المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب أفكر في الاستقرار بعد أربع سنين غربة

المهندس الحر
21-11-2009, 06:09 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تشجعت كثيراً للكتابة هنا وطلب النصيحة منكم بعد ما رأيت روح الإخوة الطيبة التي تملأ هذا المكان ..

القصة هي ..

سافرت الكويت بعد تخرجي بفترة قصيرة بحثاً عن فرصة وظيفية لكن للأسف نظراً لكون الكويت بلد غير زراعي وتدني رواتب المهندسين الزراعيين بها بالإضافة إلى كوني أجيد اللغة والكمبيوتر فقد عملت في مجالات إدارية أخرى بعيدة عن المجال الزراعي ..

والحمد لله وفقني الله في الإرتقاء في الوظائف إلى أن وصلت إلى درجة ممتازة كإداري في مكتب المدير العام لكبرى شركات الكويت والتي يتمنى العمل بها الكثير والكثير ..

ولكنني طوال هذه الفترة كنت كثيراً ما أندم على أنني أجيد اللغة أو الكمبيوتر لإنني لو لم أكن أجيد أياهم لكان أمامي طريق واحد وهو العمل في المجال الزراعي وكثيراً ما كان يأخذني الحنين إلى العودة للعمل بمجالي وكنت أُمني نفسي بقراءة هذا المنتدى العظيم أو منتديات أخرى عن الزراعة وبين الحين والآخر كنت أبحث عن وظائف في مجالي حتى لو براتب أقل ..

الراتب جيد لعازب ومعقول لأسرة صغيرة لكنه غير كافٍ لأسرة كبيرة أو لأسرة تنشد الترف بمعنى أصح أنه لن يتوفر منه شيئاً لكون أسرتك معك ..

ما جعلني أفكر ملياً الآن في العودة والاستقرار هو واجبي نحو أبوي بعد أن طلبها أبي بنفسه ولأول مرة في الوقت ذاته الذي كنت أعد أوراق الإقامة لزوجتي وابنتي هنا في الكويت ..

أريد منكم النصيحة وإفادتي بسوق العمل الآن والمشاريع الأكثر نجاحاً ..

نسيت أن أقول لكم أن والدي واثنان من أعمامي يمتلكون مزرعة حوالي 50 فدان في النوبارية واستقر الحال بهم الآن على بيعها ووالدي يقول أنه يصر أن يشتري أرض مرة أخرى وبالطبع لا يريد شريكاً غريباً معه ويفضل أن أكون معه

zeranet
21-11-2009, 08:58 PM
اولا يجب عليك الاستخاره في كل عمل حتي يكون خالصا لوجه الله تعالي وتصبح حياتك كلها عباده لله فتنال رضاه وهذا افضل مايطلبه العبد
ثانيا لو انك تفكر في الاستقرار بعمل فانت الان مستقر لو نزلت يبقي ربنا يعوض عليك بصراحه
ثالثا لو انك هاتنزل وتشتري الارض مع والدك وتقوم بزراعتها احجز الليله وانزل .هذا في حاله توفر عمل خاص اما لو انت ناوي تشتغل بقولك خليك ولو سمعت كلامي هاتدعي لي ان شاء الله

meky
21-11-2009, 09:37 PM
بسم الله الرحمن الرحيم

صلى صلاة استخارة

وربنا هيوفقك ان شاء الله

سهيل نعيم
21-11-2009, 11:54 PM
اخي العزيز لن تجد افضل من بلدك للعمل فيه ولطالما ان والدك ارادك بجانبه فعليك ان تبقى الى جانبه وان تعيش معاه فرضاه اكثر واكبر من كل فلوس الدينا اما النشاريع الزراعية تستطييع ان تعمل مزارع دجاج لاحم او بياض وان تعمل مشتل ويوت بلاستيكية وربنا يوفقك في حياتك

المهندس الحر
22-11-2009, 12:45 AM
اولا يجب عليك الاستخاره في كل عمل حتي يكون خالصا لوجه الله تعالي وتصبح حياتك كلها عباده لله فتنال رضاه وهذا افضل مايطلبه العبد
ثانيا لو انك تفكر في الاستقرار بعمل فانت الان مستقر لو نزلت يبقي ربنا يعوض عليك بصراحه
ثالثا لو انك هاتنزل وتشتري الارض مع والدك وتقوم بزراعتها احجز الليله وانزل .هذا في حاله توفر عمل خاص اما لو انت ناوي تشتغل بقولك خليك ولو سمعت كلامي هاتدعي لي ان شاء الله

أولا بشكر الجميع على الاهتمام

يعني برأيك افضل اضيع عمري في عمل أنا غير راضي بيه وإن ده مش الطموح اللي كنت أنا عايزه وبدور عليه؟
نصيحتك لي إني افضل شغال سكرتير زي ما أنا طالما بجيب فلوس وحتى إن كان العائد المادي ده مش العائد المجزي واللي مش هتوفر منه حاجه بوجود أسرتك وياك يعني في الآخر الوضع هنا هيبئا زيه زي في مصر.. هنا مش توفير وهناك مفيش توفير مع فارق إنك بتضيع عمرك في الفاضي ولا بتكسب خبرة ولا بتتقدم خطوة واحده لقدام لا ده انت بترجع ل ورا ؟!!
أنا فعلا عايز أعمل مشروع خاص بي لكن بصراحة متردد وخايف من الفشل لقلة الخبرة

