المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : موضوع ساخن

ali_gh
31-05-2007, 08:51 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هذه

أول مشاركة لي في منتدى زراعة نت وفيها أعرض لكم مشكلتي العويصة جداً
ففي منطقتنا الريفية لا يوجد صرف صحي ولكن نتعتمد علي نظام (الترانشات) بمعنى عمل حفرة في الأرض لكل بيت وصرف المخلفات الآدمية فيها...ومع الوقت تشبعت الأراضي الآن بهذه المياه...واليوم لدينا قطعة أرض أمام بيتنا وأريد أن أزرعها ولا أدري ماذا أزرعها وهي مشبعة بمياه الصرف ...وسؤالي بالتحديد...هل يمكن زراعة قطعة الأرض هذه ؟؟..أو هل هناك طريقة لجعل هذه الأرض صالحة للزراعة؟؟؟....وهل هناك نباتات تصلح في هذه الأرض؟
أرجو الإجابة

د / أحمد إبراهيم
01-06-2007, 02:52 AM
أخى الفاضل معروف أن الصرف الصحى يشمل نوعين المخلفات الصلبة Sewage sludge و المخلفات السائلة Wastewater و إذا كان الموضوع قاصر فقط على ماء صرف صحى فهذا موضوع بسيط و يمكنك رى هذه الأرض عدة ريات بماء عادى ثم البدء فى زراعتها بمحاصيل لا تستهلك مباشرة بمعنى أنها تدخل فى عمليات تصنيعية بعد الحصاد كالقمح و الشعير و الذرة و .......الخ و بعد 3-4 سنوات يمكنك زراعتها بأى محصول سواء خضروات أو غيرها أو يمكنك حرث هذه الأرض عدة حرثات ثم تركها تجف لأن ما نخشاه فى مياه الصرف الصحى الكائنات الممرضة و العناصر الثقيلة و هذه معظمه يكون فى المخلفات الصلبة أما المياه فتأثيرها أقل بكثير كما أن بقاء هذه الترنشات فترة طويله جعل معظمها يتحلل فى الأرض لذلك إبدء فى الزراعة و توكل على الله

ali_gh
02-06-2007, 03:13 PM
نص مقتبص:
أخى الفاضل معروف أن الصرف الصحى يشمل نوعين المخلفات الصلبة Sewage sludge و المخلفات السائلة Wastewater و إذا كان الموضوع قاصر فقط على ماء صرف صحى فهذا موضوع بسيط و يمكنك رى هذه الأرض عدة ريات بماء عادى ثم البدء فى زراعتها بمحاصيل لا تستهلك مباشرة بمعنى أنها تدخل فى عمليات تصنيعية بعد الحصاد كالقمح و الشعير و الذرة و .......الخ و بعد 3-4 سنوات يمكنك زراعتها بأى محصول سواء خضروات أو غيرها أو يمكنك حرث هذه الأرض عدة حرثات ثم تركها تجف لأن ما نخشاه فى مياه الصرف الصحى الكائنات الممرضة و العناصر الثقيلة و هذه معظمه يكون فى المخلفات الصلبة أما المياه فتأثيرها أقل بكثير كما أن بقاء هذه الترنشات فترة طويله جعل معظمها يتحلل فى الأرض لذلك إبدء فى الزراعة و توكل على الله
أخي الدكتور أحمد
في البداية شكرا علي الرد الجميل ولكن أحب أن أقول لك إني قد حاولت زراعتها ولكن لم ينجح هذا الأمر مثل(القمح والذرة ) ولكن يمكن زراعة الغاب (البوص) ولكن هذا الأمر ليس عملي أو مهم ولا أدري ما هي النباتات الأخري التي يمكن زراعتها

