المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : عرض اقامة مزارع عيش الغراب

مها صبرى محمد
03-03-2010, 09:49 PM
اقامة مزارع عيش الغراب وتوفير مستلزمات الزراعة وشراء الانتاج ونقوم بالمتابعة والاشراف
ونقوم بتحليل التربة والمياة والنباتات بمعامل كلية الزراعة جامعة القاهرة
انشاء وزراعة الاسطح بالخضر والاشراف عليها

المها للزراعات الحديثة
0233516975 -- 0103928816
mahamushroom[at]yahoo.com

رضا سليم
26-03-2010, 06:05 PM
الأخوة الأخوات
اريد ان ابدء مشروع صغير لأنتاج عيش الغراب (الفطر)
اريد مساعدة و تدريب
و لكم الشكر
رضا

ايمان حامد
21-01-2012, 12:55 AM
تحياتى
انا عملت مشروع عيش الغراب مع شركة المها م هندسة مها صبر ى و اخت منها كمية كبيرة 225 كيس لم ينجح منة سوى 25 كيس بسبب التقاوى
طبعا لذللك احزر اخى الفاضل التعامل معها ولو سمحتوا لوفية حدتعامل معها ولاقى نتيجة مماثلة يتصل بى على 01066408958
و لكم جزيل الشكر

مها صبرى محمد
21-01-2012, 10:05 AM
استاذا ايمان حامد انا عندما اعين مكان انظر للحوائط والارضيات ومصادر التهوية ولكنى لا استطيع معرفة ظروف المكان دا اولا وانا ذهبت معاكى لاكثر من مكان وقلت لكى علا اماكن لا متنفعش وبدون ان اخذ منك اجر وعند ما احضرت ليكى التقاوى فى الاول قبل القش عشان احافظ على التقاوى بعدها مش فى ناس عندك لقتيهم قلبوا ف التقاوى وتسببو فى تلوث 14 كيس وعرفتك ازى تفصلى التلوث السطحى دا واللى قلتى علية منفعش غيرتهولك على حسابى ولما احضرنا التربة المبسترة وعليمتك الزراعة ولقيتك مش هتقدرى تزرعى عرض عليكى ابعتلك حد لزرعلك عنده خبرة وانتى رفضى وكل شوية تجيبى حد مختلف عشان يزرعة وبتالى تعقيم المكان راح
وقمت بزيارتك اكثر من مرة وكنت بتابعك بدون اجر اشراف واخر مرة كنت عندك انا ود/ ممدوح من البحوث الزراعية ولقينا الرطوبة عالية اوى واحنا لسة فى التحضين وقلتلك انا والدكتور ان كدة مش كويس على الشغل هوى المكان عشان تقل الرطوبة وقلتى ساعتها الصرف طفح عندك وعشان كدة الرطوبة عالية وقلنا ان كدة غلط ويسبب مشاكل للشغل وكان ساعتها النمو شغال فى ازيد من 90% لكن بدرجات متفوته والدكتور يشهد على كدة وعند ظهور الانتاج اعطيتك رقم ناس يشترو منك الانتاج الكيلو ب 10 جنية موجودين قريبا منك حتى اوفر عليكى مصاريف نقل الانتاج
اذا انا لم اقصر معاكى وبعد 3 شهور بتتصلى تقولى انك رميتى الاكياس طيب ارد اقولك اية وبتكلمى باستفزاز و انا لم اقصر معك
ثانية عيش الغرب كما قلت لحضرتك حساس فى زرعته ورعيته ومثله زى اى زراعة رزق من الله سبحاته وتعالى
وتوفيق من المولى