بشكر حضرتك مرة تانية على الاهتمام وياريت تشاركني اكثر وحط نفسك مكاني

بسم الله الرحمن الرحيم

صلى صلاة استخارة

وربنا هيوفقك ان شاء الله

اخي العزيز لن تجد افضل من بلدك للعمل فيه ولطالما ان والدك ارادك بجانبه فعليك ان تبقى الى جانبه وان تعيش معاه فرضاه اكثر واكبر من كل فلوس الدينا اما النشاريع الزراعية تستطييع ان تعمل مزارع دجاج لاحم او بياض وان تعمل مشتل ويوت بلاستيكية وربنا يوفقك في حياتك
مش عارف هو ده الصح ولا هو ده اللي كنت عايز أسمعه

بس فعلا أنا عجبني جدا من زمان وحتى من أيام الجامعة مشروع الصوب البلاستيكية أو المشتل لكن معلوماتي عنهم لا تزيد عن معلومات الدراسة

عايز أعرف كبداية يتكلف كام

شاكر إهتمام سيادتك

تقبلوا جميعاً تحياتي

أبوعمرو الوزيرى
22-11-2009, 01:03 AM
أنا هأقولك رأيى بصراحة
أنا كنت مسافر فى أحد الدول العربي وكنت أعمل فى مجال الزراعة ورغم ذلك نزلت مصر لأسباب كتيرة منها احتياج الأسرة لى ولو كنت أخدتهم معايا مكنتش هأوفر حاجة, والعمر بيجرى فى الغربة واللى هاتقدر تشتغلة فى مصر دلوقتى مش هاتقدر تعمله بعد كدة,وبعدين الرزق بيد الله سبحانه وتعالى ولو لك رزق فى مكان هيجيلك.
وبالنسبة لمشروعك فى مصر توكل على الله (أنما العلم بالتعلم) ومش ممكن الواحد هيتعلم بدون أخطاء.
وربنا يوفقك ويهديك للطريق الصحيح

المهندس الحر
22-11-2009, 08:54 AM
أحييك أبو عمرو

شرحت قلبي بكلماتك المشجعة هذه .. إنت يمكن أكثر واحد تقدر تحكم بحكم مرورك بنفس التجربة

ياريت باقي الأعضاء تشاركنا

تحياتي

محمد عبد السلام
22-11-2009, 09:25 AM
أخى :
أعتقد أن موضوعك محسوم سلفاً فالوالد طلب منك العودة لذلك ستعود و انت شخصياً مقتنع بالعودة و توفر بديل مناسب لك ببلدك هو سبب أساسى للعودة لذلك موضوع العودة محسوم .
لكن هل ستقوم بتولى مسؤولية المزرعة ... حقيقة أن انصحك على الاقل فى المرحلة الاولى بتوظيف أحد المهندسين المتخصصين ذووى الخبرة و قليلاً قليلاً يمكنك التقليل من وجوده حتى الاستغناء عنه ... لكن توليك السئولية بلا خبرة من الممكن أن تكون سبباً للفشل...
و فقك الله

المهندس الحر
22-11-2009, 10:58 AM
أخي محمد

الوالد إلى الآن في حيرة هو الآخر فهو يحتاجني بجواره لأنني الوحيد له وفي نفس الوقت يفكر في ما حققته هنا في الغربة بعد عناء ووصولي لمرتبة ليست بسيئة وراتب أفضل كثيراً من ذي قبل إلى أن سألني أنزل لمجرد أجازة وسبق كلامه كثيراً من التوبيخ وعدم الإحساس بالمسؤولية والابتعاد عنه وأنه أصبح لا يستطيع تحمل المشكلات ومشاغل العمل أكثر من ذلك وأنه آن الأوان أن أكون بجانبه ثم يعود مرة أخرى عندما فاجئته بإني لن أنزل أجازة ولكنني سأعود للأبد فأجد التردد في كلماته ..

ولكنني اليوم في صدد حسم أمري .. فالعمر يمر هباءاً دون جدوى .. وبعد عشرة سنين لن أكون شيئاً سوى سكرتير .. حتى بعد عشرة سنين سوف تكون العودة هي نفس العودة الآن .. فقيمة المال تقل بمرور الزمن بمعنى أن الخمسين أو المية ألف اليوم لن تكون شيئاً بعد عشرة سنين بالإضافة إلى زيادة متطلبات الحياة بمرور الزمن ..

أستطيع أن أعمل في فرع الشركة في مصر وبراتب يعتبر أيضا جيد في مصر .. ما بين الألفين والثلاثة آلاف وربما أكثر فحسب قوانين الشركة .. المفروض لو أني إنتقلت إلى فرع الشركة في مصر أحصل بالضبط على 3600 بالإضافة إلى بدلات أخرى .. فيمكنني أن أعتبر هذه بداية حتى أستطيع في نفس الوقت بداية مشروع بجانب عملي ..