mloshm
02-06-2007, 03:46 PM
ممكن لو سمحت تحاول انك تعملي تحليل تربه ومياة
وليه تعليق قمح وذرة ايه ياباشا مين قالك كدة ازاي ازاي الكلام دة مش صح خالص ولا حتي محاصيل خضر لا طماطم ولاخيار ولاي اي محصول خضر نهائيا ممكن نخيل ودة طبعا يتوقف علي التحليل مش بالتخمين هي ياسيدي ولا بالشبه لازم يكون في تحليل تربه ومياة
انتا ممكن تخفض تركيز الملوحه ولكن مش الدرجه اللي تسمح بزراعه قمح وذرة في ارض مشبعه بماء صرف صحي دة حرام حتي ولو انتا يعني نفسك تشتغل فيها وكدة وعايز تخفض تركيز الاملاح تزرع حشائش وهي معروفه محبه للملوحه تخفض نسبه الملوحه لمدة سنه او اتنين ودة الحل الوحيد ولكن المشكله ليست في الملوحه المشكله ان في heavy metal دي مصيبه لواحدها

ali_gh
02-06-2007, 07:06 PM
نص مقتبص:
ممكن لو سمحت تحاول انك تعملي تحليل تربه ومياة
وليه تعليق قمح وذرة ايه ياباشا مين قالك كدة ازاي ازاي الكلام دة مش صح خالص ولا حتي محاصيل خضر لا طماطم ولاخيار ولاي اي محصول خضر نهائيا ممكن نخيل ودة طبعا يتوقف علي التحليل مش بالتخمين هي ياسيدي ولا بالشبه لازم يكون في تحليل تربه ومياة
انتا ممكن تخفض تركيز الملوحه ولكن مش الدرجه اللي تسمح بزراعه قمح وذرة في ارض مشبعه بماء صرف صحي دة حرام حتي ولو انتا يعني نفسك تشتغل فيها وكدة وعايز تخفض تركيز الاملاح تزرع حشائش وهي معروفه محبه للملوحه تخفض نسبه الملوحه لمدة سنه او اتنين ودة الحل الوحيد ولكن المشكله ليست في الملوحه المشكله ان في heavy metal دي مصيبه لواحدها
1 ـ ذكرت القمح والذرة كتعليق علي مشاركة الأخ أحمد الذي ذكر هذه المحاصيل علي أنها مناسبة لهذه الأرض
2 ـ لم توضح لي أخي الفاضل لماذا تريد تحليل التربة فأنت قلت لي أن زراعة الحشائش هي الحل الوحيد

mloshm
03-06-2007, 12:46 AM
مهندس اراضي اول شيء اعمله قبل كل شيء تحليل التربه والمياة وبناؤا من التحليلات من الممكن تحد يد نوع المحصول وكيفيه استخدامها انما انا اكلمك علي اساس ايه
انا بقولك اذا انتا لم تجد حل فزراعه الحشائش تقلل من الملوحه وهي حشائش معينه من الممكن ان تفيد
ولكن بردة يهمني لو انك عايز تزرعها فعلا تحليل التربه والمياة حاول

ali_gh
03-06-2007, 12:38 PM
نص مقتبص:
مهندس اراضي اول شيء اعمله قبل كل شيء تحليل التربه والمياة وبناؤا من التحليلات من الممكن تحد يد نوع المحصول وكيفيه استخدامها انما انا اكلمك علي اساس ايه
انا بقولك اذا انتا لم تجد حل فزراعه الحشائش تقلل من الملوحه وهي حشائش معينه من الممكن ان تفيد
ولكن بردة يهمني لو انك عايز تزرعها فعلا تحليل التربه والمياة حاول
ذكرت أن هناك حشائش معينة فهل من الممكن أن تحدد لي ما هي الحشائش المعينة
وحدد المصدر الذي سوف أشتري منه الحشائش المعنية المذكورة
أنا من محافظة الدقهلية

