المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : طلب مطلوب فرصة عمل بالامارات لمهندسه زراعيه

إسكندرانيه
04-11-2009, 08:35 PM
السلام عليكم

بعرف مهندسه زراعيه تريد فرصة عمل فى الامارات براتب جيد ويكون مكان الاقامه تابع لمكان العمل

خريجة قسم الوراثه جامعة الاسكندريه

دفعة 2005 بتقدير جيد

ياريت يا جماعه اللى يعرف فرصة عمل مضمونه واكيده يبلغنى وجزاكم الله خيرا

شوقى سالم
04-11-2009, 09:32 PM
الاخت الكريمة
مصر مليئة بالخيرات ومحتاجة لمثلك وعليك الجد والاجتهاد هنا افضل من الغربة وهل تقبلى ان تسافرى وحدك ممكن جدا ان تقومى بانشاء شركة مبيدات زراعية بسيطة فى الاول وتصعدى السلم واحدة واحدة وسوف اساعدك فى ذلك ولو تعلمى تجرتى لقد تخرجت من كلية الاداب قسم الاجتماع وقررت العمل فى مجال الرى بالتنقيط الذى ليس لة علاقة الاجتماع وبعد ذلك اسست شركة للرى بالتنقيط والحمد لله كبرت ومستورة والحمد لله وفى وسط اهلى وفى بلدى ثم بعد ذلك قمت باخذ دورة تدريبية فى مطار القاهرة فى التذاكر والاسعار واخذت شهادة فى ذلك واصبحت عضوا فى منظمة الطيران المدنى (الاياتا) واخذت شركة سياحية شهادتى هذة حتى تتمكن من الحصول على العضوية لمدة سنتين فى مقابل مادى فلماذا لا تجتهدى هنا فى بلدك وفى وسط اهلك
ولكى منى كل تقدير وتحية
اخيكى شوقى سالم

mahmoud mizo
05-11-2009, 09:18 PM
الأخت الصغيرة

السلام عليكم

الأخ العزيز /شوقي سالم كلامه صحيح ومنطقي جداً

السفر إلى الدول الخليجية لم يعد بنفس عائده القديم بالإضافة إلى المساوئ الحالية والمآسي التي يعرفها الجميع

مهما كان الحال صعباً في مصر فهي أفضل لك فأنت في بلدك ووسط أهلك وفي حماهم

لأي سؤال بريدي الألكتروني موجود

وفقك الله لكل خير

إسكندرانيه
06-11-2009, 11:40 PM
والله اخوانى الكرام انا لم افكر فى السفر الا عندما لم اجد اى فرص متاحه فى بلدى

فانا خريجة 2005 وحتى الان لم اجد عمل مناسب

علما بانى احاول تحسين شهادتى باننى ادرس بالماجستير حاليا

ولكن دون فائده !!!!

م/محمد الغرياني
07-11-2009, 01:47 AM
السلام عليكم ورحمه الله
الاخت العزيزه...
لا يجوز شرعا سفرك يوم بليله دون زوجك ان شاء الله والله تعالي اعلم
الاستاذ شوقي سالم مكافح حاولي الاستفاده من تجربته , بالناسبه اشنعني السفر واشمعني الامارات تحديدا .. نصيحه لا تسيري وراء غرائزك انما سيري وراك تعليمك, وشكرا وفقك الله.

إسكندرانيه
07-11-2009, 11:54 PM
الاخ محمد الغربانى

انا ما فكرتش فى السفر الا بعد بحث وتفكير كتير

شكرا ليك اخى الكريم على اهتمامك وردك

اسعدالفقى
09-11-2009, 09:05 PM
لاخت اسكندرانيه ممكن توفير وظيفه لحضرتك مع بعض الاخوة المستثمرين بالاسكندريه ويمكن التنسيق كعمل ادراى ان شاء الله والله الموفق وبفضل الله نوفر لكى الوظيفه بس محتاجه من حضرتك بعض المجهود والمقابله الشخصيه مع بعض المستثمرين وبفضل الله اختى اللهع شهيد علينا ونحن فى خدمه الاخوة والاخوات

إسكندرانيه
10-11-2009, 10:50 PM
جزاكم الله كل خير اخى اسعد

بس انا منتقبه ولله الحمد

فهل يا يرى ممكن يقبلوا بالنقاب فى الشغل ده

mahmoud mizo
20-11-2009, 05:02 PM
إلى المهندسة الاسكندرانية

أرغب في الاستفسار عن بعض الأمور

هل يمكن إرسال بريدك الإلكتروني؟؟

mohamad_ali
21-11-2009, 10:29 AM
لا اعتقد بوجود اى مانع عند اى شخص محترم صاحب عمل بالنقاب بل لابد ان يفضله ويشترطه

