المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : لأسئلتكم في مجال الدواجن بكل انواعها

الصفحات : [1] 2 3

rtaa545
11-12-2009, 01:31 AM
السلام عليكم

اخوانى الاعزاء

انا مهندس دواجن خبرة عالية فى الدواجن اى شخص عندة استفسار فى اى مجال من مجالات الدواجن
يتفضل ويسال وانا اجيبة إن شاء الله

ونرجو من الادارة التثبيت

اخوكم
مهندس عاطف عبد الدايم

قادة
11-12-2009, 02:14 PM
كيف اربي الدجاج اللحم لمدة 45 يوما فقط

rtaa545
11-12-2009, 03:43 PM
اولا تحصين الكتاكيت
يتم استقبال الكتاكيت على مضاد حيوى تنفسى مع اخر معوى
درجة حرارة التحضين 34 اول يوم تنزل الى 32 بعد 3 ايام ثم تنزل كل اسبوع بمعدل 1 الى 2 درجة مئوية

العلف
من عمر يوم الى عمر 20 يوم يتم تعليف بادى 23% بروتين او 21 % بروتين
من عمر 20 يوم الى عمر 35 يوم يتم تعليف نامى بروتين 19%
من عمر 35 الى اخر الدورة علف ناهى17 % بروتين

التحصين
حسب المنطقة اللى انت فيها لكن غالبية المناطق تحصن نيوكاسل وجامبورو والتهاب شعبى

على العموم هذا سوال عام جدا
اسال اسئلة مختصة وان اجاوبك بمنتهى الدقة

قادة
11-12-2009, 04:49 PM
انا عندي مطحنة العلف كيف احذر العلف

محمد الشيخ 999
11-12-2009, 07:02 PM
ممكن سؤال اخى العزيز ياريت تعرفنى طريقه تربيه الدواجن بالسعوديه فى المزارع الغلقه وأكيد ان المزارع اللى موجوده فى السعوديه كلها مكيفه اريد منك توضيح طريقه التربيه بها وايه اهم الانواع اللى موجوده والامراض المنتشره ؟ لان انا انشاء الله جايلى عقد عمل فى مزارع كبيره فى السعوديه.

قادة
11-12-2009, 08:40 PM
بعد يصاب الدجاج بالزكام هل الكالتوس يفيده ام لا

rtaa545
11-12-2009, 10:13 PM
انا عندي مطحنة العلف كيف احذر العلف

تجهز الدرة الصفرا وكسب فول الصويا والمركزات الحيوانية دا لوهتشتغل عليقة حيوانية
او جلوتين لو هتشتغل نباتى
وحطهم بالنسبة اللى عاوزها حسب التركيبة

لو لاحم او بياض او امهات او بط او رومى او سمان او حمام او ارانب كل نوع لة تركيبة خاصة

rtaa545
11-12-2009, 10:21 PM
ممكن سؤال اخى العزيز ياريت تعرفنى طريقه تربيه الدواجن بالسعوديه فى المزارع الغلقه وأكيد ان المزارع اللى موجوده فى السعوديه كلها مكيفه اريد منك توضيح طريقه التربيه بها وايه اهم الانواع اللى موجوده والامراض المنتشره ؟ لان انا انشاء الله جايلى عقد عمل فى مزارع كبيره فى السعوديه.

اولا مش كل السعودية مزارع مغلقة حسب المنطقة يعنى عندك الطائف جوها ممتاز و90% من المزارع مفتوح مثل مصر
عندك فى المنطقة الشمالية كثير من المزراع المفتوحة
يعنى اذا كان جو المدينة يغلب عليها الحرارة العالية كان المشروع مغلق
وحسب راس المال
انا يتصل بى اصحاب مشاريع كتيرة فى الجنوب عنده دجاج ابيض فى مزارع مفتوحة

وعلى العموم النظام المعلق سهل جدا فى شغلة كلة يعتمد على لوحة التحكم
بس لازم يكون عندك الاساسيات يتاعة الرعاية مثل كمية الامونيا المسموح بيها فى العنبر
درجة الحراة حسب العمر
الرطوبة وتاثيرها على التربية وكمية الرطوبة لو عرفت كل معلومات التربية او الرعاية تقدر تشغل الاجهزة حسب المعلومات اللى عندك

غالية الشغل هنا روس لو انك تقصد لاحم

اما الامراض زى مصر كل منطقة وفيها امراضها المميزة لها

حاول انك توضحلى انت جاى فى اى منطقة وهتشتغل اية فى ا لمحطة بالظبط
واى نوع من الدواجن هتربى و اسم الشركة او الموسسة وانا افيدك اكثر لانى اعرف غالبيتهم

rtaa545
11-12-2009, 10:23 PM

قولى اية الكالتوس دا وانا افيدك
انا اعرف فيتامين اسمة كالتوس اسبانى
واعرف عشب طبى اسمة كالتوس
واعرف زيت طيار اسمة كالتوس
حدد سوالك وانا افيدك

محمد الشيخ 999
11-12-2009, 10:29 PM
ممكن توصفلى لو حه التحكم ايه نظامها لانى ما اشتغلتش عليها ؟ لان كل شغلنا هنا فى مصر مزارع العاديه المفتوحه

rtaa545
12-12-2009, 12:31 AM
لوحة التحكم انواعها كتير جدا حسب الشركة المصممة
مثل اى جهاز الكترونى يختلف من شركة الى اخرى
انصحك انك تزو اى شركة مغلقة زى القاهرة للدواجن او الدقهلية للدواجن فرع بلبيس
او فاليجى
وششوف شركة اية اللى مصممة المغلق بتاعهم

rtaa545
12-12-2009, 12:34 AM
انظمة لوهمان كوكسهافن الالمانية غير فانكم الهولاندية غير تكنو الايطالية غير بيج داتشمان الالمانية
كل شركة ولها تصميم ولها لوحة تحكم خاصة بيها

rtaa545
14-12-2009, 11:35 AM
اية يا جماعة مفيش اى حد عندة مشكلة فى مزرعتة او فى العلف او الادوية
اى شى احنا بالخدمة

asdasd
14-12-2009, 08:28 PM
السلام عليكم

عندى مشكله فى احد مزارعى للدواجن
انا عندى دجاج ساسو حاليا عمر40يوم اعانى من كثرة الامراض وحاليا الدجاج به كميه نافق يوميا
اكبر من المعدل الطبيعى فى بعض الاعراض حاليا لمرض جديد بالنسبه لى
وهى ان الفرخ يمد رقبته وهو واقف تشبه مشيه البط وبسمع صوت غريب زى صرخه البط
احد المربيين فسر مد الرقبه انها كلوسترديا عصبيه واخر قاللى انها خفض مناعه
ياريت تساعدنى على حل المشكله دى

rtaa545
14-12-2009, 10:55 PM
لانك مكملتش باقى الاعراض فاليك احد الاحتمالين
لو مد الرقبة مع افرازات دموية من الفم دا يكون التهاب القصبة والقصيبات الهوائية او ILT
اما لو مفيش دم
ففعليك بالوصفة الاتية

ريفا ميسين بمعدل 1.5 جرام على اللتر مضاف الية باى كوكس بمعدل 2 مل للتر
ه1ا لمدة 12 ساعة
اما ال 12 ساعة الثانية
حط فيها
سيفاتوكسيم مع كولستين خاصا لو فية مشاكل تنفسية

وارجو فى المرة القادمة ايضاح باقى الاعراض حتى يتسنى لى الوصف الدقيق

rtaa545
14-12-2009, 10:56 PM
دا لمدة خمس ايام وان شا اللله سيزول النافق باذن الله
وابقى طمنا

وياريت تقولنا على النتيجة والمرة الجاية زيد الاعراض شوية

asdasd
16-12-2009, 06:37 PM
أشكرك جدا على اهتمامك وردك
اما عن استكمال باقى الاعراض فاحب اضيف ان الفرخ حاليا يعانى من اسهال ابيض
ويظهر اثره على الريش المحيط بفتحه المجمع بمعنى ان الريش مبلل وعند تشريحى للنافق اجد لون اصفر فى الامعاء واليوم فى رد فى العلف
معلش سؤالى تانى
من باب الوقايه يوجد عنبر دواجن مصاب بالانفلونزا على بعد 100متر من عنبرى
هل هناك احتياطات استطيع ان اقوم بها
ولك جزيل الشكر

قادة
16-12-2009, 08:39 PM

بسم الله الرحمان الرحيم
اخوكم قادة من الجزائر اريد منكم توضيح ماهي الفتامنات التي تزيد في النمو وشكرا

rtaa545
16-12-2009, 10:12 PM
بسم الله الرحمان الرحيم
اخوكم قادة من الجزائر اريد منكم توضيح ماهي الفتامنات التي تزيد في النمو وشكرا

ما فى فيتامينات تزيد من النمو
النمو يزيد بتباع العلف الجيد والرعاية الجيدة زالوقاية من الامراض
اما الفيتامين بس لرفع المناعة
او بعد التحصين

rtaa545
16-12-2009, 10:33 PM
أشكرك جدا على اهتمامك وردك
اما عن استكمال باقى الاعراض فاحب اضيف ان الفرخ حاليا يعانى من اسهال ابيض
ويظهر اثره على الريش المحيط بفتحه المجمع بمعنى ان الريش مبلل وعند تشريحى للنافق اجد لون اصفر فى الامعاء واليوم فى رد فى العلف
معلش سؤالى تانى
من باب الوقايه يوجد عنبر دواجن مصاب بالانفلونزا على بعد 100متر من عنبرى
هل هناك احتياطات استطيع ان اقوم بها
ولك جزيل الشكر

الاسهال الابيض فية اكثر من احتمال
سموم فطرية
سالمونيللا
املاح زيادة فى الماء

لذالك انصحك بالاتى

كولستين مع سبروفلوكساسين
وبعدهم نيوتريلاك
الى ان تزول الاعراض

اما وجود مزرعة فيها انفلونزا
فيوجد مطهر اسمة هيلاميد عبارة عن مركب كلورى رش كل يوم او يوم بعد يوم على الطيور
بمعدل 2 جرام للتر
هيحميك باذن الله

rtaa545
17-12-2009, 08:22 PM
ابقى طمنا عملت اية
واى خدمة احنا موجودين

rtaa545
20-12-2009, 01:28 PM
اى سوال يا مربين الدواجن
او يا هواة الدواجن

ارجو من الادارة تثبيت الموضوع حتى يكون مرجع لكل الاعضاء والزوار

ali333
25-12-2009, 12:38 AM
1 - ممكن طريقة استخدام الثوم لرفع مناعة الدجاج

2 - ما هو أسرع نوع دجاج أبيض لانتاج اللحم من ناحية النمو و مقاومة الأمراض

rtaa545
25-12-2009, 08:01 AM
* الثوم افضل تجارب علشان تعمل اعلى استفادة منة وضعة فى العلف بنسبة 2% من وزن العلف

* الانواع كلها حلوة بس اهم حاجة الشركة المنتجة تكون عاملا حلوة
لكن انا افضل الهبرد والكوب

samy35211
25-12-2009, 05:05 PM
السلام عليكم انا كنت قرات الموضوع الخاص بالمهندس اسعد الفقي عن اعداد علايق الدواجن وبصراحه انا الفكره فى دماغي من فتره لان زي ما حضرتك عارف ان اكبر تكلفه فى الدواجن هي العليقه
وبعد فتره حضرتك وضعت رد فى الموضوع شد انتباهي دا
لو سمحت حضرتك انا عايز المقادير المعدله للطن لدجلج التسمين 45 يوم
ولو حضرتك ليك اي ملاحظلت تانيه فى اعداد العلايق انا متابع كويس كل ردود حضرتك في موضوعك الخاص
السلام عليكم

rtaa545
25-12-2009, 09:24 PM
عاوز العليقة نباتى ولا حيوانى؟
عاوزها عليقة شاملة تسمين مع عليقة علاجية ؟
وفية علائق خاصة ببعض السلالات اللى بتقبل الزيادة فى الوزن مثل الكووب غير الهبرد والروس والاربورايكرز والافيان
حددلى انت عاوز اية وانا اجاوبك بمنتهى الدقة لان المووضع متشعب وكبير

fahadsaud
26-12-2009, 11:45 PM
اخي المهندس عاطف اشكر لك حرصك علي فائدة جميع الاخوة وهذه روح طيبه نسال الله ان يجزاك خير الجزاء.
لدي مشكلة في تفقيس بيض الرومي. درجة حراررة الفقاسة 37 و7 من عشرة درجة مئوية وللاسف يتعدي الثمانية وعشون يوما بعدة ايام نسبة الفقس ضعيفة جدا وغالب الذي تم فقسه يكون مريض ومكسح ويموت . ارجو ارشادي لافضل الطرق لتفقيس الرومي علما بان البيض يدخل الفقاسه في مده اقصاها اربعة ايام من التبييض.

rtaa545
27-12-2009, 11:01 AM
اول شى اهتم بالتغذية السليمة للامهات لان اى نقص فى اى عنصر من عناصر العلف مثل فيتامين او املاح او بروتين يوثر على حيوية الجنين وبالتالى يوثر على الفقس

واهم شى فى الرومى بعد الحرارة هى الرطوبة نظرا لقوة قشرة البيضة فلابد من زيادة الرطوبة الى 70% فى الفترة الاولى ثم رفعها الى 75 % فى ايام التفقيس

لابد من وضع البيض بطريقة صحيحة اى يكون الطرف العريض الى اعلى لان الغرفة الهوائية والجنين موجود بيها

وعلى العموم انت كسر البيض اللى ما طلع وبلغنى باللى شوفتة وانا اقولك اية النقص عندك بالضبط

samy35211
27-12-2009, 11:45 PM
اولا : شكرا يا بشمهندس على الرد
طيب انا العنبر بتاعي 5000 كتكوت هبرد
تسمين عادي 45 يوم يعني
ولو سمحت تفهمني يعني ايه عليقه عليقه علاجيه مع تسمين
واخيرا : لو ينفع حضرتك تجهز ملف شامل بموضوع العليقه بكل فروعها المتشعبه وتبقا نفعت اخوانك المهندسين كل فى مجل عمله فى الدواجن

almostshar2005
28-12-2009, 05:32 AM
السلام عليكم انا اربى بط بكينى وابيع على 15 يوم هل هناك من يشترى الكمية كاملة حوالى 2000 فى الدورة؟ انا من الشرقية وشكرا

rtaa545
28-12-2009, 08:01 AM
اولا : شكرا يا بشمهندس على الرد
طيب انا العنبر بتاعي 5000 كتكوت هبرد
تسمين عادي 45 يوم يعني
ولو سمحت تفهمني يعني ايه عليقه عليقه علاجيه مع تسمين
واخيرا : لو ينفع حضرتك تجهز ملف شامل بموضوع العليقه بكل فروعها المتشعبه وتبقا نفعت اخوانك المهندسين كل فى مجل عمله فى الدواجن

عليقة علاجية مثل الاتية وهى تستخدم فى اخر الدورة
درة
صويا
مركزات
لنكوميكس (200 جرام على الطن)
اى مركب كلاروزوريل (200 جرام على الطن)
10 كيلو ثوم على الطن
300 جراو اوكسى خام
1 كيلو نيومايسين
5 كيلو جير
2 كيلو ملح طعام

جربها وهتدعيلى

rtaa545
28-12-2009, 08:02 AM
السلام عليكم انا اربى بط بكينى وابيع على 15 يوم هل هناك من يشترى الكمية كاملة حوالى 2000 فى الدورة؟ انا من الشرقية وشكرا

انا فى السعودية
لكن اتصل بالبورصة التجار كلهم هناك

fahadsaud
28-12-2009, 10:23 PM
جزاك الله خير اخي عاطف .
بعد تكسير البيض وجدت معظم الصوص ميت وصغير لم يكتمل نموه.
طبعا هناك نسبة فقس لاتتجاوز2% ومع ذلك يكون صوص الرومي مكسح.

