amin
26-07-2007, 06:25 PM
اراضى وادى النطرون هى المنطقه التى تقع بين طريق مصر اسكندريه الصحراوى وطريق العالمين وبها مناطق مرتفعه ومناطق منخفضه جدا وهى لا تصلح للزراعه بسبب وجود مياه راكده مالحه وهى تقع شمال طريق العالمين اتجاه مارينا اين تقع ارضك كمان المفروض ان فى ترعه منشأه جديد للمنطقه ولكنها لم تعمل حتى الان ومعظم بنيتها الاساسيه محفوره ومبطنه اين ارضك منها اكيد بالطبع بعيده لان ارضك رخيصه وهل يوجد طرق لها عموما الارض جميله جدا هناك ولا تحتاج الى تسويه كثيره ولكن عايزه مصاريف كتير انصحك انك تشوف مكان الارض وبعدين تشوف شركاء لك لان حقيقى انا شفت ناس بدأت تزرع هناك وحاجه تفرح

د / أحمد إبراهيم
28-07-2007, 01:23 AM
الأراضى فى هذه المنطقة جيدة فى حالة زراعتها و إستصلاحها بطريقة سليمة حيث أن الأرض فى حاجة إلى معاملة خاصة من رى و تسميد و هناك العديد من أصحاب المزارع الناجحة هناك و مادامت هناك مياه جيده و تربة جيدة و إدارة جيدة يمكن زراعة أى شىء

محمد عامر احمد
28-07-2007, 08:05 AM
عندى ارض خلف وادى النطرون وانا موجود بالمنطقه من 16 سنه فارجوا الاتصال بى لتكتمل الافاده ------
مهندس زراعى محمد عامر احمد

محمد عامر احمد
28-07-2007, 08:07 AM
رقم الموبايل ----- 0123698108

bdawi2000
28-07-2007, 05:34 PM
أنا أرضي تقع على بعد حوالي أربعين كيلومتر من الرست هاوس أو حوالي أربعين أو خمسين كيلومتر من طريق مرسى مطروح المتفرع من طريق مصر اسكندرية الصحراوي

سمعت عن موضوع وجود خرائط لترعة ستقام في تلك المنطقة من خالي وهو مهندس ري قام بعمل العديد من الآبار هناك ولكنه لا يعلم بالضبط أين ستقام هذه الترعة

أنا أخذت مع أقاربي ما يزيد عن 400 فدان وسيفيدنا هذا في التعاون لإقامة الآبار وأيضا في التعاون في الزراعة

بالنسبة للاخ محمد عامر نرجو منك أن تقوم بإفادتنا عن أنجح الزراعات هناك وتكلفتها وأيضا عن تكلفة الري كمنشآت وكتشغيل
أو على الأقل تقول لنا خبرتك في ذلك المكان

سمعت أن هناك مزارع في تلك المنطقة لمستثمرين يقومون بزراعة البطاطس والفول السوداني

سعود المرشدي
20-08-2007, 10:49 AM
في اي جمعية ؟ مش يمكن نكون جيران ؟ :grin:

حجاجى محمد
07-11-2007, 05:05 PM
السلام عليكم أخواني

نحن مجموعة من الشباب معروض علينا أرض مساحتها 100 فدان فى منطقة اسمها وادي النطرون للاستصلاح الزراعي (غير مستصلحة) سعر الفدان بها 1000 جنيه مصري
برجاء يا جماعة من عنده فكرة عن هذا الموضوع يفيدنا به لأنه سوف يتم حفر بئر لـ 100 فدان وسوف يكلف حوالي 50 اللف جنيه وآي خسارة لنا هتكون كبيرة

للمرة الثانية يا جماعة برجاء النصح والإرشاد الله يجزيكم خير

المهندسة رشا
10-11-2007, 08:20 PM
ياريت يا جماعة حد يقولنا ازاى ناخد الاراضي دى

الفارس الابيض
10-11-2007, 09:27 PM
انا مهندس اشتغلت لفترة فى احدى المزارع بوادى النطرون انصحك بالاتى
اولا تحليل التربة والماء تحليل دقيق لان هذا التحليل سيفيدك جدا
بناءا على التحليل ستحدد نوعية المحصول المناسب ويتم تحديد المحاصيل المناسبة فى معمل التحليل
ثانيا زراعة جز ء من المساحة وليس كل المساحة تقليل للمخاطر :goodjob:
ثالثا لو الفلوس متوفرة يمكنك تصدير ما ستزرعه
رابعا والاهم هو الصبر بعد الاستعانه بالله:grin:

عضو موقوف
11-11-2007, 10:47 PM
والله حسب درساتى فى وادى نطرون انها ارض ملحية ونسبة املاح فى مياه الابار مرتفعة بس شغل 300 الف دى واسعة انا عندى احفر البير فى وادى نطرون بطلمبة الغاطسة بتبدا على حسب قطاعات من 45 الف الى 65 الف لا اكثر لان عندى خرائط عن مستوى وش مياة وعن مكان فرع نيل الذى تم موافقة علية وهيتم تفنيذة والانتهاء منه سنة 2010 هو سوف يخدم بعض مناطق فى وادى نطرون وعندى خرائط مسار هذا الفرع بلاش يا جماعة تخدعو لحرب الاعصاب وادى نطرون فيها خير ومزارع كثيرة وانا قمت بعمل اكتر من 18 مشروع ولسة بقوم بعمل مشاريع اخرى

اى استفسار انا موجود فى موضوع اسال ونحن نجيب فى قسم الرى

abdullah61
16-11-2007, 09:24 PM
يا جماعة ما هى الطريقة للحصول على الارض في وادي النطرون

bdawi2000
17-11-2007, 01:53 AM
ما هي الطريقة والتكلفة ل :
تحليل التربة
تحليل المياه

وما هي طلمبة الغاطسة وكم فدانا يمكن أن تخدم تلك الطلمبة؟
بالنسبة لخرائط فرع النيل كيف يمكن الحصول عليها وكم متر يمكن أن تخدم على جانبيها؟؟

alisalah
20-11-2007, 04:26 PM
أريد شراء 100 فدان باسعار رخيصة بوادى الطرون نرجو الافادة

alisalah
20-11-2007, 04:36 PM
والله حسب درساتى فى وادى نطرون انها ارض ملحية ونسبة املاح فى مياه الابار مرتفعة بس شغل 300 الف دى واسعة انا عندى احفر البير فى وادى نطرون بطلمبة الغاطسة بتبدا على حسب قطاعات من 45 الف الى 65 الف لا اكثر لان عندى خرائط عن مستوى وش مياة وعن مكان فرع نيل الذى تم موافقة علية وهيتم تفنيذة والانتهاء منه سنة 2010 هو سوف يخدم بعض مناطق فى وادى نطرون وعندى خرائط مسار هذا الفرع بلاش يا جماعة تخدعو لحرب الاعصاب وادى نطرون فيها خير ومزارع كثيرة وانا قمت بعمل اكتر من 18 مشروع ولسة بقوم بعمل مشاريع اخرى

اريد شراء 100 فدان بوادى النطرون باسعار رخيصة نرجو من سيادتكم الافادة

moatazelkashef
16-12-2007, 10:41 PM
السلام عليكم
يا اخوانى منطقة وادى النطرون منطقه واسعه جدا جدا حيث يشمل عشرات الالاف من الافدنه وهى مقسمه الى مناطق وجمعيات و اراضى وضع يد ونظرا للاتساع الرهيب لهذه المنطقه فهناك تباين كبير فى نوعية التربه وبعد المياه و نسب الاملاح فى التربه و المياه ولذلك انصح بالاتى:

التاكد من سلامة الاوراق حتى لانقع ضحايا عمليات النصب الشائعه.
الانتباه لعمليات التسويه لانها تبدو سهله ولكن الواقع صعب.
تحليل التربه و مياه الرى ومعرفة نسب الاملاح فيهما لكل عنصر.
حساب كل خطوه ودراستها مع ذوى الخبره و الاختصاص قبل تنفيذها.
العمل المرتب المبنى على اسس علميه والذى يتفق مع الامكانيات.وفقكم الله
م/معتز الكاشف...ماس -إنشاء مزارع نموذجيه-خدمات زراعيه
لمزيد من التواصل و المعلومات
moatazelkashef[at]yahoo.com
او الاستعلام عن مواقع عملنا فى وادى النطرون والزياره.