mloshm
03-06-2007, 04:37 PM
ممكن زراعه محاصيل خشبيه

د / أحمد إبراهيم
04-06-2007, 12:44 AM
يا باشمهندس أحمد انت دخلت الراجل فى متاهات مشكلة الجبل الأصفر و مشكلة أرض العريش و بعض المشاكل التى تفضلت بذكرها تختلف كلياً عما عرضة الأخ الفاضل موضوع الترنشات عبارة عن بناء أسمنتى بالطوب الأحمر تحت الأرض بعرض مثلاً 4*4 م أو أقل 2*2م و هكذا يتم عمله لكل منزل ليستوعب مخلفات الصرف الصحى لهذا المنزل و يحدث فى بعض الأحيان أن يتم تسريب بعض من مياه الصرف الصحى لعدم إحكام البناء و تبطينه داخلياً هذا كل ما أفهمه من الموضوع أما موضوع العناصر الثقيلة التى ذكرتها و الأضرار الجسيمة على التربة و النيات و التلوث فى بعض المناطق فهذه تحدث فى الأراضى التى تستخدم أصلاً كمصرف صرف صحى كالجبل الأصفر و مصرف العاشر من رمضان و الذى يسبب التلوث الأعظم فيها هو الصرف الصناعى و ليس الصرف الصحى أى يتم خلط الصرف الصناعى بالصرف الصحى أما الصرف الصحى أنظر فى طعامك فى المنزل و فى شرابك أين العناصر الثقيلة فيه و لكنا دعنا من ذلك الآن ربما نخصص له موضوعاً و لكن بالنسبة للأخ السائل وجهة نظرى هذه الأرض ربما تكون بها مشكلة أخرى مثل إرتفاع مستوى ماء أرضى أو غيره و ربما مشكلة ملوحة أو تلوث كما ذكر حاول أخى الفاضل كما ذكر الباشمهندس أحمد أن تحلل هذه الأرض و تعرف عيوبها فهو على صواب أو قم بزراعتها ببعض النباتات كالكازورينا أو السيسل أو أى نباتات أخرى و بالنسبة للحشائش إذا كانت الأرض ملوثة فمن الذى يتغذى على الحشائش الحيوانات و نحن نأكل لحوم هذه الحيوانات أو نشرب لبنها المشكلة ليست فى تلوث الأرض الصرف الصحى بمفردة لا يسبب تلوث للأرض بهذا الشكل و أقول لك أننى قمت بعمل تجربة على مخلفات صرف صحى فقط لمدة 6 سنوات و تم إضافتها للأرض كسماد و تم زراعة الأرض لهذه المدة و كانت حدود العناصر الثقيلة فى الحدود المسموح بها دولياً من منظمة الأغذية و الزراعة و فى عدة معامل تحليل فى الأرض و النبات أتمنى لك التوفيق

