المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أي قسم أختار في كلية الزراعة؟

amaal
15-09-2009, 03:34 AM
انا جالي كلية زراعة وانا بصراحة حباها وعاوزة اعرف ايه اقسام الكليه عشان انا نفسي ادخل قسم(الهندسه الوراثيه) بس في ناس قالوا ليا انها صعبه وانا محتاره ادخل اي قسم وهل ليها مجموع معين لدخولها ارجو الرد بسرعه وشكرااااااااااااااااااااااا:-)

انا دخلت كلية زراعة جامعة القاهرة بس انا مترددة ادخل اي قسم بس انا حابه ادخل قسم الهندسه الوراثيه بس عاوزة حد يفيدني بس يكون بسرعه وشكرااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااا:donnoz::-)

soulplants
15-09-2009, 05:26 AM
اي انسان يحب شي رح يبدع فيه وينجاح فيه مدمك تحبي الهندسه الوراثيه اوكي ادخليه ولا تسمعي لي الناس خليكي وثقه من نفسك وجربي ورح انشاء الله تتوفقي فيه

amaal
15-09-2009, 01:08 PM
اي انسان يحب شي رح يبدع فيه وينجاح فيه مدمك تحبي الهندسه الوراثيه اوكي ادخليه ولا تسمعي لي الناس خليكي وثقه من نفسك وجربي ورح انشاء الله تتوفقي فيه

بس انا عاوزه اعرف اي سنه اتخصص في اللي انا عاوزاه وسنة اولي دي عامله ازاي انا عاوزه حد يفيدني في الحاجات دي عشان اروح الكلية وانا مطمنه ممكن و شكرااااااااااااااااااااا

محمد الشيخ 999
15-09-2009, 08:16 PM
ياريت تشوفى ايه التخصص اللى له شغل بالنسبه ليكى؟ أو التخصص اللى انتى بتحبيه ويكون له شغل ؟

amaal
16-09-2009, 01:30 AM
ياريت تشوفى ايه التخصص اللى له شغل بالنسبه ليكى؟ أو التخصص اللى انتى بتحبيه ويكون له شغل ؟
والله انا حابه الهندسه الوراثيه بس انا خايفه جداااااا من اني الاقيها صعبه معرفش امشي فيها وبعدين انا سمعت اني اول سنتين عادي جدا وتالته ورابعه هي التخصص اللي انا اختاره بس انا بسال هل اي قسم بعتمد علي التقدير بتاعي
ارجوكم حد يساعدني

محمد زهجر الدين
18-09-2009, 04:03 PM
الاخت امال كل عام وانت بخير انا مهندس زراعى شعبه عامه اقترح قسم زراعه الانسجه لانه مطلوب فى سوق العمل الان ولكن لا تخافى من اى قسم من الاقسام مهما كان صعوبته نفسنا نلاقى مننا العلماء والمخترعين والمبدعين بلاش نختار السهل ويكفيكى شرف المحاول
م/ محمد زهجر الدين

وليدالشرقاوي
18-09-2009, 05:54 PM
الاخت امال ...
ربنا ييسر لك ، كمان قسم الارشاد الزراعي ليه شغل ممتاز و مطلوب جدا و راي هذا عن تجربه لان واحد زميل ليه الان ما شاء الله بيحضر ماجستير في الارشاد الزراعي و قسمه مهم جدا و دائما مطلوب في شغل ، و ربنا ييسر لك الخير ...

هيما
18-09-2009, 08:13 PM
السلام عليكم
اولا مرحبا بك اخت امال عضوة جديدة فى منتدانا
وبم انك زراعية جديدة فنتمنى ان تستفيدى معنا وان تفيدى
اما موضوع التخصص
فانا خريج حديث للشعبة العامة
وكما ذكرت انت ان التخصص يبدا من الفرقة الثالثة
فاتركى الامر حتى تنتهى من الفرقة الاولى والثانية
لكن عليك العمل بجد والاجتهاد حتى تتمكنى من الالتحاق باى قسم ترغبية ولا يفرض عليك قسم معين
وعند انتهائك من الفرقة الاولى والثانية سوف تكون قد تكونت صورة واضحة لديك عن اى التخصصات ترغبى ان تدخليها
سواء كانت هندسة وراثية ا بيوتكنوللوجى او زراعة انسجة او غيرها من التخصصات
وساذكر لك ماحدث معى فى الفرقة الاولى
كنت ارغب كثيرا فى قسم الاراضى والمياة او قسم الحشرات
ولان كليتى لاتعترف بالتخصصات الدقيقة لذا فدرست بالشعبة العامة
لكن بمرور الوقت اكتشفت ان الافضل لى هو قسم الوراثة لذا ساحاول الاستكمال فية فى الفترة القادمة
اقبلى مرورى وموفور احترامى

amaal
22-09-2009, 05:43 AM
بجد شكرا ليكوا اوي علي هذه المساعده الحلوه
وانا لو احتجت حاجه انشاء الله هبقي اسالكوا شكراااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااا اوي:-)