سمير الوليلى
17-12-2007, 01:28 PM
الاخ العزيز
تحليل التربة و الماء يتم عندنا بكلية الزراعة_جامعة الاسكندرية
و انا فى أى خدمة 0106272321

احمد يوسف
17-12-2007, 03:04 PM
انا عايز اسال هى فين دى الارض اللى الفدان بتاعها ب 1000 جنية فى وادى النطرون عند الوادى الفارغ بقة حد يقولى اصل انا ساكن هناك و ماسمعتش عن السعر دة الا لو فى مشكلة

bdawi2000
19-12-2007, 04:05 PM
السعر دلوقت وصل ل 1500 للفدان يا أستاذ أحمد يوسف
ثانيا الأرض فيها مشكلة وهي بعد المياه عن السطح مما سيتطلب تكلفة عالية لجلب المياه من الأعماق
أما مكان الأرض فهو حوالي 40 كيلومتر من طريق مصر اسكندرية من مدخل وادي النطرون وحوالي 45 كيلومتر من طريق مرسى مطروح

نشيطة
19-12-2007, 05:10 PM
ايه الاسعار دى كلها

خالد البنا
19-12-2007, 05:40 PM
الفكرة فكرة رائعة لكن المشكلة فى العقود الخاصة بالارض فهذه الارض ملك الدولة و من يقوم ببيعها ليس له الحق فى البيع او الشراء فهم مجموعة من النصابين و يقومون ببيع الارض لاكثر من مره دون امتلاك عقود وحجتهم فى ذلك انهم واضعوا يد على هذه الارض فاحزر ان تكون فى هذا الفخ

dr_mido
20-12-2007, 08:25 AM
يا جماعة أنا سمعت إن في أراضي في سيوة أجود من أراضي وادي النطرون دي وأرخص كمان حد يقدر يفيدني أو يشاركني .. أنا عايز أرض سعرها رخيص ...

a_esmael1
20-12-2007, 02:14 PM
يا جدعان دى ارض عشرة على عشرة فى البحيرة ووادى النطرون اغلبها مستصلح اى ارض تظهر قدامك خدها ومشكلة المية محلولة هناك والمية عادبة والمناطق الى الاخوة يقصدوها دى المناطق المتطرفة بس الى نواحى العلمين .....

teto2
22-12-2007, 11:41 PM

يا ريت نعرف كيفية الاتصال بحضرتك لامر ضرورى جدا

ango
23-12-2007, 12:03 AM
يا جدعان دى ارض عشرة على عشرة فى البحيرة ووادى النطرون اغلبها مستصلح اى ارض تظهر قدامك خدها ومشكلة المية محلولة هناك والمية عادبة والمناطق الى الاخوة يقصدوها دى المناطق المتطرفة بس الى نواحى العلمين .....

بلاش كلام الى من غير عقل ده اية مشكلة المياه محلولة كان عندنا فى فرع الام لشركة كان عندنا طلمبة غاطسةوبيفت وكل شى فى مخازن فى امريكا فقال ازى نخلص من كم كبيرة خبراء الامريكيون على وراسم وليم مدير مبيعات الفرع الرئيس فى امريكا قال نضحك على سعودين فذهبو حفرو على اعماق فوق 150 متر وضحكو على سعوديين بكامل ان سعودية مليانه ابار مياه هبااااااااااا اشترو كل طلمبات وبيفت بكامل وصنعنا جديد وبعناه وعملنا اعلى ربح وبعديها بسناتين فوووو مياه خلصت وضاع كل شىء
علشان كدة بيجو مصر يخدو اراضى ويصتصلحوها فقولنا على نظام وافقو موضوع ده بقى بيعطو مساحات كبيرة ويشروطو عليك تزع مساحة صغيرة

