المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشروع هيا نتعاون

هشام يعقوب
25-10-2010, 02:32 AM
اليلام عليكم جميع اعضاء المنتدى
عندى فكره لاقامة مشروع لاكن بالتعاون لاننى اعتقد ان الاتحاد قوة والفكره بسيطه جدا وعايز قبل ان اطرح ايه هو المشروع اعرف رأى السادة الاعضاء ايه الاول اما عن كيفيه انشاء المشروع هو اتحاد مجموعة من الاخوة بالمساهمه فى المشروع بمعنى واضح كل فرد يساهم بقدر استطاعتة الماديه عن طريق تحديد السهم المشارك به فى انشاء المشروع وعلى سبيل المثال السهم مثلا 1000 جنيه فلكل فرد له ان يدخل بسهم او اكثر وهذه الطريقه من وجة نظرى هى الطريقه المثلى لتجميع رأس مال عالى من مجموعة افراد كلهم مستواهم المادى ضعيف ويصعب على كل واحد منهم انشاء مشروع لوحده وذلك لقلة الامكانيات اما التفاصيل وكيفية ادارة المشروع والصوره الرسميه له سأرجئها بعد ان ارى صدى هذه الفكره عند الاخوه الكرام وجزاكم الله خيرا

الرمس جاردن
25-10-2010, 11:31 AM
السلام عليكم ....
الفكره رائعة ..
أرغب بالمشاركة إن لم يكون بالعمل فبالمال فقط..

احمد على على
25-10-2010, 04:12 PM
الاخ يعقوب اذا كنت تريد كميات من الالبان
الرجاء نتواصل على البريد الالكترونى
موضحا
اسعار استلامك
الكميات التى تحتاجها
ماحوظة انا اعمل فى مجال الزبادى فاذا احتجت للتعاون فى اسوان انا مستعد
ahmedali992001[at]yahoo.com

جمال عبد العظيم
25-10-2010, 07:01 PM
الفكرة جيدة وتحتاج الي همة وضمير في العمل والتنفيذ واحب ان ا قول لك انا معك

احمد عطيه احمد
25-10-2010, 07:04 PM
اليلام عليكم جميع اعضاء المنتدى
عندى فكره لاقامة مشروع لاكن بالتعاون لاننى اعتقد ان الاتحاد قوة والفكره بسيطه جدا وعايز قبل ان اطرح ايه هو المشروع اعرف رأى السادة الاعضاء ايه الاول اما عن كيفيه انشاء المشروع هو اتحاد مجموعة من الاخوة بالمساهمه فى المشروع بمعنى واضح كل فرد يساهم بقدر استطاعتة الماديه عن طريق تحديد السهم المشارك به فى انشاء المشروع وعلى سبيل المثال السهم مثلا 1000 جنيه فلكل فرد له ان يدخل بسهم او اكثر وهذه الطريقه من وجة نظرى هى الطريقه المثلى لتجميع رأس مال عالى من مجموعة افراد كلهم مستواهم المادى ضعيف ويصعب على كل واحد منهم انشاء مشروع لوحده وذلك لقلة الامكانيات اما التفاصيل وكيفية ادارة المشروع والصوره الرسميه له سأرجئها بعد ان ارى صدى هذه الفكره عند الاخوه الكرام وجزاكم الله خيرا
الفكره ممتازه:thumb1::thumb1::thumb1:

هشام يعقوب
25-10-2010, 08:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاخوه الكرام وجزاكم الله خيرا على ان رفعتم معنوياتى لم اتوقع هذه الردود الجميله والتى تعين على استمار الفكره وانا اريد ان انتظر حتى نرى رأى الاخوه الاعضاء الذين لم يشاهدوا الموضوع لكى اطرح عليكم فكرة المشروع وارجوا الله سبحانه وتعالى ان يوفق الجميع لما يحبه ويرضاه وارجوا مزيد من استطلاع الراى لكى اتكلم بالتفصيل عن فكرة المشروع

الحديوى 1
25-10-2010, 08:56 PM
يا اخى والله الفكره في حد ذاته جميله ولكن المهم التنفيذ مع وضع الضمانات الازمه والمهم الامانه والاخلاص هم الشرط الاساسى لنجاح اى عمل مع عمل دراسة جدوة ومفيش حاجه تفشل مع الاخلاص والصبر وربنا يوفق هذا المشروع

