المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أريد مشروع زراعى جيد

sh10615
14-12-2009, 02:18 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فى البداية أحب أهنئ إدارة المنتدى وأعضاءة على غنى المنتدى بالموضوعات و الأفكار والمعلومات القيمة

و أنا كان ليا طلب بسيط
حيث إنى أملك قطعة صغيرة من الأرض أنا وإخوتى ( فدانين فقط من الأرض الخصبة ) فى إحدى القرى
تركها لنا والدى رحمه الله

و المشكلة إننى و إخوتى لا نعرف أى شيئ عن الزراعة نظرا لنشئتنا فى المدينة حتى إننا إلى وقت قريب لم نكن نعرف الطريق إلى هذة الأرض بشكل صحيح

وبعد وفاة والدى ظللنا سنتين نتخبط بين أطماع الأخرين فى أرضنا و نظرا لعدم معرفتنا وجهلنا لم نحاول أن نزرع هذة الأرض بأنفسنا و لجأنا مرة للإيجار ومرة للشراكة و لم يكن العائد فى كلا الحالتين يكفى بإعالة فرد واحد فما بالكم بستة أفراد

وأنا هنا فى هذا المنتدى الكريم أسأل أعضاءة أن يدلونى عن طريقة أستثمر بها هذة المساحة بطريقة تناسب شخص لا يعرف إلا أقل القليل عن الزراعة و تعطى عائد مناسب ولا تكلف كثيرا فى المراحل الأولى حتى لا أضر لبيعها أو التفريط فيها

وشكرا لكم

NADER GALAL ALI
14-12-2009, 01:03 PM
لو تكرمت اذكر لنا مكان الارض او طبيعة الارض حتى يمكن ان ننصحك والظروف المناخيه المحيطه

sh10615
14-12-2009, 06:01 PM
شكرا على الرد يا بشمهندس نادر

الأرض موجودة فى المنوفية أما بالنسبة للطبيعة فأنا لا أفهم فى هذة الأمور
لكن الأرض تزرع فيها المحاصيل العادية ( قمح , بطاطا , ذرة , قلقاس )

sama_zayd
14-12-2009, 06:30 PM
السلام عليكم ارجوكم يااخوانى ساعدونى فى اخذ القرار من خلال خبرتكم شركة نيوبنجز لمكافحة الحشرات كلمونى عشان اروح اعمل انترفيو وبالفعل روحت الحاجة الى قلقانى ومش مخليانى عايزة اخد قرار انهم بيدوادورة عن مكافحة الحشرات قبل مابتاخد الدورة بتمضى على شرط جزائى قدره 3000ج بتدفعهم لو سبت الشغل خلال 3 سنوات كل سنة الف جنيه المرتب هيتراوح من 600ج الى 700ج المواعيد من 9 الى 6 انا معرفش خلال ال3 سنوات القادمين هيحصل ايه خايفة ومش عارفة اخد قرار وحسه ان الموضوع عامل زى الاحتكار فيدونى ارجوكم انا محتاجة لخبرتكم فى مجال العمل

IBRAHIM.KORTOBI
19-12-2009, 11:48 AM
بنتي العزيزه انصحك بعدم قبول العمل مش علشان الشرط الجزائي عشان ده شغلانه مش مناسبه للبنات لأنك في الغالب هاتبقي واحده من فريق العمل الي بيعملوا مكافحه للحشرات في البيوت للناس يعني هايبقي مطلوب منك انك تروحي وتدخلي بيوت ناس انت مش عارفاها واعتقد انهم هايخلوكي في المقدمه يعني في التسويق عشان الجنس الناعم يعمل عملية احراج للزبون ويوافق علي عمل رش لشقته او فلته اومحله التجاري اولا ده شغله للشباب واعتقد للعمال مش للمهندسين الزراعيين وان شاء الله ربنا يوفق في عمل افضل يتناسب مع علمك ومع انوستك وكل عام وانت بخير