mloshm
04-06-2007, 09:37 AM
يادكتور احمد والله انا قلتله ان حضرتك عندك خبرة كبيرة اوي في المجال دة لان انا فكرت في المشكله مش ان في ملوحه ولا كائنات ممرضه يعني قلت دي ممكن تتعالج وكمان حضرتك من كلامك اللي انافهمته ان المخلفات موضوعه في اعماق يعني كدة معني انها تتحلل فدة كدة صحيح جدا اما العناصر الثقيله فمش بعيد زي ماحضرتك بتقول تكون مش موجودة لانها مخلفات ادميه
والحاجه التانيه انا لما كنت بدرس في الكليه خصوصا ولان مادة البحث علي heavy metals,trace elements,microelement في التربه
كان من ضمن الكلام ان heavy metals لاتذوب في الارض القلويه ولكن في الاراضي الحامضيه بيبقي لها تاثير واضح
هذا يعني ان العناصر الثقيله موجودة في صورة inner خامله لم تحدث تفاعل اة وحضرتك قلت مساله جوهريه جداان في الجبل الاصفر والعاشر والحاجات دي عبارة عن mixture من صرف صناعي وصرف صحي
بخلاف كلام الاخ انه صرف صحي
لان اصلا heavy metals مصدرها industrial drainage الصرف الصناعي وكدة فعلا انا بدا يظهر لي افكار كتير
لكن يادكتور بردة اللي محيرني انه مشعايز يعمل تحليل تربه او تحليل ماء لان دة اللي هيبين لينا احنا ممكن نزرعها ايه وحضرتك عارف كدة
الحاجه التانيه انه المفروض يكون عارف المنطقه المجاورة ليه او القريبه منه منكونش بعيدة اوي تكون بتزرع ايه ودة ممكن يكون indicator مؤشر فيما بعد لاختيارنا
بس معلش وانا اسف يادكتور الواحد بدون تحليل تربه وماء مااعرف اتكلم
وحضرتك بردة يادكتور احمد لاني بقرا كلام حضرتك فوجدت حضرتك بتقول انه قد يكون ارتفاع water table مستوي الماء الارضي ودة معناة بعد فترة حيحدث salt accumulation لما يحدث تبخير evaporation للماء وصعودة ب capillary action وكمان دة ممكن يكون فعلا لان الارض حدث لها saturation تشبيع اكبر من الحد المسموح به لان الماء مليء كل pores اللي موجودة كلها وحضرتك اخر نقطه ذكرتها ان حضرتك قمت بعمل تجربة على مخلفات صرف صحى فقط لمدة 6 سنوات و تم إضافتها للأرض كسماد و تم زراعة الأرض لهذه المدة و كانت حدود العناصر الثقيلة فى الحدود المسموح بها دولياً من منظمة الأغذية و الزراعة و فى عدة معامل تحليل فى الأرض
انا عايز اعرف هو حضرتك تقصد ان سماد مخلفات الصرف الصحي اللي هي sluage الحماة ولا ايه وضح دي بالاضافه كيفيه اجراء التجربه لان التجربه دي هتستلزم احواض وكدة ولا حضرتك عملتها ازاي في المزرعه
ولكن عندي رئي واحب اقوله لحضرتك عشان حضرتك لديك من الخبرة مايكفي الراي الاخر هو طبعا يادكتور من كلام حضرتك والسائد بكدة لو قلنا ليه يزرع اشجار خشبيه زي الكازورينا والسيسل اللي حضرتك ذكرتهم كدة اامن طريق ومش هيكلفه اي شيء اهو كدة استغلاها وبتكلفه يستطيع عملهااما مساله زراعه قمح وشعير انا مقدرش اتكلم ولا اعمل اي حاجه في اي حاجه الا بتحليل التربه والمياة اصل الموضوع دة بالذات لازم تحليل وتحليلات معينه كمانواشكرك اوي يادكتور الله يبارك فيك حضرتك اوضحت لي اشياء لم ادركها بالمرة انا من يوم ماعرض الاخ سؤال ومن لحظه ما خلصت الامتحانات والله دون ان يدري اخي علي وفتحت جميع الكتب والمراجع العلميه وبدات ابحث علي الانترنت وبدات اجمع في الموضوع واذاكر فيه لانه انا بالنسبه ليه الموضوع بدايه ليه ممكن اقابلها في حياتي اذا ربنا اراد ان اعمل اهوو الواحد بيعمل حاجه وخلاص
اشكرك يادكتور احمد منتظرك ومنتظر رد حضرتك بفارغ الصبر انا محتاج معلومات كتير في الموضوع
وبجد هو موضوع في غايه الاهميه
ولكن بااذن الله سنخرج باافضل النتائج مع حضرتك

ali_gh
04-06-2007, 02:17 PM
بسم الله ماشاء الله
يبدو أن موضوعي قد حاجز اهتمام الخبراء والمتخصصين وهذا أمر في منتهى السعادة والآن سوف أضع الرد علي ما قد نوقش حولي وحول مشكلتي
س: لماذا ترفض عمل تحليل التربة والماء؟
جـ : لست أرفض هذا كل ما في الأمر أنني لست متخصص في الزراعة يعني لا أعرف كيف أحلل وعند من وكم يتكلف التحليل وهل هناك معمل قريب من محل إقامتي ( محافظة الدقهلية ـ المنزلة)
س : هل هناك أحد قريب منك يزرع أرضه؟
علي بعد 200 أو 300 متر هناك أراضي زراعية وتزرع قمح وأرز وبرسيم ....وأحب أن أنوه علي أمر في غاية الأهمية قطعة الأرض (موضوع السؤال) بها بالفعل عدد من أشجار النخيل كانت عبارة عن نواه ونمت مع الوقت ولكن كان هذا قبل استفحال مشكلة الصرف الصحي ...فقد كان قبل مشكلة الصرف الصحي نزرع قطعة الأرض(موضوع السؤال) بامية وذرة وكوسة وفول . ولكن بعد ظهور مشكلة الصرف الصحي ضاع كل شئ ولم يبقى غير أشجار النخيل

