المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : فنون البحث العلمي

mloshm
30-05-2007, 02:10 AM
بسم الله والصلاة والسلام علي اشرف المرسلين سيدنا ونبينا محمد:pbuh:
انا كان نفسي من فترة كبير اوي اني اتكلم معكم عن فنون البحث العلمي وذلك من خبرة مش كبيرة اوي ولكن كانت غنيه جدا بمعلومات عن حاجات كتير اتمني تستفيدا منها
لاني انا عارف الا غلب والمعظم مفتقر مساله البحث العلمي كيف تكون هل هي عبارة عن موضوع بتاخدة ومثلا تضعه في تكست الجوجل وشويه نتائج وخلاص
بردة هنتكلم في المواضيع دي علي حلقات واحاول ان انا وانتا نوصل لبعض لمعلومه جميله وسهله ونوصل لطرق وابتكارات في البحث العلمي علي النترنت بدون ايه مشاكل بالاضافه لكيفيه الدخول وكل دة
هنبدا مع بعض الحلقه الاولي وهي بتتكلم عن كيفيه التحميل من الرابيد شير rapidshare
دي مشكله كتير من الناس وهي بتنحصر في حاجتين ملهومش تالت عدم دخولك ليه بسبب عدم وجود accountمسبق وهو غالي صراحه كان بيقولوا 79يوروا فلوس كتير اوي ولكن انا هتكلم عن نفسي وعن الناس اللي معندهاش account تعمل ايه؟
انتا اول مابتضغط علي لينك رابيدشير ايه اللي بيحصل ؟
بيحصل ان الصفحه بتظهرلك في نهايتها كلمتين
premium او freee
بتقوم داخل علي freee
البعض بيدخل علي freee وبعدين يبدا العد ثم يقولك تحميل download
ولكن لما تيجي تنزل ملف تاني في وقتها انظر كدة وحاول تقرا الكلام تلاقي ياحاجه من اللي اتنين
يقولك هتنتظر تارة ساعه
او تجد IPبتاعك محطوط علي الصفحه في الرساله

احنا دلوقتي عشان يتم التحميل بكل سهوله لازم 3 حاجات مهمين جدا
مبدئيا
في حاجه اسمها REGISTERY EDITOR
وهقولك يعني ايه وركز لان دي لازم دي للمحترفين فقط
ليه مشغرور ولا حاجه ومتفهمنيش غلط
انتا ممكن تغلط غلطه تضيع الجهاز انا بتكلم جد ركز اوي
اوي كمان
هنبدا بالامر الاول وسهل وامشي زي مابقولك بالحرف الواحد
انتا طبعا عارف START
ادخل START
ثم ادخل RUN
اكتب في التكست ل RUN
REGEDIT
هتلاقيه فتحلك اللي انا كلمتك عليها من شويهREGISTRY EDITOR
هتلاقي تحتها مجموعه من المفاتيح
هتدخل HKEY_LOCAL_MACHINE
وتمشي باترتيب زي ماهقولك
SYSTEM
ثم
CurrentControlSet
ثم
Control
ثم
Session Manager
ثم
Memory Management
ثم
PrefetchParameters
هتنظر في الصفحه اللي جمبها بالظبط تدور علي
EnablePrefetcher
هتقوم ضغط عليها بالماوس ضغطتين
هيظهر مربع صغير اوي
او انك تقف عليها كليك يمين MODIFY
وتقوم عامل VALUE DATA 0
ليه WHY THATE
نختار ارقام
اما 0 أو 1 أو 2 أو 3
الرقم 0 لتفريغ محتويات المجلد بشكل تلقائي
الرقم 1 لعمل prefetch للتطبيقات والبرامج
الرقم 2 لعمل prefetch خاص بالاقلاع
الرقم 3 لعمل prefetch لكل شيئ
لذلك نقوم باختيار الرقم 0
وبذلك يتم حذف محتوياته بشكل اوتوماتيكي
بلاش لغه البرمجه ونتكلم عادي دة جزء من النظام SYSTEMيتم تخزين فيه حاجات كتير اوي تطبيقاتك علي الجهاز وكل حاجه بتعملها وبيتقل الجهاز
الاستفادة حاجتين انك تخفف الجهاز ودة ليه دور في زيادة سرعه التحميل
بالا ضافه ازاي اي ملفات تطبيقات ليك
يارب تكونوا استوعبتوا
بالنسبه للمبرمجين منكم الامر كامل اهووة هو يعرف يتعامل علطول بدو ن مشاكل
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentCo ntrolSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters
كما في الشكل ثم نقوم بالنقر المزدوج فوق المفتاح EnablePrefetcher
فتظهر لنا الشاشة التالية
هذة تكون الحلقه الاولي يارب تكون وصلتوا لاي شيء بكل سهوله وانا اتعاملت فيها مع كل الفئات مبرمج خلافه باحث بشرح مبسط جدا بدون تعقيد:happy:

mloshm
30-05-2007, 02:36 AM
الحلقه التانيه
شيلنا ملفات PREFETCH وانتهينا خلاص من الفيلم دة
الخطوة التانيه

برنامج خفيف جدا يشيل اي اثار لمين وركز معايا
اليوسير نيم والباص واي تطبيقات ليك ودة صدقني افضل ليك من اي شيء حتي يصعب عمليه الاختراق
سهل وبسيط وبالعربي وبالانجليزي وحاجه اوريجينال اسمه ccleaner
:grin: ادخل الموقع وقوم بالضغط علي

http://www.filehippo.com/img/down3.gif (http://www.filehippo.com/download/751ed68330a1fa7712035248d9aebaab/download/) Download
Latest Version (http://www.filehippo.com/download/751ed68330a1fa7712035248d9aebaab/download/)
http://www.ccleaner.com/
:wall: زمانكوا بتقولوا ايه كل دة بردة انتا ماتكلمتيش علي التحميل من rapidshare
اقولك ياعمي ما انا لسه جايلك اهووة
الخطوة التالته
نفترض ان امامك لينك مرفوع عليه كتاب
قبل الضغط علي اللينك
ايديك علي ALT جمب المسطرة ضاغط جامد متسيبش ايديك حالص من علي ALT حبيب قلبي وتظل ايديك ثم الضغط علي لينك اللي مرفوع فيه الكتاب وبردة ايديك موضوعه علي ALT
لما تظهر ليك الصفحه زي ماقولتلك في
تحت خالص كلمه FREEوكلمه PREMIUM
وانتا بتضغط علي FREEايديك بردة علي ALT لغااااااااااايه مايقولك اكتب الرقم الذي امامك تكتبه وتعمل تحميل والله يحب المحسنين
وانشاء الله تجيب اي شيء في RAPIDSHARE وتحدي
مهما ان كان باتباع 3 خطوات ودي تجربه شخصيه وانا مدرك مااقوله الله يعلم انا منزل الاف الكتب من الرابيد شير بالطريقه دي
وعلي فكرة مافي اي منتدي اوضح كما اوضحت هذة الطرق الثلاثه فهي باسلوبي الخاص في البرمجه وبالتجربه الشخصيه وهنا المنتدي ليس منتدي برامج ولكن ذلك يخدم ولو البعض في فنون ابحث العلمي
انا مااحتاج منك شيء غير دعوة تقولي فيها الله يكرمك ياخي
ومعذرة عن عدم ذكر اسباب فعل ذلك فهي حاجات كتير جدا ومشعايز اوجع دماغك اكتر من كدة
شكر ا لك اخي

