المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ياتري ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة؟ موضوع متجدد

mloshm
07-07-2007, 03:29 AM
ياتري حقيقي ايه اكتر موقف حصل في حياتك ويستحيل انك تنساة او لما بتفتكرة بيفكرك بذكريات جميله ؟
اتمني تشاركوني في السؤال اللطيف الجميل دة وبكل صراحه
فضفضه من قلوبنا الجميله وماتحمل من حب لكل شيء جميل
نفتكر بها كل شيء جميل
وشكرا لكم
اخوكم احمد

mloshm
07-07-2007, 03:58 AM
افتكر موقف لي وانا في اولي جامعه وكنت في معمل الكيمياء وكنت بصراحه عندي اجتذاب للشغل العملي جدا وكنت بشتغل علي التقديرات الوصفيه انك بتضيف محاليل فوق بعضها وتستدل عليها بالوان جميله جدا فكنت شغوب بدة ففجاة لقيت المعمل بيولع مانساش ابدا وكله بيقوليلي يابني سيب اللي في ايديك المعمل بيولع وانا بصراحه مشعايز اسيب الشغل الجميل دة من جوايا قلتلهم والله ماانا خارج غير لما اخلص شغلي وفعلا فضلت اشتغل في المعمل وهما بيطفوا الحريق وبعدين لما خلصت خالص سالتهم هو حصل ايه ؟:roll:وهكذاااااااااا

amonaa
07-07-2007, 05:27 AM
جميل جدا موضوع الفضفضة اخى احمد اهو نتشارك فى الذكريات الجميلة بس المهم تكون ذكريات عزيزة لان الاحساس بيكون ناتج من الحديث عنها كأن القارىء لها يعيش الموقف ...............شكرا اخى احمد لموضوعاتك المتجددة دائما

mloshm
14-07-2007, 05:13 PM

aouniat
16-07-2007, 12:43 PM
أكثر موقف أتذكره في حياتي هو موقف حزين وليس سعيد. منذ ست سنوات تقريبا نزلت إلى البحر باكرا. تعرضت لأشعة الشمس طوال النهار, وجلدي من النوع الحساس جدا لذلك.

عدت إلى المنزل عند المساء والتهب جلدي وبت كالمجنون على مدى سبعة أيام, لا أعرف كيف أنام, وحتى عندما أكون صاحيا أشعر وكأن جلدي مسلوخا فلا أدري كيف أجلس أو آكل أو أخرج من المنزل. رأيت الأشباح. بدأت أعصابي تهلوس. تعفّن تفكيري...

قبل تلك الحادثة كنت أظن أن مزاح العذاب سهل. كنت أظن أن العذاب طفلا صغيرا لا يفقه شيئا. ظننت أن المرء يفلت منه بأي طريقة. كلا. إنه حيوان مفترس. لا يفلت منه أحد, وعندما يبطش بيده اليمنى بإنسان, يمرغ أنفه بالتراب حتى يستوي.

كانت سبعة أيام كافية لكي يتعلم فيها المرء دروسا مهمة وأساسية في الحياة. كل ما نتمناه هو أنه مهما واجهنا الصعوبات فلا بد أن نعرف أنها مؤقتة. المهم هو أن نتخطى الصعوبة الأخيرة - عذاب الجحيم الذي لا نهاية له والعياذ بالله.

mloshm
16-07-2007, 06:06 PM
الله يسعدك يااخ عوني موقف فعلا حزني
ربنا يجعل كل ايامك سعيدة باذن الله

شيبو
22-07-2007, 06:22 PM
كنت في سه أولي جامعه و كنت في معمل الكيمياء العضويه و قد وضعت حمض كبريتيك مركز و وضعته حوال ثانيتين علي اللهب فانفجرت الانبوبه و كان المعيد في المعمل واقف فقام و هلل فيا بس و انا كنت محرج جدا لأنني مكنتش أعرف ان ده حمض مركز

mloshm
25-07-2007, 04:43 PM

mloshm
14-08-2007, 02:57 PM
سبحان الله
دة شيء عظيم جدا
مفيش ولا موقف حصل في حياتك ومستحيل انك تنساة
ياااة انتم بتنسوا بسرعه جدا .. دة شيء كويس جدا