أنا بحكيلكم كل ده علشان حابب إنكم تكونوا عارفين كل جوانب الموضوع علشان تقدروا تنصحوني صح ..

أنا في إنتظار مشاركات باقي الأعضاء ..

المهندس الحر
22-11-2009, 11:14 AM
أخى :
أعتقد أن موضوعك محسوم سلفاً فالوالد طلب منك العودة لذلك ستعود و انت شخصياً مقتنع بالعودة و توفر بديل مناسب لك ببلدك هو سبب أساسى للعودة لذلك موضوع العودة محسوم .
لكن هل ستقوم بتولى مسؤولية المزرعة ... حقيقة أن انصحك على الاقل فى المرحلة الاولى بتوظيف أحد المهندسين المتخصصين ذووى الخبرة و قليلاً قليلاً يمكنك التقليل من وجوده حتى الاستغناء عنه ... لكن توليك السئولية بلا خبرة من الممكن أن تكون سبباً للفشل...
و فقك الله

بالطبع أخي محمد لن أتولى مسؤولية المزرعة فأنا لا أستطيع ذلك وليس لدي الرغبة في ذلك أنا أريد أنا أقيم مشروع من بدايته فالمزرعة يوماً عن يوم في خسارة وتتضارب الآراء بين مؤيد ورافض بين الشركاء

تقبل تحياتي وتقديري لاهتمامك

abbo
22-11-2009, 11:33 AM
يا اخي اولا ارحب بيك في المنتدي
ثانيا الوضع الانت فيهو دا بيمر علي كتير جدا بفكر انو اغير المجال والشغل ومرات افكر في السفر يمكن الواحد شاعر بانو فيهو طاقة اكبر وحيقدر يعمل حاجات اكتر لكن النصيحه زي ما قال الاخوة لازم تكون عارف كويس انت حتعمل شنو في مصر قبل ما تفرط في وظيفتك واذا كان علي كلام الوالد يمكن في ساعة (زنقة) قال الكلام دا لانك قلت انو اتردد لما قلت انك راجع نهائي عموما التوكل علي الله والاستخاره هم الفيصل في الموضوع

المهندس الحر
22-11-2009, 12:22 PM
يا اخي اولا ارحب بيك في المنتدي
ثانيا الوضع الانت فيهو دا بيمر علي كتير جدا بفكر انو اغير المجال والشغل ومرات افكر في السفر يمكن الواحد شاعر بانو فيهو طاقة اكبر وحيقدر يعمل حاجات اكتر لكن النصيحه زي ما قال الاخوة لازم تكون عارف كويس انت حتعمل شنو في مصر قبل ما تفرط في وظيفتك واذا كان علي كلام الوالد يمكن في ساعة (زنقة) قال الكلام دا لانك قلت انو اتردد لما قلت انك راجع نهائي عموما التوكل علي الله والاستخاره هم الفيصل في الموضوع

أخي عبده شكرا لترحيبك بي

بس إنت مش شايف إن ده الصح ولا الواحد يفضل ماشي مع الموجه وخلاص ؟!

تقبل كل التحية والتقدير

طة السيد
22-11-2009, 01:59 PM
ارى بعد صلاة الاستخارة الرجوع والاستقرار بمصر وذلك لعده اسباب
- وجود مزرعه بالمساحة المذكورة وان كانت معروضة للبيع فهذا يعنى توافر القدرة المالية على شراء الارض
-انت تقول انك بدون خبرة ولكن معك الاساس وسوف نعرف كيفية الحصول على المعلومة بالاضافة الى وجود خبرة والدك من ادارة المزرعه السابقة
-اجتماعك مع والدك الان انسب من اى وقت اخر حتى تشرب منة ماعاناة سابقا فى المزرعه وسيكون داعما لك
-اذا لم تعود الان لن تسطيع العودة وعمل مشروعك ثانيا

المهندس الحر
22-11-2009, 04:47 PM
- وجود مزرعه بالمساحة المذكورة وان كانت معروضة للبيع فهذا يعنى توافر القدرة المالية على شراء الارض
-انت تقول انك بدون خبرة ولكن معك الاساس وسوف نعرف كيفية الحصول على المعلومة بالاضافة الى وجود خبرة والدك من ادارة المزرعه السابقة
-اجتماعك مع والدك الان انسب من اى وقت اخر حتى تشرب منة ماعاناة سابقا فى المزرعه وسيكون داعما لك

أخي طه

أشعر وأنك قد لمست جميع الأوتار الحساسة فهذا فعلاً ما يدور برأسي

وأكثر نقطة كنت صوابا بها هي أنني إن لم أعد الآن فلن أعد ثانية

ففي مقابل عدم عودتي الآن سوف ألحق زوجتي بي في الغربة ولن نستطيع توفير شيئاً وستأخذنا دوامة الغربة كما أخذت الكثير