انا عاوزه افهم حاجه الاختصاص بيبقي في سنه كاااااااااام؟؟؟؟؟؟؟؟؟ لاني سمعت كلام كتير ومش مصدقه انا عاوزه اعرف من حد فاهم ومتخصص وياريت اللي عنده اي حاجه عن كليه الزراعه يقولي لان الواحد لما يفهم مش هيلاقي حاجه صعبه عليه
وشكرااااااااا مره تانيه انا تعبتكوا معلشي بقي

ezz eldin youssef
22-09-2009, 08:28 AM
التخصص من السنه الثالثه فيما عدا قسم الهندسه الزراعيه من السنه الاولى .

م/ فوفو
22-09-2009, 12:06 PM
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أولا مرحبا مليون مرحبا بك فى زراعة نت بين اخواتك واخوانك
وكل عام وانتى بخير بمناسبة عيد الفطر المبارك اعاده الله علينا وعلى الامة السلامية بالخير واليمن والبركة
بالنسبة لموضوع التخصص
فلن يحدد هذا سواك وسوى رغباتك انت
توكلى على الله أولا وابدأى دراستك للفرقة الأولى والثانية ولا تقررى شيئا الا بعد الفرقة الثانية فقد تتغير اتجاهاتك أو يتغير سوق العمل فى السنتين التاليتين
وأكيد الدراسة سوف توضح ميولك وأهدافك وسوف تعطيك فكرة جيدة عن جميع الأقسام بعدها تستطيعين أخذ القرار المناسب ووقتها فقط يمكنك أن تسألى عن سوق العمل المناسبة وفقك ميولك انت ورغباتك من حيث الاقسام التى تستطيعين التكملة بها
فاذا كانت كليتك بها عدد معين من التخصصات فستجدين هناك بعض الاقسام التى تحبينها اكثر من غيرها وهناك ماتستبعدينه تماما من تفكيرك وقتها سيكون الاختيار أسهل وعلى اسس سليمة
وفقك الله
وأهلا بك مرة أخرى فى بيتك الثانى زراعة نت
http://3ashegaldam3ah.jeeran.com/%D9%85%D9%84%D9%8A%D9%88%D9%86%20%D 9%85%D8%B1%D8%AD%D8%A8%D8%A7.gif

م/ فوفو
22-09-2009, 12:13 PM
أختى الفاضلة التخصص من الفرقة الثالثة
أما الفرقة الأولى والثانية فهى دراسة عامة لكل التخصصات تقريبا فيما عدا الألبان والدواجن تقريبا فهى أقسام منفصلة تأخذى فكرة عنها فى التدريب الصيفى بعد الفرقة الثانية
وعموما لاتقلقى فلن تختارى التخصص الا بعد ان تكونى أخذتى فكرة كاملة عن جميع التخصصات بالكلية
وفقك الله
وكل عام وانتى بخير

م/ فوفو
22-09-2009, 12:24 PM
بس انا عاوزه اعرف اي سنه اتخصص في اللي انا عاوزاه وسنة اولي دي عامله ازاي انا عاوزه حد يفيدني في الحاجات دي عشان اروح الكلية وانا مطمنه ممكن و شكرااااااااااااااااااااا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
سنة أولى وتانية دراسة عامة تعتبر مقتطفات لما درستية بالثانوية العامة بس على أخف طبعا
يعنى بتدرسى
من كل قسم الاساسيات له
مثلا
الفرقة الأولى بتدرسى
نبات عام فى قسم النبات
كيمياء فى قسم المبيدات
فيزياء فى قسم الأراضى
حيوان عام فى قسم الحشرات

رياضيات فى قسم الميكنة (الهندسة الزراعية)
دا كان فى دفعتى لكن حاليا اعتقد ان قسم الميكة أصبح كلية مستقله فلا أعلم ماحدث من تغييرات