rtaa545
28-12-2009, 11:38 PM
كدة عندك مشكلة فى الرطوبة مع تزبذب درجات الحرارة بالارتفاع والنقصان مع تخزين البيض لمدة اطول او فى ظروف غير صحية
اما عرج الصوص فهو
تغذية غير سليمة للامهات

fahadsaud
29-12-2009, 04:57 PM
شكرا لك ياباشمهندس وبارك الله فيك.
بالنسبة للتغذيه اما الرومي فانا اعطي الامهات غذا الدجاج البياض واللاحم مناصفة من انتاج اراسكو بالاضافة الي مجموعة الفيتامينات المخلوطه.
ارجو ان كان هناك اي توصيات خلاف السابق لتغذية امهات الرومي لانتاج البيض ان تزودنا بها.
وجزاك الله خير بعدين طالما انت في السعوديه عاوزين نعزمك علي ديك رومي بالفرن. :-) :-)

ashraffadelt
03-01-2010, 03:30 PM
ارجة ارشادى عن الاماكن المتاحة لتربية الدواجن علما بانى من سكان مصر الجديدة .. و ارجو الافادة عن كيفية استخراج التصاريح و هل هى ضرورية ام يمكن العمل بدونها .. اذا كان لديكم خلفية عن اسعار الااضى أو عن القيمة الايجارية للمزارع فارجو التفضل بذكرها .. و لكم وافر التحية
انا فى مرحلة جمع المعلومات عن مزارع الدواجن و لكن ليست لدى خلفية دراسية .. ارجو التبسيط فى الشرح و شكرا

ashraffadelt
03-01-2010, 03:37 PM
سيدى ... هل يوجد فى القاهرة اى مكان يمكننى ان التحق به للحصول على دورات فى تربية الدواجن ؟

rtaa545
03-01-2010, 11:21 PM
اى سوال فنى او علمى انا تحت امرك
لكن انا بالسعودية الان ولى اكثر من 4 سنين منزلتش مصر فمعرفش اية اخر القوانين ولا اية اللى حصل عندكم

rtaa545
04-01-2010, 10:13 PM
اى خدمة او استفسار احنا بالخدمة
................................... ...........

recko84
13-01-2010, 03:39 PM
شكرا يا باشمهندس على إخلاصك فى الرد على المستفسرين . انا مهندس اتالات يعنى ماليش خبرة فى الموضوع ده المهم اتفقت اناوواحد زميلى مع مهندس زراعى اننا نعمل الموضوع ده وطبعا انا عارف ان موضوع التفرغ والاهتمام مطلوب المهم انا ليا استفسارين . الاول ان المهندس الزاعى قال نجيب عنبر 250 متر اتكلمت مع واحد خبرة فى النقطة ديه قال لازم 500 متر وكدة شكيت فى المهندس اللى معايا مع انى عارف انه 15 سنة خبرة. النقطة التانية والمهمةجدا هل يمكن الحصول على نشرة باسعار الدواجن على مدار العام ولو موجودة من اى مكان يمكن الحصول عليها ياريت يابش مهندس ترد عليا وربنا يبارك فيك على اخلاصك

rtaa545
13-01-2010, 11:34 PM
اولا
لية الشك فى المهندس العنبر ممكن يكون طولة 500 وممكن يكون 250 وممكن اى طول بس اهم شى الطول يتناسب مع العرض ويتناسب مع نظام التهوية

ثانيا
بالنسبة للسعر فى بورصة دواجن فى بنها فى سندنهور على ما اتذكر اتصل عليهم وخذ سعر كل يوم

اما اى خدمة خاصة بالدواجن انا تحت امرك

IBRAHIM.KORTOBI
14-01-2010, 11:11 AM
استاذنا الفاضل عندي ارض كبيره 10 فدان في محافظة حلوان ان شاء الله ناوي ازرع ذره واجيب طاحونه وخلاطه وانتج علف دجاج وعلي كمية العلف الي هاحصلا عليها ان شاء الله هاعمل مزرعة دجاج لحم ولو فيه امكانيه مزرعة دجاج بياض ماش ياعمنا عايزين بقي خبرتك وعلمك في عمل المشروع بفرض 30 الف تسمين و20 الف بياض حدد انت بقي نوع الدجاج ومساحة العنابر وتركيبة وكمية العلف اللازم للمشروع ونخلية مرجع لكل واحد عايز يبدأ في مشروع دجاج لحم او بياض وجزاك الله خير ونفع بعلمك الجميع وتقبل تحياتي

recko84
14-01-2010, 12:33 PM
يا فندم انا عارف ان البورصة بتقدم اسعار يومية انا بقول نشرة سنوية هل يمكن ايجادها فى البورصة وانا عاوز من خلالها اخد overview للسوق على مدار العام لان الاسعار بتتغير بشكل عشوائى جدا وللاسف مالقيتش اى تفسير للقصة ديه وليا استفسار هل زيادة سعر الكتكوت لازم يقابله زيادة فى سعر العلف واستفسار اخر المهندس الزراعى مرشح سلالة اربر ايكرز بلس و زى ماذكرت انى سالت واحد خبرة قال انه بيشتغل فى سلالة اسمها كب والسلالة ديه بتكون اغلى من الاربر ايكرز بحوالى ربع جنيه فى الكتكوت طيبايه الفرق بين الاتنين . بكرر شكرى ليك يابشمهندس وارجو من حضرتك تجوابنى بالتفصيل وانا والله شاكر ليك ربنا يبارك فيك يارب ولو حضرتك عند تفصيل زيادة

IBRAHIM.KORTOBI
14-01-2010, 12:57 PM
شكرا اخونا الكريم ومافيش مشكله نستني يومين او تلاته يعني حسب الوعد هاستنا الشرح الوافي وانا ان شاء الله بناءا علي شرحك هانفذ وانا مقيم برضة في السعوديه في جده بس ان شاء الله ناوي والنيه لله ان انهي العمل وانزل مصر اتفرغ تماما لهذا المشروع وفي انتظار التفاصيل وانت عارف التفاصيل لواحد ماعندوش الاساسيات وربنا يوفقق ويجعلها في ميزان حسناتك ان شاء الله

rtaa545
14-01-2010, 03:52 PM
[QUOTE=recko84;131208]يا فندم انا عارف ان البورصة بتقدم اسعار يومية انا بقول نشرة سنوية هل يمكن ايجادها فى البورصة وانا عاوز من خلالها اخد overview للسوق على مدار العام لان الاسعار بتتغير بشكل عشوائى جدا وللاسف مالقيتش اى تفسير للقصة ديه وليا استفسار هل زيادة سعر الكتكوت لازم يقابله زيادة فى سعر العلف واستفسار اخر المهندس الزراعى مرشح سلالة اربر ايكرز بلس و زى ماذكرت انى سالت واحد خبرة قال انه بيشتغل فى سلالة اسمها كب والسلالة ديه بتكون اغلى من الاربر ايكرز بحوالى ربع جنيه فى الكتكوت طيبايه الفرق بين الاتنين . بكرر شكرى ليك يابشمهندس وارجو من حضرتك تجوابنى بالتفصيل وانا والله شاكر ليك ربنا يبارك فيك يارب ولو حضرتك عند تفصيل زيادة

بالنسبة الى الامور فى مصر انا بقالى مدة مش متابع اللى قلتهولك هو اللى اعرفة

اما الفنيات ما تتغير من بلد الى بلد

يعنى سوالك عن السلالة انا ارشحلك الكوب لانها سلالة تقبل العلف يعنى كلما رفعت البروتين والطاقة رفع معاك الوزن وهى لها تركيبة خاصة من العلف

meme mon
20-01-2010, 11:06 AM
السلام عليكم
كيفك مهندس
انا صاحبة دواجن بلدي عندي دجاجة باكستناني تاكل البيض ماذا افعل لها
وعملت معها جميع الوسائل الوقائية واتغذية دون جدوى

rtaa545
20-01-2010, 02:56 PM
عادة اكل البيض هى عادة فى السلالة اصلا
لكن فية بعض الطرق للتخفيف منها

اولا
جمع البيض باستمرار
ثانيا
عمل مكان ممهد للبيض علشان الدجاج متبيضش على ارض صلبة ويحدث كسر او خدش وبالتالى يزيد من فرصة اكل البيض
ثالثا
التغذية المتخصصة اى تغذية علف بياض 17% بروتين
زيادة نسبة الكالسيوم فى العلف باضافة الجير المطفى علشان تقى القشرة من الكسر وبالتالى لايسمح لها باكل البيض

على فكرة مستجيل الدجاجة تاكل البيض الا اذا كان البيضة فيها كسر او خدش او التهاب رحم يعنى عليها دم

engmohamed
21-01-2010, 12:15 AM
ارجو معرفة القانون المنظم لاستصدار تراخيص مزرعة دواجن:showoff:

engmohamed
21-01-2010, 12:22 AM
السلام عليكم

اخوانى الاعزاء

انا مهندس دواجن خبرة عالية فى الدواجن اى شخص عندة استفسار فى اى مجال من مجالات الدواجن

ونرجو من الادارة التثبيت

اخوكم
مهندس عاطف عبد الدايم
شروط ترخيص مزارع الدواجن من حيث البعد عن السكن والمزارع الاخرى فى مصر ولكم الشكر

rtaa545
21-01-2010, 08:56 AM
دى معرفهاش انا بقالى اكثر من 4 سنين فى السعودية اعرف القوانين السعودية بس
لكن انتظر الاسئلة العلمية والحقلية

النقاش
24-01-2010, 08:20 PM
ارجو تزويدى باهم طرق التربية لانتاج اللحم من الالف الى الباء لطفا

فيصل314
25-01-2010, 03:28 PM
السلام عليكم ورحمة الله هذه اول مشاركة لي في هذا المنتدى الطيب مستهلا مشاركاتي بهذا الاستفسار
السؤال لماذا يا دكتور عندما يصاب الدجاج بعمر اكثر من اربعين يوم عندما يصاب بالاسهال الابيض او الاخضر وبعد اعطائه مركبات السلفا يبدأ في النفوق بشكل كبير بمعدل اكبر من فترة قبل العطاء الدواء وجزاك الله كل خير

rtaa545
25-01-2010, 10:32 PM
استاذى مركبات السلفا لا تعالج لا تعالج الاسهال الابيض او الاخضر وفى حالة اعطاءك للسلفا تاخر نزول العلاج الصح وبالتالى يزداد النفوق وتزيد الحالة معك

فيصل314
26-01-2010, 12:58 AM
استاذى مركبات السلفا لا تعالج لا تعالج الاسهال الابيض او الاخضر وفى حالة اعطاءك للسلفا تاخر نزول العلاج الصح وبالتالى يزداد النفوق وتزيد الحالة معك
يا دكتور هل مركبات السلفا لا تفيد في علاج الاسهال الابيض
ما اعرفه وحسب معلوماتي المتواضعة من طريق بعض البياطرة وبعض مصادر النت ان مركبات السلفا تفيد
وانا شخصيا استخدم دواء يسمى هفروتريم هو من اصل الماني ويحتوي على السلفا وهو يفيد جدا في علاج الاسهال لكن في الحالات المتقدمة من الاسهال يكون النفوق كبير بعد استخدام العلاج بعكس لو استخدم العلاج في وقت مبكر يكون له فائدة كبيرة بالتجربة
ارجو الافادة يا دكتور وجزاك الله خيرا

rtaa545
26-01-2010, 01:16 PM
استاذى
همفروتريم ليس سلفا بس
هى سلف مع تراى مثوبريم
والاخير هذا هى اللى يقوى السلفا ويخليها تشتغل على البكتريا
لكن السفا لحالها فعالة جدا فى علاج الاسهال الاحمر او البنى فقط يعنى الكوكسيديا

فيصل314
27-01-2010, 12:53 AM
بارك الله فيك على المعلومة القيمة
بخصوص الاسهال الاحمر الذي يكون سببه الكوكسيديا هل صحيح انه بعد العلاج يكون نمو الدجاج ضعيفا ولا يصل باي حال من الاحوال الى المعدلات الطبيعية أم أن هناك طريقة ما لتفادي نقص النمو والوصول الى الاوزان العادية

سـيـف الـسـعـوديـة
27-01-2010, 02:52 AM
السلام عليكم
الف شكر للخدمه اللي تعرضها لنا
س1\عنبر مقفل مساحته 100 طول بعرض 12 متر
مساحة التربيه 80 متر بعرض 12 كم طائر يستوعب
20 متر المتبقيه خدمه للعنبر
س2\ هل يوجد شركات بمصر تسوي عنابر مقفله وكم تكلفتها وهل يوجد بمصر معالف توماتكيه وماهي هي ارقام الشركات ؟
وووووووووووووواااالف شكر لك

rtaa545
27-01-2010, 01:13 PM
ج1 العنبر دا يشيل 8 الاف طائر تسمين لو السلالة من النوع الثقيل
لو من النوع الخفيف تشيل 9500 طائر
ج2
مصر فيها كل حاجة
اما عن الاسعار فحسب التصميم وحسب الشركة وحسب حاجات كتيرة
بس ما انصحك بشغل الشركات اعملها على ايدك احسن

سيد محمد شعراوى
27-01-2010, 06:28 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
ممكن اعرف ممكن ابدأ مشروع تسمين دواجن اذاى انا معايه رأسمال لكن معنديش خبرة فى الموضوع ولا عارف ابدأ فى انه منطقه
وجزاكم الله خيرا

rtaa545
27-01-2010, 07:22 PM
لو راس المال عالى ابنى عبر فى الاول كتجربة وبادية دخول مجال جديد عليك ولما تفهم الوضع ابنى الثانى وهكذا
اما لو راس المال محدود استاجر عنبر وجرب
بس لازم يكون معاك مختص دواجن( مهندس دواجن او طبيب بيطرى دواجن)

فيصل314
28-01-2010, 07:00 PM
بارك الله فيك على المعلومة القيمة
بخصوص الاسهال الاحمر الذي يكون سببه الكوكسيديا هل صحيح انه بعد العلاج يكون نمو الدجاج ضعيفا ولا يصل باي حال من الاحوال الى المعدلات الطبيعية أم أن هناك طريقة ما لتفادي نقص النمو والوصول الى الاوزان العادية
أرجو الرد على هذا الاستفسار بارك الله فيك يا دكتور

rtaa545
29-01-2010, 01:31 AM
طبعا فية طريقة تتمثل فى الاتى
* علاج الكوكسيديا باقوى مضاد كوكسيديا متمثلا فى مادة التولترازوريل
*اضافة فيتامين ب المركب بعد الانتهاء من الكوكسيديا وليس وقت العلاج لان فيتامين ب1(الثيامين) وهو عضو من اعضاء فيتامين ب ينشط الكوكسيديا
* الاهتمام بفيتامين k لبناء ما تم هدمة من قبل الكوكسيديا
* علاج اى عدوى ثانوية تدخل بعد الكوكسيديا نظرا لان الكوكسيديا تعرى جدار الامعاء فمن السهل دخول اى طفيل بعدها وخاصا الكلوستريديا
* رفع نسبة البروتين فى العلف
نفذ كل هذا وان شا الله لا يتاثر عندك التحويل الغذائى

محمد النشار
29-01-2010, 10:22 PM
عاوز اعرف معدلات اليهويه في الصيف والشتاء في عنابر التسمين المغلقه

فيصل314
29-01-2010, 10:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله
يا دكتور لقد دلني أحد المزارعين على طريقة في تربية الدواجن المقصود منها تقليل نسبة النفوق في الصغر والطريقة هي عبارة عن اعطاء المضاد الحيوي المسمى بايتريل baytril وذلك من بداية اليوم الاول من دورة التسمين لكن بجرعات وقائية وليس علاجية اي نصف الجرعة الموصى بها فيحالة العلاج ولست ادري مدى جدوى هذه الطريقة وهل فيها مخاطر علما أني قد جربتها وبالفعل قلت نسبة النفوق بشكل ملحوظ لكن كان هناك مشكل وهو عدم الوصول الى الاوزان الطبيعية لكن لست أدري ان كانت تلك الطريقة هي السبب أم لا أفدنا بارك الله فيك

rtaa545
30-01-2010, 09:01 AM
اخويا البايتريل هذا ليس علاج لكل الامراض
فكيف يحميك من كل الامراض
واستعمالة اكثر من مرة قد يعطى مناعة ضدة فهذة الطريقة غير مرغوبة
اما لو عاوز تحافظ على الاوزان عندك اتبع الاتى
* اهتم بتركيب العلف
* علاج المعوى مع علاج الكوكسيديا
* رعاية جيدة ( تهوية + حرارة + منع الامونيا)

هذا اللى يعمل اوزان غير كدا مافى

بدار69
31-01-2010, 12:20 PM
السلام عليكم حفظك الله اخى الفاضل واعذك وجوذيت عنا كل خير انا شاب مصرى وليس لدى اى دخل واملك بيت واسع سعة 3قراريط استخد فيه مسكن خاص نصف قيراط واطلب من حضرتك المساعد فى مشروع التفقيس اى من اين اشترى الفقاسة والرنامج الخاص للمعاملة معها والكسب الحلال
بارك الله فيك

بدار69
01-02-2010, 05:08 PM
يا اخى بارك الله فيك قد كنت طلبت منكم العثور على الفقاسات او كيفية عملها عندى فى البيت مع العلم سوف تكون السبب الوحيد فى اسباب الرذق

rtaa545
01-02-2010, 10:10 PM
ابحث فى النت عن جولد تايجر
دى واحد من مصنعين الفقاسات فى مصر

عبد الجليل حسني
04-02-2010, 12:29 PM
بسم الله الرحمان الرحيم

السلام عليكم أخي المهندس.
أريد أن أسأل عن العلاج لمرض الإنفليونزا العادية و كذلك عن أسباب الإسهال عند الدجاج و كيفية علاجه.
و أريد أن أعرف البرنامج المثالي في تربية دجاج اللحم.
و جزيل الشكر لك أخي المهندس

rtaa545
04-02-2010, 11:52 PM
مرض الانفلونزا لة برنامج تحصين اذا اتبعتة وقيت منة باذن اللة
اما عن الاسهال فلة عدة اسباب على حسب لونة من احمر الى اخضر الى بنى الى ابيض
فلازم تقولى لون الاسهال مع باقى الاعراض علشان احددلك نوع المرض واوصفلك العلاج بالظبط
اما عن برنامج مثالى لتربية الدجاج اللاحم سلالات إنتاج اللحم فتفضل :

....................