تحياتي وتقديري لشخصكم الكريم

zeranet
22-11-2009, 05:09 PM
الاخ المهندس الزراعي الحر
عاوزك تفكر بعقلك بس وسيبك من العواطف اللي هتلاقيها مرتفعه بسبب الغربه عشان انا مجرب والله مجرب
لو معالك فلوس تقدر تعمل مشروع خاص زي الارض اللي ممكن تشتريها مع والد انا معاك من الان
مصر دلوقتي الكلمه فيها للخصصخصه وبس مصر لمن يملك اي شيء فيها فقط اي صاحب عمل حر فاتح محل مشروع
لكن عشان تفكر انك تشتغل عند حد موظف انسي خليك زي ما انت
وبعدين حاكيه الخبره اللي بتقول عليها دي انت امال شغال ازاي الخبره في مشروع اغلبها بتكون للاداره اما الفنيات دي سهله تستكمل يعني الراجل اللي انت شغال عنده فني في كل الاعمال طبعا لا
الاداره تضمن لك النجاح قبل الفنيات بكتير الفنيات تستكمل بسهوله جدا اكتر فشل المشاريع في مصر بسبب الناس انها بتفكر ان الفنيات هي الاساس
ياريت اكون وصلتك حاجه

المهندس الحر
22-11-2009, 05:32 PM

عاوزك تفكر بعقلك بس وسيبك من العواطف اللي هتلاقيها مرتفعه بسبب الغربه عشان انا مجرب والله مجرب
لو معالك فلوس تقدر تعمل مشروع خاص زي الارض اللي ممكن تشتريها مع والد انا معاك من الان
مصر دلوقتي الكلمه فيها للخصصخصه وبس مصر لمن يملك اي شيء فيها فقط اي صاحب عمل حر فاتح محل مشروع
وبعدين حاكيه الخبره اللي بتقول عليها دي انت امال شغال ازاي الخبره في مشروع اغلبها بتكون للاداره اما الفنيات دي سهله تستكمل يعني الراجل اللي انت شغال عنده فني في كل الاعمال طبعا لا
الاداره تضمن لك النجاح قبل الفنيات بكتير الفنيات تستكمل بسهوله جدا اكتر فشل المشاريع في مصر بسبب الناس انها بتفكر ان الفنيات هي الاساس
ياريت اكون وصلتك حاجه

طبعا وصلتلي كثير

أنا خوفي كله فعلا من الفنيات

أقدر أقولك إن الإدارة دي لعبتي مش غرور والله

كل الحاجات الإدارية الحمد لله أقدر أعملها كويس جداً ..

أنا اشتغلت في مشاريع كثير جداً وخبرتي في الإدارة كبيرة جداً

ومشاريعنا بتتكلف مليارات مش ملايين .. مش ببالغ والله ده فعلاً اللي بيحصل

الحمد لله نقطة الإدارة دي وتنظيم العمل أنا مفيش عندي منها أي قلق

ربنا يقدم اللي فيه الخير .. وإن شاء الله هاكون متواصل معاكم أول ما اوصل كمان

بس ياريت ما اكون تقيل عليكم ..

خالص تحياتي وتقديري

mosezz
23-11-2009, 12:05 AM
الأخ العزيز الغالى / المهندس الحر
فى البدايه تقبل تحياتى وربنا يهديك لما فيه الصواب
ثانيا| حضرتك بتتكلم فى موضوع يمسنى بصفه شخصيه انا كنت موظف فى وظيفه حكوميه داخل مصر ومليت من كونى موظف وقررت ان اغير نمط حياتى بدون تردد رغم معارضة زوجتى واهلى جميعا بدون استثناء كبير وصغير وانا صممت ولله الحمد والشكر حمدا كثيرا كما ينبغى لجلال وجهه وعظيم سلطانه كان القرار صائبا فبعد فتره من البحث وفقنى الله فى التعرف على صاحب ارض فى مطروح حوالى 300 فدان ولأن عندى مشاريع كثيره استطيع تنفيذها وهى غير منتشره كثيرا فى مصر وعائدها المادى باذن الله مرضى ومربح مثل مزارع دود الأرض ومزارع الضفادع واستطيع استنبات الشعير الداخل فى علف المواشى وعلف الأرانب وعلف الأغنام ويوفر حوالى 50 فى المائه من قيمة العلف الجاف وغيرها كثيرا حتى لا اطيل على حضرتك
فقد تم الأتفاق بيننا على العمل يدا بيد هو فيما يتعلق بالأرض والأموال وانا بالعمل
وانا الأن اعرض على حضرتك لو الموضوع يناسبك كونك شريك معنا بالوسيله التى سنتفق عليها هذا رقمى 0143585693 اتصل فى اى وقت واهلا بك فى مصر
واكرر على حضرتك كلمات الأما الشافعى
سافر تجد عوضا عمن تفارقه وانصب فان لذيذ العيش فى النصب
الأسد لولا فراق الغاب ما افترست و السهم لولا فراق القوس لم يصب
انى رأيت وقوف الماء يفسده ان سال طاب وان لم يجرى لم يطب
غير ناس وغير عادات ومعاملات وانشاء الله لم يكن فيها خساره
اكرر انا تركت وظيفه يتمناها اى شخص فى مصر لأشبع رغبتى فى العمل اللذى احبه ويستهوينى
والله الموفق ................ وانا تحت امرك واتمنى ان نتعاون معا