خالد خليل
14-08-2007, 04:00 PM
نص مقتبص:

سبحان الله
دة شيء عظيم جدا
مفيش ولا موقف حصل في حياتك ومستحيل انك تنساة
ياااة انتم بتنسوا بسرعه جدا .. دة شيء كويس جدا

عذرا أخي, ولكن لا يبدو أن النسيان سبب عدم المشاركة في الموضوع, ولا أصدق أن رجلا لم مير به موقف لا ينساه في حياته, ولكن أعتقد أن السبب هو عد الجرأة على كتابة مثل هذه المواقف, ولا تسألني ما حاجة الجرأة, فأنا أراه سببا مقنعا, وشكرا لك.

دعاء
14-08-2007, 05:02 PM
بالنسبه لي .:thinking: ..
اجمل موقف حصل لي وانا بفصل التدريبي للجامعه
فنحن نتدرب بمنطقه تسمى (الغور)..وللجامعه مزرعه هناك للتدريب نتدرب لمده اسبوع ثم نعود بالاجازه الى البيت وهكذا
كنا بيوم من الايام تستمع بمحاضره عن البقر وحان وقت استراحة الغداء
لكن انا وزميله لي راقبنا احد البقرات ولاحظنا انها تظهر عليها اعراض كنا قد اخذناها قبل عدة اسابيع وبقينا نراقب واضعنا فترة الاستراحه واذ بالبقره تلد امام اعيننا .اتصلنا بالدكتور المحاضر والمشرفين كي يسعفوها وانتهى الموضوع ان الجميع (من الطلاب ) خرجو ليشهدو هذه الحادثه وتم تصويرها...ساحاول نشر هذا الفيديو في هذا المنتدى
لكنه مشهد رائع
اما للموقف المحرج...
ففي احد المحاضرات كان دكتور الماده متساهلا جدا لكن احد المرات كان يحضر هذه المحاضره مشرف فاخذت المحاضره اسلوب الجديه جدا وكان الدكتور متوتر قليلا وانا بالعاده اجلس بالمقاعد الخلفيه وفجأه
عطست...فقالت زميلتي :يرحمكي الله ..فرددت عليها
فتنرفز الدكتور لأنه اصلا متوتر وتوقع اننا نتحدث ونفسد المحاضره ...وفجأه..:uneasy: .طردنا:no: من المحاضره
اصبح لوني كالبندوره ولم استوعب كلامه لثواني بعدها وقفت وخرجت انا وزميلتي دون مناقشه لكن... تعودت بعدها على اي شيء :brows: محرج

