المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : الفساد وراء كسب المال

رضا عزت
04-09-2009, 05:26 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
باذن الله ساروى عليكم قصه حقيقه الان
انا من قريه صغير
وكنتوا اعمل فى احدى مصانع الاعلاف وكان فى انسان شغال معاى فى نفس المصانع بس انا مش هذكر اى اسماء
وبعدين فجاء سمعنا عن الرجل ال كان شغال معانا فى نفسى المصانع فاتحه مصنع صغير ومشغاله فى التصنيع والدش الذره
وبعدين طالب منى انى اروح اشتغال عنده وباجر مغرى جدا فا روحت اشتغالت عنده
اول ما رحت اشتغالت فالول كان شغال فى الدش الذره الصفراء وبعدين لقيته بيعمل حاجه فى الدش الذره الصفراء غش من الغش الفاحش فا انا اشتغالت وقلت زى ما بعض الناس بتقول انا ليه فلوس ومش ليه دعوه
وبعدين بعد فتره لقيته اشتغال فى ال رده بيغش الرده يجيب ال رده ويحط عليه حجر جير وصدف كولاح ونشاره خشب واشتغالت ومش كفاه كدا بس وعلى العلم ان الاشياء ال انا بقول عنه دى من اكبر الاشياء الضر على صحه الحيوان والانسان
وبعدين ساب الشغال فى الذره الصفراء وال رده
واشتغال فى الصويا بداء يتوسع فى الشغال بس بيتوسع بايه باروح البشر والحيونات
بدء يشتغال فى الصويا يجيب الصويا ويضياف عليه اشياء ليست بنافع لصويا بل من اكبر الضرار على صويا من بعد ما يكون برتين صويا 48% يكون برتين ممكن 30او 35 % يعنى بيفقد البرتين اكتر من 10 % وهذا بعد النسيان انا فى محساب فوق كل الحسبين هو الله عز وجل ونسيه الله فى شغال الكلام ال انا كتبته ده فى منتها الخطوره بس ياريت الاثبات بذلك بس مفيش اى اثبات ال الكلام وانا بانشد الجميع انا يعرف مصدر صويا الذى يضيفها على الاعلاف التى يستخدمها فى تصنيع اعلافهم
بيضيف على صويا
حجر جيرى بكميه كبير جدا
سرس بحوالى 200 كيلو على الطن
وزيات طعام
ونرجو كل اعضاء الاعزاء ان يتوخو الحزر فى شراء صويا وانا يشترو الصويا من مصدر موثوق منه
ولكم حزير الشكر

rosa damascena
06-09-2009, 12:40 AM
انا اشتغالت وقلت زى ما بعض الناس بتقول انا ليه فلوس ومش ليه دعوه

وبعدين بعد فتره لقيته اشتغال فى ال رده بيغش الرده يجيب ال رده ويحط عليه حجر جير وصدف كولاح ونشاره خشب واشتغالت

لماذا يا اخي تكون مثل بعض الناس .

من غشنا فليس منا

كان بإمكانك تقديم النصيحة له و ترك العمل مع الغشاشين لأن الرزاق هو الله ربي و ربك و رب العالمين .

أنت تقول انه يغش و بالتالي ماله حرام فكيف تعمل معه و تأخذ من نفس المال . :thinking:

إذا أردنا أن نذلل أنفسنا فلتكن لله عزوجل و ليس للمال ..

أحببت ان أقول لك هذا لأنك ترى خطأ هذا الشخص و لكن ألاترى معي أنك أيضا أخطأت بالعمل لديه بعد أن عرفت عنه كل هذا .

نسرين يونس
06-09-2009, 04:08 AM
اخ رضا كان يجب عليك الاول تبهه وان لم ينتهى تتركه وترحل عنه.
ولكن لا تسكت عن الحق فالساكت عن الحق شيطان اخر.
اذهب وبلغ عنه قبل ان يستفحل به الاذى والضرر والطمع.
شكرا لك والارزاق على رب العباد.

رضا عزت
06-09-2009, 10:14 PM
انا عملت كدا فعلا بس بعد عرف وسط كتير فى مجال العمل الذى يعمله ومن الصعب الضر بها
ولهذا اجمد الله على قنعتى وقنعت كل من يحرم على نفسه الحرام
ونرجو من الله العفو والعافيه