mloshm
04-06-2007, 03:05 PM
هو اولا استاذ علي انا بشكرك جدااااااااااااااااا ومفيش سوء تفاهم ولا حاجه من دي خالص ياحبيب قلبي دة مناقشه مش سوء تفاهم ولاحاجه خالص دة سؤال وبنشوف اجابته بكذا صورة مش اكتر فانتا علي دماغنا ارجوك ماتفهمني غلط دا احنا بنشوف حلول ومناقشات وافكار وكدة
مااقصدش من التفاعل اللي حصل في المناقشه يعني اي شيء مش كويس
دي مناقشه عامه عشان نستفهم الموضوع بشكل اكبر وكمان في النهايه نوصل لهدفنا
انا علي فكرة من المنصورة ممكن تحلل التربه في المنصورة نفسها عند امام استاد المنصورة
ولكني بردة معرفش التمن اوي بس علي مااظن انه مش كتير
الحاجه التانيه
والله من غير كدة ماتقول ايه اللي كان مزروع واللي مزروع بجانبك
عندي احساس باجابتك وانا ذوهلت لما شفتها ودة متوقع ميه في الميه بدون شك
ومرديتش اقولك تزرع نخيل وكانت اول نقطه في دماغي ولكن قلت انتظر رد الاستاذ الدكتور الفاضل احمد ابراهيم ومقدرش اكدب عليك هو افضل بكتير اوي لان اجابته بحكم خبرته وعمله في المجال اكتر مني فننتظر سويا رد الدكتور احمد في الموضوع وهو مفتوح الموضوع
فارجوا ان دة ميدايقكش لاني انا بدور علي نقط معينه كدة في دماغي لو هي عرفتها من السهل اديك القرار
ولكن عندي سؤال النخيل اللي موجود حاليا
النمو ليه جيد ومحصوله جيد ولا بردة سيء ومش كويس ؟
يعني انا بقول في نفسي لو في صرف كويس هيبقي في توازن وهتبقي باشا لان بتركك كدة بدون صرف ممكن يعمل مشاكل مش زراعيه وبس ممكن يحصل مشاكل تانيه ربنا يستر
يعني انا مثلا كان في اعتقادي ان الماء الصرف اللي عندك متداخل مع الصرف الصناعي ولكن الكلام دة مش صحيح ودة اثبته الدكتور احمد
لذلك انا عايز اقولك الله يكرمك انا بستنبط باخد معلومات وافهم الموضوع وناخد كل نقطه نحللها عشان نديك المضمون والسليم ودي طريقتي في التفكير
انا لما عرفت ان الصرفي الصحي مختلف عن صرف صحي متداخل مع صرف صناعي اذن في اختلاف
الصرف الصحي ادمي يعني مخلفات ادميه هتيجي منين العناصر التقيله؟ ودة كان سؤال الدكتور احمد ليه فطبعا بدون شك مفيش
اما pathogenic organisms الكائنات الممرضه already بالفعل هي ممكن تكون اتحللت لان حضرتك بتقول واضع المخلفات علي اعماق اي ظروف لاهوائيه anaerobic condition هذا يؤدي لموت الميكروبات الهوائيه erobic condition اما الميكروبات التي تعيش في ظروف لاهوائيه مش هتموت ودة سؤال للدكتور احمد ؟
لان كل ميكروب ليه ظروف معينه ممكن يكون
microfellic,erobic,anaerobic
فما العمل في ذلك
اعتقد انه ممكن يعرض المخلفات town refuse يعرضها لظروف مخالفه هي اساسا ظروف لاهوائيه يعرضها فترة لظروف هوائيه عن طريق احواض والله اعلم هل دة ممكن ام لا

اما بالنسبه لمشكله الملوحه فدة طبعا ممكن علاجه بزراعه نباتات tolerance مقاومه للملوحه ولكن مش قبل مانري التحليل الكيمكو والفيزيكو والبيولجي للماء والتربه
بالاضافه للتاكد من خلو ها من مصادر toxcicty السميه
والسميه انواع اقصد ايه
في سميه latent يعني مستترة غير ظاهرة مش هتحصل دلوقتي
هيحصل فيما بعد
اما النوع التاني acute toxicity ودة السميه الحادة اللي وارد حدوثها
ودة ممكن دخوله للثمرة علي الرغم ان دة بيتعارض مع نظريه الامتصاص الاختياري للنبات selective absorption
والتاكد من التخلص من pathogenic organism
هما 3 نقاط بالعدد محور التفكير والدراسه انا مشعارف انام والله فاتح كتب وبدور علي النترنت وبعمل البدع عشان افهم موضوعك الله يشهد