وأشياء مثل ذلك
والفرقة الثانية أيضا مثل ذلك
وعلى فكرة كل ما تقدمت بالدراسة كلما أصبح من السهل عليك التفوق
فلا تقلقى من ذلك وكل ماعليك فعله الانتظام بالدراسة والحضور ومتابعة دروسك أولا بأول حتى لا تتراكم عليك وعندها لن تجدى أسهل من التفوق بإذن الله
وفقك الله
http://ff.img.v4.skyrock.net/ffe/hind-love-hind/pics/1267111990_small.jpg

carmonsun
22-09-2009, 09:38 PM
ياريت تركزى شويه فى دراستك بالفرقه الأولى والثانيه وبعدها انتى اللى هتختارى تخصصك بنفسك وبدون مساعده من اى شخص اخر
المهم تجتهدى بالسنتين الأول وبعدها ربنا بيسر الأمور

ابن الشاطىء
22-09-2009, 10:02 PM
يا افندم الكلية كلها تحت أمرك

وياريت العميد كان معانا هنا فى المنتدى

و ياريت أنا كنت العميد أو حتى وكيل الكلية

رانيا رمضان
23-09-2009, 10:34 AM
الأخت العزيزة امال
معليش انا ما اطلعت على استفسارك الا الليلة
أنا خريجة زراعة قسم تقانه حيوية الهندسة الوراثية جزء أساسي في عملنا
أنا أولا بحييك على رغبتك في دراسة زراعة ,, لمن تدخلي الجامعة حتصدمي بطلبة كتير دخلو زراعة على مضض ,, دخلتهم النسبة وحتلاقيهم كارهين زراعة وكارهين اليوم اللي جابهم الجامعة ,, للأسف دول بمثلو الأغلبية ودول هم اللي بيعطو الوجه السالب لزراعة ودول عادة بفشلو في الحياة ..
انت بتمثلي النموذج الجيد الأخر اللي دخل زراعة عن رغبة ومحبة واصرار على النجاح ,,عشان كدا انا بشجعك وبقول ليك سيري ورعاك الله ........................:thumb1:
أما فيما يخص الهندسة الوراثية فأنا بشجعك عليها لكن مقابل انك تضمني لي انك تكوني من المتفوقين عشان تلاقي الفرصة الصح في الحياة بعد التخرج....
مافي حاجة صعبة المسألة وما فيها انو انت حتاخدي جرعات مكثفة من المعرفة لأدق تفاصيل النبات أي على مستوى الخلية وفي الخلية على مستوى النواة والوراثة ,, ذاكري أول باول وحتجي يوم الامتاحن وانت حاسة انك جامدة
مش ساهلة ومش صعبة لكن سهل ممتنع :brows:
وبعدين التعليم الجامعي بفرقو عن المدرسي الجزء العملي فيه حيكون عندكم معامل من خلالها حتعرفي التلاعب بالجينات والهندسة الوراثية وصدقيني المعامل دي بروتوكولات زي برتوكولات الطبخ تدخلي المطبخ عندك خطوات دي زايد دي بتديكي دي وبالضبط هي دي الهندسة الوراثية خطوات موزونة ومحسوبة ودقيقة ممكن تنتجي نبات يديكي من فوق طماطم ومن تحت بطاطس ولا تحشوريلك بكتريا مسمة في النبات عشان تقتلك يرقات الفراش اللي بتتلف المحصول ولا تزرعيلك عنقود عنب كل عنبة فيه بلون ولا تزرعي نبات في مناطق الالغام لمن يتغير لونو تعرفي انو في هنا الغام والنبات ابطل مفعول اللغم
دي كلها تجارب اجريت في المعامل وأثبتت نجاحها وأصبحت محاصيل ذات أثر اقتصادي لبعض الدول دي مش خطارف بتخيلها دي ثورة العلم الان واحنا لازم نجاري الثورة دي....

((((((((((((((((((((((((((*)))))))) ))))))))))))))))))

عشان كدا انا بشجعك بشدة انك تدرسي الهندسة الوراثية وتتفوقي فيها عشان تلاقي فرصة لخدمة بلدك وامتك
وما تخافي من الصعوبة كل الكليات دي حتى كلية اداب بتدرس باعطاء معلومات مكثفة ومعقدة اللي براجعها اول بأول بمر واللي بالعب بطب
والهندسة الوراثية علم أجنبي وأنا بأكد لك انو الاجانب و الامركان مش اذكى مننا بتاتا
حاجة أخيرة عايزة اقولك هي اني دخلت الجامعة لحدت ماتخرجت مارسبت في مادة والمذاكرة اللي ذاكرتها في امتحان الشهادة الثانوية لحدت ما اتخرجت ماذاكرتها في الجامعة ...... فشوفي انتي بقا وقيسي
وبالتوفيق
مودتي