mloshm
30-05-2007, 03:38 AM
الحلقه الثالثه وهي تمهيد لموضوع
السؤال ماهو الفرق بين البحث العلمي في مصر وفي الدول الاجنبيه؟
الفرق في البحث العلمي بينا وبنهم زي لما اقولك تمشي من مصر لغايه امريكا مشي علي الاقدام:laugh:
اضحك عشان خاطري وهقولك ليه
من المعروف ان طالب البحث هنا بيااخد البحث اللي بيعطيه ليه الدكتور او SUPERVISION المشرف علي الرساله ومهما تكون هذة الرساله لها اهميه او غير
ولكن هل هناك يحدث نفس الكلام؟ لا مفيش الكلام دة خالص ولا زي ما انتا متوقع اني انا لما اسافر اوربا اعمل البحث اللي علي مزاجي مفيش الكلام دة خالص
ولكن المشرف علي رساله البحث لطالب سواء مصري يهودي امريكي انشله مين في اي دوله من دول العالم فرنسا انجلترا امريكا وماشابه يتم وفق متطلبات الدوله
ودة طبعا بيتدخل فيه معايير سياسيه واقتصاديه في نفس الوقت ازاي دة؟ اقولك طالب البحث في اوربا توفر ليه مالا يختر علي قلب بشر يعني ايه ؟ يعني انتا حبيبي بتعد توجع دماغك وتدخل مكاتب وتدور في الكتب وهناك بعد المواقع مقفوله ومابتفتح والكلام دة كله ؟ ارجع واقولك الفرق هو مايتعب كل التعب دة خالص لانه لازم وحتميا يكون متصل بالابحاث في العالم كله علي نفس الموضوع لانه سيدي بيكمل البحث اللي توقف عند نقطه معينه ويكملها يجيب شيء جديد ودة سبب ان طالب البحث في الدول الاوربيه توفر له الجامعه او المركز البحثي كل دة بالاضافه الي وجود الاجهزة الحديثه وعلي اعلي مستويات ولو اني الطالب طلب اي جهاز مش موجود يحضر في الحال كل دة سيدي مقابل انه يعمل شيء جديد ويبتكر ويخترع طبعا دة بيكلف الدوله اقتصاديا وماديا فلوس كتير اوي فوق ماتتخيل ولكن مكسب الدوله واعادة كل هذة الاموال ثانيا من خلال ان الطالب عمل بحث وليكن زيادة انتا جيه محصول معين وفر حاجات كتيرة جدا وتستفيد منه الدوله بعكس مصر للاسف الشديد اغلب الابحاث والله شفتها بعيني عبارة عن مجلدات انا اعتقد انها هامه جدا وفعاله الا ان طبعا لا يستند بها ولا تعرض وتطبق بالشكل المرموق لها
الموضوع التاني
دول الاتحاد الاوربي وانا اقصد اخي الباحث انجلترا فرنسا المانيا ووالخ كل دوله مختصه بشيء يسمي مدرسه
يعني ايه انتا لما بتدرس نظريه او تقسيم لاي حاجه في المرجع
يقولك دة مصدر المدرسه الانجليزيه ومحلها انجلترا وانا اشد اشد المعجبين بانجلترا كشعب وكدراسه وكفكر انجليزي جادي لا اشاهدة في كثير من العالم خاصه امريكا
نتكلم شويه عن الزراعه هنا والزراعه هناك احبك تعرف المعلومات دي
الزراعه سيدي هناك لاانتا تتخيلها ولا عمرك هتتخيلها :happy: الا اذا احتكيت بدة
اولها انتا تعرف ان دخل الفاكهه بيعادل دخل البترول في كاليفيرونيا بالاضافه ان عندك دوله زي شيلي في امريكا الاتنيه متخصصه في العنب واكبر انتاج منه ودة طبعا مهم عشان صناعه الفودكا والخمر والنبيز والحاجات دي
هناك سيدي المساحات واسعه جدا بتعامل بالهكتار احنا هنا بنتعامل بالفدان الهكتار بيعادل 10000او عشر الاف متر مربع
الالات اللي بتستخدم هناك الالات جبارة كبيرة الحجم والاوصاف واختلاف مهامها بالاضافه ان كل الاجهزة هناك والمعدات كومبتاريز يعني مزودة باجهزة متصله بالكمبيوتر
بالاضافه انه هناك اضافه الكميه مثلا من ماء الري للارض عن طريق اجهزة متحكم بها بالكمبيوتر بحيث تحدد الكميه التي تود اضافتها ومعدة الري تلقائي بتقوم باخد ORDERوتعمله وقد تكون متصله بالقمر الصناعي SATALITE وكل دة حتي يمنع فقد في كميه المياة بعكس مصر ياللحزن
الماء يترك حتي يسبب ملوحه للتربه بالاضافه الي المنازل
ودة مشكله كبيرة جداااا
من ضمن الحاجات الجميله اللي شفتها وعرفتها عن طريق الانترنت وانتا كل دة ممكن تعرف كمان LIVE ان مثلا كل جامعه لها باحثين خاصين بها ولمنطقه معينه وتجد ان لكل جامعه جبهه علماء AGROLOGIST خاص بالجامعه واذا بالحقيقي عايز تعد اعداد العلماء الزراعيين في شتي المجالات كتير جدا ولا يعد للاسف وانا مكنتش متخيل دة
ولكن هنا العالم الزراعي ليس كالعالم المخترع كما تظن ولكن انه بيعطي فكرة جديدة للحصول لانتاجيه عاليه وتطوير نظام معين والدراسه هناك ياجماعه مش زينا هنا خالص دة كمان كل محصول فاكهه او خضر لو ايه قمح تجد قسم ومبني مختص بالقمح مبني مختص بالعنب كل مبني مختص بمحصول معين ومايشمله من التجارب الوراثيه والمسؤلين عن نوعيه التربه التي يتحملها هذا المحصول لدرجه بيسموا اللي بيعرف في خصوبه التربه وكدة زي ماتقولوا الطبيب المعالج وانا معلشي بتكلم عن اراضي لاني اغلب المواقع اللي زورتها علي الانترنت علي الاراضي وكدة وعند دراستي للابحاث المقدمه من اي جامعه من الجامعات موضوعات وابحاث في غايه الاهميه والشيء الجميل ان كل سنه بيعملوا مجلد كبير اوي اوي يقولك فيه الزراعه للمحاصيل ودي طبعا بتختلف باختلاف الظروف ويقولك كان الانتاجيه لمحصول معين في العام السابق كان كذا والعام الحالي قد ايه ويعملوا مقارنه بمنحنيات ويتدخل فيها الاقتصاديون والمتخصصون في البرمجه الزراعيه عن طريق الكمبيوتر وتقدم وتنشر للعالم لا يحتفظوا بها تنشر
والكل يشاهدها وتجد نفسك الجامعات في صراع علي من يكون الاكثر ابحاثا واكثر انتاجيه والذي يترتب علي قائمه جامعات عالميه ودة بالنسبه للزراعه ولكن هناك علوم اخري ولكن انا ضيفت الذي اعلمة عن الزراعه فقط؟
وفي حاجه انا عايز اقولك عليها الجامعات هناك في الدول المتقدمه محل استثمار كبير جدااااااااا فوق ماتخيل مش زي عندنا حكوميه وعدم اهتمام ؟ لا طبعا استثمار من الدرجه الاولي وبفلوس مليارات الدولارات ودة طبعا بيشكل مكسب اقتصادي كبير جدا انه احد البحاث او الطلبه المقيمين واللي بيدفعوا طبعا مبلغ للتعلم في الجامعه انه يكتشف شيء جدا ويطبقه المستثمر ويكون الناتج مكاسب كبيرة جدا
يعني طبعا مشعارف بردة تعرفوا الجامعه دي ولا ايه
بيقولك في جامعه هارفارد ودي في امريكا تكلفه الطالب الواحد فيها يعادل :grin: :grin: ميزانيه دوله بجد :wall:
دة يعني لما انتا شوفت متش الاهلي عشان تكريمه لانه بقاله 100 سنه العيبه اللي جات تلاعبهم واحد زي لوناردنهو بيقولك بتمن الفريق اضرب في 100:fight: :winner2:
حاجه يعني بجد تحرق الدم
طبعا كل دة عشان تعرفه لازم تكون انتا في غايه الراحه من كل شيء يعني اقصد غير مرتبط ببحث اوكدة فطبعا انا طالب في الكليه وكنت بدل مااعد اعمل CHATE اشوف الحاجات دي وكانت متعه بعكس طالب البحث اللي ياعيني مخنوق بسبب عندة بحث ووالخ ولكن والله ياجماعه حقيقي بجد اللي عايز يعرف يعني ايه زراعه ويحس بجاذبيه
يعني يبقي يخش كدة اي جامعه وانا افتكر دخلت نبراسكا و الاكوادور واوهايو وكندا ومونتانا والميسسبي وكتير اوي
وجامعات مختلفه في المدارس والتفكير والدراسه وكل شيء يعني اقصد مفيش ملل مش كله زي يعضه لا افكار جديدة ابحاث جديدة كل ماتتخيله
طيب انتا ممكن تستفيد من دة ايه حاجات كتير انتا مش واخد بالك منها
اولا اي جامعه من دولن لها دكاترة وكدة وكل واحد بيبيقي ليه ايميل واسمه وكل شيء وبينتظر لاي سؤال من اي مكان لايشترط بالاضافه الي انه بيكون متخصص في شيء معين فليه انتا ماتستغل دة وانك ترسل رساله علي الايميل الخاص بسؤالك في اي شيء وعمرة ماهيقولك لا
هما في قمه الاحترام وبيقدروا كل شيء ويمكن انتا كمان تفيدة وتستفيد منه ودي لغه العصر وابقي اعمل الفكرة دي صدقني ناجحه جدا ودي من فنون البحث العلمي