نورا ضلام
21-11-2009, 04:14 PM
السام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا جزاكم الله خيرا
ثانيا رزقكي الله اختي الفاضلة الستر والعفاف واسبل عليكي نعمه ظاهرة وباطنة
ويسرلكي الخير في الدنيا والاخرة
انا اتفق اختي مع الاراء التي تفضل الاخوة بطرحها من عدم سفرك وعن العمل فباذن الله سيرزقكي الله بما فيه الخير لكي وان كان البعض يتجنب من احتشمن في لبسهن او ارتدين النقاب في الوظائف التي قد يكونن احق بها منغيرهن فهناك من هم على دين وعلى خلق او على الاقل ينظرون نظرة مختلفة للامر فما دخل ملابسك او وجهك او جسدك بالعمل...؟
باذن الله اختي ربنا يرزقك بعمل طيب حلال رزقه واسع مبارك فيه ولكن لا تيأسي فان الظفر مع الصبر
في حفظ الله اختي ورعايته السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

محمد زهجر الدين
22-11-2009, 06:52 PM
my sester our egypt need us pleas we must save egypt we dont need all the sons go to far we must going to front not to back

الو1في
15-12-2009, 07:19 PM
ايش رايك بوظيفة في السعودية ؟
بمؤسسة تنسيق حدائق وبالنسبة للعاملات والمهندسات يقمن بتنسيق الحدائق المنزلية ولا يجد اختلاط مع العاملين الذكور . اذا كنتي ترغبين العمل معنا أرسلي سيرتك الذاتية على الاميل التالي: abushahd20[at]gmail.com بالتوفيق.

م/محمد الغرياني
15-12-2009, 10:55 PM
السلام عليكم ورحمه الله
الاخت نورا:
عذرا فان السام معنها هو الموت
فأن السام عليكم تعني الموت عليكم , اعرف انها غفوه منك ولم تقصدي ولكن فقط اردت التنبيه و تصحيح الكلمه محبه في الله.
شكرا

hashimbus
16-12-2009, 11:56 AM
السام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا جزاكم الله خيرا
ثانيا رزقكي الله اختي الفاضلة الستر والعفاف واسبل عليكي نعمه ظاهرة وباطنة
ويسرلكي الخير في الدنيا والاخرة
انا اتفق اختي مع الاراء التي تفضل الاخوة بطرحها من عدم سفرك وعن العمل فباذن الله سيرزقكي الله بما فيه الخير لكي وان كان البعض يتجنب من احتشمن في لبسهن او ارتدين النقاب في الوظائف التي قد يكونن احق بها منغيرهن فهناك من هم على دين وعلى خلق او على الاقل ينظرون نظرة مختلفة للامر فما دخل ملابسك او وجهك او جسدك بالعمل...؟
باذن الله اختي ربنا يرزقك بعمل طيب حلال رزقه واسع مبارك فيه ولكن لا تيأسي فان الظفر مع الصبر

في حفظ الله اختي ورعايته السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وعلشان هي محترمة يا نورا انا شايف انها تسافر و تشق طريقها و ربنا يكرمها و تسعي بعيد عن الدوشة اللي في مصر دي:thinking:..... هاشم من كلية الزراعة جامعة عين شمس (قسم هندسة زراعية)

نورا ضلام
20-12-2009, 08:32 PM
السلام عليكم ورحمه الله
الاخت نورا:
عذرا فان السام معنها هو الموت
فأن السام عليكم تعني الموت عليكم , اعرف انها غفوه منك ولم تقصدي ولكن فقط اردت التنبيه و تصحيح الكلمه محبه في الله.
شكرا

انا متأسفة جدا وجزاك ربي كل خير استاذ محمد انا عارفة انها معناها كدة لكن مع الاسف ما اخدتش بالي
جزاك الله كل خير على تنبيهي
في حفظ الله
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

نورا ضلام
20-12-2009, 08:38 PM
وعلشان هي محترمة يا نورا انا شايف انها تسافر و تشق طريقها و ربنا يكرمها و تسعي بعيد عن الدوشة اللي في مصر دي:thinking:..... هاشم من كلية الزراعة جامعة عين شمس (قسم هندسة زراعية)
السلام عليكم
ازيك يا هاشم يارب تكون بخير اظن انك زميلنا(انا وحسن) على يكون ظني صح؟؟؟؟؟
بس اكيد انا مش معاك في انها تسافر
هنا مش شياطين وهناك ملايكة
كلهم بشر مع الاسف
ولو اتأذت في وسط اهلها هتلاقي حد يطبطب عليها وينصحها وهو قلبه عليهافعلا بجد
لكن لو اتأذت في بلد بعيد عن اهلها مش هتلقي حد جنبها