المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مشروع تربية الفئران

amrelsisy
05-07-2007, 03:24 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

منذ فترة صغيره اتصل بى احد اقاربى يسألنى عن مصدر لشراء فئران التجارب للبحث الذى يقوم به عن تأثير نسبة الكالسيوم على السمنه وكان يريد شراء ما يزيد عن 200 فأر وان هناك ندرة فى فئران التجارب هذه وان سعر الفأر 100 جرام يصل الى حوالى عشر جنيهات مصرى

ففكرت بعمل مثل هذا المشروع فهل يوجد اى معلومات عن تربية هذه الفأران وهل يوجد من يريد مشاركتى هذا المشروع

شكرا وجزاكم الله خيرا

amonaa
05-07-2007, 03:49 PM
هههههههههه تصدق فعلا مشروع رائع وكذلك الضفادع والصراصير ويباع فى كليات الزراعه والطب البيطرى احنا كنا بنشترى الضفدع بحوالى 7جنيه للواحد للتشريح اتمنى ان يفيدوك باذن الله ممن لهم امكانيه للموضوع

البحر العائم
05-07-2007, 05:28 PM
فعلا موضوع جميل
وتقريبا انا سمعت عن مزراع كبيرة لتربية الفئران والثعابين
وبتبعها لكليات الصب والصيدلة وكمان بتصدرها

فعلا اتمني ان حد يفيدنا في الموضوع دا

amrelsisy
16-07-2007, 07:44 PM

هوه الموضوع غريب لهذه الدرجه
اتمنى ان يتحمس له احد من اخواننا من الانتاج الحيوانى ولو بمدنا بالمعلومات البسيطه

وجزاكم الله خيرا

gamal amin amin
17-07-2007, 03:33 PM
ياخى amr هى محتاجه تربيه

amrelsisy
17-07-2007, 08:07 PM
الاخ الفاضل م/ جمال
اشكرك على مرورك الجميل
واعتقد انه عندما يصل سعر الكيلو جرام من فئران التجارب الى 100 جنيه مصرى او يزيد فان الفئران تصبح افضل ما يربى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:grin:

سيناوى
23-07-2007, 02:26 PM
السلام عليكم
المشاريع المذكورة من الثعابين و العقارب و الارانب و الفئران والضفادع كلها من المشاريع ذات العائد الجيد .
الثعابين و العقارب يتم جلبهم من أبو رواش بالجيزة وهذة المنطقة محتكرة لهذة الحرفة ولكن فى مصر تعتبر لهل عوائق من جهات حكومية لان الجهة الوحيدة المصرح لها بهذة التجارة هيئة المصل واللقاح مع تمتع مصر بتوافر بعض الانواع من الثعابين والعقارب غير موجودة فى الخارج لذا تتم هذة التجارة بطرق غير مشروعة ولها عائد جيد ولكنها تحتاج الى خبرة ودراية وممارسة جيدة لخطورتها ولكن فى أبو رواش الكل يعمل بها حتى الاطفال .

سيناوى
23-07-2007, 02:33 PM
الفئران المطلوبة هى الفئران البيضاء فقط وتورد للمراكز البحثية وكليات الصيدلة .
الارانب والضفادع والحمام يورد لكليات عديدة منها كلية العلوم والطب البيطرى والصيدلة .

amrelsisy
24-07-2007, 05:21 AM

سؤالى للاخوة الكرام كيف تربى هذه الفئران البيضاء بصورة مكثفة حتى تصبح التربية اقتصادية مربحة ؟

وجزاكم الله خيرا

محب الزراعه
14-11-2008, 08:00 PM
والله فكره جيده واستمر لني اتوقع سينال كثيرا من النجاح ومن فكر بهالفكره واتوقع مايحتاجوون شي غير جبن الله يعينك تشتري لهم كل يوم جبن

الشروق
16-11-2008, 12:11 AM
وهل الارانب والضفادع والصراصير والحمام هناك انواع مخصصة منها للتجارب
ولا بتستخدم نفس الانواع المتعارف عليها

amrmohamed08
08-12-2008, 01:43 PM
انا عمرو محمد من اسكندرية وعامل المشروع ده بس باكل الفئران للحيوانات اللى عندى والتعابين وهو مش بيتكلف زى ما انت بتقول ولو عايز تشترى منى اى كمية انا ببيع الواحد ب3 جنيه او ارخص حسب الحجم

m_ramzy
11-12-2008, 12:54 AM
هو مشروع جيد بيحتاجو طلبة كلية الطب فى التشريح وصعب الحصول علية

تمرهند
03-02-2009, 02:03 PM
انا عمرو محمد من اسكندرية وعامل المشروع ده بس باكل الفئران للحيوانات اللى عندى والتعابين وهو مش بيتكلف زى ما انت بتقول ولو عايز تشترى منى اى كمية انا ببيع الواحد ب3 جنيه او ارخص حسب الحجم

حبيبي اخ عمرو محمد انا بشتري منك اي كمية ممكن تزويدنيها وباي وقت وكذلك اذا كان عندك جرذان اخوكم ينتظر اي احد وحتى لو كان العدد مليون فارة او جرذ انتظر رد من الجميع مستعجل جدا جدا وجاد جدا جدا

kimo
03-02-2009, 03:04 PM
ياريت ياجماعة الناس اللى عملة مشروع تربية الفئران والضفادع يفدونا بطرق التربية وكيفية البداية

زادكم الله من علمه
لاتبخلوا علينا

graphica
27-10-2011, 01:45 PM
استاذ عمرو
ازيك
انا كنت عاوز اربى تعابين بس انا لسه جديد خالص فى المووضع ده ومش عارف اجيب منين وكده
ياريت لو اعرف اتواصل معاك لانى محتاج فعلا اتكلم مع حد بيربى تعابين
ارجوك راسلنى على
graphica80[at]hotmail.com
عرفنى بنفسك بس فى الايميل ورقم تليفونك وانا هتصل عليك
اتمنى انى مكونش بزعجك
واتمنى الاقى منك رد فى اقرب وقت ان شاء الله

شمسي
17-08-2013, 02:35 AM
ممكن يحدث غش في تجارة الفئران حيث يقوم التاجر باخذ فئران الحقول وفئران المجارير ويقوم برشها بالصبغ الابيض ويبيعها على انها فئران تجارب