المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : كل المهندسين ومحبى الزراعه يدخلوا

dalila7777
28-12-2009, 04:50 PM
اولا انا مدرسه لماده الحاسب الالى فى وزراه الاتصالات
لكن استهوتنى دراسه الزراعه لتلات اسباب
اولا بجد الزراعه معجزه ربانيه متجدده امامنا فى كل شىء بنلمسه بنشوفها
ثانيا هى المستقبل ما كل الدنيا قايمه على الزراعه
ثالثا ودى اهم ما فيها لازم نعمل شىء للبلد دى انا مش بتعلم زراعه لانها حتكون حرفتى لا انا بتعلم حرفه واجب على كل مصرى يعرفها مثلا مشروع عيش الغراب ده مشكله لو اتطبق صح او الحرير او عصر الزيتون او زراعه الاعشاب الطبيه يا جماعه مشاريع مربحه جدا
ومش بتخسر هو فى حد مش بيستعمل الاعشاب ولا عيش الغراب ولا الالبان كل دى مشاريع لو اتعملت على اسس غلميه حتكسب جد بجد دعوه لكل محبى الزراعه لو تقدر تعمل مشروع زراعى كسبت حاجات كتير صنع صابون لان تصنيع الصابون الطبى مهمه الزراعى لانك بتحط نسب من زيوت تجميليه عاليه الجوده عايزه مصر تتحول بجد لنور اخضر جميل وتكون سله غذاء العالم مصر فيها 80 مليون لازم بجد يشتغلوا ويا جماعه اى حد ممكن يدرس دبلومات حره فى زراعه عيش الغراب او تربيه النحل واى استفسار انا موجوده وفى دبلومات كتير اوى وفى على النت معلومات للى ش ظروفه تسمحله بدفع تكاليف دبلومه لازم نساعد بعض نتناقش بصوت عالى لاننا بجد فى حاجه للزراعه وبشده

جمال عبد العظيم
28-12-2009, 05:49 PM
الاخت العزيزة كلامك جميل جدا ويمس القلب الموجوع علي مصر وشبابها ودائما انا اقول لو كل مصري يعمل كما لوكان يعمل في الغربة في اي بلد عربي او بلد اجنبي حنكون كويسين اوي بدليل اننا اتجمعنا علي الكورة بهدف واحد وهو الفوز ياريت نتجمع كلنا بهدف واحد وهو حب مصر واولادها لان الشباب هو المستقبل وكما قلتي ان الزراعة هي اساس التقدم بدليل ان الدول الكبري متقدمة جدا في الزراعة وبالتالي تتقدم في جميع المجالات وكم انا حزين عندما اري كليات الزراعة لايقبل عليها احد واصبحت تاخذ اقل المجاميع لابد من وقفة تشجع الشباب

dalila7777
28-12-2009, 08:56 PM
الوقفه مننا احنا خريجين كليه الزراعه وطلبها ومحبيها وللعلم هى مجال مربح جدا انا معايا اخت فى الدفعه اخدنا طرق اكثار الفراوله وانواعها ودرجاتها وعملت المشروع ده وبتقولى انه مربح وبتشجعنى اشاركها
يعنى احنا بنات مش رجاله وحنموت ونعمل حاجه اخت من دبى كانت بتدرس معانا بتقولى عندهم الخمس حبيات فرواله بلدولار والبلح السفينكس وده الزغلول المعدل بيتباع فى امريكا بدلاور لكل خمس حبيات عارفين مين طورته اسرائيل باصناف محليه الرراعه ابتكار مش كلام تقليدى ومش محتاجين طلاب اغبيا
قليلى الادراك الزراعه ابداع ومحتاجه علماء لازم من وقفه وحمله للتوعيه بمكاسب الزراعه الكبيره ده لو بنفهم

محمد عبد السلام
29-12-2009, 07:49 AM
اولا انا مدرسه لماده الحاسب الالى فى وزراه الاتصالات
لكن استهوتنى دراسه الزراعه لتلات اسباب
اولا بجد الزراعه معجزه ربانيه متجدده امامنا فى كل شىء بنلمسه بنشوفها
ثانيا هى المستقبل ما كل الدنيا قايمه على الزراعه
ثالثا ودى اهم ما فيها لازم نعمل شىء للبلد دى انا مش بتعلم زراعه لانها حتكون حرفتى لا انا بتعلم حرفه واجب على كل مصرى يعرفها مثلا مشروع عيش الغراب ده مشكله لو اتطبق صح او الحرير او عصر الزيتون او زراعه الاعشاب الطبيه يا جماعه مشاريع مربحه جدا
ومش بتخسر هو فى حد مش بيستعمل الاعشاب ولا عيش الغراب ولا الالبان كل دى مشاريع لو اتعملت على اسس غلميه حتكسب جد بجد دعوه لكل محبى الزراعه لو تقدر تعمل مشروع زراعى كسبت حاجات كتير صنع صابون لان تصنيع الصابون الطبى مهمه الزراعى لانك بتحط نسب من زيوت تجميليه عاليه الجوده عايزه مصر تتحول بجد لنور اخضر جميل وتكون سله غذاء العالم مصر فيها 80 مليون لازم بجد يشتغلوا ويا جماعه اى حد ممكن يدرس دبلومات حره فى زراعه عيش الغراب او تربيه النحل واى استفسار انا موجوده وفى دبلومات كتير اوى وفى على النت معلومات للى ش ظروفه تسمحله بدفع تكاليف دبلومه لازم نساعد بعض نتناقش بصوت عالى لاننا بجد فى حاجه للزراعه وبشده
الاخت دليلة :
بالتأكيد أعجبنى حماسك و غيرتك و رغبتك فى التغيير ... كنت أتمنى أن تكتبى باللغة العربية الفصحى و التى هى من أساسيات قوانين المنتدى .. نرحب بك و نرجو تقيدك بالكتابة بالعربية و الابتعاد عن اللهجة الدارجة .... تحياتى ومرحباً بك مرة أخرى