هشام يعقوب
25-10-2010, 09:13 PM
شكرااستازى الخديوى على المرور وارجوا التواصل والنصح لنا

الربيع القادم
25-10-2010, 09:28 PM
إذا كان هناك ضمانات فالفكرة رائعة
أنا عن نفسي دخلت في تحالف بدون مساهمات
الفكرة ( بدلاً من كثرة خطوط الإنتاج .. يكون عندي خط إنتاج واحد فقط .. و غيري خط إنتاج واحد .. وهكذا ... و في التسويق يكمل بعضنا بعضاً في توفير حاجة العميل )

هشام يعقوب
25-10-2010, 09:53 PM
الربيع القادم جزاك الله خيرا ان شاء الله الضمانات موجوده ودى اهم حاجه واهم من دا كله الامانه تكون موجوده وفكرتك ممتازه لاكن احنا بنطرح فكره لناس معندهاش مشروع من الاصل وعايز اتعاون مع الاخوه لكى نرتقى بالفكره دى وممكن نعمل مشروع كبير ومفبش مستحيل طول ما فيه امل واصرار واخلاص ونشاط وانا ديما بقول اهم شيى العمل اما الكلام مفيش اكتر منه ارجوا المزيد من الاراء للوصول الى نقطة الصفر والبدء فى عرض الموضوع بصوره عمليه ارجو التواصل والنصح لنا وكل من عنده فكره يطرحها ويكون موضوع للمناقشه ونخرج بنتيجه ايجابيه والشكر موصول لكم والله المستعان

م- عمرو نجيب
25-10-2010, 11:25 PM
مش معقول أخي وأستاذي وحبيب قلبي أحمد عطية انا مش مصدق نفسي كيف أحوالك يابو عطعط

هشام يعقوب
26-10-2010, 09:28 PM
الاخوه الاعزاء السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اعرض عليكم الفكره وارجوا الرد على الموضوع وارجوا ابداء الرى
اولا فكرة المشروع هى انشاء شركه باسم شركة التعاون للمواد الغذائيه ويكون نشاط الشركه فى مواد غذائيه محددة الاصناف وذلك للتركيز على تواجد الانصاف بصوره دائمه مما يجعل للشركه قوة فى تواجدها لوجود المنافسه الشديده فى السوق وايضا لان التخصص يعطى لاى شركه قوة حضور بين الشركات وايضا هناك شيى مهم لاي شركه لاتملك امكانيات عاليه الا وهى تقليل الاصناف والتركيز عليها لا يظهر نقطة الضعف السابق ذكرها اما الاصناف التى اعتمد عليها هى جميع انواع الاجبان المتداوله فى السوق وهنا يكمن قوة الشركه فان اعضاء المنتدى اظن انى سأجد منهم الخبراء واصحاب المصانع والمعامل ممن يريد تسويق سلعته وانا واحد منهم عندى منتج فيتا اسمه وصايا وهو بفضل الله منتج ناجح ومعروف لمن اراد ان يسال عنه فى محافظة اسوان اما الامر الثانى هى الاشياء المهمه لاقامة المشروع ومنه وحود سياره عليها صندوق حفظ ويسمى كلمن لتوزيع السلع وتوصيلها اللي العملاء التى بفضل الله موجوده لان معاملاتهم معنا قائمه والامر الاخر هو غرفة حفظ ويمكن تاجير غرفه في حالة عدم القدره على انشاء غرفه خاصه للشركه في بادىء الامر كما تفعل بعض الشركات وتعين محاسب للشركة واثنين عمال فى بداية الامر ومقر للشركه فى مكان مناسب مع بعض الدعايه المناسبه والتسويق وايضا من الاشياء المهمه وجود مندوب ذوخبره فى المجال مع اشرافى عليه ودى طبعا الفكره ببساطه شديده لانى اري بعض الناس عندهم دراسة الجدوي وكأنه شبح امام اى مشروع ياجماعه دراسة الجدوى شىء مهم وفى نفس الوقت سهل جدا وعموما ظروف البلد الاقتصاديه زى منتوا شيفين الناس ممكن تلغي اى حاجه فى حياتها الي الاكل والشرب اهم حاجه يكون فيه اخلاص مع تحيات اخوكم هشام احمد يعقوب من محافظه اسوان من بلاد النوبه الحبيبه ورقم تليفونى الخاص 0143467042 واميلى hesham.yaqoob1[at]yahoo.com