هناك سلالات أجنبية عديدة لإنتاج اللحم منها:

كورنيش البليموث

كما إن هناك بعض السلالات ذات الأسماء التجارية منها على سبيل المثال:
1- النيكولز 3- لوهمان 5- هيبكو
2- الهابرد 4- روس 6- كوبس تترا
وجميع هذه الأنواع تتميز بسرعة نموها وحسن كفاءتها في تحويل الغذاء الى لحم مما يؤدى إلى خفض تكاليف الإنتاج
العمليات الأساسية في إنتاج
اللحم

إعداد المبنى لاستقبال الكتاكيت

- يجب إزالة الفرشة المتبقية من دفعات سابقة والتخلص منها في مكان بعيد عن المبنى .
- تزال اى بقايا ملتصقة بالأرضية بواسطة سكين خاص أو فرشاة خشنة والتخلص منها بعيدا عن المبنى
- يجب العناية بإزالة الأتربة عن الجدران وسطح الدفايات ولمبات الإضاءة وريش مراوح التهوية وزجاج النوافذ أو أقمشة الستائر (عند استعمالها بدلا من النوافذ الزجاجية).
- تغسل الأرضيات بماء يضاف إليه مطهر مناسب.
- تغسل المساقى والمعالف جيدا بالماء والمطهر وباستعمال الفرشاة كذلك.
- تضاف فرشة أرضية جديدة ويلاحظ إن تكون الفرشة جافة خالية من العفن ويعرف ذلك بالنظر أو الرائحة الخاصة المميزة للعفن.
- يمكن خلط الفرشة بمواد مانعة للعفن وخاصة في المناطق التي تتميز بارتفاع درجة الحرارة والرطوبة.
- من المطهرات الممكن استعمالها في مزارع الدواجن الفنيك والليزول كما إن هناك العديد من المطهرات ذات الأسماء التجارية التي يدخل في تركيبها مركبات الامونيا المختلفة.

تجهيز المبنى

- يجب أن يكون المبنى جاهزا لاستقبال الكتاكيت قبل وصولها بفترة كافية بوجود الفرشة وتوزع المعالف في أماكنها.
- تضبط درجات الحرارة للتحضين وذلك بفترة 24 – 48 ساعة قبل وصول الكتاكيت.
- تزود المساقى بالماء قبل 8 – 10 ساعات من وصول الكتاكيت لتكسب درجة حرارة مناسبة وتكون المياه بالمساقى كافية لمدة 24 ساعة على الأقل لاستهلاك الكتاكيت.
- يمكن استعمال أطباق البيض أو أغطية صناديق نقل الكتاكيت كمعالف خلال الثلاثة أيام الأولى من حياة الكتاكيت أو قد تستعمل المعالف الخاصة بالكتاكيت مباشرة وتزود المعالف باالعليقة قبل 2 – 4 ساعات من وصول الكتاكيت ويجب ألا يزيد ارتفاع الطبقة بالمعالف عن حوالي 1.50 – 2 سم خلال هذه الفترة ( 2 – 4 أيام الأولى ).
- تراعى التهوية في المبنى ويحضر وجود تيار هواء
.
اختيار الكتاكيت ونقلها

- يراعى أن يتم شراء الكتاكيت من مصادر موثوق بها وان يتناسب النوع من الغرض من التربية .
- يراعى في اختيار الكتاكيت استبعاد الأفراد الضعيفة والغريبة عن النوع والتي بها عيوب خلقية كالتواء الأرجل أو تهدل الأجنحة أو المصابة بالعمى أو المصابة بالتهاب السرة أو غير كاملة الجفاف ( المبتلة أو العرقانة ) كذلك تستبعد الكتاكيت التي بها أي تشوه في المنقار ( تقاطع أو نقص في طول الفك العلوي أو السفلى ).
- يقوم معظم أصحاب المفرخات بإجراء التحصينات للكتاكيت قبل خروجها من مبنى التفريخ ويجب التأكد من المنتج نفسه عن مدى إجراء التحصينات وفي حالة عدم قيامة بها يتم ذلك خلال فترة لا تتجاوز 7 – 10 أيام.

التحصينات المطلوبة:

Ø نيوكاسل عيني
Ø ميريك

نقل الكتاكيت

- يراعى عند نقل الكتاكيت أن تنقل في الصناديق الكرتون الخاصة بذلك فهي انسب أوعية لنقل الكتاكيت على ألا تستعمل لأكثر من مرة واحدة وعند استعمال صناديق بلاستيك يجب التأكد من انه قد تم تنظيفها جيدا باستعمال الماء والمواد المطهرة مرتين على الأقل قبل استعمالها مع تركها لتجف جيدا قبل وضع الكتاكيت بها.
- يفضل أن يتم نقل الكتاكيت في الصباح الباكر حتى لا تتعرض لحرارة شمس النهار أو إلى برودة الجو في المساء. كما أن ذلك يعطى الكتاكيت فرصة التعرف على مكان الطعام والماء والتدفئة خلال نور النهار وقبل حلول الظلام.
- يفضل أن يتم النقل في سيارات مغلقة خلال شهور الشتاء وفي الصيف يكون بالسيارة درجة من التهوية التي لا تصل إلى حد وجود تيار هواء. وهناك سيارات خاصة بنقل الكتاكيت تكون مجهزة بتدفئة مناسبة وتهوية كافية.
- عموما فان السيارة التي ستخصص لنقل الكتاكيت يجب أن تكون نظيفة تماما وان يتم غسلها بالماء والمطهر أن كان قد سبق قيامها بنقل كتاكيت.

بداية تحضين الكتاكيت

تحتاج الكتاكيت إلى ثلاثة ضروريات أساسية خلال فترة التحضين وهى:
التدفئة - الغذاء - الماء

أولا : التدفئة

- تحتاج الكتاكيت في بداية حياتها إلى درجة حرارة مرتفعة تصل إلى 35 درجة مئوية لذا يجب أن يتم عمل حواجز أسفل مصادر الحرارة لتجميع الكتاكيت تحتها وضمان حصولها على الدفء المناسب ويعرف مدى مناسبة درجة الحرارة الكتاكيت من مظهر تجمعها أسفل مصدر الحرارة .
- تعمل حواجز تجميع الكتاكيت من شرائط الكرتون المتعرج على شكل دائري لتجنب وجود أركان تتجمع فيها الكتاكيت بدرجة قد تضرها وهذه الحواجز إلى جانب فائدتها في تجميع الكتاكيت فإنها تمنع عنها التعرض لتيارات الهواء وتكون الحواجز بارتفاع 20 – 30 سم.
- عند استعمال الدفايات الشمسية يخصص لكل دفاية 400 – 500 كتكوت وهناك دفايات تسع 800 – 1000 كتكوت وتزود الدفايات بمنظم الحرارة لوقف التشغيل ذاتيا عند ارتفاع درجة الحرارة إلى الدرجة المطلوبة وإعادة التشغيل عند انخفاضها عن الدرجة المطلوبة.
- توضع حواجز تجميع الكتاكيت على بعد حوالي 75 – 90 سم خارج حدود الدفاية وتبعد مسافة 20 سم بعد 2 – 3 أيام وقد تزال نهائيا عندما يكون الجو دافئا.
- يبدأ التحضين بدرجة حرارة 35 درجة مئوية تنقص بمعدل حوالي 2 – 3 درجات مئوية كل أسبوع حتى تصل إلى 24 درجة مئوية في الأسبوع السادس.
- ترفع درجات الحرارة 2 درجات مئوية عقب عمليات التحصين ثم يعاد خفضها بنفس النظام السابق.

ثانيا : التغذية والمعالف

- تستعمل عليقة بادىء تحتوي على 21 – 23% بروتين ومعامل نشا قدره 3250 – 3420 لكل كيلو جرام عليقة خلال الخمسة أسابيع الأولى بعدها يمكن خفض نسبة البروتين إلى 18 – 20 % مع الاحتفاظ بنسبة معامل النشا.
- عند استعمال أطباق البيض خلال الثلاثة أيام الأولى من عمر الكتاكيت يخصص 4 أطباق بيض لكل 100 لب كتكوت وعند استعمال غطاء علبة نقل الكتاكيت يخصص غطاء واحد لكل 100 كتكوت .
- عند استعمال معالف الكتاكيت يخصص لكل كتكوت 2,5 – 3 سم من المعلفة تزداد إلى 5 سم عند عمر اسبوعين ثم إلى 7,5 سم بدءا من الأسبوع السابع ويتم توزيع الكمية المخصصة للكتاكيت على 2 – 3 وجبات يوميا ( تراعى نفس المسافات عند استعمال المعالف الآلية) ويجب ألا يزيد ارتفاع العليقة بالمعلفة عن ثلثها.
- توزع المعالف بالتبادل مع المساقى داخل حواجز تجميع الكتاكيت وخارج حدود الدفاية وهو يمثل الوضع عند استعمال دفاية سعة 400 – 500 كتكوت.
- يضبط ارتفاع المعالف بها يتناسب مع سن الكتاكيت بحيث لا يتعدى ارتفاع حافة المعلفة مستوى ظهر الكتكوت.

ثالثا : المساقى

- يخصص عدد اثنين مسقى سعة 4 لترات لكل 100 كتكوت خلال الأسبوعين الأولين من عمر الكتاكيت وبعد ذلك يمكن تخصيص مساحة 2 سم في المساقى لكل كتكوت.
- يتم غسل المساقى جيدا يوميا قبل ملئها بالماء ويتم تطهيرها كل أسبوع على الأقل.
- يتم تحريك المساقى والمعالف إلى مكانها الدائم تدريجيا كما يستحسن أن يتم نقلها على دفعات اى ينقل بعضها ويترك الباقي مكانه ثم تنقل الدفعات التي لم تنقل وهكذا.
- يضبط ارتفاع المساقى بحيث توازي ارتفاع ظهر الطائر.
إلى جانب الثلاث ضروريات الأساسية السابقة هناك أيضا الاحتياجات التالية:-

الإضاءة

- في حالة وجود نوافذ بدرجة كافية لوصول ضوء النهار إلى داخل المبنى يكتفي بذلك ويمكن استعمال الضوء لفترة محدودة بعد الغروب لإطالة فترة نشاط الكتاكيت وخاصة أيام الشتاء وان كان بعض المربين يلجا إلى تواجد النور بصفة مستديمة طوال الليل .
- خلال الأسبوع الأول من حياة الكتاكيت يجب استعمال الضوء تحت الدفايات بصفة مستمرة لجذب الكتاكيت إلى مكانها وخاصة خلال فترة الثلاثة أيام الأولى وتخفض لمدة ساعة حتى نهاية الأسبوع الأول.
- خلال الأسبوع الأول تستعمل لمبة 60 وات لكل 20 متر مربع من مساحة البيت تستبدل بلمبة 40 وات خلال الأسبوع الثاني ثم إلى 15 وات بعد ذلك بشرط أن تكون اللمبة كاملة النظافة ويفضل استعمال عاكس ضوء مع اللمبة.

التهوية

- يراعى في التهوية أن تكون كافية للحصول على هواء نقى داخل المبنى بدون حدوث تيارات .
- ظهور رائحة غاز الامونيا " النشادر " داخل المبنى دليل على أن التهوية غير كافية.
- يجب عدم إغلاق النوافذ بإحكام خلال فترة الليل لمنع تراكم الامونيا داخل المبنى حتى لا تتسبب في حدوث متاعب في الجهاز التنفسي للطيور.
- يتسبب نقص كفاءة التهوية في تراكم غاز ثاني أكسيد الكربون وكذا بخار الماء الناتج من تنفس الكتاكيت وبالتالي التأثير على كفاءة التنفس.

الفرشة

- الفرشة النظيفة الخالية من الرطوبة ولكن ليست الجافة لدرجة إثارة الغبار عند تحرك الكتاكيت عليها مهم في نجاح تربية الكتاكيت.
- يجب أن تكون الفرشة متوسطة النعومة ليست ناعمة جدا كالتراب وليست خشنة تسبب متاعب عند التقاط الكتاكيت لها.
- توزع الفرشة بعمق يصل إلى 3 - 4 سم ويراعى أن تقلب باستمرار وعند ظهور الرطوبة الزائدة خاصة أسفل المساقى. يراعى ضرورة تغير الجزء المبلل بكمية من الفرشة الجافة حتى لا تشجع نمو العفن أو الفطريات وخاصة الكوكسديا.
- يستعمل التبن أو القش أو النشارة كفرشة نظرا لسرعة امتصاصها للرطوبة

مشاكل تربية البدارى

أهم المشاكل التي تواجة تربية البدارى لإنتاج اللحم هي:

1- الافتراس ونقر الريش
2-
وهي من العادات التي تسبب الخسارة في مزارع إنتاج اللحم ويمكن تجنب هذه العادة عن طريق:-
- قص ثلث المنقار العلوي للكتكوت بالآلة الخاصة بذلك وذلك بعد الفقس مباشرة أو في أول يوم لوصول الكتاكيت للمزرعة .
- ضمان اتزان العليقة حيث إن نقص بعض مكوناتها يؤدى إلى لجوء الكتاكيت لاستكمال هذا النقص عن طريق النقر والافتراس.
- عدم تزاحم الكتاكيت ومراعاة المساحات اللازمة للتربية.

2-الفروقات في وزن الكتاكيت

تمثل الفروقات في وزن الكتاكيت مشكلة عند تسويق الكتاكيت وترجع أسبابها إلى:-
- وراثية تتعلق بتربية قطيع الجدود.
- تتعلق بتربية الأمهات وذلك عن طريق التفاوت الكبير في أعمار وأوزان هذه الأمهات وبالتالي وزن البيض الناتج منها مما يتسبب في تفاوت وزن الكتاكيت الناتجة.
- تتعلق بالمفرخ الناتجة عنه هذه الكتاكيت حيث يؤدى إدخال بيض غير متجانس في الوزن أو العمر إلى تفاوت في حجم الكتاكيت الناتجة واختلاف موعد الفقس وبالتالي التفاوت في درجة جفاف الكتاكيت الناتجة مما يستدعى إبقاء بعض الأفراد لعدة ساعات حتى يتم جفاف الجميع ويؤدى ذلك إلى نقص في وزن الأفراد المبكرة الفقس.
ويمكن تلافي هذه الأسباب عن طريق اختيار الكتاكيت المتجانسة الحجم للتربية.
- أسباب تتعلق بالتربية حيث يجب الاهتمام بالتغذية السليمة وتوفير المعالف والمساقى بالقدر المناسب حتى يمكن أن تتناول جميع الأفراد غذائها في نفس الوقت وبالتالي الحصول على نفس النوعية من الغذاء.
كما انه عند استخدام خطوط التغذية الآلية يجب مراعاة تناسب طولها وسرعتها مع أعداد الكتاكيت المرباة.