المهندس الحر
23-11-2009, 06:21 PM
الأخ العزيز الغالى / المهندس الحر
فى البدايه تقبل تحياتى وربنا يهديك لما فيه الصواب
ثانيا| حضرتك بتتكلم فى موضوع يمسنى بصفه شخصيه انا كنت موظف فى وظيفه حكوميه داخل مصر ومليت من كونى موظف وقررت ان اغير نمط حياتى بدون تردد رغم معارضة زوجتى واهلى جميعا بدون استثناء كبير وصغير وانا صممت ولله الحمد والشكر حمدا كثيرا كما ينبغى لجلال وجهه وعظيم سلطانه كان القرار صائبا فبعد فتره من البحث وفقنى الله فى التعرف على صاحب ارض فى مطروح حوالى 300 فدان ولأن عندى مشاريع كثيره استطيع تنفيذها وهى غير منتشره كثيرا فى مصر وعائدها المادى باذن الله مرضى ومربح مثل مزارع دود الأرض ومزارع الضفادع واستطيع استنبات الشعير الداخل فى علف المواشى وعلف الأرانب وعلف الأغنام ويوفر حوالى 50 فى المائه من قيمة العلف الجاف وغيرها كثيرا حتى لا اطيل على حضرتك
فقد تم الأتفاق بيننا على العمل يدا بيد هو فيما يتعلق بالأرض والأموال وانا بالعمل
وانا الأن اعرض على حضرتك لو الموضوع يناسبك كونك شريك معنا بالوسيله التى سنتفق عليها هذا رقمى 0143585693 اتصل فى اى وقت واهلا بك فى مصر
واكرر على حضرتك كلمات الأما الشافعى
سافر تجد عوضا عمن تفارقه وانصب فان لذيذ العيش فى النصب
الأسد لولا فراق الغاب ما افترست و السهم لولا فراق القوس لم يصب
انى رأيت وقوف الماء يفسده ان سال طاب وان لم يجرى لم يطب
غير ناس وغير عادات ومعاملات وانشاء الله لم يكن فيها خساره
اكرر انا تركت وظيفه يتمناها اى شخص فى مصر لأشبع رغبتى فى العمل اللذى احبه ويستهوينى
والله الموفق ................ وانا تحت امرك واتمنى ان نتعاون معا

شكراً أخي موسيز على تشجيعك ومبادرتك الكريمة

لكن ما يستهويني الآن هو مشروع صوب أزرع بها خضروات مثل الخيار والطماطم والفلفل وغيرها

برغم أن أفكارك غريبة وجديدة لكنها قد تكون أفكار رائعة فقديما ليس ببعيدا وقبل سفري كنا نضحك ونستهزئ بمستثمري مزارع النعام أو حتى النجيل الأخضر ولكنهم اليوم لا يوجد أحد مثلهم ..

تمنياتي بالتوفيق

صابر حشاد
24-11-2009, 10:29 AM
الاخ العزيز المهندس الحر حالتى تتشابه كثيرا مع حالتك فانا موظف بالكويت تقريبا راتبى زيك (من خلال كلامك )ودى السنه الثانيه لى بالكويت والحمد لله ربنا اكرمنى باداء فريضة الحج فى السنه الاولى وقررت ان السنه اللى جايه تكون الاخيره لى بالكويت لان الغربه ليها تمن مش حانحس بيه دلوقت وانوى ان شاء الله عمل مشروع خاص هو صوب زراعيه ومشروع ارانب والمساحه التى املكها مساحه صغيره هى نصف فدان ارض صفراء سأقوم بانشاء 3صوب 9*50 متر وعنبر ارانب على مساحة 120متر دورين وباذن الله ومن خلال معلومات من متخصصين وخبرتى العمليه وحبى للزراعه سيكون العائد موازى للغربه ان لم يكن افضل وهذه ارزاق سواء هنا او هناك بالإضافه لراتب يكفى اساسيات المعيشه فى التربيه والتعليم تكلمت بقلب مفتوح ايضاً لما لمسته من صراحه فى كلامك وامانه فى ردود اعضاء المنتدى المحترمين على هذه الصراحه فنصيحتى لك اخى الكريم اولا ان تؤدى فريضة الحج لانها من هنا اسهل من عمره من مصر ثانياً تدبير مبلغ مناسب لإقامة مشروع او على الاقل بدايه او نواه للمشروع وبعد كده يكبر من ايراداته والراتب اللى انت قلت عليه انك حاتتقاضاه فى مصر ماشاء الله يحلم بيه اى شاب انه يتقاضاه فى الغربه مش فى وسط اهله وربنا يباركلك فيه ولا تتردد و بالتوفيق ان شاء الله