mloshm
14-08-2007, 06:06 PM
اشكرك استاذ خالد
هو انا كنت عارف كدة ويمكن والله كنت هكتب كدة .. ولكن قولت انتظر
انا يمكن جريء بطريقه صعبه جدا .. عمري ماكنت بخاف من اي شيء .. وكنت اكافح مهما ان كان وابذل كل الجهد للوصول لهدفي لاني شخصيه عندي اصرار علي التحدي والمثابرة ومو بياس بسهوله... عندي امل باذن الله انه يمكني الوصول طالما ان هناك جهد ..عارف يااستاذ خالد احنا من ضمن اسباب فشلنا ايه ؟ اقولك السلبيه .. مافي اي ايجابيه ولو وجدت ستكون محدودة او مقابل شيء .. لدرجه ان مثلا لو شيء غلط ماتجد من يدافع عن الخطا علي الرغم ان الساكت عن الحق شيطان اخرس واحنا الحمد لله بنسمع وبنتكلم حلو جدا عيبنا ان اي شيء بنعتبرة من وجهه نظريه وبشكل سطحي ليس له قيمه ومايفيد بشيء علي الرغم انه ممكن الموضوع اللي الواحد بينظر له انه ملوش لزمه يستفيد به معلومه ويفيد اللي حوليه بيها الشيء التاني عشان اعرفك اننا فعلا في قمه السلبيه بجدمن فترة كنت بشاهد برنامج لعمرو الاديب وكان بيقول ان طبعا اخوانا في فلسيطين والمشاكل اللي بتقابلهم ووالخ فقامت نقابه الاطباء وهي عدد ووضع في الدوله لايستهان به بتجميع مليون توقيع من الناس علي رفضهم برفض الاحتلال الاسرائيلي للقدس هو شيء قريب من كدة انا غير متذكر والله اعلم .. تخيل كم شخص وقع ؟؟؟؟ حوالي 20 الف من مليون شخص دة دليل علي العجز وعدم الجرؤة وعدم القدرة علي اتخاذ قرارات وعشان كدة احنا عمرنا ماهنتغير ابدا .. عمرنا ماهنكون كويسين .. ولا هنقدر نعمل اي شيء والجيل اللي طالع بردة هيكون كدة فاذا كان اللي قبله عمل كدة هو كمان هيعمل كدة .. الشيء التاني احنا شعب رقم واحد عندنا الشكليات .. المظاهر .. ماننظر الي القيمه او الفائدة بننظر الي كل شيء من الجوانب السطحيه لذلك كل تفكيرتنا سطحيه .. لا ينظر الي اي شيء من جوانب عميقه وبذل جهد في التفكير كما يفعلون الاجانب علي الرغم انهم مش علي مله الاسلام واحنا يامسلمين غير كدةحتي في الزراعه اللي كل الشباب اللي متخرج منها كرهها عشان اسمها وكرهها عشان هي مبتشغلش ..فهو نظر بنفس النظرة السطحيه .. لو كان نظر الي محتواها ماكان ينطلق منه هذا التفكير .. فاالعلوم التي تعلمناها في الكليه او في اي كليه whate ever مالها هي ومال الشغل .. دة مشكله الشغل دة حكايه تانيه .. هو ان الشغل عايز واسطه وعايز مستثمرين وخلاص .. لو بني ادم مو متعلم وعايز يشتغل ومعاة وسطه هيشتغل ...دة عيبنا يااستاذ خالد اننا بننظر الي اي شيء بنظرة سطحيه وهذة هي النظرة العقيمه والتي لاتاتي باي شيء جديد بل ستحد من اي شيء جديد انا حدث لي موقف يكاد عقلي يقتلني من التفكير .. بعدما تخرجت من الكليه وبعد عذاب .. ما كنت اسمح لاحد بالتجريح ولو بكلمه .. لا احد يستطيع ان يقلل مني لقوة معلوماتي ودقتها ,,وكنت اسال كثيرا واتناقش كثيرا في المحاضرات ماكان يهمني احد سوي ان افهم مااسال ؟ ويمكن سبب ذلك لي مشاكل كثيرة جدا فالمعيدين لما اسالهم سؤال كان بيفكر اني بتريء عليه .. ولكن طبعا ماكنت اقصد ذلك مطلقا .. اشتركت وانا طالب في مساعدة مدرسين باحثين وفي كذا مجال ودكاترة متخصصه بدرجه عاليه في ابحاث تحتاج الي تفكير بعمق وكاد عقلي ينفجر من الجهد المبذول والتفكير باتقان .. بالاضافه الي دراستي ولكن كنت اشعر بسعادة ذلك لان بطبعي اي شيء جديد او بمعلومه جديدة بيكون شانها عظيم جدا عندي وعندي قدرة علي الاستنباط وكنت اجري التحليلات في المعمل الي نهايه الوقت واحضر بنفسي كل شيء من الكيماويات وخلافه علي الرغم ان ذلك غير مطلوب وتولدت عندي خبرات .. الحمد لله احمد ربي عليها واحاول بقدر المستطاع ان افيد بها غيري لاني اعتقد انه سيحتاج سنين كثيرة حتي يدرك ذلك .. الحمد لله يااستاذ خالد تعلمت كل شيء بنفسي وبالحيلوله والرضا وعن اقتناع ورغبه وحب كل شيء .. لا اكرة اي شيء الا سوي شيء واحد... صعب جدا وجودي في مكان يتناقش موضوعات خاطئه او كلام خاطيء .. اول من يتكلم سيكون انا لاني اكرة الخطا واحب ان يتم تصحيح المعلومه مهما كان من يقولها سواء دكتور او اي ان كان .. كان البعض يكرهني لجراتي وشجاعتي الفكريه والعقليه واسلوبي الحاد والقوي فانا ماكنت استكفي بدراسه المقررات فقط في الكتاب الذي يوضع وانما اقرا واتصفح المراجع .. واجابتي في ورقه الاجابه تكون بمستوي طالب ماجستير او دكتوراة ..ويمكن افضل بكثير ..
فالسن غير محدد للتحصيل ..كما يظن البعض .. دة في مصر الكلام المتخلف دة .. نظرا للثقافه المحدودة والجهل والتخلف الاجتماعي والثقافي الذي يعيش بيننا .. اعتقد اننا مو بنتقدم احنا ماشيين للخلف .. خلينا هنا في مصر بنفخر بالشهادات وانا معايا ايه ومخلص ايه ومركزي ايه وبس .. هو دة تفكيرنا ...........
ومن وجهه نظري الشهادة ليس لها قيمه اذا ما اجدت بشيء جديد او عمل جديد ... فابالفعل
كل ما هو عظيم وملهم صنعه إنسان عَمِل بحرية...
الحمد لله انتهيت من الكليه وتخرجت وبعد مرور شهور علي تخريجي جريت ابحث عن عمل وذهبت الي مركز البحوث الزراعيه وقد قابلت وانا اسير الي دخولي لمديريه الزراعه اثنان الله اعلم مهندسين ام لا وتناقشت معهم حتي ان كان قلبي هيقف من كثرة الكلام وفي النهايه قال لي استخر ربك قبل صلاة الفجر بساعتين وذهبت من بعدة الي مركز التحاليل وقابلت سكرتير مدير المركز وقلت لها اني خريج ومعي بكالريوس واحتاج الي عمل في وحدة التحاليل الكيميائيه قالت لي لابد من موافقه عضو مجلس شعب او وزير الزراعه فقلت لها.. اني معرفش احد قالت هذ هو الحل ولايوجد سواة حزنت ومشيت وكان الدنيا امام عيني ظلام في ظلام .. ذهبت الي مكتب محافظ الدقهليه بعد عذاب ولكن منعني من الدخول موظف الامن وقال لي لايمكن حدوث ذلك الا اذا وضعت ورقه وبها طلبك في غرفه مو متذكر في نفس المكان وسيجتمع المحافظ بلقاء ويندة باسمك ..عذااااااااااااب والله .. شغل بالفلوس مو نافع شغل من غير فلوس مو نافع بردة ...هو ايه اللي بينفع في الزمن دة .. فللاسف الشديد يااستاذ خالد .. الزمن دة قاسي جدا علي اي انسان بيفكر صح وعايز يكون بني ادم ملتزم خصوصا لما يكون عايش في جو مليء بفساد الاخبار والراي والضلاله من كل مكان وطالما ان هذا الجو هو السائد فمانتوقع اي شيء جديد ممكن ان يبدل من شرها الي خيرها ؟
حقيقي الحياة مساله مبدا ولابد ان يكون قوي جداا حتي لايتاثر بمايجد من فساد
وشكرا لكم .. عذرا للاطاله