إرشادات هامة

إن احتمال انتقال الأمراض إلى القطيع هي اخطر ما يواجه المربين لذا فان الحرص على اتخاذ الإجراءات الوقائية هي أفضل ما يمكن اتخاذه حيث إن فترة التربية القصيرة التي تحتاجها قطعان التسمين تجعل ظهور اى مرض وتكاليف علاجه تمثل خسارة للمربى لذا يجب مراعاة مايلى:
- البعد قدر الامكان عن المناطق السكنية واى مزارع دواجن أخرى لمنع احتمال انتقال للأمراض من قطيع لآخر وكذلك عندما تتكون المزرعة من أكثر من مبنى يجب الاحتفاظ بمسافة عزل مناسبة بين كل مبنى وآخر ويجب ألا تقل هذه المسافة باى حال من الأحوال عن 10 متر.
- يجب عدم تربية كتاكيت أعمار مختلفة مع بعضها اى يجب أن يربى في المبنى دفعة واحدة لسهولة تنظيم المعاملات وإجراء التحصينات وضمان عدم انتقال اى أمراض بين الدفعات المختلفة.
- يجب ترك فترة مناسبة بين كل دفعة وأخرى تجرى فيها عمليات التنظيف والتطهير وهذه الفترة تتراوح بين 10 – 15 يوم.
- الإقلال قدر الامكان من تواجد أفراد غير القائمين بالعمل داخل المبنى وعند تواجد أكثر من مبنى بالمزرعة يخصص لكل مبنى عامل حتى لا ينقل الأمراض بين الدفعات المختلفة.
- عمل أحواض إسمنتية بعمق 5 – 10 سم تملا بالمطهرات خارج المبنى أمام الأبواب توضع خارجها ممسحة خشنة لتنظيف الأرجل ثم تطهيرها قبل الدخول إلى المبنى.
- يستحسن عند وجود أكثر من مبنى في المزرعة أن تعمل بوابة عمومية يعمل عندها حوض بعمق 20 – 25 سم بانحدار في جهتيها يملا بالمطهرات تمر عليها السيارات الحاملة للكتاكيت أو العلائق حتى لا تنقل الأمراض من مزرعة لأخرى.
- يلجا المربين إلى قطع المنقار العلوي( 3/1 طوله ) لمنع ظهور ظاهرة الافتراس وان كانت الرعاية الدقيقة و العليقة المتزنة تكفلان درجة كافية من الوقاية من هذه الظاهرة.

تم بحمدلله

المهندس عاطف

محمد النشار
05-02-2010, 01:50 AM
هل تحصين الجمبورو بالعتره الضاريه يؤثر علي المناعه في الطيور

rtaa545
05-02-2010, 07:05 AM
حسب حالة الطيور وقت التحصين لو معرضة لاى عارض مثل مرض او حرارة او برودة او تغير فجائ فى العلف
فى هذة الحالة يوثر عليها
اما لو الطيور سليمة فلا يوثر
وانا انصحك بتحصين عترة متوسطة قبها حتى لا يحدث رد فعل للتحصين حتى ينجح معك

طه فتحى
12-02-2010, 01:44 AM
الفراخ عندى بتنهش مؤخرة الفراخ الاخرى ايه العلاج

carmonsun
12-02-2010, 02:43 PM
احى الكريم انا مقدم على مشروع انتاج البيض البلدى
اروجو توضيح احسن الأصناف البلديه التى يمكن البدء بها ومن اى مكان يمكننى الحصول عليها
وبرنامج الرعايه والتربيه الخاص بها
يعنى بأختصار دراسه جدوى شامله للموضوع لو امكن
وشكرا

rtaa545
12-02-2010, 05:37 PM
الفراخ عندى بتنهش مؤخرة الفراخ الاخرى ايه العلاج

هذا حالة افتراس

rtaa545
12-02-2010, 05:39 PM
[QUOTE=carmonsun;135119]احى الكريم انا مقدم على مشروع انتاج البيض البلدى
اروجو توضيح احسن الأصناف البلديه التى يمكن البدء بها ومن اى مكان يمكننى الحصول عليها
وبرنامج الرعايه والتربيه الخاص بها
يعنى بأختصار دراسه جدوى شامله للموضوع لو امكن
وشكرا

افضل سلالة بلدى فى مصر ساسو

مشروع المستقبل
12-02-2010, 10:20 PM
أخي العزيز
اشكرك أولاً على جهودك في الردود

انا اخي عازم مع ثلاثة اشخاص ان نبدأ بمشروع الدجاج البياض

وكن لانعلم كيف يمكننا استيراد او طلب البطاريات الخاصة لذلك الى السعودية

وهل يمكن الدجاج اللاحم يكمل دورته ويصبح بياض مستقبلاً؟؟

انتظر ردك على ووجه السرعة

rtaa545
12-02-2010, 11:33 PM
اولا فية شركات فى السعودية تمدك بالبطاريات
ثانيا
لا يمكن للاحم ان يكمل ويصير بياض لكن فية صوص بياض خاص يربى لمدة اربع شهور فى حظائر للتربية وينقل الى حظائر اخرى تسمى حظائر الانتاج استعداد للبيض

البدالى
14-02-2010, 04:01 PM
جزاكم الله كل خير وانفع بكم الناس وشكرا جزيلا
ونتمنى دوام التوفيق والنجاح
اخوكم البدالى

amansour2003
19-02-2010, 05:57 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أولا : أشكر المهندس الزراعي الرامز إلى نفسه ب ( زراعي جديد ) وأتفق معه فيما علق عليه
ثانيا : أنا مهندس زراعي فى كبرى شركات الدواجن بالسعودية منذ 17 سنة ولو سمح لى الإخوة من وقت لآخر سوف أعلق على المشاكل التى سأراها علما بلأن معظم عملي كان فى التسمين وحضرت من الندوات وساعات التدريب مايتعدى 2500 ساعة
ثالثا : عملت مع أكثر من 65 جنسية اوربية واسيوية وامريكية وافريقية سواء رئيس او مرؤوس

amansour2003
19-02-2010, 06:00 PM
للتصحيح
المهندس الذى أعنيه هو rtaa545

:thanks:

samy35211
22-02-2010, 04:46 PM
السلام عليكم يا باشمهندس (http://f.zira3a.net/member.php?u=8613)rtaa545 (http://f.zira3a.net/member.php?u=8613)
انا خريج زراعه جديد وفكرت فى مشروع دواجن تسمين وفعلا بدات فى تجهيز مكان يسع 500 كتكوت كتجربه لو نجحت ان شاء الله ناوي اتوسع وافتح مكان سعه 5000 ان شاء الله
انا النهارده فى اليوم ال 18 من الدورة الى معايا
كتكوت ساسو
عند عمر 12 يوم كان متوسط الاوزان عندي 200 جرام وكانت الكتاكيت تمام وحيويتها ممتازه ومفيش اي امراض
بداية من اليوم 15 بدات تظهر العراض التاليه ( واسمحلي اقول لحضرتك على تشخيصي المتواضع لكل حاله قصادها طبعا علشان حضرتك تصححلى وتعلمني )

1- الزرق جزء منه عباره عن اسهال ابيض ................................... ................................... ................................... .............(سالمونيلا بلوريم)
2- احيانا بيقابلني اسهال بني غامق واحيانا فى اخر الزرق نقطه حمراء دمويه ................................... ..................................( كوكسيديا)
3- بيقابلني زرق خشن تكاد تكون العليقه مش مهضومه فيه ................................... ................................... ......................(الله اعلم بس اعتقد كوكسيديا)
4- ظهر عندي 3 حلات عندهم التواء شديد فى العنق مع العلم انهم عايشين بقالهم 3 ايام بس طبعا عايشين ومش عايشين ......(بحثت على النت ولقيت منتدى اجنبي بيقول نقص فيتامين هـ+سيلينيوم)

ومن هنا ذهبت لصيدليه بيطري وشرحتله عل عرض وطلبت علاجات و كانت العالجات كالآتي

1- للسالمونيلا اعطاني مسحوق ابيض 1 جرام على اللتر 12 ساعه لمدة 3 ايام ( للامانه سالته على اسم العلاج وللاسف نيسته )
2- للكوكسيديا اعطاني على اسمه سوبر كوك ( قرات الى مكتوب على العلبه هو سلفا + فيتامين ك ) واحد و نص cm على اللتر 12 ساعه لمدة 3 ايام
3- لإلتواء العنق اعطاني فيتامين هـ+سيلينيوم واحد cm على اللتر 12 ساعه لمدة 3 ايام

اولا : ايه راي حضرتك فى الى فات كله
ثانيا : دلوقتي انا عندي 3 علاجات لثلات امراض كل ولحد المضروض احطهولهم 12 ساعه في اليوم فهل ممكن احط 2 منهم على بعض فى 12 ساعه والـ 12 التانيه احط العلاج الثالث ولو كان
ينفع اختار اي الاثنين
ثالثا : ايه هي الادويه والعلاجات عموما الى لا يجوز اني اضع معها اد3هـ ( وخصوصا فى الادويه الى ذكرتها بالاعلى)

اسف على الاطاله وجزاك الله خيرا
مهندس زرعي / سامي مصطفى

rtaa545
22-02-2010, 09:22 PM
اول شى الاعراض دى مش شرط دا تشخيصها ولو بصيت على كل طير يعمل اية ويخرج اية مش هتخلص
يعنى الاسهال الابيض دا ناتج من الكلية وعلى وجة الخصوص الحالبين يعنى اى حاجة تاثر على الكلية يجيب اسهال ابيض وعمر البلورم ما جاء على عمر 15 يوم الا نادرا

والاسهال البنى اى اضطرابات معوية تعملة
اما لف الرقبة هو اما نيوكاسل او نقس فيتامين ه
لو لاقيت اسهال اخضر يبقى نيوكاسل

اما كتر العلاجات هيكلفك كتير من غير جدوى ومش اى حاجة يقولها البيطرى تسمعها خاصة لو بيبع دوا

انتى قولى الاعراض اللى عندك وانا اجاوبك
* اكثر اسهال منتشر اية لونة اقول منتشر مش واحد او اثنين
* استهلاك العلف عامل اية
*هل فية ريش منفوش
*عدد النفوق اليومى وكم العدد الكلى
الاعراض اللى بتظهر على الطيور
* اخر تحصينة اية وامتى
جاوب على وانا اشخصلك واقولك العلاج

samy35211
23-02-2010, 01:29 PM
جزاء الله خيرا على الرد
وجزاك الله خير على تصحيح معلوماتي

الاعراض
اليوم ال 15 بدات تظهر اول حالة التواء عنق تلاها بعد ذلك 3 حالات بمعدل كل يوم حاله جديده ( لسه عايشين )
انا حصنت نيوكاسل عترة هتشنر ب 1 فى اليوم التامن وبعدين عترة لاسوتا في اليوم العاشر
وحصنت جامبورو فى اليوم ال 15
سحب العليقه قل جدا من اول اليوم ال 15 صباحا حتى الان ( النهارده اليوم ال 18 )
لا يوجد انتفاش فى الريش
النفوق كله حتى الان ( 8 من اصل 400 كتكوت ) بالتفصيل :: (5 فى اول 3 ايام ) (1في اليوم التاسع ) (1 فى اليوم ال 11 ) (1فى اليوم ال 17 )
هو حاليا لا يوجد اسهال
الزرق لونه بني مائل لاخضرار خفيف جدا ولكنه خشن بعض الشيء
الزرق بيبقا في اخره نقطه حمراء مدممه
كمان ان الكتاكيت دي دائما ما يكون سدس الزرق الخاص بالكتكوت عباره عن ابيض هل ده طبيعي ولا ده بيبقا اسهال ابيض

وسؤال تاني بعد اذن حضرتك على متوسط الاوزان
متوسط الوزن عندي فى اليوم ال 12 كان 200 جرام البيطرى قال لي انه وزن متميز
متوسط الوزن النهارده ( اليوم ال 18 ) 300 جرام فقط فما هو راي حضرتك
ولو الوزن كده مش تمام اكمل عليقة باديء لحد امتى وبعدين احول نامي ؟؟

اسف على الاطاله

rtaa545
23-02-2010, 02:05 PM
اولا جدول التحصينات بتاعك ملخبط
يعنى لازم يكون بين كل تحصينتين نيوكاسل اقل شى من 8 الى 12 يوم وانت الفرق بينهم يومين كمان لاسوتا مع انها معروفة بردة فعلها القوى
انا انصحك بعد كدة بالتحصين هتشنر على 7 ايام ثم كولون على عمر 17 يوم وكرر الكولون كل 10 ايام
اما الجامبورو فلو المنطقة عندك فية المرض حصن على عمر 12 وكرر التحصين مع الكولون على 17 يوم

اما الحالة اللى عندك عبارة عن اضطرابات معوية فقط مش محتاجة علاج ولو قلقان حطلها كولستين مع نيومايسين دا لو مفيش اصوات تنفسية

اما عن الوزن فهذا الطبيعى بتاع الساسو ولو مصدرة جيد ممكن يعمل اكثر من كدة

اما عن البادى الى شهرين واقلب على نامى دا لو عاوز وزن عالى

samy35211
23-02-2010, 08:23 PM
جزاك الله خيرا يا باشمهندس
لله يطمنك انا كنت قلقان جدا من ان الوزن 300 جرام وهما عمرهم 17 يوم
بس سؤال النقطه المدممة فى اخر الزرق مش تلق
وماذا عن الحالات ملتوية العنق اعمل معاها ايه ؟؟؟

rtaa545
23-02-2010, 11:04 PM
والله علشان تطمن حط الخلطة اللى كتبتهالك وشوف النتيجة
ومش اى عرض يظهر فى الطيور يهزك كدا مش هتلاقى نفسك
اذا العرض انتشر ابدا اتحرك
اما واحد او اتنين او تلاتة دى حاجة عادية

samy35211
23-02-2010, 11:19 PM
معلش يا باشمهندس دي اول دوره ليا ولو مش هقلق دلوقت هقلق امتى فاعذرني
انا فعلا حطيت الخلطه الي حضرتك قولتلي عليها النهارده العصر
بس المشكله ان عدد التواء العنق قفز من 3 الى 6 في يوم واحد
وفيه ملاحظه ان التلاته الجداد اجسامهم فايره مش ضعاف زي التلاته الى قبلهم
مع العلم لني بحطلهم ه سيلينيوم من 3 ايام 12 ساعه

rtaa545
24-02-2010, 02:12 PM
دا رد فعل للاسوتا
تانى مرة متستعملهاش
استعمل الكولون

samy35211
24-02-2010, 02:38 PM
يعني عادي اني اكمل بقية التحصينات بتاع الدوره دي كولون ولا اكمل لاسوتا وبعدين اشتغل فى الكولون من الدوره الى جايه

النقطه الحمراء اختفت الحمد لله
ما ظهرش حالات التواء عنق جديد برده
مافيش اسهال والزرق اصبح متماسك ولونه طبيعي
وزي ما حضرتك نصحت انا مكمل عليه بادي

الجديد دلوقت او بمعنى اصح الي المشكله الي باقيه هي ان حيوية الكتاكيت ضعيفه والنهارده الصبح تقريبا 60% من الكتاكيت كمشانه ومش واقفه منتصبه والريش من عند العنق منتفش
و بسمع اصوات زي طشمه كده ( عطسه) بس مش منتشره قوي
مع العلم اني بديلهم اد3ه بانتظام
هل فيه حاجه اديهالهم ممكن تزود الحيويه

شكرا يا باشمهندس

rtaa545
24-02-2010, 09:21 PM
اولا كمل كولون
اما الطشمة نزلها حاجة قوية قبل ما تاثر على العين وبالتالى تاثر على الوزن مثل( سبيراميسين مع كولستين)
اما الحيوية فارفع الحرارة شوية حافظ على جفاف الفرشة مع الدواء دا وان شا الله هتكون النتيجة كويسة

samy35211
24-02-2010, 10:23 PM
تمام
طيب حضرتك تتوقع رد فع اللاسوتا ( التواء العنق )هيستمر لحد امتى
انا باسئل السؤال ده لاني لقيت 4 حالات جديده من ساعه كده

rtaa545
25-02-2010, 07:22 AM
كل ما كان المناعة ضعيفة وقت التحصين زاد رد الفعل
اما المدةفهذا تختلف على حسب ما يسمى بالجيب المناعى
اى مدى التفاوت فى المناعة فى القطيع الواحد بين الافراد

samy35211
25-02-2010, 04:31 PM
طيب يا باشمهندس الحمد لله الحالات الملتوية العنق اتنين منهم اتعدلوا النهارده والاسهال راح
بس فيه مشكله حاليا وهو ان معظم الزرق بينزل تقريبا عليقه كامله بدون هضم ولونه لون العليقه بالظبط ايه العلاج
و هما مش متحفزين للاكل قوي
(ملحوظه : متابعه حضرتك بصراحه فرقت معايا كتير فى اليومين الى فاتوا بصدق ربنا يجزيك كل خير )

rtaa545
25-02-2010, 10:10 PM
اعطيهم دوا بشرى اسمة ديجستين علشان الهضم
لان لو فية نفوق ممكن يكون كلستريديا فاعطية اموكسى سيللين لو ما فى نفوق اكتفى بالديجستين

samy35211
26-02-2010, 05:22 PM
السلام عليكم يا باشمهندس عاطف
انا حطيت دايجستين زي حضرتك ما قولتلي لان الحمد لله لا يوجد نفوق
ولكن انا ليا ملاحظه وهو ان بلاحظ اسهال بني ولكن رائحته كريهه
انا يسال السؤال ده لاني حسب ما قرات ان الكولستريديا من علاماتها الاسهال البني كريه الرائحه
وان الكولستريديا غالبا ما تصاحب الكوكسيديا
فايه راي حضرتك ؟؟
مع العلم اني لسه ما حطيتش علاج الطشمه الى حضرتك قولتلى عليه ( سبيراميسين مع كولستين)

rtaa545
27-02-2010, 06:22 AM
لو فية كلوستريديا اكيد هيكون فية نافق لكن الامور مستقرة يعنى دى اضطرابات معوية عادية

samy35211
27-02-2010, 09:43 AM
تمام
طيب انا النهارده فى اليوم ال 22 احصن انفلونزا النهارده ولا احط علاج الطشمه
ولو حصنت فهل ده هيكون ليه اي اثار جانبيه علشان الكتاكيت لسه فى النقاهه من مضاعفات تحصين الاسوتا و من الكوكسيديا ولا عادي ؟؟

rtaa545
27-02-2010, 10:40 PM
لا متحصنش الا لما تكون الطيور سليمة
دا شرط من شروط نجاح التحصين