في بردة مشكله تانيه اولا ياستاذ علي الارض بالشكل دة يبدوا ان مستوي الماء الارضي عالي ودة اصلا كدة كدة بدون كلام ازاي هينمو النبات لان التربه المفروض ان يكون في توازن
وهقولك المساله دي ببساطه
التربه عبارة عن حبيبات بين الحبيبات وبعضها حاجه اسمها porespase مسافات بينيه ديا اللي بيتخللها الهواء والماء
طيب جذر النبات عايز يتنفس هيتنفس ازاي؟ طالما ان كل المسافات البينيه مشبعه بالماء ولا اعطت فرصه لوجود الهواء اي الاكسجين اللازم لتنفس الجذر
لذلك بلغتنا العاديه
الارض محتاج تصريف وعميق كمان جداااااااااا
وفي نفس الوقت احنا بنتكلم في موضوع انا لو فرضا بشتغل في اي مكان لازم الصرف يكون كويس
لان اصلا لو انك زرعت فيها وضيفت اسمدة والخ النبات مش هيستفيد بيها وهتلاقي اصفرار وكل symptoms الاعراض النقص اللي تختر علي بالك
بالاضافه ان النبات اصلا مش هيمتص الماء
لان osmotic pressure الضغط الاسموزي للماء في التربه اكبر من الضغط الاسموزي للنبات لازم حتي يحدث uptake امتصاص لازم يكون العكس
او ممكن يقولك مثلا انا ممكن اضيف ومعلش اصل انا في دراسه
بيقولك بتضيف مركبات في صورة amino acids ديا عشان تخلي النبات عندة قدرة علي امتصاص الماء المالح
ولكن بردة يكون في صرف عميق جدا لان كدة مفيش اي مجال للتهويه نهائي
او ممكن تزرع نبات يكون محب للملوحه واحتياجه للماء عالي جداااااا
لان بردة انا استنبطت مشكله ارتفاع مستوي الماء الارضي اكبر من الحد الحرجcritial level ودة forsure بالتاكيد
لذلك حل التربه دي اول حاجه خالص ودة اخر استنباط عندي لازم صرف عميق
انا عارف انه مفيش عندك حضرتك يااستاذ علي قولتلي
بس هو دة حلها
لان بالعربي هتودي المياة فين لازم تتصرف
وكمان ان من مكانك افتكرت اننا كنا بندرس ان المنزله والبحيرة بيقولوا ان اراضيها فيها تركيزات عاليه جدا من الملوحه
اذن الحل النهائي هو انك ازاي تصرف الماء؟
لان يااستاذ علي كل تربه بيبقي لها كميه معينه من الماء لابد ان تحتفظ به ودة اسمها field capacity السعه الحقليه
ودي كدة التربه تعدت اساسا اصبحت ultrasaturation
فوق التشبع
احنا عايزين دلوقتي طريقه نصرف بها الماء الزائد
انا عندي احساس اني والله اعلم هو دة الصح
ليست المشكله بعد كل هذا كائنات ممرضه او عناصر تقيله او ملوحه
ولكن المشكله ارتفاع water table level
مستوي الماء الارضي عن الحد الحرج وحدوث penvention منع للتهويه ودة تاثيرةnegative effect بعد كدة سواء علي sturcue,texture,plant growth,landcapability
يعني معلش العربي مش كويس معايا
يؤثر تاثير سلبي علي بناء وقوام والقدرة الانتاجيه للارض ونمو النبات
ودة انا استنبطته من اخر رد ليك بشكرك جدا لانك وصلتني للي انا كنت بفكر فيه
المشكله حلها صرف الماء الزائد اولا بدون شك؟
وبردة ننتظر رد الدكتور احمد
يارب اكون وصلت لحاجه
وانا مشعايز اشغلك لان انا معلش في دماغي كلام كتير اوي

وشكرا استاذ علي