شيبو
20-08-2007, 09:34 PM
ما أكثر موقف محرج حدث في حياتك يا أخmloshm (http://f.zira3a.net/member.php?u=3031) ؟

mloshm
20-08-2007, 10:07 PM
:grin: السؤال دة صعب اوي ياشيبو لان انا فعلا حصل كتير مواقف محرجه لكن احاول اقولك منها شيء ...ايام ماكنت في الكليه .. كانت بتسال الزميله في مساله كدة في الاقتصاد وهو المدرس مختصر المساله بطريقه عارف ان اللي هيقراها هيفهم الاختصارات دي فانا كنت شايفها وهي بتسال السؤال للزملاء فقمت اروح اشوف المساله فردت عليه وقالتلي عااارف اتكلم .. مشعارف ماتتكلمش فشعرت باحراج امام الزملاء ..

gamal amin amin
21-08-2007, 05:55 PM
السلام عليكم اخى احمد
موضوع جديد كالمعتاد من الاخ الحبيب سيجعل الكل يفكر فى اى موقف يتكلم .. بمجرد قراءه الفكره وكل شخص سيعلن الحرب على عقله وقلبه ليختار اى موقف يستحق..
اما عن نفسى فانا اتفق مع الاستاذ خالد خليل فيما قال فانا بحكم سنى عندى مواقف كثيره .اى اننى فى حاله حرب مع الاثنين العقل والقلب
فللننتظر ونرى من سيربح

روز
25-08-2007, 12:21 AM
افتكر فى مره كنت فى معمل الكليه الخاص بكمياء المبيدات والافات وكان من المفروض ان كل طالب سيقوم باختبار ثم يقيمه المعيد كان من المفروض انه يتم وضع كميه من هيدروكسيدالصوديوم فى الانبوبه فكان ماكانى فى المعمل بجوار الحوض فاذا بزميلتى تقوم برمى كميه من هيروكسيد الصوديوم هذا فى الحوض (ماء)فاذ بانفجار ومفرقعات فى المعمل لدرجه ان عينى اصيبت فى ذلك ايوم ولكن الله كان حارسى فلم تصاب بشىء وقامت زميلتى بالتعليل لرئيس القسم بانه لم تكن مركزه عندما قال المعيد لما وضعناه تحت سطح الكيروسين وان الكميه التى قامت بوضعها كبيره واحبت تقليلها ثم سالنى الدكتور عن كيفيه اطفاء مثل هذه الحرائق ولما يكون هناك اكثر من باب فى المعمل؟ واجبته لسرعه الهروب من العمل وليس لنبحث عن اوعيه الرمال الخاصه باطفاء السجائر لاطفاء حريق هيروكسيد الصوديوم .

nona
25-08-2007, 03:13 AM
السلام عليكم ....... أكتر موقف حصل فى حياتى ويستحيل انى أنساه ....يوم نتيجه 3 ثانوى وانا بليل مستنيه النتيجة يااااااااااااه كان يوم .... والنتيجة ظهرت على النت ياااااااااااااااااااااااه مجموعى أيه ده 89% يااااااااااااااااااااه أزااااااااااااى حراااااااام انا مظلومه .. مع العلم أن أنا كنت جايبه فى 2 ثانوى 94.5 % .... يلا عياط بأه وحاله صعبه مووووووت .... لا أنا لازم اعمل اعاده تصحيح ورق طيب ... جبت نماذج الاجابه بتاعه المواد كان اول نموذج جالى الأنجليش قلت يلا ابدأ بيه وربنا يسهل ... وجاء يوم تصحيح ورق الأنجليش ... بسم الله الرحمن الرحيم ... حفتح الورقه ... الديالوج الدرجه النهائيه ... الحمد لله ... المنى ديالوج الدرجه النهائيه ... الكومبريهنشن ناقصه نص درجه ... المقال أو الرساله ناقصه نص درجه .. الاختيارات ايه ده فين باقي الاختيارات ... أيه ده فين القصه أيه ده أبص فى الصفحه الرئيسيه القصه صفر فين القصه وفين باقى الأختيارات أعد الورق ... الورق ناقص ... المفروض يكون 24 الورق 22 أزاى .... فين المسئول .... المسئول : مسك كراسة الامتحان وعدها أه دى ناقصه ... أها دى اللى معلمها رئيس اللجان لجنه خاصه ... أه دى الورقه دى عليها قضيه ... قضيه ايه ؟؟؟؟ ..... تخيلوا أيه القضيه
أنا قطعت ورق من الكراسه وكمان مضيت على نفسى يااااااا سبحان الله أزاااااااااااى ... بس ومش صححت باقى المواد .... أيه رأيكم ؟؟؟