المهندس الحر
24-11-2009, 10:53 AM
الاخ العزيز المهندس الحر حالتى تتشابه كثيرا مع حالتك فانا موظف بالكويت تقريبا راتبى زيك (من خلال كلامك )ودى السنه الثانيه لى بالكويت والحمد لله ربنا اكرمنى باداء فريضة الحج فى السنه الاولى وقررت ان السنه اللى جايه تكون الاخيره لى بالكويت لان الغربه ليها تمن مش حانحس بيه دلوقت وانوى ان شاء الله عمل مشروع خاص هو صوب زراعيه ومشروع ارانب والمساحه التى املكها مساحه صغيره هى نصف فدان ارض صفراء سأقوم بانشاء 3صوب 9*50 متر وعنبر ارانب على مساحة 120متر دورين وباذن الله ومن خلال معلومات من متخصصين وخبرتى العمليه وحبى للزراعه سيكون العائد موازى للغربه ان لم يكن افضل وهذه ارزاق سواء هنا او هناك بالإضافه لراتب يكفى اساسيات المعيشه فى التربيه والتعليم تكلمت بقلب مفتوح ايضاً لما لمسته من صراحه فى كلامك وامانه فى ردود اعضاء المنتدى المحترمين على هذه الصراحه فنصيحتى لك اخى الكريم اولا ان تؤدى فريضة الحج لانها من هنا اسهل من عمره من مصر ثانياً تدبير مبلغ مناسب لإقامة مشروع او على الاقل بدايه او نواه للمشروع وبعد كده يكبر من ايراداته والراتب اللى انت قلت عليه انك حاتتقاضاه فى مصر ماشاء الله يحلم بيه اى شاب انه يتقاضاه فى الغربه مش فى وسط اهله وربنا يباركلك فيه ولا تتردد و بالتوفيق ان شاء الله

أهلا بيك أستاذ صابر

ده احنا نعتبر نفس الحالة بالظبط

لإني أيضا الحمد لله أديت فريضة الحج العام الماضي

بالإضافة إلى المشروع الذي أنوي عليه هو صوب زراعية

هابعتلك رقمي على الخاص نتكلم شوية إذا ممكن

المهندس الحر
24-11-2009, 10:57 AM
قمت بحذف الرد نظراً للتكرار .. لأنني كنت أعتقد أنها لم تظهر

المهندس الحر
24-11-2009, 11:01 AM
لم أُصدق عيني عندم رأيت أن الموضوع قد تم تثبيته

شكراً لإدارة الموقع

أتمنى أن يكون الموضوع مرجع إلى كل من ينوي أو يفكر في ترك الغربة والاستقرار في بلده مع إيضاح المميزات والعيوب

كل التحية والتقدير

المهندس محمدجعفر
24-11-2009, 11:13 AM
اخي العزيز المهندس الحر / شكرا لك على ثقتك فينا وانا من راي ابيك انه يجيب ان لايكون معه شريك ولان جاءتك الفرصة للعمل في مجال تخصصك وانشاء الله تنجح واتمنى لك التوفيق والنجاح

المهندس الحر
24-11-2009, 11:46 AM
اخي العزيز المهندس الحر / شكرا لك على ثقتك فينا وانا من راي ابيك انه يجيب ان لايكون معه شريك ولان جاءتك الفرصة للعمل في مجال تخصصك وانشاء الله تنجح واتمنى لك التوفيق والنجاح

أبو الهتوف .. مهندس محمد

الشكر موصول لك ولجميع أعضاء المنتدى الكريم ..

أؤيدك الرأي تماماً في عدم مشاركة الغريب وأننا (أنا ووالدي) سوف نكون أفضل معاً بإذن الله

كما أن فكرة ترك الغربة وما فيها الآن تتأكد لدي يوماً بعد يوم .. فقد مللت من هذا العمل الروتين الذي لا فائدة منه على المدى البعيد بجانب عدم إشباع طموحي ورغباتي منه .. ما هي إلا بعض الدنانير والتي أصبحت غير ذات أهمية لي

شكراً لدعواتك (م) وسوف أذكر التطورات معي يومياً لأن موعد سفري غداً بإذن الله

وأتمنى من فطاحل المنتدى في الزراعه أن يكونوا بجانبي وأملي في ذلك كبير بإذن الله

كل التحية والتقدير

Mina Garas
24-11-2009, 12:25 PM
اخى المهندس الحر
اولا اعرفك بنفسى

اسمى مينا جرس دانيال
الوظيفة : مهندس زراعى
مكان العمل : سلطنة عمان

نفس ظروفك بالظبط بس الفرق اللى بينى و بينك انى اشتغلت شوية فى الزراعة عموما و خصوصا الارانب و عندى فيها خبرة 5 سنين

بس طبعا انا لسه مسافر من 6 شهور بس و برده عايز لما ارجع اعمل مزرعة

اتكل على الله و ارجع و اشبع رغبتك و اعمل مزرعتك بلدك هترجع لها هترجع لها
انت تعرف شغال ايه انا شغال امين مخزن
مهندس زراعى شغال امين مخزن و كله عشان القرش

بالنسبة للادارة و الفنيات هاتلك مهندس شاطر و خبرة و مع الوقت هتتعلم منه
بس عندى سؤال هو مادام فى مزرعة عايز تبيعها ليه و تشترى غيرها