م- عمرو نجيب
27-10-2010, 09:50 PM
كلام جميل وومكن يتجمع مبلغ ممتاز بس المهم هو الكيان القانوني الذي سيضمن حقوق المساهمين .... وأنا أول واحد مستعد للمشاركة المادية في حالة توافر هذا الكيان ... في هذا الزمن ياباشمهندس محدش بيضمن أخوة ... فكرة جميلة علي العموم ياليت تتحقق.

هشام يعقوب
27-10-2010, 11:36 PM
الاخ الكريم الفاضل المهندس عمرو نجيب بعد تحية الاسلام اقول لك وبكل صراحه انت محق فى موضوع ان الامانه اليومين دول قليله لاكن الحمد لله لازال هناك اناس محترمين وامناء ولا اقصد ان ازكى نفسى لاكن احب اطمنك واطمن كل السادة الاعضاء ان موضوع الكيان القانونى ده شى لابد منه لكى يضمن كل مساهم ان المشروع فى ايدى امينه والامر مريح وغير مقلق ويا سيدى الفاضل احنا لغاية امتى حنخاف من بعض وانا هنصحك نصيحه ان شاء الله ستجد فيها الخير الكثير الا وهى الاستخاره واقولها لكل من يريد ان يشارك فى المشروع استخر الله فى اى شى تريد الاقدام عليه ففيها الخير الكثير ومن بركة الاستخاره شى انا جربته بنفسى ان ربنا سبحانه وتعالى يكشف لك ما هو غير مرئى لك فلابد ان تكون العلاقه بينك وبين الله فى كل احولك وهو الذي يعلم خائنة الاعين وما تخفي الصدور وما ذلك على الله بعزيز ولو الموضوع متمش كفايه اتعرفنا عليك ويريت يكون فيه تواصل على الاميل والله المستعان ولو المشروع عجبكم ممكن اعرض الصوره القانونيه عليكم بعد ان انتهى منها بعد كتابتها عن طريق محامى لاننا سنحتاج الي محامى للشركه ولعل الله يجعلها فتحة خير عليا وعليكم وكفى بالله وكيلا وكفى بالله شهيد والله اسأل ان ييسر لهذا المشروع ان يتم ان كان فيه خيرا لي ولكم وارجوا التواصل وجزاكم الله خيرا

الرمس جاردن
28-10-2010, 02:29 AM
السلام عليكم ...
مشروعنا إن شاء الله تعالى يفتح أبواب الخير لمشاريع الشباب .
أذكر المتحمسين أن الطريق وكأي مشروع فيه عقبات وصعوبات فعليهم بصبر وبعد كل محنه منحه
وأذكر كل من ينوي المشاركه أن يساهم ببعض المال بقدر يستطيع تلافي الخسارة إذا صارت لاقدر الله تعالى
.

م. سامح عبدالله
07-11-2010, 07:24 PM
انا معاكم ماديا وأن شاء الله كمان فنيا

هشام يعقوب
07-11-2010, 09:36 PM
الاخوه الافاضل والاخوات الفضليات السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حتى الان لم يشارك فى هذا المشروع سوى تسع افرادوهذا العدد قليل والحل اما ان ينشط كل فرد من التسعة افراد ويأتى بمساهمين او يكون السهم بعشرة الاف وممكن يجماعه نبدأ بجديه فى خلال شهر بس يا ريت اسمع تعليق من كل فرد من التسعة افراد وهل هناك جديه ولى الموضوع مجرد تسليه كما ارجوا من كل من شارك معنا ان يكتب قيمة السهم الذى يريد المشاركه به لنحدد هل سيكفى ام لا وجزاكم الله خيرا

الرمس جاردن
12-11-2010, 11:30 AM
السلام عليكم ..
فكرة تنشيط الأعضاء رائعة ..
يقال رأس المال جبان ، لكن ياجماعة الخير أعدوا العده وتوكلوا على الله الرزاق..
تعاونوا على البر والنقوى..

