المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : ما اجملة من موقع يساعد الشباب

اسامة عبد القوى
03-12-2009, 12:38 AM
السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة ما اجمل الموقع وما يقدمة من خدمات للشباب....لو سمحتم عندى سؤال وارجوا من اهل الخبرة الاجابة هذة اول مرة لى بالموقع ولقد دخلتة لاننى ساشترى الاسبوع القادم 100 فدان فى وادى النطرون طريق العلميين فى غرد المشروكة وهذة الافدنة تابعة لرابطة ضباط الشرطة بالغربية ومخصصة لضباط الشرطة.....فلو سمحتم يا جماعة فى حد عارف الارض دى ويعرف يقولى بالتقريب كم سعر الفدان هناك لان اللة اعلم كيف حصلت على فلوس الشراء مع العلم ان الرابطة قالت انها ستعطينى ال100 فدان ببئر ماء جزاكم الله كل خير

moatazelkashef
03-12-2009, 02:21 AM
أهلا ومرحباً بك أخا وصديق

بالنسبه لهذه المنطقه فأنا لا أعرفها بالتحديد ولكن بخصوص سؤالك عن السعر فهناك تباين شديد فى الاسعار حيث يتفاوت بناء على الأتى:

1- أوراق الأرض ومدى صحتها وسلامتها ويجب الكشف عليها فى الجهه الصادر منها هذه الاوراق.
2-موقع الأرض من الطرق الأسفلت ومدى بعدها عنه.
3-موقع الأرض من الكهرباء ومدى بعدها عن أقرب نقطة توصيل.
4-مدى صلاحية البئر الموجود فيها و الوسيله المستخدمه فى إدارته.
5-طبوغرافية الأرض و إحتياجاتها من أعمال التسويه وخلافه.
6-هل باقى عليها مستحقات أو أقساط للجهه المالكه الأساسيه.
7-مدى بعد هذه الأرض من الطريق الصحراوى مصر/إسكندريه (بندخاص بأراضى طريق العلمين)

والأهم هو الأوراق والتأكد من صحتها ومع من تتعامل.
وحسب علمى و حسب ما سبق تتراوح أسعار الفدان فى هذه المنطقه من 15 ألف إلى 50 ألف ولذلك ذكرت لك فى البدايه أن هناك تفاوت كبير فى أسعار هذه المنطقه.

نصيحه أخيره :
يفضل أن تصطحب من له الخبره من معارفك أو ممن تثق فيهم لرؤية المكان على سبيل المشوره .

وفقك الله وإيانا لما يحبه ويرضاه

وأهلا بإستفساراتك

اسعدالفقى
04-12-2009, 10:11 PM
اخى الحبيب انا ممن معهم 100 فدان فى ابناء الغربية نفس المدخل اللى حضرتك بتدخل منه هناك ان كنت ذهبت للمعاينة اقول لك بصراحة والله شهيد على قولى هذا لا تشرى هناك لبعد المياة وعدم صلاحيتها لمعظم المزروعات ولو تحت ابعت لحضرتك صور الارصض ولو كما ن تحت نتقابل على ارض الواقع وتشوف الحال ماشي ازاى انا تحت امرك لكن بردة بقول لحضرتك اى مان اخر ممكن بلاش نصيحة لله وذلك لزيادة التكاليف هناك وكمان لو حضرتك ذهبت الى هناك هتشوف ان مفيش هناك الا يافتات فقط لامزارع ولا يحزنون والله مساكين اصحاب الاموال التى ذهبت هباء والله انا منزل طلمبة على عمق 210 متر والمياة ملوحتها 2000 جزء وكمان اجرة حفر المتر هناك مرتفعة تصل الى 300 جنية او يزيد وكمان المولد المخصص لتشغيل الطلمبة ثمنه لا يقل عن 50000 الف جنية علىالاقل فيما فوق يعنة وكمان الطلمبة والكابلات والمواسير واجرة الونش اكثر من 140000 جنية يعنى حسبة ربع مليون على الاقل غير ثمن الارض البهدلة اللى هتشوفها ارجوك علشان خاطرى راحع نفسك وانا مستعد لاى استفسار ولو عاوز تشترى يبقى براحتك والله الموفق وامنيتى ان تتصل بى لو تحب اى زيادة فى الاستفسار