mloshm
30-05-2007, 04:47 AM
من ضمن المعلومات اللي احبك تعرفها في فنون البحث العلمي
انتا ازاي بتبحث علي goole؟
المهم اقولك وخلاص
عايز افهمك حاجه مهمه الجوجل افضل من الياهو لاسباب كتير وانا بصراحه مش هذكر الاسبب واحد والباقي معذرة مقدرش اقوله
طبعا شبكه الياهو في معلومات سريه باختصار لبعض العملاء بعتها لشركات ودة طبعا يعني قلل من شانهاواللي ضرب الجوجل والياهو بردة معلومه يمكن تعرفها وضرب شركات كتيرة جدا youtubeماعلينا في اسباب اخري كتير بس انا مقدرش اقول عشان ماروحش ورا الشمس:worthy:
اولا لازم تحدد هدفك يعني ايه اقصد؟
انتا البحث دة فين بالظبط واديك امثله يعني عايزة مثلا في انجلترا او كندا او استراليا
http://www.google.com/ (http://www.google.com/)
http://www.google.co.uk/ (http://www.google.co.uk/)
http://www.google.com.au/ (http://www.google.com.au/)
احنا بنقول علي سبيل المثال فبصحح علامه علي pages from وليكن uk
يبقي انتا حددت ابحاثك في انجلترا ولكن بشكل كلي يبقي طبعا the web
الحاجه التانيه الجوجل دة بيتعامل مع كثير اوي من انواع الملفات زي word,pdf,ppt,html ,dos
نااخد مثال انا عندي بحث عن تثبيت النتروجين
طبعا ياجماعه اهم شيء في البحث keywords

في حاجات مهمه جدا مهمه بالنسبه للبحث عن مواقع
اولا العلامه +
الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي جميع الكلمات
مثال لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمتين TEACHER,SCHOOLضع البحث في هذة الصورة
SCHOOL+TEATCHER
ثانيا العلامه -
الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي كلمه ولاتحوي كلمه اخري
مثال
لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمه SCHOOL
ولا تحوي الكلمه TEATCHERضع البحث بهذة الصورة
SCHOOL-TEATCHER
ثالثا علامات التنصيص" "
الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي مابداخلها بالكامل وبنفس الترتيب
مثال
لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الجمله PLEASE LEARN ME
وبالكامل وبنفس الترتيب ضع البحث بهذة الصورة
"please learn me"
رابعا OR
الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي احدي الكلمات او جميعها
مثال
نفترض انت تبحث علي المواقع التي تحوي كلمه SCHOOLاو TEATCHER
او كليهما معا ضع البحث في هذة الصورة
TEACHER OR SCHOOL OR TEATCHER+SCHOOL
خامسا INTITLE
الفائدة منها هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي كلمه في العنوان المخصص للمواقع علي GOOGLEمثال
لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمه SCHOOL في العنوان الظاهر علي GOOGLEضع البحث بهذة الصورة
INTITLE:SCHOOL
سادسا ALLINTITLE
هي نفس الفائدة رقم 5 ولكن الفرق انه هنا بامكانك ان تبحث عن اكثر من كلمه
مثال
لكي تبحث عن المواقع التي تحوي الكلمات SCHOOLو TEATCHERوBOOKوذلك في العنوان الظاهر علي GOOGLEوضع البحث في هذة الصورة
ALLINTITLE:SCHOOL TEATCHER BOOK
سابعا INURL
الفائدة هي البحث عن جميع المواقع التي تحوي كلمه في عنوان الموقع علي الانترنت
مثال INURL:SCHOOL
ثامنا ALLINURAL
نفس الفائدة رقم 7 ولكن الفرق انه هنا بامكانك ان تبحث عن اكثر من كلمه
البحث يكون في صورة
ALLINURAL:SCHOOL TEATCHER BOOK
تاسعا CACHE
الفائدة منه هي الاستفادة من موقع GOOGLE لسحب الموقع المراد بالكامل مع الاشارة الي الكلمات المراد البحث عنها
مثال
نريد ان نبحث كلمه BOY في الموقع WWW.SCHOOL.COM (http://www.SCHOOL.COM)
ضع البحث في هذة الصورة
CACHE:WWW.SCHOOL.COM (http://WWW.SCHOOL.COM) BOY
عاشرا LINK
الفائدة منه ايجاد المواقع التي تحوي رابطا للموقع المراد البحث عنه
مثال
تريد ان نبحث عن المواقع التي تحوي الرابط WWW.YAHOO.COM (http://www.YAHOO.COM)
ضع البحث بهذة الصورة
LINK:WWW.YAHOO.COM (http://WWW.YAHOO.COM)
الحادي عشر RELATED
الفائدة منه هي ايجاد الروابط التي تكون فيها الموقع المذكور الصفحه الرئيسه
مثال
تريد ان تبحث عن الروابط الموجودة في الموقع WWW.YAHOO.COM (http://www.YAHOO.COM) ضع البحث بهذة الصورة
RELATED:WWW.YAHOO.COM (http://WWW.YAHOO.COM)
الثاني عشر
INFO
يعطيك معلومات عن الموقع الذي تريدة
مثال عايز معلومات عن موقع WWW.YAHOO.COM (http://www.YAHOO.COM)
ضع البحث في هذة الصورة INFO:WWW.YAHOO.COM (http://WWW.YAHOO.COM)
الثالث عشر
لكي تحصل علي معلومات مفصله مثلا عليك وضع رمز شركه ازاي
مثلا انا عايز YAHOO,INTEL
مش انك تضع اسم الشركه ولكن رمز الشركه خلي بالك دي مهمه اوي
وهيكون في صورة
STOCK:INTEL YAHOO