ام نورهان
27-02-2010, 11:26 PM
السلام عليكم ..... اريد معرفة كل شئ عن الدجاج الساسو .......................... وكم جزيل الشكر

محمد علي بارحمه
28-02-2010, 12:03 AM
لوسمحت كيف يمكن ان احصل على عليقه متزنه في تغذية ادواجن لانتاج البيض

rtaa545
28-02-2010, 07:48 AM
الاخت ام نورهان حددى الاسئلة فى نقاط وانا اجيبك عنها نقطة نقطة

rtaa545
28-02-2010, 07:50 AM
الاخ محمد على بارحمة
اوصل الى اى مصنع علف واشترى منة علف بياض 17% بروتين هذا هو المخصص لانتاج البيض

samy35211
03-03-2010, 12:46 AM
السلام عليكم يا باشمهندس
للاسف الطشمه لسه موجوده والنهارده اليوم الرابع في العلاج فما الحل
وهل هي بتاثر على الوزن بالرغم من ان لا يوجد حالات انتفاخ للعيون

محمد80
03-03-2010, 06:58 PM
السلام عليكم
انا مهندس محمد
اريد اعرف معلومات عن البياض
شكرا

rtaa545
05-03-2010, 06:32 AM
بالنسبة الى الطشمة نزلها سيفاتوكسيم بمعدل 2 جم على اللتر
وهى اذا تاخرت فى العلاج تاثر على الوزن

فيصل314
08-03-2010, 01:32 AM
السلام عليكم لدي استفسار عن الاسهال الابيض كتاكيت بعمر 4 ايام اصيبت بالاسهال البيض وبدات في النفوق فاعطيتها دواء يسمى بايتريل وهو من صنع الماني كانت مدة العلاج يومين فقط توقفت عن النفوق لمدة 3 ايام تقريبا ثم عاودت النفوق مرة ثانية في اليوم السابع تقريبا فهل بالامكان السؤال هو هل هذا الاسهال سببه السلمونيلا وهل اغيد نفس العلاج الذي هو بايتريل ام اغير علاج اخر افدنا يا دكتور بارك الله فيك

rtaa545
08-03-2010, 10:05 PM
كرر العلاج بس اضف الى البايتريل دوا اسمة كولستين لمدة 5 ايام بس حافظ على درجة حرارة لا تقل عن 32 درجة

فيصل314
09-03-2010, 01:05 AM
كرر العلاج بس اضف الى البايتريل دوا اسمة كولستين لمدة 5 ايام بس حافظ على درجة حرارة لا تقل عن 32 درجة
هل اعطي البايتريل مع الكولستين في نفس الوقت بمعنى ليست هناك خطورة عند خلط الدوائين معا لاني سمعت ان بعض الادوية عند خلطها تسبب مضاعفات خطيرة
وبارك الله فيك يا دكتور على الرد والافادة

rtaa545
09-03-2010, 08:27 AM
ضيفهم مع بعض
مفيش تفاعل بينهم
كل واحد فيهم يزيد من الاخر ويوسع انتشارة فى الجسم

rr7al
09-03-2010, 02:18 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخي العزيز
انا حابب اني اشتغل في مزارع الدجاج بس انا معرفش اي حاجه في المجال ده وعاوز نصيحتك
انا معايا تقريبا 40 الف جنيه
هل يكفي المبلغ ده اني ابداء بيه ولا تنصحني بايه ارجو الافاده وجزاك الله الف خير
انا تقريبا عندي المكان اللي ممكن ابني عليه مزرعه بس طبعا مضطر اني اتاجر مزرعه في البدايه لاني الفلوس اللي معايا معتقدش انها هتكفي اني ابني مزرعه واشغلها وياريت ترسي نصيحتك

rtaa545
09-03-2010, 02:46 PM
فى حالة عدم توفر الخبرة انصحك بعدم البدء فى المشروع

فيصل314
10-03-2010, 01:56 AM
السلام عليكم من جديد يا دكتور
كنت اعتقد ان المشكلة هي الاسهال الأبيض وانه هو سبب النفوق وكنت قد اعطيت للصيصان البايتريل في اليوم الخامس والسادس لكن النفوق استمر الى غاية اليوم العاشر بعدها اتصلت بصاحب المفقس الذي جلبت منه الصيصان فقيل لي بان السبب هو التهاب السرة لان العديد ممن اخذو عنهم الصيصان حدثت لهم نفس المشكلة وانا الان في حيرة من أمري لانه بحسب علمي ان التهاب السرة لابد ان يعالج بشكل مبكر في الايام الاولى والا فان المشكل سيتفاقم وان كيس المح سيتجبن داخل الكتكوت فهل هذا صحيح ام ان الوقت لا زال متاحا لتدارك المشكل فقد وصف لي احد البياطرة دواءا لا اذكر اسمه هو عبارة عن مضادحيوي على ما اعتقد يحتوي على الأموكسيسيلين مع فوتركس وهو فيتامينات واملاح فهل هذا هو العلاج المناسب
وجزاك الله الف خير

rtaa545
10-03-2010, 02:31 PM
فى اى حال من الاحوال اذا كان سالمونييلا او التهاب السرة فان البايتريل مع الكولستين فعال جدا لهم
حط الخلطة دى واتوكل على الله وهتلاقى النتيجة كويسة
بس ابعد عن انخفاض درجة الحرارة للصيصان وابعد عن وجود سموم فطرية فى العلف

فيصل314
11-03-2010, 01:50 AM
الله يعطيك الف عافية يا دكتور لقد طمنتني بقي أمر اريد الاستفسار عنه الكتاكيت الان في عمر 11 يوم هل لا يزال الوقت متاحا للعلاج لاني حسب ما قرات في النت ان علاج التهاب السرة لابد من علاجه بشكل مبكر في الاسبوع الاول والا فستتعقد الامور ما مدى صحة هذا الكلام نقطة اخير بعمر 11 يوم كم هي الحرارة المناسبة يا ريت يا دكتور تعطيني درجات الحراة بحسب عمر الكتاكيت لاني في النت اجد معلومات مختلفة ومتضاربة
وشكرا جزيلا على هذه الخدمة الجليلة التي تقدمها

rtaa545
11-03-2010, 11:48 AM
العلاج الان منة جدوى بس انت ابدا
اما بالنسبة للحرارة من 30 الى 32

فيصل314
11-03-2010, 04:16 PM
والله يا دكتور لا ادري كيف اشكرك لا اجد العبارات المناسبة لذلك أرجو من الله ان يثيبك ويجزيك خير الجزاء اللهم امين
تحياتي اليك

rtaa545
11-03-2010, 05:30 PM
احنا تحت امرك وامر اى مستفسر
خير الناس انفعهم للناس

فيصل314
16-03-2010, 12:54 AM
السلام عليكم من جديد يا دكتور لقد اكملت الايام الخمس للعلاج (التهاب السرة) وقد نقص عدد النافق لكن لم يتوقف النفوق نهائيا يوميا اجد عدد 2 او 3 صوص نافق لا ادري هل الامر طبيعي ام لا الصيصان الان بعمر 17 يوم فهل اكرر العلاج مجددا بمضاد حيوي مختلف ام ماذا اعمل
يوجد مشكل اخر ايضا هو مشكل الرطوبة الزائدة حيث ان الفرشة اصبحت مبللة بشكل كبير جدا جدا والرطوبة اصبحت تتكاثف بالسقف وتسقط على الصيصان والفرشة بشكل قطرات مما ادى الى اتساخ الافراخ وتبلل الفرشة فهل من حل او فكرة من اجل الحد من هذه المشكلة
شكرا جزيلا مسبقا

rtaa545
16-03-2010, 09:38 AM
واضح ان عندك سوء فى التهوية
اما عن النفوق المستمر فهذا عيب فى الصوص نفسة

فيصل314
17-03-2010, 01:34 AM
السلام عليكم من جديد فيما يخص التهوية بالفعل الجو جد ثقيل والرطوبة عالية جدا لكن في نفس الوقت لم اجروء على فتح النوافذ لان الصيصان صغيرة واخاف من ان تصاب بنزلة برد الحقيقة لا ادري كيف اتصرف هل من فكرة لديك يا دكتور للتقليل من الرطوبة الزائدة

rtaa545
17-03-2010, 09:30 AM
ارفع سرعة الدفايات وافتح للتهوية فتح خفيف لا يؤثر كتير على الحرارة

فيصل314
17-03-2010, 10:28 PM
السلام عليكم شكرا على النصيحة القيمة .

samy35211
19-03-2010, 05:16 PM
السلام عليكم يا بشمهندس اخبارك ايه
الفتره الى فاتت كان عندي مشاكل فى الانترنت وكنتمفتقد متابعه حضرتك معايا
النهارده العمر عندي 42 يوم الحيويه جيده درجه الحراره فى الغرفه 25
لسؤال ما هو متوسط الوزن عند هذا العمر مع العلم الفراخ ساسو و متوسط الوزن عندي اليوم 1.110 كيلو

خالد منير خالد
21-03-2010, 09:41 PM
السلام عليكم
جزاكم الله خيرا
أرجو دراسة جدوى حديثة لتسمين فراخ الساسو عدد 2000
وهل المناسب البدء من عمر يوم أو 21 يوم

walaa.
22-03-2010, 05:21 AM
5000 كتكوت تكلفتهم كام في الدوره لحد ما يطلعوا

rtaa545
23-03-2010, 08:38 PM
انا فى السعودية يعنى اللى عاوز دراسة جدوى او تكلفة معنديش اسعار مصر الوقتى

فيصل314
28-03-2010, 01:41 AM
السلام عليكم من جديد يا دكتور اريد ان استفسر عن امر وهو اني استخدمت العديد من الادوية خلال هذه الدورة وهي كالاتي بايتريل في اليوم الخامس لمدة 3 ايام ثم في اليوم الثني عشر اموكسيسيلين+فيتلمينات ثم في اليوم العشرين تيتراسكلين لمدة 4 ايام وذلك لعلاج امراض مختلفة منها السرة والاسهال الابيض مع كل هذه الادوية لم يتوقف النفوق الى غاية الان والان عندما افحص الدجاج النافق اجد عنده اسهال ابيض واريد الان استخدام الكولستين فما رايك يا دكتور وهل الاكثار من هذه المضادات الحيوية سيكون له اثار عكسية على الدجاج ام لا افدنا بارك الله فيك فانا في حيرة من أمري هناك امر اخير وهو وجود بعض الرزق البني زلالي الشكل وذو رائحة كريهة لكن لكنه ليس منتشر بكثرة فهل الكولستين ينفع

rtaa545
28-03-2010, 12:25 PM
انا قلتلك حط كولستين مع البايتريل من اول الايام وانت ما سمعت الكلام
على كيفك

فيصل314
28-03-2010, 10:43 PM
بالعكس يا دكتور انا اتابع حضرتك ونصائحك القيمة لكن الكولستين لم استطع الحصول عليه الا خلال الايام الاخيرة ما كان متوفر في السوق وقال لي البيطري الذي اشتري منه الدواء خذ بدلا منه فيتريموكسين لانه واسع الطيف وبالامس فقط عثرت على اللكولستين في احدى المدن المجاورة وقد اعطيت اول جرعة اليوم ما استفسر عنه هو هل كثرة المضادات الحيوية التي استخذمتها هل سيكون لها اثر سلبي ام لا
سؤال اخير في عمر شهر كم هو الوزن المتوسط الطبيعي السلالة هي اربوراك harborac لا ادري ان كانت السلالة هذه توفرة عندكم ام لا شكرا جزيلا يا دكتور

rtaa545
29-03-2010, 03:35 PM
اكيد ان كثرة المضاضدات الحيوية بشكل غير مدروس يعمل مشاكل مثل نقص مناعة ومقاومة لمثل هذة المضادات وتعب الكلى والكبد
اما السلالة اللى تتكلم عليها عندنا اسمها ابربور ايكرز وكانت عندنا تعطى متوسط 2 كيلو على 48 يوم

فيصل314
29-03-2010, 10:20 PM
2 كيلو في 48 يوم الا ترى ان هذا الوزن قليل جدا بعض المزارعين عندنا يصلون الى وزن متوسط قدره 2.7 كيلو بعمر 48 يوم لكن في سلالات اخرى مثل ايزا كلاسيك الا ترى ان الفرق شاسع ام ان حرارة الجو بالسعودية هي المسؤولة عن هذا الوزن المنخفض

rtaa545
30-03-2010, 05:21 PM
ايزا كلاسيك تصل الى وزن 2450 جرام على عمر 36 يوم
اما السعودية لا تتعامل بالكيلو فعند عمر 28 يوم تصل الوزن من 1100 الى 1400 جرام لانها هنا تباع بالحبة
لكن كلامى هذا عن الاربورايكرز الموحود بمصر
وعلى فكرة هذة السلالة من اقل السلالات فى التحويل الغذائى واكثر سلالة تطول دورتها

NACEURDZ
30-03-2010, 06:18 PM
السلام عليكم
ماهي المعاملات اللازم اتباعها في تربية الدجاج بالطريقة التقليدية اي في فناء الدار

rtaa545
31-03-2010, 01:18 AM
سوالك شامل لا تكفى صفحات المنتدى لاستيعابة

عاشق الحياة
31-03-2010, 03:00 PM
السلام عليكمن ورحمة اللة وبركاتة
انا من القاهرة وعاجبني جدا فكره تربية الدواجن واحب اعرف مواصفات الكتكوت الاحم اقصد عند شراء كتاكيت اية الي ادور علية
وبارك اللة لكم في ما تفيدون به الامة

rtaa545
31-03-2010, 11:11 PM
مواصفات كتكوت اللاحم ان يكون اوزان او احجام متجانسة
لا يكون فية التهاب سرة
الا يكون صغير الحجم لان الصغير يعطى وزن قليل فى اخر الدورة
لا يكون نحيف
عدم وجود اى تشوهات من عمى او عرج او كساح او راس ملوية

فيصل314
05-04-2010, 03:15 PM
السلام عليكم من جديد يا دكتور الدجاج عندي متأخر جدا في النمو اليوم 37 يوم لكنه بحجم ربما 30 يوم أو أقل ربما بسبب كثرة المضادات الحيوية التي استخدمتها فهل من وصفة لتدارك الوضع مع العلم أني أعطيته في اليومين الاخيرين فيتامينات لكن لم يحصل تغير ملحوظ

rtaa545
05-04-2010, 08:19 PM
ارفع بروتين العلف بس لازم توزن الطاقة مع البروتين وحط خمائر فى العلف

فيصل314
06-04-2010, 01:35 AM
السلام عليكم من جديد يا دكتور اقتراحك غير ممكن لأني اشتري علف جاهز ولا يمكنني اضافة بروتين او خمائر للعليقة فهل من اقتراح اخر عن طريق اضافة شيء لمياه الشرب فهي الطريقة الوحيدة المتاحة وهل اضافة احماض امينية لمياه الشرب له تاثير ايجابي او اضافة مركب فيتامين ب
مشكورا

rtaa545
06-04-2010, 05:02 PM
اضافة الاحماض الامينية او فيتامين ب لة اثر جيد على المناعة وعلى الوزن لكن ليس بنفس درجة رفع البروتين والطاقة والخمائر

