المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كيف أنشئ مشروع زراعي

احمد زكى
24-06-2010, 12:00 AM
يا جماعه انا بقالى اكتر من 20 يوم مش عارف اجيب اى معلومه فى اى مجال او اتجاه حرام عليكم ...تعبتونى ...فين الدكاتره و المشرفين ؟؟
انا مش بهزر و ناوى ازرع و معنديش معلومه و لا عارف استقر على ايه ؟؟
و يا ريت بلاش تدخلوا على الموضوع و تمشوا من غير ما تقولوا حاجه زى كل مره ..
طبعا عايزين معلومات !!
13 فدان طريق مصر اسكندريه
نسبه ملوحه المياه؟ 700 فى المليون
و عاوز احفر بئر ..و اعمل شبكه ..و معرفش اى شركه (طبعا محدش جاوبنى فى هذا النتدى على اسماء الشركات)و بعد كدا اشوف ازرع ايه ؟؟ و اشوف مهندس محترم و اجيب عماله ...و ابتدى ازرع و ممكن اربى عجول او اعمل اى حاجه تحقق عائد او ربح ان شاء الله

اكيد فى حد هنا عنده معلومات عن الزراعه او الخطوات ...او حتى يقولى اروح فين و اجى منين
يا رب

مها صبرى محمد
24-06-2010, 09:56 AM
اخى الفاضل اهلا بيك واننا على اتم استعداد لمساعدتك ارجوا التواصل على الخاص موضح فى التوقيع

مهندسة / مها صبرى

أبو مالك
24-06-2010, 09:08 PM
أخي الكريم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أكيد الأخوة الاعضاء من مصر لن يبخلو عليك بالمشورة وقد يكونون لم يلاحظو موضوعك السابق , وتأكد بأنهم لو شاهدوها لقدموا لك النصيحة والمعلومة المفيدة ان شاء الله

مها 85
28-06-2010, 04:40 PM
مرحبة اخ احمد
انا مرة سألت سؤال قريب من سؤالك ......... افضل انك تدخل الموضوع دا وتقرا بنفسك كيف كانت الاجوبة

http://f.zira3a.net/showthread.php?t=13447 (http://f.zira3a.net/showthread.php?t=13447)

محمود مجد
28-06-2010, 06:11 PM
مما لا شك فية أستاذ احمد ان الموضوع كبير و خصوصا انك واخد الموضوع استثمار , و لا يمكن ان تاخذ مشورة من علي النت , لو ممكن ان نتواصل و نتقابل في المزرعه و انا اعطيك تصور كامل عن ما يمكن ان تقوم بية و لكن من الضروري ان تعلم ان الموضوع محتاج الي فلوس كتير و متسمعش كلام اللي بيقولوا لا سهلة , علي فكرة انا مستاجر ل 13 فدان و عاملهم صوب و بزرع طوال السنة فلفل و خيار و فاصوليا للتصدير و مبدئيا ال700 ppm اللي في المياه سهل التعامل معاهم , و عمايل الشبكة من اسهل ما يكون و انا ادل كمزارع و ليس كاستشاري . م محمود مجد 0128599822 0195267020
و لا تزعل نفسك

د/ابراهيم
28-06-2010, 06:58 PM
اخونا الفاضل
ا/ احمد زكى
بداية اقرا هذا الموضوع على الرابط التالى
http://f.zira3a.net/showthread.php?t=11010
ثم نرى بعد ذلك ماتريده
ولاتزعل من احد
كلنا تحت امرك
تقبل تحياتى ............

piroo
28-06-2010, 10:00 PM
الاخ الفاضل/
اولا - يجب عليك ان تزرع جزء من الارض وليست المساحه كلها مهما كانت المساحه
ثانيا - التحليل يؤكد زراعت اى محصول
ثالثا - انت الان داخل على الزراعات الخريفى (الخضروات طماطم gs -448 -او خيار البرنس او زراعت فى شهر 9 بذنجان رومى - ابيض - مخدد - ملدا -او زراعت فلفل رومى حاريف )
كل هذا زراعات مكشوفه
رابعا- عمل الشبكه سهل وهو كالاتى
1- بعد تركييب الماسوره الرئسييه تمد مسوره من 4-6 بوصه تكون محفوره فى الارض
2- تخذ من هذه المسوره لوازرعلى شكل حرف t
3 - تركب فى هذه الوازر محابس 2 بوص
4-تخذمن المحابس مسوره 63
5-يركب فى63 كيعان
6- يركب الكيعان للف النقطاط
# قبل الزراعه يجب تجهيز الارض
حرث الارض مرتين او ثلاثه متعامده
ثم تخطيط الارض حسب نوع الزراعه
ثم وضع السماد و المواد السماديه
ثم اترديم
ثم وضع الشبكه
والزراعه
قد يبدوالامر لمره الاولى صعب
قدحاولت التبسيط
رقم موبيلى 0105017312

احمد زكى
17-07-2010, 07:33 AM
اسف للتاخر فى الرد و لكن هذا لظروف لكن ان اشكر كل من رد على و لقد اخذت بالنصائح ..كما اشكر د.ابراهيم و لم اكن اتخيل ان يرد على موضوعى و استفسارى ...شكرا لله و للجميع

الربيع القادم
17-07-2010, 01:24 PM
أخ أحمد
السلام عليكم
انتبه لعدة أمور :
1- لا تستعجل على الثروة ....... استعجلت قبلك و حققت أروع الخسائر بكل سهولة :-)
2- ابدأ بنقطة و توسع من عندها بالتدريج ... يعني ما تزرع 13 فدان .. ابدأ من جوار البئر حيث الماء قريب و لا يحتاج كثير تمديدات .
3- البداية بالتدريج تتيح لك فرصة للقراءة والاطلاع مع الممارسة في وقت واحد .
4- حتى لو كان راس مالك كبير ما تشغله كامل مهما كانت الظروف .
5- ضع دورات رأس مال صغيرة لتكون بمثابة الوقود لدورة رأس مال كبيرة .. يعني لو بتنشيء مزرعة جواميس ما راح ترد راس مالك في وقت قريب ... يعني زراعة محصول تبيعه بسرعة يجعلك تصبر على الدورة الكبيرة و تدعمها من الدخل و تريح راس المال من الإنهاك .

mohamedgamal
17-07-2010, 10:31 PM
السلام عليكوم ورحمة الله وبركاته
تحياتى لك انا ليس خبير زراعى ولكن ما يمكن ان اقوله لك ان
1- ان لا تجذف بنسبه كبيره اى لا تزرع الارض كامله
2- لا تستخدم اكثر من نصف المبلغ المجهز للمشروع
3-بالنسبة للزراعه فالافضل لك زراعة الطماطم او البذنجان او الفلفل
4-بالنسبه للتربيه فيمكنك تربية المعز افضل لانها اسرع
5- بالنسبه للبير فهناك الان مواسير تدق فى الارض اوفر وافضل بالنسبه لك ولكن ان امكن

تمنياتى لك بالتوفيق انشاء الله