اما لو ان كان انا عايز ملفات في الصيغ اللي انا قلتلك عليهم
DOC,PDF,PPT
بطريقتي اناعن نفسي
بكتب مثلا الموضوع وليكن تثبيت نتروجين
اكتبها كدة
Nitrogen Fixation
ولا حظ الحرف الاول من الكلمه الاولي capitalوالحرف الاول من الكلمه التانيه capital خلي بالك من المعلومه دي وبعدين احدد جمبه نوع الملف اللي انا عايزة
Nitrogen Fixation.pdf
ممكن تكون دوت يعني اقصد بعد الموضوع مباشرة نقطه
او , cooma فصله او + او- كماتشاء بس الافضل ,فصله والصورة تبقي كدة
Nitrogen Fixation,pdf
ودة كان ملخص عن معرفه المواقع والملفات
اما النسبه للصورة والفيديو والكتب سهله خالص
تكتب نفس الكلام ولكن قبل ما تضغط علي search
تكون محدد image,vedioوهكذا هيجيبلك اللي انتا عايزة
زمانك بتقول:wall: كل دة يااانكل احمد البحث في الجوجل دة؟ ارجع واقولك دة فيه اكتر من كدة ولكن دولن اللي اعرفهم
ومساله الكلام دة يكون سهل بالنسبه ليك ازاي
بالممارسه هتلاقي نفسك تلقائي بتعمل كل شيء ....:happy:

mloshm
30-05-2007, 05:06 AM
:coool: سؤال جميل
هو ليه كل ملفات العالم والكتب والبرامج وكل مايختر علي بالك مرفوع علي rapidshare وايه الفرق بينه وبين مواقع الرفع uploadالتانيه؟
طبعا انتا عارف الدخول تجيب ملف لازم Accountوكدة وغالي اوي علي فكرة انا بقول يعني بالنسبه اللي زي حلاتي يمكن يكون رخيص بالنسبه للخليجيين جدا والاجانب بصفه عامه طبعا دة مكسب كبير ليه بالاضافه ان الرابيد شير متصل بشركات كبيرة جدا وعمل تعاقد وصفقات فظيعه فوق ماتتخيل يمكن الكتب والملفات المهمه موجودة بيه بالاضافه انه كمان بيعرف يحمي ملفاته بطريقه تصعب علي اي مخترق الدخول اليه والتغيير في العرض والملفات وكدة ومش عايز اتكلم في دة كتير .....................
احنا نتكلم علي اللي يهمنا وخلاص
الحاجه التانيه انه حتي لما تيجي تعمل Accountبيبقي لمدة معينه ودي رخامته ماهواش Demoفطبعا بقولك ماهواش هيفضل معاك علطول بيتغير باستمرار
ولكن طبعا القراصنه او الهاكرز المتخصصين احيانااهو بنسمع ان في برامج بتخترقه والكلام دة.. باختصار شديد للاسف ميعملش حاجه خالص
دة سيرفير صعب جدا مش سهل زي ماانتا متخيل الاختراق او التغيير فيه فاالنقاط التي اشارت فيها للتحميل مجرد محاوله بعد تفكير عميق وهي ناتجه عن تجربه .. كنت اشد الاحتياج لتحميل ملفات وكتب مهمه جدا من الموقع وافضل ذلك بدلا من دخولي المكتبات ووجع الدماغ والخزعبلات دي اللي هي لاهتوصل ولا هتفيد في رايي:wall: لان الموقع فيه كل حاجه بصراحه
انا حبيت بس اقولك بعض المعلومات عنه
النقطه التانيه الفرق بينه وبين المواقع التانيه
انه يقدر يحافظ علي الملفات لمدة اطول وبياخد مساحه اكبر والرفع بيكون سريع وليه مميزات كتير جدا ودولي كمان والعائد بالنسبه للسيرفير دة اكيد حتميا يتفوق اي سيرفير صغير زي 4shared ,2sharedومواقع upload المعروفه

mloshm
30-05-2007, 05:22 AM
انا حقيقي تعبت اوي عشان اعمل ليك كل دة ولو اني ذكرت قليل جدا ولكن انشاء الله اي شيء جديدة هقولكم عليه
كله مااحتاجه منك الاستفادة ودعوة عن ظهر قلب الله يوفقه ينجحه كدة وشكرا اوي

ahmedkamel2
30-05-2007, 06:03 PM
موضوعك جميل ومزيدا من التقدم

mloshm
31-05-2007, 01:54 AM
:swear: كنت اتمني ان الموضوع دة وخاصه انه من الموضوعات القويه اللي ذاكرتها وتعبت عشان اعمله ليكم يكون ذو اهميه بالنسبه لكم اشكركم جداااا

loody
31-05-2007, 04:12 AM
فعلا اخي موضوع البحث العلمي موضوع مهم وحساس جداً خاصة في وطننا العربي .. اذا تنقصنا الكثير من ادوات البحث العلمي السليم وليس ذلك وحسب بل نفتقر الى دراسة العلوم المختلفة بمنهج علمي واضح يؤدي الى نتيجة فعلية وعملية بعيداً عن الحشو النظري الذي لا يغني ولا يسمن من جوع .. فتقرأ البحث من اوله الى اخره ولا تخرج بنتيجة يمكن ان تقنعك او تحفزك لاكمال دراسة الموضوع من زاوية اخرى .. فقط ما يهمنا هو عدد الصفحات وكم من المؤلفات والدراسات عملت .. وندور في حلقة مفرغة من المصادر الفقيرة دون انفتاح على افكار الاخرين والاستفادة منها بما يلائم موضعاتنا البحثية .. فلا نزال نتخبط بين البحوث والدراسات النظرية ..