فيصل314
07-04-2010, 02:19 AM
شكرا لك يا دكتور الله يعطيك الف عافية

intrq8
07-04-2010, 04:51 AM
السلام عليكم

اخوانى الاعزاء

ونرجو من الادارة التثبيت

اخوكم
مهندس عاطف عبد الدايم

موضوعك يستحق التثبيت

سيدي العزيز السلام عليك ورحمة الله وبركاته

بكل اختصار اريد ان اعمل مشروع تربيه دواجن بالمملكه العربيه السعوديه بمعدل 1000 الي 2000 دجاجه يوميا

اريد المشروع من الي وكم تكلفته من حضائر مبرده الي المصلخ ومساحة الارض المطلوبه

علما بأن الارض موجوده واريد ان اقتطع جزء منها للدواجن

وشكرا

رائحة الورد 2010
07-04-2010, 09:39 PM
السلام عليكم ورحمة اللله وبركاته
اتمنى الافادة
فى تغذية طيور اللوز يطريقة اقتصادية وبحسبت يوم ويوم

rtaa545
08-04-2010, 12:25 AM
كم اعمارهم؟
لان الكتاكيت تختلف عن البدارى عن اللى ينتج بيض

م.ز محمود الهليس
15-04-2010, 09:04 PM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة هذا السؤال متعلق بلدواجن (عندي دجاج بلدي لة مدة شهرين يريد الرقاد ولا اريد ان يرقد وقد قطع انتاج البيض اريد اعادة انتاج البي وشكراً

rtaa545
16-04-2010, 02:47 AM
حتى تجعلة لا يرقد ويتجة الى الانتاج قم بعكس مسببات الرقاد وهى
* مكان مظلم
*عدم وجود تيارات هوائية
*عدم الازعاج
*تكدس البيض فى مكان مقوس

اعمل عكس اللى فات دا وهى ما راح ترقد
اما عمد الانتاج فهو متوقف على التغذية وعمر الطائر

اسعدالفقى
16-04-2010, 08:43 AM
بارك الله فيك اخى الفاضل وزادك من علمة ونفع بعلمك العباد والبلاد وجزاكم الله خيرا"

حسسام
17-04-2010, 01:09 PM
السلام عليكم

عندي كتكايت كوب عمر 17 يوم وفي مشكلة عندي انه بيحرك راسه وبيعطس او بيكح (كخة) مع العلم اني اعطيته دوكسي +كولستين 3 ايام ثم دوكسي+تيلان 2 يوم
والمشكلة لازالت موجودة مع العلم اني اريد ان احصن نيوكاسل بمادا تنصحني ونسبة النفوق 3 من 4000 زلايوجد اسهال اخضر

rtaa545
17-04-2010, 05:59 PM
انصحك
لو الكخة معملتش التهاب فى العين او توسيع فى العين او رغاوى
حصن نيوكاسل بس ميكونش لاسوتا
وبعدها ارفع المناعة لمدة يوم كامل
ثم
حط نيومايسين + تلميكوسين لمدة 3 ايام
وان شا الله راح تلاقى نتيجة كويسة

حسسام
17-04-2010, 06:43 PM
شكرا مادا تقصد ارفع المناعة لمدة يوم كامل

بالنسبة للتلميكوسين مش موجود عندنا ايش ممكن بديل عنه

فيش التهاب بالعين الرغاوي هل بتفصد بها دموع والبنسبة للعين طبيعية

وسؤال اخير ايش سبب الكخة

rtaa545
18-04-2010, 03:53 AM
ارفع المناعة يعنى حط فيتامين مع احماض امينية
التلميكوسين هو اقوى علاج للكخة من وجهة نظرى لكن البدائل هى(فوسفوباك او سيفاتوكسيم او سبيراميسين او دانوفلوكساسين او سبكتتينومايسين ..... الخ)
سبب الكخة هى مرض الميكوبلازما

حسسام
18-04-2010, 03:31 PM
شكرا

سؤال اخير النيومايسين مع التلميكوسين فيش بينهم تضاد

انا حطيت اول اسبوع من عمر الكتكوت نيومايسين

اليوم وجدت اي كولي بالمزرعة

ايش رأيك

rtaa545
19-04-2010, 05:02 AM
لا مفيش بينهم تضاد لان النيومايسين من عائلة الامينوجلوكوسيد والتلميكوسين من الماكروليد والعائلتين بيقوى بعض
اما الاى كولاى فيفضل انك تعملها حساسية واللى هيطلع معاك بلغنى بية

حسسام
19-04-2010, 08:58 AM
بسبب الحصار امكانية فحص الحساسية مستحيلة

ممكن ان اعطي ترايمثبريم+سلفاديازين بالتبادل مع النيومايسين والتلميكوسين

rtaa545
20-04-2010, 01:25 AM
انا من رايى ان السلفا والتراى ميثوبريم ما ياكثر كتير على الاى كولاى
لكن حط الخلطة دى
كولستين سائل + نيومايسين + دوكى سيكلين بس جرعة مضاعفة وان شا الله هتلاقى نتيجة كويسة

وكان اللة فى عونكم وربنا يخفف عنكم اللى انتو فية امييييين

سناء عمر
20-04-2010, 01:49 AM
السلام عليكم
عندي مشكله اخي العزيز وياريت تحلهالي
انا بربي دجاج لحم وكل مرة بيزكم اعتقد التهابات في الحلق
وبعطي كل انواع الادويه مفيش نتيجه
ووصفولي اخر مرة الثوم وبرضو مفيش نتيجه
ممكن تساعدني علي حل المشكله

rtaa545
21-04-2010, 05:26 AM
جربى التركيبة دى
كولستين مع السيفاتوكسيم لمدة 3 ايام فى ماء الشرب

ابو زياد1
22-04-2010, 12:17 AM
السلام عليكم يا استاذعاطف لو سمحت عندي مكان حوالي 120م واريد ان ادخل هذا المشروع اولا| ما هي الكميه التي تربي في هذه المساحه ثانيا|ماهي اقل الدورات في الوقت وماهي متطلبات هذه الدوره وكم تتلكف تقربابكل لوازمها

ابو زياد1
22-04-2010, 12:22 AM
وجزاك الله خير يا بشمهندس ونفع الله بك

rtaa545
22-04-2010, 01:55 AM
المكان يسع الى 1000 طائر
اقل عدد من الدورات هى 6 دوات فى السنة
متطلبات الدورة هى علف ودوا وكتكوت
اما عن التكلفة فى مصر ما اعرف اخر الاسعارلانى فى السعودية

NACEURDZ
28-04-2010, 08:19 AM
السلام عليكم
اصيبت احدى الدجاجات بعد شرائها مباشرة وكان اليوم باردا وممطرا ومن حينها لم تقدر على المشي
هل من نصيحة مع جزيل الشكر

حسسام
29-04-2010, 04:22 PM
عندي مزرعة امهات كوب نسبة البيض الان 5% ويوجد بيض بصفارين بنسبة كبيرة ايش السبب

دجاجتى
30-04-2010, 03:16 PM
السلام عليكم ارجو المساعده عندى دجاج راقد على البيض وفقست بيضتان وخرج صوصان بصحه جيده لكن المشكله فى الباقى كلما خرج واحد تقوم بافتراسه وحاوات ابعده عنهم وعندما اقربه منها تعود مره اخرى بافتراسه وهى لاتزال راقده على البيض وكلما خرج صوص جديد افترسته ارجوا الحل ولكم منى جزيل الشكر

saadawed
30-04-2010, 05:18 PM
السلام عليكم
يأخى والله انا امتللك الارض الزراعيه وامتلك ارض فضاء يمكن البناء عليها اى وقت وكنت ناوى انشاء
مزرعة تربية دواجن بل كنت انوى والنية لله بناء اكثر من مزرعه علما بأننى لا امتلك اى خبرة فى هذا المجال ولا اى مجال اخر
ولكننى غيرت فكرتى بعدما رايت هذا الكم من المشاكل والامراض التى يتعرض لها الاخوة المربيين وعندى بعض الاسئله وارجوا الافاده من حضرتك
1 _ هل ظهور الامراض متعلق بتقصير من المربى بحيث اذا اتبع كل الخطوات اللازمه والتحصينات المقررة بجداول مرتبة وخطه مسبقه هل سيساعد هذا على تقليل ظهور الامراض ؟
2_هل يوجد برنامج معين للتربيه يمكن اتباعه بحيث اننى لو نفذت هذا البرنامج بجداول مرتبه من تحصين وتغذيه وعنايه ونظافه وترتيب كل شىء بخهطه زمنيه بالساعه هل هذا سيفى بالغرض ام ان الامر عشوائى؟
3_هل يمكن حصر كل الامراض المتوقعه على حسب مكان التربيه والامراض الشائعه فيه واتخاذ التدابير اللازمه للوقايه من هذه الامراض وهل يمكن تقسيم الامراض حسب الاعمار ؟
4_هل يوجد تصميم نموزجى لمزرعه نموزجيه يعنى مثلا لو افترضنا ان المزرعه 500 متر غير مكيفه تحتاج كم فتحه للتهويه وكم دفايه لكل متر مربع وما الارتفاع المطلوب ؟
5_بالنسبه للادويه هل يوجد ماده فعاله فى دواء معين ممكن ان تتفاعل مع ماده اخرى فى دواء اخر بحيث تضر الدجاج بشكل ما؟
6_هل يمكن فرز كل الكتاكيت واحد تلو الاخر عند الشراء ؟
اخى الكرم حياك الله واسأل الله ان يزيدك علما ونغعا للناس ان شاء الله

rtaa545
03-05-2010, 10:55 PM
عندي مزرعة امهات كوب نسبة البيض الان 5% ويوجد بيض بصفارين بنسبة كبيرة ايش السبب

البيض ابو صفارين بيزيد فى الفترة الاولى من التبشير نظرا لخلل او سرعة فى نمو المبيض يعنى كان يجب ان تتبع نظام تصويم جيد مع برنامج اضاءة جيد حتى ينمو الجسم مع الاعضاء التناسلية
على العموم هى فترة بسيطة وهتعدى

rtaa545
03-05-2010, 11:11 PM
السلام عليكم ارجو المساعده عندى دجاج راقد على البيض وفقست بيضتان وخرج صوصان بصحه جيده لكن المشكله فى الباقى كلما خرج واحد تقوم بافتراسه وحاوات ابعده عنهم وعندما اقربه منها تعود مره اخرى بافتراسه وهى لاتزال راقده على البيض وكلما خرج صوص جديد افترسته ارجوا الحل ولكم منى جزيل الشكر

الافضل انك ما ترجعهم لها تانى
اول ما يخرج الصوص ابعدة عن امة

ابوبكر صفوت
06-05-2010, 09:52 PM
السلامو عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا كنت عاوز اسأل اسألة كثير جدااااا
اول سؤال بجد هتعبك معاااايا
كان نفسى تعملى دراسة جدوى لمشروع 500 دجاجة عاوز اعرف المكسب هيكون حوالى كام
لان انشاء الله انا ناوى اعمل تجربة 500 الاول لاخد الخبرة الكاملة قبل بدا مشروع بعدد اكبر من كدة
ياريت تقولى الادوية مثلا بكام و العلف وثمن الكتاكيت ال 500 ابيض
وبجد شكرااااااااااااا اوى وجزاك الله كل خيييير

محمد عبداللطيف
09-05-2010, 06:37 PM
السلام عليكم
جزاك الله خيرا على ما قدمت من معلومات وعلى المجهود الجميل الذى تبذلة لمساعدة الاخرين
كان عندى بعض الاستفسارات من فضلك
أحد الأصدقاء عنده كمية من الدجاج ونظرا لظروفة لم يستطيع الاهتمام بها جيدا فتعرضت لكثير من الأمراض التى تصيب الدجاج المهم وبعد الشفاء تقريبا تحسنت هذه الظروف وقرر الاهتمام بما تبقى من هذه الفراخ
هل من الممكن عند الاهتمام أن يستجيب الدجاج ويعطى بعض النتائج المرجوة
علما بأن هذا الدجاج
1- عمرة الان 60 يوم
2- حجمة لا يتعدى 500 جرام
3- هذا الدجاج بلدى ( جيل تانى ) يعنى إيه جيل تانى لا أعلم
4- نفس النوع والعمر قد وصل الان إلى 1500 جرام
أرجوا الرد سريعا

أبومحمد2010
10-05-2010, 03:09 PM
ارغب بانشاء مشروع من 10000دجاجة بياض
هل تنصح ان يكون القطيع من النوع البلدي ام من نوع اخر وكم التكلفة الشهرية بالريال السعوي
لدي مزرعة وفيها حظائر مفتوحة
وهل تنصح ان بداء بالفقاسه ام بالبياض
انتظر ردك..
بارك الله فيك على هذا الجهد الرائع جعله الله في ميزان حسناتك

rtaa545
12-05-2010, 11:30 AM
السلامو عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا كنت عاوز اسأل اسألة كثير جدااااا
اول سؤال بجد هتعبك معاااايا
كان نفسى تعملى دراسة جدوى لمشروع 500 دجاجة عاوز اعرف المكسب هيكون حوالى كام
لان انشاء الله انا ناوى اعمل تجربة 500 الاول لاخد الخبرة الكاملة قبل بدا مشروع بعدد اكبر من كدة
ياريت تقولى الادوية مثلا بكام و العلف وثمن الكتاكيت ال 500 ابيض
وبجد شكرااااااااااااا اوى وجزاك الله كل خيييير

انا صارلى اكثر من اربع سنوات بالسعودية ولا اعرف اسعار السوق المصرى كم
اسف كان نفسى اخدمك

rtaa545
12-05-2010, 11:34 AM
السلام عليكم
جزاك الله خيرا على ما قدمت من معلومات وعلى المجهود الجميل الذى تبذلة لمساعدة الاخرين
كان عندى بعض الاستفسارات من فضلك
أحد الأصدقاء عنده كمية من الدجاج ونظرا لظروفة لم يستطيع الاهتمام بها جيدا فتعرضت لكثير من الأمراض التى تصيب الدجاج المهم وبعد الشفاء تقريبا تحسنت هذه الظروف وقرر الاهتمام بما تبقى من هذه الفراخ
هل من الممكن عند الاهتمام أن يستجيب الدجاج ويعطى بعض النتائج المرجوة
علما بأن هذا الدجاج
1- عمرة الان 60 يوم
2- حجمة لا يتعدى 500 جرام
3- هذا الدجاج بلدى ( جيل تانى ) يعنى إيه جيل تانى لا أعلم
4- نفس النوع والعمر قد وصل الان إلى 1500 جرام
أرجوا الرد سريعا

اخويا لو كانت الاصابات فى المرحلة الاولى يعنى وهو كتكوت فانصحك انك تبيعهم بلدى خف افضل لان رجوعهم الى طبيعتهم صعبة لان دا فى تكوين الخلايا نفسها

اما لو الاصابات فى العمر الكبير فممكن يرجعو بس هيتاخرو شوية

وانصحك متربيش جيل تانى مرة تانية لو قصدك منهم التسمين يفضل ساسو جيل اول
اما لو هتبيعم خف فانصحك بالبلدى العادى

rtaa545
12-05-2010, 11:37 AM
ارغب بانشاء مشروع من 10000دجاجة بياض
هل تنصح ان يكون القطيع من النوع البلدي ام من نوع اخر وكم التكلفة الشهرية بالريال السعوي
لدي مزرعة وفيها حظائر مفتوحة
وهل تنصح ان بداء بالفقاسه ام بالبياض
انتظر ردك..
بارك الله فيك على هذا الجهد الرائع جعله الله في ميزان حسناتك

الدجاج البلدى السعودى محتاج خبرة فانصحك ااستعانة بمهندس دواجن لان الكمية كبيرة
اما افضل البداية هى فقاسة علشان يكون الصوصو متربى عندك افضل من انك تجيب جاهز

محمد عبداللطيف
13-05-2010, 01:36 PM
اخويا لو كانت الاصابات فى المرحلة الاولى يعنى وهو كتكوت فانصحك انك تبيعهم بلدى خف افضل لان رجوعهم الى طبيعتهم صعبة لان دا فى تكوين الخلايا نفسها

اما لو الاصابات فى العمر الكبير فممكن يرجعو بس هيتاخرو شوية

وانصحك متربيش جيل تانى مرة تانية لو قصدك منهم التسمين يفضل ساسو جيل اول
اما لو هتبيعم خف فانصحك بالبلدى العادى
جزاك الله خير على النصيحة