mloshm
25-08-2007, 05:53 AM
ارض بقضاء الله تعالى وقدره . فالمؤمن لا يخشى مصائب الحياة ، فكل أمره خير .. يقول عليه السلام : " عجبا لأمر المؤمن إن أمره كله خير ، وليس ذلك لأحد إلا للمؤمن ، إن أصابته سراء شكر فكان خيرا له ، وإن أصابته ضراء صبر فكان خيرا له " رواه مسلم وأحمد . ويقول تعالى : ( وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم ، والله يعلم وأنتم لا تعلمون ) سورة البقرة 216

nona
25-08-2007, 07:32 AM
أنا بقول الحمد لله على كل حاجه ...فهذا قضاء الله تعالى ...وهذه الأيه الكريمة :- ( وعسى أن تكرهوا شيئا وهو خير لكم وعسى أن تحبوا شيئا وهو شر لكم ، والله يعلم وأنتم لا تعلمون ) سورة البقرة 216
فى ذهنى دائماااااااا ....... الحمد لله الحمد لله ....
أشكرك يا أخ أحمد على ردك الجميل ده بجد ... جزاك الله خيرا .... وبارك الله فيك ..... تحياتى لك

سمسمهE
01-09-2011, 01:15 AM
موقف حصل لي ايضا في اولي جامعه كنا في محاضره والدكتوره مستمره في الشرح والهدوء يعم المدرج واذا بزميله تقول لبعض الزميلات الاخريات من خارج المدرج والدكتوره منشغله في الشرح اذ بالنتيجه ظهرت فبدأ تظهر الوشوشه في الآذان وبدأ الصوت يظهر رويدا رويدا والدكتوره تأخذ بالها من الذي يحدث وتقول لنا ماذا يحدث فالبنات يردن عليها بأن النتيجه ظهرت وتقول ماذا جري سنكمل المحاضره وممنوع الصوت ونحن لانطيق الانتظار فبعد ماكنا نصمت ومندمجين معها بدأنا نتوتر ولم يعد لدينا صبر للانتظار لحين انتهاء حديثها وقمنا بالاعتراض وان تسمح لنا بالخروج لرؤيه النتيجه وهي مازلت ترفض ونحن مصرين اكتر فاستجابت لمطلبنا وههههه ولم تخلص كلامها بالسماح واذا بالبنات في البنجات الاولي بالجري علي السلالم كأننا نتلهف لرؤيه شئ لا يحدث كثيرا ولم يمكن تعويضه كان منظرنا كان في منتهي الاضحو كه^____^ واللي كان مضحك وفكاهي اكتر ان الموظفين ضحكوا علينا اوي كأننا اطفال فعلا اوي جامعه كنا صغيرين اوي وخصوصا اننا بنات بس واذ بالنتيجه نقف امامها فزميله تهلل من نجاحها واخري تبكي ولكني بفضل الله علي تفوقت ولكن كان وقت صعب اوي فانني كنت متلفهه لرؤيه نتيجتي ولكن عيني لم تقدر علي الاقتراب خوفا من اي حدوث اي شئ سيئ ولكن الحمدلله من سهر الليالي ولكل مجتهد نصيب لم يخذلني الله تعالي بل اكرمني كثيرا .

دبور جلال
07-09-2011, 04:48 PM
أصعب موقف أن تكون مظلو م ولاتسطيع أن تعمل شيئ
أصعب موقف أنتفقد غزيز كنت بصحبته بالامس
أصعب موقف أن تكون محتل من سنة 42حتي تاريخ اليوم ويمارس عليك كل الضغوط
أصعب موقف أن تكون سجين
اخوتي أسف