مني التحية ..

mloshm
31-05-2007, 05:32 AM
اشكرك وياريت يكون كلامي واضح ونظرة واقعيه اكبر لكم من خبرة محدودة ولكنها غنيه ببعض المعلومات الهامه اللي احبكوا تعرفوها

Citrus
31-05-2007, 05:35 AM
سلام عليكم
الموضوع جيد جدا ولو ان به نسبة من الخطورة خاصة ان الرابيدشير زى مبتقول اقوى من الانتربول ايه اللى يحميك منه لو نزلت منه ملف بدون اكونت ؟؟؟ واعتقد ان ممكن يوصلك وانت بتنزله فعلا؟؟
تحياتى

mloshm
31-05-2007, 05:57 AM
اشكررك
هو انتي لما بتنزلي ملف بالطريقه اللي عرضتها طالما ان IP لم يظهر علي الصفحه هذا معناة انك نزلتي الملف من غير معرفه الموقع بانك غير مسجل فيه
اما لو عرف اللي بيحصل انه بيرفض انك تحملي الملف بالاضافه يظل فترة كبيرة دون تحميل والتخلص من دة بانك بتنضفي الريجيستر بببرنامج CCLEANER بحيث وكانك لم تدخلي وبعد فترة من الوقت تدخلي تاني بدون اي مشاكل
وانا اقصد ان الحمايه علي الملفات من قبل الموقع متحفظ عليها بدرجه بالغه التعقيد جداااا
وانا والله بحاول ادرسها هي تحت الميكروسكوب واي شيء جديد هقوله لكم
وشكرا لسؤالك CITRUS
واحب اضيف شيء دة في حاله واحدة فقط اذا تم تغيير اي شيء في الموقع دة ممكن يكون خطورة ودة طبعا عايز واحد هكرز جامد وعموما مش في مصر
الهاكرز اللي في مصر محدود اوي عشان يغير ترتيب وشكل الموقع ويهيك عليه مش الموقع دة لان لو دة حصل هيسبب خسارة كبيرة جداااااااااااااااااا فوق ماتتخيلي لان اغلب الملفات في العالم مرفوعه علي الرابيد بفلوس كتير اوي اوي لاتقدر ودة الموقع مجهز ليه كل حاجه

mloshm
04-06-2007, 10:34 PM
حلقه جديدة وموضوع جديد
sometimes احيانا انتا بتدخل منتديات وتجد شخص ما بيعرض اليوسير والباص لمواقع جامعات عالميه ؟ وهي طبعا انتا لما تدخل في العمق وتعرف بجد مواقع جامعيه عالميه هتغير رئيك فيها وهتعرف انها ماتساوي شيء في المواقع دي واللي يعرف دي خبراء ومتخصصين في البحث العلمي علي الانترنت
انتا عارف البحث علي الانترنت عن اي شيء بالنسبه ليه للاسف وصلني لادمان البحث وكيفيه الوصول للي انا عايزة ووالخ وقابلت كتير مشاكل ولكن هي بالنسبه ليه كانت هواايه ويمكن انا بحاول انساها
ولكن السؤال اللي بيجي في ذهنك ؟
ازاي وصلوا لليوسير والباص هل دة هاكينج؟
لا طبعا مش هاك نهائي كل الحكايه ان واحد كان بيدرس في اوربا او اي مكان تابع لاي جامعه هي بتوفر ليه يوسير نيم وباص خاص بيه
لما يقوله واحد زميل له انا عايز الباص واليوسير بيديهوله
وهكذا لحد ماانتشر الموضوع دة واصبح في شباب قاموا بتجميع اكبر عدد ممكن علي هذا النهج هاك دي ماكدبش عليك صعب الا في بعض مش كل الجامعات
اما سؤال اخر بيراودك في دماغك؟
احيانا بتدخل علي الجامعه وتكتب الباص وورد واليوسير تجد انه مقفول
دة طبعا بسبب تغيير في اليوسير والباص ممكن من اي شخص غيرك اخدة حتي يتملكه بمفردة ولا يستطيع اي حد يدخل ودة سهل عمله خالص
تحياتي لكم
محبكم في الله
احمد السيد

خالد خليل
05-06-2007, 03:20 AM
معلومات قيمة أخي , جزاك الله خيرا, وبارك الله فيك.

amonaa
05-06-2007, 04:31 AM
راااااااااااااااااااااااااااائع اخى احمد موضوعك بجد هااااااااااااااااااائل .......................:worthy: :worthy: :worthy: .بارك الله فيك واتمنى انضمام الموضوع ده للمكتبة عند انشائها باذن الله وفعلا اخى الكثير من الطلاب والباحثين يحتاجون لمثل تلك الامور لتكون عونا لهم ولقد افدتنا كثيرا بمجهودك الممتاز فتمنياتى بالتوفيق باذن الله والنجاح الدائم :worthy: :worthy: :worthy:

mloshm
05-06-2007, 10:43 AM
حلقه جديدة موضوع جديد مهم كالعادة :grin:

ممكن شخص ما يسال يعني ايه journals او مايطلق عليها periodicals الدوريات (المجلات)
لكل علم من العلوم الزراعيه agriculture sciences له فروع يعني مثلا البساتين horticulture تحوي branches فروع مكون من الفاكهه pomology والخضر vegatable cropsو الزينه والتي تشمل ornamentel plants and floriculture ويلها landscape design
مثلا وقايه النبات وتشمل كل من الحيوان والمبيدات pestsides و الحشرات insects ونجد ايضا الانتاج الحيواني يشمل كل من الدواجن والحيوان اما food sciences علوم الاغذيه وتشمل كل من الصناعات الغذائيه والالبان
كل علم من العلوم السابقه عبارة عن مجموعه من المجلات العلميه التي تصدر بصفه دوريه عن عديد من الهيئات التي تبحث في هذا العلم
ومجموعه الدوريات التي تصدر في عام يطلق عليها اسم مجلد volume
والوريه الواحدة يطلق عليها عدد number اي ان المجلد هو عبارة عن مجموعه اعداد
وعندما يصدر العدد كل شهر تكون محتويات المجلد 12 عدد
وعندما يصدر العدد كل شهرين تكون محتويات المجلد 6 اعداد
وعندما يصدر العدد كل 3 اشهر تكون محتويات المجلد 4 اعداد وهكذااااا
قد يتعرض صدور المجله العلميه لبعض الظروف التي تؤدي الي عدم انتظام المجلدات سنويا او عدم انتظام الاعداد في العام الواحد لكل مجلد ولذلك عند تتبع ذلك عند البحث بالمكتبه العلميه قد يظن الباحث عدم وجود بعض periodicals الدوريات او فقدانها
لا بد وان يسجل علي غلاف المجله رقم المجلد والعدد وعام الصدور بالاضافه الي اسم المجله وحديثا يسجل هذا باغلب صفحات البحث المنشور بالمجله بالاضافه الي مدي عن ارقام صفحات البحث مثلا (181-194)
فااذا فرض ان مجله بياناتها عبارة عن .... علي سبيل المثال
31مجلد -2 عدد :181-194 وصادرة عام 1991
هذا يعني انه عام 1961 سنه اول مجله
ويلاحظ انه قد يتغير اسم المجله مع مرور الزمن وعلي الباحث عند حصوله علي المعلومات من مجله معينه لا بد ان يسجل عنوان البحث واسماء الناشرين(البحاث) Authers وكذلك عام العدد ورقم العدد ورقم المجلد وصفحات البحث الماخوذة منه المعلومه

