المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : اريد طرق زراعة الاراضي الصحراويه وافضل النباتات لزراعتها

mohamedalserogy
21-06-2007, 06:07 PM
عايز طرق زراعة الاراضي الصحراويه وافضل النباتات لزراعتها
وياريت يكون مغاها طرق الري

الابلج
23-06-2007, 12:31 AM
هههههههههههههههههههههههه
انت عايز ايه بالظبط
اللي انت عايزه ده موضوع واسع جدا وعلم طوييييييييييييييييييييييييييييييييي يل
حدد واحنا نجاوبك يا غزال
انت عايز الجد انت ممتع جدااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااا
انا تحت امرك ان احتاجت اي حاجه
ومتزعلش مني انا والله حبيتك

الابلج
23-06-2007, 01:04 AM
طيب بص يا سروجي باشا
عايز تزرع خضار والا فاكهه؟
والارض اللي عايز تزرعه رامله والا طفله والا صخر والا من ده على ده؟
وهتروي تنقيط والا رش؟
والرش محوري والا ثابت؟
قولي انت عايز ايه وانا انشاء الله هجاوبك
ومتزعلش مني

maflah515
05-07-2007, 06:18 AM
وليش لا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فيه بذور برية

yasernor
29-07-2008, 10:15 AM
زور مجموعة زراعة الصحراء هتلاقى فيها اللى انت عايزه وعلى فكره انا لسه بنشا المجموعه بس وضعت فيها ملفات اوليه عن زراعة الصحراء

اسعدالفقى
29-07-2008, 11:28 AM
بصراحة يا جماعة كان المفروض زى ما قال الاخ عونى الطحش ان الردود ياؤيت ما يكون فيها مجاملات ولا خلافة وياريت كمان الراجل داخليسال اما انك تلة على الصح او ما عندك من معلومة او تسكت مش تحيروا الراجل وما يعرف زيد من عبيد

محمودالسيدبدير
20-08-2008, 04:12 PM
اخى الفاضلmohamed alserogyتحية طيبة لتبسيط المسالة ولتحديد الاصناف وطرق الزراعة لازم تحدد طبيعة الارض ومصدر المياة وكميتها ونوعيتها وعلى ضؤ هذة المعلومات يمكن تحديد كل مايجب اتخازة من قرارات واقدر افيدك من واقع تجربتى الشخصية وما اتانى اللة من بعض المعارف ومتخفش :thinking::thinking:

عماد الحليسي
22-04-2010, 12:15 AM
انا عندي رشاش محوري 15هكتار ولارض بكر وفيه نسبة ملوحه هل ذره الجيزانيه تقاوم الملوحه

sherif shabaan
22-04-2010, 01:20 AM
انا عندي رشاش محوري 15هكتار ولارض بكر وفيه نسبة ملوحه هل ذره الجيزانيه تقاوم الملوحه
ننصحك بشتلات الزيتون

alihassan
20-03-2013, 02:11 PM
اريد شراء ارض استصلاح زراعي في طريق الفيوم غالبا ما يقال ان الري نيلي من ترعة الجمهورية او عبده وهبة
وحينما اسال يخبروني بانهم ساحبين بايبات من الترعة ويقولولي الارض جاهزة وفيه كهرباء ، بعض الناس قالولي الملوحة هناك عالية جدا ومش هتعرف تزرع حاجه وبيقولي البائع الارض ملكنا كنا واخدنا وضع يدنا وسوينا وضعنا مع الهيئة وسؤالي هنا
1- هل الاراضي هناك وضعها قانوني ولا
2- الارض ملوحتها فعلا عالية ولا ممكن تزرع
3 المياة بهذا الشكل خطر ولا عادي ودي ارض صحراوية يعني هبقى مهدد بانقطاع الماء وخسارة الزراعة
4 مش عارف اصدقو في موضوع الكهرباء دا
5- ممكن ازرع ايه وكام هيكلفني الفدان زراعة

اسف ع الاطالة ولكن يرجى المساعدة قبل ما ادبس
وشكرا جزيرا