الى الاخواة والاخوات هذا تفصيل ماتم بيننا تفصيلا

ايمان حامد
21-01-2012, 04:33 PM
السادة الاعضاء والزوار السلام عليكم

اذا كنتى يا بشمهندسة مها تعاينى المكان ولا تستطيعى معرفة ظروفة فلماذا المعاينة وعلى اى اساس تضمنىنتائجدراسة الجدوى التى تقدمبها هذا
اولا - ثم انك ذهبتى معى لمكانين اخترتى منهم مكان قولتى علية جيد الرطوبة والتهوية وهذا شغلك كما اتفقنا انك لا تجرى دورات تدريبية مجانية زى الشركات الاخرى ولكن بتدربى فى مكانى - واما الناس اللى قللبوا فهم قللبوا فى الشنط السوداء ليرو ما بداخلها وليس فى اكياس التقاوىنفسها و لا
اعتقد ان هذا يسبب تلوث والا كنتى انتى من تسبب فى التلوس وانتى تفرزى الاكياس وتعبئيها فى الشنط السوداء - اما عن ال14 كيس المغطى وجههم بالعفن الاسود والاخضر و استطعت ان افصلوا فى 7 اكياس وغيرتيلى 7 على حسابك - هذا غير الاكياس اللىكان فيهم اجزاء صغيرة كنت برميها
غير الاكياس اللى كانت متماسكة جدا يصعب تفكيكهاوبها رطوبة واجزاء مثل العجين رائحتها خميرة ولونها رمادى وكنتى بتقولى ازرعى مايهمكيش طالما متماسكة تبقة كويسة - وعلمتينى الزراعة وزرعتى كيس بايدك على فكرة هذا الكيس من ضمن الاكياس التى اصابها العفن بالكامل زى ما قلت لك اخر مكالمة ووريتهولك لماجيتى مع الدكتور ممدوح وقلت لك ان دة اول كيس ولم يكتمل فية البياض مع ان كان فية 3 اكياس مكتملة و الباقى بدرجات
متفاوتة فى البياض والعفن ايضا وعلمتينى اعالج العفن اذاى بحقن السفلون و قلت لكى وقتها العفن اللى ظاهر من الكيس وبعلجة وماذا لو فية عفن داخلى فلم تجيبى - اما عن الرطوبةفكانت لايام قليلة وبعد مرور شهر من الزراعة يعنى كان المفروض اكون فى الرعاية لكن انت قلتى لى ان التحضين ممكن يمتد لشهرين وان الرطوبة ممكن تاخر لكن ماتتلفش وبتقولى النمو كان شغال فهل انا التى اوقفتة - ثم انك اعطيتى لى نمرة ناس ياخذوا منى
الانتاج وهذا شغلك ايضا واما عن قرب المكان فهذا من الصدفة وليس من تفضلك - وهلتعلمى اخدت منى كم كيلوا من اكثر من شهر 30 كيلوا ولم يبقى
على انتهاء الدورة سوى اقل من شهر يبقى الكيس بينتج كدة 10 كيلوا كما بدراسة الجدوى ولما عيش الغراب حساس و رزق من اللة سبحانة وتعالى
بتعملى دراسة جدوى على اى اساس وبتقولى ضمناها -
وبعد ماقمتى بتفصيل ما حدث بيننا للاخوة و الاخوات ضميرك مستريح --------------

مها صبرى محمد
21-01-2012, 05:20 PM
الحمد الله ضميرى مستريح جدا جدا لان فعلا لم اضرك انا فى شىء وليس زراعة المشروم ارزاق ولكن كل الزرعة رزق من عند الله سبحانه وتعالى كما قلت ليكى من قبل ماخد منك اى فلوس او اشغلك ان فى ناس بينجح معاهم وناس لا ممكن اتنين يروحو يشترو مثلا بذور طماطم ويقومه بنفس الخدمة واحد تنتج معه كويس والتانى لا فالزرعة رزق عندى ناس شغله معايا الان فى الرعاية وشغلهم بشر انتاج قبل ما يفتح
ولو عاوزا تكلميهم اوكى
عندك مشروع التوك توك اللى انتى اشترتية وفشل بردو وبدورى على حد يشترى دا مش مشروع فشل منك لانك معرفتيش تشغلية عشان الارزاق دى ربنا اللى بيرزق عباده
ولية مذكرتيش الصرف اللى ضرب عندك فى المكان دا كويس ان فية حاجة اشتغلت وكان بعد 20 يوم من انتهاء الزراعة عندك وعدين مفيش حد يقدر يحدد ظروف لمكان مادام مش عايش فية والمكان كان دور ارضى الحوائط مبيضة ومافيهاش شقوق والارضية بلاط وبها شببيك تهوية عليها سلك هذة موصفات المكان التى تم اختياره اما بالنسبة للاكياس التى تنتج لو ماذالت بيضة فسوفة تستمر فى الانتاج الى ان تقل خالص ويسود لونها والانتاج رنج متوسط 5 الى 6 كيلو ولم اقول ضمنا كمية الانتاج لان دى نسبة بتتافاوت من شخص لاخر
اما بخصوص الفرز بفرز وبرص الاكياس بشكل اللى يحافظ عليها لان دا شغلى
اتمنا ليكى التوفيق فى مشروع تنجحى فى تشغيله