:rolleyes:

رأفت حسن
23-09-2009, 04:02 PM
الإبنة الفاضلة أمل
كما قال لك أحد الإخوة الأفاضل قسم زراعة الأنسجة من أفضل الأقسام . وقسم الهندسة الوراثية إن كان التخصص في السنة الثالثة فهذا معناه أنك ستدرسين علم الوراثة وإن لم يكن بتوسع في السنة الثانية وبعدها ستقررين مدى صعوبة او ملاءمة القسم لميولك فربما تغيرين رأيك بعد أن تكوني قد أخذت فكرة كاملة عن كافة التخصصات خلال السنة الأولى والثانية .
وعلى فكرة السنة الأولى كانت مشابهة تماما للسنة الأولى في كليات الطب والصيدلة والعلوم عدا الدراسة باللغة العربية . هذا كان أيام زمان - الآن لاأدري ماطبيعة المناهج .
وفقك الله .

amaal
30-09-2009, 08:15 PM
انا اخد في الترم الاول15 وحدة والواد اللي انا اخدها دي:
نبات زراعي
كيمياء عضويه
حيوان زراعي
اساسيات اقتصاد
انجليزي
رياضه
عاوزه اسال هل كده كويس بالنسبه لسنه اولي لاني دخلاها فا مش عاوزه اخاف من المواد
فلو سمحتم عاوزه اعرف ايه نظام الثلاث مواد الاولي وردوا عليا ضروري
شكراااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااا

amaal
01-10-2009, 02:38 PM
انا اخد 6مواد في الترم الاول وهما:
كيمياء غضويه
نبات زراعي
حيوان زراعي
انجليزي
رياضه
واساسيات اقتصاد
فهل كده كويس بالنسبه لواحده دخله جديد والمواد دي تعتبر 15وحده

عاشق الشجر
02-10-2009, 03:25 AM
الأخت آمال نرجو الإطلاع جيدا على شروط وقوانين المشاركة في المنتدى والكتابة باللغة العربية الفصحى حتى يجيبك الإخوة الكرام والسلام

زراعة الازهر
02-10-2009, 04:01 AM
والله ربنا يكون في عونك بجد
بس احب اضيفلك ان في ناس بتاخد اكتر من كدة في الترم الواحد

وربنا معاكي ويوفقك

مصطفى محمود
07-10-2009, 07:15 PM
فى البداية احبارحب بيكى كمهندسة زراعية بان

مصطفى محمود
07-10-2009, 07:17 PM
فى البداية احب ارحب بيكى كمهندسة زراعية بان الله وكلية زراعة صعبة فعلا بس دة حال اغلب الكليات العملية وقسم الهندسة الوراثية قسم جميل وعاوز واحد فاهم ومهتم

وردة زراعية
07-10-2009, 08:10 PM
انا جالي كلية زراعة وانا بصراحة حباها وعاوزة اعرف ايه اقسام الكليه عشان انا نفسي ادخل قسم(الهندسه الوراثيه) بس في ناس قالوا ليا انها صعبه وانا محتاره ادخل اي قسم وهل ليها مجموع معين لدخولها ارجو الرد بسرعه وشكرااااااااااااااااااااااا:-)

انا دخلت كلية زراعة جامعة القاهرة بس انا مترددة ادخل اي قسم بس انا حابه ادخل قسم الهندسه الوراثيه بس عاوزة حد يفيدني بس يكون بسرعه وشكرااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااا:donnoz::-)

بس لاتدخلني قسم وقاية المزروعات لأنه وقت تخرج تتورطين بتعامل مع مبيدات وتصابين بامراض لاتحسين بيها الا بعد مرور الزمن حذاري لاتورطين نفسكي بقسم وقاية المزروعات
ادخلي قسم انتاج حيواني او صناعات غذائية

زراعي فلة
08-10-2009, 04:00 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
اولا اتمنى انكي ما تشتتين افكارك وانكي تثبتين على راي واحد تكونين مقتنعة فية ولا تمشين على راي احد عشان ما يحصلك اللي حصل معي
بالنسبة للتخصص تشوفي التخصص الي يناسب قدراتك وتكونين مبدعة ومتفوقة فية لا تمشي ورى سمعة التخصص
اتمنى لكي التوفيق

hamode
18-02-2010, 11:27 PM
حاولي تركزي في دراستك
الحاجات دي حتكي بوقتها

نبيل ابراهيم
19-02-2010, 01:49 AM
اللي ببالك لاتخليها تطير

يعني اللي انت عاوز