الاء اجوج
15-05-2010, 01:29 PM
السلام عليكم ..
اريد اعرف العليقة الي يتغذة عليها دجاج اللحم من اول يوم الى نهاية فترة التربية
تحياتي

rtaa545
17-05-2010, 12:35 AM
العليقة
درة صفرا
كسب فول صويا
مركزات حيوانية او نباتية

waffaa_qm
17-05-2010, 01:13 AM
السلام عليكم
انا طبيية بيطرية
عايزة اسأل حضرتك من واقع خبرتك
ايه خطورة الدجاج المجمد القادم من البرازيل وازاى احكم عليه
وهل فيه امراض فى الدجاج عند عمر 40 يوم تؤدى الى اعدام اللحم
ولو قطيع كبير جدا ازاى اعرف الفراخ الكبيرة من الصغيرة
وهل فيه اختبارات معملية معينة تتم للكشف على الفراخ قبل استلامها كروتين وورك
معلش اسالة كتيرة بس انا مش تخصص دواجن ولكن مقبلة على شغل بخصوص الكشف على لحوم الدواجن
والله المستعان
ياريت ترد عليا ولك جزيل الشكر

islam moslem
17-05-2010, 07:09 PM
السلام عليكم
شكرا جزيلا وجزاكم الله خيرا على المنتدى الرائع
اريد ان انشئ مزرعه بط لانتاج البيض ولكن اريد ان اعرف مدى جدواه وكيفية التسويق وهل تربيه البط لانتاج اللحم افضل منه وشكرا

أبومحمد2010
17-05-2010, 08:39 PM
استاذي
عند نقل الدواجن من منطقة الى منطقة بالسيارة يتم اعطائها مضاد للدوار
هل هذا يضر بالدواجن او يؤاثر عليها بالمستقبل من ناحية الانتاج

وماهي افضل طريقة للدواجن البلدي من اجل انتاج البيض

ولك جزيل الشكر

rtaa545
19-05-2010, 05:08 PM
استاذي
عند نقل الدواجن من منطقة الى منطقة بالسيارة يتم اعطائها مضاد للدوار
هل هذا يضر بالدواجن او يؤاثر عليها بالمستقبل من ناحية الانتاج

وماهي افضل طريقة للدواجن البلدي من اجل انتاج البيض

ولك جزيل الشكر

مفيش حاجة اسمها مضاد للدوار فى الدواجن
لكن عند النقل من مكان الى اخر يتم اعطاء فيتامين قبل النقل ومضاد حيوى قوى بعد النقل

PATERIOT
23-05-2010, 09:10 PM
السلام عليكم

انا شريت قطعة ارض مساحتها 300 الف متر في السعودية , ودرجة الحرارة في الشتاء 10 وفي الصيف توصل 50 درجة والرطوبة 30 في المئة تقريبا , وناوي اسوي عليها مشروع للدجاج البياض او بيض المائدة

وانا ناوي اسويها حظائر مغلقة وما عندي اي فكرة عن تصميم الحظائر ( انا عندي مساحة كبيرة وما اريد بطاريات )

انا اريد شخص يشرح لي النقاط المهمه في تصميم حظائر الدجاج البياض وما هي النقاط المهمه في التصميم

ولكم جزيل الشكر

طالب زراعة
31-05-2010, 07:22 PM
أستاذ عاطف

بدي دليل الهجين البياض بابكوك

من وين بجيبه ؟

ابو كركر
20-06-2010, 07:13 PM
جزاك الله كل خير على كل ماقدمتة وفعلا انك موسوعة فى هذا المجال

ابو كركر
21-06-2010, 04:47 PM
المنتدى يفنفدك لعدم وجودك ندعوا الله ان تكون بخير

rtaa545
23-06-2010, 03:21 AM
اسف يا اخوان للتاخيرلانى كنت بنتقل من السعودية الى مصر وانتو عارقين ترتيبات السفر وترتيبات الوصول

محمد يوسف علوان
24-06-2010, 05:40 AM
عندي كتاكيت ساسو عمر11يوم فيه نسبة نافق كبيره والكتكوت كاشش وبحس انه بينام وريشه منفوش واجنحته مدلدله ومن عند الصدر مسيف يعني مفيش لحم علي صدره وفيه كتاكيت بشوف انها كويسه وبصحه تمام وفجاءه بتموت وبيكون شكلها كالتالي نايمه علي صدرها ورجليها ممدوده للخلف بشكل مستقيم والرقبه قدام ارجو الرد السريع

rtaa545
25-06-2010, 03:12 AM
حط الخلطة دى امبرول مع سلفا ثلاثية لمدة 12 ساعة او نصف اليوم
والنصف الاخر او ال 12 ساعة الاخرى حط كولستين مع سيبروفلوكساسين

محمد يوسف علوان
25-06-2010, 05:38 AM
شكرا علي الرد السريع بس انا روحت لدكتور واخدتله فراخ من اللي ميتين وشرحهم وقالي دي نازله معويه علي العموم ان شاء الله نتابع مع بعض علشان باذن الله ابقي خبره لاني جديد وخايف لان جايب الكتكوت ب5جنيه و40قرش فربنا يستر شكرا مره تاني علي الرد
تحياتي

hoota6630
25-06-2010, 10:18 AM
لدى حظيرة امهات لاحم ابعادها 74*14 متر كم عدد الامهات و الديوك التى تسع لها هذه الحظيره مع العلم بان هناك بياضات فى منتصفها

صلاح عبدالعزيز
25-06-2010, 09:15 PM
انا عندى ارانب بلدى ولهم اكثر من شهر اعدو اعشاش للولاده ولم يلدو حتى الان لهم على ذلك اكثر من شهرين فما السبب فأنا لا اعرف انهم حوامل ام لا لقد نتفو الفرو استعدادا للولاد ولم يلدو فما السبب افيدونى ارجوكم

م صلاح الدين
26-06-2010, 01:16 AM
شكرا علي معلوماتكم القيمة والتوفيق للجميع ان شاء الله

بطاطا
26-06-2010, 02:38 AM
السلام عليكم
أولا جزاك الله خيرا على التعاون الجميل . عندي سؤال عن تربية الدجاج لإنتاج بيض المائدة . أي أنواع الدجاج الأنجح في ذلك وكيف أربح من هذا المشروع وأتفادى الخسارة بفضل الله وهل هو مجزي وغير خطر لشخص مبتدىء؟
ارجاء الإجابة بالتفصيل لأانه مهم لي جدا وجزاك الله خيرا وأكثر من أمثالك وياليت تعطينا رقم للاتصال بحضرتك وشكرا

rtaa545
26-06-2010, 03:30 AM
شكرا علي الرد السريع بس انا روحت لدكتور واخدتله فراخ من اللي ميتين وشرحهم وقالي دي نازله معويه علي العموم ان شاء الله نتابع مع بعض علشان باذن الله ابقي خبره لاني جديد وخايف لان جايب الكتكوت ب5جنيه و40قرش فربنا يستر شكرا مره تاني علي الرد
تحياتي

بس اتبع الوصفة اللى كتبتها وبعدين شوف النتيجة

rtaa545
26-06-2010, 03:35 AM
لدى حظيرة امهات لاحم ابعادها 74*14 متر كم عدد الامهات و الديوك التى تسع لها هذه الحظيره مع العلم بان هناك بياضات فى منتصفها

تسع 3600 طائر امهات اجمالى
وعدد الديوك فيهم 360 ووالباقى اناث

rtaa545
26-06-2010, 03:36 AM
انا عندى ارانب بلدى ولهم اكثر من شهر اعدو اعشاش للولاده ولم يلدو حتى الان لهم على ذلك اكثر من شهرين فما السبب فأنا لا اعرف انهم حوامل ام لا لقد نتفو الفرو استعدادا للولاد ولم يلدو فما السبب افيدونى ارجوكم

افحص الذكر او غيرة

rtaa545
26-06-2010, 03:38 AM
السلام عليكم
أولا جزاك الله خيرا على التعاون الجميل . عندي سؤال عن تربية الدجاج لإنتاج بيض المائدة . أي أنواع الدجاج الأنجح في ذلك وكيف أربح من هذا المشروع وأتفادى الخسارة بفضل الله وهل هو مجزي وغير خطر لشخص مبتدىء؟
ارجاء الإجابة بالتفصيل لأانه مهم لي جدا وجزاك الله خيرا وأكثر من أمثالك وياليت تعطينا رقم للاتصال بحضرتك وشكرا

انحج سلالة هى اللوهمان
او
هاى لاين
او
هاى سكس
او بوفانز
او
بابكوك

محمد يوسف علوان
26-06-2010, 06:36 AM
شكرا لحضرتك علي الرد بس الوصفه اللي حضرتك قلت عليها دي علشان النزله المعويه لان انا جربت اللي الدكتور بيقول عليه والفراخ كتير منها كاشش واللي كاشش دا شكله هيودع وربنا يستر وياريت حضرتك تقولي الوصفه دي بتعالج ايه وعلي فكره انا النهارده ضربت بصل وتوم ولمون في الخلاط وحطيته علي العلف وفيه عندي كتكوت من اللي كشين فيه ورم في رقبته؟ في رقبته من تحت راسه علي طول من الحلق يعني بس من الجمب وربنا يستر متابع حضرتك

ابو كركر
28-06-2010, 12:06 PM
اهلا بيك فى وطنك الغالى ارض الكنانه وحمدا لله على سلامه وصولك الى الاحباب والخلان:thumb1:

rtaa545
29-06-2010, 09:45 AM
الله يكرمك ................................... ..............................

rtaa545
29-06-2010, 09:46 AM
الاخ محمد يوسف علوان اتصل بى وانت عند الطيور علشان افهم منك الاعراض واقدر افيدك ان شا الله

ابو كركر
03-07-2010, 12:19 PM
نأمل من الله ان تضع الى محبى صفحتك هذه برنامج دورة تسمين دجاج لاحم

من اول يوم للتحضين وحتى نهاية الدورة وتتمثل فى انواع المضادات والادوية والمقادير وكذلك الامراض التى تصيب الدجاج وطرق علاجها ولك جزيل الشكر والتقدبر

محمدمختار
06-07-2010, 02:54 PM
السلام عليكم ورحمه الله
ان عايز ابدأ فى تربيه الدواجن كمشورع يدر دخل وعجبتنى الفكره لكن مفيش عندى اى خبرة بالموضوع ممكن النصح والمساعده ويتكلف كام المشروع .
شكرا جزيلا

ابو كركر
08-07-2010, 10:18 PM
فينك يابشمهندس عاطف يارب تكون بخير نفتقد ردودك على محبى برنامجك العريق

بدر السند
14-07-2010, 09:31 AM
اخوي اولا السلام عليكم جميعا انا عندي مشكله وابي لها الحل الصحيح
انا مفي عندي دجاج صابته اعراض النيوكاسيل وانا مو محصن كيف اعالج الموضوع هذا يرجا الرد باسرع وقت
هل اقدر احصن الباقي من الدواجن او شنو الحل ارجووووووووك ساعدني لانه نوع الدجاج الي عندي غالي بالثمن

بدر السند
14-07-2010, 09:35 AM
واذا احد سامعني يساعدني يا ناس الوقت يمر علي

ديارنورالدين
14-07-2010, 03:37 PM
هل يوجد هرمون او دواء او علف يزيد من انتاج بيض دجاج
ارجو الرد

faycel 99
15-07-2010, 04:08 PM
مشكوووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووووووووووووووووو ووووووووووووووووووووورررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررررررر

rtaa545
16-07-2010, 08:03 PM
الاخ بدر اتصل بى على الرقم دا وانا افيدك فى علاج النيوكاسل
الرقم السعودى00966546831845
الرقم المصرى 0020195287060
م عاطف

salimm8
17-07-2010, 10:04 AM
عزيزي المهندس عاطف عبد الدايم[/QUOTE]
أرجو مدي بمعلومات حول إنشاء مزرعة لتربية النعام، تتوفر لدي مساحة 12000متر مربع، في المنطقة الشرقية من سلطنة عمان، الرطوبة قليلة ودرجة الحرارة عالية نوعا ما متوسطها في الصيف 38 وقد ترتفع إلى 45 وفي الشتاء متوسطها 30 وقد تنخفظ إلى 22، الأرض رملية وحصوية وبعيدة عن المدينة يتوفر لدي مصدر ماء عذب، أرغب في انشاء مزرعة بطريقة علمية مدروسة أرجو مساعدتي بعلمكم والله يجازيكم خيرا

rtaa545
18-07-2010, 01:04 AM
عزيزي المهندس عاطف عبد الدايم
أرجو مدي بمعلومات حول إنشاء مزرعة لتربية النعام، تتوفر لدي مساحة 12000متر مربع، في المنطقة الشرقية من سلطنة عمان، الرطوبة قليلة ودرجة الحرارة عالية نوعا ما متوسطها في الصيف 38 وقد ترتفع إلى 45 وفي الشتاء متوسطها 30 وقد تنخفظ إلى 22، الأرض رملية وحصوية وبعيدة عن المدينة يتوفر لدي مصدر ماء عذب، أرغب في انشاء مزرعة بطريقة علمية مدروسة أرجو مساعدتي بعلمكم والله يجازيكم خيرا[/QUOTE]

مشروع النعام متنوع امهات او بياض او تريبة الصوص وبيعة
حددلى النوع اللى تبغاة

مبتدى
31-07-2010, 11:34 PM
السلام عليكم
انا مربى فراخ بلدى والفراخ مبيكلوش وبتنكمش وتانى يوم بتموت
ارجو الاجابة قبل ما بائى الفراخ تموت
وجزاك الله عنا خير

مروة محمد
01-08-2010, 10:31 AM
السلام عليكم
لدي سؤال بخصوص البط ...... لدينا مزرعة صغيرة للدواجن وفيها البط الصغير يصاب بتعرج بالاقدام ويكون غير قادر علي الحركة ياخذ اكثر من يوم علي هذا الحال ثم يموت
فما السبب وما الحل
لكم جزيل الشكر

مروة محمد
02-08-2010, 11:05 AM
السلام عليكم
لدي سؤال بخصوص البط ...... لدينا مزرعة صغيرة للدواجن وفيها البط الصغير يصاب بتعرج بالاقدام ويكون غير قادر علي الحركة ياخذ اكثر من يوم علي هذا الحال ثم يموت
فما السبب وما الحل
لكم جزيل الشكر
ارجو الرد لان المشكلة بتتزايد معي مع العلم ان عمر البط شهر ونصف
شكرا لك

rtaa545
06-08-2010, 04:27 PM
السلام عليكم
انا مربى فراخ بلدى والفراخ مبيكلوش وبتنكمش وتانى يوم بتموت
ارجو الاجابة قبل ما بائى الفراخ تموت
وجزاك الله عنا خير

حط كولستين مع سلفا ثلاثية لمدة من 3 الى 5 ايام

rtaa545
06-08-2010, 04:29 PM
السلام عليكم
فما السبب وما الحل
لكم جزيل الشكر

حطى نيومايسين مع كلوروتتراسيكلين لمدة 3 ايام

shaady
17-08-2010, 02:59 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يسعدني ان انضم اليكم كمشترك جديد
وعفوا اريد رقم الهاتف حتى تتحصل الفائدة الاكبر لاسئلتي
وجزاكم الله خيرا

mandolena
19-08-2010, 10:02 AM
ساعدنى يا اخى كنت اربى طيور الرومى حتى اصبح وزن الطائر2 كيلو تقريبار وفجأة اصابهم شئ عجيب التوت رقابهم بحيث ان المنقار اصبح يلامس الحوصلةثم نامت الطيور على الارض وماتت كل الطيورفجأة خلال ليلة واحدة فقط وعوضى على الله ساعدنى يا اخى ما هو المرض الذى اصابهم؟ مع العلم ان كان معهم فى نفس العشة دجاج ولم يصاب بشئ !

ramdani
23-08-2010, 08:54 PM
السلام عليكم اريد ان اعرف كم يستلزم من العلف او الاكل لي يصبح الدجاج يزن ١.٥

ahmed.fawzy83
25-08-2010, 05:06 PM
السلام عليكم
هذه هي مشاركتي الأولي..وسعيد جدا بهذا المنتدي
اذا كان لدي قطعة أرض زراعية بعيدة عن الكتلة السكنية هل يجوز بناء مزرعة دواجن عليها...وماهي التراخيص المطلوبة ان أمكن
شكرا لكم

ابومصطفى33
27-08-2010, 03:33 AM
اخي الكريم كل عام وانت بخيرانا مشترك جديدومن السعوديه
لدي مزرعه خاصه بهاسمان
السمان يتغذى على اعلاف بادي للتسمين وللبيض
ولكن عندما نقوم بذبح السمان لانجد فيه شحوم
المطلوب اريد خلطه من الاعلاف لزيادة الشحوم في الطيور
ايضا هل يوجد نتافه خاصه بطيورالسمان والحمام
ارجوافادتي وشكرا لك

rtaa545
28-08-2010, 05:37 PM
انا اسف للتاخير على الردود لانقطاع النت
واى خدمة اتصل بى على الرقم المصرى
0020195287060
او الرقم السعودى
00966546831845

