المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : تربيه الخيول

م/محمد الغرياني
07-10-2009, 06:10 PM
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته,

ازيكم يا شباب ... انا مهندس البان...

انا من عاشقي الخيل . و بركب خيل من زمان , ونفسي اعمل مزرعه خيل عربي بس ناقصني بعض المعلومات. انا طبعا درست في الكليه جزء بسيط عن الخيل . بس اح الاقي حد يوجهني
ويمدني بالمعلومات ازاي ابدء المشروع ده
وجزاك الله خيرا.

م/محمد الغرياني
18-10-2009, 06:02 PM
معقول يا جماعه اكتر من 50 مهندس شاف الموضوع وما فيش حد عارف يساعدني طيب ايه اروح لتخصص تاني يفيدني والله عيب. شكرا

IBRAHIM.KORTOBI
19-10-2009, 02:34 PM
انا ممكن اساعدك بتوفير الارض المطلوبه لعمل المزرعه وكذلك ارض لزراعة العلف في الصف بس اخوك مدير مالي يعني ابيض ياورد في الفنيات انت جمع المعلومات بتاعه عمل المزرعه وخلينا نعمل دراسة جدوي وانا علي التكاليف وانت الخبرة والعماله والتشغيل . وانا عندي ارض قريبه من حلوان 40 فدان .

Safwat Anan
26-10-2009, 12:20 AM
والله انا شايف ان الطبيب البيطرى اجدر على ان يفيدك من الطبيب البيطرى ممكن تسال فى كلية الطب البيطرى جامعة القاهرة هناك دكتور الحسينى الوكيل قد يفيدك ده كان منتدب عندنا فى الكلية لمادة صحة الحيوان فى سنة 3 وراجل محترم جدا وما اظنش انه هيتاخر عليك

م/محمد الغرياني
26-10-2009, 04:40 AM
اشكركم بشده وان شاء الله تكون فتحه خير

حموده الخولى
26-10-2009, 05:54 AM
السلام عليكم
اخى الكريم
حدد الغرض من التربيه واقامة المزرعه يعنى هى فقط للهوايه ولا البزنس ولا محبه فى الله لانه وصانا كتير بهذا المخلوق الراقى
على العموم علشان تبدء المشروع لازم توفر الارض والخيل فى اى مناخ بيعيش
وبعد كده تبنى الاسطبل بالعدد اللى حتبدء بيه مشروعك يعنى حصان وكام فرسه وقبل اى شىء ايا كان الغرض من مشروعك لازم توفر الاكل يعنى لو عندك ارض ازرعها فى الاول وبعدين هات الخيل
ولما تجهز كل ده انا عندى سلالات خيل عربى اصيل فى مزرعه بالاسكندريه ولو حبيت تشوف شكل اسطبل ممكن تتفضل عندى فى مرسى مطروح
ولا تتردد فى هذا المشروع فالخيل فى نواصيها الخير الى يوم القيامه
والمنفق على الخيل كالباسط يده بالصدقه لا يقبضها ابدا
مع خالص تحياتنى
حموده الخولى