فبلاش كلام ملهوش معنى ده

bdawi2000
23-12-2007, 07:07 PM
السلام عليكم
بصفتي قمت بزيارة المنطقة منذ وقت قريب
أستطيع أن أقول أن هناك في وادي النطرون أراضي متباينة في الأسعار
فبالتحديد قمت بزيارة جمعية اسمها عمر المختار تبعد كيلو مترات قليلة عن طريق مصر اسكندرية الصحراوي ولأن المياه قريبة جدا من السطح حوالي 3 متر) فإن عمق بئر المياه المحفور هناك يبلغ حوالي 36 متر بتكلفة حوالي 1000 جنيه للفدان وتكلفة إجمالية 6-7 آلاف جنيه ل 6 فدادين ومياه صالحة جدا للزراعة حسب نتائج التحليل الذي كلفت أحد معارفي بعمله
هناك مشكلة في تلك الأرض وهي أن هناك بعض أنواع الأشجار غير جيد هناك مثل البرتقال لقرب سطح المياه من الأرض حيث أن سطح المياه يكون دائما أكثر ملوحة من الأعماق
سعر الفدان في تلك الأرض حوالي 10000 جنيه وتزيد لتصل ل 12 و 14 حسب البائع
نأتي للأرض الأرخص سعرا وهي التي قمت بالشراء فيها
وصلت أسعار الفدان هناك الآن ل 1500 جنيه وإن كان هناك البعض الذي قام بتخفيض السعر ل 1300 جنيه للفدان عند البيع قريبا
عمق المياه أكبر مما يستلزم القيام بحفر بئر عميق جدا للوصول للمياه العذبة وبتكلفة تصل لحوالي من 4-5 آلاف جنيه للفدان وبتكلفة إجمالية 160-170 ألف جنيه ل 40 فدان
في الجهة المقابلة توجد أراضي التحرير على الناحية الأخرى من طريق مصر اسكندرية الصحراوي والأسعار هناك غالية جدا حيث يصل الفدان أحيانا إلى 30 و 40 ألف جنيه حسب البائع
نظام التملك بوضع اليد ليس نظام نصب كما يظن البعض وإنما هو نظام متعارف عليه ومتبع في مصر وتعترف به الحكومة وتقبل التسجيل بعد زراعة الأرض وهناك أمثلة كثيرة في ذلك مالم تكن القوانين قد تغيرت مؤخرا
وهذا النظام مستمد من حديث شريف مفاده أن من أحيا أرضا فهي له
وحسب ما علمت فإن هناك خطوات لحفظ أولوية التملك بعد وضع اليد عن طريق التقدم بطلب تخصيص لدى بعض الجهات

محمود جيجا
25-12-2007, 09:41 PM
لنا مقبل على شراء لرض بوادى النطرون وانا لا املك اى خبرة بالزراعة فهل يمكن التعلم مع الوقت ام لا يمكن وهل الارض بوادى النطرون جيدة فعلا ام هناك مشاكل مثل باقى المناطق سواء مياه او جيرة وما هى المساحة المثلى للشراء

الابلج
26-12-2007, 05:09 AM
هذه المنطقه يسيطر عليها العرب
أحذروا جميعا من اي حالة نصب
الاراضي هناك مرتفعة الثمن
المياه موجوده على عمق 150 متر تقريبا
نقيه وصالحه للزراعه
ومدينة السادات بالكامل تشرب من مياه الآبار
وأي حرفه يمكن تعلمها مع الممارسه ولذلك قم بإستأجار ارض اولا وزراعتها ومنها ستتواجد في المنطقه ويتبين لك جميع اسرارها
واخيرا احذروا جيدا عرب الصحراء

ahmed_re34
31-12-2007, 01:32 AM
انا ساقوم ان شاء الله باخذ عينات من التربه خلال اسبوعين واقوم بتحليلها وتحليل مياه بئر على عمق 200 م وعلى فكره تاتى المياه من اعماق قليله تصل الى 50 متر وسوف اعرض عليكم جميعا النتائج ان شاء الله

gamal amin amin
31-12-2007, 07:38 PM
السؤال عن سيوه
طبعا المياه متوفره جدا وصالحه تماما للزراعه
ولكن الا رض تحتاج الى غسيل وتسميد وتكلفه الفدان قد تتراوح ما بين الفين وخمسه الاف جنيه اما عن سعر البيع فهو يتراوح ما بين خمسمائه جنيه الى ثلاثين الف حسب قربها من البلد او الطريق
اما عن اراضى وادى النطرون فكما قلت من قبل مستقبلها رائع ومهما صرفت فكل فلوسك ستعود لك
المهم تصرف صح

