المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : البق الدقيقي

a s 1000
12-10-2009, 05:42 PM
عندي اصابة بالبق الدقيقي انتشرت في البازروميا ونباتات اخري وبجرب المالاثيون معاها ولكن تاثيره ضعيف في حاجة اقوي للمكافحة وعاوز معلومات عن اعراض الاصاب بالبق الدقيقي وبتعمل ايه بالظبط في النباتات كما ان عندي حوض من الجارونيا المستوردة وهو خارج البيت واعتقد ان ازهاره بدات تضعف وتقل اعمل ايه عشان يببقي يتحسن

م جمعة عطا
12-10-2009, 09:55 PM
السلام عليكم اخى الفاضل
من المعروف ان حشرة البق الدقيقى من الحشرات الثاقبة الماصة التى تتغذى على عصارة النبات ونتيجة التغذية على عصارة النبات تكون اخراجاتها عبارة عن افرازات عسلية تسقط على سطح الاوراق التى تلى الورقة التى يوجد عليها الحشرة مما تسبب فى نمو فطر عفن الخبز عليها وتكون الهباب الاسود على الاوراق مما يشوه منظر النبات ويعوق عملية التمثيل الضوئى فى الاوراق التى يوجد عليها الافرازات العسلية والهباب الاسود
- لعلاج البق الدقيقى : يرش مبيد سيلكرون بمعدل3.75 سم3 / 1 لتر ماء او اكتيلك بمعدل 2 سم3 / 1 لتر ماء
والله الموفق..........

طة السيد
12-10-2009, 10:07 PM
التركيزات دى عالية جدا ممكن تستخدم الاكتيلك 1.5:3سم على لتر ماء او دياونزكس بنفس التركيز او السليكرون عاى ان تكرر الرش ثلاث مرات بينهم اسبوع وتراعى عند الرش عدم ترك اجزاء مصابة بدون رش
اما اعراض الاصابة فستجد نموات بيضاء اللون اذا ضغطت عليعا يخرج منها مادة شبيه بالدم

ويجعله عامر

a s 1000
13-10-2009, 09:18 AM
طيب المالاثيون بيجيب نتيجة والا لأ وبين الرشة والتانية اد ايه

طة السيد
13-10-2009, 10:28 AM
الملاثيون لا يعطى نتيجة مع حشرة البق

ويجعلة عامر

mo3taz
18-10-2009, 09:57 PM
البق

المكافحه ليه

عن طريق البستبان او الديازينوكس

ممكن ترش 90 سم مبيد على 20لتر ماء

التركيز ده كويس انا جربته بس على المسطح الاخضر

م جمعة عطا
18-10-2009, 10:17 PM
اخى الفاضل من الممكن ان يعطى الملاثيون نتيجة طيبة لانه مبيد جهازى ويضاف بمعدل نصف لتر / فدان
والله الموفق........

طة السيد
18-10-2009, 10:48 PM
مهندس جمعه مع احترامى الملاثيون كبيرة المن وممكن مايبقاش فعال كمان انما ممكن تخلطة على مبيدات حشرية اخرى لزيادة الفعالية اما المبيدات التى ذكرها الاخ معتز فهى فعالة على حشرة البق ولكن بخصوص التركيز ايضا عالى على الشجيرات ولكنة يناسب النجيلة نظرا لطبيعه الرى
ويمكن ان يستخدم الاكتلك بتركيز من 1.5:3 فى المية سيعطى مفعول هائل

Diesel
19-10-2009, 12:33 AM
ممكن تستخدم موسبيلان (اسيتامبريد 20%) بمعدل 5 غم/ 10 لتر ماء او كونفيدور (اميداكلوبريد)

م جمعة عطا
19-10-2009, 09:35 AM
البشمهندس طه السيد
السلام عليكم
كلام حضرتك سليم جدا لتلاعب الشركات المصنعة للمبيد فى تركيز المادة الفعالة للمبيد لبد من خلط المبيد بمبيد اخر مثل دلتا مثرين اوسيبر مثرين لزيادة نسبة السمية للمبيد و لزيادة فاعليته لمقاومة الحشرة
ولكم جزيل شكرى..........

طة السيد
19-10-2009, 09:39 AM
اشكرك ياباشمهندس على الاضافة تقبل احترامى

Wshoman
08-08-2014, 09:53 AM
السلام عليكم اخى الفاضل
من المعروف ان حشرة البق الدقيقى من الحشرات الثاقبة الماصة التى تتغذى على عصارة النبات ونتيجة التغذية على عصارة النبات تكون اخراجاتها عبارة عن افرازات عسلية تسقط على سطح الاوراق التى تلى الورقة التى يوجد عليها الحشرة مما تسبب فى نمو فطر عفن الخبز عليها وتكون الهباب الاسود على الاوراق مما يشوه منظر النبات ويعوق عملية التمثيل الضوئى فى الاوراق التى يوجد عليها الافرازات العسلية والهباب الاسود
- لعلاج البق الدقيقى : يرش مبيد سيلكرون بمعدل 7.5 سم3 / 1 لتر ماء او اكتيلك بمعدل 5 سم3 / 1 لتر ماء
والله الموفق..........

الاخ العزيز ،،، تحية مباركة

هل يمكن رش البق الدقيقي بالكحول الطبي وهل هو فعال مع نبات الملوخية ام يضر بالنبات

شيمو حنه
08-08-2014, 10:49 PM
السلام عليكم ربنا يبارك لك اخى ويحمى مزروعاتك واحنا معك اللهم امين لو سمحتوا المبيدات الحشريه دى اسمها الدارج كده والمحلى ايضا يعنى اقصد معروفه اسمها كده عند محلات المبيدات الزراعيه ولا حاجه تانيه وتباع هنا او ف مكان اخر شكرا

Ashraf Almk
07-10-2015, 09:37 AM
السلام عليكم.. أنا لدي تجربة مع البق الدقيقي وهو من الادوية المسجلة عندنا في السودان وهو : Hitcel 47% الجرعة 50 سي سي لكل 16 لتر على أن يكون الرش مرتين الأولى لازالة المادة الدقيقية من الحشرة والرشة الثانية هي ذات التأثير القاتل على أن تكون الرشتين من غير فارق زمني

تاجر 2010
07-10-2015, 05:02 PM
هذي الحشرة لونها ابيض منتشرة عندي في شجرة السفرجل واليوسفي
هل يمكن القضاء عليها بالمبيد الحشري ؟؟

م جمعة عطا
08-10-2015, 08:50 PM
هذي الحشرة لونها ابيض منتشرة عندي في شجرة السفرجل واليوسفي
هل يمكن القضاء عليها بالمبيد الحشري ؟؟
السلام عليكم
يمكن القضاء عليها بالمبيد الحشرى مثل دايمثويت 40ً% بمعدل 1.5 سم لكل 1 لتر ماء
خالص التقدير...........