جمال عبد العظيم
12-11-2010, 03:05 PM
الاخ العزيز استاذ هشام
ارجو منك ان تاخذ خطوات فعالة في ذلك الموضوع وذلك بسرد الاشباء القانونية في ذلك الموضوع وان يتولي ذلك محامي جيد وجميع المصاريف تخصم من الاشتراكات
واول شئ تحدد قيمة اشتراك السهم والحد الادني للاسهم ويتم تحديد الاسماء الموسسة وذلك بعدد الاسهم وكذلك يتم تحديد الاعضاء واخذ خطوات جادة في الموضوع ووفقنا الله للخير واعتبرني من اول الاسماء المشتركة بس حدد راس المال وحدد سعر السهم وتوكل علي الله

Dr.Ahmed Abdo
19-11-2010, 03:26 PM
تحية طيبه وبعد ...
معكم قلبا وقالبا فنيا وماديا

اوركيدالمصري
19-11-2010, 05:19 PM
يا عم خلصنا بقي الدنيا كلها موافقة علي المشروع
انجز بقي و اعرض علينا دراسة الجدوي و كيفية حساب ارباح المساهمين و برجاء استشارة محامي عندة خبرة في تاسيس مثل هذة الشركات او الجمعيات الفرق كبير علي فكرة
و ان شاء اللة انا معاك بكل الطرق فلوس و مجهود
و ربنا معانا ان شاء اللة

mohiman
19-11-2010, 06:31 PM
بالتعاون تتحقق الاماني وتتغلب عن الخوف, فكرة رائعة واذا بسمح لي القانون بكوني ليبي بان انتسب معكم بالشركة فانا موافق بعد ترحيبكم بالخصوص

محمد منصور
26-02-2011, 09:14 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الفكره أكثر من رائعه واتمنى ان يتم على خير وانا معكم بإذن الله ,
انا مصري مقيم بالسعودية منذ 7 سنوات , ارغب في الإستقرار بمصر وفكرت كثيراً في هذا المشروع ولكن التكلفه والتسويق تقف عائقاً أمامي دائماً , ولقد أحببت الفكره التي عرضها المهندس هشام واتمنى تنفيذها .

أرجو التواصل
mohamedzain81[at]yahoo.com

محمد منصور
27-02-2011, 07:38 PM
السلام عليكم
يا ريت يا باشمهندس هشام تنشر اي جديد في الموضوع حتى نكون على بينه ,
هل المكان متوفر ولا بنستأجر مكان ,
اين سيكون مقر الشركة ,
أي شخص يمكنه شراء أكثر من سهم فليقدم نفسه ,
بإستطاعتي البدء بخمست أسهم قابله للزياده بإذن الله ,
أسأل الله التوفيق لي ولكم .

ابوزهراء
27-02-2011, 10:48 PM
جميل جدا هدا المشروع وانشالله يكون مشروع ناجح والثقه موجوده بكل مكان

amirtaher
20-02-2012, 05:27 PM
استاذ هشام سعيد برؤيتك على هذا المنتدى الجميل انا لسة عارفة اليوم
امير طاهر (مستورد خامات البان )01222404836

محمد عثمان يوسف
29-02-2012, 01:47 PM
السلام عليكم
انا اسف على التاخير وبعتذر على ذلك وانا معاكم بأذن الله بس نفسى الموضوع يخرج برا صفحات المنتدى

Mogammad
03-06-2014, 12:03 PM
السلام عليكم

هّذا شئ ممتاز
عليكم بالجماعة فإن يد الله مع الجماعة
وتعانو على البر والتقوى
للأسف أنى فى جنوب أفريقيا

vivs
05-06-2014, 03:03 PM
السلام عليكم الفكره ممتازه واقترح تسميه الشركه (اجبان العرب )لتكون نواه لمشروع عربى يجمع صناع الاجبان فى مختلف الدول العربيه وافضل مكان لانشاء هذا المشروع هو محافظه دمياط لما لها من شهره عالميه تساعد على تسويق المنتجات وكذلك قربها من مزارع الالبان واماكن وفره اللبن الخام وانا معكم انشاء الله( بالافكار والاقتراحات )