و ربنا يوفقك

mosezz
29-11-2009, 04:08 AM
الأخ الفاضل المهندس الحر
تقبل تحياتى واحترامى
راجع رسالتى مره ثانيه انا حبيت اشير الى ان مساحة الأرض 300 فدان فلابد من وجود الصوب الزراعيه للزراعه بها ولحدمة باقى الأرض لتجهيز الشتلات الخاصه بزراعة الخضار فى المساحة الغير مشجره بأشجار مثل المانجو والبرتقال والعنب
هيكون فيه مساحة ارض حوالى 10 فدان للصوب انشاء الله وبرضه تليفونى موجود فى الرساله السابقه وتحت امرك فى اى وقت واهلا بك فى بلدك مصر

ابن الشاطىء
29-11-2009, 10:03 AM
ارجع لأبيك

ارجع لأرضك

ارجع لبلدك

ارجع لعملك الأصلى

ارجع لنفسك

دون استخارة

Moaz Mohammad Awwad
30-11-2009, 09:47 AM
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته، و كل عام و انتم بخير و الامة الاسلامية بخير و عزة
أخي الحبيب لقد لمست رسالتك تلك كل الاوتار و نكئت كل الجراج، فحينما قرات رسالتك شعرت و كأنك تتكلم عني. فأنا في الغربة منذ أكثر من 5 سنوات و أعمل عمل إداري رغم أني متخصص باللغة الانجليزية و كوني أتحدث الانجليزية و أحسن التعامل مع الكومبيوتر و جدت فرصة عمل كمسؤول علاقات عامة في إحدي الشركات الهندية بالخليج و بعدت تماما عن عملي الاساسي الي العمل الاداري و السنين تمور و خلاص سنة انزل مصر و سنة اجيب عيالي زيارة و كل يوم بحس بالرغبة في العودة. أعتقد اننا نحن المصريون مرتطبطون بالوطن اكتر من غيرنا ، و دي حقيقة ما عرفتهاش غير في الغربة، علي الرغم من اني في دولة عربية لكن اشعر بالغربة. المهم انا منذ عودتي من مصر الحبيبة من 6 اشهر و انا بفكر بالنزول النهائي بالصيف القادم. فالحمد لله اشتريت قطعة ارض مستصلحة و ممكن اعمل مشروع زراعي، رغم انه بعيد عن تخصصي الا اني احب ذلك المجال و كما قال اخونا في رسالته _ العلم بالتعلم_ و بعدين الحياة بالغربة معدومة فكما تعلم جيدا اننا نبذل جهد اكبر و مهما كان الدخل ارتفاع مستوي المعيشة بياخد معظم الدخل و كمان التزماتك و تطلعاتك بتزيد و كل يوم مصروف عيالك في مصر بيزيد و السنين بتمر و الشباب بيروح و اللي مش هنعملة النهاردة مش ممكن نعمله بعد فترة و خصوصا ان الغربة بتاثر علي الحالة البدنية و النفسية اكثر من العيش في الوطن و لو كان العيش في الوطن به مشاكل الا انها مهما كانت افضل من الغربة و ان عيالك يجو عندك ضيوف مرة و انت تروح عندهم ضيف مرة و السنين تمر عليك و بعد كدا مش عارفين هنقدر ننفذ اللي بنحلم به في مصر و لا أيه؟ استخير و فكر بهدوء و ربنا يوفق ان شاء الله و لا تنسانا من دعائك

adelnabil
01-12-2009, 06:01 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الكريم.. ما تفكر به أنت الآن شغل تفكيري لشهور طويلة.. والحمد لله بدأت في تنفيذ الخطة التي وضعتها لنفسي.. راعيت فيها لا ألوم نفسي بتركي عمل ثابت يدر عليّ دخلاً ثابتاً.. وأيضاً أتجنب ملامة الناس بالتسرع في اتخاذالقرار..

أنا خريج زراعة وأعشق العمل بها في كافة مجالاتها... كنت أعمل في مصر فراز أقطان وأغلقت الشركة بعد تخصصيها وبيعها..
سافرت الإمارات منذ ١٢عشر عاماً.. وأعمل مجال ليس له أي علاقة من قريب أو بعيد بالزراعة .. في المجال الإعلامي.. والحمد لله وضعي مستقر ومرتبي يكفيني ويكفي أسرتي ولا توجد أي مشاكل..

المشكلة كانت في نظري هي العمر.. فأنا على مشارف الأربعين. وأنت كما تعرف.. في الغربة من تقيم معه أسرته لا يوفر إلا القليل حتى لو كان يتقاضي راتباً كبيراً..
كان دائماً التساؤل الذي يطاردني إلى متى سأظل في الغربة.. وماذا سأفعل لو وصلني خطاب (تفنيش) لضغط النفقات كما حدث مع المئات والآلاف خصوصاً بعد الأزمة العالمية.. والأزمة المالية حالياً..

