المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عندي 200 متر انجيل اريد معرفه مواعيد الراي كل اسبوع وكميه الري وخاصه في الصيف وكم مره يعطي سماد

rj_sarkis
27-08-2010, 05:06 AM
وماهو افضل دواء له كي يبقي اخضر
البلد فلسطين

م جمعة عطا
27-08-2010, 08:56 AM
الرى يكون يوميا مرة فى الاراضى الرملية او الخفيفة ويوم بعد يوم فى الارض الثقيلة او الطينية نوعا ما
مع تسميد النجيل مرة كل 20 يوم بالسماد المركب NPK مخلوطا بالعناصر الصغرى بتركيز 2جرام لكل لتر ماء رشا على النجيل
مع تحياتى.........

طة السيد
13-09-2010, 07:47 AM
يختلف الرى على حسب نوع التربة وطريقة الرى هل يتم الرى عن طريق شبكات رى ام يدويا بالخرطوم لو يدويا يمكنك الرى من مرتان لثلاثة اسبوعيا صيفا ومرة واحدة اسبوعيا شتاءا هذا اذا كان مسطح النجيلة للاستمتاع النظرى فقط اما اذا كان ملعب فستزيد مرات الرى
بالنسبة للتسميد ايضا اذا كان استخدام المسطح غير مجهد لة يمكنك التسميد مرتان سنويا اولهم فى شهر فبراير والثانية فى اكتوبر وانا افضل الاسمدة بطيئة الذوبان فى الماء حتى تعطى مفعول اطول فترة ممكنة

أسامه عباس
13-09-2010, 09:53 AM
الرى فى الصيف يختلف عن الشتاء وكذلك نوع التربة
فى الأراضى الرملية الرى كل يوم لمدة ساعة ونصف ويفضل الرى باكرا أو آخر النهار وأنا أفضل التناوب أما فى الشتاء يكون كل يومين ولمدة ساعة فقط والتسميد يكون بمركب npk كل 15 يوم والسماد البلدى كل 6 شهور مع اضافة العناصر الصغرى كل 45 يوم مع تركيز الماغنسيوم
أما فى الأراضى الطينية الرى كل يومين صيفا وأربعة أيام شتاءا ونفس التسميد

طة السيد
13-09-2010, 10:05 AM
هههههههههههه انتم بتجيبوا الكلام دا منين
انا اقوم بالصيانة 22260 متر نجيلة واستخدم الرى كما ذكرت وفين بقى فى البحر الاحمر يعنى ملوحة عالية وارض رملية على طفلية ويجعله عامر

طة السيد
13-09-2010, 10:08 AM
اما بالنبة للتسميد ازاى كل خمسة عشر يوما انت متخيل ممكن يحصل اية للنجيلة لما تسمد كل خمسة عشر يوما وهاتتكلف كام
طيب خد المعلومة دى وعن تجربة مش منقولة عن حدفى فندق ميريديان مكادى اكتفيت بماء المعالجة لمدة سبعه اعوام ولم اقم بالتسميد ولا مرة ووممكن تروح بنفسك تشوف احوال النجيلة اية ومدى جودتها
دى ملاعب الجولف نفسها بتسمد الملعب من 3:4 مرات فى السنة

أسامه عباس
13-09-2010, 10:51 AM
المقصود بالتسميد هنا هو رش النجيلة بمحلول مخفف من العناصر و 200 متر من النجيلة لن تتكلف شئ ولكن لو قمت بما ذكرته سيكون لون النجيلة مختلف تماما وعلى فكرة بورصة النجيلة كما يقولون بميديرية التحرير قرية عمر بن الخطاب قم بزيارتها واسأل عن التسميد هناك أنا أشترى النجيل من هناك

طة السيد
13-09-2010, 10:59 AM
وانا ازرعه واقوم بصيانتة باكبر المنتجعات السياحية فى مصر
بالنسبة لما تقولة عن مايتم عملة فى المشتل الوضع مختلف لانك فى المشتل تبحث عن النمو السريع حتى تسطيع الحصول على اكبر عدد من الرولات فى العام اما حين نتكلم عن الارض المستديمة الوضع يختلف اختلاف كلى

أسامه عباس
13-09-2010, 11:04 AM
كلامك كده مظبوط فاتنى ذلك فعلا التسميد هنا فى المشتل
طيب - الرى يكون مثل المشتل أم يختلف ؟
لأننى أمتلك مزارع فاكهة والنجيل اشاهده فقط وأشتريه لأصدقائى يبدو انى أعطيتهم برنامج مختلف

طة السيد
13-09-2010, 11:15 AM
الرى زى ما ذكرت فوق على حسب نوع التربة والغرض المزروع لة النجيلة راجع المكتوب بالمشاركات السابقة

أسامه عباس
13-09-2010, 12:22 PM
شكرا اخى طه -
ماهو سبب اصفرار النجيل مع العلم ان الرى منتظم
وكيف نقى النجيل حول حمامات السباحة بسبب الكلور الموجود بالماء حيث يذبل النجيل من أقدام الخارجين من المياه اللى عليها كلور

م. محمد السيد
13-09-2010, 07:03 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اخى الكريم اسباب اصفرار النجيله عديدة منها الاتى

1-مياة الرى اذا كان ريك عن طريق ماء بير ونسبة الملوحة عالية فانها تعمل على اصفرار النجيلة

2-ممكن يكون نوع النجيلة مش كويس مع العلم من افضل الانواع فى مصر .(النجيله الباسبيلم)

اما بالنسبة الى كيفية حماية النجيلة من ماء حمام السباحة الاتى :

1-ام عمل تراس حول البسين بعرض متر

2-او عمل مشاية تؤدى الى داخل الفيلا مباشرة

م.محمد السيد

أسامه عباس
14-09-2010, 04:33 AM
ألا توجد مواد يرش بها النجيل للعودة للونه الطبيعى

طة السيد
14-09-2010, 03:03 PM
اذكر نوع النجيلة المزروعه وبقالها كام سنة واقطع منها عود بجذورة وشوف لو فيها اصابة بالبق الدقيقى ولا لامستنى الرد

أمير بيبرس
14-09-2010, 05:40 PM
و ممكن يبقى دودة فى النجيلة و يكون الرى زيادة

صوت______الحق
14-09-2010, 11:34 PM
السلامم عليكم ورحمة الله وبركاتة
موضوع التسميد شيق جدا ويحتاج الى من هو كفائه حتى لا يتسبب فى تلف النباتات وبطبيعة الحال نحن نستخدم فى السماد المركب NBK 19:19:19 كل ثلاثة شهور والحمد لله النجيله فى حال جيد جيدا . مع العلم بأن النجيله من النوع العربي النجيل العادى وفترة الرى اربع ساعات يوميا صيفا وساعة ونصف شتاء.
كذالك تستطيع استخدام سماد اليوريا %46 وبعد رشه يجب الري مباشرة حتى لا يتطاير .
ونفــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــع الله بكـــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــم...

اخيكــــــــــــــــــــــــــــــم فى الله.