وسم11
29-12-2009, 07:59 AM
اختى العزيزة
تحياتى لك ولكل شخص يحب وطنه مع العلم ان الأوطان العربيه كلها وطن واحد حتى لو انقسمنا بالحدود والسياسه ولاكن نبقي مسلمين ونحب بعض الي يوم الدين انشاء الله لان الروابط قويه بيننا
اختى عجبنى حماسك وافكارك التجاريه وهذا يدل على امكانياتك العالية واصرارك وانا اتمنى ان نتعرف على طرق الأكثار للفراولة لتكون الفائده اشمل لكل المهندسين الزراعيين
اتمنى ان يكون هناك مقال عن الموضوع
وتقبلى مروري
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

dalila7777
30-12-2009, 01:51 AM
اسفه لعدم اجادتى العربيه بدرجه كبيره لكن با اللهى رغم عنى لانى لام تركيه فاعذرنى اخى محمد

dalila7777
30-12-2009, 01:53 AM
اخ وسم صدقنى انا كنت فى قمت السعاده وجوارى طلبه من سلطنه عمان ومن دول عربيه اخرى ولكن اسعدتنى الثقافه الجديده وحبهم للتمور والعنب ولهجتهم احسست ان الزراعه جمعتنا فهى افضل ما يجتمع عليه مخلوق ان يتعلم علوم تشعره بقدره الله دائما ومعجزه دائمه اتمنى نشر الوعى المحب لذلك العلم الجميل

dalila7777
30-12-2009, 02:05 AM
طرق اكثار الفراوله

http://www.zira3a.net/leaflets/autumn/strawberry.htm
ده رابط تابع للمنتدى هنا عن انتاج الفراوله
اما ده رابط مركز انتاج شتلات الفراوله الفريش بكليه زراعه عين شمس وده معمله مزود باعلى التقنيات بناخد منه الشتله بسعر الجمله وبنعمله شتل وبنطلع منها الرتب الممتازه والتجاريه حسب نوعيه
المستهلك المستهدف وهناك لو حضرتك نويت بجد اساتذه تخصصهم زراعه الانسجه لانتاج افضل رتبه من الشتلات اللى بتجيب اعلى انتاجيه وافضل اصناف

dalila7777
30-12-2009, 02:06 AM
ده رابط مركز الفراوله بلكليه
http://net.shams.edu.eg/Arabic/تنمية%20الفراولة.html

dalila7777
30-12-2009, 08:28 PM
الايحه الجديده لم يتخرج منها اى حد واخر دفعه فى الايحه القديمه وكل المعلومات على موقع الكليه والمواد http://www.openeducationagr.org/

مزرعة حنفيت
03-01-2010, 12:45 PM
شكرا اخت دليلا
انا عماني وحمستيني لزراعة الفراولة
انا عملت 7 بيوت محمية وعندي في الخطة اني ازرع فراولة . بس ما حصلت ارشاد ومعلومات كافية . وماحصلت من يحمسني على زراعة الفراولة
بس ومنكم نستفيد
يشرفني التعرف عليك واخذ استشاراتك المستقبلة
عندكم تبيعوا شتلات الفراولة في اي مكان ولا بس في الجامعه؟
لاني اذا اشترت اريد شتلات مختارة خالية من الامراض عشان ما تدمر على كل الشتلات
ممكن تفيديني من وين بالضبط شراء الشتلات ورقم تلفون البائع وكيفيت الارسال الى سلطنة عمان؟
وشكرا

dalila7777
05-05-2010, 06:53 PM
بصراحه انا مبسوطه جدا ان اخواننا العمانيين كتير اوى عندنا فى كليه الزراعه عين شمس وليه اخوه من عمان زملاء دراسه ومن الامارات وبجد عندنا مركز الفراوله فى الكليه بينتج شتلات من جميع الاصناف وانا بعد كام شهر حعمل مشروع الشتلات مشترك مع زميلتين ليه وفعلا موضوع جميل جدا ومربح واى استفسارات لحضرتك فى مركز الفراوله فى الكليه او هنا فى المنتدى وانا حجاوب او اساتذه الكليه