الحمد لله ربنا وفقني لأتخذ القرار.. قمت بإنزال أسرتي نهائياً منذ عام .. جمعت كل ما أملكه وأوفره واشتريت قطعة أرض صحراوية في وادي النطرون.. وبإذن الله على منتصف العام لو قدر الله لي البقاء.. سأنزل نهائياً لزراعة هذه الأرض وعمل مشروع زراعي عليها..
هناك العديد من المشروعات.. واختيار أحدها ليس بالأمر الصعب.. والسوق هو الذي سيرجح أيها تختار وقت البدء.. لكن الأصعب في رأيي هو أن تتخذ قرار العودة..
والحمد لله أنا مستريح لهذا القرار وبعد إنزال الأسرة بدأت أوفر الأموال المناسبة لعمل المشروع..
أنصحك أخي الكريم.. أن تجعل لك هدفاً تريد الوصول إليه ولا تترك نفسك في الغربة إلى أجل غير مسمى.. لكن حدد لنفسك هدفاً وحدد كيف ستصل له.. وضع لنفسك جدولاً زمنياً لتحقيق هذا الهدف.. حتى لو كان بعد فترة طويلة..

توكل على الله .. ولا تقلق على الرزق .. فإن الأمر الذي أقسم الله سبحانه وتعالى عليه ورسوله صلى الله عليه وسلم هو الرزق.. فقد قال تعالى: (وفي السماء رزقكم وما توعدون.. فورب السماء والأرض إنه لحق مثل ما أنكم تنطقون).. وقال صلى الله عليه وسلم: (والله لن تموت نفس قبل أن توفى رزقها وأجلها)..
أيضاً اعلم أنه لا شيء أفضل من أن تكون أنت مدير نفسك.. إن أحسنت فلها وإن أسأت فعليها.. تعبك وجهدك ستجني ثماره أنت.. قرارك ستأخذه بنفسك لا نتنظر غيرك أن يوافق عليه.. ساعتها ستحس بحريتك فعلاً أيها المهندس الحر..
أكيد الطريق ليس مفروشاً بالورود والرياحين وأكيد ستواجهك صعاب.. لكن قهرك لهذه الصعاب وتغلبك عليها سعادة كبيرة ما بعدها سعادة...
وتحضرني أبيات لفضيلة الشيخ الدكتور يوسف القرضاوي..

قالوا: السعادة في السكون وفي الخمـول وفي الخمود
في العيـش بيـن الأهـل لا عيـش المهاجر والطريـد
في لقمـة تأتـي إليـك بغيـر ما جـهـد جـهـيـد
في المشي خلف الركب في دعـة وفي خطـو وئـيـد
في أن تـقـول كمـا يقـال فـلا اعتـراض ولا ردود
في أن تـسيـر مع القطيـع وأن تـقـاد ولا تـقـود
في أن تـصيـح لكل وال عاش عـهـدكـم المـجـيـد
في أن تـعيـش كما يراد ولا تـعيـش كمـا تـريـد‍

قـلت: الحيـاة هي التـحرك لا السكـون ولا الهمـود
وهي التـفاعل والتـطـور لا التـحجـر والجـمـود
وهي الجـهـاد، وهل يجـاهـد من تـعلق بـالقـعود
وهي الشعور بالانـتـصار ولا انـتـصار بلا جـهود
وهي التـلـذذ بالمتـاعـب لا التـلـذذ بـالـرقـود
هي أن تـعيش خليـفة في الأرض شأنـك أن تـسود
هي أن تـخط مصيـر نفسك في التـهام وفي النـجود
وتـقول: لا، ولمـلء فـيـك لكـل جـبـار عنـيـد
هـذي الحيـاة وشـأنـها من عـهـد آدم والجــدود
فـإذا ركـنـت إلى السـكـون فـلذ بسكـان اللحـود
أفبـعد ذاك تـظن أن... أخـا الخمـول هو السعيـد؟

والله الموفق

abbo
02-12-2009, 10:20 AM
أخي عبده شكرا لترحيبك بي

بس إنت مش شايف إن ده الصح ولا الواحد يفضل ماشي مع الموجه وخلاص ؟!

تقبل كل التحية والتقدير

ياريت اكون وصلتك حاجه

الاخ المهندس الحر
تماما كما قال الاخ zeranet يعني مش لوحدي وعموما لا انصحك بالمشي علي الموجه ولكن التريث والتخطيط قبل كل شي
يعني مثلا اضمن ان مشروعك ناجح قبل ان تترك عملك (الا اذا كنت تملك مالا يغطي تكاليف التجارب الفاشلة لا قدر الله) اشترك مع اخ او قريب لينوب عنك في تأسيس المشروع وتتولي انت الامور المالية والمتابعه من مكانك حتي ياتي الفرج (هذه هي القصة)
ارجو لك التوفيق

المهندس الحر
05-12-2009, 09:16 AM
إلى كل إخواني وإخواتي ممن إهتموا بمشكلتي وشاركوني التفكير في قرار العودة لكم مني جزيل الشكر والتقدير والاحترام

لي عودة حيث أنني مجهد من تعب السفر بعد 9 أيام في مصر المحروسة

إلى ذلك لكم كل التحية والتقدير