المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : سؤال حول تصنيع المقرمشات

دخانى122
01-10-2009, 01:41 AM
ارجوا من السادة الاعضاء الرد على سؤال حول تصنيع المقرمشات> سناكس (الذرة) وشكرا

alyabdelmonem
13-10-2009, 01:54 AM
السلام عليكم بالنسبه لصناعة السناكس والكرسب هى عمليه بتعتمد على الضغط والحراره وتتم عن طريق extroder وهى ماكينة تصنيع الاسناكس والعمليه الانتاجيه ذات فكره سهله ولكنها تحتاج الى تفكير جيد لانها تتطلب دائما حسن التصرف مع الماكينه ومعطيات التشغيل التى تسمى بالبراميتر وعلى فكره هذه العمليه ليست فيها تسويه او خبيز اطلاقا هذه فكره بسيطه جدا وفى حالة اى استفسار انا فى الخدمه

دخانى122
13-10-2009, 11:07 PM
جزاء الله خيرا على المعلومه
ارجو التوضيح اكتر لانه كيف وبدون قلى فى الزيت
ارجو التوضيح اكتر وياريت صور

adnan_tv
18-12-2009, 12:21 AM
سلامات يطحن الزرة مثل البرغل الناعم ويوضع باخل مكنة تشبه حقن البلاستيك
او مكنة فرم الحم ويكون محيطها سخان حراري كهربائي ومن الامام اي المخرج حسب قطر المنتج ويوج شفرة الية للتقطيع لطول الذي تريد adnan_tv[at]mktoob.com

مودى مودى
05-01-2011, 06:59 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
انا اريد فتح مصنع سناكس وعندى جميع التفاصيل ولكن الخامات مثل الذرة المجروشة والمادة التى تضاف على الذرة
لا ارعف مكانهما واريد احد يساعدنى فى معرفة الطريق الى هذة الخامات
ولكم جزيل الشكر

elgashi
15-07-2011, 11:34 PM
تصنيع السناكس من اسهل ما يمكن من حيث التقنيه فهو يعتمد علي الماكينه بشكل كبير ولكن هو سهل ممتنع
الي عاوز اي معلومات مفصله عن عملية التصنيع او الخامات المستخدمه وطرق الحصول عليها برجاء مراجعتي علي الايميل الخاص بي

مع تحياتي
م/محمود الجيشي

م- عمرو نجيب
16-07-2011, 05:46 AM
مضحكة بس عملية والله

http://www.youtube.com/watch?v=BXtd7ZUkGfg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=Ta5jh9VglDw&feature=related

يامين يلايمنى ع المكنتين دول هاخد ترخيص ع المنشية وحط جمبهم طقم حمص شام وبليلة و10 كراسي وأشغل عندي الواد بلية وأعمل علية معلم والله أعمل ملاين ولا غربة ولا شحططة وسيبك من الهاسب و البروسس كنترول وجع الراس الي أتعلمناة الي مبيأكلش عيش حاف

جمال عبد العظيم
16-07-2011, 02:32 PM
والله ياعمرو الماكينة الاولي جميلة جدا ومشروع ممتاز وكل واكل الناس اما الماكينة التانية تنفع مع الحاوي وليس الانتاج شكرا علي هذا الفيديو

م- عمرو نجيب
16-07-2011, 09:22 PM
يا هندسة لما الواحد بيروح مطعم صيني الطباخ بيعمل بهلوان قدامة حاجة زي دي لو الواحد خدلة بترينة إن شالة في حارة العيد هيكسب دهب .............هههههههههههههههههههههه ههههههه بس انا اللي مجنني انهم شغالين علي اساس علمي شايف البارميتر الي في الكانون انا متخيل اللي بيبيع درة مشوي في اليابان بيحط قدامة عداد جيجر

المخلص 2000
27-01-2012, 12:08 AM
السلام عليكم
انا اريد عمل مشروع تصنيع السناكس واريد معرفه سعر خط الانتاج لو ممكن اى زميل يساعدنى اكون شاكر له

محمد القرط
28-11-2014, 05:22 PM
ممكن دراسه جدوى لمشروع اسناكس يعنى طن ااذره ينتج كميه اد ايه من السناكس

DMA
25-02-2015, 05:19 AM
يا ريت توضيح اكثر لان هناك من قال انه بيستخدم فيه زيت درجة خامسة وهو ضار جدا بالانسان