المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تعال وقولي اغرب فكره عندك يمكن تكوني حديقتي الجديده

عزوز
28-08-2006, 01:25 PM
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته..
شباب انا عندي غرفه 6-3 جهزتها بجهه كله قش يمر فيه مويه و جهه مروحه طله معي مكيف صحراوي كيبر ... الغرفه سقفها بلاستيك شفاف المهم و دائما بادره ورطبه و كنت حاط فيها جلسه و ارضها بلاط لا انسي وزرع في اصص ...
المهم قررت اكسر الارضيه و اخليها تربه انا ما افهم بازراعه بس احبها ..
التربه الي طلعت تراب ذهبي .. انا بحط معا سماد عضوي و اجيب تربه زراعيه اغطيه يعني ارتفاع 10 سم و جهات توصل 40 سم
اذا احد عندا اي افكار اي نصايح لا يبخل
شكار لكم
---------------------------
ترا زرعت فيها بزور و طلعت
ملوخيه-ريحان فرنسي -طماطم نوعين نوع طول بذور من امريكا و نوع ما ادري ايش هوا بس من مصر-اممم وش بعد ايه في شي ....فلفل ..
بس المشكله طلع كثير جنب بعض
انا بس حطيت بذور و مويه بس في بلاستيك و تربه ابو 5 سم بس تربه ألمانيه مره سوده ما

ادري وش اسمها بس حلوه فيها سماد ايييه .. والحين جايب ابصال زهور بس توي اليوم زرعتها
الطماطم والريحن مره زحمه كنهم قطيع

عزوز
28-08-2006, 01:27 PM
اول واحد يشارك بسمي وحده من الزهور باسمه ;)

samikralla
11-09-2006, 03:26 PM
بص / اخي عزوز
انت المكان بتاعك كوبس وحاتت مكيف صحراوي هنايلك
وعشان نزرع لازم نفكر هنروي ازي بص اظن ففي حلتك يمكن نروي بخرطوم ماء عادي حق الحديقه
بعدين ممكن نزرع دلوفت ايه
مدام المكان مكيف يبقا ممكن نزرع كل شيء تقريبا
لكن اظن ممكن تقسم المكان احواض1م في 1متر
هي يكون عندك حوالي12حوض تقريبا
مع ترك ماشيه متر في الوسط
ممكن تزرع6 احواض خضر حق البيت (كوسه -باذنجان فلفل كسبره بقدونس كرات )
باقي الاحواض ممكن تزرع نباتات زينه
واستشير اقرب محل زراعي ليك او اقرب مشتل
ام بالنسبه للطماطم والريحان يمكن خفها
يعني المسافات بينها تكون كبيره شويه ويمكن خفها في وجود الماء
يعني شغال المياه
ثم حاول تشيل النباتات بجزء من الطين وزرعتها في مكان اخري غير مزروع بس احتمل انها تموت كبير بس حاول

دعاء
18-05-2007, 10:08 AM
ممكن تحط صوره
مشان نفكر بوضوح لأن مش متخيله المكان
بس مع الصوره يمكن تلاقي اقتراحات كتييره جميله

fayedm1
29-03-2009, 05:15 PM
بص يا سيدي
أولا البزور إلي انت حطتها حطتها كاها جمب بعض وده غلط سوف يحدث نمو خضري للزهور فقط ولاكن لا تنتظر الزهور ليه لأن مفيش مكان لو عاوز زهور قم بخف الزهور بمعنه تسيب بين كل عود زرع والعود الذي يلية علي الاقل 7سم أو 10 يكون احسن
مكنش قم بتجفيف التربة بمعني تمنع المياه لمده اسبوع او 2
وتقوم بتقليب التربة وتقسم المسافة بالنصف وتعمل فيها مشاية لكي تصل إلي نهاية الغرفة علي كيفك ممكن نص متر وباقي المساحة تقوم بعمل خطوط طولية خطوط صغير هتسهل عليك كتير زراعة اي شي حتي اغراض البيت إلي الاخ الفاضل كات عناها في الرد السابق وانا في الخدمة اخوك محمد من مصر واعمل بالكويت
وشكر