ايمان حامد
21-01-2012, 08:53 PM
السلام عليكم
انا عرفة ان ضميرك اكيد مستريح جدا جدا جدا لانها اكيد مش اول ولا اخر مرة واما عن التجارب الفاشلة لعملائك كانت واحدة بسبب الثورة وانها معرفتش تخرج تراعى وسابت المشروع واخرى بسببنزاع مع صاحبة الشقة وتركتها واخر بسبب رش مادة قمتى بتحزيروا منها او ظروف التسويق اثناء الثورة وكلها اومور قدرية وقلتلك يعنى انتى ضامنة الانتاج وخايفة من التسويق قولتى ايوة ووافقت على ان اعمل اللى علية واساعد فى التسويق ولكن فشل المشروع لم يكن باى من هذة الاسباب واما عن المجارى اللى طفحت فهى فى المنور وليس فى الشقة وانت عارفة وعلى فكرة لما الدنياتمطر الرطوبة بتعلى عندى لانى دور ارضى وهذا عادى وكان هذا بعد شهر و5 ايام مش عشرين يوم
اما عن مشروع التوكتوك فا مش انا اللى بركبة عشان اكون السبب فى فشلة واحب اعرفك ان الحمد للة ربنا وفقنى لسواق ملتزم ماشى معايا كويس من فترة ولوحصل حاجة مع السواق دة ابيعة باكثر من ثمنة لانى اشتريتة لقطة ووضبت فية حجات كمان يعنى الحمد للة مفشلش ولا حاجة ومفيش فشل من غير اسباب منطقية حتى ولو كانت الزراعة ----

اسعدالفقى
21-01-2012, 11:42 PM
على الادارة الكريمة والاخ مشرف القسم البت فى الموضوع لتفادى اى مداخلات تخص الطرفين
وبارك الله فيكم جميعا"

أم نهى
22-01-2012, 01:37 PM
السلام عليكم جميعا
اعرفكم بنفسى ام نهى ربة منز ل وبتعامل مع مهندسة مها وعندى انتاج الان فى المزرعة وانا اول مرة ازرع ومش بحب اصلا اشترك فى المنتديات وبدخل زراعة نت باستمرار للاستفادة من المعلومات القيمة التى بية والذى دفعنى للدخول ان الاستاذا ايمان بتسىء للمهندسة مها وانا بتاعمل معها وانها انسانه عندها ضمير فى شغلها ومش بتتاخر فى اى سوال ولا زيارة اطلبها منها والله انا واخدة منها 300 كيلو تقاوى وعلمتنى الزراعة بدون مقابل واحضرت لى ناس تزرع لية الشغل لان مكنتش هقدر اخلص لواحدى الزراعة وما فى كيس عندى مش بيطلع انتاج فما عدا هما كسين اللى الرطوبة علية فى القش وماخدش بالى انى اخرج المياة الزيادة منهم بس هما دول والان باسوق الانتاج لمصنع تبعها الكيلو 10 ج فى كرتين الشيبسى لانه جانبى فى مصر الجديدة حرام اننا نرمى الناس بالباطل ونسالهم ارجو من ايما ن حامد تراجع نفسها وتتقى الله لان عيب اننا ننكر تعب المهندسة معنا ِِ