mloshm
05-06-2007, 11:00 AM
اخي سالني سؤال ماهي انواع المجلات ؟
سؤال جميل ومحترم
المجلات انواع مثل
1- مجله عامه تخصص لمجال العلوم الزراعيه كلها حيث تشمل كل تخصصات العلوم الزراعيه او بعضها ومن امثلتها مجله العلوم الزراعيه لجامعه المنصورة وتصدر من كليه زراعه المنصورة
J.Agric.sci.Mansoura univ.
وهي تقسم الي الاقسام المختلفه بالكليه مثل
1-Agronomy
2-Animal and poultry production
3-Botany
4-Food sciences
5-Horticulture
6- plant protection
7-soil sciences and agriculture chemistry
2-مجله خاصه لعلم معين
مثل مجله علوم الاراضي وهي تشمل او تنشر الابحاث الخاصه بكل او بعض علوم الاراضي
3- مجله خاصه لفرع من فروع العلم
مثل مجله في خصوبه الاراضي soil fertility او مجله اخري في clay mineral معادن الطين وذلك لعلم الاراضي
او المحاصيل مجله في الزيوت oils واخري في الالياف

mloshm
05-06-2007, 11:28 AM
ثانيا الملخصات ABSTRACTS
هي مجلات تنشر ابحاث علم معين ولكن في صورة ملخص صغير عن البحث وبكل بحث يكتب اسم المجله الاصليه حتي يستطيع الباحث الرجوع اليها للحصول علي البحث كاملا او كذلك تشمل اسماء الناشرين وعناوينهم حتي يمكن الاتصال به بريديا لارساله نسخه من البحث في حاله عدم توفر المجله وتفهرس المجله ابجديا حتي تصل لنوع المعلومه بالاضافه للفهرس الاصلي عن اقسام العلم
ثالثا الرسائل العلميه THESIS
وتحتوي المكتبه علي رسائل الماجيستير والدكتوراة الخاصه بالبحاث الخاضعين لها او الذي يحصل عليها كهوايا
وبعد الحصول علي المعلومه من الرساله :coool: لابد ان يسجل الباحث عنوان الرساله واسم الباحث ونوع الرساله وسنه صدورها والكليه والجامعه التي يتبعها.
وشكرا لكم

amonaa
05-06-2007, 12:27 PM
شكرا احمد للتعليق لكن اخى انا بناقش موضوع المكتبة مع الادارة فعلا وهما بصدد الرد عليه ولكن لتجميع الكتب وذلك لشكوى احد الاعضاء لعدم عثوره عليها والتنسيق باذن الله وارد لانه مهم لكن يوجد العديد من الكتب مازالت سوف تضاف وان شاء الله كل شىء سينظم بس مزيد من الوقت ليكون شىء جيد جدا وليس عشوائيا فتنسق وتقسم لاجزاء ولكن نظرا للوقت الحالى فى مرحلة التجميع الاساسى

وشكرا لترتيبك واختيارك الموضوعات وبجد رائعة

mloshm
05-06-2007, 01:06 PM
ياايمان انتظري مني مجموعه اخري بس الوقت يكون كافي وربنا يسهل مجموعه اخري هديه لكم مني والله المساله وقت بس
اوك ايمان اوك

Dr_Saycovich
10-08-2007, 03:54 PM
الف الف شكر
ربنا يكرمك ويجازيك كل خير ان شاء الله

bee
10-08-2007, 09:49 PM
والله جزاك الله خيرا ووفقك الى ما يحبه ويرضاه انا بصراحة عضوة جديدة وخريجة كلية الزراعة هذا العام وان شاء الله هتعين معيدة فى الجامعة هذا العام وطبعا هعمل ماجيستير والخ بس انا عندى مشكلة ازاى ابحث على النت على موضوع جديد ومحدش عمله او حد عمل حاجة وغير كاملة واكيد المعلومات اللى حضرتك اضفتها بجد اكيد مهمة بس انا بخاف ابهدل الدنيا وابوظ الكمبيوتر علشان صراحة وانا فى الكلية كان عندنا مادة كاملة عن البحث المفروض اقدم للدكتور بحث وكان عن النحل والدكتور كان بيحب كل ماهو جديد والجديد طبعا فى النت كنت بدخل على مواقع واجد رسالة تظهر لى ان ip الكمبيوتر اتعرف والمشكلة مش بنزل حاجة من المواقع دي واجد فيروسات وحاجات غريبة قوى على الكمبيوتر لا والغريب انى بعتلى فيرس وبيقولى انتى فى جهازك فيروس ونزل البرنامج ده علشان يشل الفيرس وحاجات غريبة انتوا فى غنى عن سماعها والحمد لله راحت المشكلة بس كل ما ابحث عن حاجة كويسة يقولى دخلى الباص ورد واليوسر نام مش عارفة حاسة بتعقيد وانى فاششششلة جدا مع العلم انى والحمد لله متفوقة علميا ساعدونى

mloshm
11-08-2007, 04:24 AM
bee
اختي العزيزة الف الف مبروك بالتعيين والموضوع بسيط سهل مافي اي شيء من التعقيد ولا اي شيء وليس له علاقه بالفشل ..هو بس يااختي عايز اجتهاد ذاتي وافضل لكي مبدئيا اخذ دورات كمبيوتر ولغه وناقشينا بافكارك وابحاثك وكلنا من بحاث اكيد اللي عندة معلومه هيضيفها وهنستفيد منها كلنا ... وهتستفيدي باذن الله
وانا تحت امرك في اي شيء بخصوص الابحاث او مراجع او مشاكل بحثيه
او مشاكل في الكمبيوتر انا تحت امرك

asma aouad
13-08-2007, 09:12 PM
جزاك الله خيرا, وبارك الله فيك.

mloshm
14-08-2007, 07:26 AM
السلام عليكم
اخواني الغاليين .. اتمني لكم الخير كله ..
هنتكلم ببساطه عن موضوع مهم لمن يحتاج ان يعرف .. لما بتنزل كتاب معين .. من المعروف انك بتفتحه بالاكروباد ريدر او بصيغه PDF ولكن احيانا لما تنزل الكتاب تجدة بامتداد غريب وهي DJVU وبيصعب فتح الملف الا اذا كان عندك برنامج اللي بيقوم بفتح الملفات اللي هي من النوع دة وعشان كدة .. ياريت تنزل البرنامج المسؤل عن المساله دي

البرنامج هو DJVUCNTL
تفضل عزيزي الرابط من هنا
http://dl.softportal.com/load/DJVUCNTL_61_EN.EXE (http://dl.softportal.com/load/DJVUCNTL_61_EN.EXE)
أو من هنا
http://downloads.lizardtech.com/files/win/DJVUCNTL_61_EN.EXE
وعلي فكرة الامتداد دة اصبح INTERNATIONA في DOWNLOAD
والسبب ببساطه هو سرعه تحميل الملفات بصيغه DJVU عن الملفات اللي بامتداد PDF
اما بقا لو عايز تعمل CONVERTER
DJVU TO PDF FORMATE
ادخل اللينك دة وفيه الطريقه بالصور والبرنامج
http://www.djvu-to-pdf.com/ (http://www.djvu-to-pdf.com/)
تحياتي لكم