محمد عامر احمد
05-01-2008, 02:45 AM
مازلت اكرر ان منطقه وادى النطرون منطقه جيده للاستثمارات الزراعيه وان المنطقه تصلح لكثير من المزروعات التى تتعامل مع الملوحه حسب درجتها فمع الدراسات العلميه والتواجد يمكن تحقيق نتائج جيده فزراعه الارض لاتكون بالمراسله عن بعد ولكن علم وتواجدبعد الاستعانه بالله تمكن الانسان من زراعه الصخر لا الرمل
محمد عامر 0123698108

abdu131265
05-02-2008, 06:01 PM
انا محتار لتباين الكلام والاسعار اين الكلام الواقعى
انا قدامى ارض فى سينا تتبع شركة استصلاح زراعى بجوار قرية رومانة ب 8 كيلو متر السهم 5 فدان
سعرالفدان 6500 جنية والارض بها شتلات زيتون او كما اشاء مثل المانجو او غيرها ويتم توصل المياة للارض كما توجد اراضى بجوارها لبناء منزل إن ارت سكن اوتقوم الشركة بالبناء ايضا وهذا غير ثمن الارض اما إستلام الارض بعد عام ويمكن استلام الارض بسعر اقل بدون شتلات يتم دفع 1000 جنية كمقدم والباقى على عام فهل هذا عرض كويس ولالالالا...........

hazemawad
12-02-2008, 12:38 AM
بصوا ياجماعه هو فيه اراضى فى وادى النطرون كويسه جدا فى حته اسمها البحر الفاضى دى تقريبا من 30 الى 40 كلم من بعد مدخل الرست هاوس من على طريق اسكندريه مصر وبصراحه الحته هناك بيقال ان النهر كان بيعدى من هناك وان المنطقه دى هى قاع فرع النيل القديم والمياه قريبه وبرضه بيقلا من الجماعه بتوع الابار هناك ان هناك نهر جوفى قادم مباشرة من نهر النيل وبصراحه انا شربت كوب مياه ياجماعه من المناطق المجاوره من البحر الفاضى من بير عمقه حوالى 70 متر احلى من اى مياه معدنيه ممكن اكون شربتها فى حياتى ونصيحه اللى هايشترى يعمل حسابه على انه يشترى ويكلف بقدر الامكان بنص الفلوس بس اللى معاه واحترسوا من اهل الوادى ياجماعه اللى بيحاولوا يتقربوا منكم لانهم مش هاسيبوكم الا عضم مشفى واحترسوا من الثقه فى اى عامل من الوادى ....الاشتغالات هناك بالهبل اذا كنت هاتزرع يبقى لازم تبقى قاعد فى امها ورايك من دماغك وربنا معاكم.وعموماً فى اخ هناك هو من القاهره وهو زميل ومختلط باهلها بقاله فتره للى يحب انه يسأل عن اى شيئ لوجه الله تعالى وهو اسمه المهندس / احمد محمود ورقم المجمول بتاعه 0124929656

hesham badr
12-07-2008, 09:32 PM
للبيع لعدم التفرغ
60 فدان بوادي النطرون - خالصة الثمن وبعقود من محافظة البحيره – 3 ك بالطريق الفرعي المقابل لمزرعة الأوائل مباشرا - شبكة ري رئيسيه ل 30 فدان شامله المواسير والمحابس والفلاتر والسمادات - وشبكه ري بالتنقيط كامله ل 10 فدان – ومصد رياح من أشجار الجزورين لل 10 فدان – بئر أرتوازي خاص 14 بوصه بعمق 160 متر مياهه ممتازه – مع وجود رخصه للبئر من وزارة الموارد المائيه والري صالح لمدة 3 سنوات بدأ من 19 يناير 2008– طلمبة غاطسه 50 حصان 8 بوصه – مولد كهرباء ديزل 90 حصان فرنساوي بموتور أسكانيا – -وخزان مياه أرضي سعة 500 متر مكعب - بها طرق داخليه - سكن عمال – مخازن – حجرة مولد - محاطه بالكامل بسياج شائكه – وبها 100 نخله – 100 شجرة رمان – 10 فدان مزروعه ذره – جرار روسي – محراث – فجاج – قصابيه هيدرولك لزوم التسويه بالليزر – سعر المزرعه بجميع مشتملاتها المذكوره أعلاه 960,000 جنيه - للمعاينه علي الطبيعه يرجي الأتصال والتنسيق مع مدير المزرعه مهندس زراعي / مجدي أبو المعاطي ت 0122959825 وللتواصل مع صاحبها مهندس / هشام بدر
hesham841965[at]yahoo.com (hesham841965[at]yahoo.com) - قطر - الدوحه 009745857029