العلوي
31-08-2010, 03:05 PM
السلام عليكم
اخوانيا انا اريد ابد في تربية دواجن لحام في سلطنة عمان كيف يمكن تغلبعلى الحرارة في الصيف لان تصل الى اكثر من 50 درجة ماويه فكيف اتغلب بطريقة اقل تكلفة
وماهيه الحبوب المناسبة

ابو رجاء
07-09-2010, 12:11 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية شكر وتقدير لإخواني الأعضاء والقائمين على منتدى زراعة نت الكرام وللمهندس عاطف عبدالدايم
اود الخلط بين دجاج التسمين الأبيض الذي يباع في المحلات المخصصه لذبح الدجاج( بدارى اللحم ) , وبين الدجاج البلدي
بحيث اضع ديك من دجاج التسمين مع إناث من الدجاج البلدي والعكس
ومن ثم تفريخ بيضه صناعيا ً لغرض اللحم و للحصول على شكل مشترك بين النوعين
هل ذلك ممكن ؟
و ما المميزات التي تنتج من تزاوج النوعين ؟
و ما المشكلات التي قد اواجهها .؟
و
جزاكم الله عني كل خير

صاحب العليا
07-09-2010, 03:36 PM
في البداية : احب ان اشكر القائمين على الموقع

ولدي بعض الأستفسارات

واليكم اولها

ماهي اسباب انقبلات الرحم في الدجاج البياض ؟؟

وياليت تتوسع في الشرح والأجابة

ولك الشكر

أخوك : صاحب العليا

أبو فاطمة
11-09-2010, 01:27 PM
السلام عليكم
جازاك الله خير
السيد المهندس هذه تجربني الثانية في تربية دجاج اللحم في تونس و تقريبا أسامي الادوية و الفيتامينا ت متشابهة .
في التجربة الاولى جرت الامور في ال30 يو لاولى ممتاز جدا . أنا أربي حوالي 500 طير فقط الا ،ه بعد ال30 يوم بدأ يكثر الموت في الدجاج وق أرجعت ذلك لعامل الحرارة و هناك أيضا عامل آخر هو الزكام .
.أنا أريد نصائح عامة. و اريد أن اسأل عن الخل هل هو مفيد
والسلام عليكم

سامي العميري
11-09-2010, 03:14 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الفاضل
جزك الله عنا خير الجزاء
انا عندي كتاكيت افين عمر 4ايام
وعاوز اعرف اية المطلوب لها من فيتامين قبل تحصينة السبع ايام

وليد1
17-09-2010, 09:52 AM
عمر من تونس متحصل على شهادة تربية دواجن و اريد انشاء مشروع خاص بي .اريد شراء كمية صغيرة من الكتاكيت و تربيتها لحين بلوغها و بيع بيوضها واريد اعطائها طعام عادي الذي يعطى لدجاج العادي وبناء عنبر مصنوع من جريد النخل لانه عازل جيد للحرارة واعتقد ان هذه التجربة ستكون ناجحة

محمد الحمدي
17-09-2010, 02:39 PM
السلام عليكم
إشتريت في أواخر شهر رمضان 80 دجاجة بلدي (عربي) يتراوح عمرها بين 4 و 6 أشهر قصد البدء في مشروع إنتاج و بيع البيض البلدي (العربي) أرجو مساعدتي بمعلومات حول متطلبات المشروع من علف و أدويةو طرق تقوية الإنتاج و كيفية تفادي الفشل.
مع جزيل الشكر
م ح

حبر على ورق
18-09-2010, 09:38 PM
ممكن اعرف الاحتياجات الغذائية لدجاج الساسو ومتوسط واوزانه بعد 30 يوم

محمد عمر احمد الجمري
22-09-2010, 12:18 PM
السلام عليكم اخي الكريم اسأل عن كيفية عمل الحضانة سعة 500 بيضة
وشكرا

ابو الفوارس المعاضيدي
22-09-2010, 03:11 PM
ارجو افادتي بالمعلومات عن كيفية عمل مزرعة دواجن و ما هي مساحة الارض المطلوبة وكم غرفة يجب بنائها وكم يكون عمر الدجاجة حتى يتم الاستفادة من انتاج البيض ارجو افادتي بالتفاصيل مع جزيل الشكر والاحترام

alialhad
22-09-2010, 05:01 PM
السلام عليكم .
انا درست الهندسة المدنية . سؤالي : هل يمكنني ان ادرس ماجستير له علاقة بالدواجن او الابقار؟
اخوك علي عبدالله .
ولك الشكر الجزيل .

ahmed guiga
24-09-2010, 12:47 AM
السلام عليكم

أنا من تونس قمت بإنشاء مشروع لإنتاج البيض البلدي و اقتنيت 500 دجاجة بلدي في أول بدايتها للإنتاج لكن بعد شرائها علمت أنا مالكها الأول لم يقم بتحصينها بتاتاً

هل استطيع القيام بالتحصينات الأن؟و كيف أقوم بها إن أمكن ذلك؟ و إذا لا يمكن تحصينها في هذا السن فماذا أفعل لتجنب الأمراض قدر الإمكان؟

جزاكم الله خيرا و بارك الله فيكم

rtaa545
27-09-2010, 07:58 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاتة
اخي الفاضل
جزك الله عنا خير الجزاء
انا عندي كتاكيت افين عمر 4ايام
وعاوز اعرف اية المطلوب لها من فيتامين قبل تحصينة السبع ايام

فيتامين E وسيلينيوم لانة بيرفع المناعة قبل وبعد التحصين

rtaa545
27-09-2010, 07:59 PM
عمر من تونس متحصل على شهادة تربية دواجن و اريد انشاء مشروع خاص بي .اريد شراء كمية صغيرة من الكتاكيت و تربيتها لحين بلوغها و بيع بيوضها واريد اعطائها طعام عادي الذي يعطى لدجاج العادي وبناء عنبر مصنوع من جريد النخل لانه عازل جيد للحرارة واعتقد ان هذه التجربة ستكون ناجحة

ستكون ناجحة بس مش مربحة ولا تعطيك اعلى مردود اقتصادى

rtaa545
27-09-2010, 08:04 PM
السلام عليكم
إشتريت في أواخر شهر رمضان 80 دجاجة بلدي (عربي) يتراوح عمرها بين 4 و 6 أشهر قصد البدء في مشروع إنتاج و بيع البيض البلدي (العربي) أرجو مساعدتي بمعلومات حول متطلبات المشروع من علف و أدويةو طرق تقوية الإنتاج و كيفية تفادي الفشل.
مع جزيل الشكر
م ح

العلف بياض 17% بروتين
لا يعطى للدجاج البياض ادوية لانها تترسب فى البيضة مما يضر بالمستهلك بل توضع فيتامينات فقط
لتقوية الانتاج حافظ على الرعاية الجيدة من علف جيد وتهوية جيدة ونظافة مستمرة هذا كلة يرفع الانتاج

rtaa545
27-09-2010, 08:07 PM
ممكن اعرف الاحتياجات الغذائية لدجاج الساسو ومتوسط واوزانه بعد 30 يوم
الاحتياجات الغذائية بعد ال 30
هى علف من 20 الى 21 % بروتين وطاقةمن 2900 الى 3000 كيلو كالورى
مع كالسيوم 0.8%

rtaa545
27-09-2010, 08:08 PM
السلام عليكم اخي الكريم اسأل عن كيفية عمل الحضانة سعة 500 بيضة
وشكرا
اشتريها جاهزة افضل حتى ترتفع معك نسبة الفقس

rtaa545
27-09-2010, 08:09 PM
ارجو افادتي بالمعلومات عن كيفية عمل مزرعة دواجن و ما هي مساحة الارض المطلوبة وكم غرفة يجب بنائها وكم يكون عمر الدجاجة حتى يتم الاستفادة من انتاج البيض ارجو افادتي بالتفاصيل مع جزيل الشكر والاحترام

حدد نوع النشاط هل هو بلدى ام ابيض
هل هو لاحم ام بياض
وكيف الجو عندك

rtaa545
27-09-2010, 08:11 PM
السلام عليكم .
انا درست الهندسة المدنية . سؤالي : هل يمكنني ان ادرس ماجستير له علاقة بالدواجن او الابقار؟
اخوك علي عبدالله .
ولك الشكر الجزيل .

على ما اعتقد حسب الحامعات المصرية لا يمكن

rtaa545
27-09-2010, 08:13 PM
السلام عليكم

أنا من تونس قمت بإنشاء مشروع لإنتاج البيض البلدي و اقتنيت 500 دجاجة بلدي في أول بدايتها للإنتاج لكن بعد شرائها علمت أنا مالكها الأول لم يقم بتحصينها بتاتاً

هل استطيع القيام بالتحصينات الأن؟و كيف أقوم بها إن أمكن ذلك؟ و إذا لا يمكن تحصينها في هذا السن فماذا أفعل لتجنب الأمراض قدر الإمكان؟

جزاكم الله خيرا و بارك الله فيكم

حصن كل شهر نيوكاسل
وشهر بعد شهر التهاب شعبىIB

rtaa545
27-09-2010, 08:15 PM
السلام عليكم
اخوانيا انا اريد ابد في تربية دواجن لحام في سلطنة عمان كيف يمكن تغلبعلى الحرارة في الصيف لان تصل الى اكثر من 50 درجة ماويه فكيف اتغلب بطريقة اقل تكلفة
وماهيه الحبوب المناسبة

افضل شى عندك واقل تكلفة خلايا التبريد ومش مكلفة
والعلف يكون لاحم بادى 32 % بروتين

rtaa545
27-09-2010, 08:16 PM
السلام عليكم ورحمة الله تعالى وبركاته
تحية شكر وتقدير لإخواني الأعضاء والقائمين على منتدى زراعة نت الكرام وللمهندس عاطف عبدالدايم
اود الخلط بين دجاج التسمين الأبيض الذي يباع في المحلات المخصصه لذبح الدجاج( بدارى اللحم ) , وبين الدجاج البلدي
بحيث اضع ديك من دجاج التسمين مع إناث من الدجاج البلدي والعكس
ومن ثم تفريخ بيضه صناعيا ً لغرض اللحم و للحصول على شكل مشترك بين النوعين
هل ذلك ممكن ؟
و ما المميزات التي تنتج من تزاوج النوعين ؟
و ما المشكلات التي قد اواجهها .؟
و
جزاكم الله عني كل خير

ممكن لسة بجربها وما اكتملت عندى التجربة
لما تخلص ابلغك ان شا الله

rtaa545
27-09-2010, 08:20 PM
في البداية : احب ان اشكر القائمين على الموقع

ولدي بعض الأستفسارات

واليكم اولها

ماهي اسباب انقبلات الرحم في الدجاج البياض ؟؟

وياليت تتوسع في الشرح والأجابة

ولك الشكر

أخوك : صاحب العليا

اسباب عديدة منها
* ارتفاع اوزان الدجاج قبل الانتاج عن الوزن الطبيعى
* تريب الدهن حول المبيض فى مرحلة الانتاج
* ازعاج وقت البيض

rtaa545
27-09-2010, 08:24 PM
السلام عليكم
جازاك الله خير
السيد المهندس هذه تجربني الثانية في تربية دجاج اللحم في تونس و تقريبا أسامي الادوية و الفيتامينا ت متشابهة .
في التجربة الاولى جرت الامور في ال30 يو لاولى ممتاز جدا . أنا أربي حوالي 500 طير فقط الا ،ه بعد ال30 يوم بدأ يكثر الموت في الدجاج وق أرجعت ذلك لعامل الحرارة و هناك أيضا عامل آخر هو الزكام .
.أنا أريد نصائح عامة. و اريد أن اسأل عن الخل هل هو مفيد
والسلام عليكم

اللى انت بتقولة دا طبيعى جدا
لان الطائر يبدا فى الزيادة فى الوزن مما يودى الى الاجهاد وبالتالى الى انخفاض المناعة اللتى يؤدى الى الامراض
اما عن الزكام فاليك احدى التركيبات الاتية

* سيفاتوكيم + كولستين
سبيراميسين + نيومايسين
كولستين + دوكسى سيكلين
او حقن لنكواسبكتين + جنتاميسين لو الحالة متاخرة

amr_hendawey
29-09-2010, 06:24 PM
السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور لو عاوز ارفع مناعة دجاج التسمين ايه اسم الدواء المناسب لكده لان حضرتك بتقول الطائر يبدا فى الزيادة فى الوزن مما يودى الى الاجهاد وبالتالى الى انخفاض المناعة اللتى يؤدى الى الامراض
2 _كيفية الوقاية من الكوكسديا علما بأنى عندي دجاج تسمين 15 يوم
3-ما اسم دواء لقاح الجمبورو وتقريبا سعره كام وانا لم اعطيه حتى الان
4_متى اعطى مضاد حيوى فى الفترة القادمة اي بعد مرور 15 يوم
وجزاك الله كل خير على مجهودك ويجعله الله فى ميزان حسناتك

rtaa545
29-09-2010, 07:34 PM
السلام عليكم
لو سمحت يا دكتور لو عاوز ارفع مناعة دجاج التسمين ايه اسم الدواء المناسب لكده لان حضرتك بتقول الطائر يبدا فى الزيادة فى الوزن مما يودى الى الاجهاد وبالتالى الى انخفاض المناعة اللتى يؤدى الى الامراض
2 _كيفية الوقاية من الكوكسديا علما بأنى عندي دجاج تسمين 15 يوم
3-ما اسم دواء لقاح الجمبورو وتقريبا سعره كام وانا لم اعطيه حتى الان
4_متى اعطى مضاد حيوى فى الفترة القادمة اي بعد مرور 15 يوم
وجزاك الله كل خير على مجهودك ويجعله الله فى ميزان حسناتك

* لرفع المناعة منها فيتامين هـ + سيلينيوم + زنك او IM 104 او نيوترى لاك TM
* للوقاية من الكوكسيديا حط فى العلف اى دواء فيةكلاروزوريل لمدة نصف الدورة وبدلة مع اى مضاد كوكسيديا تانى وفى الماء مركبات السلفا او اى دواء فية تولترازوريل مثل الباى كوكس
* عمر 15 يوم ولم تعطى تحصينة جامبورو معناة انك اتاخرت لازم تحطها مرتين عمر 11 و 21 او 7و 15 او لو المكان مش موبؤ بالجامبورو حصن مرة واحدة عمر 14 يوم
* ما فى داعى لاعطاء المضاد الحيوى طالما القطيع جيد اما لو ظهر اى اعراض مثل اسهال او عطسة او كخة او موت حط المضاد الحيوى بسرعة قبل المرض ما ينتشر

amr_hendawey
02-10-2010, 01:40 PM
السلام عليكم
*حضرتك قولت للوقاية من الكوكسيديا حط فى العلف اى دواء فيةكلاروزوريل لمدة نصف الدورة وبدلة مع اى مضاد كوكسيديا تانى وفى الماء مركبات السلفا او اى دواء فية تولترازوريل مثل الباى كوكس
معلش اعذرنى لفهمى الضعيف ممكن تشرحهلى اكتر تقولى مثلا فى الفترة من 1الى مثلا 10 حط كذا لانى مش فاهم

ايهما افضل فى تطهير ارضية العنبر الفنيك ام الكلور ولا فى مطهر تانى احسن منهم وكيفية تطهير العنبر وشكرا لسعة صدرك

rtaa545
03-10-2010, 01:43 PM
انا علشان بقالى فترة خارج مصر ناسى الاسم التجارى للادوية فانا بقول المادة الفعالة لانها ما تتغير فى اى مكان فى العالم
اما عن التطهير دا حسب الامراض اللى جاتلك الدورة اللى فاتت او حسب وبائية المنطقة
عموما
طهر
صودا كاوية
بعدة يود
ثم اترك المزرعة تجف تجفيف شمسى
ثم رش جير
والمعدات باليود ايضا
انا بطهر بالبرنامج دا

ملحوظة الصدا الكاوية لا تزوب الا بالماء الساخن

ابو رجاء
06-10-2010, 12:12 PM
ممكن لسة بجربها وما اكتملت عندى التجربة
لما تخلص ابلغك ان شا الله

المهندس عاطف عبد الدايم تحية شكر وتقدير

سألت الرجل القائم بتربية الدجاج وذبحة في المحل فقال لي انه ربى هذا الدجاج من قبل للصول على بيضه ولم يحدث ذلك ابدا ً مع العلم ان له عشرين سنه في هذا المجال .!
ما السبب .؟
او ما الحل .؟