mloshm
14-08-2007, 08:12 AM
1- التخلـص مـن ملفات Thumbs.db

الخاصـة بالمصغـرات
عندما تقوم بعرض محتويات مجلد من المجلدات بأسلوب العرض "مصغرات"Thumbnail يقوم نظامWindows XP بإنشاء ملف باسمThumbs.db يحتوي على معلومات عن هذا المجلد وذلك لتسريع عرض المصغرات في المرات التالية لفتح هذا المجلد.
إذا أردت منعWindows من إنشاء هذه الملفات لتوفير مساحة على القرص الصلب بجهازك، اتبع الخطوات التالية:
- افتح نافذة "جهاز الكمبيوتر" My Computer
- من قائمة "أدوات"Tools اختر "خيارات المجلد"Folder Options
- انقر فوق التبويب "عرض" View
- اختر البند "عدم التخزين المؤقت للمصغرات"Do Not Cache Thumbnails.
- الآن يمكنك حذف جميع ملفات Thumbs.db من القرص الصلب بجهازك، ولن يقومWindows بإنشائها مرة أخرى.
2- خدمات يمكن الاستغناء عنها
هناك الكثير من "الخدمات"Services التي يمكنك الاستغناء عنها عند بدء تشغيل نظام Windows XP،
وللتعرف على تلك الخدمات أنقر بالماوس نقرا مزدوجا فوق الرمز "أدوات إدارية"Administrative Tools ثم انقر نقرا مزدوجا فوق "خدمات"Services حيث ستجد قائمة بتلك الخدمات، وبمجرد النقر فوق كل خدمة يظهر لك شرح للمهمة التي تقوم بها وبالتالي يمكنك اختيار تعطيلهاDisable وجعلــها تعمــل يــدويــاManually مثل الخدمات التالية:
Alerter
Application Management
Clipbook
Fast UserSwitching
Human Interface Devices
Indexing Service
Messenger
Net Logon
NetMeeting
QOS RSVP
Remote Desktop Help Session Manager
Remote Registry
Routing & Remote Access
SSDP Discovery Service
Universal Plug and Play Device Host
Web Client
لتحويل الخدمة للعمل يدويا أو تعطيلها أنقر فوقها نقرا مزدوجا واختر الحالة التي تريدها من قائمة "نوع بدء التشغيل" Startup Type

3- زيادة كفاءة وسرعة النظام

إذا كان جهازك يحتوي على ذاكرة RAM بحجم 512 ميجابايت أو أعلى يمكنك زيادة كفاءة وسرعة جــهازك بتحمـيل الأجــزاء
الأساسيـة مــن نظــــام Windows في الذاكرة، وذلك كالتالي:
- قم بتشغيل برنامج "محرر التسجيــل"Registry Editor ، بالنقر فوق الزر "ابدأ"Start ، ثم
فوق "تشغيل"Run ، واكتبregedit ، ومن ثم انقر فوق "موافق" OK
- اذهب إلى المفتاح HKEY_LOCAL_MACHINE /SYSTEM /CurrentControlSet /Control /Session Manager/ Memory
Management /Disable PagingExecutive
- حول قيمته إلى 1
- أعد تشغيل جهازك.

4- إلغاء إرسال الأخطاء إلى مايكروسوفت
كلما حدث خطأ ما أدى إلى إغلاق أحد البرامج يظهر لك مربع حوار يطلب منك إرسال تقرير بذلك إلى مايكروسوفت، إذا أردت
إلغاء هذه الخاصية اتبع الخطوات التالية:
- انقر بزر الماوس الأيمن فوق الرمز "جهاز الكمبيوتر"My Computer واختر "خصائص" Properties
- انقر فوق زر التبويب "خيارات متقدمة" Advanced
- أنقر فوق الزر "الإعلام عن الأخطاء" Error Reporting
- اختر البند "تعطيل الإعلام عن الأخطاء" Disable Error Reporting
5- طريق تسريع الجها ز
اذا كان جها زك عله مثل جها زي مليان برامج وحوسات وصاير بطيء فيه اكثر من حل لها المشكله الي فعلا انا جربتها وظبطت معي من جد
الطريقه الاولى وهي فعلا طريقه فعاله هي كالتالي
اول شي تروح لئبدا بعدها تختار تشغيل الي هي
run
بعد كذى بيطلع لك نا فذه تكتب فيها هالامر
regedit
الي هو امر دفتر الريجستري بعد كذى بيطلع لك دفتر الريجستري تروح وتظغط على
HKEY_CURRENT_USER
بعد كذى تختار
Control Panel
وبعدها
desktop
اذا ظغط عليه را ح تشوف ملفات طلعت لك على اليمين تظغط عليه بالفاره اليمين وتختار
New
وبعدين تختار من قائمه نيو
string Value
وراح يطلع لك ملف باليمين جديد تروح وتظغط على هالملف وتغير اسمه وتحط الاسم هذا
MenuShowDelay
يعني بنفس الحروف الكابتل والصمول ولا احسن لك انسخه واللصقه عشان ما تضيع طبعا تغير اسم الملف سهل ما يبي له شي يعني تظغط عليه بالفاره اليمين وتختار
rename
بعد ما تغير اسم الملف تظغط عليه بالفاره اليمين وتختار
modify
را ح يطلع لك مربع صغير اكتب بالمستطيل الرقم
0
وبس بعدين قفله واعد تشغيل الجها ز ورا ح تشوف الجها ز طياره
وفيه بعد كذى طريقه مثلا حذف ملفات الانتر نت الموئقته
وهذى الملفات بتحصلها بمجلد بالوندوز اسمه

mloshm
14-08-2007, 08:15 AM
6- ازاله محتويات ملف prefetch

بشكل تلقائي

اخواني الكرام

الكل منا يعرف مجلد prefetch مثله مثل مجلد Temp حيث يزداد حجمه بعد فترة من الزمن

لذا نحتاج كل فترة الى افراغ محتوياته

يقوم هذا المجلد بتسريع عمل النظام وذلك كالتالي :

يعمل كعمل ذاكرة الكاش التي تقوم بتخزين العناوين الرئيسة للتطبيقات لتسريع الوصول اليها في المرة القادمة

اما مجلد prefetch فانة

يقوم بالاحتفاظ باجزاء من الملفات الخاصة بالبرامج والتطبيقات ضمنه لتسريع الوصول اليها في المرة القادمة

ولكن الفرق بينه وبين ذاكرة الكاش...

هو ان ذاكرة الكاش يتم تفريغها بشكل تلقائي عند اطفاء الجهاز أو عند انقطاع التيار الكهربائي عن الجهاز

اما مجلد prefetch فانة يحتفظ بكل المفات ضمنه ولا يتم حذفها الا بشكل يدوي

وفي النهاية نلاحظ ازدياد حجمه لهذا نلجأ الى تفريغ محتوياته

والسؤال

هل هناك طريقة سهلة وسريعة لحذف محتوياته بشكل اتوماتيكي؟؟

الجواب

نعم

واليكم شرحها

نذهب الى ابدأ ثم تشغيل ثم نكتب regedit

فيظهر لنا محرر التسجيل

نتوجه الى المفتاح التالي

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentCo ntrolSet\Contro l\Session Manager\Memory Management\PrefetchParameters

كما في الشكل ثم نقوم بالنقر المزدوج فوق المفتاح EnablePrefetcher

فتظهر لنا الشاشة التالية

نختار ارقام

اما 0 أو 1 أو 2 أو 3

الرقم 0 لتفريغ محتويات المجلد بشكل تلقائي

الرقم 1 لعمل prefetch للتطبيقات والبرامج

الرقم 2 لعمل prefetch خاص بالاقلاع

الرقم 3 لعمل prefetch لكل شيئ

لذلك نقوم باختيار الرقم 0

وبذلك يتم حذف محتوياته بشكل اوتوماتيكي

7- اسهل طريقه لإصلاح ويندوز XP

طبعا من اسباب تعطيل الويندوز هو فقد العديد من ملفاته الأساسيه

ولكن لا تقلق هناك حل بسيط جدا لاسترجاعها, فقط اتبع الاتى:

Start>>Run>>sfc /scannow

ثم قم بإدخال اسطوانة ويندوز XP فى السى دى روم

ثم قم بعمل كوب من الشاى (بدون حليب ):grin:

الان جميع الملفات المعطوبه تم استبدالها بأخرى جديده

mloshm
14-08-2007, 08:19 AM
نكمل ......الخطوة رقم 8

شرح طريقة زيادة سرعــة الـ(ADSL)من الويندوز وبدون برامج

1-أفتح قائمة START
2-ثم RUN

1-أكتب GPEDIT.MSC
2- اضغط موافق

وذلك لفتح برنامج Group Policy Editor
اتبع الارقام والخطوات مثل الصوره

4- عند الضغط على LIMIT Resevable Bandwidth
سوف تفتح لك نافذه غير الرقم الى 0 مثل الصوره

أتمنى من الله أن أكون قد وفقت فى طرح الموضوع على حضراتكم وان تحسوا بفرق فى السرعة بعد هذه الطريقة.... ونسألكم الدعــاء

الموضوع موجود جاهز
لمن اراد نقله لمنتديات اخرى لللأفاده

http://www.2shared.com/file/2003353/.../__online.html (http://www.2shared.com/file/2003353/48fa9a46/__online.html)

تم الشرح بالصور بواسطة فرعون

سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم

mloshm
14-08-2007, 08:24 AM
:grin: 9- كيفيه التعرف هل جهازك محترق ام لا؟

ويندوز 2000 + XP

من قائمة ابدا او start
افتح تشغيل او Run
ثم
اكتب التالي : system.ini
اما الاكس بي اذا ظهر لك كذا
هذا الرساله معناها جهازك سليم ولم يتم اختراقه
لكن اذا ضهر لك مثل كذا
for 16-bit app support
[drivers]
wave=mmdrv.dll
timer=timer.drv*** *** ***
[mci]
[driver32]
[386enh]
woafont=dosapp.FON
EGA80WOA.FON=EGA80850.FON
EGA40WOA.FON=EGA40850.FON
CGA80WOA.FON=CGA80850.FON
CGA40WOA.FON=CGA40850.FON
فمعناه ان جهازك مخترق
لا حظ النجوم
اذا لم ترها فجهازك عال العال ..

10 - كيف تقي جهازك من الاختراق

الطريقة الأولى : بواسطة ملف تسجيل النظام Registry
1- أنقر على زر قائمه إبداء Start واختر تشغيل
2- أكتب في مربع التشغيل Run الأمر rigedit
-3 إفتح المجلدات التالية حسب الترتيب في قائمة Registery Editor :
- HKEY_LOCAL_MACHINE
- Software
- Microsoft
- Windows
- Current Version
- Run
4- ثم في نافذة Registry Editor انظر الي يمين النافذة بالشاشة المقسومة ستشاهد تحت قائمة Names أسماء الملفات التي تعمل عند بدء التشغيل ويقابلها في قائمة Data مسار الملف او عنوانه .
5-دقق النظرجيدا في الملفات فإن وجدت ملفاً ليس له عنوان Data او قد ظهر امامة سهم صغير <--- فهو ملف تجسس إذ ليس له عنوان معين بالويندوز.
6- تخلص منه بالضغط على الزر الأيمن للفارة ثم Delete
الطريقة الثانية: بواسطة الأمر msconfig
1- انقر ابداء Start ثم اختر تشغيل
2- اكتب في مربع التشغيل Run الأمر التالي msconfig
3- سوف تظهر لك نافذة الاداه المساعدة لتكوين النظامSystem Configuration Utility أختر بدء التشغيل او Start up
4-ستظهر لك قائمه بالبرامج والملفات التي تعمل مع بدايه تشغيل الويندوز
5- إفحص هذة البرامج فان وجدت احد الملفات يحمل اسما غريبا او برنامج ا تشك فيه فازل المربع من امامه وسيتوقف عن العمل في بدء التشغيل اختر تطبيق ثم موافق واعد تشغيل الجهاز فان وجدته مره اخرى فقم بتشغيل الويندوز في الوضع الامن وقم باعاده الخطوات مره اخرى من الخطوه رقم 1

mloshm
14-08-2007, 08:46 AM
اهم واخر نقطه رقم 11 وهي عن كيفيه التحميل
من RAPIDSHARE وطبعا استعرضناها في البدايه
اتمني الاستفادة وشكرا
لكم مني كل الحب والتقدير
بارك الله فيكم

bee
14-08-2007, 08:49 PM
شكر اخى على النصائح وربنا يوفقك لكى تقدم كل ماهو جديد ومجهووووووول فى عالم البحث العلمى

bee
14-08-2007, 10:15 PM
وعلى فكرة انا بأخد دورة ICDL دلوقتى

SALAAH
14-08-2007, 10:49 PM
بصراحة الموضوع جميل والله يوفقك ويبارك فيك وانى احبك فى الله

mloshm
15-08-2007, 07:54 AM
اشكرك bee اتمني لكي كل التفوق وصدقيني لو قلتلك والله مااخدت دورات ولا اي شيء خالص .. الحمد لله ولكن في الوضع الحالي يفضل اخذ الدورات وخاصه icdl واللغه لان هذا من المتطلبات الضروريه وبخصوص النحل لقد وضعت لينكات لمرجعين بخصوص النحل .. اتمني تحميلهم والقراءة بهم وان تستفيدي من هذة المكتبه البيولجيه العظيمه المليئه بالمعلومات القيمه والحمد لله اعانني الله من عملها وقام بتثبيتها اخي الغالي عوني واذا قابلك اي مشكلات في لينكات ففي رساله خاصه اوضعي اللينك واسم الكتاب الذي لايعمل وباذن الله تعالي ساستجيب بالرد السريع وتصحيح الا خطاء كلما امكن ذلك ..وشكرا مهندس صلاح علي كلماتك الجميله والرقيقه جدا ياخي واشكرك علي الرساله الخاصه وبالفعل اني من المنصورة وتحت امرك ياغالي في اي شيء.,.اتمني الاستفادة للجميع والله وانا تحت امركم في اي شيء .. انتظر لاي سؤال:grin:

لكم مني كل الحب والتقدير

hala magdy
28-08-2007, 02:24 AM
فعلا الموضوع جميل بس ياريت كنت قولته قبل ماكنت خلصت علشان انا تعبت كثير فى الابحاث عموما جزاك الله كل الخير عنا جميعا:bravo: :bravo: :bravo:

mloshm
28-08-2007, 12:47 PM
مشكور علي مرورك الطيب يااختي .. انا تحت امرك
جزاك الله كل الخير

د/ احمد حرب
17-01-2008, 02:24 PM
موضوع ممتاز يا باشمهندس
وجزاك الله خير عن كل اللي استفاد وهيستفيد بيه

م/ فوفو
02-07-2008, 06:09 PM
موضوعك مفيد جدا mloshm

أنا بعد إذنك أخدت منه نسخة للاحتفاظ بيها على جهازى