المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : مساعدة بخصوص الجارونيا..........

nadiaalihafez
10-04-2010, 11:31 AM
اشتريت الجارونيا و كانت تحفة و فيها ورد كتير و شكلها جميل و لكن..................بعد 10 ايام الورد طبعا الى كان قل كتير و انا عارفة ان دى حاجة طبيعية لان بيطلع بدالة و لكن لاحظت ان البراعم الى المفروض تطلع الورد الجديد اصفرت و مطلعتش و ذلك مع العلم ان الحمد لله النبات كلة عموما اخضر و الحمد لله
كنت عايزة اعرف منكم اية الى بيتبعوه اصحاب هذه النبته علشان يحفزوها على الازهار لو كان فى حاجة بيرشوها قولولى و انا اشتريها
او سماد او اى حاجة

من فضلكم ساعدونى

ابو الروووس
10-04-2010, 12:54 PM
مرحبا ....

اللي بعرفه انه عشان نشجع الإزهار لازم نسمد بسماد فيه فسفور ...

بس قبل هيك ... حاولي انقليها لمكان ما تصلها فيه اشعة شمس مباشرة مع تخفيف الري..

ويا رب ترجع تزهر ....

....
.

..
...

تحيااااااااااااااااااااااااااااتي

ندوة
10-04-2010, 01:20 PM
اختي العزيزة

تبديل مكان النبات المفاجئ له الاثر في ذلك فالنبات كائن حي يحتاج الى الاقلمة او التكيف عند نقله من مكان الى آخر ولهذا ننصح عند شراء نباتات من مشتل لا نعرّضها مباشرة الى الظروف الجديدة من مكان ومناخ وانما تدريجيا مع اضافة الاسمدة ..ونقطة خرى الجارونيا من نباتات نصف ظل لايجب تعريضها الى الشمس المباشرة لساعات طويلة .. والسقي يكون باعتدال ..
توجد في الاسواق محفزات التزهير ممكن شراؤها ..

النديم
10-04-2010, 03:29 PM
السلام عليكم طبعا اشهر سماد موجود بالاسواق لتحفيز التزهير والنمو الخضري هو npk

م:نواره
10-04-2010, 03:59 PM
السلام عليكم الجارونيا من النباتات الجميله انتي ممكن تقصي الاطراف (البراعم) وخفي الماء عليها شويه بس ما تعطشيش النبات وأن شاء الله هتديكي نموات جديده وكمان براعم زهريه
ممكن تسقي مره لبن مفيد جدا للنبات بس هي مره واحده بس وان شاء الله يبقي نبات جديد

nadiaalihafez
11-04-2010, 11:56 AM
شكرا جدا جدا ليكم و افهم من كدة ان ممكن سما npk يكون مناسب من فضلكم بس تقولولى استخدمة ازاى و الكمية المناسبة و اكون شاكرة

lasthero
11-04-2010, 12:54 PM
الاخت الفاضلة
تحية طيبة
...كما افادتك الاخت ندوة ...هى صدمة النقل التى يعانى منها النبات عند نقلة من مكان لاخر ....او من وعاء لاخر
خاصة اذا كان النقل من المشتل للمنزل ..
محفزات التزهير والتسميد لن يفيدك ...الافضل الاحتفاظ بالنبات فى الظل والضوء القوى ..او تصلة اشعة الشمس الصباحية فقط
ستلاحظين عودة النبات وعودة الازهار بصورة طبيعية
تحياتى
lasthero

nadiaalihafez
11-04-2010, 02:05 PM
شكرا ليك lasthero , و يا رب يرجع يزهر تانى يااااااااااااااااارب

nasef
12-04-2010, 01:08 AM
الاخت ناديه انتى اشتريتيها من المعرض؟على العموم شوفى التربه اللى مزروعه فيها لو طينيه اروى 3 مرات فى الاسبوع وسمدى بكرستالون مرتين فى الاسبوع بس ممنوع رش الازهار بالماء ولو التربه رمليه اروى كل يوم وممكن مرتين فى اليوم وسمدى كذلك مرتين فى الاسبوع والتركيز جرام واحد لكل لتر ماء وعرضيها للشمس ما يهمكيش الجارونيا محتاجه لاضائه 4000 شمعه /قدم يعنى شمس ساطعه بس خدى بالك انها فى نهايه موسم التزهير وترجع تشتغل شهر اكتوبر القادم ان شاء الله

nadiaalihafez
12-04-2010, 12:33 PM
الف شكر ليك بشمهندس nasef اولا انا فعلا اشترتها من المعرض ثانيا السماد الى حضرتك قولت عليه هو نفسه السماد الى اسمه npk ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

و الف شكر ليكوا يا جماعه

nadiaalihafez
13-04-2010, 09:35 PM
على العموم انا رحت انهاردة اشترى الكريستالون بس لاقيتة غالى طبعا ب 250 فا اشتريت npk و الراجل قالى انهم زى بعض بس دة المصرى يا رب ينفع

sherif shabaan
13-04-2010, 10:10 PM
اشتريت الجارونيا و كانت تحفة و فيها ورد كتير و شكلها جميل و لكن..................بعد 10 ايام الورد طبعا الى كان قل كتير و انا عارفة ان دى حاجة طبيعية لان بيطلع بدالة و لكن لاحظت ان البراعم الى المفروض تطلع الورد الجديد اصفرت و مطلعتش و ذلك مع العلم ان الحمد لله النبات كلة عموما اخضر و الحمد لله
من فضلكم ساعدونى
يا ناديه هانم التربه بتاعت الجارونيا الاصليه لما اشتريتها وهي في الكيسه السوداء من المعرض هل التربه الرمليه كما هي اما تعاملتي ازاي معها ؟؟؟
وسوف ندلك علي الصواب بأذن الله

nadiaalihafez
13-04-2010, 10:28 PM
التربة رملية بس فى اناء بلاستيك و ليس كيس و انا معمتش اى حاجة و لا نقلتها و لا حاجه زى ماهى من ساعت ما اشترتها

sherif shabaan
14-04-2010, 09:03 PM
لو حجم الشاليه صغير انقليها في اخري اكبر واضيفي خليط طمي وكمبوست واروي مرتان اسبوعيا وستري الفرق

nadiaalihafez
14-04-2010, 10:51 PM
لا بصراحه هى ماشاء الله كبيرة و هى جارونيا مدلاه و متفرعه جدا .......هل تحتاج برضه ان انقلها
و لو اخدت فرع منها و زرعته لوحده ينفع؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

sherif shabaan
15-04-2010, 01:17 AM
ليس فرع لكن عقله بطول 10سم تقطعيها وتتركيها لليوم التالي وتزرع في رمله وطمي الطرف العلوي للعقله تقطع قطع مائل حتي لايقف عليه الندي صباحا ويسبب التعفن والطرف السفلي للعقله قطع مستقيم وتغرس بالتربه بعد ريها ثم تعاود الري اسبوعيا

هناك طريقه اخري للاكثار لكن تتطلب مهاره ويقوم بعملها اصحاب المشاتل الصغيره بان يقوم بتقسيم الجارونيا (النبات الكبير) الي 4 اقسام طوليا تماما مثل اكثار نبات الفوجير

AhmedMarwan
04-12-2017, 05:13 AM
اشتريتها قريب وداخل اشوف المشاكل اللي ممكن تواجهنى وربنا يبعد عننا المشاكل

مهندس معماري /احمد
06-12-2017, 02:16 AM
ان شاء الله مفيش مشاكل ارويها ري معتدل و ضعها فالشمس وانتظر الربيع المشرق بالزهور ان شاء الله