اسعدالفقى
15-07-2008, 10:50 AM
يا شباب الموضوع اهم شيء فية هو المياة رقم واحد وهى سر الحياة وان كانت الملوحى على الاقل واسوأ تقدير 1000جزء فى المليون يمكن تقدر تزرع دون قيود لكن هناك اراضى تعدت المرحة الرابعة من الملوحة وكمان كانت آبار أعماق يعنى اكثر من 400متر فما فوق ورغم ذلك هى ومياة البحر الابيض المتوسط سواء بسواء ارجو ان نتنبة لذلك ولازم كل خطوة تكون مدروسة وتقبلو تحياتى

محمد الباز
25-07-2008, 11:14 PM
انا مهندس بقوم بانشاء مزارع فى وادي النطرون اتصل بى 0127692810
م /محمد الباز
:zwelcome:

bdawi2000
07-09-2008, 08:02 AM
أستاذ هشام بدر
استفسار بسيط
يعني إيه صالح للري ثلاث سنوات؟
هل بعد الثلاث سنوات تنتهي صلاحية البئر أم تنتهي رخصته أم ماذا؟

hesham badr
08-09-2008, 12:23 AM
من باب التوضيح - ثلاث سنوات صلاحيه وتجدد مره أخري بعد الثلاث سنوات زي رخصة السواقه لها مده وبعد كده بتجدد الترخيص نظير رسوم شكليه بسيطة - وبالنسبه للأرضي فالحمد لله خلاص خدها صاحب النصيب

khalid_
09-09-2008, 11:31 AM
لو سمحتم حد يوقول لي تكلفة المتر حفر لليد العاملة كام و سعر متر الماسورة كا لو نوع جيد و 21 بوصة

yasernor
09-09-2008, 01:19 PM
سعرالحفر للمتر الواحد يبلغ من 250جنيه فى الاماكن القريبه وممكن يوصل ل200ويزيد الى 450جنيه فى الاماكن البعيده عن الطرق وانا حاليا شغال فى وادى النطرون وبنحفر فى منطقه بعيده على سعر 450جنيه للمتر
اما بالنسبه للكاسينج او المواسير المبطنه للبير فهى مواسير pvcضغط 15 بار وقطر 12 بوصه سعر الماسوره 170جنيه وطولها 3 متر
وعمق الميه فى الغالب على 100متر وسعر الارض 500جنيه للفدان
والارض جيده وبانتظار تحليلها ان شاء الله

yasernor
09-09-2008, 01:20 PM
ولو محتاج اى حد يحفر لك ابار اتصل بيا وانا ادبرهولك ولاى معلومات اخرى انا مستعد وعلى فكره الحفر مش بالحفار بالاينسون

khalid_
09-09-2008, 07:10 PM
ايو عاز يا بمهندس حد يحفر البي انا عاوز اعرف سطح الميه علي بعد 50 متر يبقي كام متر مواسير و كم و كام متر حفر هتاخد المزرعة في طنبول

khalid_
09-09-2008, 08:53 PM
مهندس اسلام عاوز اي ميلك-----------------------

yasernor
09-09-2008, 09:01 PM
الايميل islamelkelawy[at]yahoo.com
---------------------

سالم حجازى
15-09-2008, 10:52 AM
الاخ المهندس ياسر تحيه طيبه لك و جزاك الله خيرا على التعاون يا ترى ايه رايك فى الارض قريبه من طريق العلمين منطقة مدخل الشجاعه حوالى عشرين كيلو من طريق مصر اسكندريه (من حيث مناسبتها للزراعه و عمق المياه و نوعية الزراعات الناجحه بالمنطقة)

yasernor
15-09-2008, 01:11 PM
الارض هناك ممتازه جدا جدا ولكن يبقى انك تبحث عن المياه فى المنطقه اللى ناوى تزرع فيها لو ملوحة المياه مناسبه بتكون كل الامور ممتازه جدا
عمق المياه يختلف من منطقه الى اخرى فى على عمق 60متر وفى على عمق 100 وفى 70يعنى بتختلف من منطقه الى اخرى
الزراعات الناجحه هناك باذنجان وفلفل وطماطم وبطاطس وقمح وفواكه برتقال ولكن فين مكان الارض بالضبط الى انت بتسال عنها وتابعه لاى جمعيه

اسعدالفقى
17-09-2008, 05:53 PM
اخوانى الموضوع كالتالى حضرتك بتروح عن طريق احد الاخوة وانا مستعد لذلك لمعاينة الارض وبعدين بتدفع مبلغ مقابل وضع اليد وتبدأ تزرع وتدق الابار وبمجرد ما الارض تخضر بتتقدم بطلب لوزارة الزراعة للملكية وبيتجى لك معاينة وبتشوف الارض خضراء وفعلا بتتملك الارض المنزرعة فقط او الخضراء فقط وبتاخد عقد التمليك المهم انك تخضر الارض علشان المعاينة وانا اعرف ناس كدة كثيرررر

bdawi2000
20-09-2008, 04:36 AM
هناك سؤال هام
هل المياه الجوفية في وادي النطرون ستستمر موجودة أم أنها ممكن أن تنتهي؟
وكيف يمكن معرفة ذلك ؟
وهل هناك دراسة جدوى للزراعة في وادي النطرون؟
قمت بشراء عشرة أفدنة هناك منذ ما يزيد على العام في منطقة لم أراها بعد وقيل لي أن مكانها على بعد حوالي 40 كيلومتر من الرست هاوس و 40 كيلو متر من طريق العلمين
وقيل أن عمق المياه بحسب الأقمار الصناعية يتراوح بين 35 و 65 متر في هذه المنطقة
وأريد أن أعرف التكاليف المتوقعة لزراعة تلك الأرض سواء تكاليف البدء أو التكاليف الشهرية للري
فهل هناك من لديه فكرة عن هذا الموضوع؟

ناهد
22-09-2008, 12:16 AM
انا عندى أرض فى طريق مصر الواحات البحريه الكيلو تقريباً 180 وأريد معرفة متوسط وش الماء الجوفى فى هذه المنطقه لمعرفة هل يمكن زراعة هذه الأرض ولا هناك شبه إستحاله
هذه المشاركه مبعوثه لعضو موقوف لأننى قرات فى المنتدى عن أنه عنده خرائط لبعض المناطق وشكراً

yasernor
26-09-2008, 03:12 PM
هناك سؤال هام
هل المياه الجوفية في وادي النطرون ستستمر موجودة أم أنها ممكن أن تنتهي؟
يتوقف ذلك على الدراسات الجيولوجيه للارض نفسها وانا عندى من يعملها لك
وكيف يمكن معرفة ذلك ؟
ابحاث لهذه الارض توضح طبقات الارضض وطول امتدادات الخزان الجوفى بها
وهل هناك دراسة جدوى للزراعة في وادي النطرون؟
نعم موجوده
قمت بشراء عشرة أفدنة هناك منذ ما يزيد على العام في منطقة لم أراها بعد وقيل لي أن مكانها على بعد حوالي 40 كيلومتر من الرست هاوس و 40 كيلو متر من طريق العلمين
لنا ارض فى نفس مكانك من طريق العلمين عند الكيلو 113 وتدخل شمال حوالى 60كم
وقيل أن عمق المياه بحسب الأقمار الصناعية يتراوح بين 35 و 65 متر في هذه المنطقة
وش المياه متوقع ان يزيد عن هذه النسب لانها غير دقيقه فى اغلب الاحيان
وأريد أن أعرف التكاليف المتوقعة لزراعة تلك الأرض سواء تكاليف البدء أو التكاليف الشهرية للري
فهل هناك من لديه فكرة عن هذا الموضوع؟